Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Sähköajoneuvojen akkuja ja energian varastointia varten EU tarvitsisi vuonna 2030 jopa 18
kertaa enemmän litiumia ja 5 kertaa enemmän kobolttia ja vuonna 2050 lähes 60 kertaa
enemmän litiumia ja 15 kertaa enemmän kobolttia verrattuna koko EU:n nykyiseen
talouteen.
Tuossa suora lainaus artikkelista. Kyllähän se tekee tiukkaa 3min lukea 55 sivuinen artikkeli, mutta enenevissä määrin kysynnän lisääntymin ja tarjonnan niukkuus tekee harvinaisen/kriittisen materiaalin.

Minusta nyt tuntuu että sinulla on kokoluokat ja yleiskäsitys tilanteesta vähän hakusessa, aluksi puhut REE:stä, sitten puhut koboltista, nyt mukaan tuli litium jne.

Koboltin osalta ratkaisut on jo olemassa ja kobolttia on saatavissa ihan tarpeeksi, se vaatii vain hintojen nousua että entistä useampi esiintymä tulee kannattavaksi kaivaa.

Litiumiakin on saatavilla käytännössä rajattomasti jos hinta on tarpeeksi korkea.

Laajamittaista energian varastointia varten ei ole mitään järkeä käyttää akkuja, paljon tehokkaampia ratkaisujakin on.

4680 akut eivät ratkaise yhtään mitään ongelmaa joita tällä hetkellä on materiaalien suhteen. Jos aikoo hehkuttaa jokaista Teslan esitystä niin sitten kannattaa tehdä itselleen selväksi edes perusteet aiheesta.
 
Huutokaupat.commissa on S-tesla huudettavana.
Näkeekö Teslan sähköisen huoltohistorian itse autosta jostain?
Sen mitä virallinen kanava on tehnyt ja löytyykö niistä myös muiden korjaamojen merkintöjä (jos on voitu laittaa). Vai miten sellaiset asiat selvitetään?
Vain omistaja saa omat tiedot mutta ei historiaa koska GDPR.
 
Okei. Varmaan edellisen omistajan luvalla saa? Entäs leasingit ja yksityisleasingit?
Nehän on vuokravehkeitä eli rahoitusliikkeen omaisuutta. Saako niiden tietoja vapaammin?

Tuskin liisareista ja yksityisliisareista sen helpommin saa. Rahoitusautot ihan samalla tavalla "liisareita" noin virallisesti. Pankki omistaa, sinä käyttäjänä.
 
Tuskin liisareista ja yksityisliisareista sen helpommin saa. Rahoitusautot ihan samalla tavalla "liisareita" noin virallisesti. Pankki omistaa, sinä käyttäjänä.

Jos auto on huutokaupassa niin käyttäjää ei ole, ainoastaan omistaja eli pankki. En keksi miten GDPR estäisi pankkia julkistamasta auton huoltokirjaa jos sillä ei ole henkilökäyttäjää nimettynä.
 
Jos auto on huutokaupassa niin käyttäjää ei ole, ainoastaan omistaja eli pankki. En keksi miten GDPR estäisi pankkia julkistamasta auton huoltokirjaa jos sillä ei ole henkilökäyttäjää nimettynä.
Siis joo noin tietysti voi tehdä. Huollosta vaan kun menet kysymään auton huolto/kolarihistoriasta niin eivät kerro mitään edellisen omistajan jutuista.
 
Siis joo noin tietysti voi tehdä. Huollosta vaan kun menet kysymään auton huolto/kolarihistoriasta niin eivät kerro mitään edellisen omistajan jutuista.
Yhden käytetyn ostin huutokaupat.comista aikoinaan kuusi vuotta sitten. Ei siinä mitään auto on toiminut liki täydellisesti. Ainoa vaan että mitään tietoja ei ole Fordin järjestelmässä vaikka on tunnetun merkkijälleenmyyjän leimat huoltokirjassa. Siis huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot ja jakohinan vaihto. Mistään muusta ei ole mitään tietoa, eikä saa. Autolla oli kuitenkin ajettu 250K.
Onhan toi aika ärsyttävää.

Vähän offtopikkia mutta kyllä mä tommosesta vanhasta Teslasta haluaisin kaiken tietää kun kilsojakin on paljon takana. (tai mistä muusta autosta hyvänsä).
 
Yhden käytetyn ostin huutokaupat.comista aikoinaan kuusi vuotta sitten. Ei siinä mitään auto on toiminut liki täydellisesti. Ainoa vaan että mitään tietoja ei ole Fordin järjestelmässä vaikka on tunnetun merkkijälleenmyyjän leimat huoltokirjassa. Siis huolto-ohjelman mukaiset määräaikaishuollot ja jakohinan vaihto. Mistään muusta ei ole mitään tietoa, eikä saa. Autolla oli kuitenkin ajettu 250K.
Onhan toi aika ärsyttävää.

Vähän offtopikkia mutta kyllä mä tommosesta vanhasta Teslasta haluaisin kaiken tietää kun kilsojakin on paljon takana. (tai mistä muusta autosta hyvänsä).
Joo ei tuo ainakaan ostavan kuluttajan etu ole että mitään ei kerrota. Käytettyä kun ostaa niin joku kolarihistoriakin peitossa ja mistään sitä ei saa jos ei ole ollut lunastettuna. Tämä varmaan melkoinen ongelma käytettyjen myyjällekin kun eihän siinä ole muita vaihtoehtoja kuin myydä kolaroimattomana kun mitään tietoja ei mistään saa mutta jos asiakas saa asian tietoon jostain niin myyjä vastuussa.
 
Tulipa äsken todistettua se että kolmosessa on lämmitetty takakamera, 11/22 toimitettu ja viimeisiä autoja parkkitutkilla. Oli koko perä lumen peitossa paitsi takakamera täysin esillä (en katsonut parkkitutkia).
 
Tulipa äsken todistettua se että kolmosessa on lämmitetty takakamera, 11/22 toimitettu ja viimeisiä autoja parkkitutkilla. Oli koko perä lumen peitossa paitsi takakamera täysin esillä (en katsonut parkkitutkia).
Olen huomannut saman vaikka täällä joku sanoikin että vain etukamera olisi lämmitetty. Mulla myös aikalailla viimesiä joissa on parkkitutkat, 11/2022 oli luovutus. Myös parkkitutkissa on lämmitys.
 
Onko kellään havaintoja, miltä tehtaalta nyt maalis-huhtikuussa toimitettavat mustat Y long ranget ovat tulossa? Lähinnä kiinnostaa, onko niissä uudempi pehmeämpi alusta, jos tulevat Kiinasta .. tai jotain muuta oleellista eroa mahdollisesti.
Tilaus on sisässä ja tällä hetkellä näyttää toimitusaikaa maaliskuun vikalle viikolle - tein tilauksen vasta 3 pv sitten.
Itse itselleni vastaten .. Vin-numero tuli. XP7 alkuinen ja lähellä sadatta tuhannetta Y:tä, joten ihan tuoreeltaan Berliinin tehtaalta tulossa. Toimitusarvio siirtyi vielä muutamalla päivällä aiemmaksi(?). Jännä, jos 3 viikossa tilauksesta oikeasti olisi pihassa.
 
Meillä on apinakehän sisällä Leaf popista 770€ ja 200kw nelikko bemari 1100. Y:n paras hinta tammikuussa oli 1260. BZ4x on facen mukaan 900 kait jossain pohjoisempana. 200-300 euroa halvemmalla vakuutushinnalla huollattaa burzumia kerran vuoteen ”ilmaiseksi”.
 
Näyttäisi että 2019 mallissa menee vajaassa 100tkm alustasta osaa vaihtoon kun raportoidaan katsastuksessa hylkyjä faboon.
 
Ensimmäisiä V4 supereita esillä Hollannissa. Letkut vaikuttaa sen verran pitkiltä, että ylettynevät kohtuu hyvin myös muihin autoihin.

FrMbBPkWIAA84Dc


FrMbx9qXgAA8-Je
 
Ensimmäisiä V4 supereita esillä Hollannissa. Letkut vaikuttaa sen verran pitkiltä, että ylettynevät kohtuu hyvin myös muihin autoihin.

FrMbBPkWIAA84Dc


FrMbx9qXgAA8-Je

Noissa on kyllä kiva design siinä mielessä että johto ei jää makaamaan lumihankeen aurakuskin yllätykseksi.

Toivottavasti löytyy myös kaksipuolinen malli läpiajettavia kenttiä varten.
 
Fyysistä ulkonäköä paljon kiinnostavampia olisivat kuvat tyyppikilvestä.
 
Näyttäisi että 2019 mallissa menee vajaassa 100tkm alustasta osaa vaihtoon kun raportoidaan katsastuksessa hylkyjä faboon.
Yksittäiset FB-postaukset eivät vielä kerro kovin luotettavaa tietoa, mutta onneksi pian alkaa katsastustilastoja tippua. Trafi tarjoaa nuo kivasti taulukkomuodossa: Katsastustilasto | Tieto Traficom

Sieltä poimittuna kaikkien 2022 vuonna katsastettujen Model S hylkäysprosentti oli 19% ja keskimääräinen mittarilukema 144 tkm. Katsastuksia 805 kpl.

Top 3 viat
EtuakselistoTaka-akselistoOhjausnivelet ja -tangot
 
Tesloissa varmaan tulee paljon hylkyjä kun ei ole pakollisia huoltoja niin ne jätetään tekemättä ja korjataan vain kun katsastussetä käskee.
 
Eli ei vissiinkään luvata kovempia latausnopeuksia kuin nykyinen 250kW.

631A lienee about samaa luokkaa kuin V3:sen maksimivirta, joten latausnopeudet aivan tyhjiin akkuihinkaan eivät todennäköisesti parane.
Vähän päälle 300kW pääsee jos saa täydet tehot verkosta tuo laite. Mutta eiköhän se 400v ole eli 250kW maksimit mitä saa ulos.
 
Ensimmäisiä V4 supereita esillä Hollannissa. Letkut vaikuttaa sen verran pitkiltä, että ylettynevät kohtuu hyvin myös muihin autoihin.

FrMbBPkWIAA84Dc


FrMbx9qXgAA8-Je
Tälläisiähän niiden pitääkin olla jos Tesla meinaa alkaa kaikille merkeille tarjoamaan latausta. Toivottavasti myös vanhoja latureita päivitetään edes pikkuhiljaa uusiin, todella rasittavaa kun nykyisiin latureihin joku parkkeeraa väärin ja vie kaksi paikkaa.
 
Olisiko että laittavat sitten seuraaviin malleihin 800V akut. On laturit sitten valmiiksi niitä varten.
 
Näin meinasin itse toimia kun omasta takuu loppuu kesäkuussa. Lienee ihan luonnollista että jos 100tkm on rullattu niin kyllä se jossain näkyy tehokkaan ja painavan auton alla.
Kattaako se takuu nivelet ym. kuluvat osat? Jotain jarrujahan on ihan turha yrittää saada takuuseen, jos palat loppu/levyt ruosteessa. Luulis perusnivelissä olevan sama juttu.
 
Btw, itellä on nyt parhaillaan auto vetokujalla ja en voi valittaa kyllä huollosta. Lasinvaihto takuuseen kun halkesi tiettävästi ilman kolhuja, ei mitään vänkäämistä vaan suoraan vaihtoon. Vaihtolasissa tilausaika alle 2 viikkoa ja onnistu vielä aikatauluttaa teslahuolto ja klinikka samalle päivälle. Huollossa oli vetokoukun johtosarja ja takakontin sisätrimmin asettelu. Emt, oon nyt kahdesti käyttänyt tän vuoden puolella ja menny jotenki sutjakasti kaikki ja ajatki saanu n 2vk päähän joka kerta. Molemmilla kerroilla myös soittivat muutamapäivä ennen missä käytiin vielä jutut läpi. :oops: Vuos sitten oli selvästi huonommin asiat.
 
Mutta kun eivät laita. 400V jatketaan.

Sanoisin, että Tesla voisi ajatella merkittävämmäksi sen, että SC on tarjolla laajalti/ne toimii/autot ja niiden esilämmitys toimii verrattuna siihen pieneen muutamien minuuttien nopeuseroon mitä tuolla isolla jännitteellä saadaan lämpimään tyhjään akkuun tuupattua.
 
Btw, itellä on nyt parhaillaan auto vetokujalla ja en voi valittaa kyllä huollosta. Lasinvaihto takuuseen kun halkesi tiettävästi ilman kolhuja, ei mitään vänkäämistä vaan suoraan vaihtoon. Vaihtolasissa tilausaika alle 2 viikkoa ja onnistu vielä aikatauluttaa teslahuolto ja klinikka samalle päivälle. Huollossa oli vetokoukun johtosarja ja takakontin sisätrimmin asettelu. Emt, oon nyt kahdesti käyttänyt tän vuoden puolella ja menny jotenki sutjakasti kaikki ja ajatki saanu n 2vk päähän joka kerta. Molemmilla kerroilla myös soittivat muutamapäivä ennen missä käytiin vielä jutut läpi. :oops: Vuos sitten oli selvästi huonommin asiat.

Kuulostaa aika asialliselta. Kiva kuulla että huolto pelaa.

Onko Oulun huollosta vielä kokemuksia? Sekin ilmeisesti on aloitellut hiljaisuudessa toimintaansa?
 
Fabossa on muutama suht tuore kauhutarina esim Vetokujan huollon hommista, etenkin miten käsittelevät autoja jotka tulossa huoltoon. Muutama tarina, kuvien kanssa, jossa Tesla on mm lakaissut autojen lumia katuharjoilla, joka kuullostaa aika pahalta ja oli siellä kuvia kuinka autot täynnä naarmuja tuon jäljiltä.

Ilmeisesti tosin vain osan (elämäänsä kyllästyneiden) huoltohenkilöiden toimintatapa, mutta mistäpä näistä tietää.
 
Sanoisin, että Tesla voisi ajatella merkittävämmäksi sen, että SC on tarjolla laajalti/ne toimii/autot ja niiden esilämmitys toimii verrattuna siihen pieneen muutamien minuuttien nopeuseroon mitä tuolla isolla jännitteellä saadaan lämpimään tyhjään akkuun tuupattua.
800V suurin hyöty on se, että piuhoista saadaan ohuempia ja halvempia kun samaan tehoon tarvittavat virrat ovat pienempiä. Tämä hyöty tulee sekä laturin, että auton puolella.

Teslahan ylipäätään pääsee 250kW nopeuteenkin vain sillä, ettei se noudata CCS standardia, vaan ylittää CCS:n määrittämän kovimman sallitun virran (500A). Tästä syystä Teslat myös latautuvat muilla kuin superchargereilla hitaammin kuin parhaat kilpailijat.

Jos esim. omalla pitkän matkan reitillä ionity sattuu olemaan paremmin sijaitseva kuin superit, niin Teslalla ei päästä niihin maksiminopeuksiin.
 
Mitenkäs M3 kuskit on hoitanut määräaikaishuollot. Lähinnä siis kyseeseen tulee toi 2 vuoden välein jarrunesteen tsekkaus. Voiko sen hoitaa missä tahansa?

Itellä siis alla 3/21 ja rupeis olee ajankohtainen
 
Musk on nyt Twitterissä ilmoitellut, että FSD V11 olisi viikonloppuna tulossa laajaan jakeluun, eli aika ripeästi rajatun jakelun jälkeen.

AI Driverilta myös ensimmäinen pidempi koostevideo V11:stä. Nää AI Driverin videot on aikalailla parhaita näistä FSD-videoista kun näitä tulee suht harvakseltaan, näkee niiden tekemiseen aika paljon vaivaa selostuksineen ja visualisointeineen ja on suht koht objektiivinen.

 
Puhutko nyt lataushuipuista vai latausajan keskitehosta? Huipputeholla ei ole juurikaan käytännön merkitystä kokonaisuutta ajatellen.
Vaikea nyt lähteä vänkäämään että onko sillä merkitystä vaiko ei. Ei ne varmaankaan teslalla ole vahingossa nostaneet super v3:sen virtarajaa yli 500A:n. Eiköhän sillä ole ihan parempaa kuluttajakokemusta haettu.
 
Vajaa viikko teslailua takana model y rwd:llä ja pääosin pelkästään positiivisia kokemuksia myös autopilotista ja automaatti pyyhkijöistä. Nyt kuitenkin tänään illasta en voinut vakionopeudensäädintä käyttää ollenkaan kun samantien alkoi pyyhkimään kuivaa lasia kauhealla vimmalla, eikä meinannutkaan lopettaa. Tuossa on nyt pari päivää rapa lentänyt, niin voiko kameran edessä olla tuulilasilla vain joku tahra mistä ottaa häiriötä?

Olisi kyllä ihan toivottava päivitys, että vakionopeudensäädintä/autopilottia käyttäessä saisi pyyhkijät pois päältä kokonaan jos kuljettaja niin haluaa.
 
Tarkkana sitten niiden Santanderin valkoisten Teslojen kanssa, ettei satu ottamaan naapurin autoa parkkipaikalta :D Tekniikan Maailma

Leikki sikseen, mikähän tuon on mahdollistanut? Vertaako auto vaan Bluetoothin MAC osoitteen loppuosaa ja näillä kahdella on sattunut olemaan samat x merkkiä siinä? Ei tuota oikein muuten voi ymmärtää. Tai no ainahan voi olla ihan puhdas bugi systeemissä, mutta se, että sama on onnistunut monta kertaa ja vieläpä ristiin autojen välillä, viittaisi johonkin systemaattiseen virheeseen. Aika pelottavaa sinänsä, jos turvallisuus on tuolla tasolla.
 
Vajaa viikko teslailua takana model y rwd:llä ja pääosin pelkästään positiivisia kokemuksia myös autopilotista ja automaatti pyyhkijöistä. Nyt kuitenkin tänään illasta en voinut vakionopeudensäädintä käyttää ollenkaan kun samantien alkoi pyyhkimään kuivaa lasia kauhealla vimmalla, eikä meinannutkaan lopettaa. Tuossa on nyt pari päivää rapa lentänyt, niin voiko kameran edessä olla tuulilasilla vain joku tahra mistä ottaa häiriötä?

Olisi kyllä ihan toivottava päivitys, että vakionopeudensäädintä/autopilottia käyttäessä saisi pyyhkijät pois päältä kokonaan jos kuljettaja niin haluaa.
Näillä keleillä kun lentää tota kuraa, kameran eteen jos sitä jää vähänkin huonoon kohtaan ei homma toimi. Oon huomannu että pitää vähän pidempi painallus laittaa tuulilasinpesunestettä että oikeesti putsaa ihan ylhäältä saakka. Takakamera onkin sitten toinen juttu kun siinä ei ole pesuria, onnea teslalle yritykseen saada parkki"tutkat" taakse toimimaan pelkällä kameralla tälläsellä kurasäällä...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 232
Viestejä
4 549 209
Jäsenet
74 947
Uusin jäsen
Wilmeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom