Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kyllä Tesla joutuu kovasti kilpailla hinnalla, että saisi autoja kaupattua. Esim korkokulut ostettaessa on suuret.

Huomasin että sama alennus on myös Model Y varastoautoista, mutta niitä autoja on vain yksi kpl. Ja autossa on ne aika kalliit 20" vanteet.

"Perusmallin hinta: 51.890 €
Säätö esittelytilassa: -3.080 €"
Oli siellä pari muutakin Y.tä jotka ollu esittelyautoina. Yks LR josta 5000e pois (about 9k ajettu) ja toinen oli perffi josta tais olla 7k
 
1677920497470.png


1677920519978.png
 
Hauskaa miten asiat voi muuttua. Ite tilasin Model 3 tammikuussa 2022 ja silloin arvioitu toimitus oli toukokuu 2022. Sain loppujen lopuksi odotella autoa aina marraskuulle 2022 asti. Jouduin kittuuttamaan puolivuotta suunniteltua pidempään dieselvehkeellä ja makselemaan niitä ~2,5€/l dieselhintoja mikä lievästi sanottuna syletti. :)
 
Kauppa ilmeisesti käy kuin häkä. Ehkä ne uutiset siitä ettei sähköautojen myynti (ei vanhojen toimitukset) tällä hetkellä ole korkea voi sittenkin olla totta..
Teslan Master Plan 3 perustuu pelkästään siihen että nykyinen mallisto myy kuin häkä. Joka tuottaa rahaa tuleviin investointeihin. Onhan täällä ketjussa näkynyt kuvia kuinka varasto vain nousee.

Tähän päälle sota ja korot niin 50-60k autoon on vähän riskaapelia.
 
Teslan Master Plan 3 perustuu pelkästään siihen että nykyinen mallisto myy kuin häkä. Joka tuottaa rahaa tuleviin investointeihin. Onhan täällä ketjussa näkynyt kuvia kuinka varasto vain nousee.

Tähän päälle sota ja korot niin 50-60k autoon on vähän riskaapelia.

Tuo "varasto vain nousee" on kyllä taas vaan fudin luomista tyhjästä. Pitää muistaa että kun tuotanto skaalaa niin vaikka inventory autojen osuus pysyisi samana niin absoluuttiset kappalemäärät nousevat. Ja näilläkin volyymeilla muutama tuhat autoa ERITTÄIN VÄHÄN jos verrataan perinnemerkkeihin niin niillä autoja on kymmeniä tuhansia odottamassa myyntiä.

1677926505677.png
 
Tuo "varasto vain nousee" on kyllä taas vaan fudin luomista tyhjästä. Pitää muistaa että kun tuotanto skaalaa niin vaikka inventory autojen osuus pysyisi samana niin absoluuttiset kappalemäärät nousevat. Ja näilläkin volyymeilla muutama tuhat autoa ERITTÄIN VÄHÄN jos verrataan perinnemerkkeihin niin niillä autoja on kymmeniä tuhansia odottamassa myyntiä.

1677926505677.png
Teslalla et ole näin paljoa autoja nähnyt vuosiin heti saatavilla.
 
Teslalla et ole näin paljoa autoja nähnyt vuosiin heti saatavilla.
No eipä siellä ole tainnut "vuosiin" olla tälläistä tuotantokapasiteettiakaan. Tai no kapasiteettia varmaan olisi ollut mutta tuotantolinjat ei ole pystyneet puskemaan niitä ulos siihen tahtiin kuin nyt.
 
No eipä siellä ole tainnut "vuosiin" olla tälläistä tuotantokapasiteettiakaan. Tai no kapasiteettia varmaan olisi ollut mutta tuotantolinjat ei ole pystyneet puskemaan niitä ulos siihen tahtiin kuin nyt.
Elonin mukaan autoilla piti olla high deman. Eihän ne silloin sinne varastoon jää ja pidä antaa alennuksia.

Teslan tuotanto on noussut joka vuosi ja siltikään harvoin mitään oli heti.
 
Huomasin että sama alennus on myös Model Y varastoautoista, mutta niitä autoja on vain yksi kpl. Ja autossa on ne aika kalliit 20" vanteet.

"Perusmallin hinta: 51.890 €
Säätö esittelytilassa: -3.080 €"
Mä nappasin tän itselleni. Peruin siis omani tulossa olevan ja ostin tämän hieman halvemmalla. Sain myös isommat kiekot kaupan päälliseksi ja saan autoni nyt nopeammin. Täys takuu ja ajamaton auto tuokin. Pari viikkoa kuulemma ollut Vantaalla lattialla esittelyssä.
 
Tuli tänään käytyä vetokujalla koeajamassa Model Y LR.

Auto tuntui muuten ihan miellyttävältä, mutta penkin istuinosan sivuttaistuet tuntui siltä, että ne saattaisi alkaa vähän painamaan pidemmässä ajossa. Onko kukaan muu huomannut vastaavaa?
 
Nyt tuli Teslalta viesti että satamalakon takia paljon autoja tulee kerralla ja vaihtoehtona ottaa teslan järkkäämä bussikyyti Hangon satamaan ja ottaa auto siellä vastaan.

Kävisi muuten, mutta ei ole talvirenkaita auton mukana tilattuna niin vähän nihkeää ajella kotiin kesärenkailla.
 
Tuli tänään käytyä vetokujalla koeajamassa Model Y LR.

Auto tuntui muuten ihan miellyttävältä, mutta penkin istuinosan sivuttaistuet tuntui siltä, että ne saattaisi alkaa vähän painamaan pidemmässä ajossa. Onko kukaan muu huomannut vastaavaa?

2020 mallisessa model 3:ssa sama asia ärsytti, mutta nopeasti koeistumassani y:ssä ei sama asia kiinnittänyt huomiota mielestäni.. Onkohan sama penkki teknisesti kuitenkin, varmaan?
 
Nyt tuli Teslalta viesti että satamalakon takia paljon autoja tulee kerralla ja vaihtoehtona ottaa teslan järkkäämä bussikyyti Hangon satamaan ja ottaa auto siellä vastaan.

Kävisi muuten, mutta ei ole talvirenkaita auton mukana tilattuna niin vähän nihkeää ajella kotiin kesärenkailla.

On siinä vastinetta 600e toimituskuluille.

Joskus 80-luvulla sai muistaakseni toimituskulut pois, jos kävi itse hakemassa auton hangosta ....
 
Nyt tuli Teslalta viesti että satamalakon takia paljon autoja tulee kerralla ja vaihtoehtona ottaa teslan järkkäämä bussikyyti Hangon satamaan ja ottaa auto siellä vastaan.

Kävisi muuten, mutta ei ole talvirenkaita auton mukana tilattuna niin vähän nihkeää ajella kotiin kesärenkailla.
Sama tuli tännekin. Lisämaininnalla ”…jännittävän vaihtoehdon päästä Hangon satamaan noutamaan uuden Teslasi…”
Teslan ja Applen fanipoikana vastasin välittömästi myöntävästi. Nyt käyn vaihtamassa puhtaat kalsarit…
Ps. Pitikö noutaessa tarkistaa että on juotetut muistit?
 
Kävisi muuten, mutta ei ole talvirenkaita auton mukana tilattuna niin vähän nihkeää ajella kotiin kesärenkailla.
Olisko ne talvirenkaat muutenkaan auton mukana satamassa ja vielä auton alle laitettuna, vaikka olisikin tilannut auton mukana. Eikö ne aina laiteta vasta liikkeessä alle ennen luovutusta jälkiasennuksena.
 
Olisko ne talvirenkaat muutenkaan auton mukana satamassa ja vielä auton alle laitettuna, vaikka olisikin tilannut auton mukana. Eikö ne aina laiteta vasta liikkeessä alle ennen luovutusta jälkiasennuksena.
Mitenköhän tuolla sitten rengas hommat hoidetaan? Jos on paljon pakkasta kuten tässä on lupailtu niin eihän tuolta oikein voi kesärenkaillakaan lähteä ajamaan.
 
Noita viestejä on tullut kahdenlaisia, osassa ehdotettu noutoa Hangosta ja toisissa sanottu että luovutukset alkaa 17.3. Oletus on ollut että talvirenkaat tilanneet voi hakea Hangosta jos haluaa nopeuttaa. Mutta @Nomber tapauksessa tuohan ei päde. Onkohan käynyt virhe Teslalla jos lähtenyt tuommoinen viesti?
 
Tesla on taas halpuuttanut varastossa olevien Model 3 hintoja. 2820€ alennus esim tuosta autosta.

Screenshot_2023-03-04-10-42-45-594_com.opera.browser.jpg
Alennukset senku kasvaa... joko jotain uutta on tulossa, tai sitten myynnit vaan aivan seis ja inventaario pakko purkaa jotenki

Hommaisivat ennemmin jonkun rahoitustarjouksen ja matalamman koron, ei voi olla mahdotonta kun perus autoliikkeetkin siihen pystyvät.
 
Laittakaa/ottakaa autofiksari mukaan tutkimaan maalipinnan, mulle lupaavat hyvittää oikein 100€ uutena pilalle myllytetyn auton fiksauksesta.
 
Ei satasella mitään tee. :joy: +300€ tuli hintaa pinnoitustyölle lisää kun piti luovutushuollon käyttämän "amatimiähen" jäljet Lempäälän jäljiltä siistiä.
 
Laittakaa/ottakaa autofiksari mukaan tutkimaan maalipinnan, mulle lupaavat hyvittää oikein 100€ uutena pilalle myllytetyn auton fiksauksesta.
Siis uuden auton maalipinta pilalla? Onko tämmönenkin mahdollista.

Ei mulla nyt ole tarkoitus ketään fiksaria ottaa mukaan luovutukseen mutta onko muuten vinkkejä kuinka syynätä auto mahdollisimman tarkkaan läpi?
 
Olikohan tämä nyt kuudes uutena ostamani auto ja katselin sen kyllä (mielestäni) tarkkaan läpi ulkona parkkipaikalla, mutta olen maallikko. En pilvisenä iltapäivänä viiden maissa osannut/huomannut mustasta katsoa ja toisaalta ei mulla samanlaista UV lamppuakaan olisi ollut kuin ammattilaisella.

TL;DR Mun uusi Lempäälästä luovutettu auto olikin melkein läpikotaisin myllytetty, huonosti, ennen kuin se tuli siihen parkkipaikalle ja luovutettiin allekirjoittaneelle. Fiksarin suora sitaatti kun oli aloittanut ja infosi mua, että reklamoi heti Teslaa:

"Helpompi kertoa missä ei ollut.
Etu- ja takaovet kahvoista n. 15cm alaspäin ja peilit oli hologrammivapaata."
 
Siis uuden auton maalipinta pilalla? Onko tämmönenkin mahdollista.

Ei mulla nyt ole tarkoitus ketään fiksaria ottaa mukaan luovutukseen mutta onko muuten vinkkejä kuinka syynätä auto mahdollisimman tarkkaan läpi?
Tuskin noista maallikko mitään huomaa ellei nyt jotain selkeitä jälkiä ole tullut esim lavettikuljetuksen aikana lennelleistä suolista tai kivistä tms.
 
Olikohan tämä nyt kuudes uutena ostamani auto ja katselin sen kyllä (mielestäni) tarkkaan läpi ulkona parkkipaikalla, mutta olen maallikko. En pilvisenä iltapäivänä viiden maissa osannut/huomannut mustasta katsoa ja toisaalta ei mulla samanlaista UV lamppuakaan olisi ollut kuin ammattilaisella.

TL;DR Mun uusi Lempäälästä luovutettu auto olikin melkein läpikotaisin myllytetty, huonosti, ennen kuin se tuli siihen parkkipaikalle ja luovutettiin allekirjoittaneelle. Fiksarin suora sitaatti kun oli aloittanut ja infosi mua, että reklamoi heti Teslaa:
Eli kertauksena: Auto näytti sinun silmääsi hyvältä tuotteelta, mutta päätit sen kuitenkin viedä erikseen fiksarille että katsoo sen läpikotaisin läpi eri apuvälineitä käyttäen? Eikö se näinollen ole mahdollista että tyyliin jokainen tesla on samalla tavalla ”pilalle” myllytetty?

Onhan sinulla myös mahdollista purkaa kauppa ja tilata uusi samanlainen.
 
Vein auton keraamiseen pinnoitukseen kaverille, joka työkseen tekee ja korjailee automaalaamossa noita eri merkkien kuljetusvaurioita muun muassa.

Onhan se, tosin silloin saa heittää hyvästit rahoitukselle, joka on melkein neljä prossaa pienempi korkotasolta mitä nyt saa irti ja kuinka monta tuhatta menee polttoaineeseen siinä välillä odotellen sitä uutta mY:tä, joka silloin toivottavasti olisi virheetön.

Kyllä tällä nyt mennään kun sen ammattilainen korjasi ja pinnoitti "amatilaisen" jäljiltä. Katsotaan mihin päädytään, mutta satanen ei kovin hyvä vastaantulo omasta mielestä ole.
Ja ei kuluttajansuojaa, ostin yhtiölle.
 
Mikähän rengasmalli on vakiona nykyään? Saksasta uitetuissa käytetyissä taisi olla Michelin Crossclimate, onkohan tämä tehtaalta lähtöisin vai vaihdettu jälkikäteen.
Saksan mallissa istuimen sivuttaistuki on jäykempi kuin Shanghai editionissa, ainakin jonkin katsomani videon mukaan, oli enemmän korkeutta ja yksi tikattu sauma enemmän.. olisko syynä että Euroopassa halutaan jämäkämpi istuin?
Olisko ne talvirenkaat muutenkaan auton mukana satamassa ja vielä auton alle laitettuna, vaikka olisikin tilannut auton mukana. Eikö ne aina laiteta vasta liikkeessä alle ennen luovutusta jälkiasennuksena.
ainakin voisi kuvitella että tekevät satamassa nuo rengashommat ja valmistelut, koska näyttää samalla SE Mäkisen kalustolla tulevan autot Tesla liikkeen pihaan…
 
Kaikkiin tulee samat penkit. Ne tikattiin ja vahvistettiin koska muuten ne reunat painuu kasaan. Ellei istuessa hyppää sen yli keskelle penkkiä.
 
Musta väri on tyylikäs, mutta sekin täytyy muistaa, että Teslan (perus) musta on hyvin heikko. Ja taas valkoinen metalliväri luultavasti kestävin. Valkoinen on samalla ilmainen ja musta taitaa olla 1200€ lisää hintaa.
 
Musta väri on tyylikäs, mutta sekin täytyy muistaa, että Teslan (perus) musta on hyvin heikko. Ja taas valkoinen metalliväri luultavasti kestävin. Valkoinen on samalla ilmainen ja musta taitaa olla 1200€ lisää hintaa.

Päteekös tuo myös näihin esim. kiinan mustiin, vai oliko vaan jenkkituotannon ongelma? Musta Y olis suunnitelmissa itsellä. Valkoisena tuollainen valkoinen valas ei oikein vaan nappaa..
 
Päteekös tuo myös näihin esim. kiinan mustiin, vai oliko vaan jenkkituotannon ongelma? Musta Y olis suunnitelmissa itsellä. Valkoisena tuollainen valkoinen valas ei oikein vaan nappaa..
Pätee.
Vahvimmasta päästä on punainen ja valkoinen. Musta heikoin. Muut siitä välistä.
 
Päteekös tuo myös näihin esim. kiinan mustiin, vai oliko vaan jenkkituotannon ongelma? Musta Y olis suunnitelmissa itsellä. Valkoisena tuollainen valkoinen valas ei oikein vaan nappaa..
Arvelen että maalauslinja olisi samanlainen? Eli kiinan ja saksan musta olisi herkkä myös.

Facebookista yksi aika tuore juttu:
Screenshot_2023-03-05-10-04-33-596_com.facebook.katana.jpg
 
Arvelen että maalauslinja olisi samanlainen? Eli kiinan ja saksan musta olisi herkkä myös.

Facebookista yksi aika tuore juttu:
Screenshot_2023-03-05-10-04-33-596_com.facebook.katana.jpg

Joo kylllä oma toiveväri olis myös metallihohtoharmaa, sitä ei tarvitse pestäkään kuin pari kertaa vuodessa ... Mutta harmillisesti LR:n vannehopeaväri on +3000e
 
Eipä tuo mustan värin arkuus ole mitään uutta muillakaan merkeillä.

Ihan sama vaikka se olisi kuinka kova pinta/lakattu, niin hiekanjyvä on silti kovempi ja niitä hiusnaarmuja vaan tulee ellei sitten kohtele sitä autoa kuin näyttelyesinettä.

Mikä taas ei liene käytännöllistä jos on ostamassa autoa arkikäyttöön.
 
Laittakaa/ottakaa autofiksari mukaan tutkimaan maalipinnan, mulle lupaavat hyvittää oikein 100€ uutena pilalle myllytetyn auton fiksauksesta.

Mä teen työkseni fiksihommia, ja ne pari teslaa mitä on työn alla käynyt, on ollut myös aivan täynnä hologrammia. Jotenkin kummalle tuntuu, että noita luovuttavat liikkeet eivät tarkasta autoja ennen asiakkaalle päätymistä. Yksi model y oli niin pahasti holoilla, että kaverilla meni niiden poistoon joku 5 tuntia.

Liike minkä alihankkijalla itse toimin, on todella tarkka monta kertaa halvempienkin autojen kanssa.
 
Mä teen työkseni fiksihommia, ja ne pari teslaa mitä on työn alla käynyt, on ollut myös aivan täynnä hologrammia. Jotenkin kummalle tuntuu, että noita luovuttavat liikkeet eivät tarkasta autoja ennen asiakkaalle päätymistä. Yksi model y oli niin pahasti holoilla, että kaverilla meni niiden poistoon joku 5 tuntia.

Liike minkä alihankkijalla itse toimin, on todella tarkka monta kertaa halvempienkin autojen kanssa.
Näätkö itse ammattilaisena heti liikkeessä luovutuksen aikana virheet? Mulla olis sulle ens tai sitä seuraavalla viikolla keikka vetokujalle jos olet yhtään sieltä päin suomea kotoisin. Laita yv jos kiinnostaa!
 
Näätkö itse ammattilaisena heti liikkeessä luovutuksen aikana virheet? Mulla olis sulle ens tai sitä seuraavalla viikolla keikka vetokujalle jos olet yhtään sieltä päin suomea kotoisin. Laita yv jos kiinnostaa!

Näenhän mä, kun 10 vuotta olen autonhoitoalalla ollut töissä. Valitettavasti en ole lähelläkään tuota sijaintia. Muuten olisin voinut jeesailla :)
 
Arvelen että maalauslinja olisi samanlainen? Eli kiinan ja saksan musta olisi herkkä myös.

Facebookista yksi aika tuore juttu:
Screenshot_2023-03-05-10-04-33-596_com.facebook.katana.jpg
Näinhän se on että musta on työläin väri ylläpitää nättinä, ei sitä siksi kannata arkiautoon valita. Harrastelijat erikseen ja onhan se tietysti hieno väri sinällään, mutta noita harjanpesussa olleita mustia ei kyllä voi enää nätiksi sanoa
 
Pari vuotta sitten kun vielä ajeli ~1000 eur 20v vanhalla Focuksella ei käynyt mielessä pätkääkään että missähän kunnossa maalipinta on jos siinä ei pikaisella vilkaisulla ollut jotain selkeästi ongelmaa. Kummasti nyt kun auton arvon n. 50 kertainen niin tuokin asia kiinnostaa eri tavalla :). Nykyisen 12/20 M3 maalipinta on säilynyt omasta mielestä ihan hyvässä kunnossa, mutta eipä tuota millään uv lampuilla ole tullut tiirattua... Noh kieltämättä kun uus MY tulee niin kiinnostaisi joku keraaminen pinnoite, mutta onko tuolla sitten loppujen lopuksi käytännössä suurta merkitystä. Ilmeisesti lika irtoaa paremmin ja suojaa naarmuilta? Oulussa olisi Huippufixi, lienee pätevä vaihtoehto jos tuohon lähtee.

Edit: tutkailin tuota tulossa olevan auton VINiä dekooderilla ja siinä oli että moottorit olisi hairpin winding. Munro oli tuosta täpinöissään, melko isoja prosentuaalisia parannuksia väitti olevan. Mitenkähän tuo käytännössä vaikuttaa esim. hyötysuhteeseen, tehot lienee rajotettu edelleen siihen jossain ilmoitettuun 351 heppaa?
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tuo mustan värin arkuus ole mitään uutta muillakaan merkeillä.
Ihan sama vaikka se olisi kuinka kova pinta/lakattu, niin hiekanjyvä on silti kovempi ja niitä hiusnaarmuja vaan tulee ellei sitten kohtele sitä autoa kuin näyttelyesinettä.

On mustissa valtavasti eroja kestävyyden suhteen, ainakin omissa omistamissani autoissa on ollut (vaikka en nyt hetkeen mustaa ostakaan, koska en jaksa jatkuvasti sitä pestä). Kestävin omistamistani tähän mennessä on ollut helmiäismusta Evoquessa, toki se ei ollut ihan sellainen perusmusta. Kyllähän niihin hiusnaarmuja ja vastaavia tulee varmasti jokaiseen väriin, mutta nuo ongelmat useimmissa Tesloissa on jo hieman enemmän kuin "yksittäinen hiusnaarmu".
 
Helmiäismusta on eri asia kuin perusmusta. Helmiäsmustassa on kuitenkin lakka päällä jne. Teslakin saisi siirtyä lakalla varustettuun metalli/helmiäismustaan ja jättää tuon perusmustan kokonaan pois.

Monissa autoissa perusmusta on juuri tuollainen lakaton musta joka Teslassakin.
 
Helmiäismusta on eri asia kuin perusmusta. Helmiäsmustassa on kuitenkin lakka päällä jne. Teslakin saisi siirtyä lakalla varustettuun metalli/helmiäismustaan ja jättää tuon perusmustan kokonaan pois.

Siis mitä? Onhan kaikissa nykyautoissa lakka maalin päällä, riippumatta onko perusväri vai lisävarusteellinen.
 
Monissa autoissa perusmusta on juuri tuollainen lakaton musta joka Teslassakin.

On toki, mutta on mulla sellaisiakin ollut. Viimeisin tosin oli Audi A3 (8P), eikä siinäkään se maalipinta ollut huonossa kunnossa kun sen lopulta myin pois. Tosin, huolehdin siitä maalipinnasta paljon paremmin kuin mistään sen jälkeen ostamastani (pitäisiköhän tuo Teslakin pestä, viime kerta oli kesällä).
 
Itellä oli kans perusmusta A3 aiemmin. Syystä pesin sen aina käsin, ettei tule hirveetä määrää hiusnaarmuja harjallisesta pesusta. Tuollaisessa Teslan valkoisessa mahdolliset hiusnaarmut ei näy juuri ollenkaan, talven paska näkyy kyllä kiitettävästi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 296
Viestejä
4 503 263
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Jani Vuorinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom