Harvoilla on myös pidempiaikaista tai kokemusta ollenkaan tesloistakaan. Silti ne pystytään haukkumaan maan rakoon laadusta, ovenkahvoista, navigaattorista, softasta ja tietysti myös ajettavuudesta.
Se on juuri näin ja tässäkin ketjussa suurin osa äänekkäimmistä Teslan vastustajista ei mahdollisesti ole koskaan ajanut merkin autoilla tai on ehkä tehnyt yhden lyhyen koeajon ennakkoasenteella, että tämä on ihan paska.
Itse olen pitkän linjan BMW omistaja ja niitä on ollut toistakymmentä M laitteisiin asti. Myös VAG konsernin tuotteita on ollut talossa, Type-R civic:ä ja vanhoja muskeli jenkkejä jne. Eli autoista on kokemusta aika laajalla skaalalla jo ennen sähköautoiluun siirtymistä.
Ensimmäinen sähköauto oli e-Golf pienellä akulla ja siitä siirryttiin suoraan Teslaan. Melkein päivälleen 2 vuotta on Teslailua takana ja neljäs Tesla on menossa tällä hetkellä, viides tilauksessa. Tänä aikana olen koeajanut suurimman osan kilpailijoiden tuotteista ihan sillä ajatuksella, että olisi kiva vaihtaa merkkiä välillä. Valitettavasti kilpailijat eivät ole vielä ihan samalla tasolla kokonaispaketin suhteen, mitä Tesla tarjoaa.
Toki Teslassa ovat ne omat puutteensa, kuten typerät pyyhkijät ja naurettavan ohut maalipinta esim. Saksalaisiin verrattuna. Myös sisustus on tylsempi vs. BMW, MB, Porsche. Sekä ei pidä unohtaa 3 ja Y alustaa, joka ei yllä Saksalaisten tai Polestarin tasolle. Myös huolto on perseestä, jos Vantaalle täytyy viedä. Onneksi rangerit hoitaa hommat paremmin kuin hyvin.
Vaikka nämä voivat olla osalle se syy miksi jättää Tesla ostamatta, minulle ne ovat asioita joita voin sietää sen vuoksi, mitä muuta Tesla tarjoaa kilpailijoihin verrattuna.
Nämä asiat voivat tuntua vähäpätöisiltä, jos Teslaa ei ole käyttänyt esim. parin viikon ajan, mutta kun niihin tottuu niin ei niistä halua luopua. Tässä muutama mitä tulee mieleen:
- Puhelinavain, joka on erittäin toimintavarma. Ei tulisi mieleenikään kantaa avain mutikkaa mukana vaikka siinä olisi keyless.
(tämä löytyy myös Polestarista ja BMW:ltä, mutta valitettavasti toimintavarmuus ei yllä lähellekään Teslan tasoa)
- Auton käynnistys jarrulla ilman nappia/avainta. Tähän, kun tottuu niin on todellakin ongelma käyttää nappia/avainta.
(Polestarissa toimii myös hyvin)
- Etäkäyttösovellus. Lämmitys/jäähdytys ym. toiminteet.
(On näitä muillakin, mutta valitettavasti toimintavarmuus ja toiminnat ei yllä lähellekään Teslan tasoa)
- Sähköautomarkkinan paras/helpoin infotainment. Huolimatta android auton ja apple car playn puutteesta.
- Järjettömän hyvät matkustus ja tavaratilat verrattuna auton ulkomittoihin 3&Y.
(esim. Polestar ja i4 ahtaita niin matkustamosta kuin tavaratilasta)
- Voimalinja teho/taloudellisuus huomioiden akun koko ja sen myötä auton paino= ajettavuus.
(tässä kilpailijoilla on vielä tekemistä)
- Yhden polkimen ajo. Toimii hyvin myös monessa muussa uudessa sähkärissä.
- Vaihdekeppi viiksessä 3&Y. Aivan ylivoimainen kaikkiin muihin vaihtoehtoihin verrattuna.
- Sentry.
- Toimiva akun lämmitys/ erittäin hyvä latausnopeus.
- Yleinen fiilis puutteista huolimatta, että nyt liikutaan ns. next gen laitteella, eikä pelkästään autolla, johon on lätkäisty sähkömoottori tai kaksi. Tämän vuoksi autolla lähtee aina mielellään ajelemaan vaikka ei olisi välttämättä tarvetta.
Eli omalta näkökannalta Tesla tarjoaa enemmän etuja ja kuin asioita jotka minua häiritsee. Tämän vuoksi on erittäin hankala löytää toista merkkiä, jossa en kokisi tekeväni isompia kompromisseja. Tässä muutama mihin vaihtaisin, jos...
- Porsche Taycan. Voisin sietää surkeaa infotainmentia ja onnettomia tavaratiloja, mutta yhden polkimen ajo puuttuu, joka 100% no go!
- Polestar 2. Hankinta oli lähellä, mutta liian pienet tilat tuli esteeksi. Muuten on vaikea keksiä suurempaa haukuttavaa.
- Polestar 4. Tämä lähtee tilaukseen, jos top spec malli saadaan järkevän hintaiseksi.
- BMW i4 M50. Voimalinja riittävä, mutta ICE konversio, painoa aivan liikaa, ahtaat tilat, sekava infotainment jne.
- BMW iX 50/60. Voimalinja riittävä, mutta painoa aivan liikaa ja hinta ei perusteltavissa mitenkään.
- MB EQE. Voimalinja riittävä ylemmän pään malleissa, mutta painoa aivan liikaa ja hinta ei perusteltavissa mitenkään. Infotainment ei miellytä.
Nämä jätän kauppaan koska...
- Audi e-tron gt. Omaan silmään jotenkin ruma, infotainment polttiksesta adaptoitu.
- Muut VAG konsernin laitteet. Alitehoisia ja infotainmentin surkea käytettävyys.
- Korealaiset. Autojen sisustuksen visuaalisuus ja infotainmentin surkea käytettävyys.
Joku varmasti haluaa nyt päästä sanomaan, että sillä autolla ajetaan eikä räplätä jotain valikoita. Tässä on vaan se, kun Teslan infotainmentin helppouteen tottuu, ei helposti kykene palaamaan aikaan, kun kaikki oli niin helvetin vaikeaa. Tämä on vähän sama asia kuin nyt pitäisi puhelimessa palata Google Pixelin puhtaasta androidista, 2000 luvun alun Nokian Symbian "älypuhelimen" käyttöön.
Infotainment ei ole itselläni suurin syy monien autojen hylkäämiseen vaihtoehdoista, mutta on sillä vaikutusta kokonaispaketissa.