Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei taida olla pelkoa että tulee Suomeen. Toki tuo Autoliiton esimerkki oli mielenkiintoinen alkaen 5k ja tippuu joka vuosi tonnilla olisi ihan hyvä siinä mielessä että saisi porukka sähköautoja ostettua esim id2/Renault 5 selkeästi edullisemmin kuin mitä autot nyt keskimäärin maksaa Suomessa. Ja tokihan nuo tuet aina varakkaita auttaa varsinkin kun Autoliitto esitti ettei ole autolle hintakattoa. Sitten voisi ostaa Ässän hieman edullisemmin tai vastaavasti ostaa mieleisellä värillä olevan 3/y kun ei haittaa että menee yli 50k€ ostohinta.Ei sähköautotukea. Se on vain nostaa autojen hintoja ja ei edistä kasvua.
Tuo 50k raja nyt on aivan helvetin typerä. Saahan valtio alvin muodossa enemmän rahaa jos porukka ostaa kalliimpia autoja?Ei taida olla pelkoa että tulee Suomeen. Toki tuo Autoliiton esimerkki oli mielenkiintoinen alkaen 5k ja tippuu joka vuosi tonnilla olisi ihan hyvä siinä mielessä että saisi porukka sähköautoja ostettua esim id2/Renault 5 selkeästi edullisemmin kuin mitä autot nyt keskimäärin maksaa Suomessa. Ja tokihan nuo tuet aina varakkaita auttaa varsinkin kun Autoliitto esitti ettei ole autolle hintakattoa. Sitten voisi ostaa Ässän hieman edullisemmin tai vastaavasti ostaa mieleisellä värillä olevan 3/y kun ei haittaa että menee yli 50k€ ostohinta.
Kyllä ja tuskin vaikuttaa todellisuudessa kenenkään ostopäätökseen.Kaikki sähköautotuet on turhia, haitallisia ja verorahojen haaskausta.
Ei ikinä enään.
No ei siinä valtion vinkkelistä mitään järkeä ole. Spekuloitu vähäpäästöisyys on kummallakin sama mutta kaksi kertaa kalliimpi auto heikentää kauppatasetta kaksi kertaa enemmän. Ulkomailta kun tulevat.Tuo 50k raja nyt on aivan helvetin typerä. Saahan valtio alvin muodossa enemmän rahaa jos porukka ostaa kalliimpia autoja?
Tyyliin ostat 49k moden y mutta haluaisit ostaa 100k model ässän mutta et osta sitä koska et saa 2k tukea. (kyllä, meininki kärjistetysti on ollut tukien aikaan tätä.)
Hyvä että kerroit, jäin juuri miettimään että miten ihmeessä Teslataksit voivat elää tuon kanssa.Tuskailin ittekkin tuon kanssa, mutta näyttäisi toimivan hyvin niin että kun pysähdyt ottamaan kyytiin, laita parkille äläkä jää jarrun tai paikallaanpitoavustimen kanssa odottamaan.
Jenkeissä on hyvä sähköautotuki, mutta kiina ja Eurooppa tarvitsisi hankintatuet takaisin tähän tilanteeseen niin ei olisi tarvetta alennuksilla houkutella ostoksille. Tilanteen mukaan Tesla kyllä hinnat tiputtaa että kaiken saa myytyä.
Mulle aika sama onko tukia, ostan auton tarpeen mukaan oli hinta mikä tahansa. Nyt näköpiirissä mm. Fisker ocean, Peugeot e3008 yms tulossa 700 wltp on ainakin paljon mielenkiintoisempia itselle kuin y malli 565 wltp. Toki jokainen miettii ne omat tarpeensa autolle, mutta aina näitä jääriä on täälläkin, jotka kusematta Lappiin kommenteilla varmaan ajaa niillä 300-500 wltp autoilla 2035 kun rangella ei väliä. Eipä siinä vuosien kokemuksella ajoin itsekin ensimmäisellä sähköautolla talvella 50km kesällä 100 km range ja seuraava auto ei ainakaan jää 600 wltp autoksi.Eikö tämä ole nimenomaan täydellinen peruste tuen turhuudesta?
Olisin kyllä hyvin skeptinen tällaisten lupausten kanssa. Valmistajilta, joilla ei ole mitään näyttöä että saavat tällaisia oikeasti toimitukseen järkevään hintaan.Nyt näköpiirissä mm. Fisker ocean, Peugeot e3008 yms tulossa 700 wltp on ainakin paljon mielenkiintoisempia itselle kuin y malli 565 wltp.
Laadulla tarkoitin tässä kohtaa jenkkityyliä. Enemmän siis "muovinen" kuin "hienostunut" "viimeistelty".
No eihän siinä kirjaimellisesti ole ohjaamossa jos ei ikkunoita lasketa niin yhtään mitään muuta ku muovia.Ei kyllä tule mielleyhtymää "muovinen" kun sisäverhoilua miettii. Eikä kyllä muutenkin. Omalle kohdalle sattuneet Berliinin tehtaan tuotokset ovat kyllä laadukkaita.
En tiedä ymmärsinkö sanaakaan koko viestistä, mutta onnea odotuksen kanssa jos haluat sähköauton esimerkiksi peugeotilta, millä ajelet 700km putkeen. Eipä taida ylipäätään olla mikään tarve noita rangeja enää nykyisestä kasvattaa kun on niin marginaalinen porukka joka kerrallaan ajaa ikinä yli 300km.Mulle aika sama onko tukia, ostan auton tarpeen mukaan oli hinta mikä tahansa. Nyt näköpiirissä mm. Fisker ocean, Peugeot e3008 yms tulossa 700 wltp on ainakin paljon mielenkiintoisempia itselle kuin y malli 565 wltp. Toki jokainen miettii ne omat tarpeensa autolle, mutta aina näitä jääriä on täälläkin, jotka kusematta Lappiin kommenteilla varmaan ajaa niillä 300-500 wltp autoilla 2035 kun rangella ei väliä. Eipä siinä vuosien kokemuksella ajoin itsekin ensimmäisellä sähköautolla talvella 50km kesällä 100 km range ja seuraava auto ei ainakaan jää 600 wltp autoksi.
Latautuu teslat ja muut vähänkin paremmat niin nopeasti että joku 700km range on ihan yhtä tyhjän kanssa.En tiedä ymmärsinkö sanaakaan koko viestistä, mutta onnea odotuksen kanssa jos haluat sähköauton esimerkiksi peugeotilta, millä ajelet 700km putkeen. Eipä taida ylipäätään olla mikään tarve noita rangeja enää nykyisestä kasvattaa kun on niin marginaalinen porukka joka kerrallaan ajaa ikinä yli 300km.
Keskikonsolissa on iso alue sellaista muovia, joka näyttää halvalle ja voipi naarmuuntua. Muuten ei Teslan sisustan laatu minua häiritse eikä toisaalta aiheuta ihastusta. Ei ole aitoa tikattua nahkaa kojelaudassa, keskikonsolissa tai ratissa. Ilmastoinnin räppänäratkaisu on tyylikäs. Epäilen, että luotaantyöntävä fiilis suurimmalla osalla tulee hallintalaitteiden vähyydestä ja keskinäytöstä.No eihän siinä kirjaimellisesti ole ohjaamossa jos ei ikkunoita lasketa niin yhtään mitään muuta ku muovia.
Nojoo, kyllähän noissa on sovitukset parantunut mutta en siitä mihinkään pääse, että 3/y kyllä varsin luotaantyöntävä yleisfiilis ohjaamossa, tai ei ainakaan sellainen mitä 50k+ autolta odottaisi. S/X taas jo ihan hyvällä tasolla.
Sama mulla. Lapset ovat jo aikuisia enkä tarvitse Y:n sisätiloja enää yhtään mihinkään. Kolmosessa on enemmän fiilistä jo ulkonäkönsä puolesta ja kahden ihmiset romut mahtuvat heittämällä säilytystiloihin. Ei olisi syytä valita y:tä vaikka olisi vähän halvempikin kuin 3. Tilanne on tietysti toisenlainen niillä, joilla on yleensä niitä lapsia takapenkillä ja tarvetta kuskata myös heidän tavaroitaan. Tilathan siinä Y:ssä ovat kyllä hyvät, vaikka todella ruma onkin. En tiedä miksei sitä ole voitu rehdisti muotoilla farkuksi sen sijaan, että on tuollainen korkea _ei_minkään_mallinen_ auto.Itse pidän kolmosta kiinnostavampana kuin Y jo nykyisillä hinnoilla, pienemmän kulutuksensa ja näin paremman kantamansa takia. Lisäksi kolmosella on mielestäni hauskempi ajaa, vähemmän laivamainen fiilis. Mutta olen selkeästi vähemmistöä mielipiteeni kanssa kun myyntilukuja katsoo, 720kpl Y ja 170kpl 3 myyntejä maaliskuussa, vaikkakin kolmosissa oli jopa 5000e lisäalennuksia ja välitön saatavuus.
Siis eikö tämä "kameratutka" nyt tunnista edes aikuista?
No eihän siinä kirjaimellisesti ole ohjaamossa jos ei ikkunoita lasketa niin yhtään mitään muuta ku muovia.
Nojoo, kyllähän noissa on sovitukset parantunut mutta en siitä mihinkään pääse, että 3/y kyllä varsin luotaantyöntävä yleisfiilis ohjaamossa, tai ei ainakaan sellainen mitä 50k+ autolta odottaisi. S/X taas jo ihan hyvällä tasolla.
Se täytyy kuitenkin Teslan puolustukseksi sanoa, että viimeiset viisi autoani on ollut peruutuskameralla ja hyödynnän lähtökohtaisesti sitä enkä tutkia (kunhan kamera ei ole kurassa).
Joo eipä ole kyllä tutkattomuus haitannut yhtään teslassa. Aina se takakamera on paskainen, mutta kertaakaan ei ole ollut niin paskassa, ettei läpi näkisi ja pystyisi sitä peruuttamisen apuna käyttämään. Hyvin pelaa siis!
Puutteet tulee sitten muista asioista. Alusta kolisee edessä, sentry ei tallenna mitään, ilmalämpöpumppu ääntää kuin ajaisi vanhalla diesel autolla ja kuskin puolen ikkunan päällä oleva ovipahvi sirisee korvassa ajaessa. Mukavia ”ominaisuuksia” pari tonnia ajetussa autossa.
Sen verran kuitenkin mukava auto ajaa, että eipä nuo haittaa ja tiketit on kaikesta vetämässä eli odotan, että nämä asiat saadaan myös korjattua. Kunnes tulee sitten taas uusia juttuja, mutta ei mennä asioitten edelle vielä.
Uudessa autossa tosiaan hieman ratti vinossa. Varasin ajan teslalle takuuna ja sinänsä ihan ok, mutta nyt laittoivat että heidän nelipyöräsuuntauslaitteistonsa on rikki ja uusi aika joskus loppukuusta.
Kuinka nopeasti menee renkaat pilalle jos tuossa on vikaa? Eli kannattaako kuitenkin viedä muualle ja maksaa itse se 100€ että säästyy 1000€ renkaat? Varmaan joku pari tuhatta kilometriä tulee ajettua vielä ennen tuota uutta aikaa ja nyt mittarissa jo reilu parituhatta km. Eli onko uudet renkaat ihan loppu noin 4000-5000km jälkeen jos pyörien suuntauksessa vikaa? Vai odottelenko vaan suosiolla vielä pari viikkoa ja toivon että saavat laitteensa korjattua?
Sen enempää ottamatta kantaa mikä on premiumia tai mikä ei, mutta ainakin noi uudet mersut tuo enemmän mieleen jonkun 80/90-luvun mikrohifisarjan "jännittävine" valoshowneen ja ledinauhoineen.. No kai sit sitten taas tuo pappaostajasegmentissä nuoruusajan mieleen.
Olen alustanut muistitikun, tarkistanut että se on paikoillaan ja myös tehnyt rattibootin. Ei auta. Mielestäni kaikki hyväksymiset olen tehnyt. Jatkuvasti näytölle tulee niitä sentryn tallentamia raportteja, mutta kun sen avaa niin siellä ei ole mitään tallentunut ja koko sentry välilehdelle ei pääse. Kojelautakamera toimii kyllä ja tallentaa klippejä tarvittessa.Ootko alustanu muistitikun ja katsonu kaikki ne sentryn asetukset/hyväksymiset kuntoon?
En tiedä, mutta saavat ainakin tarkistaa asian.Tuo "alusta kolisee edessä" kuulostaa vähän oudolta, onkohan sielä jotain fyysistä vikaa?
Tuossa oli varsin kriittistä että tikku kykenee luvattuihin nopeuksiinsa oikeassa maailmassa jatkuvasti. Itsellä Model 3:ssa sentry toimi/ei toiminut/tallensi mitä sattuu kun oli huonoksi menossa ollut tikku. Huollon epävirallisena neuvona oli ostaa rajumpaan käyttöön tarkoitettu SSD ja laittaa moinen kiinni jotta saa kestävyyttä ja kuulema useammin pääsevät luvattuihin spekseihin. Itsellä oli pitkään Teslan oma usb tikku mutta alkoi kuolla ihan kirjoitusmäärien määrän vuoksi. Otin "samoilla" spekseillä olleen ns tunnetun merkin tikun ja sain vain jatkuvia ongelmia. Vaihdoin laadukkaampaan ja homma alkoi toimia.Olen alustanut muistitikun, tarkistanut että se on paikoillaan ja myös tehnyt rattibootin. Ei auta. Mielestäni kaikki hyväksymiset olen tehnyt. Jatkuvasti näytölle tulee niitä sentryn tallentamia raportteja, mutta kun sen avaa niin siellä ei ole mitään tallentunut ja koko sentry välilehdelle ei pääse. Kojelautakamera toimii kyllä ja tallentaa klippejä tarvittessa.
Vaatii sen että naviin on asetettu kotiosoite ja sen hälkeen voi täpätä sen "exclude home" täpän sentry napin vieressä.Mulla kesti hetken naputella niitä valikkoja auton päässä ennenkuin sain sen niin, että se menee automaattisesti päälle "maailmalla," mutta ei kotiosoitteessa. En itseasiassa tiedä mitä tein, aiemmin piti huolehtia siitä, että kännykällä laittoi päälle joka kerran. Siinä tuli jotain oikeusjargonia auton päässä jota piti hyväksyä kunnes alkoi rullaamaan, @Tege saattaa muistaa/tietää/veikata paremmin.
Auto on vajaan kuukauden vanha, eli oletettavasti muistitikku ei ihan vielä ole tullut tiensä päähän. Kyllä uudessa autossa uusi muistitikku pitäisi tuon sentryn kyetä pyörittämään. Jos ei kykene niin tesla saa luvan laittaa sinne uuden.Tuossa oli varsin kriittistä että tikku kykenee luvattuihin nopeuksiinsa oikeassa maailmassa jatkuvasti. Itsellä Model 3:ssa sentry toimi/ei toiminut/tallensi mitä sattuu kun oli huonoksi menossa ollut tikku. Huollon epävirallisena neuvona oli ostaa rajumpaan käyttöön tarkoitettu SSD ja laittaa moinen kiinni jotta saa kestävyyttä ja kuulema useammin pääsevät luvattuihin spekseihin. Itsellä oli pitkään Teslan oma usb tikku mutta alkoi kuolla ihan kirjoitusmäärien määrän vuoksi. Otin "samoilla" spekseillä olleen ns tunnetun merkin tikun ja sain vain jatkuvia ongelmia. Vaihdoin laadukkaampaan ja homma alkoi toimia.
Uudessa autossa tosiaan hieman ratti vinossa. Varasin ajan teslalle takuuna ja sinänsä ihan ok, mutta nyt laittoivat että heidän nelipyöräsuuntauslaitteistonsa on rikki ja uusi aika joskus loppukuusta.
Kuinka nopeasti menee renkaat pilalle jos tuossa on vikaa?
Niin no voi toki olla että vain ratti vinossa, mutta ilmeisesti ratin vinossa oleminen usein johtuu siitä että pyörän kulmat ovat väärin joka sitten johtaa renkaiden epätasaiseen kulumiseen. Renkaat kuitenkin sen 1 200 €/sarja niin ei viitsisi niitä turhaan pilata. Ei ole kokemusta kuinka nopeasti tämä sitten tapahtuisi joten siksi kysyn. Aiheuttaako 5000 km paljon epätasaista kulumista? Vai onko tuo matka ihan merkityksetön?Lopeta heti ajo ja auto lavetille! No vitsi vitsi, tuskin kannattaa huolestua. Ja jos siellä on vaan ratti vinossa eihän se vaikuta renkaiden kulumaan mitenkään (terv. pilkunnussija).
Niin no voi toki olla että vain ratti vinossa, mutta ilmeisesti ratin vinossa oleminen usein johtuu siitä että pyörän kulmat ovat väärin joka sitten johtaa renkaiden epätasaiseen kulumiseen. Renkaat kuitenkin sen 1 200 €/sarja niin ei viitsisi niitä turhaan pilata. Ei ole kokemusta kuinka nopeasti tämä sitten tapahtuisi joten siksi kysyn. Aiheuttaako 5000 km paljon epätasaista kulumista? Vai onko tuo matka ihan merkityksetön?
Täytyy varmaan silmämääräisesti vähän tutkailla renkaita että miltä näyttävät. Jos ei mitään kummempaa näy nyt niin tuskin toisetkaan 2-3 tkm pahempaa aiheuttavat? Ei vain ole tällaisesta mitään kokemusta. En ole mitään autoa koskaan missään suuntauksessa käyttänyt tai ennen edes ajatellut koko asiaa. Tosin ei ole ennen ollut ratti vinossa missään.Riippuu siitä kuinka vinossa renkaat ovat. Aivan mahdoton sanoa kyllä tohon juuta tai jaata.
Täytyy varmaan silmämääräisesti vähän tutkailla renkaita että miltä näyttävät. Jos ei mitään kummempaa näy nyt niin tuskin toisetkaan 2-3 tkm pahempaa aiheuttavat? Ei vain ole tällaisesta mitään kokemusta. En ole mitään autoa koskaan missään suuntauksessa käyttänyt tai ennen edes ajatellut koko asiaa. Tosin ei ole ennen ollut ratti vinossa missään.
Kysyin Teslalta ja sanoivat että vie vaan muualle ja lasku heille. Eli homma selvä ja varailen ajan Vianorille.Mahtaa olla aika turha silmämääräisesti koittaa katsella niitä kulmia - ei niitä näe. Niissähän kuuluu olla hieman aurausta jne valmistajan antamien arvojen mukaan.
Ei saa. Kaikki päälle tai ei mitään.Navista ei taida saada kadun nimien lukemista pois päältä? Tuo kun sanoo ne todella väärin ja vieläpä aina suomeksi ja ruotsiksi. Haluaisin, että sanoisi vaan kääntymisen ohjeet ja matkat kääntymiseen jne. mutta ei lukisi noita kadun nimiä turhaan ollenkaan kun ei niistä saa selvää kuitenkaan.