Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Itelle tulis mieleen, että aftermarket-vanteet ja renkaat saa niin paljon halvemmalla, kuin oem-tuotteet. Ite kyllä myöskin toimittaisin ne suoraan autoliikkeeseen ennen luovutusta. Toki jos haluaa sen mahdollisen rahdin säästää, mutta se nyt ei paljon enää uuden auton hintaan verrattuna ole :D
Niin no teslan talvirenkaat nokian hakka r3 ja kohtuu rumat vanteet 3000€. Tilasin toimitettuna reilu 500€ halvemmalla paremmat renkaat ja paremmat vanteet.

Itselläni 10km päässä vetokujalta lämmin halli jossa tunkki ja nuo renkaat ja siellä siis vaihdan aina renkaat. Nyt vaan ongelmana että mikä on keli ja saanko ajettua tuon matkan kesärenkailla vai täytyykö ottaa nuo renkaat ja tunkki vanhaan autoon ja ajaa sillä vetokujalle ja vaihtaa pihalla kun nuo autokorjaamot eivät ole lauantaisin auki.
 
2025 aika todennäköisesti alkaa tuo pikku Tesla tulemaan meksikosta ilmeisesti yhtenä värinä niin kuin cybertruck. Miltähän tehtaalta Eurooppaan tulee? Taitaa nuo mennä jenkkeihin pelkästään ja Euroopaan tulee toisaalta.

Suomeen vaikka Teslan tehdas tekemään Euroopan Model 2 ja akkumineraalit niihin samasta maasta...
 
Perinteisten (uusien autojen) autokauppiaiden tunteet voi kiteyttää tähän klassikkoon ...

4329141185_23fdce87fe_h.jpg
 
Määritteletkö sinä koeajon pelkäksi ajo-osuudeksi?
Sisätiloja yms. pääsee hypistelemään ilman varsinaista sovittua koeajoa istumalla näyttelytilassa olevaan kappaleeseen. Kävin tuolla tavalla 5 min "koeajamassa" esim. Renault Megane E-Techin, vain todetakseni että esim. tavaratila oli hieman pienempi kuin odotin, ja auto kokonaisuudessaan yllättävän kapea. Odotin kai hieman suurempaa autoa.

Vielä sekin ettei ainakaan uuden auton tapauksessa se koeajoauto edes ole sama kuin minkä minä tulen saamaan. Koeajamani Zoe oli eri varustelutason yms. kuin se jonka ostin.

Sen kyllä mietin että jos koeajaisin esim. Tesla Model Y:tä tai vastaavan kokoluokan autoa, lähinnä ajaisin sen kotiin parkkiruutuuni nähdäkseni, miten hyvin se siihen edes mahtuu ja saako ovia enää edes auki kun naapuripaikoilla on autot.

Sähköautojen kohdalla saattaisi kiinnostaa käydä testaamassa kuinka nopeasti lataa, mutta sekin on asia joka ehkä helpommin selviää googlettamalla muiden käyttäjien kokemuksia. Ei tartte käydä itse latailemassa Toyotan sähköautoa kun on jo tarpeeksi saanut lukea ja nähdä tesla-Björnin videoita sen latausongelmista.
 
Kovin pehmeäksi se ei liene muuttunut uusimmissakaan ja rengasmelua on orkkis kesärenkailla suomen karkeilla teillä reilusti.
Onko sulla uusin Y ollut kesällä ajossa siis? Ajoin performance y:tä n. 500km talvella 21” kitkarenkailla ja ainakin ne olivat todella hiljaiset. Omassa vertailussa taisi olla hiljaisin sähköauto näistä mitä olen ajanut. Polestar 2 ja opel mokka e äänekkäimmät.
 
Hyvältä kehitykseltä vaikuttaa AI Drivr.n pikaiset ensitestit V11 FSD:llä. Ilmeisesti useampia ongelmia korjattu mihin aiemmin törmännyt.

 
Jahans eli kevään -23 aikana olisi Ouluun tulossa täysverinen Tesla Center. Oishan se näppärää kun auton vois käydä noukkimassa tuolta Limingantullista, mutta taitaa tämä kerta mennä Lempäälän reissuna. Paitsi jos siirtäs seuraavaan erään, vaikka ei taida sekään varma. Tuolla lokaatiossa kävinkin helmikuussa kun auto oli siellä huollossa, sillon ainakin oli aika aution näköistä.
 
Hyvältä kehitykseltä vaikuttaa AI Drivr.n pikaiset ensitestit V11 FSD:llä. Ilmeisesti useampia ongelmia korjattu mihin aiemmin törmännyt.


Saa nähdä miten ratti pyörii väkkärää liikennöidyissä risteyksissä.
On tuo hyvä edistys ja paljon jää tehtävää, liekö taas pimittävät jonkun vuoden tällä singlestackillä ennen kuin julkaisevat halfstackin ☺️.
Luulisi hw4 raudalla nopeammin creapingin tekevän ja paremmin tunnistavan liikennenopeudet.
Kaukana vielä että termarista nakit vois popsia takapenkillä.
 
Hidas ryömiminen risteyksissä voi olla viranomaisten "syytä". Viranomaiset haluavat, että auto ajaa maksimiturvallisesti ja pykälien mukaan. Hyvin kyllä ajoi pimeässä kärry. Joskus on ihmisenkin hankala nähdä noissa olosuhteissa.

Täysi pysähtyminenhän stop-merkkeihin tuli viranomaisten käskystä. Ihminen ei pysähtyis kokonaan vaan ajais hitaasti risteykseen ja jos mahdollista niin "rolling stop" ja menoksi.
 
Onko sulla uusin Y ollut kesällä ajossa siis? Ajoin performance y:tä n. 500km talvella 21” kitkarenkailla ja ainakin ne olivat todella hiljaiset. Omassa vertailussa taisi olla hiljaisin sähköauto näistä mitä olen ajanut. Polestar 2 ja opel mokka e äänekkäimmät.
Ei ole. Fat etron oli vaikuttavan hiljainen, kyllähän Tesloilla ajelee kitkoilla, kesärenkailla sitten vakiorenkailla tahtoo olla liikaa melua.
 
Täysi pysähtyminenhän stop-merkkeihin tuli viranomaisten käskystä. Ihminen ei pysähtyis kokonaan vaan ajais hitaasti risteykseen ja jos mahdollista niin "rolling stop" ja menoksi.

Aina kun olen jenkeissä ajellut, niin kyllä siellä stop-merkkeihin pysähdytään. Siitä saa siellä vielä helposti viranomaiskeskustelunkin. Suomessa on toki toinen tarina.
 
Aina kun olen jenkeissä ajellut, niin kyllä siellä stop-merkkeihin pysähdytään. Siitä saa siellä vielä helposti viranomaiskeskustelunkin. Suomessa on toki toinen tarina.

Asun amerikassa. Kaliforniassa ja nevadassa suurin osa porukasta rullaa vaan läpi stopista, jos on sauma mennä siitä. Toki jos joutuu vaikka 4-way stopissa vuoroa odottamaan niin porukka pysähtyy kokonaan. Punaisista oikealle kääntyessä porukka yleensä pysähtyy, kun siinä on riski että suojatiellä on ihmisiä ja vähän pakko pysähtyä. Tosin jos näkee että ei ole kävelijöitä niin kyllä jengi punaisista oikealle kääntymisenkin tekee ihan surutta ilman stoppia.

Linkatun videon tyyppikin manailee, että ei hän itse pysähtyisi vaan rullaisi läpi stopeista. Sanoo myös, että piti "rolling stop" toiminnallisuutta parempana ennen kuin viranomaiset käskivät teslaa tekemään täyden stopin.
 
Linkatun videon tyyppikin manailee, että ei hän itse pysähtyisi vaan rullaisi läpi stopeista. Sanoo myös, että piti "rolling stop" toiminnallisuutta parempana ennen kuin viranomaiset käskivät teslaa tekemään täyden stopin.

Sehän se olisikin, jos toisivat markkinoille kaikkien saataville ajoavustinsysteemin mikä tietoisesti rikkoo liikennesääntöjä, koska on miellyttävämpi.
 
Aina kun olen jenkeissä ajellut, niin kyllä siellä stop-merkkeihin pysähdytään. Siitä saa siellä vielä helposti viranomaiskeskustelunkin. Suomessa on toki toinen tarina.

Parin vuoden kokemuksella, juu, ei todellakaan aina pysähdytä ... tai edes läheskään aina ... tuolle STOP-merkin läpi lipumiselle on ihan lukuisia nimiäkin, kuten “California stop”. Sama toki myös sille punaisten läpi tehtävälle käännökselle. Vaihtelee toki alueellisesti, ja ainakin alueellisesti myös hyvin arvattavalla tavalla ajoneuvotyypin mukaan ... siis se hidastamattomuudenkin aste ...

Noita STOP-merkkejä kun on tyyliin joka toisessa naapuruston risteyksessä, ristiin rastiin ja melko usein myös kaikista suunnista kerralla.
 
Sehän se olisikin, jos toisivat markkinoille kaikkien saataville ajoavustinsysteemin mikä tietoisesti rikkoo liikennesääntöjä, koska on miellyttävämpi.
Mun kommentti oli ryömimistoiminnallisuuteen, joka nyt on lainmukainen, mutta monesta ihmisestä ärsyttävä. Pykälien mukaan kun mennään niin stop merkkeihin ajamisesta tulee vähemmän joustavaa ja siihen pitää jengin tottua eikä itkeä että kylläpä ryömii "varovaisesti". FSD tekee aina täyden pysähdyksen stop-merkkiin, pikkuhiljaa ryömii siitä eteenpäin että saa näkyvyyttä ja menee kun on rako.

Ihmiset usein tekevät noissa tilanteissa rolling stopin missä siirrytään vauhdista ryömimiseen ja pysähdytään vain jos ei ole rakoa mennä. Sujuvaa, mutta laitonta.
 
Onko tietoa mitä Model Y RWD todellinen range mahtaa olla näin talvikelissä? Kovin vähän tuntuu netissä olevan inffoa, kun sen verran uudesta variantista kysymys.
 
Onko tietoa mitä Model Y RWD todellinen range mahtaa olla näin talvikelissä? Kovin vähän tuntuu netissä olevan inffoa, kun sen verran uudesta variantista kysymys.

Kuten kaikilla muillakin niin riippuu nopeudesta ja lämpötilasta. WLTP/2 lienee se minimi pahimmassakin pöperössä -20C ja motarilla.
 
Kuten kaikilla muillakin niin riippuu nopeudesta ja lämpötilasta. WLTP/2 lienee se minimi pahimmassakin pöperössä -20C ja motarilla.

Lähinnä eniten kiinnostaa LFPn käyttäytyminen kylmässä verrattuna NCA-akkuihin, onko näissä periaatteelista eroa kylmässä esim purkautumisen tai latautumisen osalta? Netissä tuntuu olevan vähän ristiriitaista tietoa tämän suhteen, jossain väitetään että LFPssä varaus ei kestäisi aivan yhtä hyvin
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa ei ole talvirengaspakkoa, joten jää vakuutusyhtiön näytettäväksi onnettomuuden johtuneen nimen omaan rengastuksesta. Korvausta ei alenneta aina sataa prosenttia edes silloin vaikka ajaisit auton umpihumalassa tieltä väistämällä vaikka vastaantulevaa autoa. Siinäkin tapauksessa tutkitaan oliko alkoholilla osuutta asiaan.
On talvirengaspakko, jos sää tai keli sitä edellyttää.
Jos mällää siten että poliisi paikalla niin vakuutusyhtiölle riittänee kun poliisi kirjannut sakkoon, että tienpinta jäinen/luminen niin voivat vedota siihen että olis pitäny olla talvirenkaat.
Toki joo ei ne mitään 100% korvauksia evää mutta taatusti yrittänevät ja varmasti onnistuvatkin vähentämään omaa osuuttaan.
 
Lähinnä eniten kiinnostaa LFPn käyttäytyminen kylmässä verrattuna NCA-akkuihin, onko näissä periaatteelista eroa kylmässä esim purkautumisen tai latautumisen osalta? Netissä tuntuu olevan vähän ristiriitaista tietoa tämän suhteen, jossain väitetään että LFPssä varaus ei kestäisi aivan yhtä hyvin
Rangeen ei ole vaikutusta sillä onko LFP-akku. Isot lataustehot vaatii lämmintä akkua, joten jos on menossa pikalataamaan, niin kannattaa akun lämmitys aloittaa heti kun mahdollista.

Omassa LFP Model 3:ssa range on seuraavanlainen eri lämpötiloissa. Mittausmatkasta 10% 50 aluetta, 50% maantietä (80-100km/h), 40% moottoritietä, keskinopeus talvellakin yli 80km/h, eli vastaa hyvin normaalia pitkänmatkan ajoa.
  • 0 asteessa range 350km
  • -5 asteessa range 330km
  • -10 asteessa range 315km
  • -15 asteessa range 295km
Model Y:n osalta näistä luvuista voi ottaa hiukan pois, ehkä 5-10%?
 
Niin maksaa itselläkin, mutta en ole vielä selvittänyt että meneekö 15tkm jälkeen noista korvauksista jo veroa?

Yksinkertaisesti ei. Mutta jos verottajaa alkaa joskus kaivelemaan noi km-korvaukset ja niiden mahdollinen väärinkäyttö, niin se on sen ajan ongelma, eikä liity ajettuun matkaan millään tavalla, voivat tulkita palkaksi, mutta oikaisulla menee. Ainoastaan noissa km-korvauksissa varmaa on se, että jos kuljet samaan paikkaan päivästä toiseen ja 2 tai 3vuotta, riippuen etäisyydestä(maaginen 100km raja), niin sitten ne on verolla.
 
Yksinkertaisesti ei. Mutta jos verottajaa alkaa joskus kaivelemaan noi km-korvaukset ja niiden mahdollinen väärinkäyttö, niin se on sen ajan ongelma, eikä liity ajettuun matkaan millään tavalla, voivat tulkita palkaksi, mutta oikaisulla menee. Ainoastaan noissa km-korvauksissa varmaa on se, että jos kuljet samaan paikkaan päivästä toiseen ja 2 tai 3vuotta, riippuen etäisyydestä(maaginen 100km raja), niin sitten ne on verolla.
Varmaan tulisi ongelmia jos ei saa kunnollista palkkaa, mutta saa suuria km korvauksia. Tämä katsottaisiin varmaankin veronkierroksi tms. Mutta jos nyt saa normaalia palkkaa ja työhön kuuluu ajaminen niin eihän km korvaukset voi verollisia olla.

LFP akkujen ongelmana ainakin se että latautuvat hitaasti kylmänä. Tämä oli yksi syy miksi itse valitsin LR mallin kun pitäisi saada nopeasti ladattua myös talvella tarvittaessa.
 
Mutta jos nyt saa normaalia palkkaa ja työhön kuuluu ajaminen niin eihän km korvaukset voi verollisia olla.

Ikävä kyllä meidän kateellisten maa on siitä hieno, että jopa kulukorvauksetkin on saatu verollisiksi. Tosin väärinkäyttöhän siellä on takana, mutta silti. Sama kohtalo on myös päivärahoilla.
Ja siis normaalisti noi ei mene verolle, ainakaan ihan helposti, mutta jos esim. teet projektia, sanotaan 4vuotta ja ajat säännöllisesti projektiin päivittäin, niin riippuen matkasta, siis se maaginen 100km, niin nämä kaikki verottomat kulukorvaukset menee verolle joko 2v:n tai sitten 3v:n jälkeen.

Edit. siis nyt puhutaan ainoastaan niistä suurimmista verottomista kulukorvauksista. Kukaan ei kiellä maksamasta vielä suurempaa kulukorvausta, mutta ne on sitten automatik verollisia.
 
Ei ole vaikutusta paitsi jos aletaan laskemaan akun esilämmityksen vaatimia energiamääriä. Tuo akkutyyppi vaatii huomattavan pitkiä lämmitysjaksoja ladatakseen tehokkaasti varsinkin kylmiltään laturille lähtiessä.
Samaan lämpötilaan se akku siellä pikalaturilla loppuviimeksi lämpiää molemmilla akkutyypeillä. Takavetoisessa on yksi moottori lämmittämässä, niin lämpiäminen siksi kestää kauemmin. Jos akkua lämmitetään puoli tuntia teholla X tai tunti teholla X/2, niin lämmittämiseen käytetty energiamäärä on sama.

Toki jotain eroa voi olla, mutta puhutaan loppuviimeksi niin pienistä eroista, ettei sillä ole oikeastaan mitään merkitystä kun auton kokonaiskulutusta lasketaan. Takaveto on jokatapauksessa kokonaisuutena se vähiten kuluttava malli.

Mutta jos lataaminen tapahtuu pääosin pikalatureilla eikä kotona, niin nelivetomalli on helpompi nopeamman lämpiämisen ja suuremman lataustehon vuoksi.
 
Saatavuusongelmia. Ostin itse syksyllä Eestistä karvan vajaa 2k paineantureineen päivineen Misukan kitkoilla kun Vempele horisi jotain tonnia per pelkkä 19" vanne kappaleelta.

Kysykää Reffiltä sähköpostitse, osaavat suomea.
 
R3 on sitten kauheat vollottajat. R5 en ole kokeillut mutta yksi mätä omena pilaa sadon.
Tämä oli tosiaan yksi syy miksi en noita ottanut. Continental kitkat ostin erikseen kun olivat testivoittajat ja en ole niistä juuri huonoa arviota löytänyt. Ensimmäiset kitkat minulla ikinä niin koitetaan nyt alkuun parhaita niin olisi vähiten eroa nastoihin.
 
Tämä oli tosiaan yksi syy miksi en noita ottanut. Continental kitkat ostin erikseen kun olivat testivoittajat ja en ole niistä juuri huonoa arviota löytänyt. Ensimmäiset kitkat minulla ikinä niin koitetaan nyt alkuun parhaita niin olisi vähiten eroa nastoihin.
Itse kokeilin R3 kun kovasti Tesla Club niitä mainosti. Ilmeisesti raha vaihtoi omistajaa kun noinkin kriittinen informaatio jäi pois. Enkä ollut ainut kuka siitä sitten nosti äläkkää.

Kitkat ovat toimineet ihan ok. Se vain pitää muistaa että eivät ole nastat kun ajelee. 3P tuppaa perä katoamaan helposti pienessäkin nopeudessa.
 
Ok, tilaus sivuilla sanotaan kuitenkin R3 juuri nytkin.
Sanoivat jo syksyllä että tuo tilaussivun tieto on väärä ja päivittyy pian, mutta kyse oli näköjään Elon-ajasta kun ei ole oikein vielä nytkään. Mutta R5 EV:t tuolta tulee tosiaan ainakin RWD kolmoseen. X:ssä saattoi olla SUV variantti.
 
Omaan MY tulossa 235/55 R18 Nokian R5 SUV. Ilmeisesti EVtä ei löydy tolla profiililla? Tilasin muualta, mutta autohuolto Ylöseltä Sääksjärveltä tämmöstä hintaa vanteet & renkaat: ”235-55-18 Michelin kitkan xice snow huippuhyvä,
aluvanteet alutec 63A Racing Black ja Painetunnistimet olisi 1850e
paketti. saan muitakin vanteita nopeasti,
Nokian 2250e
Continental 2150e”
 
Ota tuo Misu tai conti vaan noista, itsekin otin 255 normi Misun kitkat ilman mitään EV painotuksia.
 
Ok, tilaus sivuilla sanotaan kuitenkin R3 juuri nytkin.

Kysyin tosta (jo kuukausi sitten) Teslan myynnistä ja kuulemma heiltä tilatessaan renkaat on kyllä ne R5 vaikka R3 sivuilla lukeekin. Eivät ole näemmä vieläkään saaneet aikaiseksi sivuuaan päivittää.
 
Samoin minulle sanottiin, että kyllä kaikki ovat tulleet R5:lla (Model Y), mutta tuo on sinällään hyvä tieto, jos on vielä R5 EV. Vempele.fi olisi juuri tuo R5 SUV 235/55R18 + vanteet + tunnistimet + työt + rahti ~2500€.
 
Yllättäviä tuloksia parhaan ja heikoimman välillä on lähes kaksinkertainen ero jäällä. Premiumista maksamalla (Mercedes-Benz) ei saa lisäarvoa tässä(kään) testissä.

Kaikki vertailuautot varustettiin Nokian Hakkapeliitta R5, R5 EV tai R5 SUV -kitkarenkailla valmistajan suosittelemassa rengaskoossa.


Tässä joku vanhempi testi, jossa myös Tesla mukana:

katso liitettä 1059556
Niin aika jännä kun talvitesti ja eipä juuri hehkutettu miten nopeasti pysähtyy Tesla sekä lumella että jäällä viime vuoden testissä. Tuntuu olevan aika sama missä Tesla pärjää nii yks hailee mutta sitten ku tulee ongelma nii omfg tää on sitten sitä paskaa isolla peellä ‍♂️
 
Päällisin puolin vaikuttaisi jääpysähtyminen olevan pitkälle painosta kiinni (Volkkarin kohdalla lisäksi Buzz rakenteena yhdessä MEB pohjaisten rumpujarrujen kanssa).

Fordilla erinomainen lukema kyllä enkä ole ihan varma painaako se vähemmän kuin Tesla joka on sieltä keveimmästä päästä ollut about aina.
 
Päällisin puolin vaikuttaisi jääpysähtyminen olevan pitkälle painosta kiinni (Volkkarin kohdalla lisäksi Buzz rakenteena yhdessä MEB pohjaisten rumpujarrujen kanssa).

Fordilla erinomainen lukema kyllä enkä ole ihan varma painaako se vähemmän kuin Tesla joka on sieltä keveimmästä päästä ollut about aina.
En ole muita kuin Teslan sähköjä ajanut mutta se on sanottava että ainakin vs esim nykyiseen Corollaan verrattuna Model 3:n (2022 Performance Nokian R3 19" kitkoilla) luistonesto ja ABS:t olivat mallia helvetin hyvät joten voi hyvin olla että ovat saaneet ne vain ohjelmoitua helvetin tarkoiksi ja muilla vielä ehkä vähän haussa miten optimoida tuo sähkömoottoreiden ja normi jarrujen sekoitus aiheuttaen erot. Tai ainakin tuo selittäisi eroja kun jarrujärjestelmät regeneroitumiseneen yms eroavat normi polttiksista ja jopa hybrideistä.
 
Tesla on ilmeisesti vaivautunut tekemään talvitestejä, Kaliforniassa kun ei ole juurikaan testin kaltaisia olosuhteita tarjolla.

OT: Kalifornia on iso osavaltio.

images


Kuva paikasta nimeltä Truckee, CA. Ja tässä on video siitä lähistöltä, paikka nimeltä Soda Springs, CA. Kyseinen seutu on vuoristoa Kalifornian ja Nevadan rajalla ja tuolla sijaitsee mm. eräs yhdysvaltojen armeijan talviseen sodankäyntiin liittyvistä kouluista.

 
Päällisin puolin vaikuttaisi jääpysähtyminen olevan pitkälle painosta kiinni

Arkijärjellä voisi tosiaan ajatella niin, mutta auton jousituksen, renkaiden ja kumin toiminta jarrutuksessa ei ole ihan tavallista lukiomatikkaa ja kitkakerroin kertaa massa.

Jarruttaessa tapahtuu kaikenlaista painonsiirtoa ja kumi autonrenkaan muodossa ei käyttäydy kuten vaikkapa puukalikka.

Painavampi auto voi pysähtyä aivan yhtä nopeasti tai nopeammin kuin kevytkin.

Veikkaan volkkarin ongelmien syyksi paskasti ohjelmoitua abs-järjestelmää joka ei osaa säätää jarrutusvoimaa oikein. Kun kerran sama ongelma esiintyy kaikissa saman alustan autoissa niin vika on muualla kuin yksittäisen automallin koossa/painossa.

Tätä TM:n testiä puitiin muuten enemmän tuolla Yleistä sähköautoista ketjussa.
 
Jarruteholla ei liene merkitystä tuollaisessa tilanteessa ja varsinkaan taka-akselin merkitys muutenkin aika vähäinen vaan enemmänkin kuinka hyvin ABS on optimoitu kyseiselle ajoneuvolle tilanteessa, jossa renkaan pito on olematon.

Luultavasti tuo regen sekoittaa jotkut autot tilanteissa joissa pitoa on erittäin vähän. ABSeissa ei ole mitään uutta, eli ne varmaan toimisivat hyvin jos niiden vaan annettaisiin tehdä jotain.
 
Luultavasti tuo regen sekoittaa jotkut autot tilanteissa joissa pitoa on erittäin vähän. ABSeissa ei ole mitään uutta, eli ne varmaan toimisivat hyvin jos niiden vaan annettaisiin tehdä jotain.
Itseasiassa ABS jarrut ovat mekaanisesti hitaammin reagoivat kuin sähkömoottorilla jarruvoiman säätely. Kun otat ensin jarrut jarruttamaan niin kovaa kunnes pito menetetään, jonka jälkeen sähkömoottori voi reagoida huomattavasti nopeammin pidon rajalla tehden ABS:stä tehokkaammin toimivat. Sama juttu luistonestossa, ei polttista jonka sytkää pätkiä, bensaa katkoa, jarruja joilla yrittää mekaanisesti rajoittaa sutimista, ei ylipäätään sitä samaa moottorin ja vaihdelaatikon pyörivien massojen kiihtyvyyden jarruttelua yms. siksi sähköauton luistonestosta saa tehtyä paremman helpommin.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Pitääkö muuten paikkansa, että Tesloihin saa ostettua jatkotakuun niin kauan, kun Teslan takuu on voimassa?

Vai onko fake news :P
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom