Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

4680 osalta ollaan vasta gen1 akuissa. Jos tuo olisi oikeasti toimiva niin muutkin tekisi jo mutta valmistukseltaan haastava. Toistaiseksi 4680 ei ole tuonut parannusta mihinkään.

Ilmeisesti kuivaelektrodi päällysteinen 4680 on keksitty jota voi sanoa 2nd gen. Toki menee varmaan pitkä tovi niin kuin 1st gen että skaalautuu massatuotantoon.
Toinen merkki että tuo kakkosgeneraatio on "valmis" kun on tehty sopimus materiaalista mitä käytetään seuraavan sukupolven 4680:
South Korea's L&F signs $2.9 billion contract to supply high-nickel cathode materials to Tesla
Mutta tuskin mitään merkittävää näköpiirissä tänä vuonna tämän osalta.
Ainakin Teslan kannalta hyvä toistaiseksi 4680 formaatti kun saadaan ajan saatossa puolitettua valmistuskuluja. Piitä lisäämällä 3rd gen varmaan jo kuluttajakin hyötyy latausnopeudella ja rangella.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea uskoa, että latausnopeuksia voisi nostaa kovin paljon kun Tesla on jumissa 400v jännitteessä ja super v3:sen virtarajat ovat jo nyt vastassa.

Lataustolppa rajoittaa jo nyt menoa, enkä jaksa usko että Tesla lähtisi rakentamaan autoa joka lataa nopeammin ionityllä kuin superchargerilla…
 
Vaikea uskoa, että latausnopeuksia voisi nostaa kovin paljon kun Tesla on jumissa 400v jännitteessä ja super v3:sen virtarajat ovat jo nyt vastassa.

Lataustolppa rajoittaa jo nyt menoa, enkä jaksa usko että Tesla lähtisi rakentamaan autoa joka lataa nopeammin ionityllä kuin superchargerilla…
Niin onhan nuo ensimmäiset V4 SC asennettu 1000 voltilla. Ja vuosia ollut puhe että latausnopeudet hyppää jonnekin 350kw tuntumiin. Onhan se 20min vielä hidasta 80% kun polttiksen saa 5min, mutta yks taksikuski sano osuvasti että suurimmaksi osaksi sähköautonlataaminen kestää 6 sekuntia kun laittaa yöksi laturiin.
 
Olisihan ihan noilla nykyisillä latureillakin mahdollisuus parantaa reippaasti latausnopeuksia jos akut ottaisi kovempia tehoja vastaan isoilla varausprosenteilla. Piikkiteho on vain yksi osa latausnopeutta, varsinkin kun se on tesloissa hyvin lyhyt se piikkiteho.
 
Olisihan ihan noilla nykyisillä latureillakin mahdollisuus parantaa reippaasti latausnopeuksia jos akut ottaisi kovempia tehoja vastaan isoilla varausprosenteilla. Piikkiteho on vain yksi osa latausnopeutta, varsinkin kun se on tesloissa hyvin lyhyt se piikkiteho.
Se tietääkseni vaatii kalliimpien akkukemioiden käyttöä. Li-ion NMC (nikkeli - mangaani - kobaltti) akun latausnopeutta voi käsittääkseni parantaa monissa tapauksissa lisäämällä kobalttia, mutta se on kallista ja Teslan kaltainen valmistaja joka pyrkii minimoimaan kustannukset ei varmastikaan kovin helposti turvaudu tuohon.
 
Niin onhan nuo ensimmäiset V4 SC asennettu 1000 voltilla. Ja vuosia ollut puhe että latausnopeudet hyppää jonnekin 350kw tuntumiin. Onhan se 20min vielä hidasta 80% kun polttiksen saa 5min, mutta yks taksikuski sano osuvasti että suurimmaksi osaksi sähköautonlataaminen kestää 6 sekuntia kun laittaa yöksi laturiin.
Kuinka todennäköisenä pidät, että Tesla julkaisee auton joka lataa nopeammin Euroopassa kuin jenkeissä ja lataa nopeammin Ionityllä kuin 99.9%:lla superchargereista?

Itse en pidättäisi hengitystä. Katsotaan sitten kun v3:sia ei enää asenneta vaan kaikki uudet ovat v4:sta...
 
Nythän viime show’ssa ollaan vasta menossa 12V sinne 48V jos muistan oikein mutta akut pysyy 400V.
 
Onko täällä foorumilla muita ketkä odottavat autoa ja olivat valinneet noudon Hangosta? Viime viikolla piti tulla ajanvarauslinkki milloin nouto. Mutta mitään ei ole ainankaan minulle tullut? Onko jollekkin tullut?
 
Se tietääkseni vaatii kalliimpien akkukemioiden käyttöä. Li-ion NMC (nikkeli - mangaani - kobaltti) akun latausnopeutta voi käsittääkseni parantaa monissa tapauksissa lisäämällä kobalttia, mutta se on kallista ja Teslan kaltainen valmistaja joka pyrkii minimoimaan kustannukset ei varmastikaan kovin helposti turvaudu tuohon.
Passenger Vehicles
Samanlailla piitä lisäämällä nuo latausnopeudet kasvaa teslalla. Oli aikaisemmin tuosta 4680 roadmappia jossa juurikin 3 generaatiossa ideana käyttää piitä. Toisin kuin monella muulla, 4680 on mullistava kun harvinaiset maametallit häviää käytöstä jonka myötä valmistamiskustannukset puolittuvat 2025-26 tai ainakin tavoitteena.

Li-FUN Technology will mass produce sodium-ion batteries in 2023 - PushEVs
Toisekseen halvoillakin materiaaleilla saadaan latausnopeudet ylös.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka todennäköisenä pidät, että Tesla julkaisee auton joka lataa nopeammin Euroopassa kuin jenkeissä ja lataa nopeammin Ionityllä kuin 99.9%:lla superchargereista?

Itse en pidättäisi hengitystä. Katsotaan sitten kun v3:sia ei enää asenneta vaan kaikki uudet ovat v4:sta...
Pääpaino menee tänä vuonna V4 pömpeleihin ja todennäköisesti v3 vapautetaan juicea antamaan lähemmäs 300kw on oma veikkaus. Sitten kun V4 on tarpeeksi asennettu maailman laajuisesti niin vapauttavat V4 noin 350kw latausnopeuden.
 
Samanlailla piitä lisäämällä nuo latausnopeudet kasvaa teslalla. Oli aikaisemmin tuosta 4680 roadmappia jossa juurikin 3 generaatiossa ideana käyttää piitä. Toisin kuin monella muulla, 4680 on mullistava kun harvinaiset maametallit häviää käytöstä jonka myötä valmistamiskustannukset puolittuvat 2025-26 tai ainakin tavoitteena.

Siis mitkä harvinaiset maametallit katoavat? Saisiko lyhennelmän kiitos.
 
Mikä olisi Tesla 3 pariteetti hinta bensa auton kanssa? Eli jos kilsoja tulee 5000 vuoteen niin mitä kannattaisi maksaa? Olisiko 35 t€?
 
Mikä olisi Tesla 3 pariteetti hinta bensa auton kanssa? Eli jos kilsoja tulee 5000 vuoteen niin mitä kannattaisi maksaa? Olisiko 35 t€?

Eihän tuohon voi kukaan vastata, pitää tietää verrokin hinta, kulutus, bensan hinta, käyttöaika, korkotaso, huoltokulut yms.

Mutta jos nyt hatusta vedettynä 2e/l, 6 l/100km ja sähkö 0.15e/kwh ja 15kwh/100km niin siitä voi laskea että karkeasti 10€/100km tulee suoria säästöjä eli 500e/vuosi tuolla ajomäärällä, 5 vuotta ja 2500e olisi tuosta hintasäästö plus huoltokulut.
 
Mutta jos nyt hatusta vedettynä 2e/l, 6 l/100km ja sähkö 0.15e/kwh ja 15kwh/100km niin siitä voi laskea että karkeasti 10€/100km tulee suoria säästöjä eli 500e/vuosi tuolla ajomäärällä, 5 vuotta ja 2500e olisi tuosta hintasäästö plus huoltokulut.
Ja Model 3 vakuutus on 500-1000€/v kalliimpi kuin vastaava bensa-auto, joten tämä pitää ottaa huomioon ja syökin hyödyt varsin tehokkaasti. Juuri nämä usean yhtiön kanssa käynyt läpi.
 
Ja Model 3 vakuutus on 500-1000€/v kalliimpi kuin vastaava bensa-auto, joten tämä pitää ottaa huomioon ja syökin hyödyt varsin tehokkaasti. Juuri nämä usean yhtiön kanssa käynyt läpi.

Hetkonen, mulla on tonnin Model 3 vakuutus eli bensa-autoissa on ilmainen?
 
Ymmarsitte kysymyksen vaarin. Kun puhutaan etta sahkoautojen ja polttisten pariteetti on muutaman vuoden paasta niin pohedein etta mika olisi se pariteetti hinta Tesloille.

Eli minka hintainen on Teslan 3 verrokki?
 
Ja Model 3 vakuutus on 500-1000€/v kalliimpi kuin vastaava bensa-auto, joten tämä pitää ottaa huomioon ja syökin hyödyt varsin tehokkaasti. Juuri nämä usean yhtiön kanssa käynyt läpi.
No ei kai nyt 1000€/vuosi kalliimpi? Itse otin juuri uuden Model Y vakuutuksen joka maksaa 1000€/vuosi kaikkineen. Dieselautossa 800 €/vuosi. Tosin siitä jo vähän tiputin juttuja pois kun on vanha.

Eikai model 3 sen kalliimpi ole kuin Y vakuutusten osalta?
 
Ymmarsitte kysymyksen vaarin. Kun puhutaan etta sahkoautojen ja polttisten pariteetti on muutaman vuoden paasta niin pohedein etta mika olisi se pariteetti hinta Tesloille.
Riippuu siitä mihin vertaa? Mikä on sinun mielestäsi polttomoottorivastine Model 3 autolle? Toisten mielestä se on automerkin Y malli X ja toisten mielestä taas jotain muuta. Eli aika hankala tuollaiseen vastata mitään yleispätevää? Toinen arvostaa kovaa kiihtyvyyttä, ja jos se on se juttu niin vastaava polttomoottoriauto on paljon kalliimpi. Jo sitten vaan vertaa mihin tahansa perus sedaniin niin niitä varmaan saa paljon halvemmalla, mutta onko se sitten vertailukelpoista?
 
Mikä on sinun mielestäsi polttomoottorivastine Model 3 autolle?
Olisi pitanyt menna varmaan jostain bensalenkkari puolelta menna kysymaan. Hitosta ma tiedan mika on Teslaa vastaava. Joku samankokoinen ranskalainen? Olisiko samankokoinen Volvo?
 
No ei todellakaan ole.
Tästä käytiin kattavat keskustelut Facebookissa ja vastaavaa väitettä tuli tiskiin joka suunnasta, kunnes alettiin katsoa NYKYhintoja. Jos teillä on halvemmat vakuutukset, olkaa tyytyväisiä. Nykyhinnat ovat pääkaupunkiseudulla jotain ihan muuta. M3 RWD menee keskittämisalennuksilla ~1200€/v hintaan ja muut mallit sitten siitä ylöspäin. Model Y suunnilleen samaa hintaa. Netistä jos ottaa ilman neuvotteluja vakuutuksen niin hinta on noin 1600€+.

Täydet bonukset ilman kolarihistoriaa, PK-seutu, kaikki valittu paitsi sijaisauto. Tämä tarkistettu mm. samalla rekkarilla aikaisemmin hinta ~800€/v, nyt jos ottaa niin 1200€/v.
 
Tästä käytiin kattavat keskustelut Facebookissa ja vastaavaa väitettä tuli tiskiin joka suunnasta, kunnes alettiin katsoa NYKYhintoja. Jos teillä on halvemmat vakuutukset, olkaa tyytyväisiä. Nykyhinnat ovat pääkaupunkiseudulla jotain ihan muuta. M3 RWD menee keskittämisalennuksilla ~1200€/v hintaan ja muut mallit sitten siitä ylöspäin. Model Y suunnilleen samaa hintaa. Netistä jos ottaa ilman neuvotteluja vakuutuksen niin hinta on noin 1600€+.

Täydet bonukset ilman kolarihistoriaa, PK-seutu, kaikki valittu paitsi sijaisauto. Tämä tarkistettu mm. samalla rekkarilla aikaisemmin hinta ~800€/v, nyt jos ottaa niin 1200€/v.

Ja saat samanhintaiseen ja tehoiseen polttikseen tonnin halvemmalla vakuutukset?
 
Tuota luokkaahan se on (ainakin Y:llä), eli täyskasko (+lasiturva+lunastusturva) IF:llä, täydet bonukset, pk-seutu, omistajat 40v reilu 1200e/v

EDIT: Mutta et kyllä polttikseen saa 1000e halvemmalla samoilla spekseillä.
 
Ja saat samanhintaiseen ja tehoiseen polttikseen tonnin halvemmalla vakuutukset?
En tietenkään saa samantehoista. Tämä juuri on ongelma jossain yhtiöissä eli tehot menevät yli heidän laskureistaan, jolloin hinta pompsahtaa. Ostaisin vähempi tehoisen Teslan, jos sen saisi halvemmalla.
 
En tietenkään saa samantehoista. Tämä juuri on ongelma jossain yhtiöissä eli tehot menevät yli heidän laskureistaan, jolloin hinta pompsahtaa. Ostaisin vähempi tehoisen Teslan, jos sen saisi halvemmalla.
200kW Tesla 3 LR nelivetona kelpaisi mainiosti vaikka nykyisellä hinnalla, jos vakuutuskutsannukset menisivät alas. Taino, kelpaisi jos tesla ylipäätään kelpaisi itselleni...

Ei kiinnosta pätkän vertaa tuon yli menevät tehot.
 
Tuota luokkaahan se on (ainakin Y:llä), eli täyskasko (+lasiturva+lunastusturva) IF:llä, täydet bonukset, pk-seutu, omistajat 40v reilu 1200e/v

EDIT: Mutta et kyllä polttikseen saa 1000e halvemmalla samoilla spekseillä.
Jos otan uuden Skoda Octavian nettiautosta ja katson vastaavat vakuutuksen samoista yhtiöistä niin vakuutus on esim. 700€ nettihinnalla, joka M3 RWD on 1600€. Tähän alennukset niin sanotaan vaikka 600€ vs 1200€.
 
Koska jos sä oot sitä autoa hommaamassa niin sä varmaan tiedät mitä ominaisuuksia kaipaat siltä?
Eiku ma mietin etta mika on Tesla 3 pariteetti hinta. Mulla ei ole hajuakaan mihinka Telan 3 pitaisi verrata. Onko Teslan Volkkaria vai Volvoa vastaava? Ma ajalen vallan taksilla ei kannata omaa autoa hommata.
 
Eiku ma mietin etta mika on Tesla 3 pariteetti hinta. Mulla ei ole hajuakaan mihinka Telan 3 pitaisi verrata. Onko Teslan Volkkaria vai Volvoa vastaava? Ma ajalen vallan taksilla ei kannata omaa autoa hommata.
Jokaisen pitää ihan itse valita että mihin sitä itse vertaa. Ei siihen ole mitään yleispätevää vastausta.
 
Eiku ma mietin etta mika on Tesla 3 pariteetti hinta. Mulla ei ole hajuakaan mihinka Telan 3 pitaisi verrata. Onko Teslan Volkkaria vai Volvoa vastaava? Ma ajalen vallan taksilla ei kannata omaa autoa hommata.

Riippuu tosiaan mitä haluat verrata. Samaa teholuokkaa vai pelkästään esim. kokoluokkaa vaiko mitä häh?

Jos tiloiltaan haluaa verrata niin varmaan joku golffi tai corolla passaa kolmosen verrokiksi ihan hyvin, ja silloin hinta on jossain 20-30keur välimaastossa vertailutautolle.

Jos taas teho ymv otetaan mukaan vertailuun, niin sitten ehkä joku bemarin M3 ja sen hinta on alkaen jotain 140keur.
 
Jokaisen pitää ihan itse valita että mihin sitä itse vertaa. Ei siihen ole mitään yleispätevää vastausta.
Eli ne puheet siita etta sahkoautot saavuttavat pariteetin ovat taysin riippuvaisia ostajasta eivat ole yleisella tasolla patevia? Itsestani tuntuu etta sahkoautot ovat viela 30% kalliimpia eli Teslan3 pariteetti hinta olisi sen 35tE. Toisaalta hulluilla paivilla viimevuonna oli paritetti ihan 10% sisalla.
 
Ma luulen etta mut naurettaisiin kuuhun jos sanoisin etta Bmw M3 ja Tesla 3 ovat toisiaan vastaavat autot.

Sut nauretaan noilla kommenteillas jo nyt kuuhun, joten mikään ei muuttuisi ;)

Fakta on, että jos haluat tollaisen neliovisen "pienempää keskiluokkaa" olevan polttissedanin joka liikahtaa paikaltaan about samaan tahtiin kuin model3 awd/perf niin aika kallista polttista saat katsella.

Jos taas katotaan vaan että alemman keskiluokan kokoa oleva auto ja unohdetaan muut ominaisuudet, niin siihenhän passaa sitten montaa merkkiä ja mallia. Perus pösöt sitikat rellut korollat golffit ym. ja sieltä voit sitten etsiä sen omasta mielestäs parhaiten vastaavan. Koska 1:1 vastaavaa ei tuolta löydä, pitää määritellä mitä ominaisuuksia siinä vertailussa siis painottaa.
 
Sut nauretaan noilla kommenteillas jo nyt kuuhun, joten mikään ei muuttuisi ;)
Mita ma nyt sitten olen sanonut? Mutta jos tasta nyt jotain jai kateen niin kun esimerkiksi Munro puhuu hinta pariteetista niin se ei tunnu tarkoittavan osalle porukasta yhtaan mitaan.
 
Riippuu tosiaan mitä haluat verrata. Samaa teholuokkaa vai pelkästään esim. kokoluokkaa vaiko mitä häh?

Jos tiloiltaan haluaa verrata niin varmaan joku golffi tai corolla passaa kolmosen verrokiksi ihan hyvin, ja silloin hinta on jossain 20-30keur välimaastossa vertailutautolle.

Jos taas teho ymv otetaan mukaan vertailuun, niin sitten ehkä joku bemarin M3 ja sen hinta on alkaen jotain 140keur.
Otetaan jatkuva maksimi teho. Vaikka keskiarvo yhdelle tunnille.
 
Jos tiloiltaan haluaa verrata niin varmaan joku golffi tai corolla passaa kolmosen verrokiksi ihan hyvin, ja silloin hinta on jossain 20-30keur välimaastossa vertailutautolle.
Uusien Toyota Corolla autojen alkaen-hinnat liikkuvat 31591 ja 43537 välillä.

Eli tuosta paasisi ajatukseen etta Tesla 3 pariteetti hinta voisi olla sen 35tE
 

Itseasiassa en ymmärrä, koboltti ei kuulu ns. rare earth elementseihin (REE) tai suomeksi harvinaisiin maametalleihin. Näitä varsinaisia REE:tä ei akuissa ole (permanent magnet sähkömoottoreissa kyllä) ja koboltti on jo saatu onnistuneesti korvattua akuissa kauan sitten, siis teknisesti, LFP-akut ovat arkipäivää ja tulevat yhä useampaan autoon jatkossa.

Akkuteknologiassa kiinalaiset menevät kärjessä ja muut perässä, niiden osalta suuria kilpailuetuja ei ole saatavilla koska CATL ja kumppanit myyvät kaikille joilla on ns. pinkka kunnossa.
 
Otetaan jatkuva maksimi teho. Vaikka keskiarvo yhdelle tunnille.

Sitten kannattaa vertailla sellaisten autojen kanssa. Ei kai tän ketjun tarkoitus ole että muiden pitää etsiä joidenkin epämääräisten ehtojen perusteella muille autoa. Ymmärtääkseni täällä on tarkoitus keskustella Teslan eri malleista.

Jos haluaa polttis vs sähkö vänkäystä niin sille löytyy oma ketju. Tai jos on autoa hankkimassa niin taitaa löytyä parikin eri autonhankinta ketjua.
 
Sitten kannattaa vertailla sellaisten autojen kanssa. Ei kai tän ketjun tarkoitus ole että muiden pitää etsiä joidenkin epämääräisten ehtojen perusteella muille autoa. Ymmärtääkseni täällä on tarkoitus keskustella Teslan eri malleista.

Jos haluaa polttis vs sähkö vänkäystä niin sille löytyy oma ketju. Tai jos on autoa hankkimassa niin taitaa löytyä parikin eri autonhankinta ketjua.
Joo se oli vaan kuitti näihin MUH nollasta sataan ja BMW M3 väsyneisiin heittoihin. Keskustelussa jossa mietitään sopivaa sähköperheautoa polttiksen tilalle.
 
Itseasiassa en ymmärrä, koboltti ei kuulu ns. rare earth elementseihin (REE) tai suomeksi harvinaisiin maametalleihin. Näitä varsinaisia REE:tä ei akuissa ole (permanent magnet sähkömoottoreissa kyllä) ja koboltti on jo saatu onnistuneesti korvattua akuissa kauan sitten, siis teknisesti, LFP-akut ovat arkipäivää ja tulevat yhä useampaan autoon jatkossa.

Akkuteknologiassa kiinalaiset menevät kärjessä ja muut perässä, niiden osalta suuria kilpailuetuja ei ole saatavilla koska CATL ja kumppanit myyvät kaikille joilla on ns. pinkka kunnossa.
Sähköajoneuvojen akkuja ja energian varastointia varten EU tarvitsisi vuonna 2030 jopa 18
kertaa enemmän litiumia ja 5 kertaa enemmän kobolttia ja vuonna 2050 lähes 60 kertaa
enemmän litiumia ja 15 kertaa enemmän kobolttia verrattuna koko EU:n nykyiseen
talouteen.
Tuossa suora lainaus artikkelista. Kyllähän se tekee tiukkaa 3min lukea 55 sivuinen artikkeli, mutta enenevissä määrin kysynnän lisääntymin ja tarjonnan niukkuus tekee harvinaisen/kriittisen materiaalin.
 
Mitä vakuutuksiin tulee, niin ennemmin kiinnostaisi vakuutusten hintaerot eri sähköautojen välillä. Tällöin voimanlähteellä ei olisi niin merkitystä, vaan enemmän tulisi merkitystä varusteilla (esim. performance osat, lasikatto yms.). Eli lähinnä vertautuuko Teslan hinta miten Bemarin hintaan ja ovatko esim. Kian tai Huyndain vakuutukset halvempia.
 
Huutokaupat.commissa on S-tesla huudettavana.
Näkeekö Teslan sähköisen huoltohistorian itse autosta jostain?
Sen mitä virallinen kanava on tehnyt ja löytyykö niistä myös muiden korjaamojen merkintöjä (jos on voitu laittaa). Vai miten sellaiset asiat selvitetään?
 
ja energian varastointia varten
Lithiumi ei nyt varmastikkaan ole se jarkevin materiaali varastoida sahkoverkon sahkoa. Siihen hommaan on nyt sen kolme eri prototyyppia rakenteilla. Sahkoverkon varastoimisessa ei massa tai tilavuus ole samalla tavalla merkittavia kuin autossa.
 
Ei kai tän ketjun tarkoitus ole että muiden pitää etsiä joidenkin epämääräisten ehtojen perusteella muille autoa.
En voi ymmartaa miksi hintapariteetin kysyminen aiheutti sen etta joku luulee minun hakevan autoa. Minua kiinnostaa se hinta jolloinka sahkosta ei makseta exstraa. Mutta ei teslaa voi oikein verrata Daciaan tai Mersuun niin mietein minkalaiselle tasolle se arvostetaan. Corollaksi se minulle kerrottiin eli hiukan keskimaaraista kalliimpi.
 
Tuossa suora lainaus artikkelista. Kyllähän se tekee tiukkaa 3min lukea 55 sivuinen artikkeli, mutta enenevissä määrin kysynnän lisääntymin ja tarjonnan niukkuus tekee harvinaisen/kriittisen materiaalin.

Sittenhän sinun kannattaisi aloittaa litiumin vähentämisestä, sehän tuossa se pullonkaula oli sanomasi mukaan. Seuraava harvinainen maametalli lienee natrium näissä puheissa?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 232
Viestejä
4 549 209
Jäsenet
74 947
Uusin jäsen
Wilmeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom