Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Itseasiassa ABS jarrut ovat mekaanisesti hitaammin reagoivat kuin sähkömoottorilla jarruvoiman säätely. Kun otat ensin jarrut jarruttamaan niin kovaa kunnes pito menetetään, jonka jälkeen sähkömoottori voi reagoida huomattavasti nopeammin pidon rajalla tehden ABS:stä tehokkaammin toimivat. Sama juttu luistonestossa, ei polttista jonka sytkää pätkiä, bensaa katkoa, jarruja joilla yrittää mekaanisesti rajoittaa sutimista, ei ylipäätään sitä samaa moottorin ja vaihdelaatikon pyörivien massojen kiihtyvyyden jarruttelua yms. siksi sähköauton luistonestosta saa tehtyä paremman helpommin.

Nyt kun sähkömoottoria ei useimmissa tapauksissa ole joka pyörälle erikseen, tapahtuu tuo sähkömoottorilla jarrutteleminen voimansiirron läpi ja haittana siinä on avoin tasauspyörästö, jonka ansiosta jarrutusvoima molemmilla puolilla jää siihen mitä huonommalla renkaalla on pitoja. Vajaavetoisilla tietysti perinteisiä jarruja tarvitaan ihan sinne ei-vetäville pyörille. Eli saattaa tuo regen-jarruttelu olla aika pienessä roolissa jossain epätasaisen tai muuttuvan pidon pinnoilla.

Hieman sama tuon luistoneston kanssa, joutuu siellä sähköautollakin käyttämään jarruja, jos ja kun on avoin tasauspyörästö. Moottorin tehon säätäminen on tietysti nopeampaa ja tarkempaa kuin polttiksella. Mutta ei kai noita sytytyskatkoja ja bensakatkoja ole varmaan pariinkymmeneen vuoteen käytetty kuin korkeintaan kierroslukurajoittimella. Siellä on sähköisesti ohjattua kaasuläppää ja muuta, joilla rajoitetaan ilma/polttoaine sopivaksi, jotta saadaan haluttu vääntömomentti ulos.
 
Nyt kun sähkömoottoria ei useimmissa tapauksissa ole joka pyörälle erikseen, tapahtuu tuo sähkömoottorilla jarrutteleminen voimansiirron läpi ja haittana siinä on avoin tasauspyörästö, jonka ansiosta jarrutusvoima molemmilla puolilla jää siihen mitä huonommalla renkaalla on pitoja. Vajaavetoisilla tietysti perinteisiä jarruja tarvitaan ihan sinne ei-vetäville pyörille. Eli saattaa tuo regen-jarruttelu olla aika pienessä roolissa jossain epätasaisen tai muuttuvan pidon pinnoilla.

Hieman sama tuon luistoneston kanssa, joutuu siellä sähköautollakin käyttämään jarruja, jos ja kun on avoin tasauspyörästö. Moottorin tehon säätäminen on tietysti nopeampaa ja tarkempaa kuin polttiksella. Mutta ei kai noita sytytyskatkoja ja bensakatkoja ole varmaan pariinkymmeneen vuoteen käytetty kuin korkeintaan kierroslukurajoittimella. Siellä on sähköisesti ohjattua kaasuläppää ja muuta, joilla rajoitetaan ilma/polttoaine sopivaksi, jotta saadaan haluttu vääntömomentti ulos.

Ja avoin tasauspyörästö tai ei niin saapa sen silti helpommin tarkemman kun tukevat toinen toisiaan.

Juu voi olla että eivät enää katko sytkää yms mutta idea kuitenkin sama.
 
Pitää.

Onkohan tämän ehdot yhtä helvetilliset kuin yhtiön nimi vinkkaa? Mukavasti ehdot piilotettu ja saatavilla vain pyynnöstä. Muistelen joskus toisessa yhteydessä katselleeni tämän yhtiön autovakuutustuotetta, jossa ehdot olivat aikalailla perinteiset käytettyjen autojen vakuutukseksi. Eli käytännössä hyvin epävarmaa irtoaako mistään korvausta, kun aina yhtiö voisi vedota normaaliin kulumaan, väärään käyttöön jne.
 
Pitääkö muuten paikkansa, että Tesloihin saa ostettua jatkotakuun niin kauan, kun Teslan takuu on voimassa?

Vai onko fake news :P

Ja näköjään jos ostaa käytetyn teslan kautta (vaikka esittelyauton), niin saa vielä +1v ja +20000km kun varsinainen takuu loppuu, jos olen oikein ymmärtänyt.
 
Tarkemmat takuuehdot saa, kun täyttää tarjouspyynnön. Juttelin rangerin kanssa hän sanoi, että tuo takuu korvaa mukisematta mm. lämpöpumppuun ja elektroniikkaan liittyvät viat, joka on itselleni tärkein kriteeri lisätakuun hankkimiseksi.
Ja sit kun menee jotain rikki, niin "... niin joo, mutta tässä tapauksessa ei..."? Myyjää edustavan tahon sanomisiin ei paljoa kannata luottaa, jos ei ole selvittänyt varsinaisia ehtoja. Kannattaa tulkita ne niin epäedullisesti itseä kohtaan kuin keksii. Lisätakuu voi olla varsin harhaanjohtava termi, kun kyse on Teslan välittämästä toisen yhtiön tuotteesta.
 
Kyllä näihin tietysti aina kannattaa varauksella suhtautua. En ole ainakaan löytänyt itkuvirsiä tuon toimimattomuudesta, joita todennäköisesti olisi tämäkin palsta täynnä. Facessa muutaman kommentin mukaan korvaukset sujuneet asianmukaisesti. Ehdoissa on rajattu mm. ajovalot korvauksen ulkopuolelle, joten ennen ostopäätöstä kannattaa perehtyä siihen listaan mitä tuo ei kata.

Mitä vakuutus kattaa?  LTV:n piiriin kuuluvat vakuutetun komponentin äkilliset ja yllättävät toimintahäiriöt, jotka johtuvat pysyvästä mekaanisesta tai sähköviasta ja keskeyttävät sen asianmukaisen toiminnan äkillisesti, minkä vuoksi komponentti on korjattava tai vaihdettava välittömästi ennen kuin normaalia käyttöä voidaan jatkaa.  LTV:n piiriin kuuluvan vahingon sattuessa saat Helvetialta hyvityksen seuraavasti:  korjaus- tai tarvittaessa vaihtamiskustannukset tarkoittaen työtä ja osia  testaus-, purku-, irrotus- ja kokoamistyöt, mittaus ja ohjelmointi Teslan ilmoittamien aikojen mukaisesti  korjaukseen tarvittavien tiivisteiden (akselin tiivisteet), tiivisterenkaiden, ruuvien, muttereiden tai nesteiden kustannukset.

Mitä vakuutus ei kata? Seuraavat osat ja tilanteet eivät kuulu takuun piiriin: x Korkeajänniteakkuun ja Käyttöyksikköön liittyvät viat x Korjaustyöt ja osat, jotka liittyvät tavanomaiseen kulumiseen, korroosioon tai maalipinnan virheisiin x Kiiltävät metallipinnat, metallilevyt, puskurit, koristelistat, matot, verhoilu, maali, ilmajousimodulit ja iskunvaimentajat, 12 V:n akku, akkukaapelit, kauko-ohjaimen paristot, linssit, polttimot, ajovalot ja umpiovalaisimet, lasiosat (esim. tuulilasi), renkaat, sisäverhous, korin eristeet ja tiivisteet (esim. Ikkunatiivisteet) x Renkaat ja pyörät x Sijaisauton kustannukset (esim. Teslan lainapalvelu) tai vuokra-auton kulut, taksimatkat tai yhteiskäyttöauton kustannukset jne. x Ajoneuvoon kohdistuneen voimakkaan iskun seuraukset, esimerkiksi onnettomuudesta, törmäyksestä tms. johtuen x Ajoneuvon matkamittarin virheellinen lukema x Epäasianmukaisten korjaus- ja huoltotöiden seuraukset, korjauskutsujen huomiotta jättäminen tai muiden kuin omistajan asiakirjoissa mainittujen nesteiden, osien tai lisävarusteiden käyttö x Huolimattomuudesta tai ajoneuvon käytöstä väärään tarkoitukseen, petoksesta tai tahallisesta vahingoittamisesta tai tuottamuksellisesta toiminnasta aiheutuneet viat.
Eikös noissa ehdoissa ollut ikä/km vähennys hyvitykselle? Joskus tutkailin ja totesin sen myötä aika turhaksi kun yli 5v auto jo aika roimasti tippunut arvoltaan ja jos tietty % hyvitetään ja siitä kun vähentää tuon 3k nii persnettoa ottaa.
 
Model 3

2 vuotta / 40 000 km
1608
EUR

4 vuotta / 80 000 km
3119
EUR
Aika hapokasta, tuolla rahalla jo jotain korjaileekin. Pistämäsi lista rajauksista vaikuttaa aika tyypilliseltä ko. vakuutuksiin liittyen. Hyvä, jos on korvannut, mutta itseä ainakin hirvittää hinta-ehdot suhde. Työn puolesta oppinut lukemaan kaikki ehdot aina pahimman mahdollisen tulkinnan kautta.
 
Muutama kerta on nyt tullut Model Y:llä ajettua ja viimeksi RWD:lla. Suorituskyky oli kyllä suorastaan yllättävän vaisu verrattuna nelivetoon. En itse tuota harkitsisi kun nelivetoa on kokeillut, tuli melkein enemmän mieleen VW konsernin laiskat sähköautot. Ehdottomasti tuolla takavedollakin liikenteessä pärjää, mutta eihän se kovin hauska peli ole jos on nelivetoa kokeillut.

Muutama negatiivinen asia kyllä nousi esiin, vaikka mielestäni Model Y on yhä aivan yliveto peli hintaluokassaan.

Miten muut autolla ajavat kokevat auton käytöksen maantiellä? Ei Teslassa ole toki kaikkein mukavin alusta luokassaan, mutta mielestäni ihan ok kaupunkiajossa. Maantieajossa sensijaan alkaa aika nopeasti häiritsemään auton jatkuva nytkyttäminen. Kun penkkien niskatuki on niin edessä ja itsellä pää siinä jatkuvasti kiinni, tuntuu jatkuvasti siltä, että niskatuki hakkaa päähän. En ole tämmöistä käytöstä maantiellä missään muussa autossa koskaan huomannut...

Onko Teslassa myös tavanomaista, että regen jarrutus ei ole käytössä kylmällä kelillä? Luin jostain, että Tesla käyttäisi regen jarrutusta nykyään jopa täydellä akulla, mutta ainakaan RWD ei sitä suostunut käyttämään täydellä teholla edes tunnin ajon jälkeen. Sähköauto ilman regen jarrutusta tuntuu suorastaan oudolta ajaa. Asiaa ei helpota se, että Teslan jarrujen tuntuma on todella outo.

Lisäksi tällä säällä Teslan päätös poistaa parkkitutkat tuntuu uskomattoman typerältä. Auto likainen jokaisesta kulmasta ja parkkikamerasta ei näe yhtään mitään.
 
Onko Teslassa myös tavanomaista, että regen jarrutus ei ole käytössä kylmällä kelillä? Luin jostain, että Tesla käyttäisi regen jarrutusta nykyään jopa täydellä akulla, mutta ainakaan RWD ei sitä suostunut käyttämään täydellä teholla edes tunnin ajon jälkeen. Sähköauto ilman regen jarrutusta tuntuu suorastaan oudolta ajaa. Asiaa ei helpota se, että Teslan jarrujen tuntuma on todella outo.

Lisäksi tällä säällä Teslan päätös poistaa parkkitutkat tuntuu uskomattoman typerältä. Auto likainen jokaisesta kulmasta ja parkkikamerasta ei näe yhtään mitään.
Regen ei toimi kylmällä akulla. Niin ainakin Teslaassa, mutta muista autoista en enää muista miten toimivat. En tiedä sitten vaikuttaako takavetoisen Teslan erilainen akku.

Toisaalta hyvä, että jarruja tulee myös käytettyä joskus.

Kitkarenkailla Y LR tuntui pirteältä, kun ei oikein huomannut eroa 3 Perfiin, jossa myös kitkat. Takavetoinen Y on koeajamatta, kun sen verran harvinaisempi vielä. Nelivetoisessa toki saa pitoakin enemmän, kun on kaksi moottoria.
 
Regen ei toimi kylmällä akulla. Niin ainakin Teslaassa, mutta muista autoista en enää muista miten toimivat. En tiedä sitten vaikuttaako takavetoisen Teslan erilainen akku.

Itse en aikaisemmin koskaan Teslassa ole tämmöistä huomannut, vaikka auto on ollut jopa kylmässä tallissa yön yli. Kaikki aikaisemmat ajamani Teslat tosin ovat ei-LFP akuilla. Nämä LFP akut vissiin lämpenivät talvella muutenkin hitaampaa?

Jos autoa lämmittää johdossa, pitäisikö regenin toimia talvellakin?
 
jos lähdet kylmällä akulla (ja ainakin nelivedossa 100% akulla) niin regen on poissa / rajoittunut, tästä tulee ihan merkki näyttöönkin.
 
jos lähdet kylmällä akulla (ja ainakin nelivedossa 100% akulla) niin regen on poissa / rajoittunut, tästä tulee ihan merkki näyttöönkin.

Jep vaatii kunnon esilämmityksen että regeniä on yhtään. Kylmänä kun M3 LR lähtee niin alussa ei ollenkaan regeniä, mutta aika nopeaa sitä alkaa hiukan löytymään kun akku lämpeää, sen huomaa siitä 'tehoviivasta' näytöllä, katkoviiva vasemmalla kertoo kuinka suuri osa on regeniä käyttämättömänä.
 
Itse en aikaisemmin koskaan Teslassa ole tämmöistä huomannut, vaikka auto on ollut jopa kylmässä tallissa yön yli. Kaikki aikaisemmat ajamani Teslat tosin ovat ei-LFP akuilla. Nämä LFP akut vissiin lämpenivät talvella muutenkin hitaampaa?

Jos autoa lämmittää johdossa, pitäisikö regenin toimia talvellakin?
LFP akku ei sen hitaammin taida lämmitä, mutta LFP vaatii enemmän lämpöä ja yksi moottori myös tuottaa lämpöä vähemmän (takamoottori vain).

Joo. Jos lämmittää vaikka 13A sukolla tai 11kW voimavirralla, niin samalla akun lämmitys on päällä. Regen toimii, kun vaan on ladattu riittävän kauan.

jos lähdet kylmällä akulla (ja ainakin nelivedossa 100% akulla) niin regen on poissa / rajoittunut, tästä tulee ihan merkki näyttöönkin.
Juu. 100% akkua, niin regen ei myöskään toimi. Ei siis ole ylimääräistä akkua, johon regenin saisi hyödynnettyä. Näin pitäisi olla kaikilla valmistajilla.
 
Muistelen että joskus -22 aikana oli puhetta että tuota regeniä paikkaamaan olisi feature että auto jarruttaa automaattisesti regeniä vastaavalla teholla, piti tulla jossain päivityksessä. Oliko tuo taas jotain että ei toimi EU:ssa tai vastaavaa?
 
Muistelen että joskus -22 aikana oli puhetta että tuota regeniä paikkaamaan olisi feature että auto jarruttaa automaattisesti regeniä vastaavalla teholla, piti tulla jossain päivityksessä. Oliko tuo taas jotain että ei toimi EU:ssa tai vastaavaa?
Jostain syystä tuota ominaisuutta ei ole tuotu eurooppaan. Mikä lie syynä.
 
Jostain syystä tuota ominaisuutta ei ole tuotu eurooppaan. Mikä lie syynä.
Juu tuntuu olevan muutenkin tiukempaa kaiken suhteen, oisko taas joku hyväksyntäjuttu.

Teslalta tuli tekstiviestiä että rekkari on ja voi varata luovutusajan. Kuten arvelinkin niin menee loppukuulle. Ihan ok, varasin 31. päivälle niin saa alotella talviloman siinä samalla. Pitää vaan kehitellä menokyyti Lempäälään
 
Onko noi vanteiden keskikupit jotain vakiokokoa? En oikeen löydä kokoa vanteiden tiedoista. Rial Lugano vanteet joihin vaihtaisin Teslan logolla olevat kupit, mutta käyköhän vempeleessä myynnissä olevat?
 

Tuosta saa hyvän kuvan että creeping liian hidas noilla kamera setupeilla hw3, joten oletan olevan nopeampaa ja varmempaa toimintaa hw4. Tuo fsd beta 11.3.1 versio vielä kohtuu buginen vaikka ei ole edes kunnolla jaossa kuin pienelle ryhmälle.
 
Kauankohan tuotakin käännöstä on ”harjoiteltu” ja eikä vieläkään onnistu.

Teslan oma porukkakin ajoi tuota useasti jotta oppivat edes tuon.
 
Lähtökohtaisesti täysin älytön tuollainen risteys, jossa kolme kaistaa molempiin suuntiin ja 80 vauhtia. Tuollaisia ei taida euroopassa edes olla.
 
Tuosta saa hyvän kuvan että creeping liian hidas noilla kamera setupeilla hw3, joten oletan olevan nopeampaa ja varmempaa toimintaa hw4. Tuo fsd beta 11.3.1 versio vielä kohtuu buginen vaikka ei ole edes kunnolla jaossa kuin pienelle ryhmälle.

Väittäisin, että ei ole raudasta vaan softasta kiinni. Viranomaiset ja nettikansa hyökkää teslan kimppuun, jos auto ei ole extra varovainen. Jossain vaiheessa tuunaavat softaa niin, että se ryömii ja käyttää liittymistilaisuudet aggressiivisemmin.
 
Kyllähän Tesla ihan kohtuu agressiivinen jo tuolla edellisellä betalla osaa olla, mutta lähinnä parkkipaikoilla ja pienemmillä teillä joissa nopeus on ympäristöön nähden usein liiallista. Ympyröissä on vähän 50:50 mitä tekee, mutta useimmiten vaikuttaa olevan liittymisessä liiankin varovainen.

Noi kääntymiset jenkkiristeyksissä taas ovat olleet sellaisia jossa ryömintä on ollut läsnä aina ja toiminta näyttäytyy muille autoilijoille hyvin epävarmana. Joskus toimii hyvin, mutta useammin ei.

En lähtisi väittämään nettikansan raivoa kovin realistisena syynä ongelmille vaan ihan siitä, että rauta/softa vaan ei vieläkään toimi riittävän hyvin yhteen. Syytä voi sitten lähinnä veikkailla ulkopuolisena mikä siinä on isoin ongelma.
 
Väittäisin, että ei ole raudasta vaan softasta kiinni. Viranomaiset ja nettikansa hyökkää teslan kimppuun, jos auto ei ole extra varovainen. Jossain vaiheessa tuunaavat softaa niin, että se ryömii ja käyttää liittymistilaisuudet aggressiivisemmin.
Eikös tässä pitemmän aikaa ole aika moni ihmetellyt noiden sivukameroiden liian suppeaa kulmaa/kenttää? Ja nuo uusitut hw4 kamerat tossa sivussa näyttää jatkossa sivulle/eteenpäin enemmän kuin nykyiset lähinnä sivulta taakse niin tällä näppituntumalla on hyvin todennäköistä että kun näkyvyys paranee ja ei tarvitse ryömiä enemmän että auto näkee niin kuvittelisi hw4 nopeammin reagoivan risteyksestä lähtemiseen.
 
Eikös tässä pitemmän aikaa ole aika moni ihmetellyt noiden sivukameroiden liian suppeaa kulmaa/kenttää? Ja nuo uusitut hw4 kamerat tossa sivussa näyttää jatkossa sivulle/eteenpäin enemmän kuin nykyiset lähinnä sivulta taakse niin tällä näppituntumalla on hyvin todennäköistä että kun näkyvyys paranee ja ei tarvitse ryömiä enemmän että auto näkee niin kuvittelisi hw4 nopeammin reagoivan risteyksestä lähtemiseen.
Jos katsoo auton tarjoamaa visualisaatiota niin hyvin se poimii risteävää tietä pitkin ajavat autot näkyville. Softa varovainen sen suhteen miten nopeasti ryömitään ja mihin väliin lähdetään. Osalla tubettajista on todella hyvin näytetty mitä kamerat näkevät. Pyörittelevät risteyksessä ruudulta näkymää.

Viranomaisten pakottama täysi stoppi stop merkkiin tekee myös ryömimisestä "hitaan näköisen". Ihminen ajaisi stopista läpi hidastaen, ryömiminen ja jos ei rakoa niin stoppi. Auto ajaa lain mukaan ensin täysi pysähtyminen stop merkkiin, katsotaan mitä näkyy ja sitten ryömitään. Viranomainen on tyytyväinen ja ei hyöki teslan kimppuun.
 
Jos katsoo auton tarjoamaa visualisaatiota niin hyvin se poimii risteävää tietä pitkin ajavat autot näkyville. Softa varovainen sen suhteen miten nopeasti ryömitään ja mihin väliin lähdetään. Osalla tubettajista on todella hyvin näytetty mitä kamerat näkevät. Pyörittelevät risteyksessä ruudulta näkymää.

Viranomaisten pakottama täysi stoppi stop merkkiin tekee myös ryömimisestä "hitaan näköisen". Ihminen ajaisi stopista läpi hidastaen, ryömiminen ja jos ei rakoa niin stoppi. Auto ajaa lain mukaan ensin täysi pysähtyminen stop merkkiin, katsotaan mitä näkyy ja sitten ryömitään. Viranomainen on tyytyväinen ja ei hyöki teslan kimppuun.
Miksei ihmiset noudata liikennesääntöjä?
 
No siis ei stop merkistä saa ryömiä läpi (tai saa tietty jos tiessä on viiva joka näyttää sen oikean paikan joten pysähdytään vasta siihen). Se, että niitä on viljelty jenkkitiet täyteen surkeisiin paikkoihin on sitten ihan eri ongelma.

Ryhmittymistä toki tehdään ja pitääkin tehdä jolloin se ryömintä on ihan jees kun siirrytään sinne risteykseen. Mutta tosiaan nykyisellään homma vaikuttaa aika epävarmalta edelleen kun auto tekee tuossa samalla muutakin ja ryömintäkin on välillä aika nykivää.
 
Viimeksi muokattu:
Jos katsoo auton tarjoamaa visualisaatiota niin hyvin se poimii risteävää tietä pitkin ajavat autot näkyville. Softa varovainen sen suhteen miten nopeasti ryömitään ja mihin väliin lähdetään. Osalla tubettajista on todella hyvin näytetty mitä kamerat näkevät. Pyörittelevät risteyksessä ruudulta näkymää.

Viranomaisten pakottama täysi stoppi stop merkkiin tekee myös ryömimisestä "hitaan näköisen". Ihminen ajaisi stopista läpi hidastaen, ryömiminen ja jos ei rakoa niin stoppi. Auto ajaa lain mukaan ensin täysi pysähtyminen stop merkkiin, katsotaan mitä näkyy ja sitten ryömitään. Viranomainen on tyytyväinen ja ei hyöki teslan kimppuun.
Tesla testing new side repeater cameras with wider field of view
Kyllä tuo hw4 kamera päivitys tarpeellinen tulee olemaan. Tuskin huvikseen lisäävät näkyvyyttä? Hyvinhän tuo hw3 kamera hieman pidemmälle ryömiessäkin näkee mutta hw4 paremmin.
 
Tesla testing new side repeater cameras with wider field of view
Kyllä tuo hw4 kamera päivitys tarpeellinen tulee olemaan. Tuskin huvikseen lisäävät näkyvyyttä? Hyvinhän tuo hw3 kamera hieman pidemmälle ryömiessäkin näkee mutta hw4 paremmin.

Kaksi täysin eri asiaa. Aina voi sensoreita parantaa. HW4 ei tarkoita sitä, että nykyinen softa käyttäisi jo hw3:sta optimaalisesti. Aika näyttää miten väärässä olen hw3:en ja ryömimisen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Voitko nostaa jotain pääpointteja miksi uusi on nyt parempi kun vaikka vuoden vanha? Vähän hankala keskustella aiheesta olettaen että kaikki kerkeää katsoa tuon 25min videon
Toki. Lyhyesti sanottuna nyt tilanteessa ja oletuksena että saat uuden teslasi muutaman kuukauden sisällä riippuen väristä yms kuorien sisällä piilee paranneltua tekniikkaa verrattuna maaliskuun 2022 vuoden tesloissa. Se mitä kaikkea on kehitetty on äkkiseltään vaikea kertoa, mutta niin kuin videossakin tuli ilmi muuttuu osat lennossa ja täälläkin foorumilla jankataan jatkuvasti joo tää takakontin jousi vuodelta 2019 oli paskaa ja ostin tän käytetyn 2020 vuoden mallin ja nitisee ja natisee liitoksistaan. Prototyyppejä oli pitkilleen teslat alkuaikoina nyt jo mukiinmeneviä. Eipä sen kummempia tällä kertaa.
 
Hauskanen oli myos se etta Tesla kuulemma kusettaa jotta kilpailijat jaisivat jalkoihin sanomalla tekevansa huonommin kuin oikeasti tekee. Ja patentit tehdaan vasta silloin kun joku menee tuotantoon. Tesla 3 ensimmaiset olivat ihan paskoja mutta 3 vuodessa ovat tuotekehittaneet niista parhaita. Muilla vanhoilla firmoilla ei kuulemma ole mitaan toivoa enaa koska toimintamallit ovat vaaria.
 
Hauskanen oli myos se etta Tesla kuulemma kusettaa jotta kilpailijat jaisivat jalkoihin sanomalla tekevansa huonommin kuin oikeasti tekee. Ja patentit tehdaan vasta silloin kun joku menee tuotantoon. Tesla 3 ensimmaiset olivat ihan paskoja mutta 3 vuodessa ovat tuotekehittaneet niista parhaita. Muilla vanhoilla firmoilla ei kuulemma ole mitaan toivoa enaa koska toimintamallit ovat vaaria.

No ei se nyt ihan noin mene, laittaa googleen hakusanaksi Tesla panel gaps 2023 niin saat kyllä aikamoista kuraa eikä kyseessä ole edes Fremontin tehdas joka on tunnettu karmeasta laadustaan

 
No ei se nyt ihan noin mene, laittaa googleen hakusanaksi Tesla panel gaps 2023 niin saat kyllä aikamoista kuraa eikä kyseessä ole edes Fremontin tehdas joka on tunnettu karmeasta laadustaan
Ei ollut tuo siina videossa. Mutta siina videossa oli kylla jotain sen tyylista etta on kahdenlaista porukkaa ja toista niista kiinnostaa vain panel gapit.
 
No ei se nyt ihan noin mene, laittaa googleen hakusanaksi Tesla panel gaps 2023 niin saat kyllä aikamoista kuraa eikä kyseessä ole edes Fremontin tehdas joka on tunnettu karmeasta laadustaan

Joo tuo linkki tulee ja lisäksi yksi tai kaksi yksittäistä tapausta. Montakos 2023 vuosimallin Teslaa on jo toimitettu? Jos laatu ihan p*skaa olisi niin varmaan asiasta löytyisi enemmän?

Sivu 1:
1678558928610.png

1678558993401.png

Sivu 2:
1678559007980.png
 
Panel gäppien ihmettelijöille jäänyt levy päälle kun eivät taida muuta keksiä. Panel gäpit taisi olla 2019-2020 ongelma, eivät ole enää.
 
Joo tuo linkki tulee ja lisäksi yksi tai kaksi yksittäistä tapausta. Montakos 2023 vuosimallin Teslaa on jo toimitettu? Jos laatu ihan p*skaa olisi niin varmaan asiasta löytyisi enemmän?

Sivu 1:
1678558928610.png

1678558993401.png

Sivu 2:
1678559007980.png
Vuosimalli vaihtuu yleensä Q4n aikana.

Teslan ongelmat ovat heidän halpuutus ja toimivien asioiden tekeminen uudelleen + turhat lupaukset.

Pointti lieni että vaikka 3:sta ja Y:ta on vuosia tehty tulee yhä arvalla se mitä saa.

Munron puheet kannattaa ottaa suolalla. Se on mies kellä vähän takataskussa omat omistukset ja muut.
 
Vuosimalli vaihtuu yleensä Q4n aikana.

Teslan ongelmat ovat heidän halpuutus ja toimivien asioiden tekeminen uudelleen + turhat lupaukset.

Pointti lieni että vaikka 3:sta ja Y:ta on vuosia tehty tulee yhä arvalla se mitä saa.

Munron puheet kannattaa ottaa suolalla. Se on mies kellä vähän takataskussa omat omistukset ja muut.
Nii ei taida olla single castingia ollenkaan vielä kolmosissa ja hankala löytää tietoa onko y mallissa jo molemmat single piece? Ainakin takavalu y mallissa on, mutta alkuvuodesta oli vain vino pino etuvaluja Berliinin tehtaalla, mutta en tiedä onko kaikki y mallit single castingillä. Onhan noita jo jokunen vuosi mainostettu.
Nythän päivitettiin linjastoja Shanghaissa kolmosen osalta, jokohan saavat kolmosiin edes sen rear castingin yhdestä valusta.
 
Nii ei taida olla single castingia ollenkaan vielä kolmosissa ja hankala löytää tietoa onko y mallissa jo molemmat single piece? Ainakin takavalu y mallissa on, mutta alkuvuodesta oli vain vino pino etuvaluja Berliinin tehtaalla, mutta en tiedä onko kaikki y mallit single castingillä. Onhan noita jo jokunen vuosi mainostettu.
Nythän päivitettiin linjastoja Shanghaissa kolmosen osalta, jokohan saavat kolmosiin edes sen rear castingin yhdestä valusta.
En usko että 3:sta on muutettu kunnes tulee se uusi ”malli”. Austinin Y on kaikilla uudistuksilla koska tulevaisuuden muuttanu 4680.
 
En usko että 3:sta on muutettu kunnes tulee se uusi ”malli”. Austinin Y on kaikilla uudistuksilla koska tulevaisuuden muuttanu 4680.
Jep en löytänyt Saksan foorumilta vahvistusta etuvalulle.
Highland/Juniperissa sitten molemmat castingeillä. Ei näytä LG tulevan kun loppuvuodesta ja Panasonicilta vuoden sisällä 4680.
Kaiken lisäksi kun wv ja northvolt myös siirtämässä akkutehdas suunnitelmat jenkkeihin nii voi olla tosiaan puoltoista vuotta kun tulee Berliinistä 4680 ulos kenties jo gen3.
 
Jep en löytänyt Saksan foorumilta vahvistusta etuvalulle.
Highland/Juniperissa sitten molemmat castingeillä. Ei näytä LG tulevan kun loppuvuodesta ja Panasonicilta vuoden sisällä 4680.
Kaiken lisäksi kun wv ja northvolt myös siirtämässä akkutehdas suunnitelmat jenkkeihin nii voi olla tosiaan puoltoista vuotta kun tulee Berliinistä 4680 ulos kenties jo gen3.
4680 osalta ollaan vasta gen1 akuissa. Jos tuo olisi oikeasti toimiva niin muutkin tekisi jo mutta valmistukseltaan haastava. Toistaiseksi 4680 ei ole tuonut parannusta mihinkään.
 
Ei kai sen 4680:n sinänsä pitäisi tuoda parannusta kuin valmistuksen yksinkertaistumiseen kun hitsausta ja kokoonpanoa on vähemmän kun kennot ovat isompia.

Mahdolliset kemialliset muutokset sitten erikseen - niitä voisi lähes varmasti toteuttaa myös 21700 kennoihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom