Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Laadulla tarkoitin tässä kohtaa jenkkityyliä. Enemmän siis "muovinen" kuin "hienostunut" "viimeistelty".
Okei. Itselläni ihan erilainen kokemus siitä. Mielestäni esimerkiksi volkkarilla on muovinen sisusta, kuin taas teslalla yllättävänkin skandinaavisen minimalistisen näköinen. Myös ulkopuoliset, jotka eivät ole ennen teslassa istuneet ovat kaikki aika vilpittömästi olleet että ”wau, tää on ihan pirun erilainen ja samaan aikaan pirun siisti!”. Tämä oli itsellänikin aikoinaan se ensimmäinen fiilis.
 
Okei. Itselläni ihan erilainen kokemus siitä. Mielestäni esimerkiksi volkkarilla on muovinen sisusta, kuin taas teslalla yllättävänkin skandinaavisen minimalistisen näköinen.

Muovinen vs. minimalistinen? Mielestäni nuo ei ole samalla asteikolla eri päissä. Minimalistinen sisustus voi olla muovinen, ja täynnä tilpehööriä ja krumeluureja oleva taas laadukkaan ei muovisen tuntoinen.

Onko teslan sisämateriaalit laadukkaan tuntoisia kun niitä koskettelee tai koputtelee sormin? Ainakin tuossa 2019vm kolmosessa kaikkien luukkujen sulkeminen rämähti aika häiritsevästi kabiiniin, ei semmonen saksalaismallinen "thump" vaan sellainen prängg<ja joku jää soimaan> -tyylinen, lähempänä fischer priceä kuin bemaria, juunou :rofl:
 
Muovinen vs. minimalistinen? Mielestäni nuo ei ole samalla asteikolla eri päissä. Minimalistinen sisustus voi olla muovinen, ja täynnä tilpehööriä ja krumeluureja oleva taas laadukkaan ei muovisen tuntoinen.

Onko teslan sisämateriaalit laadukkaan tuntoisia kun niitä koskettelee tai koputtelee sormin? Ainakin tuossa 2019vm kolmosessa kaikkien luukkujen sulkeminen rämähti aika häiritsevästi kabiiniin, ei semmonen saksalaismallinen "thump" vaan sellainen prängg<ja joku jää soimaan> -tyylinen, lähempänä fischer priceä kuin bemaria, juunou :rofl:
Siis onhan siellä muovia, mutta niin on jokaisessa muussakin autossa samassa ja vähän kalliimmassakin hintaluokassa. Tietenkään ei pysty verrata mihinkään EQS mersuun, mutta juurikin vaikka volkkariin pystyy ja volkkarissa on varmasti saman verran kovamuovia sisällä. Eli itselleni teslan sisusta ainakin uppoaa ihan kivasti ja olen tyytyväinen autoon myös sen osalta.

Ymmärrän kyllä, että ainakin tuo minimalistisuus saattaa jakaa mielipiteitä ja vihaajia löytyy varmasti. Mutta vihaajia löytyy asiaan kuin asiaan joka tapauksessa vaikka tesla tekisi mitä.
 
Muovinen vs. minimalistinen? Mielestäni nuo ei ole samalla asteikolla eri päissä. Minimalistinen sisustus voi olla muovinen, ja täynnä tilpehööriä ja krumeluureja oleva taas laadukkaan ei muovisen tuntoinen.

Onko teslan sisämateriaalit laadukkaan tuntoisia kun niitä koskettelee tai koputtelee sormin? Ainakin tuossa 2019vm kolmosessa kaikkien luukkujen sulkeminen rämähti aika häiritsevästi kabiiniin, ei semmonen saksalaismallinen "thump" vaan sellainen prängg<ja joku jää soimaan> -tyylinen, lähempänä fischer priceä kuin bemaria, juunou :rofl:

2019 long rangen kävin koeajaa niin sinällään se minimiin viety nappuloiden määrä oli ihan ok. Toki se viimeistelyn puutteellisuus ja nitinä siellä ja natina täällä vähän häiritsi. Ulkoakin paneelien sovitus oli vähä vinksin vonksin ja epämääräiset alustan äänet ajon aikana tähän päälle. Kyseisellä autolla oli kyl ajettu jo yli 100tkm.
 
Siis onhan siellä muovia, mutta niin on jokaisessa muussakin autossa samassa ja vähän kalliimmassakin hintaluokassa. Tietenkään ei pysty verrata mihinkään EQS mersuun, mutta juurikin vaikka volkkariin pystyy ja volkkarissa on varmasti saman verran kovamuovia sisällä. Eli itselleni teslan sisusta ainakin uppoaa ihan kivasti ja olen tyytyväinen autoon myös sen osalta.
Jos volkkarilla tarkoitat ID sarjaa, niin paskaahan sekin on. Jos jättää Bornin hipaisukytkimet omaan arvoonsa, niin siinä alkaa jo vähän yritystä viimeistelyssä. ID3. facelift taitaa olla samaa tasoa. Toki autojen hintaluokkakin täytyy muistaa, se mikä on ok <20 k€ Miissä ei mene läpi millään 50 k€ autossa. Kovan muovin käyttö yleensä valitettavasti kulkee käsi kädessä nitinöiden ja natinoiden kanssa.
 
Luuletko, että 10k€ alennuksia vielä tulee tai reippaita alennuksia ylipäätään? Kiinteä eli ei-neuvoteltava on hyvä, koska se on selkeä ota tai jätä. Sillä hetkellä.

Mitenköhän tämä olisi mennyt, jos Tesla olisi perinteinen autonvalmistaja jälleenmyyjineen ja heidän marginaalit ja tuotantokyky olisi sama kuin nyt?
Miksei tulisi alennuksia? Ekat iso alennus oli koska korot nousi ja ei ostajia. Nyt neljänneksen loppu ja lyödään alea. Kiinteä hinta on neuvoteltavissa kun odotat sinne neljänneksen loppuun, niin saat autossa 2-5k heti pois.
 
Kun autojen hintoja nostetaan - ihmiset valittaa
Kun autoja myydään alennuksella - ihmiset valittaa

Tämä on minussa herättänyt hilpeyttä toisinaan, kun haukutaan autoja sen takia, kun ovat liian halpoja. :D Mutta siihen on helppo lääke. Ostaa niin kalliin auton, että alkaa tuntua hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä vaikuttaa tätä lankaa katselemalla, että aivan kaoottista tää hinnoittelu. Nyt saa uusia samaan hintaan kuin mitä käytettyjä? Aika jännää kyllä seurailla.

edit. Ei siis varmaan lohduta pari vuotta sitten uuden Teslan ostaneita.
 
Kyllä vaikuttaa tätä lankaa katselemalla, että aivan kaoottista tää hinnoittelu. Nyt saa uusia samaan hintaan kuin mitä käytettyjä? Aika jännää kyllä seurailla.

edit. Ei siis varmaan lohduta pari vuotta sitten uuden Teslan ostaneita.
Uusia on saanut jo vuosia samaan hintaan kuin käytettyjä. Enemmänkin käytetyn myynti on nyt tapettu.
 
No mitä noille käytetyille nyt sitten tapahtuu?

edit. Sinnikkäästi niitä yritetään kaupitella ja Tesla tunkee uutta markkinoille samalla hinnalla. Jännää on :)
No varmaan tippuvat sinne tasolle missä kuuluukin olla.
Eihän tossa ole pitkään aikaan ollut mitään järkeä, että käytetty maksaa saman tai enemmän kuin uusi.
 
No mitä noille käytetyille nyt sitten tapahtuu?

edit. Sinnikkäästi niitä yritetään kaupitella ja Tesla tunkee uutta markkinoille samalla hinnalla. Jännää on :)
Jaa a. Kaippa niitä joku ostaa mutta jos mielessä on Teslan vaihto niin ei kannata kiirehtiä.
 
Monien asioiden kohdalla jokaisen pitäisi miettiä, että onko asiaan varaa ja onko se itselle tarpeellinen. Mitä huonommat alkutiedot, sen suurempi ostokrapula oston jälkeen tuotteen luonteesta riippumatta.

Jos ostat esim osakkeita tänään ja mietit hintaa vuoden päästä tai mitä osakkeet maksoivat kolme vuotta sitten, niin varmasti tulee monenlaista mieleen. Jälkiviisaus on helppoa ja joskus typerääkin.

Seuraan paljon erilaisia tarvitsemiani asioita ja ostan sellaisen, mikäli se sattuu olemaan omassa ymmärryksessäni/maailmakuvassa sen hintainen, että se kannattaa silloin ostaa. Ja näin toimiessani en juurikaan päädy tilanteeseen joka harmittaisi. Monesti asioiden ostaminen voi kestää pitkäänkin, mutta mihin tässä on kiire…

Jos taas seuraat jotain uutta ja tuntematonta asiaa 10 päivää ja teet sillä tiedolla ostokset, etenkin kalliin auton oston, niin voi joko osua lotto kohdalleen tai sitten useimmiten ei.

Ja jos on pakkotila saada auto juuri tietyllä hetkellä, niin riskiä saa pienemmäksi oleellisesti ostamalla leimassa olevan rieskan vaikka puoleksi vuotta, jotta ehtii löytää sen itselle sopivan auton. Ja joskus siinä odotellessa/katsellessa voi tulla toisiin aatoksiin ja tulee ostettua jotain paljon järkevämpää 50k€:lla kuin auto.

Ja oma veikkaus on, että Teslojen hinnat nousee taas kohta ( mutu, eikä perustu mihinkään ) ja ne jotka ovat tässä välissä hätäilleet ja joutuneet jostain syystä myymään autonsa isolla tappiolla ovat niitä, joiden housuissa en haluaisi olla. Itse en näillä hinnoilla myisi omaa autoa, jos sen olisin ostanut huomattavasti kalliimmalla vähän aiemmin.

Parempi ymmärrys markkinasta ja hintatietoisuus pitkältä ajalta kyllä kertoo ne kohdat, jolloin isoja hankintoja kannattaa tehdä, jolloin on parhaiten suojattu Goljatin huomioimasta kaoottisesta hinnoittelusta. Itse pidän kaaoksesta siinä määrin, että yleensä niiden aikana tulee tehtyä edullisimmat ostokset :lol:
 
Miksei tulisi alennuksia? Ekat iso alennus oli koska korot nousi ja ei ostajia. Nyt neljänneksen loppu ja lyödään alea. Kiinteä hinta on neuvoteltavissa kun odotat sinne neljänneksen loppuun, niin saat autossa 2-5k heti pois.
Totta, kolmosesta uskonkin hinnan vielä laskevan. 40k€ auto uutena.

Mutta se yhtälö, että maailman parhaiten myyvän sähköauton ja mahdollisesti tämän vuoden myydyimmän auton (eli MY) hinta laskisi vielä isosti olisi hämmentävää. Jossain kohti Teslankin kate laskee liikaa liiketoiminnan kannalta, vaikka miten kilpailijoille survotaan kapuloita hanureihin ja liikevaihto kasvaa kohisten. Jos MY:n hinta kuitenkin laskee tammikuun tyylillä jatkossakin, niin Teslan tuotannon tehokkuus on oikeutetusti aika ylivoimaista.
 
Kyllä vaikuttaa tätä lankaa katselemalla, että aivan kaoottista tää hinnoittelu.
...
Ei kuule eroa dieselgatesta ja miten lyhyessä ajassa kiisselivehkeistä tuli pahimpia saastuttajia. Näkyi käytettyjen arvostuksessa raskaasti. Meikäläisen suorakutosesta bemarista putosi arvo tonnin kuussa vajaan vuoden ajan olettamani arvonaleneman päälle.
 
Siinähän on tietysti se, että iso osa näistä on ostettu rahoituksella. Ei varmaan (yksityisten) myyjien hirveästi huvita laskea hintaa kun jokainen tonni on paskaa käteen.
 
Jos teslaa menee kaupaksi niin paljon kun nyt ilmeisesti menee niin olisi erikoista laskea hintaa enää, toisaalta jos laskisi hinnan todella alas ja tehdas kapasiteetti olisi kohdillaan niin voisi saada kaikki kilpailijat konkurssiin. Mutta ei taida olla kapasiteettia riittävästi tähän ainakaan vielä. Noin muutenhan tuo olisi hyvä strategia, myydä Model Y:tä vaikka hintaan 20 000€ niin tuskin käytännössä kukaan ostaisi mitään muuta autoa, mutta pitäisi olla mahdollisuus tehdä nuo kaikki.

Sitten kun muut valmistajat ovat konkurssissa niin voisi nostaa hinnat ylös ja alkaa käärimään rahaa.
 
Hinnan lasku kyllä nostaa myyntiä mutta myös korot syö sitä laskua jos osta rahoituksella.

Yn hinta ei välttämättä paljoa laske mutta jos tilanne on sama Q2 lopussa niin silloin saa taas auton halvemmalla kuin koskaan. Koska hinta elää sen mukaan että kunhan saadaan enemmän myyntiä.
 
Jos MY:n hinta kuitenkin laskee tammikuun tyylillä jatkossakin, niin Teslan tuotannon tehokkuus on oikeutetusti aika ylivoimaista.
Tai Teslalla on iso ongelma kysynnässä suhteessa investoituun tuotantokapasiteettiin. Varsinkin kun näyttää muiden hinnat aikalailla pitävän. Osavuosikatsauksessa sen sitten näkee.
 
Tai Teslalla on iso ongelma kysynnässä suhteessa investoituun tuotantokapasiteettiin. Varsinkin kun näyttää muiden hinnat aikalailla pitävän. Osavuosikatsauksessa sen sitten näkee.
Tämä. Mutta mille sitten on tuotantokapasiteetti mitoitettu, jos maailman myydyinpänä autona tulee rajuja alennuksia aiheuttavaa ylituotantoa, saati toistuvasti? Elämme mielenkiintoisia aikoja. Ei ihme, että Tesla puhututtaa.
 
Tämä. Mutta mille sitten on tuotantokapasiteetti mitoitettu, jos maailman myydyinpänä autona tulee rajuja alennuksia aiheuttavaa ylituotantoa, saati toistuvasti? Elämme mielenkiintoisia aikoja. Ei ihme, että Tesla puhututtaa.
Eikös se ole mitoitettu sen mukaan, että saavat 2 miljoonaa autoa vuodessa ulos? Jotenkin tuntuu että pakko saada tuotanto kasvamaan vaikka ei ostajista tiedä.
 
Tai Teslalla on iso ongelma kysynnässä suhteessa investoituun tuotantokapasiteettiin. Varsinkin kun näyttää muiden hinnat aikalailla pitävän. Osavuosikatsauksessa sen sitten näkee.
Hinnat on pitäneet ja myynti on romahtanut, onhan tämä julkisuuteen suomessakin kerrottu. Ja se romahtanut myynti on valunut Teslalle. Luvut tulevat näkymään heti maaliskuun myynneissä, tässä alustavaa esimerkkiä Norjan osalta, josta on päivittäista dataa saatavilla.

Screenshot 2023-03-28 at 21.41.17.png
 
Tuli nyt ostettua käytetty valkoinen model 3, kivaa kun voi vaihteeksi ajella taas niin ettei erotu massasta.

Myynnin yhteydessä nollattiin tietokone, jonkin aikaa herjasi että tekee kameroiden kalibrointia. Mutta tuon päätyttyäkään ei kyllä vakkari tai ap suostunut menemään päälle, sanoo vaan ei käytettävissä.
 
Tämä. Mutta mille sitten on tuotantokapasiteetti mitoitettu, jos maailman myydyinpänä autona tulee rajuja alennuksia aiheuttavaa ylituotantoa, saati toistuvasti? Elämme mielenkiintoisia aikoja. Ei ihme, että Tesla puhututtaa.
Selkeästi on ylituotantoa koska alennuksia julistetaan jatkuvalla syötöllä. Jos autoja ei vain saisi tarpeeksi nopeasti markkinoille niin hinnat olisivat nousussa. Minäkin mielenkiinnolla seuraan tätä juttua, ja lankaa, vaikka en todennäköisesti ikinä tule kyseistä autoa hommaamaan. Jatkakaa...
 
Eikös se ole mitoitettu sen mukaan, että saavat 2 miljoonaa autoa vuodessa ulos? Jotenkin tuntuu että pakko saada tuotanto kasvamaan vaikka ei ostajista tiedä.
Ok. Tavoite on ymmärtääkseni 1,8m, kun kapasiteetti vuosituotannolle olisi 1,9m. Kun viime vuonna tuotanto oli 1,37m, niin raakaa kasvua haetaan. Y ei siihen taida riittää, vaan kolmosta pitää saada myytyä. Y:n myynti oli 0,76m ja kolmosen 0,54m. Vaikka Y:stä tulisi maailman myydyin auto vuonna 2023 (eli oletetaan ylittävän corollan vuoden 2022 myynnin 1,12m), niin model 3:a pitää myydä yhtä kauheilla kasvulukemilla, jotta tuohon 1,8m päästään. Joo, kyllä model 3:n hinta laskee vielä, jos tuota vajaan kahden miltsin myyntiä tavoitellaan. (S ja X ovat marginaalisia kappalemäärissä).
 
Varmaan vakuutusasioitakin käyty tässä ketjussa paljon läpi, mutta oma soittokierros tuotti lähitapiolalta parhaan tuloksen. Halvin If olisi lasivakuutuksella suunnilleen saman hintainen, mutta if:n lasivakuutus korvaa vaan tuulilasin, siinä missä lähitapiolan koko auton lasit…
Tänään juuri hankin vakuutusta Model Y:lle ja IF:in myyjä sanoi että kaikki lasit kuuluvat lasivakuutukseen. Myös heidän nettisivuilla on maininta että lasivakuutukseen kuuluu muutkin kuin vain tuulilasi.
1680031777516.png
 
[
Hinnat on pitäneet ja myynti on romahtanut, onhan tämä julkisuuteen suomessakin kerrottu. Ja se romahtanut myynti on valunut Teslalle. Luvut tulevat näkymään heti maaliskuun myynneissä, tässä alustavaa esimerkkiä Norjan osalta, josta on päivittäista dataa saatavilla.

Screenshot 2023-03-28 at 21.41.17.png
Lainaat artikkelia, jossa kerrotaan yleisestä autokaupan hiljenemisestä ja vedät siitä johtopäätöksen, että myynti menee Teslalle :D Teslan hinnat tippuu, kun/jos markkina ei riitä vetämään kaikkia autoja, jotka Teslan täytyy pukata ulos, jotta kurssi ei niiaa. Ja Musk joudu kuseen Twitter-ostonsa kanssa. Muut nauraa vieressä, kun saavat aikaa ajaa kapasiteettiaan ylös, kun kaikki menee mitä saadaan ulos.
 
If:llä muuttui lasiturva 18.3 koskemaan kaikkia laseja, aikaisemmin esim Yn lasikatto olisi mennyt kaskosta
 
...
Muut nauraa vieressä, kun saavat aikaa ajaa kapasiteettiaan ylös, kun kaikki menee mitä saadaan ulos.
Olen aivan varma, että eivät naura. Oletettavasti n. 30% kasvua tekevälle pelkkiä sähköautoja maailmanlaajuisesti valmistavalle ja myyvälle firmalle ei naureta kilpailijoiden leirissä. Ei varsinkaan, kun autokohtainen kate oli viime vuonna monikertainen kaikkiin muihin nähden ja kasvu 40%.

Edit: Eivätkä naura, vaikka Tesla tekisi tappiota. Jokainen Teslan myymä auto on menetetty potentiaalinen kalliimman autosegmentin asiakas, jota ei saatu itselle tuotantohaasteiden ja/tai hinnan takia. Kerran jonot on yli vuoden mittaisia muilla, niin kannattaisi alkaa sylkemäämään sitä autoa nopeammin tehtaan ovista ulos, jolloin voisi lapata taikolla seteleitä sisään.

e: kirjoitusvirhe korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Teslan hinnoittelu on dynaamista. Hinnat elävät jatkuvasti kysynnän ja tarjonnan suhteessa. Autot hinnoitellaan siten että kaikki saadaan myydyksi, mahdollisimman korkeaan hintaan. Näkisin että nousevat korot, EU-alueen taantuma, epävakaa maailmantilanne sekä eurooppalaisten mieltymys pienempiin autoihin yhdistettynä Berliinin 5000kpl/viikko Y:n tuotantoon pitää Y:n hinnat alhaalla myös loppuvuoden. Kolmosen tuonti eurooppaan lienee Teslalle kalliimpaa kuin Y:n valmistus EU:ssa.
 
Olen aivan varma, että eivät naura. Oletettavasti n. 30% kasvua tekevälle pelkkiä sähköautoja maailmanlaajuisesti valmistavalle ja myyvälle firmalle ei naureta kilpailijoiden leirissä. Ei varsinkaan, kun autokohtainen kate oli viime vuonna monikertainen kaikkiin muihin nähden ja kasvu 40%.
Tesla ei ole kertonut katettaa ja sitä on vain arvailtu.
 
Tesla ei ole kertonut katettaa ja sitä on vain arvailtu.
Näin taitaa olla. Liikevaihto viime vuonna oli 81,4 miljardia dollaria, josta autoliiketoiminta 71,5 miljardia. Nettotulos koko puljulla 12,6 miljardia dollaria positiivinen. Tuosta kun laskee vaikka autoliiketoiminnan suhteellisen osuuden tuloksesta (olettaen muiden liiketoimintojen olevan yhtä kannattavia) ja jakaa myytyjen autojen määrällä 1,37m, saa aika kivan lukeman per kosla.

Itse peilasin konmenttini tähän: Charted: Tesla’s Unrivaled Profit Margins
Vaikka kate ei olisi varmasti tiedossa, myyntikate on helpompi vertailla ja siinäkin ero on moninkertainen.
 
Näin taitaa olla. Liikevaihto viime vuonna oli 81,4 miljardia dollaria, josta autoliiketoiminta 71,5 miljardia. Nettotulos koko puljulla 12,6 miljardia dollaria positiivinen. Tuosta kun laskee vaikka autoliiketoiminnan suhteellisen osuuden tuloksesta (olettaen muiden liiketoimintojen olevan yhtä kannattavia) ja jakaa myytyjen autojen määrällä 1,37m, saa aika kivan lukeman per kosla.

Itse peilasin konmenttini tähän: Charted: Tesla’s Unrivaled Profit Margins
Vaikka kate ei olisi varmasti tiedossa, myyntikate on helpompi vertailla ja siinäkin ero on moninkertainen.
Tuo taulukkohan on koostettu kaikista merkin myydyistä autoista eli ei kerro mitään. Teslan marginaalit ovat reilusti valuneet vuodessa ja q1/23 tulee alen takia todella rumaa jälkeä.
 
Tuo taulukkohan on koostettu kaikista merkin myydyistä autoista eli ei kerro mitään. Teslan marginaalit ovat reilusti valuneet vuodessa ja q1/23 tulee alen takia todella rumaa jälkeä.
?
Teslan tuotanto vuonna 2022 oli 0,76m model Y:tä, 0,54m model 3:sta ja 0,07m S/X:ää. Eli voidaan aika hyvällä omallatunnolla sanoa tulos per auto koskevan käytännössä malleja Y ja 3. Toki tuossa taulukossa on esitetty Q3/22 näkymä eli ei kerro koko viime vuoden vinkkeliä, mutta jokainen kvartaali tahkoi aika kovaa.

Q1 ale painaa aivan varmasti tuloksen alaspäin, koska ei tässä välissä tuotanto ole vastaavasti 10-20% tehostunut (vai voisiko olla?). Kohta sekin tiedetään.

Edit: Tesla nosti hintojaan H1/22, joten ei varmasti ole marginaalit valuneet viimeisen vuoden aikana vaan viimeisen kvartaalin ainana. Taisit tarkoittaa valumisella nykytilannetta vuoden takaiseen nähden.
 
Viimeksi muokattu:
?
Teslan tuotanto vuonna 2022 oli 0,76m model Y:tä, 0,54m model 3:sta ja 0,07m S/X:ää. Eli voidaan aika hyvällä omallatunnolla sanoa tulos per auto koskevan käytännössä malleja Y ja 3. Toki tuossa taulukossa on esitetty Q3/22 näkymä eli ei kerro koko viime vuoden vinkkeliä, mutta jokainen kvartaali tahkoi aika kovaa.

Q1 ale painaa aivan varmasti tuloksen alaspäin, koska ei tässä välissä tuotanto ole vastaavasti 10-20% tehostunut (vai voisiko olla?). Kohta sekin tiedetään.

Edit: Tesla nosti hintojaan H1/22, joten ei varmasti ole marginaalit valuneet viimeisen vuoden aikana vaan viimeisen kvartaalin ainana. Taisit tarkoittaa valumisella nykytilannetta vuoden takaiseen nähden.
Ei vaan muiden valmistajien kaikki automallit. Teslalla ei ole halpoja, joten katevertailu noin ei kerro mitään järkevää. Kuin huomioisi vain Porschen vagista. Teslan bruttokatemarginaali on valunut tasaisesti, tarkista vaikka.
 
Ei vaan muiden valmistajien kaikki automallit. Teslalla ei ole halpoja, joten katevertailu noin ei kerro mitään järkevää. Kuin huomioisi vain Porschen vagista. Teslan bruttokatemarginaali on valunut tasaisesti, tarkista vaikka.
Koko Teslan gross margin on kasvanut Q4/20 lähtien Q1/22 asti ja vielä Q2/22 oli sama kuin Q1. Sitten pientä laskua (Q1/22-->Q4/22 -1.5% koko vuodelle). Autoliiketoiminnan kvartaalilukuja en tähän hätään löytänyt, mutta oikeassa olet, laskua viime vuonna oli eli bruttokatemarginaali putosi 4%. Taso on ollut aika korkea 30%-->26%.

Tekeeköhän kuinka moni valmistaja sähköautoillaan voittoa? Ford ilmoitti reippaasti persnetollisesta tuloksesta sähköautobisneksestä ja VW aikoo päästä kannattavuudessa polttomoottorien tasolle 2-3 vuodessa. Tuon perusteella taitaa markkinoilla olla kovin vähän sähköautoilla hilloa tekeviä. Toki, jos maahantuojien, jälleenmyyjien ja rahoituksen/huoltosopparien kate siirrettäisiin valmistajalle, voisi tilanne olla eri. Täysin Teslan marginaaleja ei voi siis verrata muihin valmistajiin.
 
^nähtävästi tämä alustan casting(valu) edesauttaa että autoja tulee ulos linjalta entistä nopeammin kiinteiden kulujen pysyessä vakiona. Eli on tuotanto erityisesti Y:n osalta myös halventunut/auto. Nythän etupenkitkin tulee autoon akun mukana jne. Muistaakseni 20% on Teslan tuottotavoite.
 
1. Ulkomaan reissu Y:ä ( Åressa ) muutama huomio

-MY:ä todella paljon, enemmän tuntui tulevan vastaan kun kolmosia

-Supercharger - verkko kattavampi kuin Suomessa, nyt sitä vasta huomasi miten ylivoimaisen toimiva tuo on, ei tartte uhrata ajatustakaan äppien lataamiseen yms. Kerran joutui odottamaan minuutin vapaata pönttöä

- Akun varausprosentin tarkkuus hämmästyttää. Boksi katolla ja märkä tie niin silti ennuste 1% tarkkuudella oikein. Ihan huoletta voi navigoida seuraavalle superille alle 5% varauksella
 
1. Ulkomaan reissu Y:ä ( Åressa ) muutama huomio

- Akun varausprosentin tarkkuus hämmästyttää. Boksi katolla ja märkä tie niin silti ennuste 1% tarkkuudella oikein. Ihan huoletta voi navigoida seuraavalle superille alle 5% varauksella
Paljonko kulutus muuten nousi boksi katolla?
 
Tänään aamulla oli puhelimessa ilmoitus, että 2023.6.9 päivitys ladattavana. Laitoin samantien lataukseen ja kun lähdin autolla ajelemaan hetken päästä niin ruudulla odotti tieto että parkkiavustus on käytettävissä. Lyhyellä kokemuksella ihan ok, mutta jos vaikka valoissa ajaa kovin lähelle edelläolevaa autoa ja kun se lähtee liikkeelle niin aina tulee auton mielestä kolari. Eli ajetaan sen punaisen viivan yli, varmaankin koska kamera ei toki näe siihen ihan eteen ja jos ajaa niin lähelle että edellisen auton perä on siinä katveessa niin auto muistaa että siinä on jotain.

Omalle paikalleni kun parkkeerasin niin aika reilulla marginaalilla edessäpäin sanoi jo että stop. Tosin tuossa omassa parkkiruudussani kyllä ihan hyvä etäisyys, enkä tuon lähemmäksi haluaisikaan ajaa. Peruutusta en päässyt vielä testaamaan, täytyy kokeilla.
 
Mikä perhana siinä on, että ihmiset saa päivityksiä, mutta itselleni ei vaan tule vaikka on se ”edistynyt” päivityksien lataus päällä.
 
Miten tuo Ifin lasiturva suhtautuu jos on lasissa esim. 5 kiveniskemää (osa näkökentässä), tuleeks uutta lasia mukisematta vai pitääks odottaa et on halkeama ensin? Vähän ollut eri kokemuksia noista itsellä. Etulaseja on mennyt aikojen saatossa neljä-viisi ja yksi takalasi räjähti valoissa, ei tietoa syystä. Eli kyllä toi lasivakuutus on sinänsä hyvä olla varsinkin jos on lasissa vielä lämmitystä sun muuta. Nyt keväällä varsinkin kiviä ja nastoja lentää.
 
Miten tuo Ifin lasiturva suhtautuu jos on lasissa esim. 5 kiveniskemää (osa näkökentässä), tuleeks uutta lasia mukisematta vai pitääks odottaa et on halkeama ensin? Vähän ollut eri kokemuksia noista itsellä. Etulaseja on mennyt aikojen saatossa neljä-viisi ja yksi takalasi räjähti valoissa, ei tietoa syystä. Eli kyllä toi lasivakuutus on sinänsä hyvä olla varsinkin jos on lasissa vielä lämmitystä sun muuta. Nyt keväällä varsinkin kiviä ja nastoja lentää.
Vaihtoivat kyselemättä ainakin minulle, kun oli jo 3 korjausta alla samaan lasiin.
 
Yritykselle kun MY hommailin niin IF:n myyjä tarjos 2100€ täyskaskoa lasiturvalla ja sijaisautolla. Pohjolalta 1800€ ja Lähitapiolalta n.1600€. Suolaiset hinnat verrattuna henk.koht täysiin bonuksiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 164
Viestejä
4 503 748
Jäsenet
74 336
Uusin jäsen
Taniiih

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom