Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tuossa ilmeisesti syyt minkä vuoksi tämä nykyinen kameraräpellys ei toimi niin tulevassa hw4 on tuo korkean resoluution tutka
Mitkä syyt?

Tesla haluaa tehdä minimillä autot ja tärkeintä heille on toimitukset. FSD on hieno lisä mutta se on vielä kaukana siitä.

Tutka tuli ihan sen takia kun Elon itse sanoi että sellainen tarvitaan mutta nykyisessä ei riittänyt teho ja sen korvaajaksi riitti kamerat.

Muut valmistajat eivät ole koskaan tutkasta luopuneetkaan. Tesla vain siksi koska autoja pitää saada toimitettua.
 
Auto teki jännän tempun tuossa, oli pihalla parkissa ja yhtäkkiä varashälytin pärähti soimaan. Appsista vilkaisin ja näytti että frunkki olisi auki ja niinhän se oli hieman raollaan, ei siis täysin irti lukosta. Spekuloin että torstaina kun autoa esittelin työkaverille niin sitä ei tullu kunnolla painettua kiinni ja päätti nyt sitten livetä sopivasti. Tietenkin mahdollista että jotain vikaa ja tuota tapahtuu randomilla. Se onkin kiva kun keskellä yötä autotallissa alkaa huutamaan tms... tai motarilla, mitähän sitten tapahtuu.
 
Auto teki jännän tempun tuossa, oli pihalla parkissa ja yhtäkkiä varashälytin pärähti soimaan. Appsista vilkaisin ja näytti että frunkki olisi auki ja niinhän se oli hieman raollaan, ei siis täysin irti lukosta. Spekuloin että torstaina kun autoa esittelin työkaverille niin sitä ei tullu kunnolla painettua kiinni ja päätti nyt sitten livetä sopivasti. Tietenkin mahdollista että jotain vikaa ja tuota tapahtuu randomilla. Se onkin kiva kun keskellä yötä autotallissa alkaa huutamaan tms... tai motarilla, mitähän sitten tapahtuu.
Motarilla ei varashälytin ala huutamaan. Jos autossa on hyttynen/kärpänen se aiheuttaa helpolla hälytyksen.
 
Motarilla ei varashälytin ala huutamaan. Jos autossa on hyttynen/kärpänen se aiheuttaa helpolla hälytyksen.

Juu no lähinnä jos tuo frunkki taas päättää aueta itsekseen. Varashälytin tosiaan ei manuaalin mukaan laukea jos se tunnistaa avainkortin tai kännykkäavaimen.
Viime kesänä tais ainakin kerran laueta juurikin kärpäsen/hyttysen takia
 
Juu no lähinnä jos tuo frunkki taas päättää aueta itsekseen. Varashälytin tosiaan ei manuaalin mukaan laukea jos se tunnistaa avainkortin tai kännykkäavaimen.
Viime kesänä tais ainakin kerran laueta juurikin kärpäsen/hyttysen takia
On siinä se tuulihaka ettei heti lävähdä lasiin.
Niissä lukoissa oli jotain vikaa että jos tekee toisen kerran niin tikettiä.
 
Mitkä syyt?

Tesla haluaa tehdä minimillä autot ja tärkeintä heille on toimitukset. FSD on hieno lisä mutta se on vielä kaukana siitä.

Tutka tuli ihan sen takia kun Elon itse sanoi että sellainen tarvitaan mutta nykyisessä ei riittänyt teho ja sen korvaajaksi riitti kamerat.

Muut valmistajat eivät ole koskaan tutkasta luopuneetkaan. Tesla vain siksi koska autoja pitää saada toimitettua.
No tuossa on syy miksi se alkuperäinen tutka lähti kun se oli niin kökkö. Nythän tulossa tuo 2k radar jolla tekee jotain sentään.
Sitten nuo nykyiset kamerat liian hitaita toteuttamaan kaistanvaihdot ja eivät näe kunnolla tarpeeksi pitkälle ja 360 astetta kokoajan pimeässä ja huonoissa olosuhteissa esim auringonpaiste saattaa hetkellisesti häiritä kameraa jne.
 
No tuossa on syy miksi se alkuperäinen tutka lähti kun se oli niin kökkö. Nythän tulossa tuo 2k radar jolla tekee jotain sentään.
Sitten nuo nykyiset kamerat liian hitaita toteuttamaan kaistanvaihdot ja eivät näe kunnolla tarpeeksi pitkälle ja 360 astetta kokoajan pimeässä ja huonoissa olosuhteissa esim auringonpaiste saattaa hetkellisesti häiritä kameraa jne.
Outoa koska Tesla/Elon sanoo että nykyinen rauta HW3 riittää FSDlle.
 
No tuossa on syy miksi se alkuperäinen tutka lähti kun se oli niin kökkö. Nythän tulossa tuo 2k radar jolla tekee jotain sentään.
Sitten nuo nykyiset kamerat liian hitaita toteuttamaan kaistanvaihdot ja eivät näe kunnolla tarpeeksi pitkälle ja 360 astetta kokoajan pimeässä ja huonoissa olosuhteissa esim auringonpaiste saattaa hetkellisesti häiritä kameraa jne.

Ei millään pahalla, mutta oletko katsellut ollenkaan / viime aikoina FSD videoita? Havaintojen tekeminen ei ylipäätään näytä olevan ongelmana.
 
Ei se omaankaan silmään siltä näytä, että näkeminen olisi ongelma FSD:ssä. Toki laadukas tutka auttaa mm. huonoissa olosuhteissa ja saattaa vähentää haamujarrutuksia joissain tilanteissa, mutta kyllä ne virheet mitä FSD tuntuu tekevän on enemmän logiikkavirheitä kuin näkemiseen liittyviä mitä itse asiaa seurannut.

Muutenkin tuo FSD alkaa jenkeissä olemaan sillä tasolla, että suomen rauhallisessa ja harvassa liikenteessä ajaisi kehä kolmoselta maanteitä pitkin lappiin todennäköisesti melkein ilman keskeytyksiä lumikauden ulkopuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Auto teki jännän tempun tuossa, oli pihalla parkissa ja yhtäkkiä varashälytin pärähti soimaan.
offtopic .. eipä tuossa mitään mutta kun prkl on nykyään pakolliset nuo rinnan kytketyt 240v palovaroittimet kotosalla.. Sellainen kun saa vikahälyn, niin niitä alkaa meillä huutaa samaan aikaan 7 kpl - desibelit ihan sopivat. Eikä niihin tietty unenpöpperössä klo 05 yltä millään tai vaikka yltäisi harjalla, niin ei siihen pyöreään(!) nappiin saa tarpeeksi painetta että lopettaisivat. Toistaiseksi revin koko laitteen hittoon. Ilmeisesti nuo kaikki pitää vaihtaa, kun ovat ~10v vanhoja - ihanan kallista.
Onko tuossa Y Teslassa jonkinlainen hälytin-systeemi? Joo, sentryn tiedän, mutta että joku perinteinen sirra?
 
offtopic .. eipä tuossa mitään mutta kun prkl on nykyään pakolliset nuo rinnan kytketyt 240v palovaroittimet kotosalla.. Sellainen kun saa vikahälyn, niin niitä alkaa meillä huutaa samaan aikaan 7 kpl - desibelit ihan sopivat. Eikä niihin tietty unenpöpperössä klo 05 yltä millään tai vaikka yltäisi harjalla, niin ei siihen pyöreään(!) nappiin saa tarpeeksi painetta että lopettaisivat. Toistaiseksi revin koko laitteen hittoon. Ilmeisesti nuo kaikki pitää vaihtaa, kun ovat ~10v vanhoja - ihanan kallista.
Onko tuossa Y Teslassa jonkinlainen hälytin-systeemi? Joo, sentryn tiedän, mutta että joku perinteinen sirra?

Joo hälyt on, tyyttiä tuo tais huudattaa:
Hälytysääni käynnistyy, jos lukittu ovi tai tavaratila avataan, eikä Model Y havaitse todennettua puhelinta tai avainta lähettyvillä. Myös ajovalot ja suuntavilkut vilkkuvat.

 
Outoa koska Tesla/Elon sanoo että nykyinen rauta HW3 riittää FSDlle.
Toki en kiellä että eikö hw3 jossain määrin voi jo toimia. Huonona esimerkkinä kun rauta on huonoa niin se toimii myöhemmin vähän samaan tapaan kuin 8 bit Nintendo Mario bros ja nyt toimii tyyliin polttimon tehoilla niin vois kuvitella että tällä nykyisellä raudalla saadaan aika hyvin toimimaan joskus 10-15v päästä fsd kesäkeleillä joten kuten.
 
Ei millään pahalla, mutta oletko katsellut ollenkaan / viime aikoina FSD videoita? Havaintojen tekeminen ei ylipäätään näytä olevan ongelmana.
Eihän se ole ongelma, mutta ei toimi tarpeeksi nopeasti ja sulavasti sekä ennakoivasti. On edelleen esim pitkä creeping risteyksessä huonon näkyvyyden takia jolloin menee aikaa miettiessä...
 
Eihän se ole ongelma, mutta ei toimi tarpeeksi nopeasti ja sulavasti sekä ennakoivasti. On edelleen esim pitkä creeping risteyksessä huonon näkyvyyden takia jolloin menee aikaa miettiessä...
Ja per versio kaikki menee randomisti. Esim. Chuck turn. Ottaa joko vasemman kaistan tai keskikaistan. Mutta se ei perustu mihinkään vaikka kaistat on tyhjiä.
 
Ja per versio kaikki menee randomisti. Esim. Chuck turn. Ottaa joko vasemman kaistan tai keskikaistan. Mutta se ei perustu mihinkään vaikka kaistat on tyhjiä.
Jep tyypillistä koodaamista ei välttämättä mene 2 askelta eteenpäin ja yksi taaksepäin kun haetaan ratkaisua niin voi välillä mennä kuusi taaksepäin kun ollaan luulossa että edetään kokoajan eteenpäin mutta tullaan umpikujaan ja joudutaan palaamaan lähtöpisteeseen/helkkarin paljon taaksepäin että löydetään muuttuvassa labyrintissä next lvl. Sen vuoksi en pidättelisi hengitystä oikeaan lvl 4 autonomiseen ajoon joka säässä vielä tällä vuosikymmenellä hirveästi toiveita. Toki voi olla jo ratkaisun nappulat hyvinkin lähellä reilun 5 vuoden päästä.
 
Pehmeämmät renkaat avittaa mutta rahan laittaminen eristykseen on siinä ja siinä. Vähän voi saada mutta ei ladasta ferraria saa.
Joo, kävi jo mielessä ostaa vähän ajetut kitkat kesäksi .. tosin turhan vaarallista tuon painavan laitteen kanssa varmaan. Talvirenkaat on Nokian SUV nastat silent-mikälie .. eipä tarvitse sitten paljon yli 80kmh varmaan niillä ajella.
 
Alkaa tulemaan longrange 3 takapotkuisena myyntiin 4k halvemmalla kuin awd. Onkohan kyseessä nyt catlin uusi lmfp akku kun on pienempi range kuin awd.
 
Ilmeisesti on sama NMC-akku kuin AWD-mallissa. Ei tuo etumoottorin poistaminen kovin paljoa kulutusta laske Model 3:ssa.
 
kuitenkin harmitti, kun 10 km ajettu G30 bemari narisi kotiin ajaessa ja ovessa jokin tärräsi. Aiempi F10 ei pitänyt mitään ääntä samalla tiellä - muuten sai mennä edistyksen tieltä. Noh, moottoritiellä G30 oli aivan s**tana. Tesla nyt sitten enemmän tehokas mopo. Mutta ajot on ihan muuta kuin kiirettä jonnekin 140kmh, niin ihan ok. Jos olet et-suomen kauppamies, jolla kiire, ota joku oikea premium, niin säästyy energiaa muuhun. Ei silti tuo TSLA mitenkään harmita, on vaan nopean (tai pitkän - penkit on huonot) matkan tekemiseen väärä laite IMHO. (siis tyyppiä autobahn)
(kommentti koskee kansanmalleja 3/Y)
EDIT 12 tms. Ajatus oli kai sanoa että Tesla Y on ihan hyvä auto, mutta pitkän matkan ajoon on parempia vaihtoehtoja. Ai kettu, nyt unohdin että TAikan jäi sen takia puisses että anoppi mahtuu mukaan .. ja koirat ja kissat jne. Bemariin ei mahtunut mitään. Anoppi on muuten mukava, mutta varakas.

Mielenkiintoista kokemusta. Itse ajan juuri F10:llä ja mietin niin G30 kuin Model 3:sta. Kävin LR AWD Model 3 koeajamassa ja se ajomelu oli jotain aivan käsittämätöntä. Se pelkästään laski laatuvaikutelmaa roimasti, sillä vastaava mekkala on jossain Daciassa tms. Saati erikoisia narinoita ja kitinöitä tuli eri puolilta autoa. G30 en ole vielä ehtinyt ajamaan, mutta tosiaan F10 kyyti ja laatu on vaikeasti päihitettävissä, vaikkakin G30:sessä olisi hieman moderninmpi ohjaamo.
 
Tesloissa ei käsittääkseni ole parkkilukkoa alennusvaihteessa, vaan pysäköintijarru menee päälle kun auto on P-asennossa.
Mutta mitä sitten tapahtuu kun pysäköintijarru ei toimi? Yleensähän autoissa on vähintään kaksi keinoa saada lukittua auto paikoilleen, niin kai Tesloissakin täytyy jokin varajärjestelmä olla?
Pysäköintijarrussahan on jo kahdennus - niitä servomoottoreita on yksi kummassakin takapyörässä. Molempien vikaantuminen samanaikaisesti on hyvin epätodennäköistä, jolloin auto voi antaa vikailmoituksen kun vielä yksi pyöräjarru toimii. Tämä riittää kyllä auton paikallaan pitämiseksi tasaisella pinnalla. En tiedä toimiiko Tesla juuri kuten kuvailin, mutta näin arvelisin.
 
Pysäköintijarrussahan on jo kahdennus - niitä servomoottoreita on yksi kummassakin takapyörässä. Molempien vikaantuminen samanaikaisesti on hyvin epätodennäköistä, jolloin auto voi antaa vikailmoituksen kun vielä yksi pyöräjarru toimii. Tämä riittää kyllä auton paikallaan pitämiseksi tasaisella pinnalla. En tiedä toimiiko Tesla juuri kuten kuvailin, mutta näin arvelisin.
Eikös "hold" toiminto esim valoissa pidä auton paikallaan moottoreita jäkittämällä? Eli sitäkin kautta paikallaanpito onnistuu.
 
Eikös "hold" toiminto esim valoissa pidä auton paikallaan moottoreita jäkittämällä? Eli sitäkin kautta paikallaanpito onnistuu.
Se hold toiminto toimii ihan hydraulisilla käyttöjarruilla. Jarrutehostin aktivoi jarrut kun auto on pysäytetty moottorien avulla.

Nähdäkseni lainauksessani oli kyse nimenomaan auton pysäköinnistä. Autohan rullaa täysin vapaasti sammutettuna, ellei jotain jarruja ole kytketty.
 
Kolmosessa kun painaa P:n päälle kuuluu kun käsijarru kiristyy ja menee päälle. Kuitenkin vasta kun painaa ja pitää pohjassa P nappia tulee ruutuun käsijarrun punainen merkkivalo ja kuuluu vielä ääni. Mitähän eroa näillä tiloilla on?
 
LR AWD 602km wltp ja LR RWD 620km?

Toki akku voi silti olla pienempi, kun RWD kuluttaa jonkin verran vähemmän
Jotenkin epäloogisesti inventoryssä 602 wltp awd kun confikuraattorissa 626 eli olisko sitten takapotku longrange 644 wltp kun konfiguroi.
 
Mielenkiintoista kokemusta. Itse ajan juuri F10:llä ja mietin niin G30 kuin Model 3:sta. Kävin LR AWD Model 3 koeajamassa ja se ajomelu oli jotain aivan käsittämätöntä. Se pelkästään laski laatuvaikutelmaa roimasti, sillä vastaava mekkala on jossain Daciassa tms. Saati erikoisia narinoita ja kitinöitä tuli eri puolilta autoa. G30 en ole vielä ehtinyt ajamaan, mutta tosiaan F10 kyyti ja laatu on vaikeasti päihitettävissä, vaikkakin G30:sessä olisi hieman moderninmpi ohjaamo.

Kävin myös kolmen 530ex:llä ajetun vuoden jälkeen koeajamssa -19 model3 awd:n ja se oli meluisa narinapurkki. Toinen koeajo vm -21 model3 awd:llä taas sujui paljon mukavammin. Auto oli hiljaisempi ja ylimääräisiä ääniä ei kuulunut lainkaan. Yksilöeroja ja jotain muutoksia tullut tuossa välissä, veikkaan.
 
Kävin myös kolmen 530ex:llä ajetun vuoden jälkeen koeajamssa -19 model3 awd:n ja se oli meluisa narinapurkki. Toinen koeajo vm -21 model3 awd:llä taas sujui paljon mukavammin. Auto oli hiljaisempi ja ylimääräisiä ääniä ei kuulunut lainkaan. Yksilöeroja ja jotain muutoksia tullut tuossa välissä, veikkaan.
Mun koeajama oli myös facelift 2021 malli, joka oli todella heikko esitys. Toki vääntö ja se infotainment oli hienoja, mutta auto ympärillä heikkolaatuinen.
 
Itse kävin kans koeajamassa 2022 (Ryzen) LR kolmosen 17tkm 18” tuuman orkkisrenkailla. Ei ollut äänimaailmassa muuta ongelmaa kuin rengasmelu ja mitä se mahdollisesti peitti. Meluun kiinnitti huomiota jo alhaisissa nopeuksissa. Matka-ajoon vastamelukuulokkeet korviin ja ois OK matka-auto.
 
Matka-ajoon vastamelukuulokkeet korviin ja ois OK matka-auto.
50k€ autosta jota saa ajella vastamelukuulokkeet korvilla? ;D

Onhan toi kolmonen aika meluisa sisältä ainakin kehällä ajettaessa, tuntui koeajolla lähinnä 2011 vuoden Astralta sisätilan laadun osalta.

Voimalinja toki varsin hyvä. Kunhan hinnat vähän vielä käytetyissä tippuu niin sitten lähtee itselläkin hankintaan.
 
Teksti Reutersin uutisesta:
The regulator said the vehicles concerned did not allow drivers to turn off regenerative braking or provide enough warnings when drivers stepped on the accelerator pedal hard, which, combined, could increase the risk of collision.

Eli toisinsanoen Kiina haluaa, että yhden pedaalin ajon saa pois ja että auto antaa varoitusäänen, jos kaasun painaa pohjaan. Tosta "low regen" vaihtoehdosta olikin jo aiemmin uutista, niin se korjaa tuon ensimmäisen kohdan. Ja täyskaasukiihdytyksistä tykkäävät saavat sitten vastavuoroisesti ilmeisesti kuunnella varoitusääntä kun kiihdyttävät valoista.
 
Itse kävin kans koeajamassa 2022 (Ryzen) LR kolmosen 17tkm 18” tuuman orkkisrenkailla. Ei ollut äänimaailmassa muuta ongelmaa kuin rengasmelu ja mitä se mahdollisesti peitti. Meluun kiinnitti huomiota jo alhaisissa nopeuksissa. Matka-ajoon vastamelukuulokkeet korviin ja ois OK matka-auto.

Tuossa ei ole mitään järkeä tai sitten saa olla aika Tesla/Musk fani, että sietää kaikkea huonoa laatua.
 
Tosta "low regen" vaihtoehdosta olikin jo aiemmin uutista, niin se korjaa tuon ensimmäisen ensimmäisen kohdan. Ja täyskaasukiihdytyksistä tykkäävät saavat sitten vastavuoroisesti ilmeisesti kuunnella varoitusääntä kun kiihdyttävät valoista.

Tuota low-regen vaihtoehtoahan on täälläkin toivottu paljon takaisin (sehän ennen oli autoissa). Mutta mitä tulee piipityksiin, niin välillä tuntuu et pitäisi repiä johdot irti kaiuttimista kun tuolla ajaa. Mikä ikinä voi piipittää, niin piipittää nykyisin. Varsinkin se "reunatunnistin", joka ei tunnista reunoja eikä kaistoja, vaan esim. keskellä hiekkatietä piipittelee ja siirtelee rattia vähän väliä. Ärsyttävä tapaus.
 
Tuossa ei ole mitään järkeä tai sitten saa olla aika Tesla/Musk fani, että sietää kaikkea huonoa laatua.
Kyllähän etuvetoiset Korealaiset on kans meluisia, niissäkin hinnat siellä 50k€ nurkilla. Teslassa alustan kovuus, renkaan mitoitus, niukka äänieristys, kokoonpanon laatu ja suomen tiet on hankala yhdistelmä. Onhan tuossa paljon harrastuspotentiaalia mutta jos olis tullut omaan pihaan niin vastamelut olisi helpoin ja halvin pikaratkaisu.
 
Kyllähän etuvetoiset Korealaiset on kans meluisia, niissäkin hinnat siellä 50k€ nurkilla.
Hinnat alkaen 36 k€ ja siitä tinkivaraa ~5-10%. Onhan se melkein joo 50 k€ :whistling: Sinällään ihan sama, nitinä ja rengasmelu eivät ole mitenkään positiivinen asia.
 
^64kwh varusteineen joka lähinnä verrannollinen Teslaan 47k€, toki alennusta voi saada.
3x k€ auto kona kuitenkin on perustaltaan, ei ole meriitti jos siihen melkein pääsee melun osalta. Tuossa kuitenkin läskit pikkurenkaat auttamassa melussa.
 
3x k€ auto kona kuitenkin on perustaltaan, ei ole meriitti jos siihen melkein pääsee melun osalta. Tuossa kuitenkin läskit pikkurenkaat auttamassa melussa.
Jep niinhän se Tesla 3 on myös, ei vaan vielä ole rantautunut suomihinta 3x k€ kun jenkeissä aluksi möivät sitä 35k usd. Ehkäpä ensi vuonna Highland version myötä menee kolmosella alkavaksi Suomessakin.
 
Jep niinhän se Tesla 3 on myös, ei vaan vielä ole rantautunut suomihinta 3x k€ kun jenkeissä aluksi möivät sitä 35k usd. Ehkäpä ensi vuonna Highland version myötä menee kolmosella alkavaksi Suomessakin.
35k Teslaa myytiin tiskin alta ja sai vain jos osasi pyytää.
 
35k Teslaa myytiin tiskin alta ja sai vain jos osasi pyytää.
Niin toki, mutta olihan ne hinnat siellä 37-38k hetken eli vois kuvitella että tulee viimeistään Suomeenkin noihin hintoihin viimeistään 3 vuodessa kun Berliinin tehdas puskee niitä ulos.
 
Niin toki, mutta olihan ne hinnat siellä 37-38k hetken eli vois kuvitella että tulee viimeistään Suomeenkin noihin hintoihin viimeistään 3 vuodessa kun Berliinin tehdas puskee niitä ulos.
Vaikea sanoa. Hinnat painettiin nyt alas koska korot nousee ja myyntiä piti saada. Model 2 kuitenkin kolkuttaa ovea mikä voi olla se alle 30k malli.

3 vuoden päästä hinnat voivat taas nousta.
 
Niin toki, mutta olihan ne hinnat siellä 37-38k hetken eli vois kuvitella että tulee viimeistään Suomeenkin noihin hintoihin viimeistään 3 vuodessa kun Berliinin tehdas puskee niitä ulos.
Muista että jenkeissä hinnat on verottomina ilmoitettu, suomessa veroineen. 38k USD on tämän päivän vaihtokurssilla 34960 eur. Tähän päälle 24% alv ja saamme hinnan 43350€. Paljos halvin kolmonen suomessa maksaa veroineen? 43k plus 600€ toimitus, eli olemme nyt siinä 38k USD verottomassa hinnassa.
 
Tesla ilmeisesti on jotenkin immuuni inflaatiolle, jos täällä odotellaan vakavissaan sivukuluineen 35 tonnin M3?

Sopivissa olosuhteissa myyvät varmaan hinnalla millä hyvänsä, mutta kannattaako myydä tappiolla. Tulosta kuitenkin odotetaan eikä pelkkää myyntimäärien kasvua.
Tänä vuonnahan haetaan määrää ja pieni kate autossa riittää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom