Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Autopilotti ainakin minun Shanghain tehtaalta 2022 alussa tulleessa T3:ssa tuntuu ottavan nuo nopeusrajoitukset motarilla ihan arvalla, ts. Googlesta. Esimerkiksi Nelostiellä Jyväskylästä pohjoiseen ja pohjoisesta Jyväskylää kohti ajaessa, vaikka on selkeät 100:sen merkit tien laidassa niin autopilotti sanoo että nyt mennään max 50:iä. Eli sillä pätkällä pitää olla autopilotti pois kun ei voi säätää siitä yli. Sinnehän rakennettiin tuo motari vastikään jota Googlessa ei ole, niin oletan että ottaa Googlelta jonkun vanhan rajoituksen tien rakentamisen ajoilta. Sama Nummelaan ajaessa Turun motarilta päin, jossain välissä nappaa 100:sen alueella jonkun viereisen tien tai ylimenevän sillan 50 rajoituksen ja vauhti tippuu.

Toivon totisesti että tuo nopeusmerkkien tunnistus tulee tähän autoon. Ja toisaalta, saako tuota pois päältä ettei autopilotti anna säätää manuaalisesti nopeutta ylöspäin sen päättämästä nopeusrajoituksesta? Jos esim. olen asettanut +10km/h maksiminopeudeksi ja jostain syystä putoaa vaikka 50:iin auton mielestä 100:sen alueella niin ei auto anna nostaa 60:iä ylemmäs jos autopilotti on päällä.
 
Hyvä lisä koska ei tuolta löydä nykyisellään mitään kun kaikki on sinne päin.

Toivottavasti et joudu käyttämään Audia tai Volkkaria. Siellä on valikoiden valikoissa valikoita :lol:

Teslassa sentään pääsee selaamaan kaikki välilehdet nopeasti. Noissa ei niinkään. Ehtii jo unohtaa mitkä valikoiden valikot on käyty läpi
 
Toivottavasti et joudu käyttämään Audia tai Volkkaria. Siellä on valikoiden valikoissa valikoita :lol:

Teslassa sentään pääsee selaamaan kaikki välilehdet nopeasti. Noissa ei niinkään. Ehtii jo unohtaa mitkä valikoiden valikot on käyty läpi
Pääsee kyllä mutta ei tunnu silti olevan ihan kaikki loogisissa paikoissa mistä niitä voisi etsiä.
 
Jos käsi lepää, niin se ei anna vastusta. Niin yksinkertaista se on. Se puristushan vaaditaan nimenomaan siihen, että saa kitkaa estämään sitä sen korjausliikettä. Mutta se on enemmän kuin autot normaalisti tarvitsisivat mennäkseen suoraan.
Esimerkiksi näin kun pität kättä ratilla ni homma toimii. Ei tarvitse kääriä sormia ratin ympärille, joten ei puristaakkaan.
 

Liitteet

  • CD82CD08-192B-430F-81DE-3925A5C5A9B8.jpeg
    CD82CD08-192B-430F-81DE-3925A5C5A9B8.jpeg
    331,5 KB · Luettu: 157
On kyllä omituinen asento, noinko pidät normaalisti vai onko vain havainnollistava?

Itse pidän samassa kohtaa mutta sormet ihan ratin ympärillä, sormet kun tykkää olla enemmän nyrkissä kuin suorana kuten tuostakin kuvasta näkyy, käsi kyllä pysyy siinä hyvin ilman suurempaa puristusta.

Ja ei AP valittele.

Ja saa nopeasti ohjattua jos on pakko, kun sormet on jo ratin ympärillä.
 
Autopilotti ainakin minun Shanghain tehtaalta 2022 alussa tulleessa T3:ssa tuntuu ottavan nuo nopeusrajoitukset motarilla ihan arvalla, ts. Googlesta. Esimerkiksi Nelostiellä Jyväskylästä pohjoiseen ja pohjoisesta Jyväskylää kohti ajaessa, vaikka on selkeät 100:sen merkit tien laidassa niin autopilotti sanoo että nyt mennään max 50:iä. Eli sillä pätkällä pitää olla autopilotti pois kun ei voi säätää siitä yli. Sinnehän rakennettiin tuo motari vastikään jota Googlessa ei ole, niin oletan että ottaa Googlelta jonkun vanhan rajoituksen tien rakentamisen ajoilta. Sama Nummelaan ajaessa Turun motarilta päin, jossain välissä nappaa 100:sen alueella jonkun viereisen tien tai ylimenevän sillan 50 rajoituksen ja vauhti tippuu.

Toivon totisesti että tuo nopeusmerkkien tunnistus tulee tähän autoon. Ja toisaalta, saako tuota pois päältä ettei autopilotti anna säätää manuaalisesti nopeutta ylöspäin sen päättämästä nopeusrajoituksesta? Jos esim. olen asettanut +10km/h maksiminopeudeksi ja jostain syystä putoaa vaikka 50:iin auton mielestä 100:sen alueella niin ei auto anna nostaa 60:iä ylemmäs jos autopilotti on päällä.

Nopeusmerkkien luku tullut jo osaan maita.
 
Mitä noita nopeusmerkkien lukua on tullut muilla merkeillä käytettyä, niin ainakaan ne muutamat eivät pelkän luvun perusteella ole yleensä kokonaan toimineet. Niissä selvästi on ollut jotain hybriditoteutuksia jossa osa merkeistä luetaan karttadatasta ja osa liikennemerkeistä. Ranskassa kun on esim. tullut ajeltua niin jotkut motaripätkät aiheuttavat niissäkin ongelmia ylitysten kohdilla, mutta pienemmät tiet tuntuivat toimivan paremmin (ja osasi lukea taajamakylttejä eli tarkemmin kylän nimen kyltistä joka tarkoittaa nopeuden pudotusta, toki kyseessä oli ranskalainen autokin).

Tykkään selvästi eniten tuosta toteutuksesta, jossa painetaan ratissa olevaa nappia hyväksynnän merkiksi kun auto huomaa että nopeusrajoitus on muuttunut ja kysyy että asetetaanko uusi nopeus. Automaattiset sekoilut ilman kuskin vastetta eivät pääse ko. systeemin toimivuuteen millään.

Teslakin saisi mieluiten toteuttaa sen tuollaisena valintana, mutta sanotaanko että olen vähän skeptinen kun tuota täyttä automaatiota tunnetaan puskevan.
 
Mitä noita nopeusmerkkien lukua on tullut muilla merkeillä käytettyä, niin ainakaan ne muutamat eivät pelkän luvun perusteella ole yleensä kokonaan toimineet. Niissä selvästi on ollut jotain hybriditoteutuksia jossa osa merkeistä luetaan karttadatasta ja osa liikennemerkeistä. Ranskassa kun on esim. tullut ajeltua niin jotkut motaripätkät aiheuttavat niissäkin ongelmia ylitysten kohdilla, mutta pienemmät tiet tuntuivat toimivan paremmin (ja osasi lukea taajamakylttejä eli tarkemmin kylän nimen kyltistä joka tarkoittaa nopeuden pudotusta, toki kyseessä oli ranskalainen autokin).

Tykkään selvästi eniten tuosta toteutuksesta, jossa painetaan ratissa olevaa nappia hyväksynnän merkiksi kun auto huomaa että nopeusrajoitus on muuttunut ja kysyy että asetetaanko uusi nopeus. Automaattiset sekoilut ilman kuskin vastetta eivät pääse ko. systeemin toimivuuteen millään.

Teslakin saisi mieluiten toteuttaa sen tuollaisena valintana, mutta sanotaanko että olen vähän skeptinen kun tuota täyttä automaatiota tunnetaan puskevan.

Täälläpäin ainakin on sellaisia paikkoja missä rajoitus muuttuu ja sen jälkeen on kamera niin lähellä, ettei tuollainen vahvistusjärjestelmä toimisi. On siinä ja siinä ehtiikö tunnistuksellakaan jarruttamaan, saisi kartassa olla muuttunut rajoitus jo hieman aiemmin että ehtii himmailemaan.
 
On kyllä omituinen asento, noinko pidät normaalisti vai onko vain havainnollistava?

Itse pidän samassa kohtaa mutta sormet ihan ratin ympärillä, sormet kun tykkää olla enemmän nyrkissä kuin suorana kuten tuostakin kuvasta näkyy, käsi kyllä pysyy siinä hyvin ilman suurempaa puristusta.

Ja ei AP valittele.

Ja saa nopeasti ohjattua jos on pakko, kun sormet on jo ratin ympärillä.
Pidän normaalisti hieman kuvasta vielä oikealle, eli lepuutan tuota alapalkkia vasten. Vaikea selkittää, mutta kyllä se ihan rento on
 
Täälläpäin ainakin on sellaisia paikkoja missä rajoitus muuttuu ja sen jälkeen on kamera niin lähellä, ettei tuollainen vahvistusjärjestelmä toimisi. On siinä ja siinä ehtiikö tunnistuksellakaan jarruttamaan, saisi kartassa olla muuttunut rajoitus jo hieman aiemmin että ehtii himmailemaan.

Mulla on aina pitkillä ajoilla puhelin tuossa latauspaikassa ja Waze päällä. En edes laita siihen määränpäätä vaan annan sen kertoa tulevasta. Se kertoo aina kun on nopeuskamera tulossa jos on yksikin kilsa ylinopeutta. Ja siitä voi nopeasti katsoa onko kameroita tulossa edessäpäin. Samalla kertoo muiden laittamia ilmoja kuten tiellä olevat kuolleet eläimet ja tien laidassa olevat ajoneuvot yms. Korvaamaton apu juurikin sellaisissa paikoissa joissa yllättäen vaihtuu rajoitus ja ei kenties itse huomaakaan sitä. Siinä vielä näkyy tiellä olevat nopeusrajoitukset ja ainakin minun kokemuksen mukaan näyttää ne oikein. En nyt sanoisi ajavani ylinopeutta kun vain +10 on määrittelemäni ylitys, mutta jos satasen alueelta tulee 80 alueelle ja epähuomiossa unohtuu niin mahdollisesta räpsystä tulnee jo sopivasti ylinopeutta.
 
Tämä kyllä jaksaa ihmetyttää, itsellä ollut 2 suht tuoretta Vagginetta adaptiivisella eikä kumpikaan tehnyt koskaan moista. Mikä auto oli kyseessä?
Ihmisten käsitys haamujarrutuksesta vaan eroaa toisistaan, ei siinä ole sen ihmeempää.

Jonkun mielestä se on haamujarru kun edellä hitaammin ajava auto on jo poistunut kaistalta motarin rampille, mutta VAG-vakkari vielä jarruttaa varmuuden vuoksi, ennen kuin sen konservatiivinen ACC-toteutus toteaa, että se auto on jo 120% varmuudella viereisellä kaistalla ja suostuu viimein ohittamaan.

Samoin esim. oma VAG:ini vastustelee varsin ankarasti oikealta puolelta ohitusta vakkarilla. Joku voisi pitää sitä ehkä haamuna, että auto jarruttaa vasemmalla kaistalla ajavan auton taakse, eikä suostu ohittamaan sitä ilman kaasun polkaisua. Itse koen sen lähinnä olevan tarkoituksellinen ominaisuus.

Henkilökohtaisesti en pidä noita haamuina, vaan lähinnä vehje toimii just niinkuin se on suunniteltu ja se on vaan kalibroitu vähän varovaiseksi. Joskus ärsyttää, mutta kun nuo ovat liki 100%:sesti ennustettavissa, eivätkä täten ole haamuja.
 
Ihmisten käsitys haamujarrutuksesta vaan eroaa toisistaan, ei siinä ole sen ihmeempää.

Jonkun mielestä se on haamujarru kun edellä hitaammin ajava auto on jo poistunut kaistalta motarin rampille, mutta VAG-vakkari vielä jarruttaa varmuuden vuoksi, ennen kuin sen konservatiivinen ACC-toteutus toteaa, että se auto on jo 120% varmuudella viereisellä kaistalla ja suostuu viimein ohittamaan.

Samoin esim. oma VAG:ini vastustelee varsin ankarasti oikealta puolelta ohitusta vakkarilla. Joku voisi pitää sitä ehkä haamuna, että auto jarruttaa vasemmalla kaistalla ajavan auton taakse, eikä suostu ohittamaan sitä ilman kaasun polkaisua. Itse koen sen lähinnä olevan tarkoituksellinen ominaisuus.

Henkilökohtaisesti en pidä noita haamuina, vaan lähinnä vehje toimii just niinkuin se on suunniteltu ja se on vaan kalibroitu vähän varovaiseksi. Joskus ärsyttää, mutta kun nuo ovat liki 100%:sesti ennustettavissa, eivätkä täten ole haamuja.
Samanlailla toimii Teslankin vakkari.
 
Ihmisten käsitys haamujarrutuksesta vaan eroaa toisistaan, ei siinä ole sen ihmeempää.

...
Omassa kuvailemassani tapauksessani vaggilaisten osalta oikea termi lienee hätäjarrutus, eikä yksikään noista kuvailluista, vaikka nuokin tapaukset tiedostan.
 
Vaggilaisten adaptiivinen toimii kyllä todella luotettavasti ja ennustettavasti. Yllä kuvatut varovaisuudet ovat oikeinkin tuttuja, mutta jo ajattelematta jalka käy kaasulla noissa tilanteissa. Arviolta 120 000 kilometriä itselllä takana ACC päällä, ja ensimmäistä kertaa Audi Pre Sense sekoili pari päivää sitten, kun metsätiellä lumisohjossa sutatessa huomaamattani ajoin isoon koloon, jos mäiskähti sitä sohjoa koko näkökentän pimennoksi. Audi reagoi sinällään loogisesti tekemällä rajun lyhyen hidastuksen.

Itsellä on Teslasta niin vähän kokemusta, että vaikea verrata siihen.
 
Viime yönä valui Yyhyn uusi päivitys 2023.6.11
Ei uusia ominaisuuksia, mutta virheenkorjauksia ja parannuksia.
Teslavision parkkitutka ei nyt enää luovuta huonoissa olosuhteissa vaan jatkaa toimintaa mutta ilmoittaa että tarkkuus heikentynyt. Eikä enää pimputtele kokoaikaa esim pihatien liittymässä missä on vähän korkeuseroa. Ihan täysin en osaa vielä luottaa tuohon, mutta paljon parempaa infoa antaa nyt kuin aiemmin.
 
Miten nämä aina saadaan kuvattua perunalla?
Jos se ON otettu perunapuhelimella. Ja mahdollisesti kulkenut mobiilista/alustasta toiseen ennenkuin tuonne eksynyt.

" Perunan nimitys suomen kielessä tulee ruotsin sanasta päron, päärynä, sillä ruotsin kielessä on perunaa aikaisemmin kutsuttu maapäärynäksi, ruots. jordpäron. Maapäärynän lisäksi perunaa on pidetty myös maaomenana. Ranskankielinen sana pomme de terre samoin kuin hollannin kielen aardappel tarkoittavat maaomenaa".
 
Miten nämä aina saadaan kuvattua perunalla?

Eiks toi nyt ole ihan hyvälaatuinen kuva? Noh, jos oikea niin huikea parannus nykyiseen, jos vielä muutenkin saisi auton mittasuhteita parannettua niin voisi olla jopa tyylikäs, nykyinen on edestä ja sivulta karmean näköinen eli ns. epäsopusuhtainen.
 
Omaan silmään vaikuttaa paremmalta, eihän tuo 3/Y mikään kaunis ole, mutta tokikin se on omanlaisensa.
 
Eiks toi nyt ole ihan hyvälaatuinen kuva? Noh, jos oikea niin huikea parannus nykyiseen, jos vielä muutenkin saisi auton mittasuhteita parannettua niin voisi olla jopa tyylikäs, nykyinen on edestä ja sivulta karmean näköinen eli ns. epäsopusuhtainen.
Ihan ok mutta vähän on sellainen hätäinen otettu kuva. Lisäksi tuosta puuttunee varmaan se etukamera.

Eiköhän Ykin tässä muutu tämän jälkeen.
 
Tuo uudistettu etupuskuri/umpiosetti toimii varmasti y mallissa hyvin nykyiseen sammakko lookiin nähden. Ei tuo ainakaan huononna kolmostakaan, mutta tulee mieleen kiinalaiset sähkärit.
Selkeästihän tuo on mieto face-lift mutta plussaa siitä ettei ole ylimääräisiä "ilmanottoaukko"somisteita sun muita krumeluureja nollafunktiolla. Ne alkaa olemaan niin viimevuosikymmentä.
 
Laatu on kokonaisuus.

Tesla ei käytä laadukkaimpia materiaaleja, Tesla pyrkii kaikessa minimalistisuuteen ml. varuste- ja mallivalikoima, Tesla karsii varusteita pyrkien kehittämään ne muulla tavoin paremmiksi myöhemmin (epäilen USS osalta) ja Tesla panostanee softaan enemmän kuin rautaan.

Itse näen laadukkaan sähköisen voimalinjan ja softan sekä hyvän toimituskyvyn. Lisäksi näen corolla/qashqai -tasoiset materiaalit ja varustevaihtoehdot. Muotokieli on sitten jokaisen oma asia.

Pohditaas näin päin: Jos Tesla 3/Y RWD on 35k€ auto, niin paljos vastaava vajaavetoinen Ionic 5, Polestar 2, Enyaq, ID4, Kia EV6 tai Volvo XC40/C40 saisi maksaa, kun kriteerinä on parempi laatu? Saman kuin nytkin vai 5k€, 10k€ vai 15k€ Teslaa enemmän?

Voisin maksaa 5k€ enemmän, jos Y:ssä olisi uss, sadetunnistin, hud, paremmat penkit ja karmilliset ovet. Lisäksi muutama softajuttu, kuten mahdollisuus säätää regenerointia. 10k€ tuntuisi jo paljolta.
Naulan kantaan. Näin 70-luvun lapsena en jaksa olla hämmästelemättä näitä erityisesti Teslaan (mutta myös yleisemmin sähköautoihin) kohdistuvaa ulinoita. Jos 50k € on tarjolla uusi auto, joka tarjoaa 4sek 0-100 ja + 200km/h huiput ja on vielä jollain lailla ajettava, niin ei se nyt ole millään mittapuulla kallis vehje omaan segmenttiinsä. Premiumia ei kukaan täysjärkinen kuvittele noilla spekseillä ja tuolla hinnalla saavansa. Ja jos ei esim. urheiluauton suorituskykyä kaipaa, niin aina voi ostaa Corollan tai Golfin tai jonkun kivan perusfarkun. Varmaan jotain ominaisuuksia voi niistäkin puuttua, mutta kaikkea on harvoin samassa paketissa tarjolla.
 
Jos 50k € on tarjolla uusi auto, joka tarjoaa 4sek 0-100 ja + 200km/h huiput ja on vielä jollain lailla ajettava, niin ei se nyt ole millään mittapuulla kallis vehje omaan segmenttiinsä.

Puhutaanko me nyt vanhemmasta Ariel Atomista? Se on vielä ilmeisesti ihan hyvin ajettava, menee nopeammin kuin tuo ja maksoi vain £38k (3.5 gen). Ei ollut millään mittapuulla kallis segmenttiinsä, mutta mikä tuo hidas 50k€ vehje on?
 
Puhutaanko me nyt vanhemmasta Ariel Atomista? Se on vielä ilmeisesti ihan hyvin ajettava, menee nopeammin kuin tuo ja maksoi vain £38k (3.5 gen). Ei ollut millään mittapuulla kallis segmenttiinsä, mutta mikä tuo hidas 50k€ vehje on?

Jep. Atomilla onkin kiva lähteä perheen kanssa Lappiin laskettelemaan.
 
Eilen tuli vettä illalla kuin Esteristä, pyyhkimet meni automaatille kun nappas vakkarin päälle ja toimivat kovassa sateessa ihan ok, heikommassa ei niinkään. Nappasin hitaimmalle jaksotukselle pois automaatilta ja ongelma poistui.

Viikseä kaipaisi, kieltämättä.
 
Naulan kantaan. Näin 70-luvun lapsena en jaksa olla hämmästelemättä näitä erityisesti Teslaan (mutta myös yleisemmin sähköautoihin) kohdistuvaa ulinoita. Jos 50k € on tarjolla uusi auto, joka tarjoaa 4sek 0-100 ja + 200km/h huiput ja on vielä jollain lailla ajettava, niin ei se nyt ole millään mittapuulla kallis vehje omaan segmenttiinsä.

Mikä tää 4sek 0-100 menevä 50keur auto siis on? Model 3 lr maksaa ~55keur ja menee 4.4sek speksin mukaan, sen arvojako pyöristelit sopimaan agendaasi, vai?
 
MY LR 5.0s 56k€
MY Perf 3.7s 66k€
M3 LR 4.4s 55k€ ja inventaariosta 50k€ Q1 lopussa.
M3 Perf 3.3s 62k€
Ei saa 50k€ neljän sekunnin Teslaa, mutta melkein.

Lisäksi se on selvää, että jos joku somessa tai foorumeilla kehuu Teslaa, tulee seuraavissa viesteissä olemaan "mutku pyyhkijät", "mutku parkkitutka" ja "mutku haamujarrutukset". Eipähän jää asia unohduksiin tai uusille epäselväksi.
 
Ei saa 50k€ neljän sekunnin Teslaa, mutta melkein.

Ei saa, mutta onko se jotenkin poikkeuksellisen halpa sitten segmenttiinsä? Otin summassa polestar2:n sivuilta sen ovh-hinnan, ja sieltä saisi 4.5sek 0-100 liikahtavan nelivedon hintaan 61900e, eli ~10% kalliimmalla. Onko polle premium, eos? Onko se sitten kallis "segmenttiinsä"?
 
Lisäksi se on selvää, että jos joku somessa tai foorumeilla kehuu Teslaa, tulee seuraavissa viesteissä olemaan "mutku pyyhkijät", "mutku parkkitutka" ja "mutku haamujarrutukset". Eipähän jää asia unohduksiin tai uusille epäselväksi.

Ei, mutta en vielä käsittänyt miksi laskettelureissuun tarvitsee 4s 0-100km/h suoralla kiihdytyksiä. Kerrotko, niin ei tarvitse turhaan kyseenalaistaa miksi Tesla on paras laskettelureissuvehje. Joku voisi tykätä vaikka hiljaisemmasta autosta, mutta tärkeintä oli tämä kiihdyttely (tosin ei tietysti 0:sta, vaan rolling start). Kuvastaako se, ettei autolla voi - kuten muilla - ajaa mukavasti tasaista nopeutta?

Muutenhan joku voisi vahingossa todeta sen olevan täysin turha ominaisuus.
 
Lisäksi se on selvää, että jos joku somessa tai foorumeilla kehuu Teslaa, tulee seuraavissa viesteissä olemaan "mutku pyyhkijät", "mutku parkkitutka" ja "mutku haamujarrutukset". Eipähän jää asia unohduksiin tai uusille epäselväksi.

Vastaavasti löytyy se toinenkin puoli, jos joku kritisoi surkeaa laatua, halpaa sisustaa tai rengasmelua niin vastaukseksi tulee just nämä "mutku kiihtyvyys", "mutku FSD", "mutku robottitaxi" jne.

Polarisoivaa on keskustelu mutta oma mututuntuma on että on vähentymään päin eli Tesla on matkalla "tavalliseksi autonvalmistajaksi" myös keskusteluissa.

Se on tosin pakko sanoa että haamujarrut on itselleni ns. deal breaker, en vaan pysty antamaan puolison ajettavaksi autoa joka saattaa tehdä haamuja, varsinkaan liukkaalla kelillä. Jos tämä fiksataan joskus niin se suurin este Teslan hankinnalta poistuu.
 
Onkos tästä keskusteltu täällä?


Aito vai feikki?

Muutoksia myös sisustaan, kojelauta näyttää erilaiselta. Model S tyyppiseltä?

447mo7kdzjta1.jpg
Ihan hieno, ei oo enää niin sammakon näköinen. Toivottavasti tulee muitakin uudistuksia kun vain uudet valot. Isompi keskinäyttö olisi kiva, vaikka sama mikä on Model S. Mittariston näyttöä ei varmaan tule, pitää kuitenkin jotain tuotedifferointia olla.

Pahoin pelkään että ratiksi tulee se Model S rattiversio, eli pyöreä ratti ilman mitään viiksiä. Saa taas muutaman dollarin säästettyä.
 
Ei saa, mutta onko se jotenkin poikkeuksellisen halpa sitten segmenttiinsä? Otin summassa polestar2:n sivuilta sen ovh-hinnan, ja sieltä saisi 4.5sek 0-100 liikahtavan nelivedon hintaan 61900e, eli ~10% kalliimmalla. Onko polle premium, eos? Onko se sitten kallis "segmenttiinsä"?
Halvin se lienee. Ei varmaankaan poikkeuksellisen halpa ellei model 3 hintoja vielä pudotella. Toki 10% on kalliissa hankinnassa aika paljon. Polle lienee kyllä enemmän premium.

Ei, mutta en vielä käsittänyt miksi laskettelureissuun tarvitsee 4s 0-100km/h suoralla kiihdytyksiä. Kerrotko, niin ei tarvitse turhaan kyseenalaistaa miksi Tesla on paras laskettelureissuvehje. Joku voisi tykätä vaikka hiljaisemmasta autosta, mutta tärkeintä oli tämä kiihdyttely (tosin ei tietysti 0:sta, vaan rolling start). Kuvastaako se, ettei autolla voi - kuten muilla - ajaa mukavasti tasaista nopeutta?

Muutenhan joku voisi vahingossa todeta sen olevan täysin turha ominaisuus.
En minä ole mistään laskettelureissusta puhunut. Kaikki alle 7s 0-100 autot alkaa kyllä olemaan suomalaisessa liikenteessä riittäviä. Omasta mielestä vaikkapa perffi on turha vs. LR. Tilaa on ihan hyvä olla reissussa ja siinä MY on hyvä sähköauto-kategoriassa.

Sait muuten tuotua pyyhkijät mukaan keskusteluun nokkelasti, ettei ne vaan unohdu ;)

Vastaavasti löytyy se toinenkin puoli, jos joku kritisoi surkeaa laatua, halpaa sisustaa tai rengasmelua niin vastaukseksi tulee just nämä "mutku kiihtyvyys", "mutku FSD", "mutku robottitaxi" jne.

Polarisoivaa on keskustelu mutta oma mututuntuma on että on vähentymään päin eli Tesla on matkalla "tavalliseksi autonvalmistajaksi" myös keskusteluissa.
...
Kannattaa jättää kuittailematta tai ymmärtää olla rakentava kritiikissään. Ainaiset pyyhkijäjutut ovat väsyneitä. Kerran laatu on surkeaa ja sisusta halpa, niin konkretiaa kehiin. Mielelläni kuulen perusteltuja näkemyksiä. Siinäkin tulee huomioida hintaluokka ja että kyseessä on sähköauto (eli käyttövoima lohkaisee enemmän auton kokonaishinnasta).
Tesla on minusta autonvalmistaja, joka tekee asioita poikkeavasti. Niin hyvässä kuin pahassa.
 
Kerran laatu on surkeaa ja sisusta halpa, niin konkretiaa kehiin.

Nämä olivat nyt esimerkkejä mitä Teslan kohdalla monesti kuulee täälläkin, itsellä ei kovin vahvaa näkemystä näihin ole. Okei, panel gapit, nitinät, natinat ja "vesiväri" maalipinta tottakai kertoo laadun puutteesta, sisusta on itselle jossain halvan ja minimalistisen välimaastossa mutta varmaan pystyisin elämään sen kanssa.
 
Nämä olivat nyt esimerkkejä mitä Teslan kohdalla monesti kuulee täälläkin, itsellä ei kovin vahvaa näkemystä näihin ole. Okei, panel gapit, nitinät, natinat ja "vesiväri" maalipinta tottakai kertoo laadun puutteesta, sisusta on itselle jossain halvan ja minimalistisen välimaastossa mutta varmaan pystyisin elämään sen kanssa.
Jeps, kiitos vastauksesta. Alkuvaiheen jenkki model 3 on yleisesti tiedetty huonosta laadusta niin maalin kuin monen muun syyn johdosta. Ymmärtääkseni tilanne ei ole enää sama, ei ainakaan uusien ajamieni yksilöiden osalta.

Tesla jakaa mielipiteitä ja se on ok. Kunhan on fiksua kritiikkiä eikä levy jää soimaan. Itse en myöskään aukottomasti suosittele Tesla MY:tä, vaikka sellainen on tallissa. Tämä oli tällainen järkivalinta, bemarit on hankittu tunteella.
 
Tuosta Lappiin ajelusta tuli mieleen, että itse en ole käynyt siellä millään muulla, paitsi sähköautolla. Kuitenkin asustelen Tamperetta etelämmässä niin ihan aitoja Lapin reissuja.

Joten omalla kohdalla polttis ei ole kulkenut Lappiin, mutta nimenomaan sähköauto on. Hassu juttu että näin on päässyt käymään.
 
Mikä tää 4sek 0-100 menevä 50keur auto siis on? Model 3 lr maksaa ~55keur ja menee 4.4sek speksin mukaan, sen arvojako pyöristelit sopimaan agendaasi, vai?
No ymmärsit varmaan suunnilleen pointin. Esim. itse ostin tuon Model 3:n ihan puhtaasti siksi, että se on niin lähellä urheiluautoa kuin tällä lompakolla lähelle pääsee. Siinä on paljon kompromisseja ja puutteita verrattuna Ferrariin, Lamborghiniin tai vaikka Porsche Taycaniin, jos sähkössä haluaisi pysyä, mutta yritän pärjäillä ainakin siihen asti kunnes saan lottovoiton. Toisaalta sillä voi ajaa ihan suhteellisen hyvillä mielin myös talvella, paikat eivät lähde hampaista hiekkatiellä, ja saattaa joku ainakin lähes normaalikokoinen ihminen mahtua vielä takapenkillekin. Edelliset kaksi autoa olleet E ja C Mercedekset enkä odottanut Teslan olevan lähelläkään niitä jos puhtaasti mukavuudesta ja "laatuvaikutelmasta" puhutaan (mitä nyt kukin sillä tarkoittaakaan). Ihan Avensis -tasoa se kuitenkin silläkin saralla on ja se on mielestäni kokonaisuus huomioiden erittäin ok.

Jos olisin halunnut Golfin, Kian tai Corollan, niin sitten varmaan olisi ne prioriteetitkin toisenlaiset. Liittyisivät kyllä omalla kohdallani enemmänkin sitten siihen lisätilan tarpeeseen, ko. ajoneuvojen luonteeseen sopivampaan pehmeämpään alustaan ja kusematta lappiin tyyliseen rangeen. Aika vähän noista kuitenkin missään kinastellaan. Ainakaan muualla kuin jossain suomi24 -autopalstalla ja muiden kuin fanaatikkojen toimesta. Tesla ärsyttää, koska siinä nyt vaan on aika reippaasti meisseliä ja sen lisäksi se vielä onnistuu olemaan niin ikävän pätevä yleiskulkine, että nämä tutkien puuttumiset, ajoittain heikosti toimivat automaattipyyhkijät (onko jossain toimivat autopyyhkijät..) tuntuvat nousseen Corolla -kansalla yllättävän merkittäviksi puutteiksi. Tietääkö kukaan edes miten jossain muussa autossa sen oman lisäksi on toteutettu nämä :)
 
Viimeksi muokattu:
Tesla ärsyttää, koska siinä nyt vaan on aika reippaasti meisseliä ja sen lisäksi se vielä onnistuu olemaan niin ikävän pätevä yleiskulkine, että nämä tutkien puuttumiset, ajoittain heikosti toimivat automaattipyyhkijät (onko jossain toimivat autopyyhkijät..) tuntuvat nousseen Corolla -kansalla yllättävän merkittäviksi puutteiksi. Tietääkö kukaan edes miten jossain muussa autossa sen oman lisäksi on toteutettu nämä :)

Nojaa, enemminkin näkisin että kun muutaman vuoden porukka kuunnellut ja lukenut kuinka Tesla on joku jeesusauto mikä on siis sen vähintään 5 vuotta viiva valovuoden edellä kaikessa ihan kaikkia muita niin helppohan se on silloin heittää vähän vitsiä kun totuus paljastunut isommalle yleisöllekin ettei se nyt kummiskaan ihan näin ole. ;)
 
Nojaa, enemminkin näkisin että kun muutaman vuoden porukka kuunnellut ja lukenut kuinka Tesla on joku jeesusauto mikä on siis sen vähintään 5 vuotta viiva valovuoden edellä kaikessa ihan kaikkia muita niin helppohan se on silloin heittää vähän vitsiä kun totuus paljastunut isommalle yleisöllekin ettei se nyt kummiskaan ihan näin ole. ;)
No tämäkin on kyllä ihan validi pointti. En ole keskusteluita aiemmin juuri seurannut ja totta puhuen sähköautot yleisesti ottaenkaan eivät ole kiinnostelleet yhtään kunnes alkuvuodesta tuli taas yksi monista nelinumeroisella summilla korjailluista vikavaloista MB:n näyttöön ja tajusin kyrpiintyneenä nettiautoa selatessa, että Tesloissa on hinnat tippuneet tasolle joissa normaali-ihminenkin voisi perustella lähipiirilleen miksi tälläkään kertaa hankinta ei perustunut pelkkään voimaan ja tunteeseen. Sustainability nääs..
 
Teslan etumatkaa sähköautona ei välttämättä huomaa ilman käyttäjävertailua muihin härpäkkeisiin pitkin vuotta. Sen toisen kultin johtolause "It just works" toimii hyvin meillekin. Se on sellaista näkymätöntä toimimista taustalla, kuinka akun lämmitys ja lataus toimii, kuinka uudet laturit ilmestyy karttaan kun Teslat käy muutamia kertoja viikossa paikalla lataamassa, kuinka energiamittaus on todellakin reaaliaikainen ja voit luottaa siihen, että varaustasolla pääset seuraavalle latauspisteelle jne.

Siihen ei ehkä kiinnitä niin huomiota kun se on hienovaraista ja toimii taustalla, vasta kun teet samoja asioita/ajoja muulla autolla ja alat kiinnittää joihinkin juttuihin huomiota kun ne ei ihan niin toimikaan sulavasti. Kuten MEB alustaisten OTA ja akunlämmitys.

Mut ei Tesla maailman paras auto ole. Helvetin hyvä sähköauto se kyllä on, puutteineenkin.
 
Teslan etumatkaa sähköautona ei välttämättä huomaa ilman käyttäjävertailua muihin härpäkkeisiin pitkin vuotta. Sen toisen kultin johtolause "It just works" toimii hyvin meillekin. Se on sellaista näkymätöntä toimimista taustalla, kuinka akun lämmitys ja lataus toimii, kuinka uudet laturit ilmestyy karttaan kun Teslat käy muutamia kertoja viikossa paikalla lataamassa, kuinka energiamittaus on todellakin reaaliaikainen ja voit luottaa siihen, että varaustasolla pääset seuraavalle latauspisteelle jne.

Siihen ei ehkä kiinnitä niin huomiota kun se on hienovaraista ja toimii taustalla, vasta kun teet samoja asioita/ajoja muulla autolla ja alat kiinnittää joihinkin juttuihin huomiota kun ne ei ihan niin toimikaan sulavasti. Kuten MEB alustaisten OTA ja akunlämmitys.

Mut ei Tesla maailman paras auto ole. Helvetin hyvä sähköauto se kyllä on, puutteineenkin.
Mielenkiinnolla odotan tuota tulossa olevaa Volvo C40. Aikalailla nuo kaikki mainitsemasi pitäisi toimia. +Android Automotive, mikä arvosteluiden perusteella selkeästi parempi kuin tuo Teslan. Ja tietenkin natiivit googeli kartat navilla.
+ On viiksiä ja nappeja.
Ja sitten iso miinus eli kulutus. Se tosin ei itseäni haittaa kun ehkä kerran vuoteen ajan tuon +100km päivässä. Ja siihenkin varmaan auttaa, jos tarvii pidempää talvella ajella, akun lämmitys ja nopea lataus.
 
Teslan etumatkaa sähköautona ei välttämättä huomaa ilman käyttäjävertailua muihin härpäkkeisiin pitkin vuotta. Sen toisen kultin johtolause "It just works" toimii hyvin meillekin. Se on sellaista näkymätöntä toimimista taustalla, kuinka akun lämmitys ja lataus toimii, kuinka uudet laturit ilmestyy karttaan kun Teslat käy muutamia kertoja viikossa paikalla lataamassa, kuinka energiamittaus on todellakin reaaliaikainen ja voit luottaa siihen, että varaustasolla pääset seuraavalle latauspisteelle jne.

Siihen ei ehkä kiinnitä niin huomiota kun se on hienovaraista ja toimii taustalla, vasta kun teet samoja asioita/ajoja muulla autolla ja alat kiinnittää joihinkin juttuihin huomiota kun ne ei ihan niin toimikaan sulavasti. Kuten MEB alustaisten OTA ja akunlämmitys.

Mut ei Tesla maailman paras auto ole. Helvetin hyvä sähköauto se kyllä on, puutteineenkin.
Tosin rikkoivat sen kulutusmittauksen näissä uusissa versioissa ja antaa nykyään mitä sattuu.
 
Tosin rikkoivat sen kulutusmittauksen näissä uusissa versioissa ja antaa nykyään mitä sattuu.
En ole havainnut mitään tälläistä. Hyvin ja tarkasti ennustaa.

Laitoin muuten kolmosen alle TM vertailusta tutut Landsailit. Ensituntuma hyvä ja selvästi hiljaisemmat kuin ensiasennus hankookit.
 
Paljonkohan maksaa Teslalla yksittäisen pysäköintitutkan vaihto? Mulla tänään motarilla on lentänyt niin kovaa nasta yhteen tutkista että on keskeltä painautunut hieman sisään. Tutkat toimii, mutta auto valittaa jatkuvasti että tutkat likaisia ja pesu ei luonnollisesti auta.
 
En ole havainnut mitään tälläistä. Hyvin ja tarkasti ennustaa.

Laitoin muuten kolmosen alle TM vertailusta tutut Landsailit. Ensituntuma hyvä ja selvästi hiljaisemmat kuin ensiasennus hankookit.
Fabossa noita on kun näyttää mitä sattuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 992
Viestejä
4 498 165
Jäsenet
74 320
Uusin jäsen
Skivu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom