Jos siis halutaan Level 5 taksi joka ajaa ihan missä vaan mihin vaan niin ei se nyt voi perustua johonkin koneelle syötettyyn malliin tieverkosta.
Niinhän se perustuu jokaisessa autossa, myös Teslan mallinnuksessa. Jos karttadata on väärin, auto ei osaa sinne navigoida (koska se ei tiedä minne sen pitäisi mennä). Mikä siis sinun mielestäsi on ongelma tarkemmassa kartassa?
Auton pitää osata sensoreilla (oli ne sitten mitä vaan) hoitaa se ajaminen.
Tätä lukiessa taidan lopulta ymmärtää, mistä ongelma kiikastaa. Et tiedä, miksi se karttadata on tarkempaa ja miksi sitä halutaan. Elon on sanonut että se on pahasta (koska Teslalla ei ole kyseistä teknologiaa / lupaa käyttää sitä), joten mennään sillä.
Autonomisesti ajavat autot käyttävät edelleen sensoreitaan tunnistaakseen missä liikenne menee ja miten tie menee. Mikään tästä ei muutu. Se, mihin näitä tarkempia karttoja käytetään on paikannukseen. Oletetaan tiellä olevan vaikka lunta, jolloin kaistamerkinnät ovat kadonneet. Nämä autot, joilla on tarkempi kartta tietävät edelleen sentin tarkkuudella missä auto menee suhteessa tiehen. Esim. Teslan käyttämä GPS voi näyttää 10m pieleen (kuten kartasta hyvin usein näkee, kun ajan esim. mökille, niin mun kartta näyttää mun ajavan keskellä metsää eikä suinkaan vieressä menevällä tiellä).
Kun tiedetään auton tarkka sijainti (se lasketaan niin liikennemerkeistä, edellisestä sijainnista, valaistustolpista etc) niin sen sijoittaminen oikein myös tielle paranee. Samalla korjataan tilanteet, joissa auto ei välttämättä näe jokaista kohtaa. Tai voidaan ennakoida tiessä olevat tunnetut reiät (siitä kohta enemmän).
Toki kartta saa olla ja kartan mukaan auto voi tehdä reitityksen vaikka utsjoelta hankoon, mutta ei se nyt niin voi olla että matka tyssää tampereelle koska autolle opetettu tie onkin yllättäen remontissa. Eli kyllähän se tosiaan on "helppo" tehdä level 5 auto joka pyörii muutamalla tiellä joiden kaikki informaatio on vaikka 3D mallinnettu sinne autoon, mutta ei koko maailmaa voi ennalta mallintaa, varsinkaan kun se muuttuu kokoajan.
Tien remontti ei varsinaisesti vaikuta mitenkään tuohon mallinnettuun karttaan. Kai tiesit, että nuo autot itsessään rakentavat sitä karttaa jatkuvasti? Niinhän MobileEye on esim. karttadatansa rakentanut, niistä miljoonista autoista joita meillä nytkin pyörii tuolla, joissa on hätäavustimia. Niiden data päivittää karttaa jatkuvasti ja sen muutoksia. Se ei varsinaisesti ole ongelma jos tie muuttuu, koska se karttadatan syvin tieto ei ole edellisessä kohdassa muuttunut - tiedämme edelleen missä olemme. Kartta päivittyy sen mukaan kun tiestöön tulee muutoksia.
Tuossa hieman (mainosmaista toki, tästä on olemassa hyvä videokin jossa asia selitetään mutta etsi itse) tietoa miten asia rakentuu:
Mobileye REM™ - Road Experience Management
Kun olet tutustunut asiaan paremmin ja ymmärrät ensinnäkin miksi ne kartat on olemassa ja miten ne rakentuvat, niin käsität miksi ne on hyödyllisiä. Teslakin niistä hyötyisi, mutta kuten sanoin - se ei niitä kykene saamaan. Kyllähän tälläkin hetkellä Tesla yrittää sellaisia rakentaa, sen takia näissä FSD-videoissa näkyy aina samat paikat joita käyvät korjaamassa käsin (joku Teslan työntekijä käy korjaamassa koska joku teki Youtube videon - tämäkö on mielestäsi se toimiva ratkaisu?). Älä sekoita asiaa nyt siihen miten auto ohjaa itseään.