Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tesla on autona niin erilainen, että se herättää mielipiteitä useiden ominaisuuksiensa takia, vaikka ne toteuttavat funktionsa. Ovikahvat, keskinäyttö, ota-päivitykset jne. Sitten Teslassa on "ominaisuuksia", joiden toimivuus verrattuna perinteiseen teknologiaan on niin ja näin (mm. pysäköintitutka). Sitten on puuttuvia tai selvästi huonoja asioita (mm. huoltoverkosto). Parranpärinää siis riittää. Kaikilla autofoorumeilla tulee tesla-keskusteluihin näistä jutuista avautujia joko perustellusti tai provosoivasti ja toisaalta teslaan (ja sen hyviin puoliin) intohimoisesti suhtautuvat vetävät herneen nenään.

Nyt kun tuli muutamasata kilsaa MY LR:llä lisää, niin on se oikein jämäkkä, näkyvyys hyvä, äänentoisto erinomainen ja asetusten kerran laittamisen jälkeen erinomaisen helppo lähteä ajamaan. Ei kitise mistään. Alusta nypyttää välillä, mutta ei ole kuitenkaan kova 19" rinkuloilla. MY on tunnoton ajettava eli rattiin ei välity tie saksalaisten tyyliin. Regenerointia ei pysty säätämään ja se on typerää, kun on aika voimakas. Yhdesti on tuulilasinpyyhkijät sekoilleet. Puhelintoiminto ei ole minusta toimiva vaan navigointi valikossa pitäisi pystyä tekemään vähemmillä valinnoilla ja isommilla symboleilla. Softa on sujuvin käyttää kaikista ajamistani autoista ja tilaa on vähintäänkin riittävästi isoihin farkkuihinkin nähden. Onkohan suomenkielinen ääniohjaus turha toive?
 
Ottaen huomioon, että saksalaiset ovat myös alkaneet kokeilla "tilausmallia" varusteissa, epäilenpä että olet sinällään väärässä, vaikkakin aivan oikeassa.

Todennäköisesti todisteiden valossa on halvempaa tehdä vain "fully loaded" tavaraa linjastolta ilman, että jokaista fyysistä muutosta ja osaa pitää erikseen säätää sinne linjalle = logistiikka kokoonpanossa virtaviivaistuu. Teslallahan ei oikein ole valittavana kuin väri, muuten tuotetaan "bulkkia." Ei kovin yksilöllistä kun vertaa jotain BMW lisävarustelistaa + Individual, mutta...

Aika näyttää.
Jos puhutaan komponentista, joka joka tapauksessa menee autoon, niin yksi ohjelmoitava standardiosa on parempi kuin 5 eri vaihtoehtoa. Jos taas joka autoon pitäisi laittaa jotain ylimääräistä osaa toiminnolle, niin tarkan markan saksalainen varmasti jättää palikan pois, jos ei tule käyttöön. Kustomoitavuus on elinehto aidolle premiumille, ei varmasti tule mihinkään katoamaan.
 
Tesla on autona niin erilainen, että se herättää mielipiteitä useiden ominaisuuksiensa takia, vaikka ne toteuttavat funktionsa. Ovikahvat, keskinäyttö, ota-päivitykset jne. Sitten Teslassa on "ominaisuuksia", joiden toimivuus verrattuna perinteiseen teknologiaan on niin ja näin (mm. pysäköintitutka). Sitten on puuttuvia tai selvästi huonoja asioita (mm. huoltoverkosto). Parranpärinää siis riittää. Kaikilla autofoorumeilla tulee tesla-keskusteluihin näistä jutuista avautujia joko perustellusti tai provosoivasti ja toisaalta teslaan (ja sen hyviin puoliin) intohimoisesti suhtautuvat vetävät herneen nenään.

Nyt kun tuli muutamasata kilsaa MY LR:llä lisää, niin on se oikein jämäkkä, näkyvyys hyvä, äänentoisto erinomainen ja asetusten kerran laittamisen jälkeen erinomaisen helppo lähteä ajamaan. Ei kitise mistään. Alusta nypyttää välillä, mutta ei ole kuitenkaan kova 19" rinkuloilla. MY on tunnoton ajettava eli rattiin ei välity tie saksalaisten tyyliin. Regenerointia ei pysty säätämään ja se on typerää, kun on aika voimakas. Yhdesti on tuulilasinpyyhkijät sekoilleet. Puhelintoiminto ei ole minusta toimiva vaan navigointi valikossa pitäisi pystyä tekemään vähemmillä valinnoilla ja isommilla symboleilla. Softa on sujuvin käyttää kaikista ajamistani autoista ja tilaa on vähintäänkin riittävästi isoihin farkkuihinkin nähden. Onkohan suomenkielinen ääniohjaus turha toive?
Suomenkielinen puheohjaus olisi kyllä hyvä kun pitäisi olla aika fluent englanti eikä rallienglannilla tunnista useampaankaan otteeseen. Eivät ole puoleentoista vuoteen ainakaan saaneet pihalle ja tuskin tulee vielä ensi vuonnakaan.
 
Jos puhutaan komponentista, joka joka tapauksessa menee autoon, niin yksi ohjelmoitava standardiosa on parempi kuin 5 eri vaihtoehtoa. Jos taas joka autoon pitäisi laittaa jotain ylimääräistä osaa toiminnolle, niin tarkan markan saksalainen varmasti jättää palikan pois, jos ei tule käyttöön. Kustomoitavuus on elinehto aidolle premiumille, ei varmasti tule mihinkään katoamaan.
Teslan kohdalla ei aina tiedä onko se komponentti siellä. Viime kesänä ja alkuvuoden tuli autot ilman toista rattiohjausta eli autot eivät ole FSD valmiita. Vasta nyt tuo komponentti palautettu.

Kuten myös Ysta puuttui kesän toimituksista virransyöttö kärrylle.
 
Suomenkielinen puheohjaus olisi kyllä hyvä kun pitäisi olla aika fluent englanti eikä rallienglannilla tunnista useampaankaan otteeseen. Eivät ole puoleentoista vuoteen ainakaan saaneet pihalle ja tuskin tulee vielä ensi vuonnakaan.

Suomi on aika pieni markkina-alue TESLAlle. Olisko se ollut joku Nokian puhelin mikä osasi lukea tekstiviestejä, tuki myös suomea. Tuli kunnon rallienglantia kun se luki englantia suomeksi.
 
Tesla on autona niin erilainen, että se herättää mielipiteitä useiden ominaisuuksiensa takia, vaikka ne toteuttavat funktionsa. Ovikahvat, keskinäyttö, ota-päivitykset jne. Sitten Teslassa on "ominaisuuksia", joiden toimivuus verrattuna perinteiseen teknologiaan on niin ja näin (mm. pysäköintitutka). Sitten on puuttuvia tai selvästi huonoja asioita (mm. huoltoverkosto). Parranpärinää siis riittää. Kaikilla autofoorumeilla tulee tesla-keskusteluihin näistä jutuista avautujia joko perustellusti tai provosoivasti ja toisaalta teslaan (ja sen hyviin puoliin) intohimoisesti suhtautuvat vetävät herneen nenään.

Nyt kun tuli muutamasata kilsaa MY LR:llä lisää, niin on se oikein jämäkkä, näkyvyys hyvä, äänentoisto erinomainen ja asetusten kerran laittamisen jälkeen erinomaisen helppo lähteä ajamaan. Ei kitise mistään. Alusta nypyttää välillä, mutta ei ole kuitenkaan kova 19" rinkuloilla. MY on tunnoton ajettava eli rattiin ei välity tie saksalaisten tyyliin. Regenerointia ei pysty säätämään ja se on typerää, kun on aika voimakas. Yhdesti on tuulilasinpyyhkijät sekoilleet. Puhelintoiminto ei ole minusta toimiva vaan navigointi valikossa pitäisi pystyä tekemään vähemmillä valinnoilla ja isommilla symboleilla. Softa on sujuvin käyttää kaikista ajamistani autoista ja tilaa on vähintäänkin riittävästi isoihin farkkuihinkin nähden. Onkohan suomenkielinen ääniohjaus turha toive?
Yhtä lyhyellä kokemuksella vastaa aika tavalla omaa kokemusta. Lasiset pinnat helpottavat takamatkustajien kuulemista huomattavasti, mutta toisaalta muistuttaa kasvihuoneen akustiikkaa. Pidän myös äänentoistosta, mutta rockiin ei sovi niin hyvin kuin konemusiikkiin. Kova alusta ja tunnottomuus tekevät minulla sen, että tulee ajettua selvästi rauhallisemmin. Ei ole häirinnyt kuitenkaan.
 
Onkohan suomenkielinen ääniohjaus turha toive?
Tämähän ei ole millään muulla merkillä ongelma, koska käytössä on carplay / android auto, jolloin tuettuna on Googlen / Applen oma ääniohjaus + speech-to-text engine jne...
 
Tämähän ei ole millään muulla merkillä ongelma, koska käytössä on carplay / android auto, jolloin tuettuna on Googlen / Applen oma ääniohjaus + speech-to-text engine jne...
Kyllä. Tämä ei vain minulla toiminut pre-fl GTE Passatissa. Jospa nykyisissä pelaisi.
 
Suomi on aika pieni markkina-alue TESLAlle. Olisko se ollut joku Nokian puhelin mikä osasi lukea tekstiviestejä, tuki myös suomea. Tuli kunnon rallienglantia kun se luki englantia suomeksi.
-21 vuoden syksyllä Vantaan pojat alko puheohjauksia koodaan kun kysyin. Ei vaan oo toteutusta näkynyt. Vielähän tuo kerkeää tulla vaikka vuonna 2025.
 
No siis ainakin omassa Kiassa (plugin CEED 21) on puheohjaus suomeksi ja se toimii hyvin. Lähinnä komentoja on todella vähän, mutta ne mitä on, toimivat kyllä erinomaisesti. Ei nyt luulisi Teslan kohdalla olevan kovin kummoinen ongelma joten eiköhän kyse ole vain priorisoinnista mihin panostetaan.
 
Yhtä lyhyellä kokemuksella vastaa aika tavalla omaa kokemusta. Lasiset pinnat helpottavat takamatkustajien kuulemista huomattavasti, mutta toisaalta muistuttaa kasvihuoneen akustiikkaa. Pidän myös äänentoistosta, mutta rockiin ei sovi niin hyvin kuin konemusiikkiin. Kova alusta ja tunnottomuus tekevät minulla sen, että tulee ajettua selvästi rauhallisemmin. Ei ole häirinnyt kuitenkaan.

Mulla M3LR ja tykkään tuosta alustasta tosi paljon. Eihän se mikään Comfort ole, mutta miellän tuon auton itse sportiksi ja siltä kantilta se tuntuu mielestäni siltä miltä pitääkin. Auto on jämäkkä ajaa ja pysyy tiessä rauhallisena myös silloin kun sille antaa kaasua.

Automaattiset pyyhkijät vähemmän yllättäen paskaa. Ajattelin, että voisivat toimia paremmin kun eivät perustu lasissa olevaan sateentunnistimeen, jossa se jumipisara tai huurre saa ensin sekoamaan auton ja sitten omistajan, mutta ihan samaa näyttää olevan kameroillakin. Aina liian nopea tai liian hidas, ei ikinä sellainen kun haluaisin sen olevan.

Tutkattomuus varmaan kans pidemmässä juoksussa huonompi kuin antureilla. Talvella eroa ei huomaa. Mersussa ne rääkyivät, koska anturit olivat lumen/jään alla, tässä ne rääkyy koska kamera ei näe mitään samoista syistä. Onneksi on peilit.

Autolla on todella kiva ajaa. Melkein tulee päivittäin keksittyä jotain tekosyytä, että pääsee vähän ajeluttamaan. En muista milloin olisin viimeksi ollut jostain vehkeestä yhtä innoissaan. Todella mukava laite ajaa sekä kaupungissa, että matkaa ja onhan se voima jotain tautista mikä siellä on. Kaasupolkimen painaminen tuo joka kerta hysteerisen virneen naamalle.

Pari viimeistä autoa olleet saksalaisia ja eihän tuo viimeistely tässä samaa luokkaa ole. Joka paikasta ns. perusasiallinen. Enemmän Japani kun Saksa. Voin elää asian kanssa. En odottanut saavani 50-kilolla autoa, jossa on tämä suorituskyky ja mersun viimeistely. Jos yksi asia pitäisi muuttaa, niin se on rengasmelu. Ei nyt mikään kauhean paha, mutta entiseen mersuun verrattuna ero on selvä.

Autopilotia kokeilin kerran ja totesin, että ei ole mun juttu. Jos haluaisin olla matkustaja, niin hankkisin kuskin. Todella typerä tunne istuskella kuljettajan paikalla ilman, että varsinaisesti ajaa sitä autoa. Aika helvetin pelottavaakin.

Ilmastoinnin, valojen, ovenkahvojen yms. täällä rapaa saaneiden asioiden tiimoilta en ole huomannut mitään puutteita. Auto on todella lämmin, valoautomatiikka toiminut ihan ok (joskin välillä ihmetyttänyt, että käyttää pitkiä päällä taajama-alueellakin jos ei liikennettä) ja kahvat ovat pysyneet ovessa. Lataaminen ei ole vielä aiheittanut harmitusta, mutta tämän epäilen pidemmässä juoksussa olevan suurin koetinkiveni. Kuulun osastoon kusematta lappiin, mutta Teslan kanssa tuota optiota ei ikävä kyllä ole.
 
Ilmastoinnin, valojen, ovenkahvojen yms. täällä rapaa saaneiden asioiden tiimoilta en ole huomannut mitään puutteita. Auto on todella lämmin, valoautomatiikka toiminut ihan ok (joskin välillä ihmetyttänyt, että käyttää pitkiä päällä taajama-alueellakin jos ei liikennettä) ja kahvat ovat pysyneet ovessa. Lataaminen ei ole vielä aiheittanut harmitusta, mutta tämän epäilen pidemmässä juoksussa olevan suurin koetinkiveni. Kuulun osastoon kusematta lappiin, mutta Teslan kanssa tuota optiota ei ikävä kyllä ole.
Mielenkiinnosta, miksi ei käyttää pitkiä taajamassakin jos on pimeää? Itsellä on meinaan ongelmana nykyisen työsuhde Corollan kanssa se että valot osoittavat yllättävän lähelle ja monesti pitkät päällä näkisi paremmin pyörätiet yms tien suuntaisesti kulkevat väylät.
 
Mielenkiinnosta, miksi ei käyttää pitkiä taajamassakin jos on pimeää? Itsellä on meinaan ongelmana nykyisen työsuhde Corollan kanssa se että valot osoittavat yllättävän lähelle ja monesti pitkät päällä näkisi paremmin pyörätiet yms tien suuntaisesti kulkevat väylät.

Muistaakseni ainakin 90-luvun loppupuolella vielä opetettiin että pitkiä käytetään vaan taajaman ulkopuolella. Itsekin eilen aamulla ihmettelin että näkeepäs lähivaloilla hyvin pimeässä kaupungissa, mutta painelikin pitkät päällä. Tosin ongelmitta vaihtui lyhyisiin, jos oli vastaantulija näköpiirissä.
 
Muistaakseni ainakin 90-luvun loppupuolella vielä opetettiin että pitkiä käytetään vaan taajaman ulkopuolella. Itsekin eilen aamulla ihmettelin että näkeepäs lähivaloilla hyvin pimeässä kaupungissa, mutta painelikin pitkät päällä. Tosin ongelmitta vaihtui lyhyisiin, jos oli vastaantulija näköpiirissä.
Siis pitkiä ei saa käyttää jos on valaistu tieosuus. Oli muuta liikennettä tai ei.
Sillä ollaanko taajamassa vai ei, ei ole merkitystä.
 
Muistaakseni ainakin 90-luvun loppupuolella vielä opetettiin että pitkiä käytetään vaan taajaman ulkopuolella. Itsekin eilen aamulla ihmettelin että näkeepäs lähivaloilla hyvin pimeässä kaupungissa, mutta painelikin pitkät päällä. Tosin ongelmitta vaihtui lyhyisiin, jos oli vastaantulija näköpiirissä.
Itse en enää muista liiemmin oliko moista omassa autokoulussa mutta enpä ole toisaalta koskaan nähnyt ongelmaa pitkien käytön kanssa jos koen että tieosuus on sopiva, muut eivät kärsi ja yleinen turvallisuus paranee lisäämällä valoa.

Tesla ja aiemmat Fordit tykkäsivät käyttää pitkiä oman maun mukaan mutta tuo pirun corolla ei halua käyttää niitä oikein missään. Sama ylipäänsä valojen päällä olon kanssa. Tuo Corolla on automaatti valoilla ja pitkillä olevista omista autoistani se joka vaatii melkeinpä päivittäistä valojen manuaalista säätöä. Mielummin ne herkemmät valot kuin pimeässä valojen päälle ja pois räplääminen modernissa autossa.
 
Mielenkiinnosta, miksi ei käyttää pitkiä taajamassakin jos on pimeää? Itsellä on meinaan ongelmana nykyisen työsuhde Corollan kanssa se että valot osoittavat yllättävän lähelle ja monesti pitkät päällä näkisi paremmin pyörätiet yms tien suuntaisesti kulkevat väylät.

Tää on jostain ihan autokouluajoista (90-luvun alku) jäänyt tapa. En mä tiedä onko sitä koskaan sillä tavalla opetettu, mutta en ole ikinä käyttänyt muuten kuin säkkipimeillä tieosuuksilla taajamien ulkopuolella. Voi toki juontaa juurensa ihan siitäkin, että olen ollut laiska leikkimään sen viiksen kanssa ja tottunut käyttämään ainoastaan silloin kun ihan pakko.
 
Autopilotia kokeilin kerran ja totesin, että ei ole mun juttu. Jos haluaisin olla matkustaja, niin hankkisin kuskin. Todella typerä tunne istuskella kuljettajan paikalla ilman, että varsinaisesti ajaa sitä autoa. Aika helvetin pelottavaakin.

Joo se on sitä autonomisen ajamisen beta-testausta jossa panoksena oma ja muiden liikenneturvallisuus.
 
Autopilotia kokeilin kerran ja totesin, että ei ole mun juttu. Jos haluaisin olla matkustaja, niin hankkisin kuskin. Todella typerä tunne istuskella kuljettajan paikalla ilman, että varsinaisesti ajaa sitä autoa. Aika helvetin pelottavaakin.
Jep, harmi että Tesla syytää resursseja varsinkin FSD:hen. Sen sijaan että ajan autoa itse, pitäisi vahtia liikennettä normaalisti sekä vahtia tietokonetta, ettei se aja autoa rekan alle.
 
Joo se on sitä autonomisen ajamisen beta-testausta jossa panoksena oma ja muiden liikenneturvallisuus.
Adaptiivinen vakkari + kaistallapito? Löytyy kai lähes jokaisesta nykyautosta ja hyvin toimii myös teslassa. En itse pidä tuota mitenkään wow juttuna, vaan ihan normaalina ajamisena, missä auto vaan hoitaa sinun puolestasi ratin kääntelyn ja kaasun säädön ja kuski tutkailee mitä ympärillä tapahtuu ja on valmiina ottamaan auton haltuun. Eipä ole ainakaan vielä tarvinnut ottaa ohjia käsiin. Kyllä se auto hoitaa.
 
Ite taas ajan käytännössä kaiken moottoritiellä tapahtuvan ajon autopilotilla, ihan helvetisti helpompaa ja varsinkin aamulla on paljon mukavampi ajella töihin kun auto hoitaa suurimman osan puolestasi.
Tuokin on veikeä että riippuu todella paljon järjestelmästä. En ole kokeillut noita fiineimpiä merkkejä tms mutta Teslan järjestelmä oli omasta mielestäni sentään ennalta-arvattava. Tiesin missä se toimii, missä ei ja reagoin sen mukaisesti. Monessa ns "normi" merkin tuotteessa nuo ovat sellaisia etten oikein saa käsitystä logiikasta millä ne toimivat, missä ja miten ja milloin ne eivät toimi. Voi toki olla että liian vähän kilometrejä niillä, mutta toisaalta Teslan kanssa se oli aika jees jo koeajolla. Ja koska en tajua logiikkaa, en luota siihen ja ajan mielummin itse.
 
Ite taas ajan käytännössä kaiken moottoritiellä tapahtuvan ajon autopilotilla, ihan helvetisti helpompaa ja varsinkin aamulla on paljon mukavampi ajella töihin kun auto hoitaa suurimman osan puolestasi.
No kai se on miten kukakin se näkee. Itse lähinnä stressitasot tapissa venasin milloin ollaan jonkun perseessä tai kyljessä. Se autopilotin ajaminen tuntui todella epävarmalta. Kaasun käyttö, jarrun käyttö yms. Toivottavasti näitä ei sallita koskaan.
 
No kai se on miten kukakin se näkee. Itse lähinnä stressitasot tapissa venasin milloin ollaan jonkun perseessä tai kyljessä. Se autopilotin ajaminen tuntui todella epävarmalta. Kaasun käyttö, jarrun käyttö yms. Toivottavasti näitä ei sallita koskaan.

Itellä ajaa sitä nopeutta mitä säädän ja ei oo kyllä tullu mitään kaistalta poistumisia tms. Kaistanvaihto on vähän laiska siinä kyllä
 
No kai se on miten kukakin se näkee. Itse lähinnä stressitasot tapissa venasin milloin ollaan jonkun perseessä tai kyljessä. Se autopilotin ajaminen tuntui todella epävarmalta. Kaasun käyttö, jarrun käyttö yms. Toivottavasti näitä ei sallita koskaan.
Ihan rehellisestä mielenkiinnosta kerro ihmeessä mikä sai tuntemaan epävarmuutta?

Itsellä isoimmat asiat olivat että jätti liian ison välin edellä menevään Kehä1 ruuhkaliikenteessä ja että kaistan leveyden kasvaessa auto ei tiennyt minne pitäisi mennä (bussipysäkki, leveä kaista, erkaneva liittymä huonoilla merkinnöillä tms). Itse koin jopa positiiviseksi turvallisuusaspektiksi. Nykyautoilla on niin helppo ajaa ettei siinä liikaa ajattele. Tajusin sen vasta kun ajoin taas autoa missä ei ole mitään apuja tai varusteita. Nyt on hyvä vertailla kun on 1990 ja 2022 vuosimallin autot pihassa ja voin vaihdella päittäin. Väitän että olen 10 kertaa parempi kuski 1990 auton ratissa kuin 2022 auton ratissa jos siinä ei olisi kaikkia apuja. Vanhemmassa oikeasti seuraa liikennettä 110% ajasta ja AJAA autoa. Modernilla kipolla vaipuu niin helposti puolikoomaan normi liikenteessä ajaessa (etenkin maantie/motari yms) vs "vanhoina hyvinä aikoina" että nuo ovat monelle nuoremmalle oikeasti hyviä asioita. En esim voisi kuvitella eräitä perheenjäseniä liikenteessä ilman ajoapuja jotka koettiin aiemmin yhtälailla kaheleiksi kuten autopilot/vastineet. Kertoo paljon että on monelle nuoremmalle "normiaalia" että 10cm lumeen voi jäädä jumiin koska ei osata käyttää kytkintä tai edes tiedetä mikä on luistonesto, "ei tällä uskalla ajaa" kun auto yrittää kaistaa vaihtaessa haukata loskavalliin motarilla vs joudut itse katsomaan ettet aja motarilla loskavallin yli liian tiukassa kulmassa ja pidät kaasun tasaisena vs että ajat vainajattelematta yli jne jne.
 
Itsellä isoimmat asiat olivat että jätti liian ison välin edellä menevään Kehä1 ruuhkaliikenteessä ja että kaistan leveyden kasvaessa auto ei tiennyt minne pitäisi mennä (bussipysäkki, leveä kaista, erkaneva liittymä huonoilla merkinnöillä tms). Itse koin jopa positiiviseksi turvallisuusaspektiksi. Nykyautoilla on niin helppo ajaa ettei siinä liikaa ajattele. Tajusin sen vasta kun ajoin taas autoa missä ei ole mitään apuja tai varusteita. Nyt on hyvä vertailla kun on 1990 ja 2022 vuosimallin autot pihassa ja voin vaihdella päittäin. Väitän että olen 10 kertaa parempi kuski 1990 auton ratissa kuin 2022 auton ratissa jos siinä ei olisi kaikkia apuja. Vanhemmassa oikeasti seuraa liikennettä 110% ajasta ja AJAA autoa. Modernilla kipolla vaipuu niin helposti puolikoomaan normi liikenteessä ajaessa (etenkin maantie/motari yms) vs "vanhoina hyvinä aikoina" että nuo ovat monelle nuoremmalle oikeasti hyviä asioita. En esim voisi kuvitella eräitä perheenjäseniä liikenteessä ilman ajoapuja jotka koettiin aiemmin yhtälailla kaheleiksi kuten autopilot/vastineet. Kertoo paljon että on monelle nuoremmalle "normiaalia" että 10cm lumeen voi jäädä jumiin koska ei osata käyttää kytkintä tai edes tiedetä mikä on luistonesto, "ei tällä uskalla ajaa" kun auto yrittää kaistaa vaihtaessa haukata loskavalliin motarilla vs joudut itse katsomaan ettet aja motarilla loskavallin yli liian tiukassa kulmassa ja pidät kaasun tasaisena vs että ajat vainajattelematta yli jne jne.
Vanhat järjestelmät tulivat auttamaan vaaratilanteisiin, uuden lähinnä mahdollistavat ajamisen ilman että oppii itse kunnolla ajamaan. Ja ajamisen kunnolla seuraamatta. Jo pelkkä vakkari aiheuttaa motarit täyteen jäykkäniskaisia liikkuvia onnettomuuden alkuja niin voi vaan kuvitella mitä tapahtuu, kun epämääräisesti toimivat autopilotit alkaa yhdessä arpomaan. Mälli on jo päättynyt siinä vaiheessa, kun kuski saa aivot pois "päiväunilta".
 
Ihan rehellisestä mielenkiinnosta kerro ihmeessä mikä sai tuntemaan epävarmuutta?

Kehä 1:llä tuota itsekin testailin. Kiihdyttää aivan tolkuttoman hitaasti muun liikennevirran perään ja jättää samalla raon, johon kammetaan väliin. Jos kiihdytykset olivat hitaita, niin jarrutukset sitten vastaavasti teräviä, koska kone ei ennakoi ja kaikki tulee ’yllätyksenä’ ml. nopeusrajoitusten vaihtelusta johtuva eläminen yms. En uskaltanut mennä jarruttamatta valoihin, koska muutakin liikennettä oli, mutta sen verran pitkään venasin, että olen melko varma siitä että punaisia päin oltaisiln ajettu niin että heilahtaa.

Tuon koeajon aikana Kehä 1:llä toikkaroi myös mopo edessä ja siihen auto ei tuntunut oikein osaavan reagoida mitenkään muuten kuin hiljentämällä vauhdin alle 50km/h. Tämäkin tapahtui aika nopeasti, vaikka se mopo ei ihan lähellä ollut. Takana ei varmasti naurattanut. Mua pelotti, hävetti, ja ahdisti. Samanlainen fiilis kun tyttäreni kyydissä päivänä jona hän sai ajokortin kolmannen tai neljännen inssin jälkeen.

Se adaptiivinen vakkari on ihan jees, koska se tuntuu orjallisesti vain pitävän etäisyyden staattisena edellä ajavaan eikä koita ajatella. Ajattelu ei todellakaan ole näiden vehkeiden juttu.
 
Niin sitä rakoa minkä vakkari jättää toiseen autoon kutsutaan "turvaväliksi", noin 1m per 1km/h
 
Kehä 1:llä tuota itsekin testailin. Kiihdyttää aivan tolkuttoman hitaasti muun liikennevirran perään ja jättää samalla raon, johon kammetaan väliin. Jos kiihdytykset olivat hitaita, niin jarrutukset sitten vastaavasti teräviä, koska kone ei ennakoi ja kaikki tulee ’yllätyksenä’ ml. nopeusrajoitusten vaihtelusta johtuva eläminen yms. En uskaltanut mennä jarruttamatta valoihin, koska muutakin liikennettä oli, mutta sen verran pitkään venasin, että olen melko varma siitä että punaisia päin oltaisiln ajettu niin että heilahtaa.

Tuon koeajon aikana Kehä 1:llä toikkaroi myös mopo edessä ja siihen auto ei tuntunut oikein osaavan reagoida mitenkään muuten kuin hiljentämällä vauhdin alle 50km/h. Tämäkin tapahtui aika nopeasti, vaikka se mopo ei ihan lähellä ollut. Takana ei varmasti naurattanut. Mua pelotti, hävetti, ja ahdisti. Samanlainen fiilis kun tyttäreni kyydissä päivänä jona hän sai ajokortin kolmannen tai neljännen inssin jälkeen.

Se adaptiivinen vakkari on ihan jees, koska se tuntuu orjallisesti vain pitävän etäisyyden staattisena edellä ajavaan eikä koita ajatella. Ajattelu ei todellakaan ole näiden vehkeiden juttu.
Hitaan kiihdytyksen allekirjotain, samoin raon. Jarrutuksien terävyyttä taas en kyllä havainnut ollenkaan. Itse ajelin ongelmatta esim Kehä3:lla vasemmalla kaistalla kilometrejä ja kilometrejä ruuhkassa ilman yhtään ns aktiivista inputtia (aka muuta kuin pidä käsi ratilla) autoon. Koeajo voi ehkä olla varsin erikoinen kokemus vs arkiajo joten en ihan kyllä voi allekirjoittaa kokemaasi. Ja mitä punaisiin päin ajamiseen tulee niin eihän tuon ns. normi autopilotin pitäisi niihin pysähtyäkkään. Tuo on sen 10ke FSD:n hommia. Ja pakko vielä kysyä, mitä ihmettä mopo teki Kehä1:llä ja mitä olisit auton halunnut tekevän muuta kuin reagoivan hidastamalla hitaasti etenevään ajoneuvoon edessä?
 
Itse ajelen motaria ja maantietä pitkälti autopilotilla. Käsi ratilla toki kuten pakkokin kun muuten hälyttelee. Todella hyvin on minusta toiminut ja piippaa sitten jos meneekin pois päältä. Kuski on toki aina vastuussa ajamisesta, mutta ei minua haittaa että auto osaa pitää itsensä tiellä ja hiljentää jos siihen tarvetta on.
 
Muutenkin veikkaan että yhestäkään autosta ei löydy adaptiivista vakkaria joka ajaa Kehä 1:n ruuhkassa alle 5 metrin päässä edellä olevasta autosta 80km/h
 
Niin sitä rakoa minkä vakkari jättää toiseen autoon kutsutaan "turvaväliksi", noin 1m per 1km/h

Se ’turvaväli’, jonka se kiihdytyksessä jätti muuhun liikennevirtaan on sellainen että väliin mahtuu kolme autoa ja takanaolijoiden tekisi mieli hakata tööttiä kun idiootti matelee.
 
Muutenkin veikkaan että yhestäkään autosta ei löydy adaptiivista vakkaria joka ajaa Kehä 1:n ruuhkassa alle 5 metrin päässä edellä olevasta autosta 80km/h
En oo väittänytkään ja mistään viidestä metristä ei oo puhuttu. Ei tää ole vain Teslan ongelma, vaan kone nyt on vaan paska kuski. Ihan merkistä riippumatta.
 
En oo väittänytkään ja mistään viidestä metristä ei oo puhuttu. Ei tää ole vain Teslan ongelma, vaan kone nyt on vaan paska kuski. Ihan merkistä riippumatta.

Meinasinkin kommentoida että ei taida kenelläkään olla toteutusta joka ei kasvata väliä kun edessä oleva kiihdyttää. Tietenkin jos edessä oleva kiihdyttää lujempaa kuin mihin oma auto pystyy, se on mahdoton yhtälö. Mutta veikkaan että jostain direktiivien syövereistä voi löytyä joku maksimi kiihdytysarvo mihin autot ovat rajoitettu kun käyttää vakkaria. Samoin kun ratin/renkaiden kääntönopeus on rajoitettu kun automatiikka sitä kääntelee.
 
Ja pakko vielä kysyä, mitä ihmettä mopo teki Kehä1:llä ja mitä olisit auton halunnut tekevän muuta kuin reagoivan hidastamalla hitaasti etenevään ajoneuvoon edessä?

Se on hyvä kysymys mitä se siellä teki. Auto havaitsi sen kyllä hyvissä ajoin. Jäi matelemaan 50 metrin päähän. Mopo siirtyi reunaan ja auto mateli edelleen. Minä ajoin ohi ja muu letka perässä.
 
Se on hyvä kysymys mitä se siellä teki. Auto havaitsi sen kyllä hyvissä ajoin. Jäi matelemaan 50 metrin päähän. Mopo siirtyi reunaan ja auto mateli edelleen. Minä ajoin ohi ja muu letka perässä.
Tldr, auto teki kuten sen oli tarkoituskin.
 
Se on hyvä kysymys mitä se siellä teki. Auto havaitsi sen kyllä hyvissä ajoin. Jäi matelemaan 50 metrin päähän. Mopo siirtyi reunaan ja auto mateli edelleen. Minä ajoin ohi ja muu letka perässä.

Kuulostaa ihan oikealta toimintatavalta, mitä nopeasti googlailin niin kehä 1 piennar ei ole niin leveä etteikö mopo sieltä viivan yli pilkistäisi. Täytyisi ajaa ihan reunassa mutta ketään ei siinä soralla/hiekalla ajele
 
Tldr, auto teki kuten sen oli tarkoituskin.
Jep. Samoin kun noissa kiihdytyksissäkin. Pointti onkin se, että ihmiskuskit hahmottavat tilanteen, osaavat ennakoida ja toimivat erilailla. Siksi on vaarallista, että siellä liikenteessä toikkaroi näitä autopilotteja, jotka tekevät asioita omien parametriensa mukaan eiväkä kykene lukemaan ihmisiä joiden toiminta ei ole koskaan täysin ennustettavissa.
 
En näkisi kyllä että autopilottia pitäis käyttää jossain yhdellä Suomen ruuhkaisimmilla teillä vaan nimenomaan moottoritiellä yms.
 
En näkisi kyllä että autopilottia pitäis käyttää jossain yhdellä Suomen ruuhkaisimmilla teillä vaan nimenomaan moottoritiellä yms.
No ei todellakaan pitäisi. Sitä tässä juuri koitin sanoa. Autopilot toimii varmaan ihan kuten sen kuuluukiin toimia, mutta näen sen käytön ja olemassaolon ylipäänsä vaaratekijänä. Jokainen järkevä ihminen tajuaa, että tuo on käyttökelpoinen jossain todella hiljaisella moottoritiellä, mutta kun sellainen feature on olemassa, niin aina löytyy roppakaupalla uuvatteja, jotka käyttävät sitä vaikka siellä Kehä 1:llä ja sitten ihmetellään, että miksi vähän rytisee vaikka kaikki mahdolliset turvalaitteet on olemassa.

Autopilotin testaamiseenhan tuo Kehä 1 on mitä parhain paikka kun ei ihan pahimpaan ruuhka-aikaan mene. Sopivasti liikennettä, tempoilevat nopeudet johtuen tietöistä, liittymistä yms. 10km matkallakin tulee jo ihan kivasti erilaisia tapahtumia, joissa sen käytöstä kontra ihmiskuskit voi seurailla. Tosin oman testini jälkeen toivoisin, että niitä ei siellä kovin moni tee
 
Viimeksi muokattu:
No ei todellakaan pitäisi. Sitä tässä juuri koitin sanoa. Autopilot toimii varmaan ihan kuten sen kuuluukiin toimia, mutta näen sen käytön ja olemassaolon ylipäänsä vaaratekijänä. Jokainen järkevä ihminen tajuaa, että tuo on käyttökelpoinen jossain todella hiljaisella moottoritiellä, mutta kun sellainen feature on olemassa, niin aina löytyy roppakaupalla uuvatteja, jotka käyttävät sitä vaikka siellä Kehä 1:llä ja sitten ihmetellään, että miksi vähän rytisee vaikka kaikki mahdolliset turvalaitteet on olemassa.

Eli siis on Teslan vika jos ihmiset käyttävät ominaisuuksia väärin? Mä siis yritän vaan ymmärtää mitä haet näillä kommenteilla? Ajaahan ihmiset autoilla yli-/alinopeutta ja silti se on niiden ihmisten vika, ei niiden autojen valmistajien.
 
Eli siis on Teslan vika jos ihmiset käyttävät ominaisuuksia väärin? Mä siis yritän vaan ymmärtää mitä haet näillä kommenteilla? Ajaahan ihmiset autoilla yli-/alinopeutta ja silti se on niiden ihmisten vika, ei niiden autojen valmistajien.
Multa kysyttiin, että miksi pidän sen käyttöä pelottavana ja koitin vastailla siihen kysymykseen. En ole tässä haukkunut Teslaa yhtään, vaan kertonut mielipiteenäni että omassa Teslassani ja myös kaikissa tulevissa missä tahansa autoissani tämä feature jää käyttämättä ja hankin kuljettajan jos en jaksa itse ajaa.
 
Siitä olutostoksille.
 
Kerran Tesla-ketjussa ollaan, niin oma OTA-toiveiden tynnyrini prioriteettijärjestyksessä. Toki osassa niin, että ei ole pakko hyödyntää ko. ominaisuutta.

1. Mahdollisimman toimiva Vision parkkitutka + 360
2. Regeneroinnin voimakkuuden säätö
3. Puheohjaus suomenkielellä ja/tai AA/CP
4. Matriisivalot käyttöön
5. Pyyhkijöiden autoasetuksen toiminta kuntoon
6. Lataus pörssihinnan mukaan
7. Suomi- valoasetukset (takavalot aina päällä)
8. Fonttien suurennus tärkeimmille tiedoille
9. Kontin aukaisu, jos olet aivan sen takana kännykän kanssa 5-10s
10. Puhelun katkaisu ratista

V2L voi olla liikaa toivottu. Tiedä, onko 360 mahdollista nykykameroilla.

S3xy buttonit olisivat melkein rahansa arvoiset pelkän kohdan 2. takia. Pitänee harkita.
 
1. 360 ei tule koska lisensointi
2. Ei tule koska energiatehokkaamppaa ilman
3. AA/CP ei koska lisenssimaksut
4. Ei tule
5. Heti kun lisäävät sensorin
6. Miten onnistuisi? Teslan pitäisi lisätä jokainen sähköpörssi omaan taustajärjestelmään.
7. Valot saa valikosta päälle
8. Ehkä mutta epäilen koska UI tekijät eivät tiedä mitä pitäisi näkyä ajaessa, muutenkin se on sotkettu ja rikottu
9. Mistä tunnistaa kännykkä kontin takana? Parempi lisätä jalkasensori
10. Eikö muka tee sitä jo nyt vaiko poistettu ominaisuus?

V2L ei tule koska akut on pienellä bufferilla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 119
Viestejä
4 502 646
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom