Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Helmiäismusta on eri asia kuin perusmusta. Helmiäsmustassa on kuitenkin lakka päällä jne. Teslakin saisi siirtyä lakalla varustettuun metalli/helmiäismustaan ja jättää tuon perusmustan kokonaan pois.

Monissa autoissa perusmusta on juuri tuollainen lakaton musta joka Teslassakin.
Siis mikä ihmeen lakaton musta? Eihän yhtäkään autoa nyt ilman lakkaa voi jättää. Sen maalin saisi kynnelläkin rapsuteltua irti, jos lakka ei suojaisi.
 
Helmiäismusta on eri asia kuin perusmusta. Helmiäsmustassa on kuitenkin lakka päällä jne. Teslakin saisi siirtyä lakalla varustettuun metalli/helmiäismustaan ja jättää tuon perusmustan kokonaan pois.

Monissa autoissa perusmusta on juuri tuollainen lakaton musta joka Teslassakin.

Mitään lakattomia värejä ei ole ollut enää vuosikymmeniin käytössä autotehtailla. Varmaan jostain ysäriltä viimeiset lakattomat ns. suorakiiltovärit. Värimassat on vesiohenteisia eikä kestä käytännössä yhtään mitään ilman lakkaa riippumatta siitä onko helmiänen, metalliväri tai perusväri.

Siksi kuulostaakin vähän kummalliselta, että Tesla muka käyttäisi vain mustassa jotain poikkeuksellisen pehmeää lakkaa ja muissa parempaa kun ihan yhtälailla sen kovemman voisi siihen mustaankin vetää.
 
Pari vuotta sitten kun vielä ajeli ~1000 eur 20v vanhalla Focuksella ei käynyt mielessä pätkääkään että missähän kunnossa maalipinta on jos siinä ei pikaisella vilkaisulla ollut jotain selkeästi ongelmaa. Kummasti nyt kun auton arvon n. 50 kertainen niin tuokin asia kiinnostaa eri tavalla :). Nykyisen 12/20 M3 maalipinta on säilynyt omasta mielestä ihan hyvässä kunnossa, mutta eipä tuota millään uv lampuilla ole tullut tiirattua... Noh kieltämättä kun uus MY tulee niin kiinnostaisi joku keraaminen pinnoite, mutta onko tuolla sitten loppujen lopuksi käytännössä suurta merkitystä. Ilmeisesti lika irtoaa paremmin ja suojaa naarmuilta? Oulussa olisi Huippufixi, lienee pätevä vaihtoehto jos tuohon lähtee.

Edit: tutkailin tuota tulossa olevan auton VINiä dekooderilla ja siinä oli että moottorit olisi hairpin winding. Munro oli tuosta täpinöissään, melko isoja prosentuaalisia parannuksia väitti olevan. Mitenkähän tuo käytännössä vaikuttaa esim. hyötysuhteeseen, tehot lienee rajotettu edelleen siihen jossain ilmoitettuun 351 heppaa?
Hiuspinnimoottoreita ollut tesloissa viime kesästä ainakin. Tuo munron 4. sukupolven hairpin moottori ilman harvinaisia metalleja eri juttu mikä tulee sitten aikanaan paremmalla hyötysuhteella. Onhan nuo isoja juttuja rangessa ykkösprosentit. Nykyään taitaa olla siinä 95 % luokkia hetkelliset hyötysuhteet kun wanhoissa Ässissä pyöri 90-92% ennen permanent magnet motoreita
 
Mitään lakattomia värejä ei ole ollut enää vuosikymmeniin käytössä autotehtailla. Varmaan jostain ysäriltä viimeiset lakattomat ns. suorakiiltovärit. Värimassat on vesiohenteisia eikä kestä käytännössä yhtään mitään ilman lakkaa riippumatta siitä onko helmiänen, metalliväri tai perusväri.

Siksi kuulostaakin vähän kummalliselta, että Tesla muka käyttäisi vain mustassa jotain poikkeuksellisen pehmeää lakkaa ja muissa parempaa kun ihan yhtälailla sen kovemman voisi siihen mustaankin vetää.

Paitsi että internetfaktan mukaan noi ekat kolmoset olisi maalattu jollain GM:n vanhalla linjastolla missä oli liuotinohenteisia maaleja, eli kaiketi ainakin akryylimaaleista löytyy sellasia jolla on heti valmis pinta.
 
Tuossa juttua mitenkä vaikuttaa tesloissa rangeen moottorinhyötysuhde eli kärjistettynä tuplaa rangen (5%-->10%)

Minä pidän jotenkin uskomattomana että Tesla löytäisi sähkömoottoreihin jotain kovinkaan erilaista kuin muut, sähkömoottoreita on ollut mitä vajaa 200v ja ne on aika yksinkertaisia kapistuksia, joku ABB (Strömberg) on rakentanut erikokoisia ja tehoisia moottoreita ties kuinka kauan, voisi kuvitella että siellä on käännetty kaikki kivet esim. hyötysuhteen osalta.

En siis väitä etteikö Teslalla olisi etuja, pidän sitä jotenkin vain ihmeellisenä. Se mikä on paljon helpompi uskoa on BMS-softien etumatka, niistäkin saa range-etuja.
 
Minä pidän jotenkin uskomattomana että Tesla löytäisi sähkömoottoreihin jotain kovinkaan erilaista kuin muut, sähkömoottoreita on ollut mitä vajaa 200v ja ne on aika yksinkertaisia kapistuksia, joku ABB (Strömberg) on rakentanut erikokoisia ja tehoisia moottoreita ties kuinka kauan, voisi kuvitella että siellä on käännetty kaikki kivet esim. hyötysuhteen osalta.

En siis väitä etteikö Teslalla olisi etuja, pidän sitä jotenkin vain ihmeellisenä. Se mikä on paljon helpompi uskoa on BMS-softien etumatka, niistäkin saa range-etuja.
Niin tokihan eri asia autoteollisuuden sähkömoottorit vs teollisuus. Autoteollisuuden sähkömoottorit kompakteja ja rasitusta ulkoilmassa tärinälle jne. EU:n myötä jo pakotteita tulossa hyötysuhteisiin sähkömoottoreissa.
Onhan tuo jossain määrin jo oikea suunta kehitykselle teslalla kun ei käytä harvinaisia maametalleja tulevan sukupolven sähkömoottorissa ja hyötysuhdetta lisää entisestään siirtyminen 12v -->48v järjestelmään kun virtaa menee vähemmän häviöön esim ajettaessa moottoritiellä ilmastointia käyttäessä. Aika hyviä nuo 95% suhteet alkaa olemaan ja varmaan se jatkuva hyötysuhde kun saadaan 97-98% niin eiköhän se ala olla loppuun taputeltu teknologia pitemmäksi aikaa.
 
Onhan tuo jossain määrin jo oikea suunta kehitykselle teslalla kun ei käytä harvinaisia maametalleja tulevan sukupolven sähkömoottorissa ja hyötysuhdetta lisää entisestään siirtyminen 12v -->48v järjestelmään kun virtaa menee vähemmän häviöön esim ajettaessa moottoritiellä ilmastointia käyttäessä. Aika hyviä nuo 95% suhteet alkaa olemaan ja varmaan se jatkuva hyötysuhde kun saadaan 97-98% niin eiköhän se ala olla loppuun taputeltu teknologia pitemmäksi aikaa.

Muistelisin että Bemari ja/tai Mersu oli jo luopunut noista REE:stä aikaisemmin. Ja 12V->24V muutoksestakin on puhuttu jo ties kuinka kauan. Sähkömoottorin perusperiaate on sama riippumatta ollaanko teollisuudessa vai autossa eli tehokkuushyötyjäkin on haettu iät ja ajat.

Olisi siis mielenkiintoista tietää ja tätä kysynyt täälläkin että kuinka paljon eroja on Teslan ja vaikkapa Mersun sähkömoottoreissa hyötysuhteen osalta.
 
Onko kellään havaintoja, miltä tehtaalta nyt maalis-huhtikuussa toimitettavat mustat Y long ranget ovat tulossa? Lähinnä kiinnostaa, onko niissä uudempi pehmeämpi alusta, jos tulevat Kiinasta .. tai jotain muuta oleellista eroa mahdollisesti.
Tilaus on sisässä ja tällä hetkellä näyttää toimitusaikaa maaliskuun vikalle viikolle - tein tilauksen vasta 3 pv sitten.
 
Tätä ketjua lukiessa tuntuu että jotain elämää suurempaa ollaan hankkimassa. Hienosti on Teslan markkinointi onnistunut brändäyksessä.
 
Tätä ketjua lukiessa tuntuu että jotain elämää suurempaa ollaan hankkimassa. Hienosti on Teslan markkinointi onnistunut brändäyksessä.
Tuo on kyllä totta, että markkinointi toimii, vaikka mitään mainoksiakaan ei ole. Tosin en tiedä onko sitten markkinointi vaan tuote itse? Ainakin minä olen innoissani tulevasta autostani, vaikka en ennen ole juuri autoista ollut kiinnostunut. Teslassa kiinnostaa lähinnä tietokone ja se että se on sähköauto. Tosin itse tykkään kaikesta elektroniikasta ja luulen että näin tietokonefoorumillakun ollaan niin täällä iso osa pitää tietotekniikasta ja ovat siten normaali autoa innostuneempia Teslasta.
 
Muistelisin että Bemari ja/tai Mersu oli jo luopunut noista REE:stä aikaisemmin. Ja 12V->24V muutoksestakin on puhuttu jo ties kuinka kauan. Sähkömoottorin perusperiaate on sama riippumatta ollaanko teollisuudessa vai autossa eli tehokkuushyötyjäkin on haettu iät ja ajat.

Olisi siis mielenkiintoista tietää ja tätä kysynyt täälläkin että kuinka paljon eroja on Teslan ja vaikkapa Mersun sähkömoottoreissa hyötysuhteen osalta.
Juu ei varmaan hirveitä eroja ole nykypäivän sähkömoottoreissa. Toki jokainen autonvalmistajalla omat kriteerit ja tuntuukin että teslalla ollut tähän mennessä prioriteetti enemmän tehossa kuin hyötysuhteessa ja nyt alkaa ääni muuttumaan kellossa jos kerran tuo samainen moottori käy sitten ässään ja tähän mikä lie model2. Eiköhän nuo jokaisella valmistajalla liki pitäen ole siellä 95% ainakin joku vuosi takaperin oli jostain saksalaisesta moottorista mediassa jo saavuttanut 95%.
Ehkä mielenkiintoisin juttu ei ole tuo onko 12/24v mutta kun kerta Tesla siirtyy 48v ja sitä myöten lämmöntuotto vähenee liittimissä ja komponenteissa niin jäähdytys vähäisempää joten virtapihimpää ajamista. Toisekseen kiinnostaa tämä 4680 akun lämmöntuotto miten tuo kuiva elektrolyytti katodin lisäksi toimii lämmöntuotannon osalta. Nythän Munro oli ilmeisesti huomannut 2nd gen 4680 tuotantoa tehtaalla investordayssa.
 
Juu ei varmaan hirveitä eroja ole nykypäivän sähkömoottoreissa
Minusta mielesta on ja eri autofirmat jopa kayttavat eri teknologian sahkomoottoreita. Ei taida yhdessakaan olla induktiomoottoreita mutta muita tyyppeja on. Niiden kesktomagneettien optimointi siella moottorissa on oma taiteenlajinsa.
 
Minusta mielesta on ja eri autofirmat jopa kayttavat eri teknologian sahkomoottoreita. Ei taida yhdessakaan olla induktiomoottoreita mutta muita tyyppeja on. Niiden kesktomagneettien optimointi siella moottorissa on oma taiteenlajinsa.
Nii kyllähän tesloissakin oli yhdessä vaiheessa induktio+kestomagneetti yhdistelmiä
 
Minusta mielesta on ja eri autofirmat jopa kayttavat eri teknologian sahkomoottoreita. Ei taida yhdessakaan olla induktiomoottoreita mutta muita tyyppeja on. Niiden kesktomagneettien optimointi siella moottorissa on oma taiteenlajinsa.

Jossain vanhassa Mersussa oli induktiomoottori, tarkemmin ottaen teslan etumoottori.

Induktiomoottori sopii hyvin ”ylimääräisen” akselin moottoriksi, sillä se rullaa vapaana ilman vastusta.
 
Tätä ketjua lukiessa tuntuu että jotain elämää suurempaa ollaan hankkimassa. Hienosti on Teslan markkinointi onnistunut brändäyksessä.

Samaa mietin minäkin. Pikaisella koeajolla tesla on kaikessa valovuosia jäljessä esim.
mersuun, audiin, volvoon ja bemariin, jos ajomukavuutta ja sisätilojen laatua vertaa. Kiinnostuneena tutkailin käytettyä model3:sta mutta ostohalukkuus katosi kyllä äkkiä.

Vaikea ymmärtää miksi model X maksaa alkaen 130k€. 5-6v vanhana niitä myydään 60k€ hintaan, joten tollasella arvonalenemalla se sähköisyys on aika viraton säästö vs. polttis.. Mutta onhan niissä paljon teknologiaa, mikä nörtteihin vetoaa.. Mutta kun samalla rahalla voisi ostaa mersun eqe..
 
Tätä ketjua lukiessa tuntuu että jotain elämää suurempaa ollaan hankkimassa. Hienosti on Teslan markkinointi onnistunut brändäyksessä.
Samaa mietin minäkin. Pikaisella koeajolla tesla on kaikessa valovuosia jäljessä esim.
mersuun, audiin, volvoon ja bemariin, jos ajomukavuutta ja sisätilojen laatua vertaa. Kiinnostuneena tutkailin käytettyä model3:sta mutta ostohalukkuus katosi kyllä äkkiä.

Vaikea ymmärtää miksi model X maksaa alkaen 130k€. 5-6v vanhana niitä myydään 60k€ hintaan, joten tollasella arvonalenemalla se sähköisyys on aika viraton säästö vs. polttis.. Mutta onhan niissä paljon teknologiaa, mikä nörtteihin vetoaa.. Mutta kun samalla rahalla voisi ostaa mersun eqe..
Mä en tolla tavalla ajatellut, lähinnä vaan säpinän määrä uutta autoa hankkiessa. Laivan seurannat, fixerit tms. mukaan luovutustilaisuuteen ym.
 
Samaa mietin minäkin. Pikaisella koeajolla tesla on kaikessa valovuosia jäljessä esim.
mersuun, audiin, volvoon ja bemariin, jos ajomukavuutta ja sisätilojen laatua vertaa. Kiinnostuneena tutkailin käytettyä model3:sta mutta ostohalukkuus katosi kyllä äkkiä.

Vaikea ymmärtää miksi model X maksaa alkaen 130k€. 5-6v vanhana niitä myydään 60k€ hintaan, joten tollasella arvonalenemalla se sähköisyys on aika viraton säästö vs. polttis.. Mutta onhan niissä paljon teknologiaa, mikä nörtteihin vetoaa.. Mutta kun samalla rahalla voisi ostaa mersun eqe..
Tesla on edullisessa hintaluokassa ihan hyvä auto ja oikeen kova kilpailija hyundaille ja volkkarille jne. Tosin omaan makuun se on edelleen liian kallis verrattuna siihen mitä se tarjoaa. Ei sitä johonkin mersuun ja bemariin pidä verrata, mitkä on ihan eri luokan vehkeitä. Halpis on halpis ja premium premium.
Eihän tesla edes yritä jotain kolmosta ja y myydä premiumina vaan niin halvalla tehtynä kuin ikinä mahdollista ilman että liikaa alkavat asiakkaat ulisemaan.
 
Tesla on edullisessa hintaluokassa ihan hyvä auto ja oikeen kova kilpailija hyundaille ja volkkarille jne. Tosin omaan makuun se on edelleen liian kallis verrattuna siihen mitä se tarjoaa. Ei sitä johonkin mersuun ja bemariin pidä verrata, mitkä on ihan eri luokan vehkeitä. Halpis on halpis ja premium premium.
Eihän tesla edes yritä jotain kolmosta ja y myydä premiumina vaan niin halvalla tehtynä kuin ikinä mahdollista ilman että liikaa alkavat asiakkaat ulisemaan.
En kyllä ymmärrä. Sehän on halpa verrattuna kilpailijoihin? Sanoisin, että nämä volkkari ja hyundai ovat teslan kilpailijoita ja sehän on hitusen näitä halvempi. Molemmat nämä em. kilpailijat itsekin ajaneena tesla kyllä niitä edellä.
 
En kyllä ymmärrä. Sehän on halpa verrattuna kilpailijoihin? Sanoisin, että nämä volkkari ja hyundai ovat teslan kilpailijoita ja sehän on hitusen näitä halvempi. Molemmat nämä em. kilpailijat itsekin ajaneena tesla kyllä niitä edellä.
Omaan makuun +50k hintalapulla autolta pitää voida jo vaatia istuvia sovituksia ja että maalipinta olisi uutena siinä kunnossa että ei tarvitse tavarantarkistajaa ottaa mukaan luovutustilaisuuteen.
Tesla kaikkia valmistajia jäljessä teknologialtaan, siihen ei saa peruutustutkia edes rahalla mikä aivan täysin oletusarvoinen varuste nykyään. Saati sitten hudia mikä alkaa olemaan aika perussetti ja oletus muissa ku halvimmassa hintaluokassa.
 
Riippui vahvasti puhutaanko viihdejärjestelmästä vai autosta. Jos autoa arvostaa perinteisessä mielessä, niin Teslan puutteet ovat aika pahoja kilpailijoihin nähden.
En huomannut tätä omilla koeajoilla. Hyundai ja VW molemmat kyllä loistavia autoja ajettavuudeltaan, mutta eivät mielestäni teslaa edellä kuin hitusen, jos sitäkään. Ehkä en osaa vain arvostella oikein (lue: on muodikasta haukkua teslaa).
 
Samaa mietin minäkin. Pikaisella koeajolla tesla on kaikessa valovuosia jäljessä esim.
mersuun, audiin, volvoon ja bemariin, jos ajomukavuutta ja sisätilojen laatua vertaa. Kiinnostuneena tutkailin käytettyä model3:sta mutta ostohalukkuus katosi kyllä äkkiä.
Samoja mietteitä. Sain jokunen viikko sitten viimeinkin aikaseksi koeajella pidemmän kaavan kautta vm 21 m3 perffiä, ja innostuin kyllä kovasti urheilullisuudesta ja räväkkyydestä. Iloa kesti pari ensimmäistä tuntia, jonka jälkeen jo alkoi vituttamaan jotkut toiminnot ja etenkin niiden ohjaaminen näytön kautta ajon aikana. Kokonaisuus oli kuitenkin ihan ok, näyttö toimiva vanhemmalla intelilläkin ja yleisvaikutelma hyvä.

Sitten istuin takaisin omaan korealaiseen, ja tässä kohtaa oikeastaan valkeni kuinka "tavallinen" ja "halpa" auto tuo m3 oikeastaan onkaan laadun osalta. En nyt väitä, että omakaan olisi saksalaisten tasolla, mutta tuntui Teslan olevan valovuosia jopa omaani jäljessä etenkin sisätilojen osalta - laatuvaikutelma, tuntuma, ohjaamon yleisfiilis. Rangessa ja infotainmentissa Tesla tosin on selvästi edellä, joten en ole täysin pudottanut sitä vielä pelistä pois. Sen sijaan jos rangella ei olisi väliä, lopettaisin ainakin m3:en katselun samantien tähän kokemukseen.
 
En huomannut tätä omilla koeajoilla. Hyundai ja VW molemmat kyllä loistavia autoja ajettavuudeltaan, mutta eivät mielestäni teslaa edellä kuin hitusen, jos sitäkään. Ehkä en osaa vain arvostella oikein (lue: on muodikasta haukkua teslaa).
Ei se mitään muodikasta ole haukkua, se porukka vaan jotka ei ole teslalasit silmillä näkee tuotteen heikkoudet.
Onhan se uskomatonta kyllä että porukka hyväksyy juurikin vaikka parkkitutkien pois jäämisen ihan vaan että eihän niitä 80-luvullakaan tarvittu ja kiinnipysyvä maalipinta ei niin tärkeä kun auton voi kalvottaa. Mutta sähköllä säätyvä ratti on tärkein juttu ikinä mitä ilman ei voi elää.
 
Samoja mietteitä. Sain jokunen viikko sitten viimeinkin aikaseksi koeajella pidemmän kaavan kautta vm 21 m3 perffiä, ja innostuin kyllä kovasti urheilullisuudesta ja räväkkyydestä. Iloa kesti pari ensimmäistä tuntia, jonka jälkeen jo alkoi vituttamaan jotkut toiminnot ja etenkin niiden ohjaaminen näytön kautta ajon aikana.
Mitä siellä näytöllä pitää ajon aikana sitten kokoajan säätää
 
Mitä siellä näytöllä pitää ajon aikana sitten kokoajan säätää
Teslafanimaisesti päätit tehostaa alkuperäistä viestiäni lisäämällä oman koko ajan :)?

Ei, koko ajan ei tarvitse säätää mitään. Pyyhkijöihin tosin vitutukseni kohdistui ensisijaisesti, jotka automaattitoiminnolla elelivät ihan omaa elämäänsä. Toinen asia, jonka äkkiseltään muistan on regenin säätö. Sen poistamista en tosin täysin ymmärtänyt edes parkkiksella, joten ajon aikana ei ollut mitään toivoa vaihdella esimerkiksi voimakas - kevyt - ei ollenkaan välillä. Onko se mahdollista? Terveisin yhden polkimen ajo on aivan pershajuinen keksintö, jonka pitäisi olla vähintäänkin vapaaehtoinen, mutta nopeasti säädettävissä oleva ominaisuus.
 
Ei se mitään muodikasta ole haukkua, se porukka vaan jotka ei ole teslalasit silmillä näkee tuotteen heikkoudet.
Onhan se uskomatonta kyllä että porukka hyväksyy juurikin vaikka parkkitutkien pois jäämisen ihan vaan että eihän niitä 80-luvullakaan tarvittu ja kiinnipysyvä maalipinta ei niin tärkeä kun auton voi kalvottaa. Mutta sähköllä säätyvä ratti on tärkein juttu ikinä mitä ilman ei voi elää.
Mulla ei ainakaan ole mitään laseja. Oli ihan eri auto tilauksessa, mutta tesla laski hintoja niin ostin sitten sen. Olin käynyt jo kuukausi sitä ennen yön yli koeajamassa model y:n eikä jäänyt kuin positiivisia mietteitä silloin. Suhtaudun neutraalisti. Olen kuitenkin ajanut noita volkkareita, hyundaita, fordia jne ja tesla oli näitä parempi tai ainakin itselläni herätti isompia omistamisen haluja. Aika näyttää teinkö oikean valinnan.

Itseäkin kyllä ärsyttää parkkitutkien puute. En tosin ole vielä ikinä omistanut autoa ennen teslaa, missä olisi parkkitutkat, yhtään kameraa tai edes ajotietokonetta tai kunnolla toimivaa radiota.
 
Teslafanimaisesti päätit tehostaa alkuperäistä viestiäni lisäämällä oman koko ajan :)?
Noh en mä mikään fani kuitenkaan ole. Vähän vaan kuulosti että sitä pitäisi jotenkin koko ajan olla säätämässä.

, koko ajan ei tarvitse säätää mitään. Pyyhkijöihin tosin vitutukseni kohdistui ensisijaisesti, jotka automaattitoiminnolla elelivät ihan omaa elämäänsä. Toinen asia, jonka äkkiseltään muistan on regenin säätö. Sen poistamista en tosin täysin ymmärtänyt edes parkkiksella, joten ajon aikana ei ollut mitään toivoa vaihdella ian esimerkiksi voimakas - kevyt - ei ollenkaan välillä. Onko se mahdollista? Terveisin yhden polkimen ajo on aivan pershajuinen keksintö, jonka pitäisi olla vähintäänkin vapaaehtoinen, mutta nopeasti säädettävissä oleva ominaisuus.
M3 pitöisi kyllä olla regen säätö, omassa Y ei sitä ole joten osaa neuvoa. Olisi kyllä hyvä lisä ihan tähän Yhyn, tosin itse käyttäisin varmaan tuota maksimia nyt kun siihen on Yssä (pakolla) tottunut. One pedal tuntuu olevan sellainen että joko siitä tykkää tai ei.
 
Omaan makuun +50k hintalapulla autolta pitää voida jo vaatia istuvia sovituksia ja että maalipinta olisi uutena siinä kunnossa että ei tarvitse tavarantarkistajaa ottaa mukaan luovutustilaisuuteen.
Tesla kaikkia valmistajia jäljessä teknologialtaan, siihen ei saa peruutustutkia edes rahalla mikä aivan täysin oletusarvoinen varuste nykyään. Saati sitten hudia mikä alkaa olemaan aika perussetti ja oletus muissa ku halvimmassa hintaluokassa.
Sehän on ihan subjektiivista mitä arvostaa autoissa. Kyllähän joku voi perustella tesloissa premiumiksi akkutekniikkaa, singlecastingiä ja kolariturvallisuutta tai vaikkapa mcu/hw4 poikkeuksellisen tehokkaaksi muihin autonvalmistajiin nähden. Toiset taas haluaa premiumissa hyvät penkit toinen vaikkapa ohjaus/alustatuntumaa.
Onhan Tesla loppujen lopuksi premiumia nykyaikana sähköauto piireissä.
 
Sehän on ihan subjektiivista mitä arvostaa autoissa. Kyllähän joku voi perustella tesloissa premiumiksi akkutekniikkaa, singlecastingiä ja kolariturvallisuutta tai vaikkapa mcu/hw4 poikkeuksellisen tehokkaaksi muihin autonvalmistajiin nähden. Toiset taas haluaa premiumissa hyvät penkit toinen vaikkapa ohjaus/alustatuntumaa.
Onhan Tesla loppujen lopuksi premiumia nykyaikana sähköauto piireissä.

Noista vaan mikään ei näy autoa ostavalle/omistavalle tuoden yhtään mitään fiilistä. Olen omasta mielestäni varsin valveutunut nykyautoista mutta en silti tiedä mitä etua supertehokas tietokone tuo? Vähemmän tökkivän näytön?
 
M3 pitöisi kyllä olla regen säätö, omassa Y ei sitä ole joten osaa neuvoa. Olisi kyllä hyvä lisä ihan tähän Yhyn, tosin itse käyttäisin varmaan tuota maksimia nyt kun siihen on Yssä (pakolla) tottunut. One pedal tuntuu olevan sellainen että joko siitä tykkää tai ei.
Samaa mieltä. Omaan ennakoivaan ajotyyliin tuo teslan systeemi ei sovi. Liikaa säätämistä joutua säätämään polkimella regen pois sen sijaan että antaa auton rauhassa rullata ja vain jos liikennetilanteiden ennakointi on mennyt pieleen aiemmin, niin hieman käyttää regeniä jarrupolkimella.
 
Teslafanimaisesti päätit tehostaa alkuperäistä viestiäni lisäämällä oman koko ajan :)?

Ei, koko ajan ei tarvitse säätää mitään. Pyyhkijöihin tosin vitutukseni kohdistui ensisijaisesti, jotka automaattitoiminnolla elelivät ihan omaa elämäänsä. Toinen asia, jonka äkkiseltään muistan on regenin säätö. Sen poistamista en tosin täysin ymmärtänyt edes parkkiksella, joten ajon aikana ei ollut mitään toivoa vaihdella esimerkiksi voimakas - kevyt - ei ollenkaan välillä. Onko se mahdollista? Terveisin yhden polkimen ajo on aivan pershajuinen keksintö, jonka pitäisi olla vähintäänkin vapaaehtoinen, mutta nopeasti säädettävissä oleva ominaisuus.
Tietääkseni vanhoissa malleissa voi vain säätää regenin voimakkuutta. Yleensä itse säädän auton asetukset enkä niitä viilaa jälkikäteen, mutta meitä on moneksi. Voihan alkutotuttelun jälkeen kun on ajanut kuukauden säätää mieleisen regenin jos vanhempaa Teslaa ostaa, ei kai sitä päivittäin kukaan säädä? Ja jos automaattipyyhintä häiritsee nii viiksestä kerran painamalla pyyhkäisee manuaalisti niin ei tarvitse mennä näytölle sohimaan. Onhan tämä sähköautomaailma aika erilaista polttiksista siirryttäessä ja joutuu välillä pintakaasua painamaan ettei regen mene päälle jne.
Ehkä tärkeimpänä juttuna pitäisin teslassa jatkuva kehittyminen muunkin kuin akun/voimansiirron puolella ja auto paranee itse autona esim. jousitus ja sisätiloissa pientä säätöä parempaan ollut, joten en suosittele juurikaan vanhaa Teslaa ostamaan vaan suoraan uutta.
 
Tietääkseni vanhoissa malleissa voi vain säätää regenin voimakkuutta. Yleensä itse säädän auton asetukset enkä niitä viilaa jälkikäteen, mutta meitä on moneksi. Voihan alkutotuttelun jälkeen kun on ajanut kuukauden säätää mieleisen regenin jos vanhempaa Teslaa ostaa, ei kai sitä päivittäin kukaan säädä? Ja jos automaattipyyhintä häiritsee nii viiksestä kerran painamalla pyyhkäisee manuaalisti niin ei tarvitse mennä näytölle sohimaan. Onhan tämä sähköautomaailma aika erilaista polttiksista siirryttäessä ja joutuu välillä pintakaasua painamaan ettei regen mene päälle jne.
Ehkä tärkeimpänä juttuna pitäisin teslassa jatkuva kehittyminen muunkin kuin akun/voimansiirron puolella ja auto paranee itse autona esim. jousitus ja sisätiloissa pientä säätöä parempaan ollut, joten en suosittele juurikaan vanhaa Teslaa ostamaan vaan suoraan uutta.
Makuasioita tietysti, mutta kritisoinkin lähinnä asetusten puutteellisuutta koko skaalalta ja vain painotettujen asetusten valinnanvapautta. Omassa autossa sen sijaan on neljä eri regenin asetusta, joten itse kukin voi valita omien halujensa mukaan. Itse esimerkiksi tosiaankin säätelen sitä ihan päivittäin - suurimman osan ajasta vapaasti rullaavana, mutta joskus alamäessä saatan vaihtaa enemmän jarruttavalle toiminnolle. Oma käsitys on myös se, että tämä olisi jopa se taloudellisin vaihtoehto vrt. jos olisi kokoajan vain jompi kumpi. Toki ihan nolla-asetuksellakin auto ensisijaisesti jarruttaa regenillä, vaikka painaisi jarrupoljinta ja vasta lopussa ottaa varsinaiset jarrut käyttöön. Joka tapauksessa, pitäisi olla ajajan valittavissa eikä autovalmistajan, sitten olisin tyytyväinen.

Noin muuten toki en ollut mikään polttiksista siirtyvä, vaan reilun parin vuoden sähköautoilu jo takana. Teslassa vaan hypättiin suoraan vielä syvempään päätyyn, ilman että kuskilla on asiaa asetuksille. Täytyy toki uusin m3 myös käydä testaamassa, ihan jo pelkästään ryzeninkin osalta.
 
Noista vaan mikään ei näy autoa ostavalle/omistavalle tuoden yhtään mitään fiilistä. Olen omasta mielestäni varsin valveutunut nykyautoista mutta en silti tiedä mitä etua supertehokas tietokone tuo? Vähemmän tökkivän näytön?
Toyota purki Teslan osiin ja vaikuttui: ”Todellinen taideteos”
Joillekin voi premium myös tarkoittaa edelläkävijää ja vaikka se tehokas näytöntoiminta ei kaikkia kiinnosta niin se ei poista tosiasiaa että joitain se kiinnostaa?
 
Teslafanimaisesti päätit tehostaa alkuperäistä viestiäni lisäämällä oman koko ajan :)?

Ei, koko ajan ei tarvitse säätää mitään. Pyyhkijöihin tosin vitutukseni kohdistui ensisijaisesti, jotka automaattitoiminnolla elelivät ihan omaa elämäänsä. Toinen asia, jonka äkkiseltään muistan on regenin säätö. Sen poistamista en tosin täysin ymmärtänyt edes parkkiksella, joten ajon aikana ei ollut mitään toivoa vaihdella esimerkiksi voimakas - kevyt - ei ollenkaan välillä. Onko se mahdollista? Terveisin yhden polkimen ajo on aivan pershajuinen keksintö, jonka pitäisi olla vähintäänkin vapaaehtoinen, mutta nopeasti säädettävissä oleva ominaisuus.

Sitä regenin voimakkuutta säädellään kaasupolkimella.
 
En huomannut tätä omilla koeajoilla. Hyundai ja VW molemmat kyllä loistavia autoja ajettavuudeltaan, mutta eivät mielestäni teslaa edellä kuin hitusen, jos sitäkään. Ehkä en osaa vain arvostella oikein (lue: on muodikasta haukkua teslaa).
Tesla on suunnittelumaansa tuotos, niin hyvässä kuin pahassa. Lisäksi mukana on Teslan suunnittelukukkasia, jotka johtuvat joko suunnittelufilosofiasta tai puhtaasti kokemattomuudesta auton valmistuksesta eri olosuhteisiin. Minulta tulisi ihan samat valitusvirret mihin tahansa perusjenkkiin, ei Tesla ole mikään erityinen poikkeus. Toki minimalistinen fyysinen käyttöliittymä ei varsinaisesti ole lisämeriitti.
 
Aika ironista, että puhut premiumista ja lainaat artikkelia Toyotasta, joka on ihaillut Teslan valmistusteknisiä ratkaisuja erityisesti siitä kulmasta miten auton saa halvimmalla kasaan :D
Niin tokihan Lexus on monissa piireissä premiumia ja Toyotan valmistama?
 
Toyota menestyi aikanaan, kun teki tehokkaasti edullisia ja laadukkaita autoja vaikka niitä silloin epäiltiin paljonkin kunnes hämmästeltiin teknistä kestävyyttä. Edullisesti ja tehokkaasti tekeminen ei ole synonyymi huonolle laadulle.
Eipä se edullisuus ole yleensä synonyymi premiumillekaan…
Niin tokihan Lexus on monissa piireissä premiumia ja Toyotan valmistama?
Sepä se oli juuri viestini pointti, ei Toyotan insinöörit Lexuksen valmistukseen noita juttuja ihaillut vaan koko kansan massavalmistettavaan corollaan.
 
Model S ja X hintoja pudotettu jenkeissä, varmaan suomessa putoo myös lähiaikoina reilusti. S pudonnut 5000 dollaria ja X 10000 dollaria.

 
^ Toi on kiva että pudottavat hintoja, niin yhä useammalla on varaa ostaa haluamansa auto. Mutta ikävä niiden kannalta, jotka ovat ostaneet autonsa väärään aikaan. Autoliikkeetkin on tehnyt kunnon tappioita käytetyillä tesloilla, puhumattakaan kuluttajista.
 
^ Toi on kiva että pudottavat hintoja, niin yhä useammalla on varaa ostaa haluamansa auto. Mutta ikävä niiden kannalta, jotka ovat ostaneet autonsa väärään aikaan. Autoliikkeetkin on tehnyt kunnon tappioita käytetyillä tesloilla, puhumattakaan kuluttajista.
Varmaan tässä korona kupla puhkeaa ja hinnat tulee sille tasolle missä ne oli ennen koronan aiheuttamaa valtavaa kysyntää ja komponenttipulaa?
 
Minä pidän jotenkin uskomattomana että Tesla löytäisi sähkömoottoreihin jotain kovinkaan erilaista kuin muut, sähkömoottoreita on ollut mitä vajaa 200v ja ne on aika yksinkertaisia kapistuksia, joku ABB (Strömberg) on rakentanut erikokoisia ja tehoisia moottoreita ties kuinka kauan, voisi kuvitella että siellä on käännetty kaikki kivet esim. hyötysuhteen osalta.

En siis väitä etteikö Teslalla olisi etuja, pidän sitä jotenkin vain ihmeellisenä. Se mikä on paljon helpompi uskoa on BMS-softien etumatka, niistäkin saa range-etuja.
Niin tokihan eri asia autoteollisuuden sähkömoottorit vs teollisuus. Autoteollisuuden sähkömoottorit kompakteja ja rasitusta ulkoilmassa tärinälle jne. EU:n myötä jo pakotteita tulossa hyötysuhteisiin sähkömoottoreissa.
Onhan tuo jossain määrin jo oikea suunta kehitykselle teslalla kun ei käytä harvinaisia maametalleja tulevan sukupolven sähkömoottorissa ja hyötysuhdetta lisää entisestään siirtyminen 12v -->48v järjestelmään kun virtaa menee vähemmän häviöön esim ajettaessa moottoritiellä ilmastointia käyttäessä. Aika hyviä nuo 95% suhteet alkaa olemaan ja varmaan se jatkuva hyötysuhde kun saadaan 97-98% niin eiköhän se ala olla loppuun taputeltu teknologia pitemmäksi aikaa.
Juu ei varmaan hirveitä eroja ole nykypäivän sähkömoottoreissa. Toki jokainen autonvalmistajalla omat kriteerit ja tuntuukin että teslalla ollut tähän mennessä prioriteetti enemmän tehossa kuin hyötysuhteessa ja nyt alkaa ääni muuttumaan kellossa jos kerran tuo samainen moottori käy sitten ässään ja tähän mikä lie model2. Eiköhän nuo jokaisella valmistajalla liki pitäen ole siellä 95% ainakin joku vuosi takaperin oli jostain saksalaisesta moottorista mediassa jo saavuttanut 95%.
Ehkä mielenkiintoisin juttu ei ole tuo onko 12/24v mutta kun kerta Tesla siirtyy 48v ja sitä myöten lämmöntuotto vähenee liittimissä ja komponenteissa niin jäähdytys vähäisempää joten virtapihimpää ajamista. Toisekseen kiinnostaa tämä 4680 akun lämmöntuotto miten tuo kuiva elektrolyytti katodin lisäksi toimii lämmöntuotannon osalta. Nythän Munro oli ilmeisesti huomannut 2nd gen 4680 tuotantoa tehtaalla investordayssa.
Kannattanee vähän päivittää omia tietojaan. Kyllä, ylätasolla sähkömoottori on yksinkertainen kapistus, minkä vuoksi ne ovat pääosin erittäin luotettavia ja pitkäikäisiä.

Kun siirrytään puhumaan hyötysuhteesta, niin yksinkertaisuus loppuu. Sähkömoottorin hyötysuhde elää huomattavasti nopeuden ja momentin funktiona. Googlettamalla "electric motor efficiency" löytyy hyviä heatmap-kuvia. Sitten kun mietitään, että sähköautossa moottoria ajetaan todella laajalla nopeus- ja momenttiskaalalla, niin pitäisi olla aika helppoa ymmärtää että hyötysuhteen optimointi nimenomaan sähköautokäyttöön on erittäin monimutkaista.
 
^ Toi on kiva että pudottavat hintoja, niin yhä useammalla on varaa ostaa haluamansa auto. Mutta ikävä niiden kannalta, jotka ovat ostaneet autonsa väärään aikaan. Autoliikkeetkin on tehnyt kunnon tappioita käytetyillä tesloilla, puhumattakaan kuluttajista.

Varsinkin vanhojen karvalakkikolmosten osalta hinnoittelu on tällä hetkellä vähintäänkin mielenkiintoinen. Esim nämä:


Teslalta saa bränikkää alle 45k niin olettaisi että noiden takuun puolivälissä olevien, melkein 100k ajettujen hinta olisi lähempänä/alle 30k että olisi kiinnostava vrt. uusi. Varsinkin kun tilanne näiden käytettyjen osalta tuskin tulee paranemaan, uutta ja paremmin kasattua pukkaa kokoajan linjalta ja takuuaika vähenee joka päivä.
 
Sitten kun mietitään, että sähköautossa moottoria ajetaan todella laajalla nopeus- ja momenttiskaalalla, niin pitäisi olla aika helppoa ymmärtää että hyötysuhteen optimointi nimenomaan sähköautokäyttöön on erittäin monimutkaista.

Tietämättä tarkemmin uskallan väittää että myös muissa sovelluksissa kuin sähköautot löytyy hyvin paljon sähkömoottoreita jossa moottoria ajetaan laajalla skaalalla.
 
Varsinkin vanhojen karvalakkikolmosten osalta hinnoittelu on tällä hetkellä vähintäänkin mielenkiintoinen. Esim nämä:


Teslalta saa bränikkää alle 45k niin olettaisi että noiden takuun puolivälissä olevien, melkein 100k ajettujen hinta olisi lähempänä/alle 30k että olisi kiinnostava vrt. uusi. Varsinkin kun tilanne näiden käytettyjen osalta tuskin tulee paranemaan, uutta ja paremmin kasattua pukkaa kokoajan linjalta ja takuuaika vähenee joka päivä.

Mobilessa halvin käytetty model 3 nyt pikkasen vajaa 31k eli siihen nähden nuo on "linjassa" mutta tosiaan voisi kuvitella alennuksen olevan isompi käytetystä.

Uskoisin että tämän vuoden lopulla nähdään jo 25-27ke model 3t Mobilessa ja siihen päälle "suomi-lisä".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 273
Viestejä
4 503 335
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Juhkelix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom