Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Whataboutismi?

Pyyhkijät toteutus on epävarma ja hanurista. Tämä on totta ja samaa mieltä. Mikä pyyhkijöissä estää matriisivalojen toteutuksen? Tulee lisää turhia pyyhkäisyjä, kun matriisit käytössä?
Otetaanko kameralla toimiva pysäköintitutka? Helppoja asioita mutta mikään ei toimi kuten pitäisi.
 
Otetaanko kameralla toimiva pysäköintitutka? Helppoja asioita mutta mikään ei toimi kuten pitäisi.
Olisiko auton lähialueen muotojen tunnistus ja 3d-mallinnus eri juttu kuin toisten autojen etu- ja takavalojen tunnistus noin niinkuin teknologisesta vinkkelistä? Teslan kamera tunnistaa kuitenkin esim. liikennevalot ja edellä menevät autot.

Ymmärtääkseni nykyinen rauta mahdollistaa, mutta jotakin softahikkaa tai muuta köhää on, kun ei ole tullut tarjolle. Se ei silti tarkoita, että eikö voisi tulla. Eikö niin?
 
Olisiko auton lähialueen muotojen tunnistus ja 3d-mallinnus eri juttu kuin toisten autojen etu- ja takavalojen tunnistus noin niinkuin teknologisesta vinkkelistä? Teslan kamera tunnistaa kuitenkin esim. liikennevalot ja edellä menevät autot.

Ymmärtääkseni nykyinen rauta mahdollistaa, mutta jotakin softahikkaa tai muuta köhää on, kun ei ole tullut tarjolle. Se ei silti tarkoita, että eikö voisi tulla. Eikö niin?
Mitään esteitä ei ole tuoda tukea tai aktivoida sitä.
Nykyisestä raudasta on vaikea sanoa kun parkkikameroiden lataus kestää.
 
1681009417704478786243401627923.jpg


Ensimmäinen latauskokemus S-market, että pääsee tutuksi aiheeseen, akkua oli työvuoron jälkeen 22% kun tulin paikalle. En olisi tarvinnut, kotona lataamalla olen pärjännyt, mutta ajattelin kokeilla tämänkin kuntoon ennen sitä todellista tarvetta jossain kaukana kotoa.
 
Meneekö tuo nyt siis niin, että Tesla työntää "tilauksista huolimatta" autoja ylös linjastolta niin paljon kuin ehtii ja loput jää varastoautoksi? Helppo tietysti toimia noin, kun kaikki on "full specks"

Oliko näissä Tesloissa nyt ne adaptiiviset ajovalot vai eikö ollut? Pitkät siis? Että tarvitseeko itse rämpätä pitkiä pois ja takaisin? Vai oliko joku päivitysjuttu tulossa vasta.
 
Meneekö tuo nyt siis niin, että Tesla työntää "tilauksista huolimatta" autoja ylös linjastolta niin paljon kuin ehtii ja loput jää varastoautoksi? Helppo tietysti toimia noin, kun kaikki on "full specks"

Oliko näissä Tesloissa nyt ne adaptiiviset ajovalot vai eikö ollut? Pitkät siis? Että tarvitseeko itse rämpätä pitkiä pois ja takaisin? Vai oliko joku päivitysjuttu tulossa vasta.
Helppo tehdä valmiiksi kun optioita ei juuri ole vaan kaikki samanlaisia, vain värissä eroa.

On adaptiiviset pitkät. Ei ole oikein kokemusta toiminnasta kun en ole päässyt vielä pimeällä ajamaan kun auton vasta pari viikkoa sitten sain. Muutenkaan ei oikein kokemusta valoista, minulla vaan automaattiasento päällä kaikessa enkä itseasiassa edes tiedä mitä valoja milloinkin palaa, täytyy syksyllä viimeistään perehtyä tarkemmin.

On myös matriisivalot, mutta ei softaa niihin. Ehkä joskus tulee tai sitten ei tule.
 
Meneekö tuo nyt siis niin, että Tesla työntää "tilauksista huolimatta" autoja ylös linjastolta niin paljon kuin ehtii ja loput jää varastoautoksi? Helppo tietysti toimia noin, kun kaikki on "full specks"

Oliko näissä Tesloissa nyt ne adaptiiviset ajovalot vai eikö ollut? Pitkät siis? Että tarvitseeko itse rämpätä pitkiä pois ja takaisin? Vai oliko joku päivitysjuttu tulossa vasta.
Eipä sitä tehdasta toimettomana kannata pitää.

Automaattiset pitkät jne kyllä löytyy.
 
Mitkä ei tunnista valaistuja alueita. Niiden kanssa saa sitten rämpätä.
 
Niillä on sama kuin muillakin, (BMW F1x) ne ei oikein herkästi tunnista led valaistulla alueella sitä valoa; jos on vanhat natriumpainelamput niin sit toimii.

Monesti jää bemarissakin pitkät päälle kun ajelee risteyksien läpi valtateillä, Tesla tekee samaa ja räpsyttelee pitkiä päälle/pois kun ei oikein ole varma onko tässä päivää vai yötä meneillään. Automaattipitkät sinällään toimii ihan hyvin vastaantulevien kanssa enkä epäile, etteikö ne alkaisi toimimaan; ei tuossa -15 mallin F11 kovin erikoista kameraa voi olla, onko sellaista ees ollenkaan. Se on taustapeilin rungossa pieni silmä tai valoanturi joka sen liikenteen lukee ja muokkaa kuvion valonlähteen havaitessaan.
 
Niillä on sama kuin muillakin, (BMW F1x) ne ei oikein herkästi tunnista led valaistulla alueella sitä valoa; jos on vanhat natriumpainelamput niin sit toimii.

Monesti jää bemarissakin pitkät päälle kun ajelee risteyksien läpi valtateillä, Tesla tekee samaa ja räpsyttelee pitkiä päälle/pois kun ei oikein ole varma onko tässä päivää vai yötä meneillään. Automaattipitkät sinällään toimii ihan hyvin vastaantulevien kanssa enkä epäile, etteikö ne alkaisi toimimaan; ei tuossa -15 mallin F11 kovin erikoista kameraa voi olla, onko sellaista ees ollenkaan. Se on taustapeilin rungossa pieni silmä tai valoanturi joka sen liikenteen lukee ja muokkaa kuvion valonlähteen havaitessaan.
Teslassahan tuo on kovakoodattu auringon nousun ja laskun mukaan. Valosensori ei tee muuta kuin laittaa valot päälle tunnelissa.
 
Muutama hyvä pikkupäivitys tulossa seuraavassa softaversiossa 2023.12. Muutama nosto, loput linkin takaa:
  • Vasempaan rattirullaan pikatoimintoja, mm. ajomoodin valinta, hanskalokeron avaus, jne
  • Repsikan penkkiä saa siirtää keskinäytöstä (muistipaikat olisi vielä kiva mitä kaipaisi)
  • Puheluihin vastaaminen tai hylkäys vasemmalla rullalla
  • Tekstikoon valinta normaali/iso keskinäyttöön
 
Mulla oli reilun viikon verran se "pysäköintiavustin" päivitys sisässä eikä toiminut, aina oli virheilmoitus "ei käytössä," mutta yhtäkkiä se vaan alkoi piirtää niitä viivoja. Kaipa nuokin joskus tulee ja hiotuu.
 
Muutama hyvä pikkupäivitys tulossa seuraavassa softaversiossa 2023.12. Muutama nosto, loput linkin takaa:
  • Vasempaan rattirullaan pikatoimintoja, mm. ajomoodin valinta, hanskalokeron avaus, jne
  • Repsikan penkkiä saa siirtää keskinäytöstä (muistipaikat olisi vielä kiva mitä kaipaisi)
  • Puheluihin vastaaminen tai hylkäys vasemmalla rullalla
  • Tekstikoon valinta normaali/iso keskinäyttöön
Use the 'Search' function for quicker access to controls and settings.
Go to Controls > Search and enter a search term. Make changes directly from the result or tap the link to jump to that panel in Controls.

Hyvä lisä koska ei tuolta löydä nykyisellään mitään kun kaikki on sinne päin.
 
Hyvä lisä koska ei tuolta löydä nykyisellään mitään kun kaikki on sinne päin.
Minusta valikot ovat pääosin kunnossa ja loogiset ja ne sisäistää n. 15-30 min käytöllä, mutta...
1) sentryvideoiden katselu sisäkameran kautta outo
2) puhelinvalikko sekava eikä missään nimessä hyvin käytettävä ajaessa
3) Oma, ajamisen yhteydessä käytettävä valikko (yksinkertaisempi, isot painikkeet) tarpeen ja sitten erikseen pysähdyksissä kaikki toiminnot
 
Pitää hehkutella hieman kun löytyy aihetta. Tänään Pudasjärveltä Helsinkiin palttiarallaa 700 kilsaa ja melkein koko matkan pidin autopilottia päällä. Ei tullut haamujarrutuksia kuin muutama. Nopeusrajoitukset tosin oli keturallaan monessa kohdassa ja toivoisin jo nopeusrajoitusten kameratunnistuksen tulevan. Autopilot tekee pitkän matkan ajamisesta vähemmän rasittavaa ja tuota tulee kyllä käytettyä aina kun mahdollista.
 
Nopeusrajoitukset tosin oli keturallaan monessa kohdassa ja toivoisin jo nopeusrajoitusten kameratunnistuksen tulevan.

Mulla ainakin tunnistaa FSD visioalisoinnissa nopeusrajoitusmerkit ja autopilot säätää mielestäni niiden mukaan, liekö sitten saksasta tuodussa mallissa eri asetukset ... Pyysin kuitenkin tuon lokalisaation poistoa, kun vaikuttaa spotifyn asetuksiin, eikä nyt niin kiinnosta kuunnella saksan top-100 listaa.
 
Jotenkin tämä ei kuulosta hehkutuksen arvoiselta. Itse pitäisin aika stressaavana suorastaan.
Sama. Reippaaseen tonniin ei ole tullut vaggilaisen kaltaisia paniikkijarrutuksia räikkä-äänen kera (esim. rekan vierellä ajaessa), mutta selviä jarrutuksia/hiljentämisiä kuitenkin. Nämä ovat tapahtuneet tieosuuksilla, jossa on ramppi tai risteys ja olen itse ajanut suoraan. Auto on näyttänyt päin mäntyä olevaa nopeusrajoitusta.

On Teslan vakkari erilainen kuin aiemmat ajamani. Jos vilkutan monikaistatiellä ja ohjaan oikeanpuoleisimmalle kaistalle lähellä ramppia, ottaa Tesla nopeutta pois 10 km/h pykälissä ja ajaa rampin läpi sillä nopeudella, mitä muut Teslakuskit ovat paikan ajaneet. Mitä pitää ajatella, kun nopeassa rampissa haluasin ajaa nopeampaa ja toisaalta hitaassa hitaampaa kuin auto ajaa? Ymmärtääkseni tätä ominaisuutta ei saa pois päältä.
 
Tämä kyllä jaksaa ihmetyttää, itsellä ollut 2 suht tuoretta Vagginetta adaptiivisella eikä kumpikaan tehnyt koskaan moista. Mikä auto oli kyseessä?
2x Passat GTE, joissa Front Assist.
Ajat täysperävaunurekan vierellä vasemmalla puolella (moottoritie/moottoriliikennetie) vakkarilla ja jos tiessä sattuu olemaan mäkeä tai kaarretta, niin ~ 1/20 kerroista auto tekee äkkijarrutuksen ja sireeni huutaa. Lisäksi joskus autot ovat tehneet äkkijarrutuksia kaupungissa, eikä oikein ole selvinnyt syytä. Kummallakin olen kokenut varsinkin tuon rekkacasen useaan kertaan ja paskahalvaus meinaa tulla, kun reippaan satkun vauhdista lyödään hätäjarrutusta ja räikkä soi. Isoilla motareilla tuota ei ole tapahtunut vaan ainoastaan kapeammilla teillä.

Palatakseni päivityksiin. Millä aikataululla tuota 2023.12. versiota voisi odottaa saapuvan? Eli kuinka kauan on versioinfosta (vuodosta?) itse ota-päivitykseen?

E: lisäsin, että auto rekan vasemmalla puolella.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä kyllä jaksaa ihmetyttää, itsellä ollut 2 suht tuoretta Vagginetta adaptiivisella eikä kumpikaan tehnyt koskaan moista. Mikä auto oli kyseessä?

Ei kyllä myöskään tällaista eteen ole sattunut vain sähköllä tai bensalla. Sehän motarilla tekee sitä, että oikealta ei ohita vasemmalla olevaa kun on ACC päällä. Toki jos vasemmalla on rekka ja itse ajaa sen 120, niin se hidastaa siihen vasemman tahtiin. Tosin ei tämäkään haamujarrutus ole, vaan näkyy esim mittaristossa et vasemmalla on auto näkyvissä.
 
Sama. Reippaaseen tonniin ei ole tullut vaggilaisen kaltaisia paniikkijarrutuksia räikkä-äänen kera (esim. rekan vierellä ajaessa), mutta selviä jarrutuksia/hiljentämisiä kuitenkin. Nämä ovat tapahtuneet tieosuuksilla, jossa on ramppi tai risteys ja olen itse ajanut suoraan. Auto on näyttänyt päin mäntyä olevaa nopeusrajoitusta.

Mulle tapahtui jokaisessa alamäessä kun ajelin tuota Mikkeli<->Juva välistä osuutta tänään. Ei se auto tunnu tajuavan että tie voi mennä ylös ja alaskin ilmeisesti, vaan joka kerta alamäessä nyittiin (tätähän toki oppii ajamaan kaasua painaen aina kun on vakkari päällä, kätevä vakkari). Ei tämä ole hirveästi sitten Tesla Visionin muuttunut, aina samat ongelmat tietyillä tieosuuksilla.

Uutena ominaisuutena se toki näköjään nykyisin myös vaihtaa nopeutta ylöskin päin miten sattuu, ei enää pelkästään 105 -> 50km/h temppuja. Ois kyl ihanaa jos Tesla toisi toiminnallisuuden "älä käytä mitään ominaisuutta jossa Teslan koodari on koskenut softaan".

Samoinhan se tekee noi jarrutukset ärsyttävästi kun vasemmalla oleva jarruttaa (pääsiäisruuhkassa hyvin yleistä), jolloin omallakin kaistalla heittää regenille. Ei siinä mitään logiikkaa ole, ärsyttävä bugi (joka tosin on tietysti jonkun junnu-koodarin "ominaisuus").
 
Sama. Reippaaseen tonniin ei ole tullut vaggilaisen kaltaisia paniikkijarrutuksia räikkä-äänen kera (esim. rekan vierellä ajaessa), mutta selviä jarrutuksia/hiljentämisiä kuitenkin. Nämä ovat tapahtuneet tieosuuksilla, jossa on ramppi tai risteys ja olen itse ajanut suoraan. Auto on näyttänyt päin mäntyä olevaa nopeusrajoitusta.

On Teslan vakkari erilainen kuin aiemmat ajamani. Jos vilkutan monikaistatiellä ja ohjaan oikeanpuoleisimmalle kaistalle lähellä ramppia, ottaa Tesla nopeutta pois 10 km/h pykälissä ja ajaa rampin läpi sillä nopeudella, mitä muut Teslakuskit ovat paikan ajaneet. Mitä pitää ajatella, kun nopeassa rampissa haluasin ajaa nopeampaa ja toisaalta hitaassa hitaampaa kuin auto ajaa? Ymmärtääkseni tätä ominaisuutta ei saa pois päältä.
Tesla poisti tutkan sen takia koska se aiheutti ongelmia siltojen kanssa ja tätä kaikki muutkin sanoivat. Kameralla ei kuulemma haamuja tule mutta kuitenkin tulee. Miten voi olla näin?
 
Tesla poisti tutkan sen takia koska se aiheutti ongelmia siltojen kanssa ja tätä kaikki muutkin sanoivat. Kameralla ei kuulemma haamuja tule mutta kuitenkin tulee. Miten voi olla näin?
Näissä ei tosin ole mitään tekemistä muiden autojen kanssa. Veikkaan, että osa tapauksista liittyy manuaalista löytyvään "ominaisuuteen", jossa Tesla luulee kuskin kohta haluavan kääntyvän ramppiin tai risteyksestä ja siksi alkaa jarruttelemaan. Aika moni on kertonut auton himmailevan juuri risteyksien lähellä suoraan ajaessa. Olisiko sitä ennen käytetty suuntavilkkua?
 

Liitteet

  • Screenshot_20230411_002109_Chrome.jpg
    Screenshot_20230411_002109_Chrome.jpg
    190,1 KB · Luettu: 44
Pystyttekö ajamaan autopilotilla yhtäsoittoa pitkääkin siivua? Ite vaikka kuinka koitan kääntää rattia heti kun auto pyytää niin aina tulee sitten jossain vaiheessa se tilanne että autopilotti tippuu pois.
 
Pystyttekö ajamaan autopilotilla yhtäsoittoa pitkääkin siivua? Ite vaikka kuinka koitan kääntää rattia heti kun auto pyytää niin aina tulee sitten jossain vaiheessa se tilanne että autopilotti tippuu pois.
Pystyn joo, räpläätkö paljon puhelinta/läppäriä yms. samalla ettei sisäkamera satu oleen aggressiivisella päällä?
 
Eikös yksi Teslan uudistus ole että rattia ei tarvitse enää nykiä? Vai koskiko tämä vain USA FSD? Tuolla sisäkameralla voitaisiin tarkkailla kuskin silmiä?
 
Toivottavasti, itse jätin EAP ostamatta kun en sietänyt sitä "liikuta rattia" ilmoittelua jatkuvasti; kapasitiivinen sen pitäisi olla tai muulla tavoin.
 
Pystyttekö ajamaan autopilotilla yhtäsoittoa pitkääkin siivua? Ite vaikka kuinka koitan kääntää rattia heti kun auto pyytää niin aina tulee sitten jossain vaiheessa se tilanne että autopilotti tippuu pois.
Kuten aiemminkin tässä ketjussa puhuttu, niin yksi käsi lepäämään klo 4 tai 8 paikkeille niin voi ajaa niin pitkään kun tietä riitää. Ei tule varoitustakaan koskaan tuolla tavalla ajaen, kun ratissa on tuolloin jatkuvasti pieni sen kaipaama vastus. En tiedä mitä oikein puuhaat jos onnistut toistuvasti saamaan autopilotin vahingossa pois.
 
^ongelmana lienee että pelkkä lepuutus ei riitä vaan sitä pitää nykiä. Liika nykiminen taas poistaa AP:n. Kilpailijoissa tämä on tehty paremmin, pelkkä sormi ratilla riittää ja voit ohjata niin paljon tai vähän kuin haluat. Auto ei ala osoittaa mieltään kuskia vastaan. Tottumiskysymyksiä toki…
 
Kuten aiemminkin tässä ketjussa puhuttu, niin yksi käsi lepäämään klo 4 tai 8 paikkeille niin voi ajaa niin pitkään kun tietä riitää. Ei tule varoitustakaan koskaan tuolla tavalla ajaen, kun ratissa on tuolloin jatkuvasti pieni sen kaipaama vastus. En tiedä mitä oikein puuhaat jos onnistut toistuvasti saamaan autopilotin vahingossa pois.
Eipä tuo tunnu auttavan vaikka pitäisi molemmat kädet ratilla ”lepäämässä”, vaatii nykymisitä tai ”pientä liikettä” että varoitus poistuu.
 
Ainakin itellä ratti siis vaatii vääntömomenttia johonkin suuntaan ja jos on kaksi kättä ratilla, niin silloinhan mitään vääntöä ei synny. Kun yhtä kättä lepuuttaa ratilla, niin riittävä kevyt vääntö syntyy ja systeemi ei mussuta.
 
Mulla ainakin tunnistaa FSD visioalisoinnissa nopeusrajoitusmerkit ja autopilot säätää mielestäni niiden mukaan, liekö sitten saksasta tuodussa mallissa eri asetukset ... Pyysin kuitenkin tuon lokalisaation poistoa, kun vaikuttaa spotifyn asetuksiin, eikä nyt niin kiinnosta kuunnella saksan top-100 listaa.
Sama minulla ja ihan uutena suomesta teslalta ostettu. Tuntuisi vaihtuvan merkin kohdalla nopeus, voi toki olla että tulee karttadatastakin. Mutta oliko tässä joku semmonen että ei vaihda nopeutta monikaista teillä? Ainoastaan jos on yksi kaista suuntaansa?
 
^ongelmana lienee että pelkkä lepuutus ei riitä vaan sitä pitää nykiä. Liika nykiminen taas poistaa AP:n. Kilpailijoissa tämä on tehty paremmin, pelkkä sormi ratilla riittää ja voit ohjata niin paljon tai vähän kuin haluat. Auto ei ala osoittaa mieltään kuskia vastaan. Tottumiskysymyksiä toki…
Eipä tuo tunnu auttavan vaikka pitäisi molemmat kädet ratilla ”lepäämässä”, vaatii nykymisitä tai ”pientä liikettä” että varoitus poistuu.
Ainakin itellä ratti siis vaatii vääntömomenttia johonkin suuntaan ja jos on kaksi kättä ratilla, niin silloinhan mitään vääntöä ei synny. Kun yhtä kättä lepuuttaa ratilla, niin riittävä kevyt vääntö syntyy ja systeemi ei mussuta.
Kuten Terro kirjoittaa, niin pienen vääntomomentin tuo ratti vaatii autopilotin tyytyväisenä pitämiseen. Kornia sinänsä, että oikeaoppinen kahden käden ratilla pito aiheuttaa noita varoituksia (tullut itsekin havaittua), mutta yhdellä kädellä ajo ratkaisee "ongelman". Eikä se tosiaan mitään nykimistä tai heiluttelua vaadi, vaan ainoastaan sen, että tuntee pienen momentin yhteen tai toiseen suuntaan.

Kapasitiivisesti kosketuksen tunnistava ratti olisi tosiaan paljon parempi, tai vielä parempi olisi toivottavasti tulevaisuudessa ilmestyvä kamerapohjainen tunnistus kuskin tarkkaavaisuudelle, jota Tesla tuntuu parhaillaan tutkivan ja kokeilevan. Suomeen rantautumista saataneen vielä odottaa pitkä tovi.
 
Kuten Terro kirjoittaa, niin pienen vääntomomentin tuo ratti vaatii autopilotin tyytyväisenä pitämiseen. Kornia sinänsä, että oikeaoppinen kahden käden ratilla pito aiheuttaa noita varoituksia (tullut itsekin havaittua), mutta yhdellä kädellä ajo ratkaisee "ongelman". Eikä se tosiaan mitään nykimistä tai heiluttelua vaadi, vaan ainoastaan sen, että tuntee pienen momentin yhteen tai toiseen suuntaan.

Kapasitiivisesti kosketuksen tunnistava ratti olisi tosiaan paljon parempi, tai vielä parempi olisi toivottavasti tulevaisuudessa ilmestyvä kamerapohjainen tunnistus kuskin tarkkaavaisuudelle, jota Tesla tuntuu parhaillaan tutkivan ja kokeilevan. Suomeen rantautumista saataneen vielä odottaa pitkä tovi.
Sormi tai pari ratilla, kyynärpää oven kyynärtuella, pitää käden rentona ja homma toimii
 
Tarkennuksena vielä, en tiedä miten muilla mutta itsellä ainakin sen verran kevyt ote ja tottunut herkkään ohjaukseen että AP tai mikä tahansa auto missä on kädet ratilla tunnistus alkaa huutaa heti vaikka olisi miten kädet ratilla. Pitää tietoisesti pitää painetta päällä.
 
Eikös yksi Teslan uudistus ole että rattia ei tarvitse enää nykiä? Vai koskiko tämä vain USA FSD? Tuolla sisäkameralla voitaisiin tarkkailla kuskin silmiä?
Joo ja ei. Tunnistus ei toimi laisinkaan jos on pimeää.
Toisinaan valoisalla heikosti. Suomessa pitää antaa vastusta.

Sama minulla ja ihan uutena suomesta teslalta ostettu. Tuntuisi vaihtuvan merkin kohdalla nopeus, voi toki olla että tulee karttadatastakin. Mutta oliko tässä joku semmonen että ei vaihda nopeutta monikaista teillä? Ainoastaan jos on yksi kaista suuntaansa?
Suomessa ei ole tuettuna sitä. Visualisoi tiedon kyllä mutta data on kartasta. Vain yksi kaistaiset.
 
Pystyttekö ajamaan autopilotilla yhtäsoittoa pitkääkin siivua? Ite vaikka kuinka koitan kääntää rattia heti kun auto pyytää niin aina tulee sitten jossain vaiheessa se tilanne että autopilotti tippuu pois.

Kyllä pystyy vaikka kuinka pitkään. Olen säätänyt penkin ja ratin niin että kun pidän oikealla tai vasemmalla kädellä ratista puolan alapuolelta kiinni, kyynärpää lepää keskikonsolla/oven tuella. Sanoisin että kello 4 tai 8 kohdalla. Siinä kädestä tulee tarpeeksi painoa/vastetta ratille ettei auto pyytele kääntelemään rattia. Joskus pidän kättä siinä klo 2 tai 10 kohdalla, mutta silloin joku monttu tiessä saattaa laittaa niin kovan väännön että menee pois päältä. Jos ruutu alkaa vilkkumaan sinistä niin pieni nypyttely usein auttaa.

Pidän siis koko ajan ratista kiinni ja seuraan liikennettä. Toki tuossa voi myös olla se että liikennettä seuratessa käsiä tulee vaistomaisesti käänneltyä vaikka auto viekin ja se sitten pitää tuon autopilotin päällä. Joskus tulee tilanteita että "vahingossa" laittaa sen pois päältä joko vastaantulijoiden takia tai kun kaistaviivat karkaavat, esim. bussipysäkkien kohdalla. Pohjoisessa varsinkin kapeilla teillä vaistomaisesti tulee väännettyä oikealle kun rekkaa tulee keskiviivalla vastaan ja tuo menee pois päältä.
 
, mutta yhdellä kädellä ajo ratkaisee "ongelman". Eikä se tosiaan mitään nykimistä tai heiluttelua vaadi, vaan ainoastaan sen, että tuntee pienen momentin yhteen tai toiseen suuntaan.

Ei se mulla ainakaan lepuutuksesta kelpuuta. Pitää selvästi antaa hieman vastetta ratille (eli puristaa hieman - ei se ole mitään rentoa enää silloin). Eli enemmän yleensä työtä kuin että uusilla teillä vain pitäisi auton menemään suoraan. Sen verran monella tuo lepuutus ei toimi, että veikkaan ihmisillä olevan eri tapa pitää ratista rento ote tai sitten autoissa on liikaa variaatioita.
 
^Kyllä se ainankin mulla aika äkkiä löytyi kohta ratista ja miten pitää kiinni, että kelpaa autopilotille. Kun sen otteen keksii niin helppo ajella.
edit: eli toki sitä pitää vähän puristaa että tulee vastusta, mutta mielestäni ei mitenkään kovaa. Jos ote on kuin sukallinen kaurapuuroa, ei varmasti onnistu...

Suurin ärsytyksen tunne itsellä on satunnaiset äkkinäiset nopeuden muutokset. Tuntuu että aika monesti jos ajat sillan ali tai yli, niin että tuon toisen tien nopeusrajoitus on pienempi kuin mitä ajat, karttadata nappaa sen nopeuden hetkeksi ja tekee nopean regen jarrutuksen. Ärsyttävää, etenkin jos takana joku roikkuu puskurissa. Aikaansaa mulla sen, jos joku roikkuu takana niin otan suosiolla autopilotin pois päältä.
 
Ei se mulla ainakaan lepuutuksesta kelpuuta. Pitää selvästi antaa hieman vastetta ratille (eli puristaa hieman - ei se ole mitään rentoa enää silloin). Eli enemmän yleensä työtä kuin että uusilla teillä vain pitäisi auton menemään suoraan. Sen verran monella tuo lepuutus ei toimi, että veikkaan ihmisillä olevan eri tapa pitää ratista rento ote tai sitten autoissa on liikaa variaatioita.
Sitä kättä pitää lepuuttaa hieman ratin sivulla, ei ihan pohjalla. Mitään puristustahan ei ratti tunnista joten sille ei ole tarvetta, puristukselle ei ole mitään sensoreita. Ainoastaan kiertoliikkeen tunnistus löytyy, eli tätä kiertoliikettä pitää "vastustaa".
 
Sitä kättä pitää lepuuttaa hieman ratin sivulla, ei ihan pohjalla. Mitään puristustahan ei ratti tunnista joten sille ei ole tarvetta, puristukselle ei ole mitään sensoreita. Ainoastaan kiertoliikkeen tunnistus löytyy, eli tätä kiertoliikettä pitää "vastustaa".

Jos käsi lepää, niin se ei anna vastusta. Niin yksinkertaista se on. Se puristushan vaaditaan nimenomaan siihen, että saa kitkaa estämään sitä sen korjausliikettä. Mutta se on enemmän kuin autot normaalisti tarvitsisivat mennäkseen suoraan.
 
Jos käsi lepää, niin se ei anna vastusta. Niin yksinkertaista se on. Se puristushan vaaditaan nimenomaan siihen, että saa kitkaa estämään sitä sen korjausliikettä. Mutta se on enemmän kuin autot normaalisti tarvitsisivat mennäkseen suoraan.
Menee jo vähän hiusten halkomisen puolelle, mutta kyllä omassa autossani (Model 3) riittää ihan osin avonaisen käden roikuttelu noin klo 7-8 paikkeilla. Ei siihen mitään varsinaista puristelua tarvita kun nappaa avoimella kädellä ratin takakautta kiinni ja lepuuttaa käden painoa ratilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 063
Viestejä
4 500 394
Jäsenet
74 325
Uusin jäsen
Christian Charpentier

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom