Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei kyllä itsellä ollut ongelmia tutkien kanssa viime talvena. ITsellä vielä auto ulkosalla, tosin kuitenkin osittain katoksessa.

Käytän yleensä huurteenpoistoa aamulla, sen pitäisi ainakin lämmittää latausportti ja tutkat. En tiedä meneekö jos laittaa vaan normaalin lämmityksen päälle?
 
Jos siis halutaan Level 5 taksi joka ajaa ihan missä vaan mihin vaan niin ei se nyt voi perustua johonkin koneelle syötettyyn malliin tieverkosta.

Niinhän se perustuu jokaisessa autossa, myös Teslan mallinnuksessa. Jos karttadata on väärin, auto ei osaa sinne navigoida (koska se ei tiedä minne sen pitäisi mennä). Mikä siis sinun mielestäsi on ongelma tarkemmassa kartassa?

Auton pitää osata sensoreilla (oli ne sitten mitä vaan) hoitaa se ajaminen.

Tätä lukiessa taidan lopulta ymmärtää, mistä ongelma kiikastaa. Et tiedä, miksi se karttadata on tarkempaa ja miksi sitä halutaan. Elon on sanonut että se on pahasta (koska Teslalla ei ole kyseistä teknologiaa / lupaa käyttää sitä), joten mennään sillä.

Autonomisesti ajavat autot käyttävät edelleen sensoreitaan tunnistaakseen missä liikenne menee ja miten tie menee. Mikään tästä ei muutu. Se, mihin näitä tarkempia karttoja käytetään on paikannukseen. Oletetaan tiellä olevan vaikka lunta, jolloin kaistamerkinnät ovat kadonneet. Nämä autot, joilla on tarkempi kartta tietävät edelleen sentin tarkkuudella missä auto menee suhteessa tiehen. Esim. Teslan käyttämä GPS voi näyttää 10m pieleen (kuten kartasta hyvin usein näkee, kun ajan esim. mökille, niin mun kartta näyttää mun ajavan keskellä metsää eikä suinkaan vieressä menevällä tiellä).

Kun tiedetään auton tarkka sijainti (se lasketaan niin liikennemerkeistä, edellisestä sijainnista, valaistustolpista etc) niin sen sijoittaminen oikein myös tielle paranee. Samalla korjataan tilanteet, joissa auto ei välttämättä näe jokaista kohtaa. Tai voidaan ennakoida tiessä olevat tunnetut reiät (siitä kohta enemmän).

Toki kartta saa olla ja kartan mukaan auto voi tehdä reitityksen vaikka utsjoelta hankoon, mutta ei se nyt niin voi olla että matka tyssää tampereelle koska autolle opetettu tie onkin yllättäen remontissa. Eli kyllähän se tosiaan on "helppo" tehdä level 5 auto joka pyörii muutamalla tiellä joiden kaikki informaatio on vaikka 3D mallinnettu sinne autoon, mutta ei koko maailmaa voi ennalta mallintaa, varsinkaan kun se muuttuu kokoajan.

Tien remontti ei varsinaisesti vaikuta mitenkään tuohon mallinnettuun karttaan. Kai tiesit, että nuo autot itsessään rakentavat sitä karttaa jatkuvasti? Niinhän MobileEye on esim. karttadatansa rakentanut, niistä miljoonista autoista joita meillä nytkin pyörii tuolla, joissa on hätäavustimia. Niiden data päivittää karttaa jatkuvasti ja sen muutoksia. Se ei varsinaisesti ole ongelma jos tie muuttuu, koska se karttadatan syvin tieto ei ole edellisessä kohdassa muuttunut - tiedämme edelleen missä olemme. Kartta päivittyy sen mukaan kun tiestöön tulee muutoksia.

Tuossa hieman (mainosmaista toki, tästä on olemassa hyvä videokin jossa asia selitetään mutta etsi itse) tietoa miten asia rakentuu: Mobileye REM™ - Road Experience Management

Kun olet tutustunut asiaan paremmin ja ymmärrät ensinnäkin miksi ne kartat on olemassa ja miten ne rakentuvat, niin käsität miksi ne on hyödyllisiä. Teslakin niistä hyötyisi, mutta kuten sanoin - se ei niitä kykene saamaan. Kyllähän tälläkin hetkellä Tesla yrittää sellaisia rakentaa, sen takia näissä FSD-videoissa näkyy aina samat paikat joita käyvät korjaamassa käsin (joku Teslan työntekijä käy korjaamassa koska joku teki Youtube videon - tämäkö on mielestäsi se toimiva ratkaisu?). Älä sekoita asiaa nyt siihen miten auto ohjaa itseään.
 
No aika kummallista ottaen huomioon että keskimäärin Helsingissä on lunta se 3kk vuodessa, varmaan sitten riippuu merkistä mutta oman n. 8 merkin kokemuksella todella harvoin piippaavat.
No olihan täällä tänäkin talvena lunta marraskuun lopusta huhtikuulle. Ja puskureihin kun lumi/jää tulee päälle, niin yhden sateen jälkeen se on siinä useamman päivän jos ei tule pidempikestoista ajoa tai auto ei ole jossain vaiheessa parkkihallissa tms. lämpiämässä. Tarkoituksenani ei ollut sanoa, että nuo tutkat olisivat ajoittaisesta ärsytyksestä huolimatta riesa, vaan enemmänkin sitä, että kyseessä on loppujen lopuksi aikasen yhdentekevä feature josta en olisi valmis maksamaan euroakaan lisähintaa (viitaten keskusteluun lisävarusteiden ruksimisista). Samaa tasoa vaikka FSD:n kanssa (joka ei toki suomessa toimikaan). Varmaan jollain nörtillä pili kasvaa kun autossa on kaikki maailman kikottimet mitä keksitty on, mutta arkihyöty näistä on aika lähelle pyöreää nollaa.
 
Tarkoituksenani ei ollut sanoa, että nuo tutkat olisivat ajoittaisesta ärsytyksestä huolimatta riesa, vaan enemmänkin sitä, että kyseessä on loppujen lopuksi aikasen yhdentekevä feature josta en olisi valmis maksamaan euroakaan lisähintaa (viitaten keskusteluun lisävarusteiden ruksimisista). Samaa tasoa vaikka FSD:n kanssa (joka ei toki suomessa toimikaan). Varmaan jollain nörtillä pili kasvaa kun autossa on kaikki maailman kikottimet mitä keksitty on, mutta arkihyöty näistä on aika lähelle pyöreää nollaa.

No tästä varmaan löytyy aika monta eriävää näkemystä, itselleni ne ovat ns. hyödyllisiä ja puolisolle ns. pakollisia. Lumiajan pituus vaihtelee toki vuosittain, oliko se nyt 2021 kun ei ollut yhtään lunta Helsingissä koko talvena. 3kk lienee aika pätevä keskiarvo ja kun siitäkin ajasta suuri osa on plussalla niin nuo jäät yms sulaa pois.

Mutta riippuu ilmeisesti merkistä aika paljon, omalla kokemuksella Volvo, BMW, Mersu, VW, Skoda (kaikki viimeisen 8v aikana) eivät juuri koskaan piippaile turhaan ja auto on parkissa ihan ulkona eikä katoksessa.
 
Mutta riippuu ilmeisesti merkistä aika paljon, omalla kokemuksella Volvo, BMW, Mersu, VW, Skoda (kaikki viimeisen 8v aikana) eivät juuri koskaan piippaile turhaan ja auto on parkissa ihan ulkona eikä katoksessa.

No mulla oli edellinen auto e-mersu ja ihan samaa settiä tutkien kanssa kun tässä Teslassakin. Siinä riitti että painoi ne napista talviunille, jolla pysyivät seuraavaan ajoon asti. Ilmeisesti Teslassa voi tehdä saman. En ole itse kauheasti aiheeseen ja kaikkiin valikoihin perehtynyt, mutta näin kerrotaan. Puskureiden malli/materiaali etc. varmaan se ratkaisevin tekijä tuohon yhdessä sen oman parkkipaikan sijainnin kanssa (mistä suunnasta sattuu tuuli puhaltelemaan).
 
Onhan tuo nyt valmistajan itsensä aiheuttama ongelma, jos sensoreita (tai lähinnä sitä äänimerkkiä) ei saa helposti kytkettyä pois päältä. Tosin eipä ole itselläkään tutkat huudelleet turhaan kuin yksittäisiä kertoja talvessa ja yleensä ovat toimineet taas seuraavalla ajokerralla.
 
Varmaan jollain nörtillä pili kasvaa kun autossa on kaikki maailman kikottimet mitä keksitty on, mutta arkihyöty näistä on aika lähelle pyöreää nollaa.

Nykyautossa, jossa ei näe eteensä tai taakse, tai sivuille hyvin, tutkat eivät ole mikään kikotin. Tietysti, jos ajatusmaailma on "pyyhkimet on vekotin, eihän niitä usein tule käytettyä" niin kai ne sitten. Luulisi, kun taskuparkkeeraat (Helsingistähän nyt puhuttiin), niin käytät nimenomaan tutkia päästäksesi mahdollisimman pieneen rakoon koska se mahdollistaa parkkipaikan löytämisen parhaiten.
 
Kyllähän se parkkitutkien pois jättäminen tässä vaiheessa oli erittäin huono päätös, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Parempi olisi ollut vasta HW4 vehkeistä tiputtaa USS:it, kun niissä on sitten etupuskurissa kamera.
 
Kyllähän se parkkitutkien pois jättäminen tässä vaiheessa oli erittäin huono päätös, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Parempi olisi ollut vasta HW4 vehkeistä tiputtaa USS:it, kun niissä on sitten etupuskurissa kamera.
Toistaiseksi ei ole HW4sta missä on kamera edessä.
 
Nykyautossa, jossa ei näe eteensä tai taakse, tai sivuille hyvin, tutkat eivät ole mikään kikotin. Tietysti, jos ajatusmaailma on "pyyhkimet on vekotin, eihän niitä usein tule käytettyä" niin kai ne sitten. Luulisi, kun taskuparkkeeraat (Helsingistähän nyt puhuttiin), niin käytät nimenomaan tutkia päästäksesi mahdollisimman pieneen rakoon koska se mahdollistaa parkkipaikan löytämisen parhaiten.

Käyttäisin kyllä ensisijaisesti ihan peilejä ja silmiäni kuten niiden vanhojen tutkattomienkin autojen kanssa. Tutka sitten on tai on olematta avustamassa, että kuinka lähelle uskaltaa takanaolijaa laskea, mutta kyllä oma persetuntuma ja ne peilit on aina se määräävä tekijä. Tutkat saattavat jättää helpostikin huomioimatta erilaiset ulkonevat muodot, jotka eivät ole siinä 0-40cm korkeudella maasta. En laskisi myöskään sen varaan, että tutka osaa varoittaa minua virheettömästi paskomasta vanteita kanttareihin yms. Kuten sanottu, niin se on ihan ok olla olemassa, mutta ei tuota mielestäni lisäarvoa josta olisin valmis maksamaan edes satasia.

Edit. Teslassahan nuo heittävät esim. jo 30cm kohdalla SEIS, ja 30cm on tiukkaan väliin kuitenkin vielä ihan merkittävä tila venkslata lisää, joten aistivaraisesti mennään lopulta tutkista huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä missäpäin asut mutta etelä-rannikolla ei juuri yhtään huuda tutkat.

Sama Pirkanmaalla - ei piippaillut tutkat omiaan koko talvena ässässä. Kamerat sen sijaan olivat monasti kura/loskakelissä sekä takaa että sivuilta ”pimeinä” lumesta/liasta. Tuulilasikamera toki pysyi puhtaana.

Olisi ollut yhtä tuskaa pysäköinnit/peruuttelut, jos olisi ollut vain kameroiden varassa.
 
Yksinomaan kameroihin luottavan auton kamerat luulisi olevan lämmitetyt ja varustettu pesureilla. Pesureiden tulosta ei liene havaintoa toistaiseksi?
 
No mulla oli edellinen auto e-mersu ja ihan samaa settiä tutkien kanssa kun tässä Teslassakin. Siinä riitti että painoi ne napista talviunille, jolla pysyivät seuraavaan ajoon asti. Ilmeisesti Teslassa voi tehdä saman. En ole itse kauheasti aiheeseen ja kaikkiin valikoihin perehtynyt, mutta näin kerrotaan. Puskureiden malli/materiaali etc. varmaan se ratkaisevin tekijä tuohon yhdessä sen oman parkkipaikan sijainnin kanssa (mistä suunnasta sattuu tuuli puhaltelemaan).
Äänipalautteen ohjaaminen
Pysäköintiavustinta voidaan käyttää joko äänipalautteen kanssa tai ilman. Kytke merkkiääni päälle tai pois päältä valitsemalla kosketusnäytöstä Hallintalaitteet > Turvallisuus > Pysäköintiavustimen merkkiäänet.
 
Käyttäisin kyllä ensisijaisesti ihan peilejä ja silmiäni kuten niiden vanhojen tutkattomienkin autojen kanssa.

Tutkattomissa vanhoissa autoissa näki huomattavasti paremmin pihalle. Silti ihmiset peruuttaessa osuivat ties mihin, koska ihminen ei pysty näkemään etäisyyksiä sieltä minne silmä ei näe (tai pitkältä etäisyydeltä). Eikä peilistä, koska peili vääristää etäisyyksiä. Pakettiautossa ongelma on toki vielä hauskempi.

Tutka sitten on tai on olematta avustamassa, että kuinka lähelle uskaltaa takanaolijaa laskea, mutta kyllä oma persetuntuma ja ne peilit on aina se määräävä tekijä. Tutkat saattavat jättää helpostikin huomioimatta erilaiset ulkonevat muodot, jotka eivät ole siinä 0-40cm korkeudella maasta.

Jos taskuparkkiin mennessä et näe tuollaista estettä, jota tutkakaan ei näkisi, niin tuskin olisit nähnyt tutkattomalla autolla peruuttaessakaan koko paikkaa. Harvinaisempia ovat tuollaiset varsinkaan ulkoparkissa, yleensä ovat autohallien ongelma.

En laskisi myöskään sen varaan, että tutka osaa varoittaa minua virheettömästi paskomasta vanteita kanttareihin yms. Kuten sanottu, niin se on ihan ok olla olemassa, mutta ei tuota mielestäni lisäarvoa josta olisin valmis maksamaan edes satasia.

Kanttareiden välttäminen tutkalla ei nyt liene se ongelma, se on nyt niitä harvoja asioita, jotka näkee peilistä. Ongelma on tilat, joihin ei mistään näe, eli auton kulmat (tai taaksepäin talvella / sateella / 11k vuodesta kun takakamerasta ei näe mitään), pilareiden peittämät alueet (jotka Teslassa ovat myös isot) ja takaluukun taaksekaan ei näe. Samoin monissa autoissa (ainakin SUV mallisissa) myöskään konepellin loppua ei näe. Toki, ei toiset skrapaa autoaankaan ennen liikkeelle lähtiessään, meitä on moneen lähtöön. Itse kyllä maksaisin tutkista, kuten varmaan ensi kerralla lompakollani äänestänkin.
 
Käyttäisin kyllä ensisijaisesti ihan peilejä ja silmiäni kuten niiden vanhojen tutkattomienkin autojen kanssa.
Itse pidän positiivisena, että teknologian kehityksen myötä mennään eteenpäin ja asiat helpottuvat kuin, että otetaan takapakkia. Samalla ajatusmaailmalla voisi luopua ilmastoinnista, vakionopeudensäätimestä, automaattisista tuulilasinpyyhkimistä jne. koska onhan ennenkin pärjätty ilman niitä ihan hyvin.
 


Lämpöpumpusta. Kyllä Tesla jotain osaa, vaikka välillä tätä lankaa lukiessa ei ihan siltä tunnukaan. ;)
 
Rykäiseekö Model 3 LR:llä heittämällä Kuopioon? Olen menossa Rukalle ja suunnitellut tekeväni ensimmäisen latauksen tuolla, mutta auton navi itsepintaisesti ehdottelee lyhyttä stoppia Vierumäellä (en todellakaan pysähdy tunnin ajon jälkeen) tai Mikkelissä ennen sitä. Mikä järki?
 
Rykäiseekö Model 3 LR:llä heittämällä Kuopioon? Olen menossa Rukalle ja suunnitellut tekeväni ensimmäisen latauksen tuolla, mutta auton navi itsepintaisesti ehdottelee lyhyttä stoppia Vierumäellä (en todellakaan pysähdy tunnin ajon jälkeen) tai Mikkelissä ennen sitä. Mikä järki?

Tähän varmaan liittynee läheisesti lähtöpaikka, jos lähdet Ivalosta niin ei riitä, jos lähdet Helsingistä niin riittänee jos ei tykitä motarilla 140kmh vauhteja.
 
Tähän varmaan liittynee läheisesti lähtöpaikka, jos lähdet Ivalosta niin ei riitä, jos lähdet Helsingistä niin riittänee jos ei tykitä motarilla 140kmh vauhteja.
Aa sori. Helsingistä tosiaan ja 95% akkua. Kummastuttaa tuo navin ehdotus, mutta nythän tuo matkalla selviää onko kuopio realistinen eka stoppi vaiko eikö
 
Ei näyttänyt fltp.fi:ssä olevan vielä kesälle 3 LR:lle kulutustietoja mutta keväälle näytti moottorinopeuksille 16kwh:ta
 
Aa sori. Helsingistä tosiaan ja 95% akkua. Kummastuttaa tuo navin ehdotus, mutta nythän tuo matkalla selviää onko kuopio realistinen eka stoppi vaiko eikö
Riippuu kelistä ja autosta.

Jos sataa ja osuu vastatuuli ovi kuopio olla liian kauakana jos lähdet 95% SOC:lla. Jos lähdet 99-100%:lla, tie on kuiva ja suomen osalta tyypillinen lounaistuuli vallitsee, niin menee helposti 2021 18" aeroilla ja vakiorenkailla.
 
Aja 100 - 110km/h motarilla niin helpottaa matkantekoa.
 
Juu ja navi on sen verran fiksu, että ilmoittaa selkeästi, jos perillepääsy edellyttää max ajonopeudeksi esim. 105km/h
 
Juu ja navi on sen verran fiksu, että ilmoittaa selkeästi, jos perillepääsy edellyttää max ajonopeudeksi esim. 105km/h

Oho, kova, en tienny tota navista. En tiennyt tota. Tosin silti aika meh tollaset hidastelut et pääse jonku 350km. Ite ainakin maanteitä ajelen ainna 110km/h, ja motarit 130kmh.
Ei olis silti ostoeste, jos autopilot ja "kaistavahti" toimis näppärästi työmatkoilla..
Nykyisen auton rahoituskulut on 375e/kk:ssa, ei toki käsirahaa ollenkaan...
Päälle tulee kuitenkin polttoaine kulut ja vähemmän tehoa.
Teslassa ois tehoa, ehkä hivenen enemmän tilaa ja 4weto.. Silti tossa ois kiva olla vielä virran ulosotto (liekkö ees kallis toteuttaa vrt. Kia), ja pitkä takuu :D.
 
Juu ja navi on sen verran fiksu, että ilmoittaa selkeästi, jos perillepääsy edellyttää max ajonopeudeksi esim. 105km/h
Voi kun muutkin automerkit kopioisivat Teslan navigaattorin toiminnan. Taitaa Android automotive-pohjaiset systeemit olla paras toivo kun niillä on markkinoiden paras kartasto ja opastus ja Googlella riittää ohjelmisto-osaamista.
 
Voi kun muutkin automerkit kopioisivat Teslan navigaattorin toiminnan. Taitaa Android automotive-pohjaiset systeemit olla paras toivo kun niillä on markkinoiden paras kartasto ja opastus ja Googlella riittää ohjelmisto-osaamista.

AAmotiveen saa ABRP:n natiivisti ruudulle, eikö tuo tee saman asian?
 
Eikä ollu ees vaikeeta. :joy:
No ei loppujen lopuksi. Vähän hirvitti pitkän siivun ajaminen kun pysähtely missään, ja varsinkaan noissa taukohelveteissä, ei ole mun juttu, mutta yllättävän kivutta meni parilla pienellä koiran ja itsensä kusetuksella.

Suurin positiivinen yllätys oli tuo Super, joka työnsi alkuun yli 200kw/h kun aiemmin olen nähnyt kerran tai pari satasen lukeman ABC:lla, ja itse Juustoportti, joka olikin keskellä ei mitään ja asiat pystyi toimittamaan asioimatta missään ja näkemättä ketään.

Auto oli tosi hyvä matkalla. Yllättävän hiljaista menoa vielä 140-150 vauhdeissakin, vaikka ensi vaikutelma oli mersun jälkeen äänekäs. Joko olen jo oppinut MB-eleganssista pois, tai sitten noi ryppyiset kehät ja itäväylä olivat antaneet mulle liian raffin kuvan auton rengassoundista kovemmissa nopeuksissa.

Intouduin jopa ajamaan Mikkeli-Juva välin paskaksi haukkumallani Autopilotilla ja se oli tuollaisella hiljaisella pätkällä oikeastaan aika kiva. Pari turhaa 100 -> 80 pudotusta, mutta noi sai aika smoothisti kuitattua kaasupolkimella. Ohitukset motarinopeuksissa yhtä juhlaa. Reagoi kovissakin vauhdeissa kaasupolkimeen tosi hienosti ja regenin avulla auton saa mukautettua hetkessä takaisin muun liiikennevirran rytmiin omalle kaistalle palatessa. Pehmeää ja sulavaa. Alan olla vakuuttunut siitä, että tämä vehje oli itselleni nappihankinta. Vielä kun saisivat siihen napin jolla saisi sen halutessaan kuulostamaan isolta bensakoneelta, niin siinä olisi aika lailla kaikki jota lapsi lelultaan tarvitsee.
 
No ei loppujen lopuksi. Vähän hirvitti pitkän siivun ajaminen kun pysähtely missään, ja varsinkaan noissa taukohelveteissä, ei ole mun juttu, mutta yllättävän kivutta meni parilla pienellä koiran ja itsensä kusetuksella.

Suurin positiivinen yllätys oli tuo Super, joka työnsi alkuun yli 200kw/h kun aiemmin olen nähnyt kerran tai pari satasen lukeman ABC:lla, ja itse Juustoportti, joka olikin keskellä ei mitään ja asiat pystyi toimittamaan asioimatta missään ja näkemättä ketään.

Auto oli tosi hyvä matkalla. Yllättävän hiljaista menoa vielä 140-150 vauhdeissakin, vaikka ensi vaikutelma oli mersun jälkeen äänekäs. Joko olen jo oppinut MB-eleganssista pois, tai sitten noi ryppyiset kehät ja itäväylä olivat antaneet mulle liian raffin kuvan auton rengassoundista kovemmissa nopeuksissa.

Intouduin jopa ajamaan Mikkeli-Juva välin paskaksi haukkumallani Autopilotilla ja se oli tuollaisella hiljaisella pätkällä oikeastaan aika kiva. Pari turhaa 100 -> 80 pudotusta, mutta noi sai aika smoothisti kuitattua kaasupolkimella. Ohitukset motarinopeuksissa yhtä juhlaa. Reagoi kovissakin vauhdeissa kaasupolkimeen tosi hienosti ja regenin avulla auton saa mukautettua hetkessä takaisin muun liiikennevirran rytmiin omalle kaistalle palatessa. Pehmeää ja sulavaa. Alan olla vakuuttunut siitä, että tämä vehje oli itselleni nappihankinta. Vielä kun saisivat siihen napin jolla saisi sen halutessaan kuulostamaan isolta bensakoneelta, niin siinä olisi aika lailla kaikki jota lapsi lelultaan tarvitsee.
Juu nuo varsinkin V3 superit joissa on siis vain yksi piuha tarjolla, tarjoavat kyllä poikkeuksetta täyttä hönkää jos vain on riittävän lämmin ja tyhjä akku. HKI-KPO väliä ajaneena, siinä mikkelin kohilla on muutama kohta joissa vakkarilla tai autopilotilla ajo saa hiukan ärsyttämään kun jostain syystä X päättääkin hiljentää vauhtia ihan kunnolla. Muuten meneekin ongelmitta.
 
Kävin koeajamassa tesla y:n ja audin etronin nyt kova pähkäily kumpi?
1)Teslan alusta kyllä yllätys jää etronin ilma alustalle ihan 100-0
2) etronin kantama about puolet teslasta.. kaupunki ajoa töihin ja takas noin 25km. Mutta kuitenkin se range tuntuu vähän vaikuttavalta tekijältä :/
3)teslan käyttöjärjestelmä pirun hyvä

Onko kukaan muu ollut saman ongelman edessä?
 
Sähköauton tärkeimpiä ominaisuuksia on ohjelmistot ja niiden integraatio. Noista konserneista toinen pisti juuri koko ohjelmistopuolensa mäelle kun ei vaan valmista tullut esim akun esilämmityksessä.

Arvaa kumpi.
 
Kävin koeajamassa tesla y:n ja audin etronin nyt kova pähkäily kumpi?
1)Teslan alusta kyllä yllätys jää etronin ilma alustalle ihan 100-0
2) etronin kantama about puolet teslasta.. kaupunki ajoa töihin ja takas noin 25km. Mutta kuitenkin se range tuntuu vähän vaikuttavalta tekijältä :/
3)teslan käyttöjärjestelmä pirun hyvä

Onko kukaan muu ollut saman ongelman edessä?
Jos tulee pitkää ajoa paljon niin vaaka varmaan kallistuu Teslaan. Sitähän ei tiedä kukaan muu kuin sinä itse. Itse tilasin C40 dual motorin koska tiedän että rangella ei ole minulle käytännössä mitään merkitystä, kulkee kuitenkin talven pahimpina päivinäkin 200+ ja voi kotona ladata.
Tesla Y taas sitten on ihan vitun ruma, ja noita valkoisia pullistuneita saippualaatikoita näkyy useampi joka päivä.
Tesla taitaa sitten taas olla selkeästi edellä tuossa käyttiksessä kaikkia muita paitsi AAutomotivea. Siihen on paha mennä kommentoimaan kun en ole kokeillut VW-konsernin tuotoksia, mutta toistaiseksi arvostelujen perusteella vaikuttaa olevan aika kökkö.
 
Sähköauton tärkeimpiä ominaisuuksia on ohjelmistot ja niiden integraatio. Noista konserneista toinen pisti juuri koko ohjelmistopuolensa mäelle kun ei vaan valmista tullut esim akun esilämmityksessä.

Arvaa kumpi.
Kyllä se sähköauton tärkein ominaisuus on kuitenkin olla hyvä auto. Ei se hyvä softa auta, jos autona ominaisuudet ovat huonot.
 
Tuohon vois esim linkittää uudelleen Teslan HVAC järjestelmän läpiluotaavan videon. Vastaavaa ei ole kenelläkään muulla, vaikka lämpöpumppujakin löytyy niin niiden tehokkuus // kyky pidentää toimintamatkaa pienentämällä energian haaskaamista ei ole samalla tasolla.

Vertailuparina on oikeastaan ääripäät. Toista voi muokata 2x lähtöhintaa kalliimmaksi ja toisessa ei oikeastaan ole muutettavaa kuin värit. "Ota tai jätä" ja siinä se valinnanvapaus.
 
Tuohon vois esim linkittää uudelleen Teslan HVAC järjestelmän läpiluotaavan videon. Vastaavaa ei ole kenelläkään muulla, vaikka lämpöpumppujakin löytyy niin niiden tehokkuus // kyky pidentää toimintamatkaa pienentämällä energian haaskaamista ei ole samalla tasolla.
Samaan hengenvetoon voisi laittaa uuden Teslan ja 20 vuotta vanhan saksalaisen ja verrata kummassa toimii paremmin sellaiset perusominaisuudet kuin automaattiset lasinpyyhkijät tai vakionopeudensäädin ilman haamujarruja. Eri malleilla on erilaiset vahvuudet ja heikkoudet, mutta jos pitäisi valita onko auton perusominaisuudet kunnossa (=auto ei vituta perusajossa) vai säästääkö se sähköä pari kWh satasella, niin kyllä tuo jälkimmäinen on merkityksettömämpi itselle.
 
Samaan hengenvetoon voisi laittaa uuden Teslan ja 20 vuotta vanhan saksalaisen ja verrata kummassa toimii paremmin sellaiset perusominaisuudet kuin automaattiset lasinpyyhkijät tai vakionopeudensäädin ilman haamujarruja. Eri malleilla on erilaiset vahvuudet ja heikkoudet, mutta jos pitäisi valita onko auton perusominaisuudet kunnossa (=auto ei vituta perusajossa) vai säästääkö se sähköä pari kWh satasella, niin kyllä tuo jälkimmäinen on merkityksettömämpi itselle.
Ei niitä haamujarruja nyt niin paljoa tule että vituttas. Eikä se nyt liinoja kiinni iske. Mutta ei ne mukavia ole.
 
Samaan hengenvetoon voisi laittaa uuden Teslan ja 20 vuotta vanhan saksalaisen ja verrata kummassa toimii paremmin sellaiset perusominaisuudet kuin automaattiset lasinpyyhkijät tai vakionopeudensäädin ilman haamujarruja. Eri malleilla on erilaiset vahvuudet ja heikkoudet, mutta jos pitäisi valita onko auton perusominaisuudet kunnossa (=auto ei vituta perusajossa) vai säästääkö se sähköä pari kWh satasella, niin kyllä tuo jälkimmäinen on merkityksettömämpi itselle.
Oliko omakohtaista kokemusta Teslasta ja sen suorista kilpailijoista (id4, enyaq jne), vai jälleen kerran internetistä luetut ja itselleen kopioidut mielipiteet?
 
Oliko omakohtaista kokemusta Teslasta ja sen suorista kilpailijoista (id4, enyaq jne), vai jälleen kerran internetistä luetut ja itselleen kopioidut mielipiteet?
On kokemusta. En tosin tiedä miten se tähän liittyy, kun keskustelupalsta on kyseessä. Vähän sama kuin joku väittäisi, että maapallo on pyöreä niin toinen penää vastausta, että onko itse kävellyt maapallon ympäri asian todetakseen vai lukenut vain kirjasta / netistä :confused: Ei tarvitsisi siis edes olla omaa kokemusta tietääkseen, että osa toteutuksista Teslassa on vain epäonnistuneita.
 
Ei tarvitsisi siis edes olla omaa kokemusta tietääkseen, että osa toteutuksista Teslassa on vain epäonnistuneita.
Tämä on ihan totta. Voidaan ehkä todeta silti, että tesla on sähköautojen maailmassa tällä hetkellä se ”vähiten epäonnistunut” automerkki. Eipä tuohon tesla model y/3 hintaan ole edes kunnon kilpailijaa tällä hetkellä.
 
Tää sama levy pyörii joka toinen sivu tässä ketjussa. Hienoa luettavaa. Vois kiljukaulat keksii jotain uusia juttuja jo, vaikka kehua kuinka korealaisten pimputipimputi järjestelmät on parasta maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom