Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tietämättä tarkemmin uskallan väittää että myös muissa sovelluksissa kuin sähköautot löytyy hyvin paljon sähkömoottoreita jossa moottoria ajetaan laajalla skaalalla.
Löytyy varmasti ja tiedän useita myös oman työni kautta. Anyway, pointti hyötysuhteen optimoinnin monimutkaisuudesta ei poistu. Lisäksi sähköautoissa tuolla hyötysuhteella läpi käyttöalueen on todella iso merkitys. Monessa muussa sovelluskohteessa voi riittää, että hyötysuhde on mahdollisimman hyvä kun lähestytään maksimitehoaluetta.
 
Tätä ketjua lukiessa tuntuu että jotain elämää suurempaa ollaan hankkimassa. Hienosti on Teslan markkinointi onnistunut brändäyksessä.
No sinänsähän monille tuo auto tuntuu olevan ihan merkistä riippumatta jotenkin elämää suurempi asia, statussymboli, persoonallisuuden määrittäjä, jne.
 
No sinänsähän monille tuo auto tuntuu olevan ihan merkistä riippumatta jotenkin elämää suurempi asia, statussymboli, persoonallisuuden määrittäjä, jne.

50+ keuron autoista kun puhutaan, se on taloudellisesti aika merkittävä sijoitus. Joku paska maalipinta voi tarkoittaa useamman keuron tappiota, ja harva on valmis semmoistakaan ihan muuten vaan ottamaan vastaan.

Mitäs se suomalainen keskituloinen tienaa, kolmisen tonnia? Verottomana pari tonnia? 50keur tarkoittaisi siis reilun kahden vuoden nettopalkkaa?
 
Tällä hetkellä visualisoinnit ja FSD kokonaan rikki. Korjataan joskus. Toivottavasti nopeammin kuin USS puute.
Alkaa olemaan kohta noita rästihommia pitkä jono. Olis varmaan välillä hyvä, että ensin tehdään valmiiksi ja vasta sitten toimitetaan.
 
Eli tuossa on siis uusi HW4 tietokone, uudet kamerat ja mahdollisesti uusi etututka? Ei USS ja kameroita on sama määrä kuin ennenkin (edessä yksi kolmesta on tyhjä?)
 
Teslafanimaisesti päätit tehostaa alkuperäistä viestiäni lisäämällä oman koko ajan :)?

Ei, koko ajan ei tarvitse säätää mitään. Pyyhkijöihin tosin vitutukseni kohdistui ensisijaisesti, jotka automaattitoiminnolla elelivät ihan omaa elämäänsä. Toinen asia, jonka äkkiseltään muistan on regenin säätö. Sen poistamista en tosin täysin ymmärtänyt edes parkkiksella, joten ajon aikana ei ollut mitään toivoa vaihdella esimerkiksi voimakas - kevyt - ei ollenkaan välillä. Onko se mahdollista? Terveisin yhden polkimen ajo on aivan pershajuinen keksintö, jonka pitäisi olla vähintäänkin vapaaehtoinen, mutta nopeasti säädettävissä oleva ominaisuus.
Sumuvalot on tyhmästi lights valikon takana kun ne saisi olla heti siinä ensimmäisellä sivulla. Sen huomaa kun alkaa lumipaskaa tulemaan ja pitää näytöltä säätää valot tai pyyhkimet niin menettää hetkellisesti seurannan tiehen niin se aiheuttaa hiukan vaaratilanteita.
 
Mitäs se suomalainen keskituloinen tienaa, kolmisen tonnia? Verottomana pari tonnia? 50keur tarkoittaisi siis reilun kahden vuoden nettopalkkaa?
No sitä suuremmalla syyllä 50keur auton hankintaan on kolme vaihtoehtoa
1) Ei ole keskituloinen
2) Autoa tarvii työssä ja sen hintaa saa kuoletettua kilometrikorvauksilla tai vastaavilla
3) Kyseessä on jossain määrin intohimohankinta, jolloin taloudellisella järkevyydellä ei ole merkitystä
 
Eli tuossa on siis uusi HW4 tietokone, uudet kamerat ja mahdollisesti uusi etututka? Ei USS ja kameroita on sama määrä kuin ennenkin (edessä yksi kolmesta on tyhjä?)
Kyllä juuri näin. Saattaa olla että myöhemmin tulee lisäkamerat tai sitten vasta CT jälkeen. Tuntuu että nyt on S ja X asennettu HW4 rauta ja kamerat vanhoille rei-ille että saadaan kokemuksia ja koodattua.
 
No sitä suuremmalla syyllä 50keur auton hankintaan on kolme vaihtoehtoa
1) Ei ole keskituloinen
2) Autoa tarvii työssä ja sen hintaa saa kuoletettua kilometrikorvauksilla tai vastaavilla
3) Kyseessä on jossain määrin intohimohankinta, jolloin taloudellisella järkevyydellä ei ole merkitystä

4. se ostetaan laskien sen käyttöiäksi vaikka se 8v jonka voimalinjan takuu on. Ei poista sitä, että monen tonnin yllätyksiin ei olisi varaa.

Ostaa ne keskituloiset kalliita asuntojakin, ne vaan maksetaan pidemmällä aikavälillä.
 
4. se ostetaan laskien sen käyttöiäksi vaikka se 8v jonka voimalinjan takuu on. Ei poista sitä, että monen tonnin yllätyksiin ei olisi varaa.

Ostaa ne keskituloiset kalliita asuntojakin, ne vaan maksetaan pidemmällä aikavälillä.
5. viimeisten vuosien aikana on voinut ostaa sen ~50k€ sähköauton samoilla kuukausikuluilla kuin aiemmin sen noin 30k€ polttiksen. Mitä enemmän on ajanut niin sitä helpommin on saanut kalliin sähköauton hankinnan kannattavammaksi.
 
5. viimeisten vuosien aikana on voinut ostaa sen ~50k€ sähköauton samoilla kuukausikuluilla kuin aiemmin sen noin 30k€ polttiksen. Mitä enemmän on ajanut niin sitä helpommin on saanut kalliin sähköauton hankinnan kannattavammaksi.
Näkisin että porukka joka ihan vaan huvin vuoksi ajelee suuria matkoja on kuitenkin aika marginaalinen ja loppu noista menee kategoriaan 2.
 
Löytyy varmasti ja tiedän useita myös oman työni kautta. Anyway, pointti hyötysuhteen optimoinnin monimutkaisuudesta ei poistu. Lisäksi sähköautoissa tuolla hyötysuhteella läpi käyttöalueen on todella iso merkitys. Monessa muussa sovelluskohteessa voi riittää, että hyötysuhde on mahdollisimman hyvä kun lähestytään maksimitehoaluetta.
Kyllähän Tesla käytti aikaisemmin juuri induktio+permamagnet moottori yhdistelmää maksimoidakseen hyötysuhdetta eri osa-alueella autoa kiihdyttäessä ja ylläpitäessä vauhtia. On tuo carbonwrapped moottori taas yksi eteenpäin askel kun moottori ei kuumene niin paljoa ja kierrokset tuplaantuu. Tiedä sitten miten tämä tuleva hairpinmoottori skaalautuu kiihdytys/ylläpito vauhteihin paremmin hyötysuhteelta kun ei tarve ole kiihtyä 2 sek/100kmh, liekö tulee käyttöön model2 aina cybertruckiin?
 
Näkisin että porukka joka ihan vaan huvin vuoksi ajelee suuria matkoja on kuitenkin aika marginaalinen ja loppu noista menee kategoriaan 2.

Huvikseen ja huvikseen... sopivassa paikassa kun asuu voi jostain lasten harrastelusta ja viikonloppuisista mummolan reissuista tulla isokin kilometrikuorma. Tai jos asuu vaikka muutaman kymmenen km päässä työpaikasta - siihenhän ei kilometrikorvauksia saa, vain vähennykset ja niillä ei ostella kyllä juuri mitään - paitsi säästöillä vs. polttis tietty.
 
Tänään näin töissä S Plaidin. En olis eka ees tajunnut jos en ois nähnyt rattia. Tuli semmonen olo, että olisivat ees koittanut jotenkin tehdä siitä vähän mageemman näkösen.
 
Audi B8 näyttää tältä. Ei uskalla varmaan uusiakaan ostaa pakkohan niidenkin maalauksen olla yhtä paskaa? Toisin kuin luulisi myös äärimmäisen kovasta premium statuksesta nauttivat mersu on ainakin takavuosina ollut erittäin paha ruostumaan.

Toisaalta voi myös odottaa, että saksalaiset premiumit ovat parantaneet laatuaan uusiin malleihin.
Vertaatko sä oikeasti vähintään 7 vuotta vanhaa mekaanisesti vaurioitunutta maalipintaa Teslan ongelmiin? Tuolla lienee se 200 tkm jo takana. Vähän eri kuin Teslan ongelman 200 km jälkeen :)
 
Vertaatko sä oikeasti vähintään 7 vuotta vanhaa mekaanisesti vaurioitunutta maalipintaa Teslan ongelmiin? Tuolla lienee se 200 tkm jo takana. Vähän eri kuin Teslan ongelman 200 km jälkeen :)
Mulla oli joskus 12-13 vuotta sitten Audin B8 ja tuo lokareitten ruostuminen oli niissä tyyppivika joka korjattiin takuuna. Taisi sisälokari hangata lokaria sisäpuolelta ja jo pari vuotiaassa autossa (40-50tkm mittarissa) oli lokarit sisältä aika hyvässä ruosteessa ja mätäniv't kokonaan jos mitään ei tehty
 
Audi B8 näyttää tältä. Ei uskalla varmaan uusiakaan ostaa pakkohan niidenkin maalauksen olla yhtä paskaa? Toisin kuin luulisi myös äärimmäisen kovasta premium statuksesta nauttivat mersu on ainakin takavuosina ollut erittäin paha ruostumaan.

Toisaalta voi myös odottaa, että saksalaiset premiumit ovat parantaneet laatuaan uusiin malleihin.

Autojen ruostehommathan on eläneet melkoista vuoristorataa vuosien saatossa. Aikoinaan Suomeen tuotavat autot käsiteltiin tänne sopivilla aineilla ennen luovutusta. Usein tähän kuului massauksia ja muovisia sisälokasuojia yms. mutta eu:n myötä joskus ysärin puolivälin jälkeen tällainen lopetettiin, ainakin osalla merkeistä kuten Opel. Tämä esimerkki-merkki oli pärjännyt ruosteen kanssa "tavanomaiseen tapaan", mutta kun noista lisäsuojauksista luovuttiin romahti tuo ruosteensieto maanrakoon ja jo takuuaikana uusien ooppeleiden pinnat olivat ruosteessa, ja paikkailtiin takuuseen. Nämähän ovat toki sittemin parantaneet toimintaansa moneenkin otteeseen, ja enää isompia ongelmia ei liene?

Vuosituhannen vaihteen tuntumassa ainakin Saksalaiset merkit vaihtoivat maalit vesiohenteisiin, ja tässä yhteydessä mm. mersulla ja bemarilla tuli ongelmia ruosteenkestävyyden kanssa. Muistan uusia väyrysmersuja joiden ovet olivat ruosteessa jo takuuaikana. Bemarilla oli jossain, esim. e46:ssa jotain peltisaumoja jotka ei millään meinanneet pysyä ruosteettomina ym., ja siitä sitten pienen ryhtiliikkeen myötä asia siirtyi unholaan, ja tietääkseni ei ole enää isommin kummitellut kummallakaan merkillä?

Onko uusissa autoissa mitään muuta kuin tesla (ja sieltäkin model 3) jossa on viimeisen 10v sisään ollut uusissa autoissa ruosteongelmaa? Puhutaan siis max muutaman vuoden ikäisistä autoista. Aianakaan mulla ei ole tutkalle osunut nyt vuosikausiin. Toisaalta esim. viitosbemari näyttää olevan päällepäin liki kokonaan alumiinia (ja muovia), että eipä se nyt kauheasti voisikaan ruostua. Miten lie verrokeilla, vieläkö ovat peltiä?
 
Kaikkien näiden ongelmien niputtaminen huonon maalauksen laadun syyksi kertoo vain epäpätevyydestä.

Kenen epäpätevyydestä? Teslanko?

Onko millään muulla merkillä ollut viimeisten vaikkapa 10v aikana ongelmia että auto ruostuisi muutaman vuoden ikäisenä edes sieltä pyöränkaarien ympäristöstä ym., missä se rasitus on kovimmillaan?

Vakuuttelet että "nykyaikaiset maalit kyllä kestää", mutta faktahan on, että ei ne ainakaan Teslalla ole aina kestäneet, vaan esim. helmat ovat olleet maalista paljaina pahimmillaan muutaman tuhannen kilsan ajon jälkeen. Vertailun vuoksi bemareissakaan ei ole roiskeläppiä, niistä iso osa myydään nelivetoisena, ja kaikkihan tietää miten niillä ajetaan - en silti ole kuullut samantapaisesta ongelmasta puhuttavan lainkaan. Kestääkö bemarin maali siis paremmin?

Kertooko "nykyaikaisten maalien" niputtaminen yhdeksi möykyksi jostain epäpätevyydestä tmv?
 
Audi B8 näyttää tältä. Ei uskalla varmaan uusiakaan ostaa pakkohan niidenkin maalauksen olla yhtä paskaa? Toisin kuin luulisi myös äärimmäisen kovasta premium statuksesta nauttivat mersu on ainakin takavuosina ollut erittäin paha ruostumaan.

Toisaalta voi myös odottaa, että saksalaiset premiumit ovat parantaneet laatuaan uusiin malleihin.
Facebookissa oli tuo sama kuva Audi A4 B8:sta.

Itsellä ruosteeton A4 B6 2003. 347tkm. Tuo audin laatukin on varmaan muutamassa vuodessa siis huonontunut, paitsi että takuuna korjasivat.

Tosin tuo B6 ei ole suomiauto, eli on varmaan säästynyt pahimmilta suolauksilta.

----
Teslassa välttäisin ainakin mustaa väriä ja edessä kuraläpät olisi hyvä olla

Kenen epäpätevyydestä? Teslanko?

Onko millään muulla merkillä ollut viimeisten vaikkapa 10v aikana ongelmia että auto ruostuisi muutaman vuoden ikäisenä edes sieltä pyöränkaarien ympäristöstä ym., missä se rasitus on kovimmillaan?

Vakuuttelet että "nykyaikaiset maalit kyllä kestää", mutta faktahan on, että ei ne ainakaan Teslalla ole aina kestäneet, vaan esim. helmat ovat olleet maalista paljaina pahimmillaan muutaman tuhannen kilsan ajon jälkeen. Vertailun vuoksi bemareissakaan ei ole roiskeläppiä, niistä iso osa myydään nelivetoisena, ja kaikkihan tietää miten niillä ajetaan - en silti ole kuullut samantapaisesta ongelmasta puhuttavan lainkaan. Kestääkö bemarin maali siis paremmin?

Kertooko "nykyaikaisten maalien" niputtaminen yhdeksi möykyksi jostain epäpätevyydestä tmv?
Eipä ole tuossa vanhassa 20 vuotiaassa Audi A4 Quattossakaan roiskeläppiä. Muistaakseni siinä on silti jotain muovia suojaamassa kynnyksiä, mikä on hyvä juttu.

Model Y on myös muovisilla "suojilla". Model 3 on se, jossa on ongelmia ollut.
 
Montako yksilöä on kärsinyt maalien katoamisesta muutaman tuhannen kilsan ajon jälkeen? Mukava olisi nähdä vahvistettuja dokumentoituja tapauksia, kun tälläisiä väitteitä esitetään.

Mielestäni tämä kertoo vain siitä ettei Tesla ylimielisyydessään aina korjaa noita joissakin yksilöissä ilmenneitä ongelmia good willinä, joten niistä vuodatetaan foorumeille. Muut tältä osin fiksummat merkit korjaavat vastaavat ongelmat vähin äänin sen kun vaan huomauttaa asiasta huoltoon viedessä. Näin sen pitääkin mennä kun kyse on takuullisesta autosta, joka ei kestä asianmukaista käyttöä.
Tää menee jo nyt varmaan ot:n puolelle, mutta täytyy todeta että Teslalla on vielä piiiiiiiitkä matka VAG konsernin tyyliin kieltää kaikki virheet. Ja on omakohtaista kokemusta Audin moottorinvaihtosta ja Audin käsienpesusta. Ja oli A6 2.0 tdi, eli ei näitä kaikista kuuluisimpia. Onhan tämän ketjun Teslahuutelijoilla oma auto kyseessä mistä jutellaan, vai mennäänkö "luin netistä" tyylillä?
 
Montako yksilöä on kärsinyt maalien katoamisesta muutaman tuhannen kilsan ajon jälkeen? Mukava olisi nähdä vahvistettuja dokumentoituja tapauksia, kun tälläisiä väitteitä esitetään.

Vaikea sanoa. Olihan tästä aika paljon ulinaa eri foorumeilla sen jälkeen kun noita kolmosia rupesi Suomeen rantautumaan, mutta kun Tesla ei tuolloin ollut itselleni ajankohtainen, en perehtynyt aiheeseen niin tarkasti. Ulinan määrästä päättelin ettei kyse ole muutamasta yksilöstä.

Ja kun maalauksen laadusta yleensä nyt puhutaan, niin eihän tästä montaa viestiä taaksepäin ole kun joku kertoi uuden Teslan pinnan olleen kauttaaltaan appelsiinia, ja toisella pilalle myllytettyä ja hologrammia.

Yhteenvetona veikkaisin että ongelmat eivät ole yksittäisiä, eikä niitä ole vielä ainakaan kokonaan saatu kuosiin.
 
Vaikea sanoa. Olihan tästä aika paljon ulinaa eri foorumeilla sen jälkeen kun noita kolmosia rupesi Suomeen rantautumaan, mutta kun Tesla ei tuolloin ollut itselleni ajankohtainen, en perehtynyt aiheeseen niin tarkasti. Ulinan määrästä päättelin ettei kyse ole muutamasta yksilöstä.

Ja kun maalauksen laadusta yleensä nyt puhutaan, niin eihän tästä montaa viestiä taaksepäin ole kun joku kertoi uuden Teslan pinnan olleen kauttaaltaan appelsiinia, ja toisella pilalle myllytettyä ja hologrammia.

Yhteenvetona veikkaisin että ongelmat eivät ole yksittäisiä, eikä niitä ole vielä ainakaan kokonaan saatu kuosiin.
Kyllähän nämä keskustelut ehkä kuuluisi Teslan tyyppiviat osioon kun lähinnä nämä ruosteongelmat oli niissä alkupään 3 vuoteen -21 asti.
Se että joitain yksittäisiä tapauksia on maaliongelmaisia esiintyy on toki eri asia kun alussa oli suurimmassa osassa. Onhan nuo teslat hyvälaatuisia maalilta nykyään ja toki kuraläpät tehdasasenteisena auttaa myös asiaan, mutta en menisi enää noista Shanghain tehtaan yksilöistä sanomaan että on kuraa.
 
Aloit sitten olkiukkoilemaan. Minä kysyin monestako yksilöstä on maalit helmoista lähteneet muutaman tuhannen kilsan jälkeen. Näistä varmaan löytyy sitten tarkempaa dataa?

Ei, en ala olkiukkoilemaan. Model 3:n kohdalla FAKTA on se että siellä on paska maalipinta, erityisesti alkupäässä ja Fremontin tekeleissä, tämä on ihan dokumentoitua ja vähän väristä riippuen maali on jotain huonon ja karmean välissä.
 
Ei, en ala olkiukkoilemaan. Model 3:n kohdalla FAKTA on se että siellä on paska maalipinta, erityisesti alkupäässä ja Fremontin tekeleissä, tämä on ihan dokumentoitua ja vähän väristä riippuen maali on jotain huonon ja karmean välissä.
Facebookissa yksi tapaus, jossa 3 vuotta vanha auto. Ei kuraläppiä, niin ei maalitkaan ole kunnolla kokonaan pysyneet. Uudemmisaa ilmeisesti on läpät jo valmiina.

Screenshot_2023-03-06-15-04-25-846_com.facebook.katana.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Sittenhän voit laittaa niitä dokumentteja tänne esiin. Minulla on vain yksi tapaus hyvin dokumentoituna ja se on Joni Savolaisen 29.3.2019 ensirekisteröidyn ajoneuvon tavarantarkastusasiakirja.

No riittääkö se sinulle että siellä on ihan oikeudessa joukkokanne paskasta maalista?


Tai Elon Muskin oma tunnustus:

In an interview with industry analyst Sandy Munro, Musk admitted that Tesla wasn’t letting the paint dry enough on its cars built towards the end of last year, even into December.

Monessa asiassa Teslan osalta puhutaan ns. makuasioista mutta tämä Model 3 maali-ongelma on niin laajalti raportoitu että vaatii kyllä todella vahvat Tesla-lasit jos aikoo väittää ettei mitään ongelmia ole.
 
...
In an interview with industry analyst Sandy Munro, Musk admitted that Tesla wasn’t letting the paint dry enough on its cars built towards the end of last year, even into December.
...
Tuo on sanottu alkuvuodesta 2021, eli ei mitään tekemistä uusien autojen kanssa. Ongelmia on ollut ja niitä on korjattu. Mikä on tämä sun jankkauksen pointti?
Haluat kertoa kaikille miksi et osta Teslaa?
 
Ainakin omassa Model 3:ssa lähti kuoriutumaan maalit hienosti helmoista ja oven alapuolelta, vaikka olikin jotain superhypervalkoista maalia se auto. Näytti siltä, kun autossa ei koskaan käytetty mitään lakkapintaa missään, vaan oli ainoastaan sudittu Enricon toimesta maalit ja that's it. Mut toki moni asia on vuodessa muuttunut.
 
Tuo on sanottu alkuvuodesta 2021, eli ei mitään tekemistä uusien autojen kanssa. Ongelmia on ollut ja niitä on korjattu. Mikä on tämä sun jankkauksen pointti?
Haluat kertoa kaikille miksi et osta Teslaa?

Tässä on nyt monta keskustelua sekaisin (koska foorumilla tapaa niin käymään), mutta itsehän omalta osaltani kommentoin lähinnä vastaan sitä ihmetystä, että "miten se auto tuntuu olevan joillekin niin tärkeä asia". Että joo kyllä se 50+ keuron auton kohdalla on kiinnostava seikka ihan jo se maalin laatukin.

Ja nuo alkupään maaliongelmat on omansa, olihan tässä juttua tuoreemmistakin missä maali nyt ei irti ollut mutta pinta heikkolaatuinen (appelsiinia) tai pilattu myllyttämällä huonosti.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä myös sekoittuu hieman objektiivisuus siitä, mitä laatu on. Me puhutaan 2020-luvulla tehdyistä sähköautoista ja joku heittää esimerkkiä 1990-luvun Opeleista ja Mersuista et miten nekin ruostuivat. Mielestäni jos tosiaan maksaa sen 50ke autosta, olkoon se merkki vaikka Tesla tai Dacia, niin se maalipinta on siinä hyvä. Se on ihan perusjuttu, samoin kuin esim. toimiva ratti. Ongelmana on vaan se, että innokkaimmat Teslailijat on kuin Applen fanittajat ja täten esimerkit tai kertomukset tuntuu kaikuvan kuuroille korville. Omakohtaiset kokemuksetkaan eivät riitä, koska sitten on hyvä vaatia dokumentteja aiheesta! Nii!. Teslalla on monia puutteita ja monia hienoja asioita, mutta jotenkin tämä yltiöfanitus merkin ympärillä rupeaa olemaan ristirunkkauksessa tasolla konsolisodat.
 
Tässä myös sekoittuu hieman objektiivisuus siitä, mitä laatu on. Me puhutaan 2020-luvulla tehdyistä sähköautoista ja joku heittää esimerkkiä 1990-luvun Opeleista ja Mersuista et miten nekin ruostuivat.

Juup, se oli anekdootti jonka tarkotus oli kuvata vähän sitä mihin on totuttu, ja millaisia poikkeamia itse kullakin merkillä joskus on ollut (ja mistä syystä), ja kuinka niistä on ilmeisesti päästy irti. Että ei kaikki muutkaan autot suinkaan aina ongelmattomia ole olleet...
 
Tässä varmaan kanssa korostuu Tesla erityisesti sen takia että Tesloista tunnutaan uutisoitavan ihan kaikki tällä hetkellä. Niin hyvässä kuin huonossa. Onhan noita laatuongelmia maalien yms suhteen ollut muillakin merkeillä tässä vuosien saatossa mutta niitä ei niin isolla kädellä ole nostettu pinnalle kun ei ole niin hype aihe.

Tähän vielä lisättynä vahva vastakkainasettelu(Esson baarin bensalenkkarit vs muu maailma) niin kaikki värittyy kivasti.
 
Eipä tuo maaliongelma nyt kummoiselta kuulosta, jos sen saa roiskeläpillä ratkaistua noissa aiemmissa vuosimalleissa. Kuitenkin kun viet autoa vaihtoon niin hinta katsotaan koneelta ja autossa voi olla normaalia kulumaa ilman että siitä kukaan rankaisee. Välillä tuntuu että jotkut ovat pakotettuja ostamaan Teslan vaikka mieli tekis bemaria tai jotain toista, lieneekö puoliso pakottanut tai paine naapurustossa syynä
 
Varsinkin vanhojen karvalakkikolmosten osalta hinnoittelu on tällä hetkellä vähintäänkin mielenkiintoinen. Esim nämä:


Teslalta saa bränikkää alle 45k niin olettaisi että noiden takuun puolivälissä olevien, melkein 100k ajettujen hinta olisi lähempänä/alle 30k että olisi kiinnostava vrt. uusi. Varsinkin kun tilanne näiden käytettyjen osalta tuskin tulee paranemaan, uutta ja paremmin kasattua pukkaa kokoajan linjalta ja takuuaika vähenee joka päivä.
Kolmosen ja Y:n hinnanalennuksen aikoihin näytti, että hinnat tippuvat "OK" -tasolle. Halvin kolmonen oli 32000 hintaan muutaman päivän nettiautossa. 2021 standard plussaa näkyi jo 36000€ hintaan.

Nyt näyttää että 2019 mallit ovat 36000€ alkaen ja 2021 ~39500€ alkaen. Pitääpä seurata liikkuvatko nämä tällä hintaa, vai roikkuvatko myynnissä?
 
Kolmosen ja Y:n hinnanalennuksen aikoihin näytti, että hinnat tippuvat "OK" -tasolle. Halvin kolmonen oli 32000 hintaan muutaman päivän nettiautossa. 2021 standard plussaa näkyi jo 36000€ hintaan.

Nyt näyttää että 2019 mallit ovat 36000€ alkaen ja 2021 ~39500€ alkaen. Pitääpä seurata liikkuvatko nämä tällä hintaa, vai roikkuvatko myynnissä?

Ite ostin vähän hintojen tippumisen jälkeen kolmosen karvan alle 50000 eurolla. Malli oli LR, kahdet renkaat, kahdet vanteet, EAP, Premium Audio, valkoinen sisustus, -21 vuoden malli, 24tkm ajettu.

Lähinnä nyt listasin jos haluat jotain vertailua tehdä.
 
Kun ei ole omakohtaista kokemusta, eikä kukaan tutuista joilla Tesla on ole valittanut maalin katoavan helmoista niin olisi tosiaan mukava, että joku jakaisi niitä omia kuviaan ja dokumentteja ettei tarvitse jankata viikosta toiseen pelkkien kuulopuheiden ja netistä poimittujen artikkeleiden ympärillä. Savolaisen tapaus tosiaan todisti, että ongelmia oli ainakin 2019. Muita hyvin dokumentoituja tapauksia kotimaasta olisi mukava nähdä, hakemalla ei ainakaan löydy ja tämä on aika yllättävää kun autoja on kuitenkin myyty todella paljon.
Mitä hemmettiä sä nyt oikein selostat? Postaat jonkun vanhan paskan Audin kuvan ja sillä perusteella alat selittää, että Teslaa haukutaan maaleista ihan väärin perustein :confused: En muista nähneeni tässä ketjussa viime aikoina mitään mainintaa helmoista pl sinun viestisi. Missä jankkaus? Enemmän valitusta siitä, että sokea maalari on tehnyt paskat pinnat jne. Eli taas se sama Teslan vakio-ongelma, että QC:tä ei ole.

Renkaiden hiekkapuhaltamat pinnat on oikeastaan kokonaan toinen juttu eikä riipu maalauksesta. Puhdas suunnitteluvika, jos ei ole suojattu tehtaalla kunnolla. Kuten kolmosen alkupään vehkeissä näyttää olleen. Pösölläkin 508:n ratkaisu oli jossain vaiheessa vastaava, satavarma maalivaurio eturenkaan takana lokarissa, koska mitään kelvollista ei ole laitettu maalipinnan suojaksi. Tuo on hankala kohta suunnitella, koska riittävällä suojauksella tuosta ei tule kovin nättiä.
 
Kyllähän niitä kalvoja asennetaan sinne taakse ja jopa ihan Teslan toimesta kun kivet myllyttää pinnan rikki.
Suunnittelumoka tuo on mikä aluksi oli in the specs ja myöhemmin vasta alettiin maalaamaan ja kalvottamaan.

3 ja Yssa menee sivut ihan pilalle kun kivet iskee niihin.
 
Kolmosen ja Y:n hinnanalennuksen aikoihin näytti, että hinnat tippuvat "OK" -tasolle. Halvin kolmonen oli 32000 hintaan muutaman päivän nettiautossa. 2021 standard plussaa näkyi jo 36000€ hintaan.

Nyt näyttää että 2019 mallit ovat 36000€ alkaen ja 2021 ~39500€ alkaen. Pitääpä seurata liikkuvatko nämä tällä hintaa, vai roikkuvatko myynnissä?
Ei vaihdu 39 500€ hintaan, kun ainakin yksi sielä vieläkin roikkuu myynnissä.

Toki tuo uusin 2800€ alennus on luultavasti vain hetkellinen juttu?

Uusi Model 3. Alennettu hinta "44.770 €
47.590 €"

Model Y hinnat on kai vieläkin korkeammalla, kun autot on uudempiakin.
 
Kun pyysin niitä kuvia ja dokumentoituja tapauksia, niin niitä ei vaan näy eikä kuulu. Edelleen tasan yksi tapaus josta löytyy kattava tavarantarkastajan tekemä asiakirja.
Pyysin kyllä esimerkkiä missä jankattiin helmoista ennen sinun Audi-viestiä, ei taida löytyä :confused: Lähinnä siis ihmettelin, että mitä tässä muka on viikosta toiseen jankkailtu, kun ketjussa ei ole mitään...
 
Voi hitto kun en säilyttänyt missään kuvia mun Model 3:sta, koska joku teslafani anonyymillä foorumilla olisi niitä kaivanut reilu vuosi auton myynnin jälkeen. Vai onko tää joku teslajuttu et auto kuvataan joka päivä, jotta olisi dokumentaatiota? Ekaksi sanotaan, että huhupuhetta ja sitten kun sanoo et näin kävi itsellä, kaivataan jotain tyyliin valtiotasoista arkkitehtuuridokumentaatiota vuokaavioineen. Sen tiedän, että Polestarissa tai Mazdassa ei vastaavia ongelmia ole ollut, mutta kaipa näistäkin olisi pitänyt dokkaria löytyä...
 
Kun pyysin niitä kuvia ja dokumentoituja tapauksia, niin niitä ei vaan näy eikä kuulu. Edelleen tasan yksi tapaus josta löytyy kattava tavarantarkastajan tekemä asiakirja.

Pitää olla elänyt täysin pimennossa jossain syvällä kiven alla ettei olisi saanut tästä tarpeeksi tietoa, se että pitää olla virallisia dokumentteja että uskoo kertoo kyllä kysyjästä aika paljon, lasit on syvällä.
 
Jos Teslasta on tuo yksi dokumentti niin varmaan myös muistakin autoista se löytynee jos näissä vikaa on maalien osalta.
 


Tuosta videosta voi katsoa miten ankeissa olosuhteissa niitä Tesloja kiinassa tehdään ilman alkeellisintakaan laadunvarmistusta !
 
No sitä suuremmalla syyllä 50keur auton hankintaan on kolme vaihtoehtoa
1) Ei ole keskituloinen
2) Autoa tarvii työssä ja sen hintaa saa kuoletettua kilometrikorvauksilla tai vastaavilla
3) Kyseessä on jossain määrin intohimohankinta, jolloin taloudellisella järkevyydellä ei ole merkitystä
Kotitalouksia on 2.7 miljoonaa. Uusia autoja myydään n. 100 000 vuodessa.

Kaikki ensirekisteröitävät autot voitaisiin myydä ihan hyvin vaikka 25%:lle rikkaimmista / parhaiten tienaamista kotitalouksista, eikä tekisi edes tiukkaa, eikä yhdenkään keskituloisen tarvitse ostaa edes uutta Daciaa. Se tarkoittaisi sitä, että jokainen hyvätuloinen vaihtaisi uudesta autoista toiseen keskimäärin kerran 5.5 vuodessa ja muut ostelevat sitten niitä käytettyjä joita trickledownaa sieltä rikkailta alaspäin.

Uusien autojen ostelu ei ole mitään köyhien tai edes keskituloisten huvia. Keskituloiset uusien autojen ostajat ovat lähes poikkeuksetta "vanhuksia" joilla ei ole rahalle muutakaan käyttöä. Tai bensalenkkareita joille autoon sijoittaminen on tärkeintä elämässä. Mikä on tietty sekin ihan ok. Jokainen panostakoon siihen mihin tykkää panostaa.
 
Toinen ale kierros S ja X. Hieman on täällä kalliita nuo, koska ei ole vielä ensimmäistäkään alennusta tullut.

"Yhdysvalloissa sähköautonvalmistaja Tesla jatkaa hurjaa hintaralliaan. Tällä kertaa yhtiö leikkasi kalleimpien malliensa hintoja Yhdysvalloissa 4–9 prosentilla"

 
Eiköhän se oo niin, että jos on tarkka maalipinnasta, niin 3 ja Yyn kanssa joutunee suojaamaan tms. Muilla merkeillä tämän asian kanssa tarkempaa. Vähemmän tarkkaa omistajaa silti tuskin liiemmin haittaa? Toki joka jantterin kannattaa tarkastaa mitä ottaa vastaan tai ostaa käytettynä. Kun vaan tietäisi millä prosentilla on jo tehtaalta lähtiessään jotain standardien alittavaa. On hiukka eroa onko 1/50 1/100 vai 1/1000.
 
No sitä suuremmalla syyllä 50keur auton hankintaan on kolme vaihtoehtoa
1) Ei ole keskituloinen
2) Autoa tarvii työssä ja sen hintaa saa kuoletettua kilometrikorvauksilla tai vastaavilla
3) Kyseessä on jossain määrin intohimohankinta, jolloin taloudellisella järkevyydellä ei ole merkitystä
Näinhän se menee varmaan yleisesti. Itse kuulun kategoriaan 2, kolmessa vuodessa km korvauksilla pitäisi olla maksettu uusi Y. 35tkm vuodessa työ ajoa a 0,53c/km, eli 3v jälkeen 55 650 €. Tarkoitus ladata töissä ilmaiseksi mahdollisimman paljon, mutta kaikki lataus ei tule onnistumaan ilmaiseksi, joten oletettavasti kaikkien kulujen jälkeen menee noin 3,5v että auto on maksanut itsensä. Tosin vajaa 3v päästä lataus ei ole enää ilmaista töissä vaan siihen tulee ehkä joku luontaisetumaksu, ellei sitten pidennetä tuota verotonta aikaa.

Tässä auttaa se että huoltoihin ei pitäisi mennä rahaa käytännössä ollenkaan, renkaat joutuu ehkä vaihtamaan tuossa ajassa kyllä, mutta noin muuten olen laskenut että 3,5v pitäisi riittää. Toki takuu loppuu kilsojen takia joten täytyy toivoa että mahdolliset viat tulevat esiin ennen sitä.

En tiedä onko taloudellisesti järkevää kuitenkaan siihen verrattuna että ajaisin vanhalla polttomoottoriautolla jota korjaisin itse jne. Mutta toisaalta Teslalla on mielestäni kivampi ajaa, joten laitan ihan mielelläni rahat siihen.

Ilman työajoa en pitäisi autoa ollenkaan, joten ihan kiva bonus tavallaan ilmainen auto pihassa, vaikka sitä harvoin omiin ajoihin tarvitsenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 287
Viestejä
4 503 712
Jäsenet
74 379
Uusin jäsen
Antonsilt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom