Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Saahan softaa toimittaa tarvittaessa mutta jos lähtökohta on tasoa nykypäivän DLC niin jossain on vikaa.
Jokainen voi toki määritellä nämä päivitykset miten tykkää. Jotkut ilmeisesti näkevät päivitykset myös rasitteena. Mutta silloin kannattaa ehkä pyrkiä jättämään päivitykset lataamatta.

Teslan käyttöliittymä ja painikkeet on suunniteltu niin, että niiden toimintaa voidaan tarvittaessa muuttaa. Esim. ratin napeissa ei ole mitään kiinnipoltettuja merkintöjä, jotka sitoisi nappien käytön johonkin tiettyyn käyttötarkoitukseen. Joten on ihan loogista, että niitä saatetaan ottaa uusiin käyttötarkoituksiin vuosien varrella. Myös keskinäyttö on tietenkin täysin vapaasti muokattavissa joten käyttöliittymä voi ja onkin muuttunut aikojen saatossa.
 
Muilla merkeillä jos jotain puuttuu niin niitä ei sitten myöskään koskaan saa.
Ei pidä paikkaansa. Esimerkkinä korealaiset sai kaivatun akun lämmityksen laturille navigoitaessa ja Volkkarit sai parannellun latausreitityksen navigointiin.

Minä kun ostan uuden auton niin paljon mieluummin nautin niistä luvatuista ominaisuuksista toimivana heti ensimmäisestä päivästä lähtien kuin odotan, että mahdollisesti joku asia korjataan / lisätään joskus, jos korjataan ollenkaan.
 
Ei pidä paikkaansa. Esimerkkinä korealaiset sai kaivatun akun lämmityksen laturille navigoitaessa ja Volkkarit sai parannellun latausreitityksen navigointiin.

Minä kun ostan uuden auton niin paljon mieluummin nautin niistä luvatuista ominaisuuksista toimivana heti ensimmäisestä päivästä lähtien kuin odotan, että mahdollisesti joku asia korjataan / lisätään joskus, jos korjataan ollenkaan.
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta jostain sähköautomiehet blogista olen kuunnellut niin volkkarin päivitykset lienevät käytännössä luokkaa ei ole. Ja joku tärkeä ominaisuus ilmeisesti puuttuu kokonaan ja tuskin koskaan tulee, joka oli alusta alkaen luvattu jne. En nyt muista mikä tämä oli.

Toki kiva että luvatut ominaisuudet on uudesta alkaen, mutta myös kiva että myöhemmin tulee kaikkea uutta.
 
Ei pidä paikkaansa. Esimerkkinä korealaiset sai kaivatun akun lämmityksen laturille navigoitaessa ja Volkkarit sai parannellun latausreitityksen navigointiin.

Minä kun ostan uuden auton niin paljon mieluummin nautin niistä luvatuista ominaisuuksista toimivana heti ensimmäisestä päivästä lähtien kuin odotan, että mahdollisesti joku asia korjataan / lisätään joskus, jos korjataan ollenkaan.
Ja ominaisuuksia saatetaan myös poistaa.
 
Kysästäänpä täältä kun vastaus tulee luultavasti kuin "apteekin hyllyltä". Mites tuossa model 3 2020 kytketään se autopilot päälle? Voiko sen kytkeä ns. lennosta kun ajat itse? Isäni siis tuommosen osti ja lähti mökiltä ajelemaan kotiinsa niin ajattelin sille ehdottaa, että kokeileppa miten se toimii. Jännä nähdä kuin tuommonen ei niin tekninen vähän yli 60 vuotias on innoissaan uudesta "lelusta" :lol:
 
Kysästäänpä täältä kun vastaus tulee luultavasti kuin "apteekin hyllyltä". Mites tuossa model 3 2020 kytketään se autopilot päälle? Voiko sen kytkeä ns. lennosta kun ajat itse? Isäni siis tuommosen osti ja lähti mökiltä ajelemaan kotiinsa niin ajattelin sille ehdottaa, että kokeileppa miten se toimii. Jännä nähdä kuin tuommonen ei niin tekninen vähän yli 60 vuotias on innoissaan uudesta "lelusta" :lol:
Vaihdeviiksestä kaksi kertaa peräkkäin pohjaan niin kytkeytyy Autopilot päälle. Kerran pohjaan niin menee vakkari päälle
 
Kokeili, mutta ilmoitti tyyliin "autopilot ei ole käytettävissä"? No turhapa tuota on nyt tienpäällä alkaa selvittelemään mistä johtuu, on kohta petäjän ympärillä auto jos keskittyy liikaa johonki ei niin tärkeään :rofl2:
 
Kokeili, mutta ilmoitti tyyliin "autopilot ei ole käytettävissä"? No turhapa tuota on nyt tienpäällä alkaa selvittelemään mistä johtuu, on kohta petäjän ympärillä auto jos keskittyy liikaa johonki ei niin tärkeään :rofl2:
Luultavasti ei ole laittanut ominaisuuksia päälle, sieltä pitää autopilot valikosta muistakseeni täpätä ne molemmat vaihtoehdot aktiiviseksi.
 
Luultavasti ei ole laittanut ominaisuuksia päälle, sieltä pitää autopilot valikosta muistakseeni täpätä ne molemmat vaihtoehdot aktiiviseksi.
Ja lisäksi pitää ajaa sellaista tietä missä näkyy viivat. Ei toimi esim hiekkatiellä. Pitää näkyä se ratin kuva siellä ylhäällä.
 
Päivityksistä vielä yksi näkökohta.
Sieltä autosta voi valita, haluatko päivitykset ensimmäisten joukossa (ja haluat toimia beta testaajana käytännössä) tai sitten otat myöhemmin vastaan vakaata softaa.
Veikaan, kun ollaan tällaisella atk-foorumilla, että kaikilla täällä on se täppä päällä että uusinta pliis...
 
Päivityksistä vielä yksi näkökohta.
Sieltä autosta voi valita, haluatko päivitykset ensimmäisten joukossa (ja haluat toimia beta testaajana käytännössä) tai sitten otat myöhemmin vastaan vakaata softaa.
Veikaan, kun ollaan tällaisella atk-foorumilla, että kaikilla täällä on se täppä päällä että uusinta pliis...
Sitä voisi kuvitella kuitenkin, että julkiseen levitykseen pistettäisiin (beta)softa, joka ei hajota sellaisia toimintoja, joita ei pitäisi olla muutetun. Kuulostaa aikamoiselta räpeltämiseltä, ilmeisesti vaan koostavat jonkun paketin ja jos sinne sattuu alphakoodiakin mukaan, niin hupsista saatana.

e: Ei se vakaakaan ole tainnut kovin vakaa aina olla? Huvittaa tuo erilaisten boottitapojen määrä, luulis että yksinkertainen boot-valikko olisi hyödyllinen lisäys.
 
Sitä voisi kuvitella kuitenkin, että julkiseen levitykseen pistettäisiin (beta)softa, joka ei hajota sellaisia toimintoja, joita ei pitäisi olla muutetun. Kuulostaa aikamoiselta räpeltämiseltä, ilmeisesti vaan koostavat jonkun paketin ja jos sinne sattuu alphakoodiakin mukaan, niin hupsista saatana.

e: Ei se vakaakaan ole tainnut kovin vakaa aina olla? Huvittaa tuo erilaisten boottitapojen määrä, luulis että yksinkertainen boot-valikko olisi hyödyllinen lisäys.

Eikös tuo ole ihan kätevä tapa säästää softan kehityskuluissa kun jätetään oma regressiotestaus välistä ja pusketaan softa asiakkaille "betana".
 
Sitä voisi kuvitella kuitenkin, että julkiseen levitykseen pistettäisiin (beta)softa, joka ei hajota sellaisia toimintoja, joita ei pitäisi olla muutetun. Kuulostaa aikamoiselta räpeltämiseltä, ilmeisesti vaan koostavat jonkun paketin ja jos sinne sattuu alphakoodiakin mukaan, niin hupsista saatana.

e: Ei se vakaakaan ole tainnut kovin vakaa aina olla? Huvittaa tuo erilaisten boottitapojen määrä, luulis että yksinkertainen boot-valikko olisi hyödyllinen lisäys.
Ok, onko sulla kumpi päivitysasetus päällä? Oliko siis mennyt sekaisin sillä maltillisemmallakin asetuksella? Mulla eka kerta mutta auto ollut toki vasta reilu pari kuukautta.
 
Ok, onko sulla kumpi päivitysasetus päällä? Oliko siis mennyt sekaisin sillä maltillisemmallakin asetuksella? Mulla eka kerta mutta auto ollut toki vasta reilu pari kuukautta.
Noihin yllä oleviin ongelmakuvauksiin viittasin. Ja ketjussa suht tasaisesti esiintyviin avautumisiin ongelmista softan päivittymisen yhteydessä. Jos ei jotain hajoa niin katoaa.
 
Rengasbootilla vakkari rauhoittui, mutta edelleen muutamissa paljon ajamissani valtatien kohdissa tekee jarrutuksen, missä aiemmin ei ole tehnyt.

Puhelinavain temppuilee, eikä auta puhelimenkaan uudelleenkäynnistys. Spotify alkoi toimimaan rengasbootilla.
Ok, onko sulla kumpi päivitysasetus päällä? Oliko siis mennyt sekaisin sillä maltillisemmallakin asetuksella? Mulla eka kerta mutta auto ollut toki vasta reilu pari kuukautta.
Varmaan minua tarkoitit? Toki advanced-asetus päällä eli peiliin saa myös katsoa.

Puhelinavain alkoi toimimaan, mutta jotakin sekoilua on. Ajon aikana pysähtyessä pyysi näyttämään korttia, jotta sai parkin jälkeen vaihteen silmään. En edes noussut autosta saati ovia avattu.
Spotify käynnistyy vieläkin kauan.
Vakkari pelaa ok, mutta taisi tulla yksi jarrutuspaikka lisää työmatkareitilleni (liittymä ramppiin ja itse ajan suoraan). Muiden Teslojen jarruttelujen vienti karttaan ja sen tiedon hyödyntäminen vakkarissa/AP:ssa ohi nopeusrajoitustaulujen on reikäpäinen keksintö. Jos sen saisi pois, niin olisin tyytyväinen.

Näen silti päivitykset ehdottomasti positiivisena, vaikka miten täällä forkalla tylytetään. On tallissa toinenkin sähkäri, johon ei edes yksinkertaisia puutteita käyttöliittymässä saada päivitettyä. Koirat hakkuu ja karavaani kulkee.
 
Puhelinavain alkoi toimimaan, mutta jotakin sekoilua on. Ajon aikana pysähtyessä pyysi näyttämään korttia, jotta sai parkin jälkeen vaihteen silmään. En edes noussut autosta saati ovia avattu.
poista puhelinavain ja lisää se uudestaan (siihen ei tarvitse nykyisin edes korttia) ja linkitä uudestaan profiiliin.
 
Varmaan minua tarkoitit? Toki advanced-asetus päällä eli peiliin saa myös katsoa.

Puhelinavain alkoi toimimaan, mutta jotakin sekoilua on. Ajon aikana pysähtyessä pyysi näyttämään korttia, jotta sai parkin jälkeen vaihteen silmään. En edes noussut autosta saati ovia avattu.
Spotify käynnistyy vieläkin kauan.
Vakkari pelaa ok, mutta taisi tulla yksi jarrutuspaikka lisää työmatkareitilleni (liittymä ramppiin ja itse ajan suoraan). Muiden Teslojen jarruttelujen vienti karttaan ja sen tiedon hyödyntäminen vakkarissa/AP:ssa ohi nopeusrajoitustaulujen on reikäpäinen keksintö. Jos sen saisi pois, niin olisin tyytyväinen.

Näen silti päivitykset ehdottomasti positiivisena, vaikka miten täällä forkalla tylytetään. On tallissa toinenkin sähkäri, johon ei edes yksinkertaisia puutteita käyttöliittymässä saada päivitettyä. Koirat hakkuu ja karavaani kulkee.
En tarkoittanut sua. Oletin että Teslasäikeessä notkuvilla on kokemusta mistä puhuvat, my bad...
Ehkä selkeämpi olisi jos tuossa advanced valinnassa painotettaisiin että advanced=beta, niin perusporukka ymmärtäisi että mitä se tarkoittaa. Joku voi luulla että se meinaa että haluat vain jonossa toisten ohitse...
Tuon oman sähläyksen jälkeen päätin antaa vielä olla advanced puolella, mutta jos tulee toinen vastaava, pistän sen perusasetuksille.
Ja tunne on samanlainen, edellisen skodan käyttiksen ainut hyvä ominaisuus oli carplay. Ja huollossa käydessä ainut kikka saada softapäivitys oli valittaa toimimattomuudesta. Siis takuuaikana tietty, muuten olisivat varmasti veloittaneet siitä. Tosin yhtään uutta toimintoa ei tullut kertaakaan. Polttisauto vm -20
 
poista puhelinavain ja lisää se uudestaan (siihen ei tarvitse nykyisin edes korttia) ja linkitä uudestaan profiiliin.
Done x2. Myös tesla-appi poistettu ja asennettu uusiksi sekä puhelinta käynnistelty. Katsotaan, alkaisiko stabiloitumaan yhteys auton kanssa.
 
En tarkoittanut sua. Oletin että Teslasäikeessä notkuvilla on kokemusta mistä puhuvat, my bad...
Ehkä selkeämpi olisi jos tuossa advanced valinnassa painotettaisiin että advanced=beta, niin perusporukka ymmärtäisi että mitä se tarkoittaa. Joku voi luulla että se meinaa että haluat vain jonossa toisten ohitse...
Tuon oman sähläyksen jälkeen päätin antaa vielä olla advanced puolella, mutta jos tulee toinen vastaava, pistän sen perusasetuksille.
Ja tunne on samanlainen, edellisen skodan käyttiksen ainut hyvä ominaisuus oli carplay. Ja huollossa käydessä ainut kikka saada softapäivitys oli valittaa toimimattomuudesta. Siis takuuaikana tietty, muuten olisivat varmasti veloittaneet siitä. Tosin yhtään uutta toimintoa ei tullut kertaakaan. Polttisauto vm -20
Ei se advanced tarkoita betaa. Saat vain tiheämmin uusia päivityksiä. Ja nämä eivät ole beta päivityksiä kuten FSD Beta on.


Sellaisen asian huomasin, että kaikki muuta toiminnot on Servicen alla mutta näytön puhdistustila ei. Pitäisi olla siellä tai sitten molemmissa. Vähän sekaista aina asioiden löytäminen.
 
jees, päivitystä tuoreen Y long-rangen kokemuksista pidemmältä lenkiltä. Tuli tässä pyhän päälle ajeltua ~1000 km turnee, niin vähän taas enemmän tolkkua ehkä kommentissa.

Kulutus - optimikelit oli pääosin, niin maantieajossa ~90 kulutus on todella maltillinen, wltp:n saavuttaisi helposti. Moottoritiellä sitten ihan oman valinnan mukaan voi valita kuluttaako sopivasti vai 40% enemmän.

Penkit - kaksijakoinen homma. Itsellä pitkät raajat, niin ajoasentoa en ehkä vieläkään ole saanut ihan kohdilleen. Pitää istua jotenkin man-spleining asennossa, että ratti on riittävän "sylissä" ja että toisaalta saa reisille jotain tukea, kun istuin on aika lyhyt. Toisaalta pelkääjän paikalla on mukava röhnöttää kuin sohvalla, kun jalat saa suoraksi. Matkustaminen etupenkillä oli siis varsin mukavaa. Jotenkin istun siinä eri tavalla kuin kuskin paikalla - ehkä oma ongelma. Penkkien "muovinahka" on hiostava. Suosiolla joku hengittävä paksumpi fleece tms selän alle, jos ajaa pidempää matkaa lämpimällä kelillä. Takana keskipenkin selkänoja on kuulemma liian kova.

Suorituskyky - hyvin pääsee ohi. Ehkä iltapäivälehdessä ensi viikolla on joku sankari videoineen, kun veti pitkään jonoa 20 alle rajoituksen.

Äppi / ilmastoinnit / lataus - hyvin toimi. Toijalan superia kokeiltiin mennen tullen - toimi. 15 min latausta, niin oli sen verran varaa, että uskalsi lähteä paikkaan, mistä ei ollut varmuutta latauksesta ja kotimatkalla sitten sen verran että ei tarvinnut nopeutta jännittää. Lataamatta olisi lopulta kait mennyt, kun keli oli niin hyvä - auto oli vähän pessimistinen tällä kertaa. Majoituksessa (hotelli) ilmainen 11kw lataus yön yli täyteen, mikä oli mukavaa. Kotona 3-vaihelataus, niin matkaan lähdettiin 94%:lla. Siitä tosin tippui heti joku 5% kun olisi kait pitänyt laittaa matka etukäteen autolla tiedoksi, että olisi lämmittänyt akun verkkovirralla(?)

Melutaso - tuli tätä testailtua jonkin verran. Tiet ovat vähän ehkä jo tasoittuneet talven jäljiltä, mutta hki-tku moottoritie ainakin pari viikkoa sitten oli aivan hemmetin meluisa. Nyt matkalle sattui erinomainen testipätkä - tie 65 (~Ylöjärvi - Virrat). Tuolla tiellä oli aivan sysipaskaa päällystettä, muutaman vuoden vanhaa ja sitten about viikon(?) vanhaa niin tasaista asfalttia että en muista koska olisi sellaista viimeksi ajanut. Tuolla tasaisella osuudella rengasmelu vaimeni aivan tolkuttoman paljon - lähinnä tuuli vähän suhisi. Kiihdyttäessä +100 nopeudessa kuuli invertterin/moottorin vinkunan, mitä ei kyllä muuten tee. Eli selkeästi Tesla Y:n "ongelma" on rengasmelun vaimennus huonokuntoisilla teillä - ja sen melun kaiku -> tuntui myös, että Y tyhjänä "soi/kumisee". Kun nyt reissussa takaluukku/penkit oli täynnä kaikenlaista pehmenee nyssäkkää, tuntui että melu oli siedettävämmän taajuista. Sen ehti etumatkustajan penkiltä vielä testata, että tien epätasaisuus tulee "läpi" "koriin" kun lepuuttaa jalkaa "tulipellin" ja lokarin kulman tienoilla.

Ohjaus - auto on vähän sekoitus junaa ja mikroautoa. Meni mielestäni hyvin suoraan eikä vedennyt juurikaan urissa mihinkään. Toisaalta p*skoilla teillä on nopea ohjaus väistellä pahimpia kuoppia. Toisaalta ohjaus on vähän kuin videopelistä - menee sinne minne ohjaa, mutta ei välitä tiestä oikein muuta kuin sen, jos tie on epätasainen. Jos bemariin vertaa, niin Tesla menee suorempaan(! pienempi ilmanvastus?) tuulestä välittämättä ja vetelee jopa vähemmän urissa, mutta jokin "tunto" puuttuu. Ja toki tuo on vähän korkeampi auto ja istutaan korkeamalla. Siihen suhteutettuna on tod mukava "SUV" ajaa - paljon huonompia olen ajanut. Mutkanopeutta voi ottaa aika reippaasti eikä auto kallistele pahasti - mutta korkeus tekee ehkä sen, että fiilis ei ole kovin urheilullinen - ei ole varmaan tarkoituskaan kun on kyseessä perhekuljetin. Matalammat teslat varmaan tässä kohtaa parempia.
"Kaistavahti" on aika persiistä, kun on sitä koulukuntaa itse, että ei ajeta keskellä tietä urissa vaan reunaviivaa nuollen (jos ei kev. liik.) -> teslan räikkä huutaa harvase hetki.

Toistaiseksi hyvä auto siis moottoritie-meluvarauksella. Talvea odotellessa.
jotain varmaan unohtui, jatkan jos muistan.
 
...
Toisaalta ohjaus on vähän kuin videopelistä - menee sinne minne ohjaa, mutta ei välitä tiestä oikein muuta kuin sen, jos tie on epätasainen. Jos bemariin vertaa, niin Tesla menee suorempaan(! pienempi ilmanvastus?) tuulestä välittämättä ja vetelee jopa vähemmän urissa, mutta jokin "tunto" puuttuu.
...
Hyvä kuvaus Tesla MY ohjauksesta, varsinkin boldattu osa. Mullakin ollut bemari, niin alleviivaan sanomasi.
 
En tarkoittanut sua. Oletin että Teslasäikeessä notkuvilla on kokemusta mistä puhuvat, my bad...
Päivitys, joka ei osaa bootata päivityksen jälkeen tai rikkoo jotain ei-päivitettyä on kyllä silkkaa paskaa oli se sitten kenen tahansa tekemä. Vai oletko eri mieltä? Tuollainen päivittyminen on hieno ominaisuus, mutta ei sen hienoiden varjolla tule hyväksyä luokatonta toteutusta.
 
Kokeili, mutta ilmoitti tyyliin "autopilot ei ole käytettävissä"? No turhapa tuota on nyt tienpäällä alkaa selvittelemään mistä johtuu, on kohta petäjän ympärillä auto jos keskittyy liikaa johonki ei niin tärkeään :rofl2:
Vaatii myös kaistaviivat tai edellä ajavan auton toimiakseen, FSD:tä ei täällä vielä ole saatavilla.
 
Penkit - kaksijakoinen homma. Itsellä pitkät raajat, niin ajoasentoa en ehkä vieläkään ole saanut ihan kohdilleen. Pitää istua jotenkin man-spleining asennossa, että ratti on riittävän "sylissä" ja että toisaalta saa reisille jotain tukea, kun istuin on aika lyhyt. Toisaalta pelkääjän paikalla on mukava röhnöttää kuin sohvalla, kun jalat saa suoraksi. Matkustaminen etupenkillä oli siis varsin mukavaa. Jotenkin istun siinä eri tavalla kuin kuskin paikalla - ehkä oma ongelma. Penkkien "muovinahka" on hiostava. Suosiolla joku hengittävä paksumpi fleece tms selän alle, jos ajaa pidempää matkaa lämpimällä kelillä. Takana keskipenkin selkänoja on kuulemma liian kova.

Samat kokemukset penkin kanssa. Kolmosessa hieman auttoi mielestäni kun sääti penkin kohtuullisen ylös niin että itse saan luonnollisemman ajoasennon kuin ihan perse asfaltissa roikkuen. Materiaali on kyllä tuskastuttavan hiostavaa.
 
Minulla on ollut Tesla n 2kk. Tänä aikana on tullut kamerapohjaiset parkkitutkat ja puhelimeen vastaaminen ym rattinappeihin. Voisin elää ilmankin, mutta olivathan nuo nyt todella kiva saada. Kaikilla muilla merkeillä olisi jäänyt saamatta. Ja mielenkiinnolla odotan mitä uusia asioita seuraavat softapäivitykset tuovat mukanaan.

Mielestäni asiat, jotka ovat olleet vuosikausia täysin normi autoissa (mulla oli vm. 2010 Puntossa rattinapeilla vastaaminen ja kamera + tutkat eessä ja takana), ei ole mitenkään ihailtava asia, vaan lähinnä helvetin iso kysymysmerkki miksei näitä ole ollut jo heti tehtaalta ulos tullessa.
 
Mielestäni asiat, jotka ovat olleet vuosikausia täysin normi autoissa (mulla oli vm. 2010 Puntossa rattinapeilla vastaaminen ja kamera + tutkat eessä ja takana), ei ole mitenkään ihailtava asia, vaan lähinnä helvetin iso kysymysmerkki miksei näitä ole ollut jo heti tehtaalta ulos tullessa.
Olihan ne ihan normia Teslassakin ennen, mutta joku keksi poistaa kaiken niin nyt on helppo tuoda sitten uusina ominaisuuksina niitä takaisin ja jengi antaa aplodit perään.
 
Mielestäni asiat, jotka ovat olleet vuosikausia täysin normi autoissa (mulla oli vm. 2010 Puntossa rattinapeilla vastaaminen ja kamera + tutkat eessä ja takana), ei ole mitenkään ihailtava asia, vaan lähinnä helvetin iso kysymysmerkki miksei näitä ole ollut jo heti tehtaalta ulos tullessa.
Olihan ne ihan normia Teslassakin ennen, mutta joku keksi poistaa kaiken niin nyt on helppo tuoda sitten uusina ominaisuuksina niitä takaisin ja jengi antaa aplodit perään.
En minä noita itsestäänselviä perusominaisuuksien päivityksiä kehu, mutta on kuitenkin näyte ota-päivityskyvystä ja sen helppoudesta.

Ihan sama miten Tesla asiat tekee, niin jotkut näkee ne vain ja ainoastaan ruusuisesti ja jotkut pelkkiä risuja.
 
En minä noita itsestäänselviä perusominaisuuksien päivityksiä kehu, mutta on kuitenkin näyte ota-päivityskyvystä ja sen helppoudesta.

Ihan sama miten Tesla asiat tekee, niin jotkut näkee ne vain ja ainoastaan ruusuisesti ja jotkut pelkkiä risuja.
En tiedä miten itsesi yhdistit viestiini, mutta kritiikkini lähinnä kohdistui yleisellä tasolla asiaan ja yleiseen ”Tesla tekee kaiken paremmin” ajatteluun.
 
Olihan ne ihan normia Teslassakin ennen, mutta joku keksi poistaa kaiken niin nyt on helppo tuoda sitten uusina ominaisuuksina niitä takaisin ja jengi antaa aplodit perään.
Tähän vielä päälle että paskoivat UIn ja käytettävyyden. Nyt korjaavat sitä tuomalla vanhoja asioita takaisin ja kehuvat kuinka uudistuvat.
 
En tiedä miten itsesi yhdistit viestiini, mutta kritiikkini lähinnä kohdistui yleisellä tasolla asiaan ja yleiseen ”Tesla tekee kaiken paremmin” ajatteluun.
"Jengi antaa aplodit perään" kirvoitti lainaamaan sanomaasi. Tässä ketjussa on selvästi hyvin tärkeää säännöllisesti muistuttaa, että Tesla ei tee kaikkea paremmin. En edes btcf-foorumilla ole kokenut vastaavaa eli ihan kuin kaikki tänne kirjoittavat Teslalla ajavat tai sitä harkitsevat olisivat uskovaisia, joita tarvitsisi käännyttää tai pitää vähintään herran nuhteessa.

Josta päästäänkin siihen, että miksi ihmeessä Teslan sivu antaa varastoautoille yhtenä vaihtoehtona Zeebrugge? Helsingistä voisi muuten noutaa nelivetoista model 3:sta kulimallina 48530€. Minusta ei ole kovin kallis. Löytyy hakemalla toimitusvalmiita autoja.

Edit: korjattu kirjoitusvirhe
 
Viimeksi muokattu:
Kiinasta roudataan 3:sta tänne Eurooppaan koska siellä on varasto kasvanut suureksi, nyt kasvaa Euroopan varasto.
 
Mikäköhän siinä, että tesla ei halua tarjota asiakkaille, jotka ovat valmiita maksamaan hieman parempivarusteisia autoja?
Olisi vaikka muutaman tonnin lisää hintaa mutta tarjolla olisi edes tutkat, hudi/mittaristo ja paremmat penkit jollain ihan millä tahansa muulla materiaalilla päällystettynä. Isolle valmistajallehan tuollaiset maksavat mitä? pari sataa mutta voisivat helposti pyytää varustepaketista vaikka 4 tonnia.

Itse olisin aika todennäköisesti päätynyt ostamaan mikäli nämä puutteet olisi kunnossa ja olisin lisähinnan ollut valmis maksamaankin. Koeajamassani autossa oli vielä tutkat niin en kamerapohjaisen toimivuudesta tiedä mutta vanhan yariksen tyyliin nopeusnäyttö täysin väärässä paikassa ja huonot penkit oli kyllä sellainen että ei kiitos.
 
Tuotanto on paljon halvempaa kun voi tehdä vain kahta versiota tuotteesta.

Muutama tonni ei siinä taida kauheasti painaa kun halutaan tehdä maksimivolyymilla.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Mikäköhän siinä, että tesla ei halua tarjota asiakkaille, jotka ovat valmiita maksamaan hieman parempivarusteisia autoja?
Olisi vaikka muutaman tonnin lisää hintaa mutta tarjolla olisi edes tutkat, hudi/mittaristo ja paremmat penkit jollain ihan millä tahansa muulla materiaalilla päällystettynä. Isolle valmistajallehan tuollaiset maksavat mitä? pari sataa mutta voisivat helposti pyytää varustepaketista vaikka 4 tonnia.

Itse olisin aika todennäköisesti päätynyt ostamaan mikäli nämä puutteet olisi kunnossa ja olisin lisähinnan ollut valmis maksamaankin. Koeajamassani autossa oli vielä tutkat niin en kamerapohjaisen toimivuudesta tiedä mutta vanhan yariksen tyyliin nopeusnäyttö täysin väärässä paikassa ja huonot penkit oli kyllä sellainen että ei kiitos.
Itse maksaisin mielelläni lisää vaikka 5k€, kun autoon saisi hudin, paremman reisituen ja penkkien materiaalin, 360 näkymän, tutkat, matriisivalot ja alustaan parannusta. Minusta vaan tuntuu, että ei sovi Teslan massavalmistuksen filosofiaan ja eivätkä suurin osa asiakkaista ole valmiita maksamaan lisää noista varusteista. Erityisesti hudia ja parempaa pysäköintiavustinta 3 ja Y kyllä huutaa.
 
^^^kun auto ostetaan netistä ja sen saa halutessaan palauttaa niin on kätevää että varustevaihtoehtoja ei ole niin se voidaan myydä heti jollekin muulle. Toinen ääripää on ostaa käytetty etron. Niistä voi puuttua mikä tahansa varuste koska lähes kaikki on pitänyt ruksia etukäteen. Itsekin maksaisin ekstaa mm. paremmista penkeistä ja USS mutta Teslan kuvio toimii +90% ostajista mikä riittää Teslalle. Kuvio korostuu S/X jotka on +100k€ autoja vielä, loppuvuodesta alle?
 
Itse maksaisin mielelläni lisää vaikka 5k€, kun autoon saisi hudin, paremman reisituen ja penkkien materiaalin, 360 näkymän, tutkat, matriisivalot ja alustaan parannusta. Minusta vaan tuntuu, että ei sovi Teslan massavalmistuksen filosofiaan ja eivätkä suurin osa asiakkaista ole valmiita maksamaan lisää noista varusteista. Erityisesti hudia ja parempaa pysäköintiavustinta 3 ja Y kyllä huutaa.

Hudi on hyvä joo, mutta tuota pysäköintiavustinta en ole oppinut käyttämään yhdessäkään autossa. Luulisi, että se ei olisi kauhean vaikea Teslaankaan tehdä jo olemassa olevilla kilkkeillä? Osta biimeri. Eikös siinä ole kaikenlaista ja loputkin varusteet saa, kun vain tykkää maksaa?!
 
Hudi on hyvä joo, mutta tuota pysäköintiavustinta en ole oppinut käyttämään yhdessäkään autossa. Luulisi, että se ei olisi kauhean vaikea Teslaankaan tehdä jo olemassa olevilla kilkkeillä? Osta biimeri. Eikös siinä ole kaikenlaista ja loputkin varusteet saa, kun vain tykkää maksaa?!
En edes tiedä mikä on hudi, joten ei ole tullut kaipailtua. Tutkat mulla on, mutta nekin suomen olosuhteissa ainoastaan vituttavat 7kk vuodessa kun huutavat joutavia ollessaan jäässä ja lumessa.
 
Hudi on hyvä joo, mutta tuota pysäköintiavustinta en ole oppinut käyttämään yhdessäkään autossa. Luulisi, että se ei olisi kauhean vaikea Teslaankaan tehdä jo olemassa olevilla kilkkeillä? Osta biimeri. Eikös siinä ole kaikenlaista ja loputkin varusteet saa, kun vain tykkää maksaa?!
Model Y -tyyppisen möhköfantin kanssa luotettavasta parkkiavustimesta on apua. Kääntösäde on kuitenkin yli 12m ja kulmat ei ole minusta kovin helposti hahmotettavat. Lisäksi loskakaudella keskimmäinen peruutuskamera kun on tukossa, niin takalasista on turha yrittää tiirailla.

Bimmereitä on ollut jokunen. Minusta Tesla tarjoaa uusissa sähköautoissa parasta vastinetta rahalle juuri nyt ja siksi siihen päädyin. Tilava sisältä ja kontista sekä neliveto kun ovat vaatimuksina, niin sähköautoissa valikoima supistuu. Varsinkin vähäisellä odotusajalla.
 
Mikäköhän siinä, että tesla ei halua tarjota asiakkaille, jotka ovat valmiita maksamaan hieman parempivarusteisia autoja?
Olisi vaikka muutaman tonnin lisää hintaa mutta tarjolla olisi edes tutkat, hudi/mittaristo ja paremmat penkit jollain ihan millä tahansa muulla materiaalilla päällystettynä. Isolle valmistajallehan tuollaiset maksavat mitä? pari sataa mutta voisivat helposti pyytää varustepaketista vaikka 4 tonnia.

Itse olisin aika todennäköisesti päätynyt ostamaan mikäli nämä puutteet olisi kunnossa ja olisin lisähinnan ollut valmis maksamaankin. Koeajamassani autossa oli vielä tutkat niin en kamerapohjaisen toimivuudesta tiedä mutta vanhan yariksen tyyliin nopeusnäyttö täysin väärässä paikassa ja huonot penkit oli kyllä sellainen että ei kiitos.
Tesla haluaa kasvattaa tuotantomääriään mahdollisimman nopeasti, tuottaa niin paljon kun pystyvät. Yksinkertaiset mallit nopeuttavat tuotantoa. Toki nyt kun kaikki ei menekkään heti kaupaksi niin joutuu hintoja laskemaan nopeaan tahtiin, tuotannon kasvusta he eivät vieläkään näytä haluavan tinkiä.
 
Outoa kyllä. Lämmitys niissä on ja itselläni on parit talvet toimineet ongelmitta.
No mä laitan pakkasella auton lämpeämään yleensä n. 5-10 min ennen lähtöä ja oma kokemus on, että siinä ajassa eivät ole putsit talvipäivänä. Jos nyt ajatellaan, että noista on toimiessaan jotain hyötyä kaksi kertaa/matka peruutettaessa ruutuun tai ruudusta ja ovat vaikka työpäivänä sekä aamulla, että lähtiessä jäässä/lumessa, niin niiden tuoma hyöty talvipäivänä on puhdas 0.

Tietenkin ne voisi putsata, mutta ehkä sekin lopulta kertoo niiden merkityksestä jotakin, että ainoa syy putsaamiseen olisi se, että niiden piipitys ärsyttää. Se ei riitä siihen, että harjaan tulisi tartuttua jos etuikkunat eivät tarvitse samaa huomiota.

Myönnän toki, että silloin kun toimivat niin katson peruuttaessa itsekin, että olen sen 30-50 cm takanaolevasta autosta/seinästä, mutta ei tuo mikään amerikan temppu ole silmillä ja peileilläkään. Enemmän niistä kameroista on iloa kuin tutkista, koska näyttävät kuolleet kulmat yms. ja tarjoavat siten informaatiota joka on hyödyllistä myös ajon aikana esim. kaistaa vaihtaessa.
 
Ärsyttää tuo teslan huolto. Menossa auto toista kertaa saman vian takia pajalle takuuhuoltoon ja kun sijaisautoa kyselen, niin vastaus on ”Sijaisauton näemme vasta päivää ennen, mutta tällä hetkellä ei ole tarjota”. Sitten kun kysyn, että millä hoidan työajot, niin tulee copypastella tuo sama vastaus.

Nyt tajusin kysyä erikseen, että luin facebookista mahdollisuudesta, että maksatte taksin. Sitten tuli vastaus ”Kyllä. Jos ei ole sijaisautoa, niin voimme korvata 80€/päivä uber krediittejä”.

Miksei tuota aiemmin kerrottu? Ei edellisellä huoltokerralla eikä nyt. Pimitetäänkö tuota tietoa vai pitäisikö se osata ostain takuuehdoista itse kaivaa.
 
Ärsyttää tuo teslan huolto. Menossa auto toista kertaa saman vian takia pajalle takuuhuoltoon ja kun sijaisautoa kyselen, niin vastaus on ”Sijaisauton näemme vasta päivää ennen, mutta tällä hetkellä ei ole tarjota”. Sitten kun kysyn, että millä hoidan työajot, niin tulee copypastella tuo sama vastaus.

Nyt tajusin kysyä erikseen, että luin facebookista mahdollisuudesta, että maksatte taksin. Sitten tuli vastaus ”Kyllä. Jos ei ole sijaisautoa, niin voimme korvata 80€/päivä uber krediittejä”.

Miksei tuota aiemmin kerrottu? Ei edellisellä huoltokerralla eikä nyt. Pimitetäänkö tuota tietoa vai pitäisikö se osata ostain takuuehdoista itse kaivaa.
Tesla tarjoaa huollon ajaksi jos se kestää yli 4h niin sijaisauton tai uberia.

Aina ovat tuon itselle kertoneet. Ennen toki sai sijaisauton, nykyään mahdotonta.
 
Tesla tarjoaa huollon ajaksi jos se kestää yli 4h niin sijaisauton tai uberia.

Aina ovat tuon itselle kertoneet. Ennen toki sai sijaisauton, nykyään mahdotonta.
Joo mulle eivät. Viimeksikin huoltoon oli varattu koko päivä ja moneen kertaan autoa kyselin ennen huoltoa ja huollon jälkeenkin kysyin vielä, että maksavatko itse hankkimani sijausauton bensat, minkä jouduin tankkaamaan. Aina vaan tuli vastaukseksi ihan kasvotustenkin, että ”Ei korvata. Voit kyllä tehdä reklamaation, mutta se ei johda mihinkään”.
 
No mä laitan pakkasella auton lämpeämään yleensä n. 5-10 min ennen lähtöä ja oma kokemus on, että siinä ajassa eivät ole putsit talvipäivänä. Jos nyt ajatellaan, että noista on toimiessaan jotain hyötyä kaksi kertaa/matka peruutettaessa ruutuun tai ruudusta ja ovat vaikka työpäivänä sekä aamulla, että lähtiessä jäässä/lumessa, niin niiden tuoma hyöty talvipäivänä on puhdas 0.

Tietenkin ne voisi putsata, mutta ehkä sekin lopulta kertoo niiden merkityksestä jotakin, että ainoa syy putsaamiseen olisi se, että niiden piipitys ärsyttää. Se ei riitä siihen, että harjaan tulisi tartuttua jos etuikkunat eivät tarvitse samaa huomiota.

Myönnän toki, että silloin kun toimivat niin katson peruuttaessa itsekin, että olen sen 30-50 cm takanaolevasta autosta/seinästä, mutta ei tuo mikään amerikan temppu ole silmillä ja peileilläkään. Enemmän niistä kameroista on iloa kuin tutkista, koska näyttävät kuolleet kulmat yms. ja tarjoavat siten informaatiota joka on hyödyllistä myös ajon aikana esim. kaistaa vaihtaessa.
Taidetaan asua jossain eri pääkaupunkiseudulla, koska ei kyllä Helsingissä ole 7 kk vuodessa puskurit jäässä ja lumessa niin ettei tutkat toimisi.

En myöskään ihan ymmärrä siitä piippauksesta valitusta, jos haluaa vain visualisoinnin niin kytkee sen äänen pois päältä ja ongelma on ratkaistu.
 
Ihan helsingissä asun ja aina ne on jäässä. Mersussa ne sai pois päältä. En oo varma onnistuuko tässä.

No aika kummallista ottaen huomioon että keskimäärin Helsingissä on lunta se 3kk vuodessa, varmaan sitten riippuu merkistä mutta oman n. 8 merkin kokemuksella todella harvoin piippaavat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom