Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Niissähän se on vielä?

Yllättäen ei näytetä Teslan rattia kokonaisuutena kun siitä tulee pitää kiinni ja kuljettajan istua siinä.

Mitä tarkotit että oma auto ei taida tukea (päivitystä joka tuo regenin säädön?) Siis jos sulla on vanhempi kolmonen siinä on se ominaisuus jo, ja jos uudempi missä sitä ei ole, se tulee kohta puoliin seuraavassa päivityksessä.
Ja siis mitä sitten että kuskin pitää pitää kiinni ratista ja istua kuskin penkillä? Nehän on helppo sitten koodata veke kun FSD on sillä mallilla että kuskia ei tarvita.

Btw, tuossa googlen robottiautossa on wikipedian mukaan vuoden 2012 hinnoilla 150k$ arvosta laitteistoa ja mm. 70k$ lidar. Teslassa muutaman dollarin kamerat.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkotit että oma auto ei taida tukea (päivitystä joka tuo regenin säädön?) Siis jos sulla on vanhempi kolmonen siinä on se ominaisuus jo, ja jos uudempi missä sitä ei ole, se tulee kohta puoliin seuraavassa päivityksessä.
Ja siis mitä sitten että kuskin pitää pitää kiinni ratista ja istua kuskin penkillä? Nehän on helppo sitten koodata veke kun FSD on sillä mallilla kuskia ei tarvita.

Btw, tuossa googlen robottiautossa on wikipedian mukaan vuoden 2012 hinnoilla 150k$ arvosta laitteistoa ja mm. 70k$ lidar. Teslassa muutaman dollarin kamerat.
Ei tule kaikkiin autoihin tuo regenin säätö, vain niihin missä on tuettu moottori.

Kehut Teslan FSD Betaa mutta en kumminkaan tiedä siitä sen toiminnallisuuksia ja rajoitteita.
 
Ei tule kaikkiin autoihin tuo regenin säätö, vain niihin missä on tuettu moottori.

Kehut Teslan FSD Betaa mutta en kumminkaan tiedä siitä sen toiminnallisuuksia ja rajoitteita.
Mitkä moottorit on tuettuina? Ei ole sattunutkaan silmään juttua että vain tietyillä moottoreilla varustetut saavat tuon regenin säädön. Luulin että tulee kaikkiin saataville.

FSD Betastako ei saisi mitään hyvää sanoa koska vielä joutuu ihminen istumaan kuskin pallilla ja koskemaan rattiin? Aika vakuuttavasti ainakin omasta mielestä tuo FSD Beta ajelee jo nyt. Ottaen huomioon minkä hintaluokan autosta (ja laitteistosta) on kyse. Tuollaisia Googlen Waymoja ei taida pystyä ostamaan omakseen?
 
Mitkä moottorit on tuettuina? Ei ole sattunutkaan silmään juttua että vain tietyillä moottoreilla varustetut saavat tuon regenin säädön. Luulin että tulee kaikkiin saataville.

FSD Betastako ei saisi mitään hyvää sanoa koska vielä joutuu ihminen istumaan kuskin pallilla ja koskemaan rattiin? Aika vakuuttavasti ainakin omasta mielestä tuo FSD Beta ajelee jo nyt. Ottaen huomioon minkä hintaluokan autosta (ja laitteistosta) on kyse. Tuollaisia Googlen Waymoja ei taida pystyä ostamaan omakseen?
Kehut sitä mutta en ymmärrä rajoitteita. Se on tällä hetkellä kehittynyt avustin koska kuskin paikalla pitää istua ja ottaa hallinta tarvittaessa. Nykyinen laitteisto ei tuo välttämättä muita tasoja kuin L2 tällä hetkellä jo pelkästään säät aiheuttavat ongelmia ja kamerat eivät ymmärrä LED-merkkejä.

Waymon ei pitänyt ymmärtääkseni ollakaan kuluttajalle suunnattu vaan kaupallinen robottitaksi.
 
Näyttää tuo regen säätö tulevan tässä 2023.12.9 versiossa

Outo tuo lista siinä mielessä, että iso osa noista on valunut jo aiemmissa päivityksissä vaikka tuosta saa kuvan, että olisivat nimenomaan 2023.12.9 juttuja.
 
Outo tuo lista siinä mielessä, että iso osa noista on valunut jo aiemmissa päivityksissä vaikka tuosta saa kuvan, että olisivat nimenomaan 2023.12.9 juttuja.
Juu niinhän ne noissa on aina, ei nuo kait mitään virallisia taida olla eli osa varmaan koostettu
 
Outo tuo lista siinä mielessä, että iso osa noista on valunut jo aiemmissa päivityksissä vaikka tuosta saa kuvan, että olisivat nimenomaan 2023.12.9 juttuja.
Noissa listoissa tuntuu menevän niin että esim. version 2023.12.9 kohdalla lukee kaikki ominaisuudet jotka ovat tulleet jo 2023.12.x versioissa aiemmin. Hieman sekavaa.
 
Figure_1.jpg

Selkeä parannus uudella bydin akulla verrattuna entiseen catlin lfp akun latauskäyrään
 
Noissa listoissa tuntuu menevän niin että esim. version 2023.12.9 kohdalla lukee kaikki ominaisuudet jotka ovat tulleet jo 2023.12.x versioissa aiemmin. Hieman sekavaa.
Pienet numerot ovat bugikorjauksia ja isommat uusia julkaisuja.
 
Figure_1.jpg

Selkeä parannus uudella bydin akulla verrattuna entiseen catlin lfp akun latauskäyrään
Toi noin 170kw lataus on aika kova 50% kohdalla, long rangessa se on jotain 100kw niillä paikkeilla. Ei mitään väliä vaikka huippulataus onkin vain se 170kw eikä 250kw kun pysyy korkealla noin pitkään.
 
Toi noin 170kw lataus on aika kova 50% kohdalla, long rangessa se on jotain 100kw niillä paikkeilla. Ei mitään väliä vaikka huippulataus onkin vain se 170kw eikä 250kw kun pysyy korkealla noin pitkään.
Ei erot ole enää isoja nykyiseen longrangeen. Lähinnä jos hammeroi niin tarvitsee pitemmän toimintamatkaa ettei stoppeja tule liian tiuhaan.
grafik.png
 
Ei erot ole enää isoja nykyiseen longrangeen. Lähinnä jos hammeroi niin tarvitsee pitemmän toimintamatkaa ettei stoppeja tule liian tiuhaan.
grafik.png
No emt, ei mun oma vm. 2022 LR hirveästi yli 100kw teholla lataa 50% kohalla. Jos uusi LFP lataa 170kw samassa kohtaa niin on kova. Toki se LR akku ottaa ihan aluksi 250kw teholla ja pääsee tuossakin graafissasi karkuun vrt. 170kw maksimiin.
 
Kehut sitä mutta en ymmärrä rajoitteita. Se on tällä hetkellä kehittynyt avustin koska kuskin paikalla pitää istua ja ottaa hallinta tarvittaessa. Nykyinen laitteisto ei tuo välttämättä muita tasoja kuin L2 tällä hetkellä jo pelkästään säät aiheuttavat ongelmia ja kamerat eivät ymmärrä LED-merkkejä.

Noi sun juttusi on lähinnä typerää saivartelua, tai sitten et ymmärrä koko asiaa?

Pointti lienee se että Tesla nykyisellään edustaa autonomisen ajamisen huippua, se ajaa yhtä hyvin tai paremmin kuin Waymo/Cruise, mutta toisin kuin nuo, Tesla osaa ajaa autonomisesti kaikkialla Pohjois-Amerikassa. Ei vain parilla pikkuruisella ja hyvin rajatulla alueella.

Sitten kun Teslan FSD on sekä Teslan että viranomaisten mielestä luotettavuudeltaan riittävällä tasolla, niin vaatimus kuskin paikalla istumisesta ja kädestä ratilla otetaan yhdessä softapäivityksessä pois. Ja kas kumma kun Teslalla onkin Level 5 autonominen järjestelmä käytössä! Koska autoniomisen ajamisen ominaisuudet Teslassa ovat jo liki siellä vitostasolla, luotettavuus ei toki vielä.

Muiden valmistajien pellevirityksissä taas on hyvin rajattu ominaisuusjoukko toteutettuna, ja niillä on todella pitkä matka (10+ vuotta?) todelliseen autonomisuuteen aidossa vaihtelevassa ympäristössä.
 
Sen päivän haluan nähdä, että Tesla ottaisi täyden vastuun omien autojensa autonomisesta ajamisesta :lol: Level 5 tasolle se ei yllä todennäköisesti ikinä lähitulevaisuudessa.
 
Sen päivän haluan nähdä, että Tesla ottaisi täyden vastuun omien autojensa autonomisesta ajamisesta :lol: Level 5 tasolle se ei yllä todennäköisesti ikinä lähitulevaisuudessa.

Juuri tuota, eli siis täyttä autonomisuutta, sekä Tesla että Elon Musk ovat pitäneet tavoitteena koko ajan?
 
Noi sun juttusi on lähinnä typerää saivartelua, tai sitten et ymmärrä koko asiaa?

Pointti lienee se että Tesla nykyisellään edustaa autonomisen ajamisen huippua, se ajaa yhtä hyvin tai paremmin kuin Waymo/Cruise, mutta toisin kuin nuo, Tesla osaa ajaa autonomisesti kaikkialla Pohjois-Amerikassa. Ei vain parilla pikkuruisella ja hyvin rajatulla alueella.

Sitten kun Teslan FSD on sekä Teslan että viranomaisten mielestä luotettavuudeltaan riittävällä tasolla, niin vaatimus kuskin paikalla istumisesta ja kädestä ratilla otetaan yhdessä softapäivityksessä pois. Ja kas kumma kun Teslalla onkin Level 5 autonominen järjestelmä käytössä! Koska autoniomisen ajamisen ominaisuudet Teslassa ovat jo liki siellä vitostasolla, luotettavuus ei toki vielä.

Muiden valmistajien pellevirityksissä taas on hyvin rajattu ominaisuusjoukko toteutettuna, ja niillä on todella pitkä matka (10+ vuotta?) todelliseen autonomisuuteen aidossa vaihtelevassa ympäristössä.
Ai L5 tasolla, jos katsot sen vaatimuksia niin pelkästään se jo että ei pysty lukemaan led merkkejä tiputtaa sen tason pois.
 
Sen päivän haluan nähdä, että Tesla ottaisi täyden vastuun omien autojensa autonomisesta ajamisesta :lol: Level 5 tasolle se ei yllä todennäköisesti ikinä lähitulevaisuudessa.
Itse veikkaan ettei yksikään suuri autonvalmistaja tule ottamaan vastuuta kuluttajille suunnatuista kaikissa olosuhteissa toimivista autonomisista avustimista. Miksi ihmeessä he tekisivät niin? Tai jos tekisivät, niin näiden avustimien hinnat nousisivat ihan älyttömästi, tietenkin riski pitää kattaa. Itse näen tulevaisuuden ennemmänkin niin, että on kuljettajan vastuulla milloin mitäkin järjestelmää on järkevä käyttää, olen joskus ajanut sellaisessa lumimyrskyssä että oli pakko pysähtyä tien sivuun odottamaan näkyvyyttä, en lähtisi tälläiseen keliin millään autonomisella järjestelmällä kun en itsekkään pystynyt ajamaan.

Vastuukysymykset ovat muutenkin erikoisia, jos jonkinlainen autopilotti olisi 100% vastuussa kaikesta, ei varmaan haittaisi jos vasemman etupenkin paikalla istuva olisi kännissä? Eihän hän aja tai ole vastuussa. Ajokorttiakaan ei tässä tilanteessa tarvittaisi. Mutta joo, ei tule tapahtumaan.
 
Nyt Elon puhuu että se tulisi olemaan 10 kertaa turvallisempi kuin ihmiskuski. Tavoitteet ovat muuttuneet.
Niin ja eikö tämä riipu vähän versiosta. HW3 tavoite on että on parempi kuin ihmiskuski, HW4 sitten tuo 10x. Vai muistanko väärin :hmm:
 
Niin ja eikö tämä riipu vähän versiosta. HW3 tavoite on että on parempi kuin ihmiskuski, HW4 sitten tuo 10x. Vai muistanko väärin :hmm:
Kyllä se oli HW3. Alkanut mantran vaihto tuohon muutama vuosi sitten. Toki luvataan täysi itseajavuus myös. Lienee kohta kymmenvuotispäivä.
 
Tuskin valmistajat mitään "täyttä vastuuta" ottavat. Eiköhän homma mene niin, että autonomisille autoille hankitaan viranomaishyväksyntä, jonka jälkeen ne ovat tieliikennekelpoisia. Vahingonkorvaukset sitten menevät vakuutusten kautta kuten nytkin.

Ei valmistajien vastuu ole kuin sen verran, että huolehtivat että järjestelmät toimivat hyväksynnän mukaisella tasolla ja parantavat järjestelmiä sen mukaan kun niissä havaitaan ongelmia.
 
Näissä BYDin LFP akuissa jotain teknisesti paremmin kun CATL LFP akuissa? Vai liekkö jotain softa kikkailuja?
Golem.de: IT-News für Profis
Erot pieniä byd bladen ja catlin nykyisen lfp kanssa, mutta bydillä on kokonainen viilennyslevy akun yläpuolella mikä hieman catlin viilennysjärjestelmää tehokkaampi. Uudempi catlin lmfp mikä ilmeisesti tulee Highland karvalakkiin sitten jo parempi näitä edellisiä wanhoja lfp tekniikoita.
 
Niin ja eikö tämä riipu vähän versiosta. HW3 tavoite on että on parempi kuin ihmiskuski, HW4 sitten tuo 10x. Vai muistanko väärin :hmm:
Niin tais olla hw3 about 2-3* keskimääräistä ihmistä parempi. No kyllä se jollain tavalla kohtuu helppo kun ihminen ei ole robotti niin näitä inhimillisiä virheitä sattuu jokaiselle oli sitten kolari tai läheltä piti tilanne saatikka känniläiset yms mitkä aiheuttaa turmia liikenteessä. Hw4 olis vastaavasti sen about 10x perusihminen. No ainakin hyvältä vaikuttaa tuo sumuun/lumimyräkkään vertaaminen uudella HD tutkalla näkyvyys selkeä verrattuna ihmisen silmään
 
Pointti lienee se että Tesla nykyisellään edustaa autonomisen ajamisen huippua, se ajaa yhtä hyvin tai paremmin kuin Waymo/Cruise, mutta toisin kuin nuo, Tesla osaa ajaa autonomisesti kaikkialla Pohjois-Amerikassa. Ei vain parilla pikkuruisella ja hyvin rajatulla alueella.

Mistä lähtien? Joku onnistui tekemään lyhyen videon, jossa se ei epäonnistu (montako ottoa meni)? Tyhjät, leveät tiet. Olisit nyt edes katsonut jotain verrokkia, vaikka vanhempia MobileEyen videoita, kun vetävät ympäristössä jossa useampi suomalainen kuski (herranjestas, osa pelkää jopa Helsingissä ajamista) ei pystyisi ikinä ajamaan.

Puhut kovasti että jokin on "huippua", mutta et tunne yhtään kilpailijaa edes tai miten he ovat edistyneet. Tässä vaikka Jerusalemista ajamista, MobileEyen menolla (vuosi sitten, joten ei ole edes mikään "uusi stack on parempi" leikki):

Se on 42 min ajelua. Kaupungissa, jossa liikenne on suhteellisen kaoottista, eikä kuten Amerikassa jossa idioottikin (silleen ne tiet on suunniteltu) pystyy ajamaan. Ai niin, tuo video on vielä pimeällä kuvattu.
 
Mistä lähtien? Joku onnistui tekemään lyhyen videon, jossa se ei epäonnistu (montako ottoa meni)? Tyhjät, leveät tiet. Olisit nyt edes katsonut jotain verrokkia, vaikka vanhempia MobileEyen videoita, kun vetävät ympäristössä jossa useampi suomalainen kuski (herranjestas, osa pelkää jopa Helsingissä ajamista) ei pystyisi ikinä ajamaan.

Puhut kovasti että jokin on "huippua", mutta et tunne yhtään kilpailijaa edes tai miten he ovat edistyneet. Tässä vaikka Jerusalemista ajamista, MobileEyen menolla (vuosi sitten, joten ei ole edes mikään "uusi stack on parempi" leikki):

Se on 42 min ajelua. Kaupungissa, jossa liikenne on suhteellisen kaoottista, eikä kuten Amerikassa jossa idioottikin (silleen ne tiet on suunniteltu) pystyy ajamaan. Ai niin, tuo video on vielä pimeällä kuvattu.


Tässä oli taas oikeen malliesimerkki siitä miten täällä täysin perusteetta tesla nostetaan jalustalle kuinka se on taas sen ainakin 10v kaikkia (ehkä jopa valovuoden) muita edellä kuten @mrBarrelNut myös muutama viesti aiemmin toteaakin.

Sitten ihmetellään kun porukka huutelee ja trollailee minkä ehtii, kun markkinoiden kaikki muut tuomittiin pellevirityksiksi vaikka taas jouduttiin toteamaan että ei se nyt taaskaan ihan näin ollutkaan.
 
Mitenkä lakiteknisesti menee vastuu jos olisi level5 auto? Jos auto ajaa jonkun yli niin vastuu on autofirman johtajilla henkilökohtaisesti? Kuka uskaltaa ikinä tuohon lähteä? Ihan sama paljonko saisin rahaa niin en ottaisi vastuulleni sitä että vaikka firmani myymät 100 miljoonaa autoa eivät milloinkaan tee virhettä. Pieni bugi jossain koodissa ja kuolee vaikka 100 henkilöä niin loppuelämä sitten vankilassa?
 
Mitenkä lakiteknisesti menee vastuu jos olisi level5 auto? Jos auto ajaa jonkun yli niin vastuu on autofirman johtajilla henkilökohtaisesti? Kuka uskaltaa ikinä tuohon lähteä? Ihan sama paljonko saisin rahaa niin en ottaisi vastuulleni sitä että vaikka firmani myymät 100 miljoonaa autoa eivät milloinkaan tee virhettä. Pieni bugi jossain koodissa ja kuolee vaikka 100 henkilöä niin loppuelämä sitten vankilassa?
Vakuutusyhtiöt ovat "ammattilaisia" ottamaan vastuuta, kunhan niille maksaa rahaa siitä. Ei se vakuutusyhtiön pomo ole henkilökohtaisesti vastuussa asiakkaan tötöilystä - mutta rahallisesti yhtiö on vastuussa vakuutusehtojen mukaisesti.

Mikseipä sama toimisi itse ajavan auton kanssa? Vakuutusmaksut vaan nousee jos auto osoittautuu tötöileväksi. Isojen vakuutusyhtiöiden asiakkaat tappavat satoja ihmisiä joka vuosi, eikä kukaan ole menossa vankilaan.

Ja autot / automaattiajot on helppo määrätä ajokieltoon jos jotain bugeja ilmenee.
 
Ruotsissa kai myydään vakuutuksia ylinopeussakoille. Kaippa jonkunlainen pakollinen vakuutus tulee olemaan lvl5 ajoille tulevaisuudessa.
 
Ei ainakaan Suomessa tällä hetkellä toimi
Joissakin maissa on uudempaa softaa mikä tukee merkkien lukua. Sitä on laajennettu hiljalleen. Ainakin UK ja Saksa ovat tuettuna. Tällöin osataan lukea sen hetkinen merkki ja säätää nopeus jopa monikaistaisella tiellä sille.

Tämä ei kuitenkaan poista sitä että kamerat joita nyt käytetään eivät saa selvää led merkeistä.
 
Mistä lähtien? Joku onnistui tekemään lyhyen videon, jossa se ei epäonnistu (montako ottoa meni)? Tyhjät, leveät tiet. Olisit nyt edes katsonut jotain verrokkia, vaikka vanhempia MobileEyen videoita, kun vetävät ympäristössä jossa useampi suomalainen kuski (herranjestas, osa pelkää jopa Helsingissä ajamista) ei pystyisi ikinä ajamaan.

Puhut kovasti että jokin on "huippua", mutta et tunne yhtään kilpailijaa edes tai miten he ovat edistyneet. Tässä vaikka Jerusalemista ajamista, MobileEyen menolla (vuosi sitten, joten ei ole edes mikään "uusi stack on parempi" leikki):

Se on 42 min ajelua. Kaupungissa, jossa liikenne on suhteellisen kaoottista, eikä kuten Amerikassa jossa idioottikin (silleen ne tiet on suunniteltu) pystyy ajamaan. Ai niin, tuo video on vielä pimeällä kuvattu.


Yöllä, liki tyhjässä kaupungissa, vaikuttavaa...

Varmaan kaikki näkemäni FSD videot on vaikuttavampia kuin tuo linkkaamasi.
 
Joissakin maissa on uudempaa softaa mikä tukee merkkien lukua. Sitä on laajennettu hiljalleen. Ainakin UK ja Saksa ovat tuettuna. Tällöin osataan lukea sen hetkinen merkki ja säätää nopeus jopa monikaistaisella tiellä sille.

Tämä ei kuitenkaan poista sitä että kamerat joita nyt käytetään eivät saa selvää led merkeistä.

Jostain syystä kuitenkin nykyraudallakin led-liikennemerkkien tunnistus toimii siellä missä ko. ominaisuus on enabloituna... BTW, tuossa ylläolevassa spekulaatiossa ei edes sanota etteikö nykykamerat tuosta selviäisi.
 
Sitten ihmetellään kun porukka huutelee ja trollailee minkä ehtii, kun markkinoiden kaikki muut tuomittiin pellevirityksiksi vaikka taas jouduttiin toteamaan että ei se nyt taaskaan ihan näin ollutkaan.

Kaikki autonomisen ajamisen ratkaisut, mitkä perustuvat pienten rajoitettujen (geo-fenced) alueiden Lidar-mäppäykseen yms. ovat pelleratkaisuja, ja mahdottomia skaalata ylöspäin. Niistä ei ole geneerisiksi autonomisen ajamisen ratkaisuksi vaan ovat teknologinen dead-end.
 
Kaikki autonomisen ajamisen ratkaisut, mitkä perustuvat pienten rajoitettujen (geo-fenced) alueiden Lidar-mäppäykseen yms. ovat pelleratkaisuja, ja mahdottomia skaalata ylöspäin. Niistä ei ole geneerisiksi autonomisen ajamisen ratkaisuksi vaan ovat teknologinen dead-end.
Näitä ovat?
 
Jotakuinkin kaikki muut autonomiseen ajamiseen pyrkivät tahot, esim. edellä mainitut Waymo/Cruise. Samoin nämä edistyneemmät moottoriteiden kaistavahdit, GM:n, Fordin, Mersun yms. järjestelmät (GM Supercruise, Ford Bluecruise etc.).
Ja näillä on kuitenkin olemassa L3 ja L4 tason ominaisuudet. Teslalla vielä L2.

Mikä estäisi yllämainittuja tekemästä softa päivitystä ja poistamaan rajat kun softa on valmis?
 
Kaikki autonomisen ajamisen ratkaisut, mitkä perustuvat pienten rajoitettujen (geo-fenced) alueiden Lidar-mäppäykseen yms. ovat pelleratkaisuja, ja mahdottomia skaalata ylöspäin. Niistä ei ole geneerisiksi autonomisen ajamisen ratkaisuksi vaan ovat teknologinen dead-end.

Jostain syystä asiasta tietävät päättelivät toisin ja tuottavat oikeata toimivaa tavaraa, jossa kuljetetaan ihmisiä ja otetaan vastuu ajamisesta, byrokratiatkin hyväksyvästi. Sitten taas "tositietäjien" autot eivät kykene edes ajamaan ilman käsien pitämistä ratilla, koska kukaan ei oikeasti usko että auto ei yrittäisi tappaa matkustajia?

Lienee varmaan ainoa kysymys, onko autonomisen auton tarkoitus tappaa ihmiset, vai kuljettaa autoa itsenäisesti? Luulin, että tämä olisi helppo kysymys, mutta näytän erehtyneen. Tesla on autonomisessa ajamisessa ollut aina wannabe ja näillä näkymin tulee sellaisena myös pysymään vielä pitkään.
 
Ja näillä on kuitenkin olemassa L3 ja L4 tason ominaisuudet. Teslalla vielä L2.

Mikä estäisi yllämainittuja tekemästä softa päivitystä ja poistamaan rajat kun softa on valmis?
Mutta jos järjestelmä perustuu johonkin rajattuun alueeseen niin että sen alueen kaikki tiet, valot, risteykset ym. on mallinnettu sinne tietokoneelle niin ei sitä nyt voi mitenkään päivittää tukemaan koko maailmaa? Tai no voi jos mallintaa koko maailman, mutta sekään ei onnistu koska kokoajan tulee niin paljon muutoksia maailman tieverkkoon.

Ainoa kaikkialla toimiva systeemi on sellainen johon ei ole ennalta mallinnettu mitään teitä, koska ei niitä kuitenkaan välttämättä oikeasti ole edes olemassa enää kun auto sinne ajaa.

Toki joku paikallinen level5 homma voi olla helppo toteuttaa, ja varmaan ihan hyvä vaikka paikallisbusseissa tai takseissa tms. Jotka eivät rajatulta alueelta poistu.
 
Mutta jos järjestelmä perustuu johonkin rajattuun alueeseen niin että sen alueen kaikki tiet, valot, risteykset ym. on mallinnettu sinne tietokoneelle niin ei sitä nyt voi mitenkään päivittää tukemaan koko maailmaa? Tai no voi jos mallintaa koko maailman, mutta sekään ei onnistu koska kokoajan tulee niin paljon muutoksia maailman tieverkkoon.
Toki näin jos haluaa mennä vaikeimman* kautta. Saattaa saada jotain oleellista dataa järjestelmästä joka toimii, vaikkakin tietyin rajoituksin, ja ongelmaksi tulee sitten niiden rajoitusten purkaminen eikä koko pallon 3D-mallinnus.

*Pieni mahdollisuus on kyllä sillekin, että se koko tieverkon mallinnus onkin helpompaa. Mutta jospa ei kuitenkaan uskottaisi siihen. :btooth:
 
Mutta jos järjestelmä perustuu johonkin rajattuun alueeseen niin että sen alueen kaikki tiet, valot, risteykset ym. on mallinnettu sinne tietokoneelle niin ei sitä nyt voi mitenkään päivittää tukemaan koko maailmaa? Tai no voi jos mallintaa koko maailman, mutta sekään ei onnistu koska kokoajan tulee niin paljon muutoksia maailman tieverkkoon.

Lähtökohtaisesti voi kysyä - miksi tarvitsisi? Tai, miksei järjestelmä voisi perustua mallinnettuun dataan aina kun se on mahdollista? Jälkimmäinenhän on reippaasti parempi vaihtoehto kuin jättää se tekemättä.

Vai oletko sitä mieltä, että navigointia ei pitäisi olla olemassa, koska tiet ovat voineet muuttua samana päivänä? Eli missään päin maailmaa ei kannattaisi olla Google mapsiakaan, koska sehän voisi olla hetkellisesti väärässä?

Minkä takia Teslan autoissa on kartta tai navigointi, kun se on kuitenkin mahdollisesti väärässä?

Ainoa kaikkialla toimiva systeemi on sellainen johon ei ole ennalta mallinnettu mitään teitä, koska ei niitä kuitenkaan välttämättä oikeasti ole edes olemassa enää kun auto sinne ajaa.

Kaikkialla maailmassa toimivaa järjestelmää ei myöskään mallinneta tietämättä jokaisen maan asioita. Eihän Teslakaan osaa lukea meillä edes niin yksinkertaista liikennemerkkiä kuin "taajama alkaa" tai "taajama loppuu". Vaikka olisi kuinka "ei me mitään mallinneta", niin jos ei liikennemerkkejä sinne mallinneta, niin mistä se ajatteli ne oppia?

Toki joku paikallinen level5 homma voi olla helppo toteuttaa, ja varmaan ihan hyvä vaikka paikallisbusseissa tai takseissa tms. Jotka eivät rajatulta alueelta poistu.

Edes Level 3 ei ole helppo toteuttaa.
 
2023.12.9 versio asentui mutta ei näyttänyt tulevan tuota regen säätöä ainakaan Y:lle
 
Missäs hintahaarukassa 3 perffit ovat Suomessa liikkuneet ja ovatko menneet kaupaksi? Saksasta näyttäisi saavan alle vuoden vanhaa perffia jo alle 45ke hinnalla.
 
Missäs hintahaarukassa 3 perffit ovat Suomessa liikkuneet ja ovatko menneet kaupaksi? Saksasta näyttäisi saavan alle vuoden vanhaa perffia jo alle 45ke hinnalla.
Vähän ajetut -22 LR:t ja Perffit pyörivät 50k hujakoilla ja autoliikkeet roudaavat niitä tänne saksasta tuolla mainitsemallasi hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom