jees, päivitystä tuoreen Y long-rangen kokemuksista pidemmältä lenkiltä. Tuli tässä pyhän päälle ajeltua ~1000 km turnee, niin vähän taas enemmän tolkkua ehkä kommentissa.
Kulutus - optimikelit oli pääosin, niin maantieajossa ~90 kulutus on todella maltillinen, wltp:n saavuttaisi helposti. Moottoritiellä sitten ihan oman valinnan mukaan voi valita kuluttaako sopivasti vai 40% enemmän.
Penkit - kaksijakoinen homma. Itsellä pitkät raajat, niin ajoasentoa en ehkä vieläkään ole saanut ihan kohdilleen. Pitää istua jotenkin man-spleining asennossa, että ratti on riittävän "sylissä" ja että toisaalta saa reisille jotain tukea, kun istuin on aika lyhyt. Toisaalta pelkääjän paikalla on mukava röhnöttää kuin sohvalla, kun jalat saa suoraksi. Matkustaminen etupenkillä oli siis varsin mukavaa. Jotenkin istun siinä eri tavalla kuin kuskin paikalla - ehkä oma ongelma. Penkkien "muovinahka" on hiostava. Suosiolla joku hengittävä paksumpi fleece tms selän alle, jos ajaa pidempää matkaa lämpimällä kelillä. Takana keskipenkin selkänoja on kuulemma liian kova.
Suorituskyky - hyvin pääsee ohi. Ehkä iltapäivälehdessä ensi viikolla on joku sankari videoineen, kun veti pitkään jonoa 20 alle rajoituksen.
Äppi / ilmastoinnit / lataus - hyvin toimi. Toijalan superia kokeiltiin mennen tullen - toimi. 15 min latausta, niin oli sen verran varaa, että uskalsi lähteä paikkaan, mistä ei ollut varmuutta latauksesta ja kotimatkalla sitten sen verran että ei tarvinnut nopeutta jännittää. Lataamatta olisi lopulta kait mennyt, kun keli oli niin hyvä - auto oli vähän pessimistinen tällä kertaa. Majoituksessa (hotelli) ilmainen 11kw lataus yön yli täyteen, mikä oli mukavaa. Kotona 3-vaihelataus, niin matkaan lähdettiin 94%:lla. Siitä tosin tippui heti joku 5% kun olisi kait pitänyt laittaa matka etukäteen autolla tiedoksi, että olisi lämmittänyt akun verkkovirralla(?)
Melutaso - tuli tätä testailtua jonkin verran. Tiet ovat vähän ehkä jo tasoittuneet talven jäljiltä, mutta hki-tku moottoritie ainakin pari viikkoa sitten oli aivan hemmetin meluisa. Nyt matkalle sattui erinomainen testipätkä - tie 65 (~Ylöjärvi - Virrat). Tuolla tiellä oli aivan sysipaskaa päällystettä, muutaman vuoden vanhaa ja sitten about viikon(?) vanhaa niin tasaista asfalttia että en muista koska olisi sellaista viimeksi ajanut. Tuolla tasaisella osuudella rengasmelu vaimeni aivan tolkuttoman paljon - lähinnä tuuli vähän suhisi. Kiihdyttäessä +100 nopeudessa kuuli invertterin/moottorin vinkunan, mitä ei kyllä muuten tee. Eli selkeästi Tesla Y:n "ongelma" on rengasmelun vaimennus huonokuntoisilla teillä - ja sen melun kaiku -> tuntui myös, että Y tyhjänä "soi/kumisee". Kun nyt reissussa takaluukku/penkit oli täynnä kaikenlaista pehmenee nyssäkkää, tuntui että melu oli siedettävämmän taajuista. Sen ehti etumatkustajan penkiltä vielä testata, että tien epätasaisuus tulee "läpi" "koriin" kun lepuuttaa jalkaa "tulipellin" ja lokarin kulman tienoilla.
Ohjaus - auto on vähän sekoitus junaa ja mikroautoa. Meni mielestäni hyvin suoraan eikä vedennyt juurikaan urissa mihinkään. Toisaalta p*skoilla teillä on nopea ohjaus väistellä pahimpia kuoppia. Toisaalta ohjaus on vähän kuin videopelistä - menee sinne minne ohjaa, mutta ei välitä tiestä oikein muuta kuin sen, jos tie on epätasainen. Jos bemariin vertaa, niin Tesla menee suorempaan(! pienempi ilmanvastus?) tuulestä välittämättä ja vetelee jopa vähemmän urissa, mutta jokin "tunto" puuttuu. Ja toki tuo on vähän korkeampi auto ja istutaan korkeamalla. Siihen suhteutettuna on tod mukava "SUV" ajaa - paljon huonompia olen ajanut. Mutkanopeutta voi ottaa aika reippaasti eikä auto kallistele pahasti - mutta korkeus tekee ehkä sen, että fiilis ei ole kovin urheilullinen - ei ole varmaan tarkoituskaan kun on kyseessä perhekuljetin. Matalammat teslat varmaan tässä kohtaa parempia.
"Kaistavahti" on aika persiistä, kun on sitä koulukuntaa itse, että ei ajeta keskellä tietä urissa vaan reunaviivaa nuollen (jos ei kev. liik.) -> teslan räikkä huutaa harvase hetki.
Toistaiseksi hyvä auto siis moottoritie-meluvarauksella. Talvea odotellessa.
jotain varmaan unohtui, jatkan jos muistan.