Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Miksi ei saa uutisoida? Asiakas pettyy kun hänen ostamansa tuote muutetaan huonommaksi.

Miten recall pitäisi sitten uutisoida? Vaikka se päivitys softaan, niin toistaiseksi tuolle ei ole muuta tapaa kuin tehdä takaisinkutsu merkintä. Tilanne muuttuu vasta kun viranomaiset tekevät tälle vaihtoehtoisen nimityksen.
Tesla owners see battery range drop after software update to 'improve longevity'
Oldies but goldies. Jos 4v vanhaa softaa kritisoidaan julkisesti niin aika clickbait IMO. Toki saa tulla mediaan vaikka joka viikko minun puolesta.
 
Tesla owners see battery range drop after software update to 'improve longevity'
Oldies but goldies. Jos 4v vanhaa softaa kritisoidaan julkisesti niin aika clickbait IMO. Toki saa tulla mediaan vaikka joka viikko minun puolesta.
Nyt on ihan kyse toisesta uutisesta.


Aikaisemman keissin asiakkaat jo voitti ja Teslan piti maksaa korvaukset.
 
Mulle on kans jääny mysteeriksi miksi tuo ominaisuus on edes olemassa. Ensin ostat auton, jonka yhtenä selkeänä erottautumistekijånä on sen tehot ja upea voimalinja. Sitten muutat sen softa-asetuksista käyttäytymään kun perus Toyotan. Miksei sitten suoraan se Toyota?
Ei ole pakko ymmärtää jos ei ymmärrä. Mielestäni auto ei myöskään muutu Tojotaksi kyseisellä asetuksella. Miksi autoissa nyt yleensäkään on mitään asetuksia kun yksi asetus riittää kaikille. Kaikki säädöt vaan pois, lämpötilasäätöjä myöden. Myöskään mitään regensäätöjä ei missään nimessä saa tuoda takaisin, ne on lapsille.

Chill-mode keskusteluissa tulee usein esiin, että joillekin asia tuntuu olevan jostain syystä erityisen arka paikka. Miksiköhän. Asetusta ei missään nimessä saa käyttää eikä koko asetusta saisi olla olemassa. Ja erityisen äänekkäästi pitää tuoda esiin kuinka itse ei koskaan ole sitä käyttänyt eikä koskaan aio käyttää. Jonkinlaisia itsetunto-ongelmia kenties?
 
Huomautus - keskustelun sotkeminen provosoivalla nollapostauksella
Ei ole pakko ymmärtää jos ei ymmärrä. Mielestäni auto ei myöskään muutu Tojotaksi kyseisellä asetuksella. Miksi autoissa nyt yleensäkään on mitään asetuksia kun yksi asetus riittää kaikille. Kaikki säädöt vaan pois, lämpötilasäätöjä myöden. Myöskään mitään regensäätöjä ei missään nimessä saa tuoda takaisin, ne on lapsille.

Chill-mode keskusteluissa tulee usein esiin, että joillekin asia tuntuu olevan jostain syystä erityisen arka paikka. Miksiköhän. Asetusta ei missään nimessä saa käyttää eikä koko asetusta saisi olla olemassa. Ja erityisen äänekkäästi pitää tuoda esiin kuinka itse ei koskaan ole sitä käyttänyt eikä koskaan aio käyttää. Jonkinlaisia itsetunto-ongelmia kenties?

Sua taitaa vaa ärsyttää ku ostit tietämättäs toyotan.
 
Ei ole pakko ymmärtää jos ei ymmärrä. Mielestäni auto ei myöskään muutu Tojotaksi kyseisellä asetuksella. Miksi autoissa nyt yleensäkään on mitään asetuksia kun yksi asetus riittää kaikille. Kaikki säädöt vaan pois, lämpötilasäätöjä myöden. Myöskään mitään regensäätöjä ei missään nimessä saa tuoda takaisin, ne on lapsille.

Chill-mode keskusteluissa tulee usein esiin, että joillekin asia tuntuu olevan jostain syystä erityisen arka paikka. Miksiköhän. Asetusta ei missään nimessä saa käyttää eikä koko asetusta saisi olla olemassa. Ja erityisen äänekkäästi pitää tuoda esiin kuinka itse ei koskaan ole sitä käyttänyt eikä koskaan aio käyttää. Jonkinlaisia itsetunto-ongelmia kenties?
Näyttää olevan.

Voisit tietenkin kertoa niitä muitakin hyviä puolia miksi sitä käytät, mutta mitäpä turhia kun voi hyökätä muita vastaan kuinka eivät vaan ymmärrä miksei sulavampi ajo onnistuisi pelkällä kaasupolkimella.
 
Mulle aukesi tänään vahingossa ihan uusi ulottuvuus Model 3:n vilkuista. Olin pitänyt noita kohtalaisen paskoina ja ärsyttävinä, koska vilkuttelevat ajoittain niin pitkään, mutta huomasin vahingossa, että siellä olikin joku automatiikka, joka koitti kertoa mulle miten vilkkua pitää käyttää eikä paska/tunnoton viiksi.

Kun automatiikan kytki pois päältä, niin nuohan ovat manuaalisesti ihan loistavat. Kolmen vilkautuksen systeemi pelaa kuin unelma ja tykkään myös siitä, että tuon saa lopettamaan vetämällä vipua samaan suuntaan johon vilkutellaan jolloin ei pelkoa, että menet epähuomiossa kuolokohdan yli ja näytät idiootilta.Taas yksi asia, jossa automatiikalla on yritetty pilata loistava toteutus ja nyt en edes tiennyt, että kyseessä on ollut automatiikka.
Itsellä tuo vilkkujen automatiikka toimii oikein nätisti. Jossain pienemmissä liikenneympyröissä joutuu joskus laittaa vilkun pois mutta muuten toiminut ihan hyvin.
 
Voisit tietenkin kertoa niitä muitakin hyviä puolia miksi sitä käytät, mutta mitäpä turhia kun voi hyökätä muita vastaan kuinka eivät vaan ymmärrä miksei sulavampi ajo onnistuisi pelkällä kaasupolkimella.
Juurihan sen heti ensimmäisessä viestissä laitoin. Omaan makuun ajaminen sillä on pehmeämpää, Tesla itse sanoo näin: "Chill rajoittaa kiihtyvyyttä ja tuottaa näin pehmeämmän kyydin".

Itsellä ei ole tarvetta arkiajossa tehdä täyskaasukiihdytyksiä, vaan tykkään ajaa sulavasti ilman voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia, varsinkin kun kyydissä on usein muitakin ihmisiä. Chill-moodissa kaasupolkimen vaste on kalibroitu lineaarisemmaksi eikä anna niin jyrkästi tehoa kaasupolkimen painalluksen alkupäässä. Tämän ansiosta esim. tasanopeussäätimen pois kytkennän yhteydessä kaasun täsmäytys vallitsevaan vauhtiin ja siitä edelleen regenillä rauhalliseen hidastamiseen on yksinkertaisesti helpompaa kun marginaalit on isompia. Sama tietenkin onnistuu toki myös normaalimoodissa, mutta kaasun käytön kanssa pitää olla tarkempi.

Ei siinä sen isommasta asiasta ole kuin siitä, että omaan makuun kaasuvaste on miellyttävämpi kuin normaalimoodissa. Ja normaalimoodin saan parissa sekunnissa koska tahansa takaisin päälle suoraan ratista jos siltä tuntuu ja tarvitsee täysiä tehoja.

Omaan makuun paras olisi kun normaalimoodin vaste olisi vain säädetty erilaiseksi, eikä sellaiseksi että 20% painalluksella on käytössä 80% tehoista. Verrokkina polkimen vasteesta voisi olla vaikkapa BMW i4, jossa on normaalimoodissa omaan makuun paremmin säädetty kaasuvaste, eikä sillä autolla vastaavaa moodia itse kaivannut kun auto oli testikäytössä.
 
Chill-mode keskusteluissa tulee usein esiin, että joillekin asia tuntuu olevan jostain syystä erityisen arka paikka. Miksiköhän. Asetusta ei missään nimessä saa käyttää eikä koko asetusta saisi olla olemassa. Ja erityisen äänekkäästi pitää tuoda esiin kuinka itse ei koskaan ole sitä käyttänyt eikä koskaan aio käyttää. Jonkinlaisia itsetunto-ongelmia kenties?

Ei se ole arka paikka, mutta en ole keksinyt mitä lisäarvoa se tuo, toisin kuin vaikka nuo lämmityslaitteiden säädöt yms. muut mainitsemasi asiat. Kulutuksessa yms. ei mitään eroa vrt. normaalimodeen. Mun nähdäkseni sen ollessa päällä auto reagoi hitaasti ja kaasua joutuu survomaan pohjaan samaan tapaan kun turbottoman dieselin kanssa. En ole keksinyt mitä positiivista se tuo ton huonomman ajettavuuden vastapainoksi. Kerro toki, jos olet itse keksinyt?

Edit. Ehdit jo perustelemaankin omaa kantaasi yllä. Asia ymmärretty.
 
Viimeksi muokattu:
Chill-modea koitin käyttää alkuun Model 3:sen kanssa, silloin se Normal-mode tuntui liian herkältä kun oli tottunut sähkö-Ioniq:illa ajelemaan. Ioniqissahan taisi olla kolme eri moodia, ECO- Normal ja Sport joista Sport taisi olla hyvinkin lähellä Teslan Normalia, Sporttia käytin vain harvoin. Teslan Chill kuitenkin tuntui jotenkin liian verkkaiselta joten päädyin Teslassa normimoodiin johon kyllä tottui aika nopeasti. Ja sitten sain itteni pilattua lopullisesti kun hankin sen boostipaketin joka teki vasteesta vielä aavistuksen herkemmän, nykyinen MY LR ei-boost tuntuu taas hieman löysältä :).
Tuon boostin kanssa itseasiassa huono puoli on että Sport-mode tulee Normal-moden tilalle, ei lisäksi, epäilen että tuo herkkyys ei kaikille sovi.
 
Juurihan sen heti ensimmäisessä viestissä laitoin. Omaan makuun ajaminen sillä on pehmeämpää, Tesla itse sanoo näin: "Chill rajoittaa kiihtyvyyttä ja tuottaa näin pehmeämmän kyydin".

Itsellä ei ole tarvetta arkiajossa tehdä täyskaasukiihdytyksiä, vaan tykkään ajaa sulavasti ilman voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia, varsinkin kun kyydissä on usein muitakin ihmisiä. Chill-moodissa kaasupolkimen vaste on kalibroitu lineaarisemmaksi eikä anna niin jyrkästi tehoa kaasupolkimen painalluksen alkupäässä. Tämän ansiosta esim. tasanopeussäätimen pois kytkennän yhteydessä kaasun täsmäytys vallitsevaan vauhtiin ja siitä edelleen regenillä rauhalliseen hidastamiseen on yksinkertaisesti helpompaa kun marginaalit on isompia. Sama tietenkin onnistuu toki myös normaalimoodissa, mutta kaasun käytön kanssa pitää olla tarkempi.

Ei siinä sen isommasta asiasta ole kuin siitä, että omaan makuun kaasuvaste on miellyttävämpi kuin normaalimoodissa. Ja normaalimoodin saan parissa sekunnissa koska tahansa takaisin päälle suoraan ratista jos siltä tuntuu ja tarvitsee täysiä tehoja.

Omaan makuun paras olisi kun normaalimoodin vaste olisi vain säädetty erilaiseksi, eikä sellaiseksi että 20% painalluksella on käytössä 80% tehoista. Verrokkina polkimen vasteesta voisi olla vaikkapa BMW i4, jossa on normaalimoodissa omaan makuun paremmin säädetty kaasuvaste, eikä sillä autolla vastaavaa moodia itse kaivannut kun auto oli testikäytössä.
Kyllä siis tuon pointin ymmärsin, en vain omalla kohdalla huomaa mitään eroa normaalin ja chillin välillä ennenkuin survoo polkimen pohjaan minkä johdosta mietin onko siihen muitakin syitä.

Tässä tosin koska autot eivät ole samat niin lienee mahdollista, ettei näissä ole samat vasteet alunperinkään, vaan Tesla on jotain muuttanut eri mallien ja vuosien välillä.
 
Verrokkina polkimen vasteesta voisi olla vaikkapa BMW i4, jossa on normaalimoodissa omaan makuun paremmin säädetty kaasuvaste, eikä sillä autolla vastaavaa moodia itse kaivannut kun auto oli testikäytössä.

Bemari on muutaman vuosikymmenen enemmän miettinyt näitä kaasuvaste ym. ergonomia-asioita, että eipä kumma jos siellä tuntuu homma toimivan. Bemarilla se eko-asento antaa käsittääkseni myös kaikki tehot, kaasun vaan joutuu painamaan pohjaan asti. Ainakin plugarissa näin.

Ja ylempänä jossain viestissä myös sanottiin että chill-moodissa auto ei niin aggressiivisesti lämmittäisi akkua huipputehojen saamiseksi, joten kulutuskin olisi pienempää. Onko se näin?
 
Bemari on muutaman vuosikymmenen enemmän miettinyt näitä kaasuvaste ym. ergonomia-asioita, että eipä kumma jos siellä tuntuu homma toimivan. Bemarilla se eko-asento antaa käsittääkseni myös kaikki tehot, kaasun vaan joutuu painamaan pohjaan asti. Ainakin plugarissa näin.

Ja ylempänä jossain viestissä myös sanottiin että chill-moodissa auto ei niin aggressiivisesti lämmittäisi akkua huipputehojen saamiseksi, joten kulutuskin olisi pienempää. Onko se näin?
Noin sen ainakin ilmeisesti pitäisi olla, vaikka sitä ei esim ohjekirjassa suoraan ole sanottu vaan muotoiltu niin että Chill-tilalla lämpöpumppu ohjaisi paremmalla teholla lämmitystä.
 
Mulle on kans jääny mysteeriksi miksi tuo ominaisuus on edes olemassa. Ensin ostat auton, jonka yhtenä selkeänä erottautumistekijånä on sen tehot ja upea voimalinja. Sitten muutat sen softa-asetuksista käyttäytymään kun perus Toyotan. Miksei sitten suoraan se Toyota?
Aika monikin ostaa nykypäivänä sen Model 3:n tai Y:n ihan sen vuoksi, että se on omasta mielestä luokkansa paras kokonaisvaihtoehto hintaansa nähden, ei minkään tehoilla erottautumisen takia. Hyvä suorituskyky etenkin keskiverto polttiksiin nähden nyt tulee siinä automaattisesti vähän kuin kaupan päälle, mutta olen aika varma ettei suuri osa käyttäjistä ulosmittaa siitä tehosta lähellekään kaikkea juuri koskaan arkiajossa. Henkilökohtaisestikaan ei vaikuttaisi jonkun Model 3 Long Rangen ostopäätökseen yhtään, vaikka kiihtyvyys sataseen olisi pari sekuntia hitaampi. Tästä tehoreservin käytöstä on tullut juteltuakin muutamaan otteeseen Tesla-omistajien kanssa ja useimmiten se vastaus on tyyliin "nooh, eipä sitä sen alkuinnostuksen jälkeen niin kovin usein tule käytettyä".
 
Tästä tehoreservin käytöstä on tullut juteltuakin muutamaan otteeseen Tesla-omistajien kanssa ja useimmiten se vastaus on tyyliin "nooh, eipä sitä sen alkuinnostuksen jälkeen niin kovin usein tule käytettyä

Juurikin tämä ja sen takia nämä 0-100kmh luvut on lähinnä kuriositeetti kun niitä rajuja kiihdytyksiä tulee tehtyä todella harvoin, about kaikki sähkikset kiihtyvät "riittävästi" ja sen takia tehoilla on vaikea erottautua ja fokus siirtyy muualle.
 
Mulle aukesi tänään vahingossa ihan uusi ulottuvuus Model 3:n vilkuista. Olin pitänyt noita kohtalaisen paskoina ja ärsyttävinä, koska vilkuttelevat ajoittain niin pitkään, mutta huomasin vahingossa, että siellä olikin joku automatiikka, joka koitti kertoa mulle miten vilkkua pitää käyttää eikä paska/tunnoton viiksi.

Kun automatiikan kytki pois päältä, niin nuohan ovat manuaalisesti ihan loistavat. Kolmen vilkautuksen systeemi pelaa kuin unelma ja tykkään myös siitä, että tuon saa lopettamaan vetämällä vipua samaan suuntaan johon vilkutellaan jolloin ei pelkoa, että menet epähuomiossa kuolokohdan yli ja näytät idiootilta.Taas yksi asia, jossa automatiikalla on yritetty pilata loistava toteutus ja nyt en edes tiennyt, että kyseessä on ollut automatiikka.
Mielestäni nimenomaan nuo joku aika sitten esitellyt semiautomaattiset suuntavilkut ovat loistavat. Pelkällä "kaistanvaihtovilkku" pykälällä käytettäessä vilkku jää päälle ja osaa tosi hyvin itse päätellä milloin vilkku pitää kytkeä pois, eli kaistanvaihdon valmistuttua tai käännöksen jälkeen. Osaa usein jättää vilkun päälle, jos vaihtaa kaistaa kääntyvien kaistalle. Ainoastaan liikenneympyrästä poistuttessa ei toistaiseksi tajua kytkeä vilkkua pois.

Hyöty tästä siis se, että normaalissa ajossa vilkun voi aina napauttaa vain ekaan pykälään ja auto päättelee milloin kytkeä vilkku pois. Tässä kun ajelin hiljattain vuokra-autolla niin heti alkoi kaipaamaan tuota ominaisuutta.
 
Aika monikin ostaa nykypäivänä sen Model 3:n tai Y:n ihan sen vuoksi, että se on omasta mielestä luokkansa paras kokonaisvaihtoehto hintaansa nähden, ei minkään tehoilla erottautumisen takia. Hyvä suorituskyky etenkin keskiverto polttiksiin nähden nyt tulee siinä automaattisesti vähän kuin kaupan päälle, mutta olen aika varma ettei suuri osa käyttäjistä ulosmittaa siitä tehosta lähellekään kaikkea juuri koskaan arkiajossa. Henkilökohtaisestikaan ei vaikuttaisi jonkun Model 3 Long Rangen ostopäätökseen yhtään, vaikka kiihtyvyys sataseen olisi pari sekuntia hitaampi. Tästä tehoreservin käytöstä on tullut juteltuakin muutamaan otteeseen Tesla-omistajien kanssa ja useimmiten se vastaus on tyyliin "nooh, eipä sitä sen alkuinnostuksen jälkeen niin kovin usein tule käytettyä".

Eihän sitä usein tulekaan käytettyä. Kuskeilla olisi kortit hyllyllä jos sitä käytettäisiin useasti. Pointti oli lähinnä se, että miksi se reservi pitää piilottaa niin ettei se tarvittaessa ole heti käytössä. Vaikka numerot unohdettaisiin, niin tuolla asetuksella on iso vaikutus auton voimalinjaan ja tuntumaan. Esim. Model 3 on imo tuota asetusta käytettäessä ihan hirveä lahna ja ihan erityisesti silloin kun ajetaan vaikka kaupungissa pienillä nopeuksilla. Ei ole missään nimessä hyvä asia kun puhutaan ns. näppärästä pikkuautosta joksi sen itse miellän. Mutta selkeästi meitä on moneksi. Itse hakisin tuonkaltaista ajotuntumaa isommasta polttomoottoriautosta.
 
Mielestäni nimenomaan nuo joku aika sitten esitellyt semiautomaattiset suuntavilkut ovat loistavat. Pelkällä "kaistanvaihtovilkku" pykälällä käytettäessä vilkku jää päälle ja osaa tosi hyvin itse päätellä milloin vilkku pitää kytkeä pois, eli kaistanvaihdon valmistuttua tai käännöksen jälkeen. Osaa usein jättää vilkun päälle, jos vaihtaa kaistaa kääntyvien kaistalle. Ainoastaan liikenneympyrästä poistuttessa ei toistaiseksi tajua kytkeä vilkkua pois.

No mulla on tietämättäni ollut tuo ominaisuus päällä koko ajan, ja olen pitänyt noita vilkkuja pahimpana romantiikan tappajana tuon auton kanssa. Manuaalina toimii kuin unelma.
 
No mulla on tietämättäni ollut tuo ominaisuus päällä koko ajan, ja olen pitänyt noita vilkkuja pahimpana romantiikan tappajana tuon auton kanssa. Manuaalina toimii kuin unelma.
Niin, onhan tuo ominaisuus varmasti hämmentävä ja jopa ärsyttävä jos ei tiedä millä logiikalla se toimii. Manuaalitilassahan tuo toimii kuin missä tahansa nykyaikaisessa autossa, mutta nimenomaan tuo "Autom. pois" on Teslan erikoisuus joka esiteltiin joskus alle vuosi sitten. Itse tykkään tuosta ominaisuudesta valtavasti.

"Jos Hallintalaitteet > Valot > Automaattiset suuntavilkut -asetuksena on Autom. pois, suuntavilkku sammuu automaattisesti, kun Model 3 havaitsee tielle liittymisen, kaistanvaihdon, kääntymisen tai vastaavan ajotilanteen päättyneen. Jos Automaattiset suuntavilkut on asetettu tilaan Pois, suuntavilkku on peruutettava manuaalisesti vivulla."
 
Eihän sitä usein tulekaan käytettyä. Kuskeilla olisi kortit hyllyllä jos sitä käytettäisiin useasti. Pointti oli lähinnä se, että miksi se reservi pitää piilottaa niin ettei se tarvittaessa ole heti käytössä. Vaikka numerot unohdettaisiin, niin tuolla asetuksella on iso vaikutus auton voimalinjaan ja tuntumaan. Esim. Model 3 on imo tuota asetusta käytettäessä ihan hirveä lahna ja ihan erityisesti silloin kun ajetaan vaikka kaupungissa pienillä nopeuksilla. Ei ole missään nimessä hyvä asia kun puhutaan ns. näppärästä pikkuautosta joksi sen itse miellän. Mutta selkeästi meitä on moneksi. Itse hakisin tuonkaltaista ajotuntumaa isommasta polttomoottoriautosta.
Sitä tuossa aiempi kirjoittaja jo avasikin, mutta jos nyt esimerkiksi se kaasupolkimen "kartta" on omaan arkiajoon miellyttävämpi ja pehmeämpi, niin miksei sitä käyttäisi. Itselläkin on yhdessä autossa sport-tila, joka muuttaa kaasupolkimen terävyyttä, ja mieluusti ajan se pois päältä kun en kaipaa "dynaamista" ajotuntumaa. En tiedä niin tarkkaan Teslan eri moodien eroista, että osaisin niihin sen kummemmin ottaa kantaa, mutta kukin ajaa mieluisellaan tavalla.
 
"Jos Hallintalaitteet > Valot > Automaattiset suuntavilkut -asetuksena on Autom. pois, suuntavilkku sammuu automaattisesti, kun Model 3 havaitsee tielle liittymisen, kaistanvaihdon, kääntymisen tai vastaavan ajotilanteen päättyneen.

Tää oli itselle se ongelma. Tai pikemminkin se, että se ei toimi 100% oikein koko ajan. On todella hämmentävää ja ärsyttävää, mikäli se jää vilkuttamaan turhia/liian pitkään. Ainakin omalla asuinalueellani tuota tapahtuu syystä tai toisesta säännöllisesti, joka tekee siitä itselleni käyttökelvottoman.
 
Minulle Chill-moodista jäänyt mielikuva että siinä olisi hieman ns. keinotekoista viivettä minkä takia en siitä niin pidä. Edellisen kerran chillaillut kyllä pitkän aikaa sitten että oisko vaan se että se vaste on niin erilainen... tuo chill talviajossa on mullekin uusi juttu, vaikuttaa ihan hyvältä kun talvella ei niitä täysiä tehoja saa muutenkaan hyödynnettyä.
 
Nyt on ihan kyse toisesta uutisesta.


Aikaisemman keissin asiakkaat jo voitti ja Teslan piti maksaa korvaukset.
Aivan, nyt niin kuin puukkoa käännellään uudestaan haavassa.
 
Minulle Chill-moodista jäänyt mielikuva että siinä olisi hieman ns. keinotekoista viivettä minkä takia en siitä niin pidä. Edellisen kerran chillaillut kyllä pitkän aikaa sitten että oisko vaan se että se vaste on niin erilainen... tuo chill talviajossa on mullekin uusi juttu, vaikuttaa ihan hyvältä kun talvella ei niitä täysiä tehoja saa muutenkaan hyödynnettyä.
Eipä tuo ole edes mielikuva, vaan siinä nimenomaan on selvä viive polkimen ja moottorin antaman tehon välillä. Normaalitilassakin on pieni viive ja polkimen liikkeen suodatus, koska muuten auto olisi aivan hirveä ajaa, mutta chill moodissa tuo suodatus on huomattavasti voimakkaampi.

Kun sähköauton yksi mahtavista ominaisuuksista on välitön teho ja vääntö, niin mielestäni tuon Chill-moodin käyttö tuntuu vähän nurinkuriselta.
 
On kyllä härski veto, jos pääalustaksi mainoksille tulisi sattumalta twitter. Muuten jos tilannetta miettii, niin alea alen perään ja nyt vielä mainokset… Tulee varmaan mielenkiintoiset luvut tokasta vuosineljänneksestä.
Twitteri tulee. Se on tapa siirtää rahaa Teslalta sinne ja saada pidettyä se pystyssä.

Onhan Tesla ennenkin ”mainostanut” mutta ei suorilla mainoksilla. Ovat lahjoittaneet autoja esim. palkinnoksi.
 
Eipä tuo ole edes mielikuva, vaan siinä nimenomaan on selvä viive polkimen ja moottorin antaman tehon välillä. Normaalitilassakin on pieni viive ja polkimen liikkeen suodatus, koska muuten auto olisi aivan hirveä ajaa, mutta chill moodissa tuo suodatus on huomattavasti voimakkaampi.

Kun sähköauton yksi mahtavista ominaisuuksista on välitön teho ja vääntö, niin mielestäni tuon Chill-moodin käyttö tuntuu vähän nurinkuriselta.

Joo tuon takia se taisikin jäädä kokeiluksi alussa, askel taaksepäin ajonautinnossa. Jännästi Ioniqissa tuo oli tehty paremmin, vaikka ECO-moodi muutti polkimen tuntumaa niin se ei kuitenkaan poistanut sitä välittömyyttä, muutti vain herkkyyttä siten että tehot tulee sanoisko lineaarisemmin... tai no siinä oli se 'pykälä' polkimen liikkeen loppupuolella minkä jälkeen kaikki tehot tuli käyttöön.
 
Kiinalainen sähköautojätti avaa liikkeen Suomeen, uusimmat mallit eivät vielä kuulu myyntivalikoimaan


Kiertojäykkyys nousee rakenteellisella akkupaketilla ja etu sekä takavalulla entisestään. Mielenkiinnolla odotan Berliinin karvalakki y mallin koeajoa kunhan saapuu testattavaksi.
 
90 prossaa ajasta tulee ajeltua chillisti model 3 pervolla. Kaasuvaste sopii normaaliajoon paljon sporttia paremmin ja sulava ajaminen onnistuu pienemmällä ajatuksella, kun pedaalin kanssa ei tarvitse olla niin tarkkana. Sporttia käytän lähinnä ohitustilanteissa ja motarille liityttäessä.
 
Kiertojäykkyys nousee rakenteellisella akkupaketilla ja etu sekä takavalulla entisestään. Mielenkiinnolla odotan Berliinin karvalakki y mallin koeajoa kunhan saapuu testattavaksi.

Niin, siis verrattuna verrokkiin jota ei mainittu "compared to a traditional car body". Se on siinä mielessä aika huono vertailukohta, niin "perinteisissä autoissa" ero eri mallien välillä voi olla paljon suurempikin. Avoauton ja coupen välillä ero voi olla jopa kolminkertainen. Farmari-mallin ja perusmallin välillä esim. Jaguarilla oli erona 50%. Bugatti Veyronissa on 10 kertainen (1000%) verrattuna saman ikäluokan Mustangiin.

Joten kertomatta oikeita lukuja on aika vaikeaa lähteä sanomaan onko oikeasti saavutettu paljoakaan. Vai onko vain saavutettu se, että halvalla saadaan enemmän jäykkyyttä kun voidaan poistaa korista jäykistäviä osia. Vai verrattiinko perinteiseen kiinalaiseen jäykkyyteen jossa Trabanttikin pärjää?
 
Niin, siis verrattuna verrokkiin jota ei mainittu "compared to a traditional car body". Se on siinä mielessä aika huono vertailukohta, niin "perinteisissä autoissa" ero eri mallien välillä voi olla paljon suurempikin. Avoauton ja coupen välillä ero voi olla jopa kolminkertainen. Farmari-mallin ja perusmallin välillä esim. Jaguarilla oli erona 50%. Bugatti Veyronissa on 10 kertainen (1000%) verrattuna saman ikäluokan Mustangiin.

Joten kertomatta oikeita lukuja on aika vaikeaa lähteä sanomaan onko oikeasti saavutettu paljoakaan. Vai onko vain saavutettu se, että halvalla saadaan enemmän jäykkyyttä kun voidaan poistaa korista jäykistäviä osia. Vai verrattiinko perinteiseen kiinalaiseen jäykkyyteen jossa Trabanttikin pärjää?
Jäykkyyttähän saa kyllä lisää jos hitsaa ratakiskoa / teräsprofiilia sinne autoon. Se vaan lisää ikävästi painoa.

Rakenteellinen akku lähinnä hyödyntää jo osia jotka ovat väkisin autossa. Eiköhän tässä haeta lähinnä painon pudotusta / materiaalien vähennystä / kustannusten laskua.

Jos paino laskee 50kg, se on kotiinpäin.
 
Niin, siis verrattuna verrokkiin jota ei mainittu "compared to a traditional car body". Se on siinä mielessä aika huono vertailukohta, niin "perinteisissä autoissa" ero eri mallien välillä voi olla paljon suurempikin. Avoauton ja coupen välillä ero voi olla jopa kolminkertainen. Farmari-mallin ja perusmallin välillä esim. Jaguarilla oli erona 50%. Bugatti Veyronissa on 10 kertainen (1000%) verrattuna saman ikäluokan Mustangiin.

Joten kertomatta oikeita lukuja on aika vaikeaa lähteä sanomaan onko oikeasti saavutettu paljoakaan. Vai onko vain saavutettu se, että halvalla saadaan enemmän jäykkyyttä kun voidaan poistaa korista jäykistäviä osia. Vai verrattiinko perinteiseen kiinalaiseen jäykkyyteen jossa Trabanttikin pärjää?

Varmaan tuo jälkimmäinen.
Pitää joka tapauksessa testailla kun noita y malleja kokeillut alkupään ja viime vuoden mallia että minkälainen tämä kokonaisuus on mitä olen odotellut.
 
Pitää joka tapauksessa testailla kun noita y malleja kokeillut alkupään ja viime vuoden mallia että minkälainen tämä kokonaisuus on mitä olen odotellut.

Ota huomioon, että kyseessä on BYDin + XPENGin kokonaisuus, kaikki ei välttämättä suoraan päde Teslan rakenteeseen. Näköjään korjaan sen verran itseäni, että tuossa yhdessä kuvassa olikin annettu luvuksi 42000Nm/deg, mikä on ihan hyvä lukema perusautolle. En nyt valitettavasti löydä nykyisen Model Y:n lukemaa, Model X:ssä (2021 malli) on ollut 22465Nm/deg. Verrokkina vuoden 2016 Honda Civicissä on 35975Nm/deg.

Model Y road noise/rumble primary cause perusteella akkupaketti voi asialle jotain tehdä, koska single-casting ei ainakaan asiassa auttanut (koska rakenne ei muuttunut). Mutta, saa nähdä - Tesla ei välttämättä lukuja julkaise.
 
Ota huomioon, että kyseessä on BYDin + XPENGin kokonaisuus, kaikki ei välttämättä suoraan päde Teslan rakenteeseen. Näköjään korjaan sen verran itseäni, että tuossa yhdessä kuvassa olikin annettu luvuksi 42000Nm/deg, mikä on ihan hyvä lukema perusautolle. En nyt valitettavasti löydä nykyisen Model Y:n lukemaa, Model X:ssä (2021 malli) on ollut 22465Nm/deg. Verrokkina vuoden 2016 Honda Civicissä on 35975Nm/deg.

Model Y road noise/rumble primary cause perusteella akkupaketti voi asialle jotain tehdä, koska single-casting ei ainakaan asiassa auttanut (koska rakenne ei muuttunut). Mutta, saa nähdä - Tesla ei välttämättä lukuja julkaise.
Jep. Äxsässä ei ole single castingia saatikka rakenteellista akkua ja tähän mennessä y/3 pelkkä takavalu nythän tuo Berliinin karvalakki y vasta tuo etuvalun samaan tapaan kuin jenkkien y karvalakki plus se kauan odottamani rakenteellinen akku niin voi olla lähempänä 40k nm/deg
 
Näyttää tuo regen säätö tulevan tässä 2023.12.9 versiossa

 
Näyttää tuo regen säätö tulevan tässä 2023.12.9 versiossa

Ei taida sitten oma auto tätä tukea.
 
On kyllä härski veto, jos pääalustaksi mainoksille tulisi sattumalta twitter. Muuten jos tilannetta miettii, niin alea alen perään ja nyt vielä mainokset… Tulee varmaan mielenkiintoiset luvut tokasta vuosineljänneksestä.

Twitteriltä kassa tyhjä ni ehkä tesla ostaa parilla sadalla miljoonalla mainoksia sieltä, kätevää. Jos olisin teslan osakkeenomistaja niin en välttämättä tykkäisi.
 
Näyttää tuo regen säätö tulevan tässä 2023.12.9 versiossa

Ääniohjaukseen brittienglanti, millonkahan rallienglanti saatikka Suomi
 
Tesla FSD vs. Waymo videota Phoenixista. Molemmilla ajetaan samasta lähtöpisteestä samaan kohteeseen.


Eikös tuon pitänyt olla vain hiukan kehittyneempi kaistavahti? :smoke: Nyt kun saataisiin ne EU lakipykälät sellaisiksi että tuo FSD beta tulisi tännekkin.
 
Kyllä ne molemmat siellä taustalla hiljalleen kehittyy, mielenkiintoinen on maailma 2030 luvulla näin lonkalta roiskaistuna...
 
^ja pk-seudulla vaan rakennetaan 1800–luvun tekniikkaa ratikoiden muodossa kadut täyteen…
 
^ja pk-seudulla vaan rakennetaan 1800–luvun tekniikkaa ratikoiden muodossa kadut täyteen…
Ja Tesla käyttää autoissaan yli 5000 vuotta vanhaa keksintöä ja kulkee 1700-luvulla keksityllä energian muodolla. Voisivat siirtyä nykyaikaan.
 
Kui? Mikä tesla? Eikös tuo tule kaikkiin 3 ja Y? 2019-2020 Kolmosissahan tuo on ollut aina.
Niissähän se on vielä?
Eikös tuon pitänyt olla vain hiukan kehittyneempi kaistavahti? :smoke: Nyt kun saataisiin ne EU lakipykälät sellaisiksi että tuo FSD beta tulisi tännekkin.
Yllättäen ei näytetä Teslan rattia kokonaisuutena kun siitä tulee pitää kiinni ja kuljettajan istua siinä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 200
Viestejä
4 489 369
Jäsenet
74 168
Uusin jäsen
bopson

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom