Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Toivottavasti saavat sen linjaston päästä jonkun VW e-Up! kaltaisen vehkeen ulos, missä ei ole turhia ominaisuuksia, mutta rangea riittää.
Tämä. Tosin ei ehkä ihan niin pientä kuin up. Ja värejä. Ihan oikeita eikä mitään valkoinen-harmaa musta.
Sisälle myös hillityt väriteemat piristää. Pikkuautossa värin merkitys korostuu ensinnäkin sen takia että niitä ostavat usein naiset ja toisekseen iso auto luo olemusta jo koollaan mutta pikkuauton ilme kaipaa pirteää väriä. Muuten voi olla varsin vaatimaton varusteiltaan, ne perusjutut. Automaatti-ilmastointi, vakkari ja navigointi. Siinä se.
 
Yleensähän tuo tuppaa olemaan niin, että jonkun asian omistaminen haittaa kohteen objektiivista arviointia. Ja laatuakin on useampaa sorttia. Vaikka jokainen paneeli olisi suorassa, ei härskejä rakoja ja sisustan natinatkin olisi pois, niin silti Teslan massamallit ovat tehty sillä periaatteella, että mahdollisimman monta mahdollisimman halvalla. Johan nämä pyyhkijä- ja parkkisensorit sen osoittavat, että raha puhuu. Jos näkee pelkän sähköisen alusta ja ei välitä muusta, niin varmasti ihan hienoja autoja (3/Y) ja 40 k€ voi tuntua tosi edukkaalta. Jos taas menee laatuvaikutelma edellä, niin 40 k€ on vielä paljon tuosta autosta. Oikea hinta on tietysti se, minkä kuluttajat ovat valmiita maksamaan. Model 3:n osalta ei näytä Teslan kannalta kovin hyvältä. Voi toki olla, että makselevat nyt oppirahoja hinnoittelussa ja mallien erottelussa.
Laatu on kokonaisuus.

Tesla ei käytä laadukkaimpia materiaaleja, Tesla pyrkii kaikessa minimalistisuuteen ml. varuste- ja mallivalikoima, Tesla karsii varusteita pyrkien kehittämään ne muulla tavoin paremmiksi myöhemmin (epäilen USS osalta) ja Tesla panostanee softaan enemmän kuin rautaan.

Itse näen laadukkaan sähköisen voimalinjan ja softan sekä hyvän toimituskyvyn. Lisäksi näen corolla/qashqai -tasoiset materiaalit ja varustevaihtoehdot. Muotokieli on sitten jokaisen oma asia.

Pohditaas näin päin: Jos Tesla 3/Y RWD on 35k€ auto, niin paljos vastaava vajaavetoinen Ionic 5, Polestar 2, Enyaq, ID4, Kia EV6 tai Volvo XC40/C40 saisi maksaa, kun kriteerinä on parempi laatu? Saman kuin nytkin vai 5k€, 10k€ vai 15k€ Teslaa enemmän?

Voisin maksaa 5k€ enemmän, jos Y:ssä olisi uss, sadetunnistin, hud, paremmat penkit ja karmilliset ovet. Lisäksi muutama softajuttu, kuten mahdollisuus säätää regenerointia. 10k€ tuntuisi jo paljolta.
 
Pohditaas näin päin: Jos Tesla 3/Y RWD on 35k€ auto, niin paljos vastaava vajaavetoinen Ionic 5, Polestar 2, Enyaq, ID4, Kia EV6 tai Volvo XC40/C40 saisi maksaa, kun kriteerinä on parempi laatu? Saman kuin nytkin vai 5k€, 10k€ vai 15k€ Teslaa enemmän?

Voisin maksaa 5k€ enemmän, jos Y:ssä olisi uss, sadetunnistin, hud, paremmat penkit ja karmilliset ovet. Lisäksi muutama softajuttu, kuten mahdollisuus säätää regenerointia. 10k€ tuntuisi jo paljolta.
Ihan mahdotontahan tuota on arvioida, kun osa autoista on todennäköisesti täysin no-go muista kuin laadullisista syistä. Yksittäisen mallin sisällä kyllä on helppo päättää paljonko varuste X saisi maksaa lisää. Joku varuste voi olla sellainen, että ilman sitä auto on no-go.

Jos nyt kuitenkin lähtee Teslan halvinta mallia arvioimaan, niin model 3 epämukava alusta, natinat/kolinat, äänieristyksen puute, muu materiaalien laatu ja työn jälki osien sovituksessa yms, minimalistinen tyyli, heikohko perustakuu, huono varustevalikoima, heikko huoltoverkosto, kyseenalainen arvonsa pitäminen, Elon-factor softassa ja läheinen sukulaisuus paremmin varusteltuun Y-malliin puoltavat kyllä aika suurta alea kilpailijoihin nähden.

e: Tämä toki on siis vain minun arviointilistani ja kuten aiemminkin sanoin, niin mukavuus/hiljaisuus/huoltoverkosto menee kärkeen heittämällä infotainmentin ollessa sivuasia. Teslalla tarkoittaisi siis vähintää S tai X tasoa ja silloinkin käyttöliittymä kuskille, hintastabiilius ja takuu muodostuvat ongelmaksi.

e2: Ei ka tässä nyt kukaan Y:tä ole 35 k€ purkiksi meinannut. Minusta puhe oli halvimmasta Model 3:sta.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä. Tosin ei ehkä ihan niin pientä kuin up. Ja värejä. Ihan oikeita eikä mitään valkoinen-harmaa musta.
Sisälle myös hillityt väriteemat piristää. Pikkuautossa värin merkitys korostuu ensinnäkin sen takia että niitä ostavat usein naiset ja toisekseen iso auto luo olemusta jo koollaan mutta pikkuauton ilme kaipaa pirteää väriä. Muuten voi olla varsin vaatimaton varusteiltaan, ne perusjutut. Automaatti-ilmastointi, vakkari ja navigointi. Siinä se.
Itse haluaisin peltien tilalle cybertruck kuoren ilman maalia. Eteen pyörivät penkit ja taakse 2 istuinta, jotka menevät litteäksi kylkiä vasten kuten ambulansseissa, kun eivät ole käytössä. Muoto sellaiseksi että sisätilat maksimoituu. "Mini ID Buzz"

No, adaptiivisen vakkarin, ilmastoinnin ja matrix ledit kyllä haluaisi. Renkaat saisi olla 15"
 
^^Y&3 hinnat on lähes samat. Teslan etu on matkantekokyky ja hyvät varusteet. Kulkupuoli on nelivedossa kivalla tasolla.
 
Itse haluaisin peltien tilalle cybertruck kuoren ilman maalia. Eteen pyörivät penkit ja taakse 2 istuinta, jotka menevät litteäksi kylkiä vasten kuten ambulansseissa, kun eivät ole käytössä. Muoto sellaiseksi että sisätilat maksimoituu. "Mini ID Buzz"

No, adaptiivisen vakkarin, ilmastoinnin ja matrix ledit kyllä haluaisi. Renkaat saisi olla 15"
"Cybertruckin" pintapellit on kuulemma ruostumatonta terästä. Aivan helvetin vaikea materiaali pitää pinta siedettävän näköisenä. Muistanet DeLoreanin?
 
"Cybertruckin" pintapellit on kuulemma ruostumatonta terästä. Aivan helvetin vaikea materiaali pitää pinta siedettävän näköisenä. Muistanet DeLoreanin?
Peltipintaa pidän kunnossa siksi ettei se ruostu ja näen hieman vaivaa pysäköidessä ettei muut lyö kylkiä klommoille.

Oma ajatus on että tuo kaikki on turhaa, jos saa kuoren joka kestää käyttöä. Pinnan ulkonäkö on sivuseikka.
 
Tänään tuli eteen latauksen kanssa ensimmäinen ongelma. Eli 11kW laturi joka lähtee nfc kortilla päälle.

Lataus toimi noin minuutin ja katkeaa. Huomasin että ennenkuin katkeaa niin autosta häviää se latausvalo kokonaan, eli ensin vilkkuu vihreää niinkuin pitääkin, mutta sitten menee pimeäksi kokonaan ja lopulta lataus loppuu. Alkaa uusiksi kun taas nfc korttia näyttää laturille.

Kokeilin kahta samanlaista laturia ja molemmat tekevät samaa. Säädin virtaakin pienelle, mutta ei auttanut. Se mikä sitten auttoi oli mennä autoon istumaan, eli kunhan auton näyttö on vaan päällä niin lataus ei keskeydy.

Kokeilin sitten ihan toista 11kW laturia muualla eikä mitään ongelmaa ja samaten se teslan schuko laturi lataa ihan normaalisti.

Mikähän tällaistakin aiheuttaa, onko vika autossa vai laturissa? Ja miten tätä voisi korjata?
 
Peltipintaa pidän kunnossa siksi ettei se ruostu ja näen hieman vaivaa pysäköidessä ettei muut lyö kylkiä klommoille.

Oma ajatus on että tuo kaikki on turhaa, jos saa kuoren joka kestää käyttöä. Pinnan ulkonäkö on sivuseikka.
Runko olisi kuitenkin varmaan jotain muuta kuin rosteria eli ruostumisen näkökulmasta rosteripaneelit ei tuo mitään hyötyä. Joku alumiini runko - rosteri kuori kombo (cybertruck??) on ihanan kallis korjata kolaritilanteessa.
 
Tänään tuli eteen latauksen kanssa ensimmäinen ongelma. Eli 11kW laturi joka lähtee nfc kortilla päälle.

Lataus toimi noin minuutin ja katkeaa. Huomasin että ennenkuin katkeaa niin autosta häviää se latausvalo kokonaan, eli ensin vilkkuu vihreää niinkuin pitääkin, mutta sitten menee pimeäksi kokonaan ja lopulta lataus loppuu. Alkaa uusiksi kun taas nfc korttia näyttää laturille.

Kokeilin kahta samanlaista laturia ja molemmat tekevät samaa. Säädin virtaakin pienelle, mutta ei auttanut. Se mikä sitten auttoi oli mennä autoon istumaan, eli kunhan auton näyttö on vaan päällä niin lataus ei keskeydy.

Kokeilin sitten ihan toista 11kW laturia muualla eikä mitään ongelmaa ja samaten se teslan schuko laturi lataa ihan normaalisti.

Mikähän tällaistakin aiheuttaa, onko vika autossa vai laturissa? Ja miten tätä voisi korjata?
Eiköhän tuo ole laturi. Oliko k-latauksen tolppa?

niillä on ainakin niitä vanhoja Siemensejä jotka on aika leluja
 
Eiköhän tuo ole laturi. Oliko k-latauksen tolppa?

niillä on ainakin niitä vanhoja Siemensejä jotka on aika leluja
Joku webasto merkkinen taisi olla, tämä siis ilmainen yksityinen laturi. Mutta toimii tosiaan jos vaan istuu autossa latauksen aikana. Täytyykö laittaa joku perunasäkki penkille tms? Jos sillä auto pysyisi päällä ja lataisi.
 
Kävin tänään koeajamassa m3 lr refreshin, 12/2021 käyttöönotetun. Iso oli ero siihen kolina-ja narinakärryyn, eli loppuvuodesta 2019 käyttöönotettuun vastaavaan. Tiet on aika paskana, kuoppia ja reikiä siellä täällä, mutta mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut niitä ylittäessä. Paljon parempi fiilis jäi tästä kuin siitä aiemmasta koeajosta.

Nyt kun oli aikaa paremmin hipistellä autoa, hiplailin eri pintoja kabiinissa ja onhan ne koputtaessa onttoja ja muovisia, ei silleen premiumin tuntoisia... mutta ovet ei rämähdä sulkiessa eikä sisusta äännellyt 33tkm ajetussa autossa vielä ollenkaan... joten sanoisin että kai tuo nyt ainakin sen perus volkkari-laatuvaikutelman tasolla on sisältä, ainakin minusta. Rengasmelua tuli ja vaimo valitteli sen olevan häiritsevän taajuista - mitä taas itse en allekirjoittaisi. Kohtuullisen hiljainen auto minusta. Popitkin soi vähintään välttävän hyvin. Täyttä tuomiota ei voi antaa kun en jaksanut kamppailla luuria kiinni autoon, joten testi rajoittui radion tarjontaan joka tunnetusti ei parasta äänenlaatua tuo.

Oli btw autoliikkeen auto, ja huomasin kesken koeajon että katon panoraamalasi oli puoliväliin halki. Mikälie kuvio kun ei oltu korjattu...
 
Joku webasto merkkinen taisi olla, tämä siis ilmainen yksityinen laturi. Mutta toimii tosiaan jos vaan istuu autossa latauksen aikana. Täytyykö laittaa joku perunasäkki penkille tms? Jos sillä auto pysyisi päällä ja lataisi.
Koititko reboottia? Oma ässä on tehnyt välillä sellaista, ettei toimi mikään laturi jostain syystä X, ennenkuin reboottaa, tosin nämä on ilmennyt yleensä päivityksien jälkeen jos oikein muistelen ja sinulla kuitenkin toimii jotkut, mutta kannattaa kokeilla anyway.
 
Koititko reboottia? Oma ässä on tehnyt välillä sellaista, ettei toimi mikään laturi jostain syystä X, ennenkuin reboottaa, tosin nämä on ilmennyt yleensä päivityksien jälkeen jos oikein muistelen ja sinulla kuitenkin toimii jotkut, mutta kannattaa kokeilla anyway.
Kokeilin rattiboottia kyllä, mutta ei vaikuttanut tähän mitenkään. Täytyy testailla lisää että mikä tämän aiheuttaa.

Samalla laturilla toiminut ennen kyllä ja tänäänkin latasi joku 20kWh ilman ongelmia, mutta sitten alkoi pätkimään latausta. Joku aikaisempi päivä kanssa katkaisi ja laskin vaan vähän virtaa ja taas toimi hyvin, mutta nyt ei auttanut tuokaan.
 
Model Y 2023 ei ole sitten mikään hiljainen auto 19" Nokia HKPL10:llä, vaikka kitkoilla on ihan hyvä. Ero Passat GTE:hen ei ole suuri, mutta kyllä ropinaa on reippaammin. Isoihin bemareihin, mersuihin ja audeihin ero merkittävä.
 
Model Y 2023 ei ole sitten mikään hiljainen auto 19" Nokia HKPL10:llä, vaikka kitkoilla on ihan hyvä. Ero Passat GTE:hen ei ole suuri, mutta kyllä ropinaa on reippaammin. Isoihin bemareihin, mersuihin ja audeihin ero merkittävä.
Humiseeko renkaat?
 
Model Y 2023 ei ole sitten mikään hiljainen auto 19" Nokia HKPL10:llä, vaikka kitkoilla on ihan hyvä. Ero Passat GTE:hen ei ole suuri, mutta kyllä ropinaa on reippaammin. Isoihin bemareihin, mersuihin ja audeihin ero merkittävä.
Tänään vaihdatin kesärenkaat omaani ja tuntuu ihan eri autolta. Kyllä ne nokiat vaan aika äänekkäät oli verrattuna kesärenkaisiin. Oli nautintoa ajaa kesärenkailla ja auto on aika hiljainen nyt.
 
Humiseeko renkaat?
Nastojen ropina tulee kovaa läpi 60 km/h ja alle. Maantievauhdeissa rengasmelu on voimakkaampaa kuin passatissa, mutta ei häiritsevää taajuudeltaan. Aivan selvästi vaikutusta on nokialaisillakin, koska koeajoauto kitkoilla oli muistini mukaan selvästi hiljaisempi. Nastat siksi, että painava auto, pakkoregenerointi ja mahdolliset haamujarrutukset. Ei ole myöskään käsitystä MY:n mekaanisesta pidosta.
 
Kerran Tesla-ketjussa ollaan, niin oma OTA-toiveiden tynnyrini prioriteettijärjestyksessä. Toki osassa niin, että ei ole pakko hyödyntää ko. ominaisuutta.

1. Mahdollisimman toimiva Vision parkkitutka + 360
2. Regeneroinnin voimakkuuden säätö
3. Puheohjaus suomenkielellä ja/tai AA/CP
4. Matriisivalot käyttöön
5. Pyyhkijöiden autoasetuksen toiminta kuntoon
6. Lataus pörssihinnan mukaan
7. Suomi- valoasetukset (takavalot aina päällä)
8. Fonttien suurennus tärkeimmille tiedoille
9. Kontin aukaisu, jos olet aivan sen takana kännykän kanssa 5-10s
10. Puhelun katkaisu ratista

V2L voi olla liikaa toivottu. Tiedä, onko 360 mahdollista nykykameroilla.

S3xy buttonit olisivat melkein rahansa arvoiset pelkän kohdan 2. takia. Pitänee harkita.

1. 360 ei tule koska lisensointi
2. Ei tule koska energiatehokkaamppaa ilman
3. AA/CP ei koska lisenssimaksut
4. Ei tule
5. Heti kun lisäävät sensorin
6. Miten onnistuisi? Teslan pitäisi lisätä jokainen sähköpörssi omaan taustajärjestelmään.
7. Valot saa valikosta päälle
8. Ehkä mutta epäilen koska UI tekijät eivät tiedä mitä pitäisi näkyä ajaessa, muutenkin se on sotkettu ja rikottu
9. Mistä tunnistaa kännykkä kontin takana? Parempi lisätä jalkasensori
10. Eikö muka tee sitä jo nyt vaiko poistettu ominaisuus?

V2L ei tule koska akut on pienellä bufferilla.
Miksi ei matriisivaloja tulisi? Käsittääkseni taitaa nykyyän olla sallitut ympäri jenkkejäkin joten luulisi että saattaisi saapua, oli meinaan jossain kielletty jostain ihmeen syystä.
 
Kävin tänään koeajamassa m3 lr refreshin, 12/2021 käyttöönotetun. Iso oli ero siihen kolina-ja narinakärryyn, eli loppuvuodesta 2019 käyttöönotettuun vastaavaan. Tiet on aika paskana, kuoppia ja reikiä siellä täällä, mutta mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut niitä ylittäessä. Paljon parempi fiilis jäi tästä kuin siitä aiemmasta koeajosta.

Nyt kun oli aikaa paremmin hipistellä autoa, hiplailin eri pintoja kabiinissa ja onhan ne koputtaessa onttoja ja muovisia, ei silleen premiumin tuntoisia... mutta ovet ei rämähdä sulkiessa eikä sisusta äännellyt 33tkm ajetussa autossa vielä ollenkaan... joten sanoisin että kai tuo nyt ainakin sen perus volkkari-laatuvaikutelman tasolla on sisältä, ainakin minusta. Rengasmelua tuli ja vaimo valitteli sen olevan häiritsevän taajuista - mitä taas itse en allekirjoittaisi. Kohtuullisen hiljainen auto minusta. Popitkin soi vähintään välttävän hyvin. Täyttä tuomiota ei voi antaa kun en jaksanut kamppailla luuria kiinni autoon, joten testi rajoittui radion tarjontaan joka tunnetusti ei parasta äänenlaatua tuo.

Oli btw autoliikkeen auto, ja huomasin kesken koeajon että katon panoraamalasi oli puoliväliin halki. Mikälie kuvio kun ei oltu korjattu...
Käy joskus koeajamassa 3/2022 tai uudempi M3 LR tai P. Alusta on ihan eri lailla sivistynyt kuin 2021 vm autoissa. Tuntuu ihan eri vehkeeltä ja myös rengasmelu on pienempi vaikka olisi P ja 20" alla.

En tiedä mistä jengi repii näitä Teslassa on sisusta ämpärimuovia juttuja, kun ei sisällä ole oikeastaan missään kovaa rapisevaa muovia. Myös omasta mielestä ihan riittävän laadukkaat materiaalit muutoin, vaikka muovipenkeistä en perustakaan.

3 ja Y:n premium audio setti vie 6-0 suurinta osaa esim. BMW ja Audin muutaman tonnin audiopaketteja. Laittaa vaikka Tidalista soimaan ja vertaa niin esim. i4:n H&K tai Q4 Sonos paketit jää toiseksi. On tuo käsittämättömän hyvä vakio poppisetiksi. Ainoa moite tuosta oikeastaan on, että talvella/kylmällä basson toistoa subbarille rajoitetaan.
 
Ainoa moite tuosta oikeastaan on, että talvella/kylmällä basson toistoa subbarille rajoitetaan.

Rajoittaako tesla siis tuota ihan aktiivisesti subbaria suojatakseen, vaiko onko kyse vain siitä ilmiöstä että bassontoisto heikentyy muutenkin kylmässä? Kajarit eivät jäässä ollessaan toista alataajuuksia niin laajasti ja ylipäätään kuulostavat huonommalta, tämän olen huomannut kaikissa autoissani mitä olen omistanut.
 
Kävin tänään koeajamassa m3 lr refreshin, 12/2021 käyttöönotetun. Iso oli ero siihen kolina-ja narinakärryyn, eli loppuvuodesta 2019 käyttöönotettuun vastaavaan. Tiet on aika paskana, kuoppia ja reikiä siellä täällä, mutta mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut niitä ylittäessä. Paljon parempi fiilis jäi tästä kuin siitä aiemmasta koeajosta.

Nyt kun oli aikaa paremmin hipistellä autoa, hiplailin eri pintoja kabiinissa ja onhan ne koputtaessa onttoja ja muovisia, ei silleen premiumin tuntoisia... mutta ovet ei rämähdä sulkiessa eikä sisusta äännellyt 33tkm ajetussa autossa vielä ollenkaan... joten sanoisin että kai tuo nyt ainakin sen perus volkkari-laatuvaikutelman tasolla on sisältä, ainakin minusta. Rengasmelua tuli ja vaimo valitteli sen olevan häiritsevän taajuista - mitä taas itse en allekirjoittaisi. Kohtuullisen hiljainen auto minusta. Popitkin soi vähintään välttävän hyvin. Täyttä tuomiota ei voi antaa kun en jaksanut kamppailla luuria kiinni autoon, joten testi rajoittui radion tarjontaan joka tunnetusti ei parasta äänenlaatua tuo.

Oli btw autoliikkeen auto, ja huomasin kesken koeajon että katon panoraamalasi oli puoliväliin halki. Mikälie kuvio kun ei oltu korjattu...
Onhan tuo vähän surullista kun tuon hintaisessa autossa joutuu miettimään nariseeko sisusta, rämiseekö ovet ja kuinka paljon ämpärimuovia sinne on laitettu.

Ymmärrän että omassa karvalakki autossa sisusta ämpärimuovia, mutta ei sekään rämise tai nitise ja maksoi 5v ja 40tkm ajettuna vain 9k€.
 
Kävin tänään koeajamassa m3 lr refreshin, 12/2021 käyttöönotetun. Iso oli ero siihen kolina-ja narinakärryyn, eli loppuvuodesta 2019 käyttöönotettuun vastaavaan. Tiet on aika paskana, kuoppia ja reikiä siellä täällä, mutta mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut niitä ylittäessä. Paljon parempi fiilis jäi tästä kuin siitä aiemmasta koeajosta.

Nyt kun oli aikaa paremmin hipistellä autoa, hiplailin eri pintoja kabiinissa ja onhan ne koputtaessa onttoja ja muovisia, ei silleen premiumin tuntoisia... mutta ovet ei rämähdä sulkiessa eikä sisusta äännellyt 33tkm ajetussa autossa vielä ollenkaan... joten sanoisin että kai tuo nyt ainakin sen perus volkkari-laatuvaikutelman tasolla on sisältä, ainakin minusta. Rengasmelua tuli ja vaimo valitteli sen olevan häiritsevän taajuista - mitä taas itse en allekirjoittaisi. Kohtuullisen hiljainen auto minusta. Popitkin soi vähintään välttävän hyvin. Täyttä tuomiota ei voi antaa kun en jaksanut kamppailla luuria kiinni autoon, joten testi rajoittui radion tarjontaan joka tunnetusti ei parasta äänenlaatua tuo.

Oli btw autoliikkeen auto, ja huomasin kesken koeajon että katon panoraamalasi oli puoliväliin halki. Mikälie kuvio kun ei oltu korjattu...

Itse taas olen ajellu paria 2019 mallia, kummassakaan ei mitään laadullista eroa omaan 21 kiinanmalliin, eivät nitise eikä natise. Ehkä mulla ollut vaan huonoa tuuria :( Tiedä sitten paljonko noissa oli uusittu säädetty. Toisella oli ajettu 40tkm ja toisella 120tkm.
 
En tiedä mistä jengi repii näitä Teslassa on sisusta ämpärimuovia juttuja, kun ei sisällä ole oikeastaan missään kovaa rapisevaa muovia. Myös omasta mielestä ihan riittävän laadukkaat materiaalit muutoin, vaikka muovipenkeistä en perustakaan.
Tämä. Mun mielestä teslassa tulee nimenomaan sisustasta se kaikista ”premiumein” fiilis. Joku haluaa varmasti verrokkeja niin olen viimeisen kahden viikon sisään ajanut Audi A6 55 tfsi e quattroa ja BMW X5 hybridiä, joista molemmat alle kaksi vuotta vanhoja ja molemmissa hintalappu tuplat tuohon teslaani verrattuna. Yhtään ei ollut enemmän premium kumpikaan autoista. Varsinkin audissa on teslaa paljon enemmän tätä kuuluista ”ämpärimuovia”. Ainoat asiat missä autot olivat sisustassa teslaa edellä ovat penkit.

Ulkokuori nyt on mitä on, mutta sisusta verrattuna vaikka kalliimpaan VAGiin on kyllä selkeästi parempi. Ehkä en vain osaa sitten olla oikeassa.

Olen siis tätä mieltä vaikka autoni ei ongelmaton ole ollutkaan. Tälläkin hetkellä kolme tikettiä sisässä teslan suuntaan.
 
Premium on kuin laatu, sitä arvotetaan eri tavoin.

Kieltämättä Teslan pelkistetty ja linjakas sisusta (mm. etuosan suulakeratkaisu) tuo premiumfiilistä. Toisaalta penkit ja ratti taas eivät. Näyttöratkaisu asemointineen on niin ja näin. Karmittomien ovien sulkuääni ei ole premiumia. Teslan appi ja sentry ovat premiumia.
Teslan nitinästä, natinasta ja narinasta motkottavien kannattaa ajaa vaikka Teslan kuukausimyynneissä myydyin auto eli MY 2023 ja kertoa mielipiteensä sitten. Siitä premium ei jää kiinni.
 
Premium on kuin laatu, sitä arvotetaan eri tavoin.

Kieltämättä Teslan pelkistetty ja linjakas sisusta (mm. etuosan suulakeratkaisu) tuo premiumfiilistä. Toisaalta penkit ja ratti taas eivät. Näyttöratkaisu asemointineen on niin ja näin. Karmittomien ovien sulkuääni ei ole premiumia. Teslan appi ja sentry ovat premiumia.
Teslan nitinästä, natinasta ja narinasta motkottavien kannattaa ajaa vaikka Teslan kuukausimyynneissä myydyin auto eli MY 2023 ja kertoa mielipiteensä sitten. Siitä premium ei jää kiinni.
Itselläni MY2023 ja ei tosiaan nitise ja natise ollenkaan. Jousitusta vähän pelkäsin ennenkuin auton sain kun on monet valitellut että on kova ja ties mitä, mutta ainakin tässä Saksassa tehdyssä jousitus on todella hyvä ja ottaa pehmeästi töyssyt sun muut.

Sisustasta tykkään kyllä, todella siisti ja käytännöllinen. Edellisessä autossa oli joka asialle oma nappi ja nappeja riitti enemmän kuin perus näppäimistössä, tykkään enemmän kosketusnäytöstä käyttöliittymänä.

Nyt kun on jonkin aikaa ajellut tuolla uusimmalla päivityksellä niin vision parkkisensoritkin toimii todella hyvin. Alkuun oli kokoajan ilmoitus että ei käytössä ja näytti mitä sattuu, mutta liekö sitten joku kalibrointi tms ollut käynnissä. Nyt toimii käytännössä kokoajan ilman ilmoituksia ja mitatkin on kohdallaan.

Kaikenkaikkiaan todella loistava auto, aina suuri nautinto kun pääsee ajamaan.
 
Olipas hyvä kommentti että Model3 alusta muuttui 03/2022 tienoilla. Onko tämä sama kohta jossa Intel jäi pois ja mitä muita muutoksia autoon tuli tuolloin? Tuplalasit taakse?
 
Ainoa ämpärimuovi joka jäi vaivaamaan on etupenkkien takaosa. Nykyautossa on täysnahkaa myös takaosa, joten tämä pisti heti silmään. Toisaalta useimmissa autoissa näyttää olevan jonkin sortin muoviosuus takaosassa.
 
Olipas hyvä kommentti että Model3 alusta muuttui 03/2022 tienoilla. Onko tämä sama kohta jossa Intel jäi pois ja mitä muita muutoksia autoon tuli tuolloin? Tuplalasit taakse?
Ryzen, uusi 12v akku, penkinlämmittimet taakse, pyyhkijöiden lämmitys, takapotkuun tuli 60kwh akku. Tuplalasit on vaan edessä. Alusta on aika kova kyllä omassa 11/2022 toimitetussa mutta ussillisessa takaveto kolmosessa.
 
Tesla lanseerannut Model Y AWD:n joka on 4680 akulla. Ei siis korvaa Long Rangea.
IMG_1737.png
 
Tippuuko vajaavetoinen myynnistä pois kokonaan?

Kilpailijoilla on melko paljon kirimistä.
 
Miksi ei matriisivaloja tulisi? Käsittääkseni taitaa nykyyän olla sallitut ympäri jenkkejäkin joten luulisi että saattaisi saapua, oli meinaan jossain kielletty jostain ihmeen syystä.
Onko näkynyt? Ja millä aikovat tehdä tunnistuksen? Nykyinen kamerapaketti ei siihen taivu.
 
On tuo 4680 akuilla varustettu ollut jo pidempään, mutta sitä on myyty vain myymälässä, koska valmistusmäärät ovat olleet sen verran pieniä, että sitä ei ole voitu laittaa yleiseen myyntiin verkkokaupan puolelle.
 
On tuo 4680 akuilla varustettu ollut jo pidempään, mutta sitä on myyty vain myymälässä, koska valmistusmäärät ovat olleet sen verran pieniä, että sitä ei ole voitu laittaa yleiseen myyntiin verkkokaupan puolelle.
Mikä tornari tämmönen on? 4680:sta ei ole koskaan ennen ollut awd versiota.
 
Eikö se aina ollut AWD?

Tuore juttu mutta mielestäni myyty varastotuotteena AWDta aina.
Tuon jutun mukaan tämän vuoden tammikuussa havaittu ensimmäiset nelivetoversiot 4680 akustolla jenkkilässä. Ei niitä tietääkseni ole ollut tarjolla ennen tuota, Euroopan markkinoilla ainakaan?
 
Teslan ilmoitti joulukuussa, että auton latauskarttaan alkaa ilmestymään kolmannen osapuolen latureita sillä perusteella, että 60 päivän aikana vähintään joka neljäs päivä käy asiakas lataamassa Teslan autolla.

Onko joku havainnut, että latauskarttaan olisi tullut uusia latausasemia tämän vuoden puolella? Eli asemia, joita ei ollut joulukuussa, mutta löytyy nyt keväällä.

Itsellä tuossa kotikunnan keskustassa on kaksi pikalatausasemaa, joiden pitäisi kaiken järjen mukaan olla ilmaantunut latauskarttaan, mutta ei ole. Vaikea kuvitella, etteikö noissa olisi tuota määritysten mukaista latausaktiivisuutta saavutettu. Sen verran niissä kuitenkin väkeä latailee.
 
Teslan ilmoitti joulukuussa, että auton latauskarttaan alkaa ilmestymään kolmannen osapuolen latureita sillä perusteella, että 60 päivän aikana vähintään joka neljäs päivä käy asiakas lataamassa Teslan autolla.

Onko joku havainnut, että latauskarttaan olisi tullut uusia latausasemia tämän vuoden puolella? Eli asemia, joita ei ollut joulukuussa, mutta löytyy nyt keväällä.

Itsellä tuossa kotikunnan keskustassa on kaksi pikalatausasemaa, joiden pitäisi kaiken järjen mukaan olla ilmaantunut latauskarttaan, mutta ei ole. Vaikea kuvitella, etteikö noissa olisi tuota määritysten mukaista latausaktiivisuutta saavutettu. Sen verran niissä kuitenkin väkeä latailee.
Ainakin jotain abc ja k-latauksen pisteitä on itselle ainakin ilmestynyt naviin. Tosin voi olla että nuo on lisätty sitten suoraan abc/k pyynnöstä.
 
No ehkä korjaan sen verran että valmistaja halusi ehkäpä tuon omistajuuden vuoksi tehdä aasialaiseen makuun mersuja, kun siellä on maksukykyisiä asiakkaita, sitten laitettiin lediä ja blingblingiä ohjaamo täyteen, joten siitä tuli sitten aika rauhattoman näköinen ympäristö.

Kiina voi olla iso maa myynnin suhteen, mutta omistuspohjan kautta tuossa ei olisi mitään järkeä. Kiinaa ei edes luetella Mersun omistuspohjassa erillisenä maana, kuten Kuwait/USA/Saksa, vaan se isketään vaan joukkoon "Asia".

Tuntuu nyt kovin keksityltä yhteydeltä. Onko tämä valoshow päätelmä nyt netistä nähdyistä kuvista vai omasta autosta?
 
On tuo 4680 akuilla varustettu ollut jo pidempään, mutta sitä on myyty vain myymälässä, koska valmistusmäärät ovat olleet sen verran pieniä, että sitä ei ole voitu laittaa yleiseen myyntiin verkkokaupan puolelle.

Ja yksi syy miksi tämä nyt on tullut isompaankin tuotantoon on se, että LFP-akullinen "hinnat alkaen"-malli menettää USA:ssa 7500 dollarin verovähennys-tuen koska sen akku on valmistettu Kiinassa.
 
Se nostaa autojen hintaa.
Ei kyllä tosiaan kannata laittaa mitään hankintatukea. Ei kukaan osta kallista autoa vain siksi että saa pari tonnia tukea. Ostaa kuitenkin jos ostaa tai on ostamatta oli sitten tukea tai ei.

Ennemminkin voisi käyttää nekin rahat esim halvempaan käyttöveroon tms etuun sähköautoille. Kannustaisi varmaan enemmän ostamaan sähköauton polttomoottoriauton sijaan. Tai jotain vastaavaa etua siitä että ajaa sähköllä.
 
Hankintatuki ainoastaan Euroopassa valmistettuihin ajoneuvoihin olisi paikallaan kotimarkkinoiden tukemista ajatellen. Yksi tapa myös rajoittaa kiinalaisten tunkua markkinoille.
Mieluumin vaikka renkaiden hankintatuki Suomessa valmistetuille renkaille. Säästää muutaman hengen ja etuus on joka autoilijalle. Ei vain tarpeeksi varakkaille. Ehkä ainoastaan kitkoille? Kunhan tässä haaveilen. Meidän vaihtotase on sellainen, että saisi vääristää markkinaa vain suomalaisten eduksi.
 
Netistä nähdyistä kuvista. Omistajana tietäisi että ne saa halutessaan 100% pois päältä.
Joo netistä ja taxeista.. e mallista eteenpäin löytyy vielä jotain rauhallisuutta. Mutta ei ne että valot voi sammuttaa poista sitä rauhattomuutta. Mutta se mersusta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 060
Viestejä
4 500 251
Jäsenet
74 324
Uusin jäsen
Nallee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom