Teslan omistajana en ymmärrä oikein edelleenkään mistä täällä puhutaan.
Vaihdevalitsin, napittomuus/avaimettomuus yms. toteutettu hyvin, mutta ei mun kaaliin mahdu miten joku voi kokea hankalaksi sen, että joutuisi ’käynnistämään’ auton ennen ajoon lähtöä, tai vaihtamaan vaihdetta siltä perinteiseltä paikalta jossa keppi on tavannut olla. En ole ikinä kokenut myöskään auton avaimen kantamista taskussa asiana, joka olisi jollain lailla vaikeaa. Varmaan näihin kaikkiin saa mietittyä päässään jonkun skenaarion, jossa se sitä olisi, mutta kyllä on uusavuttomuus mennyt huippuunsa, jos ne ovat asioita jotka vaikuttavat jonkun ostopäätökseen. Samoin kun vaikka joku helvetin kardaanitunnelin olemassaolo. Mitä väliä?
Autopilotit ovat näkemättä ja kokeilematta paskaa jo ihan terveellä järjellä ajatellen 100%:ssa virityksistä. Sama pätee automaattisiin pyyhkimiin ja pysäköintitutkiin/kameroihin talvella. Teslassa toki se huono puoli, että ilmeisesti noita autopyyhkijöitä ei saa vakkarilla pois käytöstä halutessaan. Itse käytän aika harvoin vakkaria, eikä ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa pyyhkisi kuivaa lasia/pyyhkisi vettä eri nopeudella jolla itse haluaisin, joten en tuota tiennyt.
Ainakin toistaseksi olen oppinut elämään kaikkien autojeni ominaisuuksien kanssa ihan muutamissa päivissä, joten ehkä olen vain aivan käsittämättömän pätevä ja omaksumiskykyinen kaveri, tai sitten en käytä ja ajattele autoani kuten vaikka puhelintani tai tietokonettani. Mä itseasiassa vähän karsastan nykysuuntausta, jossa mekaaniset jutut pyritään ”käytettävyyden” kustannuksella korvaamaan softalla. Arvaan, että nämä kaikki autot ovat +10v vanhoina ihan armottomia vikakimppuja lagaavien softien ja osumaa ottaneiden johtosarjojen takia.
Jos nyt ajatellaan vaikka jotain mersua tai bemaria vuodelta 2000, niin niissä on ehkä bluetoothia ja navia lukuunottamatta kaikki tarpeellinen olemassa ja sen lisäksi pesevät edelleen ajo-ominaisuuksiltaan 99% nyky-autoista. Sen lisäksi olivat vielä hienoja. Sähkärit ovat mersua, Taycania, S:ää ja 3:sta lukuunottamatta helvetin rumia. 10-15v uudempina samoissa vehkeissä on sitten softaa vähän enemmän ja koko ajan on joku anturi tai hilavitkutin jossain paskana. Softa ei ole tuonut mitään oikeaa lisä-arvoa näihin vehkeisiin audiota ja sitä navia lukuunottamatta.
Jos joku valmistaja loihtii mulle tuollaisen 2000-luvun alkupuolen bemarin/mersun sähköisellä 300-600 heppaisella voimalinjalla, niin ostan heti. Nappuloilla tai ilman niitä.