Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Minulle pyyhkijät eivät ole olleet merkittävä juttu, mutta en toisaalta ole vielä kovin paljon ajanut sateessa katuvalojen valaistuksessa. Parkkitutkat eivät myöskään ole ollut paha rasti hyvien takakameroiden ansiosta.
Tarkoitat takakameraa koska muita ei ole?
Kesällä kyllä toimii mutta talvella ei koska se on aina likainen tai osittain likainen. Saa olla taikuri keksimään kohteet jos näitä ei näe. Tietyt asiat ovat sellaisia että ne vain kuuluu olla ja jos ne poistetaan uuden pitää toimia yhtä hyvin tai paremmin. Ei huonommin.
 
Patentin voi jättää lisensoimatta, mutta jos oikein ymmärsin tuon on alunperin kehittänyt General Motors 90-luvulla. Oletan heillä olevan riittävä lakimiesarmeija hoitamaan lisensoimattomat tekniikan käyttäjät massiivisilla vahingonkorvauksilla.
Ei ehkä samalla teknologialla mutta ensimmäinen. Lista ei muutenkaan ota kantaa milloin itse teknologia on keksitty.
Lasinpyyhkimien sadetunnistin1970Citroën SM

 
Ja kyllä täällä päivittäin keskustelu kääntyy vähintään piiloaggressiiviseksi tai kettuiluksi.

Vastavuoroisesti se myös päivittäin kääntyy näiden ongelmien vähättelyksi. "Pyyhkijät ei pelaa, mutta ei se mua haittaa, vaikka en niitä ole kokeillutkaan" jne. Sanoisin että täällä on ihan hyvä tasapaino sinänsä :)
 
Minulle pyyhkijät eivät ole olleet merkittävä juttu, mutta en toisaalta ole vielä kovin paljon ajanut sateessa katuvalojen valaistuksessa. Parkkitutkat eivät myöskään ole ollut paha rasti hyvien takakameroiden ansiosta.

Tää on saamassa jo aika humoristisia piirteitä, kun auton tuulilasinpyyhkijät "eivät ole merkittävä juttu", vain koska Tesla. Ei jumalauta. Ei helvetti.
 
Rauta riittäisi ja ongelma olisi todnäk suhteellisen helppo/nopea ratkaista, mutta ei korjata kun on kiireellisempää tekemistä

"ei me jaksettu kiinnittää renkaita, kun oli kiireellisempää pestä auto" ? Onhan noita tekosyitä tietysti, mutta itse veikkaan ettei kyseessä ole ihan yksinkertainen ongelma ratkoa kameroilla. Teslassa kun ainoa kamera, joka näkee etuikkunan (sehän on tärkein, ei se mitä sataa auton ympärillä) on se joka on kiinni lasissa. Sen näkymä on kuitenkin aivan eri kuin kuljettajan ja siihen on hyvä syynsä - se kamera on liian lähellä tuulilasia tähän hommaan.

Sen kameran etäisyys tuulilasista nimittäin muuttaa sitä näkökenttää ja miten valo heijastuu. Ihan yksinkertaisimmillaan sen huomaa, jos aurinkolaseissa / silmälaseissa / kameran linssissä on hieman vettä niin näet aivan mainiosti. Jos otat sen kauemmaksi silmistä (tai katsot ikkunan läpi jossa on vastaava määrä vettä), niin se häiritsee huomattavasti enemmän näkökenttää. Pieni naarmu linssissä joka on lähellä ei haittaa, mutta vastaavan kokoinen kauempana onkin jo ongelmallisempi.
 
"ei me jaksettu kiinnittää renkaita, kun oli kiireellisempää pestä auto" ? Onhan noita tekosyitä tietysti, mutta itse veikkaan ettei kyseessä ole ihan yksinkertainen ongelma ratkoa kameroilla. Teslassa kun ainoa kamera, joka näkee etuikkunan (sehän on tärkein, ei se mitä sataa auton ympärillä) on se joka on kiinni lasissa. Sen näkymä on kuitenkin aivan eri kuin kuljettajan ja siihen on hyvä syynsä - se kamera on liian lähellä tuulilasia tähän hommaan.

Sen kameran etäisyys tuulilasista nimittäin muuttaa sitä näkökenttää ja miten valo heijastuu. Ihan yksinkertaisimmillaan sen huomaa, jos aurinkolaseissa / silmälaseissa / kameran linssissä on hieman vettä niin näet aivan mainiosti. Jos otat sen kauemmaksi silmistä (tai katsot ikkunan läpi jossa on vastaava määrä vettä), niin se häiritsee huomattavasti enemmän näkökenttää. Pieni naarmu linssissä joka on lähellä ei haittaa, mutta vastaavan kokoinen kauempana onkin jo ongelmallisempi.

Joo, tämä on aivan totta, jos kameralla yritettäisiin tulkita onko lasissa vettä. Ongelma on kuitenkin aivan eri, ja käsittääkseni aika paljon helpompi jos kameralla yritetään tunnistaa sataako, ja jos sataa miten voimakkaasti. Riittävä kuvan päivitysnopeus ja rautaa/softaa sitä tulkitsemaan niin sateen luulisi olevan kohtuullisen triviaali tunnistettava.
 
Joo, tämä on aivan totta, jos kameralla yritettäisiin tulkita onko lasissa vettä. Ongelma on kuitenkin aivan eri, ja käsittääkseni aika paljon helpompi jos kameralla yritetään tunnistaa sataako, ja jos sataa miten voimakkaasti. Riittävä kuvan päivitysnopeus ja rautaa/softaa sitä tulkitsemaan niin sateen luulisi olevan kohtuullisen triviaali tunnistettava.
No joo mutta esim. lumisateella on tunnistettava jääkö lumi lasiin vai kulkeeko ilmavirran mukana pois.
Myös vaihtelevassa kelissä ja silloinkin kun lasi tuppaa jäätämään. Tai alijäähtynyt vesi ei saisi sotkea asiaa, joskus alijäähtyneen veden pyyhkiminen pahentaa asiaa ja "ruutu" menee lähes laakista sumeaksi.
 
Tarkoitat takakameraa koska muita ei ole?
Kesällä kyllä toimii mutta talvella ei koska se on aina likainen tai osittain likainen. Saa olla taikuri keksimään kohteet jos näitä ei näe. Tietyt asiat ovat sellaisia että ne vain kuuluu olla ja jos ne poistetaan uuden pitää toimia yhtä hyvin tai paremmin. Ei huonommin.
Etulokareissa vilkuissa on kamerat jotka näyttää hyvin kylkilinjan taakse asti. Myös nämä kamerat on kelillä kuin kelillä puhtaat.
 
No joo mutta esim. lumisateella on tunnistettava jääkö lumi lasiin vai kulkeeko ilmavirran mukana pois.
Myös vaihtelevassa kelissä ja silloinkin kun lasi tuppaa jäätämään. Tai alijäähtynyt vesi ei saisi sotkea asiaa, joskus alijäähtyneen veden pyyhkiminen pahentaa asiaa ja "ruutu" menee lähes laakista sumeaksi.

Näin se on... varsinkin nuo erikoisemmat tilanteet voi olla mahdottomia tulkita automaatilla, ja varsinkaan tuollaisella anturilla. Tämän vuoksi olisi parasta jättää käyttäjälle täysi kontrolli sen automatiikan lisäksi.
 
Etulokareissa vilkuissa on kamerat jotka näyttää hyvin kylkilinjan taakse asti.
Pitää vaan olla äly joka pystyy katsomaan joka kameraa yhtäaikaa jos jokin liikkuva este hyökkää jostain suunnasta alle, esim. juokseva lapsi. Ihminen ei siihen kykene. Liiketunnistimissa on se hyvä puoli että ne toimii ilman ihmistä.
 
Tarkoitat takakameraa koska muita ei ole?
Kesällä kyllä toimii mutta talvella ei koska se on aina likainen tai osittain likainen. Saa olla taikuri keksimään kohteet jos näitä ei näe. Tietyt asiat ovat sellaisia että ne vain kuuluu olla ja jos ne poistetaan uuden pitää toimia yhtä hyvin tai paremmin. Ei huonommin.
Tottakai tarkoitan takakameraa ja takasivukameroita. Mulla on ollut viimeisistä kahdeksasta autosta seitsemässä peruutuskamera ja harvoin se täysin ummessa niin että hyötyä ei olisi. Perseeseen tarraava lumihöttö on se pahin. Toisaalta mulla on silloin niin bemareissa, vaggilaisissa kuin japseissa tutkatkin huutaneet hoosiannaa. Paras on ehdottomasti ollut passatin kääntyvä kamera.
Vastavuoroisesti se myös päivittäin kääntyy näiden ongelmien vähättelyksi. "Pyyhkijät ei pelaa, mutta ei se mua haittaa, vaikka en niitä ole kokeillutkaan" jne. Sanoisin että täällä on ihan hyvä tasapaino sinänsä :)
Olenko sanonut, että mulla pyyhkijät ei pelaa? Mulle pyyhkijät eivät ole olleet ongelma, kun turhia pyyhkäisyjä tulee kerran 2tkm. Sateella pyyhintä saisi olla yhden pykälän hitaampaa. Kaikista olosuhteista ei ole vielä kokemusta ja sen toin reilusti esiin.
Tää on saamassa jo aika humoristisia piirteitä, kun auton tuulilasinpyyhkijät "eivät ole merkittävä juttu", vain koska Tesla. Ei jumalauta. Ei helvetti.
Karvalakki päässä, kun Tesla mainittu? Katso vastaukseni Slayerille yltä. Mistä sä tuon "vain koska Tesla" repäisit?
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma on kuitenkin aivan eri, ja käsittääkseni aika paljon helpompi jos kameralla yritetään tunnistaa sataako, ja jos sataa miten voimakkaasti. Riittävä kuvan päivitysnopeus ja rautaa/softaa sitä tulkitsemaan niin sateen luulisi olevan kohtuullisen triviaali tunnistettava.

jerker66 jo mainitsikin lumisateen, joka ei yleensä tartu tuulilasiin - paitsi jos se sulaakin. Silloinhan lumisateen tunnistus ei auta yhtään, kun pitäisi tunnistaa näkeekö lasista ulos vai ei. Toinen on tietysti vauhti, miten tuulilasi putsaantuu ilman vaikutuksesta.

Toki tähän kaikkeen Tesla on halunnut vielä ympätä että näkeekö se kamera oikeasti, koska sitä käytetään muuhunkin. Sen pitäisi siis vielä tunnistaa milloin pitäisi käyttää lasinpesunestettä (tästä saataisiin hauskoja tapahtumia kyllä), koska eihän kaikki näkyvyyttä sotkevaa ole suinkaan vettä.

Näin se on... varsinkin nuo erikoisemmat tilanteet voi olla mahdottomia tulkita automaatilla, ja varsinkaan tuollaisella anturilla. Tämän vuoksi olisi parasta jättää käyttäjälle täysi kontrolli sen automatiikan lisäksi.

Lumisade ei mielestäni tässä maassa ole mitenkään kovin erikoinen tilanne. Samalla logiikalla varmaan voisi lämppärin poistaa ja antaa käyttäjälle mahdollisuus ottaa lisää vaatetta päälle.

Tietysti tähän tuulilasiin voisi käyttää jotain hassua juttua, joka pystyy tunnistamaan onko siinä ikkunassa vettä. Oisikohan joku keksinyt sellaisen..
 
Tietysti tähän tuulilasiin voisi käyttää jotain hassua juttua, joka pystyy tunnistamaan onko siinä ikkunassa vettä. Oisikohan joku keksinyt sellaisen..

Ei se perinteinen lasianturikaan täydellinen ole. Jos automaattisen pyyhinnän toimintaa haluaisi siitä siis parantaa, olisi varmaan joku esim. kojelaudasta lasia kuvaava kamera AI:n kera aika toimiva lähtökohta. Laajalla kuvalla, niin että se näkisi koko lasin. Sillä ei käsittääkseni ole merkitystä onko se kameran katselukulma eri kuin kuskilla, riittäisi kun pystyisi luotettavasti tulkitsemaan lasia, onko se puhdas vai tarttuuko ulkopintaan vettä jossain muodossa, tai huurtuuko lasi sisältä tms.

Vaikka tuossa aiemmin olikin puhetta siitä kuinka suoraan linssissä olevia pisaroita ei näe yhtä helposti kuin vähän matkan päässä olevassa lasissa olevia, luulisin että tekoälyltä tuonkin tunnistaminen kyllä onnistuisi. Vesi/muut esteet aiheuttavat kuvaan vääristymiä joiden tulkintaan AI varmaan sopii aika hyvin, kunhan se siihen vaan koulutetaan?
 
Karvalakki päässä, kun Tesla mainittu? Katso vastaukseni Slayerille yltä. Mistä sä tuon "vain koska Tesla" repäisit?
Koska kaikki mielipiteet, missä joku asia ei itseä häiritse tai mikä ei omasta mielestä ole Teslassa perseestä on väärä ja merkki fanboyismistä.
 
Vaikka tuossa aiemmin olikin puhetta siitä kuinka suoraan linssissä olevia pisaroita ei näe yhtä helposti kuin vähän matkan päässä olevassa lasissa olevia, luulisin että tekoälyltä tuonkin tunnistaminen kyllä onnistuisi. Vesi/muut esteet aiheuttavat kuvaan vääristymiä joiden tulkintaan AI varmaan sopii aika hyvin, kunhan se siihen vaan koulutetaan?

Vaikea sanoa kykeneekö Teslan kameroilla. Lika/vesi/naarmut (joita tulee) aiheuttavat nimittäin yleensä kontrastin menetystä lähinnä (tietysti joitain pieniä heijastuksiakin voi tulla) kun linssi on noin lähellä. Eihän pyyhkimien automatiikka voi mitään tehdä jos ikkunassa on pieniä naarmuja, joita ainakin tässä maassa syntyy talvella lentävistä kivistä, nastoista ja muusta. Tuohon kun ympätään kontrastin menetys joka tapauksessa jos aurinko on joko edessä tai sivuilla (koska tuossa kohdassa ikkunaa ei ole pinnoitetta joka vähentäisi heijastuksia) ja jo muutenkin heikkolaatuiset kamerasensorit, niin aika vaikeaksi menee.

Välttävästi voinee tehdä, mutta epäilen että ikinä siitä saisi edes oikean sensorin tasoisen (joka ei sekään luonnollisesti ole täydellinen - mutta pitäisihän nyt edes sille tasolle päästä). En mitenkään jaksa uskoa että asiaa oli ajateltu loppuun asti kun autoa suunniteltiin.
 
Se on tullut kyllä selväksi ettei ne pyyhkijät pelaa kuin korkeintaan välttävästi.
Näin on, joillakin. Eikös tässä yhtenä syynä ole pidetty likaista kameran ja lasin väliä? Luin jostain, että rangerit ovat näitä puhdistelleet. Minulla turhia pyyhkäisyjä on ollut vain pari kertaa. Mites sinulla?

Teslasta puuttuu automatiikan herkkyyden säätö (tai hienosäätö), jolla saisi viilattua pyyhinnän taajuutta juuri sopivaksi sateella. Luulisi neuroverkkojen avulla tätäkin tietoa kerättävän riittävästi, jotta homma hoituisi päivityksellä, mutta en turhaan elättele toivoa.

Yllä on pari hyvää viestiä pyyhkijöiden automatisoinnista kameratekniikalla mahdollisuuksineen ja haasteineen :thumbsup:
 
Itse olen ollut ilmeisen onnekas koska haamupyyhkäisyjä on tullut yksi viimeisen 4kk aikana. Ois kiva tietää mikä noita aiheuttaa kun toisilla on selvästi enemmän kuin toisilla
 
Tarkoitat takakameraa koska muita ei ole?
Kesällä kyllä toimii mutta talvella ei koska se on aina likainen tai osittain likainen. Saa olla taikuri keksimään kohteet jos näitä ei näe. Tietyt asiat ovat sellaisia että ne vain kuuluu olla ja jos ne poistetaan uuden pitää toimia yhtä hyvin tai paremmin. Ei huonommin.
Ei noi mun tutkatkaan toimi talvella, koska ovat paskan, lumen, tai jään peitossa ja vinkuvat omiaan.
 
Tottakai tarkoitan takakameraa ja takasivukameroita. Mulla on ollut viimeisistä kahdeksasta autosta seitsemässä peruutuskamera ja harvoin se täysin ummessa niin että hyötyä ei olisi. Perseeseen tarraava lumihöttö on se pahin. Toisaalta mulla on silloin niin bemareissa, vaggilaisissa kuin japseissa tutkatkin huutaneet hoosiannaa. Paras on ehdottomasti ollut passatin kääntyvä kamera.
Ehkä ihmiselle kuka niitä osaa tulkita. Kerro sama sille AIlle joka tulkkaa etäisyyttä.
 
Tottakai tarkoitan takakameraa ja takasivukameroita. Mulla on ollut viimeisistä kahdeksasta autosta seitsemässä peruutuskamera ja harvoin se täysin ummessa niin että hyötyä ei olisi. Perseeseen tarraava lumihöttö on se pahin. Toisaalta mulla on silloin niin bemareissa, vaggilaisissa kuin japseissa tutkatkin huutaneet hoosiannaa. Paras on ehdottomasti ollut passatin kääntyvä kamera.

Olenko sanonut, että mulla pyyhkijät ei pelaa? Mulle pyyhkijät eivät ole olleet ongelma, kun turhia pyyhkäisyjä tulee kerran 2tkm. Sateella pyyhintä saisi olla yhden pykälän hitaampaa. Kaikista olosuhteista ei ole vielä kokemusta ja sen toin reilusti esiin.

Karvalakki päässä, kun Tesla mainittu? Katso vastaukseni Slayerille yltä. Mistä sä tuon "vain koska Tesla" repäisit?

Tässä on aika täydellisesti kiteytettynä omakin mielipide näistä. Ja mulla on siis hoosiannaa huutavat tutkat kuten aiemmissakin autoissa. Ja noi pyyhkijät ei tosiaan ole ongelma. Tuleehan siinä se mitä vittua efekti, jos yhtäkkiä pyykäisee kuivaa lasia, mutta joka kerta on lasol -suihkauksella tuosta selvitty ja sitä ei tosiaan ole usein tapahtunut.
 
Itse olen ollut ilmeisen onnekas koska haamupyyhkäisyjä on tullut yksi viimeisen 4kk aikana. Ois kiva tietää mikä noita aiheuttaa kun toisilla on selvästi enemmän kuin toisilla
Laadunvaihtelulta tuo vaikuttaa. Lisäksi lukemani perusteella pöly kamerakotelossa, lika/naarmut lasissa tai lasinpesunesteen tekemä kalvo voivat sotkea toiminnan.
Ehkä ihmiselle kuka niitä osaa tulkita. Kerro sama sille AIlle joka tulkkaa etäisyyttä.
En hyödynnä Visionia, kun en siihen luota. Suuntaa-antavasti sitä voi vilkaista, mutta senttimetrit ovat täyttä tuubaa.
 
Laadunvaihtelulta tuo vaikuttaa. Lisäksi lukemani perusteella pöly kamerakotelossa, lika/naarmut lasissa tai lasinpesunesteen tekemä kalvo voivat sotkea toiminnan.

En hyödynnä Visionia, kun en siihen luota. Suuntaa-antavasti sitä voi vilkaista, mutta senttimetrit ovat täyttä tuubaa.

Siitepöly ollut oman kokemukseni perusteella isoin aiheuttaja. Jos ei lähtiessä pyyhkäise lasia puhtaaksi, niin jossain vaiheessa on pyyhkäisy odotettavissa kun sitä on tarpeeksi / sopivassa paikassa kameran kannalta.

Mä tossa kanssa erehdyin aiemmin noiden parkkiavustimien ja tutkien kaikkivoipaisuutta kyseenalaistamaan, mutta olin väärässä. Ne on kuulemma ihan täydelliset kun vain osaa käyttää ja jaksaa aina lähtiessään (ja tullessaan jos ovat paskaantuneet ajossa..) pyyhkiä puskurinsa.
 
Tästä Tesla fanboy - haters väännöstä vielä.

Kun Teslaa olin hankkimassa, tiesin varsin hyvin kyseisen auton ongelmista kuten tutkien puute, haamujarruttelut, koukun naurettava muovisuoja ja liittimen ahtaus sekä muut jutut. Hankin auton silti, koska hyvät puolet (erityisesti suhteessa hintaan) olivat vaakakupissa minulle merkityksellisempiä. Siksi asennoitumiseni ongelmiin lienee neutraalimpi kuin Teslan toilailuja sivusta seuraavilla tai joilla auton ominaisuudet ovat muuttuneet omistuksen aikana.

Vaihtoehtoja selvittäessäni kovin monessa muussakin merkissä oli jotain mätää. Esimerkiksi latausnopeuteen, tiloihin, käyttöliittymään tai vaikka valoihin liittyen. Olisikin markkinoilla täydellinen nelivetosähkäri isoilla tiloilla, hyvillä penkeillä, hyvällä latauksella ja rangella, toimivalla softalla ja sovelluksella, erinomaisella huollolla sekä kaikenmaailman nykyaikaisilla varusteilla alle 60k€ hintaan. Mutta kun ei ole, niin kompromisseihin jouduin.
 
Minulla turhia pyyhkäisyjä on ollut vain pari kertaa. Mites sinulla?

Itsellä jäi ostohousuista huolimatta Tesla kauppaan vielä ainakin vuodeksi. Koeajeluiden ja pähkinnän päätteeksi päätin ottaa aikalisän ja seurata tuota hinta ym. kehitystä vielä liisarin ratista. Palaillaan tähän asiaan taas ensi keväänä. Nyt alla #uusivuodeksi sähkö-Kona.

Kavereilla noita tesloja on, ja heidän suustaan on "ihan perseestä" tuo kuivaa ikkunaa hinkkaava automatiikka :)
 
Ei mullakaan koskaan pyyhkijät kuivaa ikkunaa hinkkaa, enemmänkin automaatin ongelma on päinvastainen. Eli jos lentää jotain hienoa vesisumua edellä ajavasta, niin pyyhkijät ei ala pyyhkimään tarpeeksi herkästi. Tunnistaa vaan sateen pisarat, ei sellaista hienoa sumua.
 
Näin on, joillakin. Eikös tässä yhtenä syynä ole pidetty likaista kameran ja lasin väliä? Luin jostain, että rangerit ovat näitä puhdistelleet. Minulla turhia pyyhkäisyjä on ollut vain pari kertaa. Mites sinulla?

Rangerit kyllä tekevät tuota, mutta ei tuo käsittääkseni ole auttanut useimpia (ja jos on "auttanut", niin tyyli on "eilen kävivät puhdistaa, tänään ei ole vielä pyyhkinyt" mikä ei paljon kerro). Varsinkaan, kun kaikilla ei sitä pölyä siellä välissä ole ja silti tekevät noita haamupyyhkäisyjä.

Tässäkin voi tosin ihmetellä miksei sitä ole kunnolla eristetty, jos kameran toiminta heikkenee itsekseen. Vai liekö vaan unohtunut tiiviste välistä kun on pitänyt rakentaa mahdollisimman halvalla. Tai kuuluvatko nämä siihen kuuluisaan huolto-ohjelmaan, jota Tesla ei tarvitse ja huoltokulut on 0€, kunhan muistaa välillä vapaaehtoisesti huoltaa ne kaikki samat asiat kuin muissakin.
 
Mä tossa kanssa erehdyin aiemmin noiden parkkiavustimien ja tutkien kaikkivoipaisuutta kyseenalaistamaan, mutta olin väärässä. Ne on kuulemma ihan täydelliset kun vain osaa käyttää ja jaksaa aina lähtiessään (ja tullessaan jos ovat paskaantuneet ajossa..) pyyhkiä puskurinsa.
Missä autossa tuollaista katkeruutta aiheuttavat tutkat on? Omissa kulkineissa ei ole keskimäärin edes kertaa talvessa jäätyneet sensorit.
 
Rangerit kyllä tekevät tuota, mutta ei tuo käsittääkseni ole auttanut useimpia (ja jos on "auttanut", niin tyyli on "eilen kävivät puhdistaa, tänään ei ole vielä pyyhkinyt" mikä ei paljon kerro). Varsinkaan, kun kaikilla ei sitä pölyä siellä välissä ole ja silti tekevät noita haamupyyhkäisyjä.

Tässäkin voi tosin ihmetellä miksei sitä ole kunnolla eristetty, jos kameran toiminta heikkenee itsekseen. Vai liekö vaan unohtunut tiiviste välistä kun on pitänyt rakentaa mahdollisimman halvalla. Tai kuuluvatko nämä siihen kuuluisaan huolto-ohjelmaan, jota Tesla ei tarvitse ja huoltokulut on 0€, kunhan muistaa välillä vapaaehtoisesti huoltaa ne kaikki samat asiat kuin muissakin.

Kuinka usein itselläsi on tuota tapahtunut ja onko nuo kerrat olleet sellaisia, että lasolit lasille on ratkaisseet ongelman, vai oletko joutunut ajamaan pitkiä pätkiä siten, pyyhkimet hankaavat kuivaa lasolia? Kysyn, koska yksittäispyykäisyjä lukuunottamatta noita ei itselläni ole tullut ja silloin kun on, niin aiheuttajan on voinut lukea lasista (siitepöly/paska/kuolleet öttiäiset).
 
Missä autossa tuollaista katkeruutta aiheuttavat tutkat on? Omissa kulkineissa ei ole keskimäärin edes kertaa talvessa jäätyneet sensorit.
No vaikka mun kolmessa edellisessä autossa. 280cdi, 320cdi ja Tesla Model 3 LR (joka siis nykyinen auto). Jos sensorit ovat paskassa/jäässä, niin ne eivät pelaa oikein. Teslalla oma talvikausi jäi aika lyhyeksi, niin en nyt tähän hätään muista että huusivatko ne vai ilmoittiko auto vaan näytöllä, että homma ei toimi.

Ja jos nyt vaikka lumenputsausta ajattelee, niin kyllä laiskinkin yleensä ne ikkunat putsaa, mutta puskureihin nyt ei jaksa koskea kukaan.
 
Rangerit kyllä tekevät tuota, mutta ei tuo käsittääkseni ole auttanut useimpia (ja jos on "auttanut", niin tyyli on "eilen kävivät puhdistaa, tänään ei ole vielä pyyhkinyt" mikä ei paljon kerro). Varsinkaan, kun kaikilla ei sitä pölyä siellä välissä ole ja silti tekevät noita haamupyyhkäisyjä.

Tässäkin voi tosin ihmetellä miksei sitä ole kunnolla eristetty, jos kameran toiminta heikkenee itsekseen. Vai liekö vaan unohtunut tiiviste välistä kun on pitänyt rakentaa mahdollisimman halvalla. Tai kuuluvatko nämä siihen kuuluisaan huolto-ohjelmaan, jota Tesla ei tarvitse ja huoltokulut on 0€, kunhan muistaa välillä vapaaehtoisesti huoltaa ne kaikki samat asiat kuin muissakin.
Ok. Hyvä kun sinulla on tietoa fiksauksen hyödyttömyydestä.

Onko sinulla siis tietoa tiivisteen puuttumisesta tai että homma on pitänyt tehdä mahdollisimman halvalla? Miten muuten kamera-asennus tehdään kalliilla, kun sadeanturia ei huomioida? Ja miten ihmeessä sait kuuluisan huolto-ohjelman kamerakoteloon yhdistettyä?
 
Ja jos nyt vaikka lumenputsausta ajattelee, niin kyllä laiskinkin yleensä ne ikkunat putsaa, mutta puskureihin nyt ei jaksa koskea kukaan.

Jos ei aivan tajuton kiire ole (hyvin harvoin on, ehkä 2 lähtöä vuodessa?), niin kyllä minä putsailen koko auton ympäriinsä lumesta, ml. puskurit. Ei lentele sitten lumet takanatulevan silmille liikenteessä. Kamerankin pyyhkäisen monesti samalla.
 
Kuinka usein itselläsi on tuota tapahtunut ja onko nuo kerrat olleet sellaisia, että lasolit lasille on ratkaisseet ongelman, vai oletko joutunut ajamaan pitkiä pätkiä siten, pyyhkimet hankaavat kuivaa lasolia? Kysyn, koska yksittäispyykäisyjä lukuunottamatta noita ei itselläni ole tullut ja silloin kun on, niin aiheuttajan on voinut lukea lasista (siitepöly/paska/kuolleet öttiäiset).

Revin yleensä vakkarin pois päältä aika nopeasti ja ajelen loppumatkan ilman vakkaria. Kyllä tuota tapahtuu, en kirjaa kyllä pidä siitä milloin (koska olen aika tottunut siihen ettei se vaan toimi sateella tai kuivalla).

Ok. Hyvä kun sinulla on tietoa fiksauksen hyödyttömyydestä.

Noh, eihän sitä tarvitse kuin seurata tuota Facebook ryhmää jossa aina välillä noita raportteja näkee.

Onko sinulla siis tietoa tiivisteen puuttumisesta tai että homma on pitänyt tehdä mahdollisimman halvalla? Miten muuten kamera-asennus tehdään kalliilla, kun sadeanturia ei huomioida? Ja miten ihmeessä sait kuuluisan huolto-ohjelman kamerakoteloon yhdistettyä?

Revi se irti, niin näet. Ei se ole kovinkaan monimutkaisesti kiinni ja kun laitat sen takaisin niin se on edelleen aivan yhtä heikko. Rasvainen ikkuna sieltä on muutamalta löytynyt, pöly on aivan toinen tarina. Pölyn esto on vaikeampaa, mutta rasvaa sieltä alta ei kyllä pitäisi normaalikäytössä löytyä. Mutta koska kyseessä on suljettu rakenne, jonka ei pitäisi hengittää (koska siinä ei ole zoomia tai vaihdettavaa linssiä), niin eihän sinne mitään väliin pitäisi päästä, ei edes pölyä.

Jos kamerakotelo pitää tasaisin väliajoin putsata, niin eikö se sinun mielestäsi ole aikalailla kausihuoltoa? Vai onko se jokin piilotettava kulu sitten, joka ei liity autoon vaan vain sattumalta olisi hyvä tehdä tasaisin väliajoin? Mikä ihme se sitten on, jos ei huoltotarve?
 
...
Jos kamerakotelo pitää tasaisin väliajoin putsata, niin eikö se sinun mielestäsi ole aikalailla kausihuoltoa? Vai onko se jokin piilotettava kulu sitten, joka ei liity autoon vaan vain sattumalta olisi hyvä tehdä tasaisin väliajoin? Mikä ihme se sitten on, jos ei huoltotarve?
Minulle on syntynyt käsitys, että tarpeen vaatiessa kertakorjaus riittää eikä koteloa ole tarve säännöllisesti räplätä. Muuten kyseessä on susirakenne. Ei tuollaista kuulu kausittain puhdistella.
 
Minulle on syntynyt käsitys, että tarpeen vaatiessa kertakorjaus riittää eikä koteloa ole tarve säännöllisesti räplätä. Muuten kyseessä on susirakenne. Ei tuollaista kuulu kausittain puhdistella.

Ei sille kotelolle tuossa puhdistuksessa mitään muutoksia tehdä. Miksi sen pölyn/rasvan keräys muuttuisi siis mitenkään? Vai meinaatko että kaikki on tehtaalta suoraan (QA ongelma) ?
 
HW4 raudalla olevan auton testailua tubettajan toimesta. Kamerasijoittelu sama kuin ennen. Edessä paikka kolmelle kameralle, mutta vain 2 kameraa asennettuna. Ei löydy tutkaa. FSD Betaa ei voi käyttää, mutta autopilot toimii. Testaajan mielestä kameroista tuleva kuva näyttää todella hyvälle auton näytöllä. Tuubivideolla myös kaapattua kuvaa kameroista. Näyttää tuubissakin hw4 kamera paremmalta kuin verrokkivideo hw3 autosta samalla pätkällä.

 
Viimeksi muokattu:
Jos ei aivan tajuton kiire ole (hyvin harvoin on, ehkä 2 lähtöä vuodessa?), niin kyllä minä putsailen koko auton ympäriinsä lumesta, ml. puskurit. Ei lentele sitten lumet takanatulevan silmille liikenteessä. Kamerankin pyyhkäisen monesti samalla.
No onnea sulle. Itse painun pakkasessa suoraan sisään. Varmaan ne toimiikin jos jaksaa nysvätä. Sama pätee sen takakameran putsaamiseen.
 
HW4 raudalla olevan auton testailua tubettajan toimesta. Kamerasijoittelu sama kuin ennen. Edessä paikka kolmelle kameralle, mutta vain 2 kameraa asennettuna. Ei löydy tutkaa. FSD Betaa ei voi käyttää, mutta autopilot toimii. Testaajan mielestä kameroista tuleva kuva näyttää todella hyvälle auton näytöllä. Tuubivideolla myös kaapattua kuvaa kameroista. Näyttää tuubissakin hw4 kamera paremmalta kuin verrokkivideo hw3 autosta samalla pätkällä.


Ilmeisesti nuo sivukamerat näyttää laajemmin, väritoisto parempi ja range nousee 80m -->190m
 
Ilmeisesti nuo sivukamerat näyttää laajemmin, väritoisto parempi ja range nousee 80m -->190m
Tais hw3:lla päivittyä uusin fsd beta(11.4.2) softa näkemään kauemmas ainakin joissakin tilanteissa.

Tested by Chuck Cook, the B-pillar cameras can now catch the first glimpse of oncoming traffic as far out as 623ft (190m), compared to the current 262ft (80m) Tesla-cited range.

The upper limit has now been raised to 400-600ft, depending on the side and conditions,

 
Tämä tutkan puuttuminen ei liene kuitenkaan ihan selvää vielä.

Sama lähde muuten mun videossa. Tarkoitin vain, että videon model s + hw4 autossa ei tutkaa ollut. Videolla siis model s eikä x kuten twiitissä. Jännä nähdä miten tutkan kanssa käy. Kai se pakosti johonkin autoversioihin tulee, kun tuskin tesla muuten olisi tutkaa kehittänyt ja testannut. Olisko joku premium juttu tai ehkä robotaxi variantit autoista? Toki teslan tapauksessa ei ole mitenkään poissuljettua etteikö tutkaa saatettaisi jälkiasentaa hw4 autoihin joista se nyt puuttuu
 
Sama lähde muuten mun videossa. Tarkoitin vain, että videon model s + hw4 autossa ei tutkaa ollut. Videolla siis model s eikä x kuten twiitissä. Jännä nähdä miten tutkan kanssa käy. Kai se pakosti johonkin autoversioihin tulee, kun tuskin tesla muuten olisi tutkaa kehittänyt ja testannut. Olisko joku premium juttu tai ehkä robotaxi variantit autoista? Toki teslan tapauksessa ei ole mitenkään poissuljettua etteikö tutkaa saatettaisi jälkiasentaa hw4 autoihin joista se nyt puuttuu
Eiköhän nuo puuttuvat kamerat ja tutkat tule tänä vuonna kaikkiin malleihin, mutta jos ei kiire hommata autoa niin ostaisin vasta ensi vuonna että sisältyy jo lähtökohtaisesti kaikki elementit eikä tarvitse arvuutella onko joku jämäerä jossain pölyttymässä end quarter pushin alennusta varten vaillinaisilla kameroilla.
 
Sama lähde muuten mun videossa. Tarkoitin vain, että videon model s + hw4 autossa ei tutkaa ollut. Videolla siis model s eikä x kuten twiitissä. Jännä nähdä miten tutkan kanssa käy. Kai se pakosti johonkin autoversioihin tulee, kun tuskin tesla muuten olisi tutkaa kehittänyt ja testannut. Olisko joku premium juttu tai ehkä robotaxi variantit autoista? Toki teslan tapauksessa ei ole mitenkään poissuljettua etteikö tutkaa saatettaisi jälkiasentaa hw4 autoihin joista se nyt puuttuu
Tesla/Elon sanonut että HD tutka tarvitaan. Nyt sellainen saatiin kun tekniikka kehittyi. Tutka itsessään on kolmannen osapuolen tekemä mikä on karsittu malli normaalista Tesla käyttöön.
 
Tesla/Elon sanonut että HD tutka tarvitaan. Nyt sellainen saatiin kun tekniikka kehittyi. Tutka itsessään on kolmannen osapuolen tekemä mikä on karsittu malli normaalista Tesla käyttöön.

Sen mitä tietoa tuosta nyt on saatavilla, niin sen erottelukyky tai keila ei ole reippaasti erilainen kuin vanhankaan tutkan, ainakaan jos verrataan siis LIDARin. Suurimpana erona ratkaisuhin taitaa olla, että firmware on täysin Teslan tekemä/speksaama, jotta voivat yhdistää kameradatan ja tutkadatan (joka siis Elonin mielestähän on aivan väärä tapa kunnes vaihtaa mieltään) jolloin tunnistus ei perustu valmistajan omaan firmwareen kuten entisessä.

Mutta enpä löydä valmistajaa tai tarkkoja speksejä (edes FCC:n ei kerro: FCC ID 2AEIM-1541584 76-77 GHz Automotive Radar by Tesla, Inc) nyt nopeasti katsottuna. Arbe Roboticsistahan oli alunperin puhe, mutta sen speksit näyttävät olevan reippaasti enemmän kuin mihin HW4 kykenee. Voi toki olla että HW4:ssa on halvempi versio tuosta (Arben ratkaisun resoluutio on 2K), mutta Arbe ei mainosta sivuillaan Teslaa ainakaan asiakkaaksi, ainoastaan Hyundain näistä tutuista valmistajista. nVidian piirejä käyttävät autot ilmeisesti saavat myös Arben tutkan, eli ketkä kaikki nyt siellä puolella olikaan (Volvo, Mersu?).
 
Niin siis tässä jatkovideo edelliselle:


Virhe siis oli yksi verrokkikuva hw3 vs. hw4. FOV is not so much bigger, it's almost same. Kameran fps noussut oleellisesti.

Korjausvideon pohjalta s ja x:ssa on tutka. ilmeisesi y:ssa ei ole tutkaa, mutta pitäs irrotella puskuria useammasta autosta, että saisi paremman varmistuksen y:lle.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom