Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Lähtökohtaisesti voi kysyä - miksi tarvitsisi? Tai, miksei järjestelmä voisi perustua mallinnettuun dataan aina kun se on mahdollista? Jälkimmäinenhän on reippaasti parempi vaihtoehto kuin jättää se tekemättä.

Vai oletko sitä mieltä, että navigointia ei pitäisi olla olemassa, koska tiet ovat voineet muuttua samana päivänä? Eli missään päin maailmaa ei kannattaisi olla Google mapsiakaan, koska sehän voisi olla hetkellisesti väärässä?

Minkä takia Teslan autoissa on kartta tai navigointi, kun se on kuitenkin mahdollisesti väärässä?



Kaikkialla maailmassa toimivaa järjestelmää ei myöskään mallinneta tietämättä jokaisen maan asioita. Eihän Teslakaan osaa lukea meillä edes niin yksinkertaista liikennemerkkiä kuin "taajama alkaa" tai "taajama loppuu". Vaikka olisi kuinka "ei me mitään mallinneta", niin jos ei liikennemerkkejä sinne mallinneta, niin mistä se ajatteli ne oppia?



Edes Level 3 ei ole helppo toteuttaa.
Tottakai liikennemerkkien merkitys pitää kertoa compuutterille, niin kuin ihmisille kerrotaan autokoulussa. Myös ihminen joka oppii ajamaan Suomessa osaa myös ajaa Saksassa, ilman että hänelle mallinnetaan Saksan liikennettä.
 
Tottakai liikennemerkkien merkitys pitää kertoa compuutterille, niin kuin ihmisille kerrotaan autokoulussa. Myös ihminen joka oppii ajamaan Suomessa osaa myös ajaa Saksassa, ilman että hänelle mallinnetaan Saksan liikennettä.

Vai niin. Eli onko logiikka siis seuraava:

- Karttoja ei saa auto oppia
- Huonot kartat on hyvä asia
- Hyvät kartat on paha asia
- Liikennemerkit saa opettaa
- Liikennesäännöt saa opettaa
- Karttoja ei saa opettaa

Tulee mieleen muutama sovinistivitsi, mutta mitään muuta järkeä en keksi tässä. Varsinkin kun haluaisin kovasti tietää miten se mahtava FSD pääsee perille jos sillä ei ole kunnollisia karttoja. Oppiiko se arvaamaan reitin?
 
Vai niin. Eli onko logiikka siis seuraava:

- Karttoja ei saa auto oppia
- Huonot kartat on hyvä asia
- Hyvät kartat on paha asia
- Liikennemerkit saa opettaa
- Liikennesäännöt saa opettaa
- Karttoja ei saa opettaa

Tulee mieleen muutama sovinistivitsi, mutta mitään muuta järkeä en keksi tässä. Varsinkin kun haluaisin kovasti tietää miten se mahtava FSD pääsee perille jos sillä ei ole kunnollisia karttoja. Oppiiko se arvaamaan reitin?
Aikamoista vänkäystä. Miten ne kartat nyt tähän liittyy? Ajaako Waymot ja muut siis täysin puhtaasti google mapsien avulla, täysin sokkona näkemättä muuta liikennettä?
 
Lähtökohtaisesti voi kysyä - miksi tarvitsisi? Tai, miksei järjestelmä voisi perustua mallinnettuun dataan aina kun se on mahdollista? Jälkimmäinenhän on reippaasti parempi vaihtoehto kuin jättää se tekemättä.

Vai oletko sitä mieltä, että navigointia ei pitäisi olla olemassa, koska tiet ovat voineet muuttua samana päivänä? Eli missään päin maailmaa ei kannattaisi olla Google mapsiakaan, koska sehän voisi olla hetkellisesti väärässä?

Minkä takia Teslan autoissa on kartta tai navigointi, kun se on kuitenkin mahdollisesti väärässä?



Kaikkialla maailmassa toimivaa järjestelmää ei myöskään mallinneta tietämättä jokaisen maan asioita. Eihän Teslakaan osaa lukea meillä edes niin yksinkertaista liikennemerkkiä kuin "taajama alkaa" tai "taajama loppuu". Vaikka olisi kuinka "ei me mitään mallinneta", niin jos ei liikennemerkkejä sinne mallinneta, niin mistä se ajatteli ne oppia?

Edes Level 3 ei ole helppo toteuttaa.
Jos siis halutaan Level 5 taksi joka ajaa ihan missä vaan mihin vaan niin ei se nyt voi perustua johonkin koneelle syötettyyn malliin tieverkosta. Auton pitää osata sensoreilla (oli ne sitten mitä vaan) hoitaa se ajaminen. Toki kartta saa olla ja kartan mukaan auto voi tehdä reitityksen vaikka utsjoelta hankoon, mutta ei se nyt niin voi olla että matka tyssää tampereelle koska autolle opetettu tie onkin yllättäen remontissa. Eli kyllähän se tosiaan on "helppo" tehdä level 5 auto joka pyörii muutamalla tiellä joiden kaikki informaatio on vaikka 3D mallinnettu sinne autoon, mutta ei koko maailmaa voi ennalta mallintaa, varsinkaan kun se muuttuu kokoajan.

Ja kartta ja navigointi nyt on ihan eri asioita kun autonominen ajo, ihmiset osaavat kyllä korjata kartan virheet ihan itse, mutta auto jolle tätä ei ole opetettu ei osaa. Eli ei se että joku firma on saanut rajatulla alueella autonomisen ajon toimimaan todella hyvin, tarkoita oikeastaan mitään jos se autonominen ajo perustuu siihen että se rajattu alue on kartoitettu jokaisen hiekan jyvän tasolla niin että homma onnistuu. Tuosta on hyötyä ehkä sillä rajatulla alueella, mutta täysi mahdottomuus kasvattaa alue koko maailmaksi.

Parempi lähtökohta on sellainen, että auto osaa ajaa kaikilla teillä eikä sille ole erikseen mallinnettu mitään sen kummempaa paitsi toki rteititys voi olla kartalla tms. Toki ongelmia tulee tässäkin jos joku tie on poikki. Mutta noin lähtökohtaisesti en usko että level 5 autoja jotka toimivat kaikkialla tulee ainakaan 20 vuoteen, jos silloinkaan.
 
Ei mua ainakaan juuri kiinnosta kantatieverkon ulkopuoliset reitit. Pitkät matkat ajetaan isompia teitä kuitenkin ja lyhyet matkat voin ajaa itsekin.

Jos joku auto olisi L4/L5 edes Euroopan motareilla / kaupunkien kehäteillä, niin se on jo valtava edistysaskel. Paitsi L5 taisi vaatia ettei edes ole mahdollista että ihminen hyppää puikkoihin? No, L4 piisaa mulle ainakin alkuun.
 
Saako Teslan navin näyttämään tarvitun latausmäärän pisteestä a pisteeseen b. En oo käyttänyt tuota koskaan muuhun kuin esilämmitykseen, koska pääsääntöisesti tiedän mihin olen menossa ja miten sinne ajan, mutta nyt olisi HKI-Ruka ajelu mielessä ja arvon, että onko fiksumpaa tehdä yksi pidempi pysäys Kuopiossa vai lyhehkö Kuopio + toinen lyhyehkö jossain Kuopion ja Rukan välillä. Lähinnä mietityttää, että osaako auto kertoa noin suunnilleen paljon tarvitsen virtaa, ja uskallanko sen perusteella minimoida ajan joka menee siellä laturilla kytemiseen.
 
Saako Teslan navin näyttämään tarvitun latausmäärän pisteestä a pisteeseen b. En oo käyttänyt tuota koskaan muuhun kuin esilämmitykseen, koska pääsääntöisesti tiedän mihin olen menossa ja miten sinne ajan, mutta nyt olisi HKI-Ruka ajelu mielessä ja arvon, että onko fiksumpaa tehdä yksi pidempi pysäys Kuopiossa vai lyhehkö Kuopio + toinen lyhyehkö jossain Kuopion ja Rukan välillä. Lähinnä mietityttää, että osaako auto kertoa noin suunnilleen paljon tarvitsen virtaa, ja uskallanko sen perusteella minimoida ajan joka menee siellä laturilla kytemiseen.
Navi osaa lisätä / antaa suosituksen missä Supereilla kannattaa pysähtyä ja kuinka pitkään.

muita latureita se ei osaa suositella vaikka ne navista löytyykin.

Ja ne arviot että paljonko on akkua kun saavut laturille ovat aika pitkälti aivan spot on luotettavia. Eli ei kannata pelätä jos näyttää muutamaa prossaa, ja ne päivittyy tietysti ajon aikana
 
Kuopiossa taisi olla Super, joten tulee sekin tyypitettyä ensimmäistä kertaa
Jos on rahamiehiä niin superi on kätevä kyllä, noin muuten kuopiossa näyttää olevan myös k latauksella tehokkaita latureita. Superien hinnat jostain syystä juuri nousivat aika reippaasti. No eipä tietysti kerran tai parin lataus maksa kun jotain euroja tai kymppejä enemmän, mutta jos usein lataa maksullisilla niin eroa alkaa kertyä.
 
Jos on rahamiehiä niin superi on kätevä kyllä, noin muuten kuopiossa näyttää olevan myös k latauksella tehokkaita latureita. Superien hinnat jostain syystä juuri nousivat aika reippaasti. No eipä tietysti kerran tai parin lataus maksa kun jotain euroja tai kymppejä enemmän, mutta jos usein lataa maksullisilla niin eroa alkaa kertyä.
Kuopion superi 37c/kwh tai klo 16-20 41c/kwh. Ei paljoo häpee esim. Abc 35c/kwh.
 
Luin joskus vuos sitten että supereilla akun lämmitykseen käytettyä energiaa ei velotettas, miten lienee oliko vain jotain somelegendaa vai totuutta?
 
Siinä meni se Tesla "neitsyys". Isäni oli tuommosen 2020 Model 3 vaihtanu ja kävin pienet kurvailut ottamassa.

Kiihtyvyys jotain ihan järjetöntä :nb: Alko lapsettamaan ja pakkohan se oli kokeilla miten se liikahtaa. Samoin se "regen" jarrutus, ihan samanlainen tunne kun ite jarruttais. Kaikin puolin hieno laite, en tuolla lyhyellä pätkällä mitään pahaakaan sanottavaa keksiny. Tai no, se rengasmelu oli aika korvia huumaava.

Eipä tuo kyllä itelle mitään kuumetta nostanu, että pakko saada nyt ja heti itellekki. Varmaan jo syystä kun itellä kilometrejä vuoteen tulee joku vajaa 10t km, isälläni 50t km, niin ei polttoaineissakaan sitten säästä tai säästää joo muttei tarpeeksi. Ehkä kuitenki se isoin syy, pitäis olla ehkä pikkusen enempi pitoa lompsassa myös :rofl: Vai moniko ostaa tuommosen 40k€ auton ja ottaa 30k € hännän siihen? :lol: (karrikoitu esimerkki milloin ehkä, siis ehkä, voisin harkita hankintaa kun kk-erä on pieni)

No mie jatkan ajelua tyytyväisenä vielä hyvinki tuosta massasta erottuvasta Avensis kulkineella :tup:
 
Jos on rahamiehiä niin superi on kätevä kyllä, noin muuten kuopiossa näyttää olevan myös k latauksella tehokkaita latureita. Superien hinnat jostain syystä juuri nousivat aika reippaasti. No eipä tietysti kerran tai parin lataus maksa kun jotain euroja tai kymppejä enemmän, mutta jos usein lataa maksullisilla niin eroa alkaa kertyä.
Se nyt on aika yhdentekevää maksaako se yksittäislataus 12€ vai 13€ kun nopeilla ei usein tule käytyä. Sijainti ratkaisee. Mitä nopeammin homma hoituu ja on takaisin motarilla sen parempi. Himassa se on ABC ja K-lataus, koska kauppareissu samalla. Matkalla sitten joku johon pääsee helposti ja missä on mahdollisimman vähän mitään palveluita yms. jotka vetävät ihmisiä sinne. Toi juustoporttikin taitaa kyllä olla joku ostohelvetti
 
Se nyt on aika yhdentekevää maksaako se yksittäislataus 12€ vai 13€ kun nopeilla ei usein tule käytyä. Sijainti ratkaisee. Mitä nopeammin homma hoituu ja on takaisin motarilla sen parempi. Himassa se on ABC ja K-lataus, koska kauppareissu samalla. Matkalla sitten joku johon pääsee helposti ja missä on mahdollisimman vähän mitään palveluita yms. jotka vetävät ihmisiä sinne. Toi juustoporttikin taitaa kyllä olla joku ostohelvetti
Tuolla on supereilla kyllä ollut yleensä ihan hyvin tilaa, tosin en ole käynyt noina ruuhka-aikoina.

K-latauksen pisteet ainakin ihan yhtä arpapeliä joka 1) ei toimi 2) siellä taksi liruttelee 95% akkuun viimesiä henkosia 3) dinotettu koska kauppa vieressä ja latauspiste sopivasti oven lähellä.
Nuo kempowerin vehkeet mm ABC:llä toimineet huomattavasti luotettavammin.
 
Jos on rahamiehiä niin superi on kätevä kyllä, noin muuten kuopiossa näyttää olevan myös k latauksella tehokkaita latureita. Superien hinnat jostain syystä juuri nousivat aika reippaasti. No eipä tietysti kerran tai parin lataus maksa kun jotain euroja tai kymppejä enemmän, mutta jos usein lataa maksullisilla niin eroa alkaa kertyä.
Huomasin myös että superien hinnat juuri nousseet, ovat jo todella kalliita samaan aikaan kun sähkön hinta on vain jatkanut laskuaan. Harmillisesti ABC-lataus ei paljon hinnalla kilpaile, nostivat hinnat talvella 25snt->35snt kalliin sähkön vuoksi mutta eivät luonnollisesti ole laskeneet takaisin. Hyvät on katteet DC-pikasähkön myyjillä nyt
 
Huomasin myös että superien hinnat juuri nousseet, ovat jo todella kalliita samaan aikaan kun sähkön hinta on vain jatkanut laskuaan. Harmillisesti ABC-lataus ei paljon hinnalla kilpaile, nostivat hinnat talvella 25snt->35snt kalliin sähkön vuoksi mutta eivät luonnollisesti ole laskeneet takaisin. Hyvät on katteet DC-pikasähkön myyjillä nyt
Eipä ne K:lla ole juuri halvemmat kun juuri nostivat takaisin. Halpojahan nuo superit, k ja apsi edelleen on Rechargeen tai ionityyn verrattuna
 
Eipä ne K:lla ole juuri halvemmat kun juuri nostivat takaisin. Halpojahan nuo superit, k ja apsi edelleen on Rechargeen tai ionityyn verrattuna
Ehkä on vielä kilpailun puutetta. Toisaalta esim Hartolan superilla todella usein olen saanut ladata täysin yksin, vieressä 11 pönttöä tyhjänä. En tiedä olisiko halvemmalla hinnalla enemmäm kysyntää, silti tehden hyvää voittoa.
 
Ehkä on vielä kilpailun puutetta. Toisaalta esim Hartolan superilla todella usein olen saanut ladata täysin yksin, vieressä 11 pönttöä tyhjänä. En tiedä olisiko halvemmalla hinnalla enemmäm kysyntää, silti tehden hyvää voittoa.
Liian vähän latureita ja kilpailua, ei ole tarvetta K:n tai S:n haalia toisiltaan lisää asiakkaita kun latureiden täyttöaste on jo valmiiksi riittävä. Tämä rechargen ja ionityn hinnoittelu on kyllä mielinkiintoinen, ilmeisesti siis autovalmistajien omilla äpeillä edullisempaa?
 
Ja ne arviot että paljonko on akkua kun saavut laturille ovat aika pitkälti aivan spot on luotettavia. Eli ei kannata pelätä jos näyttää muutamaa prossaa, ja ne päivittyy tietysti ajon aikana
En tiedä liekö näissä eroa autojen välillä, mutta omalla kyllä miettisin pari kertaa jos näyttää alle 10% saapumiseen ja matkalla on paljon 120 aluetta. Käytännössä järjestään näyttää Espoo-Paimio SC ja toisinpäin liian optimistista lukemaa ja saavuttaessa on n. 3-5 % vähemmän kuin alun ennuste oli. Ei toki paljoa heitä ja aina voi hiljentää jos näyttää huonolta, mutta jos tykkää jotain varaa jättää sen varalle, ettei laturit toimisikaan tms, niin kannattanee huomioida.
 
Tänne kanssa oli valunut tuo 2023.12.9 ja eilen illalla laitoin asentumaan.
Tänään aamulla kun yritin lähteä liikenteeseen tulikin erilaisia ilmoituksia ja outouksia:
apple music ilmoitti että yhteysvirhe, hätäpuhelut ei käytössä, kaistavahti rajoittunut, ohjaustehostusta vähennetty...
Auto liikkui kyllä mutta ohjaustehostusta ei ollut ollenkaan, eli ajokelvoton. Rattibuutin kokeilin mutta ei vaikutusta, muuta kuin että musat rupesi toimimaan.
Hetken keräsin hikikarpaloita otsalle, mutta sitten muistin että renkaiden tyypin vaihto keskinäytöstä tekee syvemmän buutin. Ja kappas vain, kaikki toimi taas kuten aiemminkin.
Mietin tässä että onko tämä normaalia? Vai pitäisikö tuosta jotain tikettiä tehdä?
Sinänsä tietotekniikassa ihan arkipäivää tuollaiset mutta autopuolella ei niin olla kait tottuneita tuollaiseen, tosin eipä aikaisemmat vag:inat kovin usein päivittyneet, saatikka uusia ominaisuuksia...
 
Tänne kanssa oli valunut tuo 2023.12.9 ja eilen illalla laitoin asentumaan.
Tänään aamulla kun yritin lähteä liikenteeseen tulikin erilaisia ilmoituksia ja outouksia:
apple music ilmoitti että yhteysvirhe, hätäpuhelut ei käytössä, kaistavahti rajoittunut, ohjaustehostusta vähennetty...
Auto liikkui kyllä mutta ohjaustehostusta ei ollut ollenkaan, eli ajokelvoton. Rattibuutin kokeilin mutta ei vaikutusta, muuta kuin että musat rupesi toimimaan.
Hetken keräsin hikikarpaloita otsalle, mutta sitten muistin että renkaiden tyypin vaihto keskinäytöstä tekee syvemmän buutin. Ja kappas vain, kaikki toimi taas kuten aiemminkin.
Mietin tässä että onko tämä normaalia? Vai pitäisikö tuosta jotain tikettiä tehdä?
Sinänsä tietotekniikassa ihan arkipäivää tuollaiset mutta autopuolella ei niin olla kait tottuneita tuollaiseen, tosin eipä aikaisemmat vag:inat kovin usein päivittyneet, saatikka uusia ominaisuuksia...
Miksiköhän päivitykseen ei ole lisätty että kun se on valmis niin auto lopuksi tekisi syvimmän mahdollisen bootin itse? Monesti olen lukenut että on päivityksen jälkeen ties mitä ongelmia jotka sitten korjaantuvat bootilla. Omalle kohdalle ei ole sattunut, mutta hyvä kai se olisi välillä bootata muutenkin ja menisi kätevästi tuossa päivityksen yhteydessä.
 
Täällä tuli tänään 2023.12.9 eikä ongelmia. Ite kyllä aina teen päivityksen jälkeen eka rengas bootin ja perään rattibootin.
 
Täällä tuli tänään 2023.12.9 eikä ongelmia. Ite kyllä aina teen päivityksen jälkeen eka rengas bootin ja perään rattibootin.
Pitänee ottaa tuo tavaksi itsekkin.
Sinänsä vähän hölmöä että siellä ei ole mitään boottia valikossa. Nyt kun tekee rengasbootin, sehän pitää tehdä kahteen kertaan, jos haluat samat rengasasetukset takaisin. Vai onko siinä jotain kikka kolmosta?
 
Pitänee ottaa tuo tavaksi itsekkin.
Sinänsä vähän hölmöä että siellä ei ole mitään boottia valikossa. Nyt kun tekee rengasbootin, sehän pitää tehdä kahteen kertaan, jos haluat samat rengasasetukset takaisin. Vai onko siinä jotain kikka kolmosta?
Ei ole. Tekisikö se sammutus saman?
 
Pitänee ottaa tuo tavaksi itsekkin.
Sinänsä vähän hölmöä että siellä ei ole mitään boottia valikossa. Nyt kun tekee rengasbootin, sehän pitää tehdä kahteen kertaan, jos haluat samat rengasasetukset takaisin. Vai onko siinä jotain kikka kolmosta?
Eipä oo. Taitaa saman bootin tehä myös kielen vaihdolla. Toki siinäkin pitää kahteen kertaan tehä.
 
Täällä tuli tänään 2023.12.9 eikä ongelmia. Ite kyllä aina teen päivityksen jälkeen eka rengas bootin ja perään rattibootin.
Puhelinavain ei toimi, vakkari ja AP sekoilee sekä Spotify toimii n. 3 min ajamaan lähdön jälkeen. Rattibootteja tehty. Ei vakuuttanut tämä päivitys, vaikka piti olla bugikorjauksia.
 
Puhelinavain ei toimi, vakkari ja AP sekoilee sekä Spotify toimii n. 3 min ajamaan lähdön jälkeen. Rattibootteja tehty. Ei vakuuttanut tämä päivitys, vaikka piti olla bugikorjauksia.
Onko näissä mahdollisuus palata entiseen vai onko se vaan että seuraavaa päivitystä odotellessa?
 
Onko näissä mahdollisuus palata entiseen vai onko se vaan että seuraavaa päivitystä odotellessa?
Ei oo mahdollista. Tai ehkä Teslan kautta voinee saada mutta en oo kyllä kuullut että olisivat noita tehneet.

Eilen päivitin ja en toistaiseksi ole huomannut ongelmia, en kyllä käytä Spotifytä vaan Apple Musicia ja se on toiminut hyvin.
 
Puhelinavain ei toimi, vakkari ja AP sekoilee sekä Spotify toimii n. 3 min ajamaan lähdön jälkeen. Rattibootteja tehty. Ei vakuuttanut tämä päivitys, vaikka piti olla bugikorjauksia.
Rengasbootilla vakkari rauhoittui, mutta edelleen muutamissa paljon ajamissani valtatien kohdissa tekee jarrutuksen, missä aiemmin ei ole tehnyt.

Puhelinavain temppuilee, eikä auta puhelimenkaan uudelleenkäynnistys. Spotify alkoi toimimaan rengasbootilla.
 
Rengasbootilla vakkari rauhoittui, mutta edelleen muutamissa paljon ajamissani valtatien kohdissa tekee jarrutuksen, missä aiemmin ei ole tehnyt.

Puhelinavain temppuilee, eikä auta puhelimenkaan uudelleenkäynnistys. Spotify alkoi toimimaan rengasbootilla.
Onko sulla mikä puhelin?
 
Jotain pientä näytti illalla tulleen kun oli kännykkä roikassa.
 
Onhan sieltä otettu kaikki säästöt pois päältä?
Kyllä. Aivan kaikki mahdolliset optimoinnit ja sun muut säästöt pois ja oikeuksia niin, että tietosuojasta enemmän välittäviä hirvittää.

Onko tesla appi päivitetty? Itelle tuli eilen siihenkin päivitys.
Eipä tarjoa minulle. 5.5.2023 viimeisin versio ja playkauppa ei uutta tarjoile.
 
Onko tämä sitten hyvä juttu? tuntuu että autot menevät samaan haistapaska betatestaus juttuun käyttäjillä miten on mennyt peleissä jne
ja porukka nielee sen yhtään kyseenalaistamatta.
Luulisi että joku +50k hankinnalta oletettaisi että toimii suoraan just eikä melkeen. joku wowin isompi julkaisu on tunnetusti päin helvettiä mutta se ei maksa ku pari kymppiä.
 
Kyllä ainakin itselle softapäivitykset on ollut hyvä ja tervetullut asia. Kertaakaan ei itsellä ole ollut ongelmaa softapäivitysten kanssa. Noita softapäivityksiä testataan kyllä paljonkin Teslan toimesta ja toimitetaan autoihin aalloissa, jotta oleellisen bugit havaitaan ennenkuin päivitykset massoille jaetaan.

Se ei toki poista sitä mahdollisuutta, että jollain menee joku bitti vinoon. Yleensä ovat kuitenkin somen perusteella korjaantuneet buuteilla tai yön aikana kun auto menee syväuneen.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tämä sitten hyvä juttu? tuntuu että autot menevät samaan haistapaska betatestaus juttuun käyttäjillä miten on mennyt peleissä jne
ja porukka nielee sen yhtään kyseenalaistamatta.
Luulisi että joku +50k hankinnalta oletettaisi että toimii suoraan just eikä melkeen. joku wowin isompi julkaisu on tunnetusti päin helvettiä mutta se ei maksa ku pari kymppiä.
Ennen ehkä ei tarvittu päivityksiä kun softat oli niin pieniä. Ei mahdu montaa bugia kun rivejäkään ei ole montaa. Nykyään kaikki softat on niin isoja että bugeja tulee väkisinkin. Mutta onhan tämä teslan systeemi ihan huippu siihen verrattuna että pitäisi käydä jossain merkkihuollossa softapäivityksissä.

Minulla on ollut Tesla n 2kk. Tänä aikana on tullut kamerapohjaiset parkkitutkat ja puhelimeen vastaaminen ym rattinappeihin. Voisin elää ilmankin, mutta olivathan nuo nyt todella kiva saada. Kaikilla muilla merkeillä olisi jäänyt saamatta. Ja mielenkiinnolla odotan mitä uusia asioita seuraavat softapäivitykset tuovat mukanaan.

Ja varmasti on bugeja vieläkin ja tulee jatkossakin, mutta ymmärrän että ei ole realistista olettaa että tuollainen softa olisi täysin bugiton. Täytyisi tehtaalla testata ensin 100 vuotta eikä silti voisi olla 100% varma että ei ole ainoatakaan bugia.
 
Kyllä ainakin itselle softapäivitykset on ollut hyvä ja tervetullut asia. Kertaakaan ei itsellä ole ollut ongelmaa softapäivitysten kanssa. Noita softapäivityksiä testataan kyllä paljonkin Teslan toimesta ja toimitetaan autoihin aalloissa, jotta oleellisen bugit havaitaan ennenkuin päivitykset massoille jaetaan.

Se ei toki poista sitä mahdollisuutta, että jollain menee joku bitti vinoon. Yleensä ovat kuitenkin somen perusteella korjaantuneet buuteilla tai yön aikana kun auto menee syväuneen.
Oisko tähän lähdettä? Koska ei sitä kyllä juuri testata kuin FSD Betan osalta ja tälle testaaja toimii sen saanut henkilö, jolla ei välttämättä ole edes kokemusta testaamisesta.


Jos katsoo pelkästään uusinta 2023.12 versiota niin näkyy hyvin että fixiä tulee heti kun originaali on julkaistu. Kertoo että testaus on todella vähäistä jos ollenkaan.

 
Minulla on ollut Tesla n 2kk. Tänä aikana on tullut kamerapohjaiset parkkitutkat ja puhelimeen vastaaminen ym rattinappeihin. Voisin elää ilmankin, mutta olivathan nuo nyt todella kiva saada. Kaikilla muilla merkeillä olisi jäänyt saamatta. Ja mielenkiinnolla odotan mitä uusia asioita seuraavat softapäivitykset tuovat mukanaan.
Nämä ovat sellaisia ominaisuuksia mitkä tulisi olla vakiona kuten monessa muussakin.
 
Ja eikös tuo ole käyttäjän oma valinta että haluaa ”kääntäjät lämpimänä” version…
 
Nämä ovat sellaisia ominaisuuksia mitkä tulisi olla vakiona kuten monessa muussakin.
Muilla merkeillä jos jotain puuttuu niin niitä ei sitten myöskään koskaan saa. Täydellistä ei ole olemassa ja täydellisyyden määritelmäkin voi vuosien saatossa muuttua niin hyvä saada muutoksia autoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom