Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tuo Y:n peräkärryn virtaliitin on selvästi liian ahdas, ostin Puuilosta irtopistokkeen paremman luukun suojan mallinnusta varten ja eihän tuo sopinut liittimeen. Alkoi mahtumaan kun viilasin irtopistoketta ympärysmitaltaan about 0.5mm pienemmäksi. Paitsi tietenkin se pistokkeen lipare ei sovi kääntymään kiinni ilman modausta, mutta se on jo tiedossa oleva ongelma... :). Eli nyt jo toinen pistoke mikä ei mahdu auton liittimeeni ilman modausta. Onkohan tuo sellanen asia mistä kannattaisi tehdä tikettiä...
 
No vanhempien peräkärryn pistoke meni ilman ongelmia ja sai lukittuakin suht vaivatomasti eli noissa pistokkeissa näkyy olevan vaihtelua. Varmaan helpoin jos ostaa lyhyen jatkon tuohon jonka modaan autolle sopivaksi ja pitää sitä mukana...
 
Tuo Y:n peräkärryn virtaliitin on selvästi liian ahdas, ostin Puuilosta irtopistokkeen paremman luukun suojan mallinnusta varten ja eihän tuo sopinut liittimeen. Alkoi mahtumaan kun viilasin irtopistoketta ympärysmitaltaan about 0.5mm pienemmäksi. Paitsi tietenkin se pistokkeen lipare ei sovi kääntymään kiinni ilman modausta, mutta se on jo tiedossa oleva ongelma... :). Eli nyt jo toinen pistoke mikä ei mahdu auton liittimeeni ilman modausta. Onkohan tuo sellanen asia mistä kannattaisi tehdä tikettiä...

Mulla (3LR) vaihtovat takuuseen niin uusi on eri sijainnissa syvemmällä ja vinossa niin ettei edes suora adapteri mene paikalleen. Rangeri tulee ihmettelemään et onko asennuksessa jotai mennyt vikaan. 90 asteen 3d tulostettu adapteri mitä olen käyttänyt ei mene mitenkään paikalleen kuten ennen. :/
 
Mulla (3LR) vaihtovat takuuseen niin uusi on eri sijainnissa syvemmällä ja vinossa niin ettei edes suora adapteri mene paikalleen. Rangeri tulee ihmettelemään et onko asennuksessa jotai mennyt vikaan. 90 asteen 3d tulostettu adapteri mitä olen käyttänyt ei mene mitenkään paikalleen kuten ennen. :/

Ok oli saattavat tehdä asialle jotain, mutta lopputulosta saa jännittää. En taida lähtä tikettiä tuosta tekemään kun ongelma on kierrettävissä, Y:ssä tuo liitin on vielä ahtaammassa raossa, jos onnistuvat väärään suuntaan asentamaan niin ei taida saada enää minkäänlaisia pistokkeita kiinni...

BTW jos jollakulla on tarvetta niin olisi yksi tuollainen 3D tulostettu Model 3 kulma-adapteri ja custom vetokoukun luukun kansi ylimääräisenä, tuunasin noita 3D malleja ja pitihän ne sitten printata ja kasata.
Adapteri tuo, mutta parannettu kaulan tiivistystä: Tesla Model 3 Angle adapter trailer hitch remix by spegelius
Luukun kansi tuo, mutta isommalla virtapiuhan luukulla: Printables
 
Tuli vähän ongelmia pärjätä perhelogistiikan kanssa yhdellä autolla, joten täytyi ostaa varastosta keskiviikkona Model Y ja käydä hakemassa se perjantaina Lempäälästä.

Muuten sama kuin alunperin tilasin mutta induction vanteilla. Vähän pelkäsin noiden melua mutta ei se vielä ole suuresti häirinnyt. Hiljaisempi kuin BMW i3 mutta äänekkäämpi kuin Lexus RX 450h.

Nyt alkaa pikkuhiljaa conffaukset olla kohdillaan ja tulemme ihan hyvin toimeen keskenämme. Pintakovuuden jousissa kyllä huomaa mutta se ei nyt varsinaisesti ole haitannut. Katsotaan kun pääsee ajelemaan mökkitiellä että kuinka paljon mielipide vaihtuu.

Erityisesti arvostan sitä että turvaominisuuksien toimintaa pystyy conffaamaan ja erilaiset huomio- ja hälytysäänet eivät suuremmin häiritse (Joe mode rules). Monissa uusissa - erityisesti kiinalaisissa - tuo on nykyään sairaan ärsyttävää.

Vinyyliverhoilu ei oo kyllä oikein mun juttu mutta tähän on nyt tyytyminen. Tavoitteena on pärjätä tän kanssa seuraavat 15 vuotta, Lexusella meni 13.

Yllätyksenä tuli että avaimia voi määrittää 19 ja profiilejakin 10. Näppärää kun lapsille voi tehdä oman profiilin ja ne pääsee käymään autolla harrastusten aikana, kun itse on jossain treenaamassa.

EDIT:
Kävin ennen hankintaa koeajamassa Teslan lisäksi: ID.4, EV6, Ioniq 5, VW Buzz, Maxus 6, Polestar 2, Tesla X ja lopputulos omaan tarpeeseen oli että tämä tarjosi parhaimman bang for the buck -suhteen jo ennen hinnanalennuksia ja nyt niiden jälkeen oli ostaminen vähän pakollista
 

Liitteet

  • PXL_20230526_132302679.jpg
    PXL_20230526_132302679.jpg
    595,9 KB · Luettu: 253
Viimeksi muokattu:
Tuli vähän ongelmia pärjätä perhelogistiikan kanssa yhdellä autolla, joten täytyi ostaa varastosta keskiviikkona Model Y ja käydä hakemassa se perjantaina Lempäälästä.

Muuten sama kuin alunperin tilasin mutta induction vanteilla. Vähän pelkäsin noiden melua mutta ei se vielä ole suuresti häirinnyt. Hiljaisempi kuin BMW i3 mutta äänekkäämpi kuin Lexus RX 450h.

Nyt alkaa pikkuhiljaa conffaukset olla kohdillaan ja tulemme ihan hyvin toimeen keskenämme. Pintakovuuden jousissa kyllä huomaa mutta se ei nyt varsinaisesti ole haitannut. Katsotaan kun pääsee ajelemaan mökkitiellä että kuinka paljon mielipide vaihtuu.

Erityisesti arvostan sitä että turvaominisuuksien toimintaa pystyy conffaamaan ja erilaiset huomio- ja hälytysäänet eivät suuremmin häiritse (Joe mode rules). Monissa uusissa - erityisesti kiinalaisissa - tuo on nykyään sairaan ärsyttävää.

Vinyyliverhoilu ei oo kyllä oikein mun juttu mutta tähän on nyt tyytyminen. Tavoitteena on pärjätä tän kanssa seuraavat 15 vuotta, Lexusella meni 13.

Yllätyksenä tuli että avaimia voi määrittää 19 ja profiilejakin 10. Näppärää kun lapsille voi tehdä oman profiilin ja ne pääsee käymään autolla harrastusten aikana, kun itse on jossain treenaamassa.

EDIT:
Kävin ennen hankintaa koeajamassa Teslan lisäksi: ID.4, EV6, Ioniq 5, VW Buzz, Maxus 6, Polestar 2, Tesla X ja lopputulos omaan tarpeeseen ja oli että tämä tarjosi parhaimman bang for the buck -suhteen jo ennen hinnanalennuksia ja nyt niiden jälkeen oli ostaminen vähän pakollista

Onks toi nyt se uus quicksilver väri?
 
Onks toi nyt se uus quicksilver väri?

Jep, mä en olis väriin kolmea tonnia raatsinut laittaa mutta olen tuon värin valinnan jättänyt loppuperheelle niin helpottaa hyväksymisprosessia.

Samaan aikaan toi on kyllä mielestäni parhaan näköinen. Cherry Red on kyllä tosi hieno auringossa mutta pimeellä se on liian ruskea mun makuun.

Ja Quicksilver näyttää kanssa pimeellä enemmän sinisenharmaalta.
 
Muuten sama kuin alunperin tilasin mutta induction vanteilla. Vähän pelkäsin noiden melua mutta ei se vielä ole suuresti häirinnyt. Hiljaisempi kuin BMW i3 mutta äänekkäämpi kuin Lexus RX 450h.

Nyt alkaa pikkuhiljaa conffaukset olla kohdillaan ja tulemme ihan hyvin toimeen keskenämme. Pintakovuuden jousissa kyllä huomaa mutta se ei nyt varsinaisesti ole haitannut. Katsotaan kun pääsee ajelemaan mökkitiellä että kuinka paljon mielipide vaihtuu.
Itsekin otin nuo Inductionit vaikka vähän arvelutti että onko kivireki ja äänekäs. Ei kyllä loppupeleissään paljoa huomaa 19" Gemineihin eli loppupeleissään ihan tyytyväinen, nuo on minusta ihan siistin näköisetkin. No auto menossa vaimennukseen keskiviikkona, mielenkiinnolla odotan saako siitä rahoilleen vastinetta...

Alkuun tuo alusta tuntui tosiaan ehkä vähän hunolta, mutta olisiko vajaan 3000 km ajon jälkeen joko tottunut tai sitten jotain löystymistä tapahtunut kun tuo tuntuu jo ihan hyvältä.
 
Itsekin otin nuo Inductionit vaikka vähän arvelutti että onko kivireki ja äänekäs. Ei kyllä loppupeleissään paljoa huomaa 19" Gemineihin eli loppupeleissään ihan tyytyväinen, nuo on minusta ihan siistin näköisetkin. No auto menossa vaimennukseen keskiviikkona, mielenkiinnolla odotan saako siitä rahoilleen vastinetta...

Alkuun tuo alusta tuntui tosiaan ehkä vähän hunolta, mutta olisiko vajaan 3000 km ajon jälkeen joko tottunut tai sitten jotain löystymistä tapahtunut kun tuo tuntuu jo ihan hyvältä.
Meinaatko tehdä kevyemmän vai täysvaimennuksen?
Jousituksen sisäänajo taitaa parin tuhannen kilometrin jälkeen viedä pahimman tiukkuuden mitä monet ovat kuvailleet.
 
Meinaatko tehdä kevyemmän vai täysvaimennuksen?
Jousituksen sisäänajo taitaa parin tuhannen kilometrin jälkeen viedä pahimman tiukkuuden mitä monet ovat kuvailleet.

Kalliimman kaavan mukaan olisi tarkoitus tehdä, kuulemma kevyemmällä eli ns. hinnat alkaen vaimennuksella ei eroa välttämättä huomaa. En kysellyt vielä tarkemmin mitä kaikkea tuohon tulee, käydään tuota läpi kun vien auton, mutta n. 1000 eur tulisi kustantamaan.
Jep vastavaa kommenttia nähnyt jousitukseen liittyen eli sisäänajoa ilmeisesti vaatii.
 
Joopa, joopa. Kehveli näitä vehkeitä, noinkohan Saksa tuottaa liian nopeaan ja sutta ja sekundaa. Kärryn käytön kanssa oli jo probleemia, sekoitti auton ja siihen huolto varattu (jota sitten siirsivät jonneen tulevaisuuteen). Nyt sitten tämän vkl 800 km reissua takana 5 km kun hidastetöyssyssä porsi autosta ABS -> mikään ei toimi - > ei regen, ei tehostimet, ei mikään avustin jne. Ihana reissu - jännä sinänsä regen 0, kun parhaimmillaan rullaillen pääsi monta km, ja alamäessä piti jarrulla välillä hinnata ettei lähde kortti. Lähti aika terävä viesti äppistä Teslalle -ei ihan perus-huolto-ukon yhteydenotto enää kelpaa. Kaupan purku otsakkeena. Onhan tuo jo 3000 km ajettu.
edit: ja on tuo silti ärsyttävän meluisa
ja siis tuo on oikeasti turvaton ajaa ilman täysiä ohjaus/jarrutehostimia. oli harkinnassa jättää matka sikseen, mutta pitkällä turvavälillä sitten kuitenkin mentiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa soittaa sinne roadsideen, niin saavat asian heti vireille. Kun kyseessä on rikkinäinen.
 
Laita viestiin myös kommentti soita, niin yleensä huoltoesimies soittaa.
laitoin kyllä joo kommentin, että alle päällikkö-tittelin on turha soittaa. Ja huollon kanssa en halua keskustella enää tässä kohtaa - se joku "Marko" mikälie saa ottaa kantaa. Ja toki dorkaa tässä palstalla tätä valittaa, mutta lukevat kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ai että, Teslan huolto. Olenkohan kertaakaan päässyt sisään niin, että ensimmäinen 1-2 kk päähän annettu aika olisi pitänyt. Vähintään kerran tulee siirto puuttuvien osien takia ja kokonaisvasteaika 2-4 kuukautta. Never again, kun tämä nykyinen menee vaihtoon.
 
Ai että, Teslan huolto. Olenkohan kertaakaan päässyt sisään niin, että ensimmäinen 1-2 kk päähän annettu aika olisi pitänyt. Vähintään kerran tulee siirto puuttuvien osien takia ja kokonaisvasteaika 2-4 kuukautta. Never again, kun tämä nykyinen menee vaihtoon.
Ajoa haittaavissa vioissa meno on kyllä aika heikon kuuloista mitä vaikka FB:tä lueskelee, mutta omat kokemukset ihan ok.
Kerran Vetokujalle päiväksi pikku takuuvikojen korjailuun. Huolto viivästyi, mutta loaner järjestyi alle ja auto seuraavana päivänä luvatusti valmis. Huoltojono oli pitkä, mutta viat eivät haitanneet ajoa.
Toisella kerralla ranger kävi vaihtamassa takavalot kotipihassa takuuseen.

Tämän lisäksi 1,5 vuoden aikana tullut käytettyä kahdesti 20 minuuttia raitisilmansuodattimen vaihtoon kotipihassa, sekä kerran pari tuntia jarrunesteiden vaihtoon + jarrujen puhdistukseen/herkistelyyn. Niin, ja pyyhkijänsulat kerran. Huoltokulut noin 120 euroa 1,5v/40tkm. Kynnys vaihtaa toisen valmistajan autoon on todella suuri.
 
Ajoa haittaavissa vioissa meno on kyllä aika heikon kuuloista mitä vaikka FB:tä lueskelee, mutta omat kokemukset ihan ok.
Kerran Vetokujalle päiväksi pikku takuuvikojen korjailuun. Huolto viivästyi, mutta loaner järjestyi alle ja auto seuraavana päivänä luvatusti valmis. Huoltojono oli pitkä, mutta viat eivät haitanneet ajoa.
Toisella kerralla ranger kävi vaihtamassa takavalot kotipihassa takuuseen.

Tämän lisäksi 1,5 vuoden aikana tullut käytettyä kahdesti 20 minuuttia raitisilmansuodattimen vaihtoon kotipihassa, sekä kerran pari tuntia jarrunesteiden vaihtoon + jarrujen puhdistukseen/herkistelyyn. Niin, ja pyyhkijänsulat kerran. Huoltokulut noin 120 euroa 1,5v/40tkm. Kynnys vaihtaa toisen valmistajan autoon on todella suuri.

oliko tämä kehu vai haukku?
Aika paljon laiteltavaa kyllä noin vähän ajetuksi ollut. Jos olisi hommat mennyt ns. Nappiin ei autolle olisi vielä tehty mitään ja siihen olisi tähän mennessä mennyt 0€ huoltoihin.
 
oliko tämä kehu vai haukku?
Aika paljon laiteltavaa kyllä noin vähän ajetuksi ollut. Jos olisi hommat mennyt ns. Nappiin ei autolle olisi vielä tehty mitään ja siihen olisi tähän mennessä mennyt 0€ huoltoihin.
Niin, autolla ajettu toimestani 20-60tkm väli ja huolto-ohjelmaa noudattamalla mainitut hommat on kuulunut tehdä. 0 euroon olisi päässyt vain laiminlyömällä huollot.
 
Niin, autolla ajettu toimestani 20-60tkm väli ja huolto-ohjelmaa noudattamalla mainitut hommat on kuulunut tehdä. 0 euroon olisi päässyt vain laiminlyömällä huollot.

Ei kai tämä nyt ihan hirveästi poikkea muista sähkiksistä? Ainakaan ID-sarjan laitteissa ei ole käsittääkseni mitään kilsamääriä, ainoastaan parin vuoden välein raikkari ja jarrunesteet.


EDIT googlella löysin moottori.fi artikkelin

Vertailussa laskimme erilaisia huoltojen syklejä 15 000–60 000 kilometrin vuotuisten ajomatkojen ja 1–5 vuoden käytön väliltä, ja sähköauto selviytyi kaikissa kohdissa selvänä voittajana maaliin. Esimerkiksi voi poimia tyypillisen dieselautoilijan, joka ajaa vuosittain paljon eli 60 000 kilometriä vuodessa, ja vaihtaa autonsa uuteen kolmen vuoden iässä ja 180 000 kilometrin kohdalla. Tällä syklillä Passatin huoltohinnat ovat 3 583 euroa, kun ne ID.4:ssä vain hieman reilu kymmenesosa eli 363 euroa!

 
Ei kai tämä nyt ihan hirveästi poikkea muista sähkiksistä? Ainakaan ID-sarjan laitteissa ei ole käsittääkseni mitään kilsamääriä, ainoastaan parin vuoden välein raikkari ja jarrunesteet.
Olet oikeassa, ei suuremmin eroa. Pointti edellisessä oli, että erityisesti DIY-henkiselle Tesla on kova tapaus. Valmistajan korjausmanuaalin saa maksutta käyttöön service.tesla.com osoitteen kautta ja takuun säilyttämiseksi ei tarvitse teettää ainuttakaan huoltoa vaan hommat voi tehdä itse.

Ioniq 5 on vähän kalliimpi, mutta ei sekään kovin kalliiksi tule huoltaa:
 
Sentään tiedossa että pyyhkijät on mitä on. Uudet NN:t sentään tulossa "joskus".

Automaattisia pyyhkijöitä on ollut ties kuinka kauan ja nyt tätä ratkotaan jollain neuroverkoilla...Kuulostaa taas kerran ihan pikkasen oudolta. Toki se sadesensori maksaa ehkä pari-kolme euroa isoissa erissä.
 
Olet oikeassa, ei suuremmin eroa. Pointti edellisessä oli, että erityisesti DIY-henkiselle Tesla on kova tapaus. Valmistajan korjausmanuaalin saa maksutta käyttöön service.tesla.com osoitteen kautta ja takuun säilyttämiseksi ei tarvitse teettää ainuttakaan huoltoa vaan hommat voi tehdä itse.

Ioniq 5 on vähän kalliimpi, mutta ei sekään kovin kalliiksi tule huoltaa:
Sisältääkö tuo Teslan manuaali auton purkamisen atomeiksi vai pelkästään yleistietoa, jonka DIY-henkinen käytännössä jo muutenkin melkein tietää? Joku Haynesin manuaalin tapainen opus olisi todella hyvä pidemmässä juoksussa (takuun jälkeen), jos sellaisen ilmaiseksi saa. Takuuaikana ei paljoa sellaisia hommia tule, että kannattaa itse alkaa tekemään. Joku 3:n raitisilmasuodattimenkin vaihto näytti just sellaiselta, että "ei nyt just nappaa" räpeltää. Sama juttu, jos alle satkun saa jarrunesteiden vaihdon. Kyllähän nuo siis henkeen ja vereen DIY-henkinen huoltaja itse tekee, mutta alkaa olla omaan työpanokseen nähden siinä ja siinä kannattaisiko ennemmin keskittyä vaikka kaljan juontiin.
 
Automaattisia pyyhkijöitä on ollut ties kuinka kauan ja nyt tätä ratkotaan jollain neuroverkoilla...Kuulostaa taas kerran ihan pikkasen oudolta. Toki se sadesensori maksaa ehkä pari-kolme euroa isoissa erissä.
Olisi liian helppo ratkaisu asiaan. Mutta onhan se nyt aivan eri asia jos on neuroverkoila toimiva sadetunnistin. Coolia......ellei joka neuroottisen coolia.


Tulee mieleen tämä myytti kuinka yksinkertainen asia ratkotaan monimutkaisesti.

During the height of the space race in the 1960s, legend has it, NASA scientists realized that pens could not function in space. They needed to figure out another way for the astronauts to write things down. So they spent years and millions of taxpayer dollars to develop a pen that could put ink to paper without gravity. But their crafty Soviet counterparts, so the story goes, simply handed their cosmonauts pencils.

 
Automaattisia pyyhkijöitä on ollut ties kuinka kauan ja nyt tätä ratkotaan jollain neuroverkoilla...Kuulostaa taas kerran ihan pikkasen oudolta. Toki se sadesensori maksaa ehkä pari-kolme euroa isoissa erissä.
Yrittääköhän ne tuosta neuroverkosta siis päätellä useammasta kamerasta, että sataako? Tämä voi tietysti jossain kohtaa osua ns. tuulettimeen, jos saa tuulilasilleen jotain, mikä ei rekisteröidy muihin kameroihin riittävästi.
 
Yrittääköhän ne tuosta neuroverkosta siis päätellä useammasta kamerasta, että sataako? Tämä voi tietysti jossain kohtaa osua ns. tuulettimeen, jos saa tuulilasilleen jotain, mikä ei rekisteröidy muihin kameroihin riittävästi.
Varmaan jotain älyä tulee siihen et esim nouseeko edellä ajavan renkaista vettä, tuleeko kameroidan päälle vettä, onko sateinen taivas jne. Näillä voitas varmasti parantaa toimivuutta merkittävästi ja on helposti NN tunnistettavissa. Nykyinen toimii ihan ok jos sataa reilummin ja kameran kohta kastuu eikä aero ohjaa vesitihkua lasin keskelle. Kameran likaisuus sitten oma lukunsa poutasäällä.
 
Automaattisia pyyhkijöitä on ollut ties kuinka kauan ja nyt tätä ratkotaan jollain neuroverkoilla...Kuulostaa taas kerran ihan pikkasen oudolta. Toki se sadesensori maksaa ehkä pari-kolme euroa isoissa erissä.
Ehkä (kerrankin) Teslan puolustukseksi sanottava että ei niiden osien hinta ole varmaankaan se ratkaiseva tekijä, vaan sensorin patentti ja siitä muodostuvat lisenssimaksut.
 
Sisältääkö tuo Teslan manuaali auton purkamisen atomeiksi vai pelkästään yleistietoa, jonka DIY-henkinen käytännössä jo muutenkin melkein tietää? Joku Haynesin manuaalin tapainen opus olisi todella hyvä pidemmässä juoksussa (takuun jälkeen), jos sellaisen ilmaiseksi saa. Takuuaikana ei paljoa sellaisia hommia tule, että kannattaa itse alkaa tekemään. Joku 3:n raitisilmasuodattimenkin vaihto näytti just sellaiselta, että "ei nyt just nappaa" räpeltää. Sama juttu, jos alle satkun saa jarrunesteiden vaihdon. Kyllähän nuo siis henkeen ja vereen DIY-henkinen huoltaja itse tekee, mutta alkaa olla omaan työpanokseen nähden siinä ja siinä kannattaisiko ennemmin keskittyä vaikka kaljan juontiin.
Kolmosen raikkarin vaihdossa menee jotain 15 min ja hankalin homma siinä on vääntäytyä sellaiseen asentoon, että näkee mitä tekee. Mutta joo, ei muuten oikein takuuaikana syytä räpeltää. Takuun päättymisen jälkeen tekee sellainen, jolla työkalut pysyvät kädessä ja on sopivat tilat ja välineet. Alustan osia näyttää menevän sellaista tahtia, että siinä voi taloudellisesti olla jopa järkeä.
 
Sisältääkö tuo Teslan manuaali auton purkamisen atomeiksi vai pelkästään yleistietoa, jonka DIY-henkinen käytännössä jo muutenkin melkein tietää? Joku Haynesin manuaalin tapainen opus olisi todella hyvä pidemmässä juoksussa (takuun jälkeen), jos sellaisen ilmaiseksi saa. Takuuaikana ei paljoa sellaisia hommia tule, että kannattaa itse alkaa tekemään. Joku 3:n raitisilmasuodattimenkin vaihto näytti just sellaiselta, että "ei nyt just nappaa" räpeltää. Sama juttu, jos alle satkun saa jarrunesteiden vaihdon. Kyllähän nuo siis henkeen ja vereen DIY-henkinen huoltaja itse tekee, mutta alkaa olla omaan työpanokseen nähden siinä ja siinä kannattaisiko ennemmin keskittyä vaikka kaljan juontiin.
Korjaamokäsikirjatasoa tuo on, kun kyseessä on sama opus mitä Tesla huolto käyttää. Menee siis detaileissa sille tasolle kuin varaosakatalogi määrittää, eli ei tuo tietenkään mitään akkupaketin purkuohjeita sisällä.
 
Kolmosen raikkarin vaihdossa menee jotain 15 min ja hankalin homma siinä on vääntäytyä sellaiseen asentoon, että näkee mitä tekee. Mutta joo, ei muuten oikein takuuaikana syytä räpeltää. Takuun päättymisen jälkeen tekee sellainen, jolla työkalut pysyvät kädessä ja on sopivat tilat ja välineet. Alustan osia näyttää menevän sellaista tahtia, että siinä voi taloudellisesti olla jopa järkeä.
Näin teoriatasolla ne voinee huollossa ehkä vaihtaa niitä muovikiinnikkeitä, jotka ottavat osumaa verhouksen aukirepimisestä (ilmansuodatinta vaihdettaessa). Ei tuo kaikkein ikävimmältä näyttänyt olevan vaihtaa, mutta ei lähellekään helpoin. VAGin tripletissä minuutin homma, jos jättää imuroinnin tekemättä. 2000-luvun alun sitikassa saa taas purkaa verhoilua ihan riittävästi ja silloinkin paikka ihan perseessä. Uudessa automallissa yleensä kerran vaihdan itse ja sen perusteella arvioin annanko vaihdattaa vai teenkö jatkossakin itse. Kotipihan ympäristössä on niin paljon koivuja yms., että melkein täytyy kerran vuoteen vaihdattaa ja siltikin tulopuoli täynnä "kaurahiutaletta".
 
Yrittääköhän ne tuosta neuroverkosta siis päätellä useammasta kamerasta, että sataako? Tämä voi tietysti jossain kohtaa osua ns. tuulettimeen, jos saa tuulilasilleen jotain, mikä ei rekisteröidy muihin kameroihin riittävästi.
Nykyisellään käyttää kaikkia kameroita tuohon.
 
Tulee mieleen tämä myytti kuinka yksinkertainen asia ratkotaan monimutkaisesti.

Joka on sitten urbaanilegenda, pitää muistaa. Lyijykynä ei ole erityisen hyvä avaruusasemalla, koska se voi palaa ja siitä tulee grafiittipölyä (joka johtaa sähköä). Sekä USSR että NASA käyttivät samaa "space peniä", josta tuo legenda siis vitsailee olevan se kallis tapaus.

Se maksoi aikoinaan alle $4 per kynä (Fisher maksoi itse kehitystyön).

Ehkä (kerrankin) Teslan puolustukseksi sanottava että ei niiden osien hinta ole varmaankaan se ratkaiseva tekijä, vaan sensorin patentti ja siitä muodostuvat lisenssimaksut.

Ne osien hinnat sisältävät lisenssimaksut tässä tapauksessa. Kyseessä on siis kokonaiskulu.
 
Kolmosen raikkarin vaihdossa menee jotain 15 min ja hankalin homma siinä on vääntäytyä sellaiseen asentoon, että näkee mitä tekee.

Hauskinta tässä on, että jokainen video näyttää ne sisuskalut erilaisena. Osalla on neljä niittiä, joilla saa pois sen ensimmäisen paneelin, osalla on siellä oranssikaapeli irrallaan, osalla ruuvi alapuolella, osalla yläpuolella.

Onneksi omani ei ollut tietysti yksikään noista. Minulla se hansikaslokeron alapuolella oleva paneeli oli kiinni kahdella ruuvilla (T25) itse autossa ja yhdellä niitillä siinä ylimääräisessä ilmanohjaimessa jota en noista videoita löytänyt. Oranssikaapeli taas oli nätisti kiinnitetty nippusiteillä jotta se ei heilu toisin kuin noissa jenkkivideoissa (MiC etuja kuten ruuvitkin? samoin itselläni oli jotain pehmusteita joita en nähnyt noissa videoissa).

Itse ruuvin saaminen irti olikin sitten yhtä helvettiä sanoisinko, sinne ei mahdu käsi tuon ilmanohjaimen takia, eikä sinne näe vaan piti kehitellä räikän lisäpalasta sellainen lyhyt palanen että sain sen T20:n sieltä irti. 15 min tuossa touhussa ei kyllä valitettavasti riittänyt ekalla kerralla.

Mitä tulee ns. service manuaaleihin, niin eikös jokainen valmistaja ne joudu nykyisin tuottamaan EU-alueella (ja osassa jenkkejä). Teslahan yritti venkoilla tästä irti pitkään (kuten Rich Rebuildsin katsojat muistanevat), mutta joutuivat lopulta avaamaan ne.
 
Mitä tulee ns. service manuaaleihin, niin eikös jokainen valmistaja ne joudu nykyisin tuottamaan EU-alueella (ja osassa jenkkejä).
"Under EU law, manufacturers are not required to provide technical information (such as manuals and service handbooks) to consumers, nor are they required to provide consumers with spare parts. Only professional repairers have a guaranteed right to access the technical information and the spare parts, and only for some products."
Lähde: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2022/698869/EPRS_BRI(2022)698869_EN.pdf

Tesla nimenomaan julkaisee nämä ohjeet kenelle tahansa ja maksutta. Näytä toki joku toinen autonvalmistaja, joka tekee saman. En väitä etteikö näitä voi olla, mutta kenestäkään muusta en ole vielä kuullut. Teslan ohjeisiin pääsee kuka tahansa käsiksi täältä: Tesla Service
 
Tesla nimenomaan julkaisee nämä ohjeet kenelle tahansa ja maksutta. Näytä toki joku toinen autonvalmistaja, joka tekee saman.
Volkkarinkonsernin tehtaan servicemanuaaleihin pääsee ihan muutamalla eurolla käsiksi. Onko se sitten 0 Eur tai 5 EUR ei, liene merkitystä. Käytännössä siis ilmainen tuo volkkarinkin systeemi DIY miehelle.
 
Tesla alkanut perimään 40€/päivä säilytysmaksua jos ei hae autoa huollosta 3 päivän sisällä. Tämäkin takautuvasti.
 
Volkkarinkonsernin tehtaan servicemanuaaleihin pääsee ihan muutamalla eurolla käsiksi. Onko se sitten 0 Eur tai 5 EUR ei, liene merkitystä. Käytännössä siis ilmainen tuo volkkarinkin systeemi DIY miehelle.
Tämäpä olikin uusi tieto, kiitos. Tuo erWin on ilmeisesti palvelu, josta noihin pääsee käsiksi.
 
Tämäpä olikin uusi tieto, kiitos. Tuo erWin on ilmeisesti palvelu, josta noihin pääsee käsiksi.

Kyllä, 7e / tunti. Hyvänä puolena saa imuroida PDF muodossa niin paljon korjausoppaita kun vaan ehtii (ja myöskin SSP itseopiskeluoppaita, missä näkee miten insinöörien päiväunissa kaikkien pitäisi toimia).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom