Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Sähköauton tärkeimpiä ominaisuuksia on ohjelmistot ja niiden integraatio.

Haastan tätä vähän noin yleisellä tasolla, mikä tekee ohjelmistoista niin tärkeän juuri sähköautoissa? Jos mietit normiajoa niin kuinka paljon oikeasti käytät auton ohjelmistoja ja paljonko niissä on eroja todellisissa käyttätapauksissa?

Mutta tämäkin on vähän makuasia, itselle ehkä tärkein kriteeri nykyään on melu, tämä menee itsellä esim rangen edelle kirkkaasti.
 
Tuohon vois esim linkittää uudelleen Teslan HVAC järjestelmän läpiluotaavan videon. Vastaavaa ei ole kenelläkään muulla, vaikka lämpöpumppujakin löytyy niin niiden tehokkuus // kyky pidentää toimintamatkaa pienentämällä energian haaskaamista ei ole samalla tasolla.

Vertailuparina on oikeastaan ääripäät. Toista voi muokata 2x lähtöhintaa kalliimmaksi ja toisessa ei oikeastaan ole muutettavaa kuin värit. "Ota tai jätä" ja siinä se valinnanvapaus.
En ole vakuuttunut tästä että se on hyvä. Talvella on kylmä kun ei saa lämpöä, nyt kesällä ei saa kylmää motarilla ja heti kun tiputtaa alle 80kmh tulee niin kylmää että voi pakastaa.
 
Tärkeintä autossa nyt tietysti se että pääsee sinne minne on menossa,(ja tietenkin hinta) mutta noin muuten sanoisin että tärkein auton valintakriteerit on yleinen fiilis autosta ja sillä ajamisesta. Pienet virheet ja puutteet antaa helposti anteeksi jos noin muuten on aina hymy korvissa kun pääsee ajamaan.
 
Se auto, varsinkaan sähköauto ei ole enää "suljettu ympäristö" kuten vaikka kymmenisen vuotta sitten, se on IoT esine, joka kehittyy jatkuvasti, pitäisi kehittyä jatkuvasti ettei käy kuten MB:llä, että osa maksetuistakin ominaisuuksista sulkeutuu reilusti alle kymmenvuotiaissa autoissa kun sisäinen modeemi on 3G ja tuet päättyy.

Mukavahan se siinä on ollut hankkia autoa etäohjausominaisuuksilla esim ilmastointi/esilämmityksen takia kun #404. Tesla on pystynyt tuomaan etäpäivityksillä ominaisuuksia autoihinsa, joita niissä ei ole ollut kun ne ovat hankittu esim neljä vuotta sitten; laajemman tietämyksen omaavat kertokoot mitä/mikä muu on tuonut kuluttajille uusia ominaisuuksia tällä tavalla "tyhjästä" hankinnan jälkeen?
 
Se auto, varsinkaan sähköauto ei ole enää "suljettu ympäristö" kuten vaikka kymmenisen vuotta sitten, se on IoT esine, joka kehittyy jatkuvasti, pitäisi kehittyä jatkuvasti ettei käy kuten MB:llä, että osa maksetuistakin ominaisuuksista sulkeutuu reilusti alle kymmenvuotiaissa autoissa kun sisäinen modeemi on 3G ja tuet päättyy.

Mukavahan se siinä on ollut hankkia autoa etäohjausominaisuuksilla esim ilmastointi/esilämmityksen takia kun #404. Tesla on pystynyt tuomaan etäpäivityksillä ominaisuuksia autoihinsa, joita niissä ei ole ollut kun ne ovat hankittu esim neljä vuotta sitten; laajemman tietämyksen omaavat kertokoot mitä/mikä muu on tuonut kuluttajille uusia ominaisuuksia tällä tavalla "tyhjästä" hankinnan jälkeen?
Onhan vanhemmissa tesloissa 3G ja sen aika on jo taputeltu. Lisäksi Tesla on poistanut ominaisuuksia etänä. Nykyään myös netti katkeaa 8v jälkeen.

Polestar 2 ja AA.
 
Mukavahan se siinä on ollut hankkia autoa etäohjausominaisuuksilla esim ilmastointi/esilämmityksen takia kun #404. Tesla on pystynyt tuomaan etäpäivityksillä ominaisuuksia autoihinsa, joita niissä ei ole ollut kun ne ovat hankittu esim neljä vuotta sitten; laajemman tietämyksen omaavat kertokoot mitä/mikä muu on tuonut kuluttajille uusia ominaisuuksia tällä tavalla "tyhjästä" hankinnan jälkeen?

Mutta onko tämä todellakin sähköauton tärkein ominaisuus?
 
En ole vakuuttunut tästä että se on hyvä. Talvella on kylmä kun ei saa lämpöä, nyt kesällä ei saa kylmää motarilla ja heti kun tiputtaa alle 80kmh tulee niin kylmää että voi pakastaa.
Kaveri hei, autosi on selvästi rikki. Ehjänä kyllä tulee lämpöä että viileyttä.
 
No siis kyllähän plugin KIA autoon on tullut ääniohjausta lisää, jotain kahvila tms. äänimaailmoja, keskinäytön sammuttaminen, perus ui päivityksiä ja esim. peruutuskamera kontrasti/valaistus yms. säätöjä.

Mitä Teslaan tulee niin kyllähän siellä S teslassa ne 3g modeemit sulkeutuvat myös.
 
Tuo etäohjaushomma on kyllä kaikilla merkeillä vähän kysymysmerkki. Uudessa autossa toki toimii, mutta kuinka moni valmistaja on edes olemassa enää vaikka 15v päästä? Silloin tuskin toimii enää mikään kännykkäsoftalla lämmityksen laitto jne. Ja vaikka valmistaja olisi olemassa niin moniko valmistaja tukee enää omia vanhoja softiaan?
 
Ihan hyvin on toiminut kyllä ihanLapin pakkasissa tänä vuonna.
Kyllä se paikallaan lämpee mutta kun ajetaan motaria niin ei vaan riitä tehot. Menee kaikki sinne akustoon talvella lämmitykseen ja kesällä taas jäähdytykseen.
 
Tuo etäohjaushomma on kyllä kaikilla merkeillä vähän kysymysmerkki. Uudessa autossa toki toimii, mutta kuinka moni valmistaja on edes olemassa enää vaikka 15v päästä? Silloin tuskin toimii enää mikään kännykkäsoftalla lämmityksen laitto jne. Ja vaikka valmistaja olisi olemassa niin moniko valmistaja tukee enää omia vanhoja softiaan?

Tämän takia on hyvä että ajastukset yms. ovat infotainmentissä niin ei tarvitse säätää etänä. Sinänsä osa valmistajista on lätkinyt noita tilauspalvelujen taakse. Huono se, että maksavat. Hyvä se, että tällöin palvelun aukipitäminen on varmasti isompi motivaatio.

Sinänsä Android auto on vähintään hyvä varavaihtoehto.
 
... ettei käy kuten MB:llä, että osa maksetuistakin ominaisuuksista sulkeutuu reilusti alle kymmenvuotiaissa autoissa kun sisäinen modeemi on 3G ja tuet päättyy.
Onhan tuo MB:n tapaus moninkertaisesti parempi tilanne kuin maksaa auton oston yhteydessä ominaisuuksista, joita valmistaja ei kuitenkaan ikinä kykene toimittamaan (Teslan täysin itsestään ajava auto).

Tesla on myös poistanut ominaisuuksia autoistaan päivityksillä.
 
Model Y LR 2023 kokemusta on kertynyt jonkin verran, niin pitänee purkaa ajatuksia @IFLT_ITG :n erinomaisen postauksen tyylisesti.
jees, päivitystä tuoreen Y long-rangen kokemuksista pidemmältä lenkiltä.
...

Aloitetaan ulkonäöstä ja koosta. Model Y ei ole kaunis auto. Sammakko, muumipappa tai möhköfantti ovat ansaittuja kuvauksia. Peräpää on minusta mukiinmenevä, mutta keula valoineen ei. Kooltaan auto on tosi iso ja se tuntuu kaikessa. Yhdistettynä isoon kääntösäteeseen välillä tuntuu, että ajaa jotain isoa pakua, paitsi etupää ei käänny. Väripuolella tarjolla olisi syytä olla edullinen tai ilmaiselle valkoiselle vaihtoehtoinen multi coat väri. Valkoinen vaikuttaa aika kovalle värille eli siitä plussaa.

Ajaminen. Liikkeelle lähteminen ei voisi olla helpompaa. Kävelee autoon, vaihde silmään ja ajamaan. Arvostan, kun turhat välivaiheet on karsittu. Vaihteiden vaihtaminen viiksellä on hyvä ominaisuus. Auto on tunnoton ja ei välitä alustasta pätkääkään eli ei suuntaudu tien mukaan. Toisaalta Y ei nimeksikään vetele saati kallistele. Alusta on kova, vaikka sitä on ymmärtääkseni pehmennetty. En ostaisi Y:tä huonojen tai hiekkateiden autoksi. Haamujarruttelut ovat turhauttava ominaisuus ja kartan hyödyntäminen nopeuden määrittelyssä pitäisi olla käyttäjän käskytettävissä. Näitä tulee säännönmukaisesti tiettyjen ramppien lähistöllä. Kuuluisien pyyhkijöiden kanssa outouksia on ollut vain muutaman kerran. Valot ovat hyvät, mutta matriisit pitäisi olla käytössä eikä valmiudessa. Yhdellä pedaalilla ajaminen on kyllä mukavaa, kun siihen tottui. Perun aiemmat puheeni, tämä on just hyvä eli en tarvitse regeneroinnin säätöä ainakaan kesäaikaan. Talvella se voisi hyvä olla olemassa. Tehoa löytyy ja ai että, miten kivasti se on käytettävissä järkyttävän energiatehokkaassa paketissa. Julkinen lataus on sujuvaa keskimäärin hyvillä lukemilla.

Sisätilat ja hallintalaitteet. Tässä autossa on muuten tilaa. Etu- ja takatavaratilassa riittää litroja. Takapenkki on avara ja lasikatto viimeistelee kokonaisuuden. Autosta näkee hyvin 180 astetta eteenpäin ja korkeuden ansiosta kyytiin noustaan eikä laskeuduta. Pelkistetty kokonaisuus on fiksun näköinen ja pidän etupenkin ilmastoinnin suulakkeista kovasti. Laatuvaikutelmaa heikentää penkkien hiostava materiaali, johon tuntuu lika tarttuvan kovin helposti. Vajaa reisituki on selvä miinus, vaikka saan mukavan ajoasennon. Joitakin natinoita on alkanut ilmenemään useamman tonnin tultua mittariin. Ei välttämättä hyvä juttu jatkoa silmällä pitäen.

Hallintalaitteiden osalta totuin keskinäyttöön nopeasti. Responsiivisuus on erinomainen ja valikoiden valikoita on vähän. Hudia tämä auto huutaisi, niin vähemmän tarvitsisi näyttöä vilkuilla. Itse räjäyttäisin ajamisen aikaisen näytön layoutin yksinkertaisemmaksi. Rattiin voisi laittaa pari ohjelmoitavaa nappia lisää, vaikka pidänkin pelkistetystä ohjaamosta. Joo ja tihkukytkin viiksessä olisi tarpeen. Pohdin, että iDrive-tyyppinen yksi ainoa rulla ei olisi myöskään huono lisä. Wifi-liittyminen saisi toimia nopeammin autoon mentäessä. Lämmityslaitteen osalta kylmillä keleillä jalkatila oli välillä viileä, vaikka muista suulakkeista tuli lämmintä ilmaa. Tätä tapahtui muutaman kerran. Sovellus on erinomainen kaikilta osin.

Kokonaisuutena Y on oivallinen perhevankkurisähköauto. Tilaa ja fiksuja ominaisuuksia piisaa. Muutama kompastuskivi on ja premiumia Y ei ole kuin voimalinjan osalta. Tällä hinnalla ei saane parempaa, jos yksi keskeinen kriteeri on tilat. Lisänä saa erinomaisen voimalinjan ja nelivedon alle 60k€.
 
Viimeksi muokattu:


Lämpöpumpusta. Kyllä Tesla jotain osaa, vaikka välillä tätä lankaa lukiessa ei ihan siltä tunnukaan. ;)

Onhan tuossa hyvää matskua. Toki tuossa videossa tulee ilmi että ainakin vielä 2022 Tesla ilppi alitehoinen noin 7kw vs perinteinen jopa 9.5kw PTC heater.
Iso kabiini mieluummin tarvitsisi sen 10kw tehokkaaseen lämmittämiseen, mutta ilmeisesti Tesla kun on priorisoinut 16 eri lähteestä vain hukkalämmöt/ lämpöreservit ilman erillistä lisä PTC lämmitintä niin lähtökohtaisesti auton olleena esim -25 asteessa vaikka vklopun ajan ja maanantaina kun koittaa nopsaan saada jäätyneen auton lämpimäksi uupuu ne muutamat lisä kilowatit että saisi sen pysymään stabiilisti halutussa lämmössä eikä lämmön sahausta tapahtuisi kun softa arpoo aina mistä 16 eri pisteestä imis lämpöä lisää. Tokihan lähtökohtaisesti Tesla uudistaa joka vuosi osia niistä puhumatta ja esim tuo hw4 tuo lisää lämpöä kun idlessäkin imee virtaa enempi verrattuna hw3.
 
Ilmeisesti alkaa hw4 puskemaan ovista ja ikkunoista kesällä kun ekoissa y malleissa löytyy jo
 
Ilmeisesti alkaa hw4 puskemaan ovista ja ikkunoista kesällä kun ekoissa y malleissa löytyy jo
Harmillisesti ei tuo juuri muuta kuin tehokkaamman raudan ja paremmat kamerat. Tutkaa eivät vielä saa tai extra kameroita.
 
Ilmeisesti alkaa hw4 puskemaan ovista ja ikkunoista kesällä kun ekoissa y malleissa löytyy jo
Onko noita mennyt jo kuluttajille asti? Vai onkohan nuo tällä hetkellä vain teslan työntekijöillä käytössä?

Mun vinkkelistä positiivista, että sensoripaketti on hyvin samanlainen kuin hw3:ssa. Kertoo siitä, että tesla edelleen uskoo pelkkien kameroiden riittävän. Jos olisi nyt tullut uusia sensoreita niin se kertoisi siitä, että aikaisemmin valittu linja oli väärä,... Ehkä lisäsensoreita tulee rekkoihin, robotaxeihin yms. missä hinta ei ole yhtä suuri este kuin peruskuluttajalaitteissa.
 
Onhan tuossa hyvää matskua. Toki tuossa videossa tulee ilmi että ainakin vielä 2022 Tesla ilppi alitehoinen noin 7kw vs perinteinen jopa 9.5kw PTC heater.
Iso kabiini mieluummin tarvitsisi sen 10kw tehokkaaseen lämmittämiseen, mutta ilmeisesti Tesla kun on priorisoinut 16 eri lähteestä vain hukkalämmöt/ lämpöreservit ilman erillistä lisä PTC lämmitintä niin lähtökohtaisesti auton olleena esim -25 asteessa vaikka vklopun ajan ja maanantaina kun koittaa nopsaan saada jäätyneen auton lämpimäksi uupuu ne muutamat lisä kilowatit että saisi sen pysymään stabiilisti halutussa lämmössä eikä lämmön sahausta tapahtuisi kun softa arpoo aina mistä 16 eri pisteestä imis lämpöä lisää. Tokihan lähtökohtaisesti Tesla uudistaa joka vuosi osia niistä puhumatta ja esim tuo hw4 tuo lisää lämpöä kun idlessäkin imee virtaa enempi verrattuna hw3.

Itsellä ei ainakaan viime talvena ollut kertaakaan ongelmaa auton lämpiämisen kanssa. ~10 min ennen lähtöä lämmitys päälle ja lämpimään autoon pääs aina menemään.
 
Jos unohdetaan näyttö, niin tämähän on kuin neuvostoliittolaisesta Ladasta. Keeskikonsolille erikoismaininta muotoilusta. Varma Red dot award. Rattikin saa omassa kategoriassan samn palkinnon.
On se kovaa tämä kyybermeininki.


Fw8Mc_hXsAMzZpt

Fw-W5XVaQAEEtqX
 
Mun vinkkelistä positiivista, että sensoripaketti on hyvin samanlainen kuin hw3:ssa. Kertoo siitä, että tesla edelleen uskoo pelkkien kameroiden riittävän. Jos olisi nyt tullut uusia sensoreita niin se kertoisi siitä, että aikaisemmin valittu linja oli väärä,... Ehkä lisäsensoreita tulee rekkoihin, robotaxeihin yms. missä hinta ei ole yhtä suuri este kuin peruskuluttajalaitteissa

Jos ei tule enempää kameroita niin silloin level 4-5 FSD ei tule ikinä toteutumaan vaikka olisi kuinka tehokas prosessori yms. Esim. etukulmiin pitäisi saada kamerat risteyksiä varten.
 
Jos ei tule enempää kameroita niin silloin level 4-5 FSD ei tule ikinä toteutumaan vaikka olisi kuinka tehokas prosessori yms. Esim. etukulmiin pitäisi saada kamerat risteyksiä varten.

Meinaatko että ihmisetkään eivät voi ajaa level 4 - 5 tasolla, kun kerran silmät eivät ole etukulmissa vaan ohjaamossa sijaitsevassa päänupissa?
 
Meinaatko että ihmisetkään eivät voi ajaa level 4 - 5 tasolla, kun kerran silmät eivät ole etukulmissa vaan ohjaamossa sijaitsevassa päänupissa?

Ottaen huomioon että level 4 -5 tasot ovat määritelmällisesti ilman ihmisen kontrollia niin en oikein ymmärrä kysymystäsi.

Mutta vastataksesi nyt oletettuun pointtiisi niin ihmisen pää toimii siten että sitä voi käännellä jolloin silmiin saadaan osumaan tarvittavat kuvakulmat. Teslan kamerat eivät käsittääkseni käänny.
 
Ottaen huomioon että level 4 -5 tasot ovat määritelmällisesti ilman ihmisen kontrollia niin en oikein ymmärrä kysymystäsi.

Mutta vastataksesi nyt oletettuun pointtiisi niin ihmisen pää toimii siten että sitä voi käännellä jolloin silmiin saadaan osumaan tarvittavat kuvakulmat. Teslan kamerat eivät käsittääkseni käänny.

Ne silmät kuitenkin sijatsevat päässä, ja pää ei ole etupuskurissa vaan auton keskivaiheilla. Sun logiikan mukaan auton keskivaiheilla olevat 360-kamerat eivät kuitenkaan riitä autonomiseen ajamiseen. Pitää olla etukulmissa!

Teslan nykyiset kamerat riittävät ihan hyvin autonomiseen ajamiseen, kuten FSD-videoista näkyy. Lisäkamerat ovat toki aina hyödyksi.
 
Ne silmät kuitenkin sijatsevat päässä, ja pää ei ole etupuskurissa vaan auton keskivaiheilla. Sun logiikan mukaan auton keskivaiheilla olevat 360-kamerat eivät kuitenkaan riitä autonomiseen ajamiseen. Pitää olla etukulmissa!

Kyllä, eivät tule riittämään. Ihmisetkin kurottavat päätä eteenpäin jotta näkevät paremmin risteävän liikenteen, Teslan sivu kamerat ovat tällä hetkellä B pillarissa eli selvästi taempana.
 
Ford & Tesla kertoivat että Fordin seuraavan sukupolven sähkiksiin Amerikassa tulee Teslan latausliitin ja että Superit tulevat myös Fordin latausverkostoksi:


Tämä on kyllä mielenkiintoinen liike.

Jos USA:n ykkönen ja kakkonen EV myynneissä siirtyy latauksessa NACS standardiin CCS1:n sijasta, niin kauanko kestää että muut tulevat perässä? Sääli tietysti meitä eurooppalaisia jotka olemme naimisissa CCS-standardin kanssa...

arenaev_002.jpg
 
Onko noita mennyt jo kuluttajille asti? Vai onkohan nuo tällä hetkellä vain teslan työntekijöillä käytössä?

Mun vinkkelistä positiivista, että sensoripaketti on hyvin samanlainen kuin hw3:ssa. Kertoo siitä, että tesla edelleen uskoo pelkkien kameroiden riittävän. Jos olisi nyt tullut uusia sensoreita niin se kertoisi siitä, että aikaisemmin valittu linja oli väärä,... Ehkä lisäsensoreita tulee rekkoihin, robotaxeihin yms. missä hinta ei ole yhtä suuri este kuin peruskuluttajalaitteissa.
Tuossa vasta lähdössä kuorma. Voi olla että Suomeen tulee ekat hw4 y mallit heinäkuussa.
 
Tämä on kyllä mielenkiintoinen liike.

Jos USA:n ykkönen ja kakkonen EV myynneissä siirtyy latauksessa NACS standardiin CCS1:n sijasta, niin kauanko kestää että muut tulevat perässä? Sääli tietysti meitä eurooppalaisia jotka olemme naimisissa CCS-standardin kanssa...

arenaev_002.jpg
Miten tuosta NACS (Tesla) tökkelistä vedetään muuten 3-vaiheinen AC?
Niin siitähän ei pysty ladata 3-vaihe AC:lla
 
Ihan viisas ukko, jos on osannut pysyä Whatsappista erossa! Sehän nuuskii puhelimen tietoineen Facebookin palvelimelle talteen ja myy kaiken tiedon numerot mukaanlukien eteenpäin. Tuo ABRP on aivan karmea viritys ja joku sitä ihan tosissaan markkinoi Teslan navin veroisena korvikkeena.
Syöttää aluksi auton tiedot ja sen jälkeen alku- ja loppupisteet.
 
Käykääs kaikki Tesla-kuskit katsomassa mitä teidän VINillä löytyy tästä massiivisesta tietokannasta joka ladattu Teslan sisäisistä järjestelmistä

 
Saas nähdä mitä tuosta raportista seuraa, ilmeisesti ainakin EU:n GDRP-sääntöjä rikottu rankasti ja siitä voi tulla seuraamuksia.

Mitä tuota nettikeskustelua seurannut niin aika moni kehoittaa EU Tesla-omistajia tekemään Teslalle tietopyynnön omista tiedoistaan eli mitä ja miten on käpistelty.
 
Ei löytynyt mitään. Onkohan tämä se sama sata missä selviää että kolareita jne. FSDn on ollut paljon enemmän mitä Tesla raportoinut eteenpäin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom