Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Si(j)oittajapäiviltä CT videota. En edelleenkään tajua miten tuolla viedään 4m+ pitkä kajakki järkevästi pusikkoon. Saako tuohon jonkinsortin kattotelineen vai pitää joku peräkoukkuviritelmä + lippu, että saa kajakin lavalle ilman, että se katkeaa/on hazardi kiinnitys.



Osalla porukasta on allaolevankaltaisia hökötyksiä kajakkien/pidempien juttujen kuljettamiseen, jos ei mahdu lavalla. Kattoteline olis paree,...

1677704921762.png
 
On kyllä niin eeppisen huono esiintyjä ettei jaksa katsoa vaikka 30 min meni alkua odotellessa. Catchupataan täältä sitten aamulla mitä ihmeellistä tuli!
Ei ainakaan alussa mainittu mitään erikoista tulossa kuin pelkkää maailmanparannusta.
 
Hyvää tavaraa next gen auton valmistuksesta ja tehtaista. Hienot animaatiot. Hitaampikin tajuaa mitä on optimoitu valmistusprosessissa ja miksi. Sivulauseessa sanoivat, että paljastus next gen autolle myöhemmin tänään.

Uusi halvempi drive unit, joka toimii "milla tahansa" akkukemialla.

CT, Optimus ja "future vehicles" all 48V. Pitkä selostus miksi 48V on parempi kuin 12V.

Teema tuntuu olevan vähemmän eksotiikkaa&monimutkaisuutta ja hintaa alaspäin.

fanilasienkin takaa elon on taas ihan kujalla. Alkaa pelottaan, että sillä pää pehmenee.
 
Viimeksi muokattu:
CT, Optimus ja "future vehicles" all 48V. Pitkä selostus miksi 48V on parempi kuin 12V.
Ma olenkin raapinut paani puhki miksi viimeiseen 20 vuoteen kun kupari on ollut hinnoissaan ei olla menty edes 24V henkiloautoissa. 48V olisi ollut jo siina kohtaa optimia kun autoissa ei ole hehkulamppujakaan.
 
Ei tullut hw4:sta eikä uutta autoa. Tulevaisuudesta puhuttiin kyllä paljon. Osakekurssi otti vajaan 6% syöksyn, kun ilmeisesti markkina oli imenyt huhut uudesta automallista kurkkuun asti.

Meksikon tehdasjulkistus oli kiva

Tesla Gigafactory Mexico will build the company’s next-generation vehicle. During Investor Day 2023, Elon Musk confirmed Gigafactory Mexico’s location and Tesla’s plans for the new production facility.
 
Viimeksi muokattu:
Rupesikin etukäteen kuulostamaan siltä, että väki on taas ladannut ihan liikaa odotuksia tuohon tapahtumaan. Esim. sen suhteen, että siellä julkistettaisiin uusi pieni automalli.

Ilmeisesti V4 superchargereita asennellaan euroopassa, sisältää mm. pidemmät kaapelit.
 
Meksiko on halpa paikka, joten tulisko sieltä gigasta m2 2024? Vuodenko se otti tehtaan rakentaminen kun luvitus on saatu, en muista...
 
Aika turhanpäiväistä jaarittelua oli. Taidan ottaa tuon auton jolle nyt on vin tiedossa. Joten hyviä uutisia niille jotka vielä odottavat, koska täysin uuden ja paljon paremman model y mallin hinta puolittuu ja toimitukset alkavat 15 päivää siitä kun olen ottanut omani vastaan. :beye:
 
Teslan osalta on vähän niin, että aikalailla turha odottaa mitään virallista julkistusta mistään mikä voisi negatiivisesti vaikuttaa tuotannossa tai vielä toimituksessa olevien autojen menekkiin. Ja yleensä nämä viralliset julkistukset tulee vasta sitte kun "vanhaa mallia" ei enää ole varastossa ja kaikki toimitetaan uudella raudalla, jos silloinkaan (riippuen mitä on muutettu).
 
Oli kyllä huono setti. Kukaan ei ollut valmistautunut ja kauheaa sönkötystä kaikki. Elon sössötti ja mumisi ihan järkyttävästi.

Paljon asiaa tulossa joskus next gen alustaan. Mutta ei kyllä mitään uutta tälle päivää. FSD oli sama kuin viimeksi AI päivillä.

Teema oli että kuinka optimoidaan tuotantoa ja tehdään kaikesta parempaa ilman että menetetään ominaisuuksia.
 
Kun polkaistaan autonvalmistus tyhjästä käyntiin ja mietitään asiat uudella tavalla, niin ihan koko aika ei ehkä ole paukkuja vaikuttaa lopputuotteeseen kuluttajan haluamalla tavalla? Tarkoitan, että aina olisi jotain uutta ja ihmeellistä tarjolla näissä julkistuksissa.

Välillä optimoidaan tylsiä asioita, joista loppukäyttäjä ei suoraan kostu juurikaan. Mutta sekin osa prosessia on välttämätön visiossa, joka tähtää paljon pidemmälle kuin mitä m3 tai my on tänäpäivänä. Yrityksen tulevaisuuden kannalta nuo kerrotut tylsät asiat ovat elinehto kehityksen kannalta.

Toki nykykulttuurin mukaisesti olisi tosi kiva saada koko ajan kaikkea kivaa lisää :)
 
Oli kyllä huono setti. Kukaan ei ollut valmistautunut ja kauheaa sönkötystä kaikki. Elon sössötti ja mumisi ihan järkyttävästi.

Paljon asiaa tulossa joskus next gen alustaan. Mutta ei kyllä mitään uutta tälle päivää. FSD oli sama kuin viimeksi AI päivillä.

Teema oli että kuinka optimoidaan tuotantoa ja tehdään kaikesta parempaa ilman että menetetään ominaisuuksia.

Vähän yllätyin itsekin siitä, että Elon jäi usein miettimään ja änkyttämään mitä sanoo. En siis meinaa negatiivisesti tätä, mutta olikohan tullut tuohon eventtiin valmistautumatta mitenkään ennakkoon vai oliko jonkun sortin ramppikuumetta? En aiempia haastatteluita ole oikeastaan katsonut niin en osaa sanoa persoonasta kauheasti. Vai onko konteksti niin vaikea maallikolle, että Elonin piti oikein miettiä miten nämä asiat saadaan perus jampalle selitettyä.
 
Vähän yllätyin itsekin siitä, että Elon jäi usein miettimään ja änkyttämään mitä sanoo. En siis meinaa negatiivisesti tätä, mutta olikohan tullut tuohon eventtiin valmistautumatta mitenkään ennakkoon vai oliko jonkun sortin ramppikuumetta? En aiempia haastatteluita ole oikeastaan katsonut niin en osaa sanoa persoonasta kauheasti. Vai onko konteksti niin vaikea maallikolle, että Elonin piti oikein miettiä miten nämä asiat saadaan perus jampalle selitettyä.
Huomasi kyllä että mietti paljon kun silmät pyöri päässä. Kun esitteli kävelevää Optimusta niin sössötti ja mumisi vain. Ainut selkeä kommentti taisi olla että meillä on huone täynnä käsiä ja jalkoja.
 
Vähän yllätyin itsekin siitä, että Elon jäi usein miettimään ja änkyttämään mitä sanoo. En siis meinaa negatiivisesti tätä, mutta olikohan tullut tuohon eventtiin valmistautumatta mitenkään ennakkoon vai oliko jonkun sortin ramppikuumetta? En aiempia haastatteluita ole oikeastaan katsonut niin en osaa sanoa persoonasta kauheasti. Vai onko konteksti niin vaikea maallikolle, että Elonin piti oikein miettiä miten nämä asiat saadaan perus jampalle selitettyä.

Ei taida kyllä olla mikään steve jobs -luokan keynote vetäjä. Edellisen kerran kun katoin Semi-esittelyä youtubesta nopeasti skipaten, niin ihmettelin jossain kohtaa että mikä änkyttävä varaston puolen kaveri sinne on raahattu lavalle, mutta se olikin herra isoherra.

Parempi ulosanti olisi varmaan ollut jos olisi livenä kirjoittanut twiitteihin sanottavansa ja se olisi upotettu videoon.
 
Taitaa olla aika yleistä ihmisillä ketkä "tietävät" olevansa oikeassa, luottavat itseensä ja eivät koe että tarvitsee treenata esiintymistä.
Lähinnä myötähäpeän tunteita toi minulle tuon ukon esiintyminen.

Mutta se asia mikä kiinnitti huomioni alussa oli heidän tuotantoennusteet tulevaisuudessa, tai mikä tämä evil-master-plan nyt olikaan.
tesla.jpg
Kuvassa siis kaksi autoa peiton alla. Pienempää ehkäpä nimellä model 2 suunnitellaan myytävän noin tuplaten kuin 3/Y yhteensä. Ja toinen isompi, ilmeisesti huhuttu tila-auto/lestaadiolaisbussi, sitäkin cybertruckin kanssa yhteensä lähes samat määrät kuin 3/Y.

Tarvitaan noilla määrillä tuotantolinjoja ja gigatehtaita jonnin verran lisää.
 
Nokian Olli-Pekka Kallasvuon esiintyminen oli aikanaan yhtä sujuvaa. Tuntuu siltä, että jonkin sortin autisteja laitettu esittelemään asioita vaikka herrojen pitäisi pysyä siellä tuotekehityksessä julkisen esiintymisen sijaan.
Nuo olivat näiden eri osa-alueiden vetäjiä eli isoja herroja ja rouvia. Tästä sanottiin että ensimmäistä kertaa haluttiin tuoda itse tekijät ja vetäjät kertomaan mitä yrityksessä tehdään.

Ainut ohje oli että kerro mitä teet ja mitä pidät kiinnostavana.
 
Halvin malli maksikossa valmistaen kuulostaa aika vieraalta ajatukselta, kun eihän siihen saisi nykylainsäädännöllä jenkeissä mitään tukia. Jos meinaavat siellä valmistaa niin noiden kalliimpien ajoneuvojen kohdalla se vielä kuulostaa ihan järkevältä, mutta halvimman kohdalla ei niinkään. Tokihan jenkkien lainsäädäntö soutaa ja huopaa siihen malliin ettei sen varaan tietty voi laskea, mutta jos kerran tukia ei saa niin luulisi Kiina -valmistus olevan tässä kohtaa järkevämpi. Toki jenkkimarkkinat varmaan ensin vetävät kovasti, mutta luulisi noiden tukien takia olevan järkevää tuottaa kaikki autot kotimaassa lähimarkkinoille, ellei tässä sitten tehdä jotain akkupaketti/muuauto kikkailuja että tuki kuitenkin myönnetään ko. autoille.

Tokihan kun noita Teslan ajatuksia valmistusmääristä katsoo niin about jokaiseen niemeen ja notkelmaan taitaa tarvita tehtaita pykätä.

Aika lattea tuntui olevan anti tapahtumalle yleisesti.
 
Taitaa olla aika yleistä ihmisillä ketkä "tietävät" olevansa oikeassa, luottavat itseensä ja eivät koe että tarvitsee treenata esiintymistä.
Lähinnä myötähäpeän tunteita toi minulle tuon ukon esiintyminen.

Mutta se asia mikä kiinnitti huomioni alussa oli heidän tuotantoennusteet tulevaisuudessa, tai mikä tämä evil-master-plan nyt olikaan.
tesla.jpg
Kuvassa siis kaksi autoa peiton alla. Pienempää ehkäpä nimellä model 2 suunnitellaan myytävän noin tuplaten kuin 3/Y yhteensä. Ja toinen isompi, ilmeisesti huhuttu tila-auto/lestaadiolaisbussi, sitäkin cybertruckin kanssa yhteensä lähes samat määrät kuin 3/Y.

Tarvitaan noilla määrillä tuotantolinjoja ja gigatehtaita jonnin verran lisää.
Next gen tulee ihanteellisen suunnitelman mukaan noin 2v päästä. Riippuen siitä koska ja miten luvat Meksikoon onnistuu. Vuosi rakentamista ja sitä ennen min vuosi jotta saavat alustat Gigaan.
 
Vision only lasit päässä tarkasteltaessa tämä investoijien päivä demonstraatio oli just mitä odotin. Ei tullut mieleenkään että jotain M2 julkaistaisiin kun sehän tulee just tällä halvemmalla 48v järjestelmällä ja halvalla drive unitilla. Tokihan se vaatii vielä suola-akun tai vastaavan missä kWh alle 50 dollaria sekä Kiinan tehtaan niin mennään sinne 2025 loppuvuoteen ja Suomessa saadaan sitten 2027.
 
Eiköhän kuluva ja seuraava vuosi mene siihen, että Model 3:sta tulee Highlander-versio, Y:stä Juniper-versio, Cybertruck tulee jenkeissä myyntiin ja HW4 saadaan jalkautettua kaikkiin malleihin ja sekalaisia mallikohtaisia parannuksia. Tuskin juuri muuta oleellista tapahtuu autojen suhteen vuosien 2023-2024 aikana. Mahdollinen pikkumalli, pakettiauto tai muut vastaavat sitten 2025-2027.
 
Eiköhän kuluva ja seuraava vuosi mene siihen, että Model 3:sta tulee Highlander-versio, Y:stä Juniper-versio, Cybertruck tulee jenkeissä myyntiin ja HW4 saadaan jalkautettua kaikkiin malleihin ja sekalaisia mallikohtaisia parannuksia. Tuskin juuri muuta oleellista tapahtuu autojen suhteen vuosien 2023-2024 aikana. Mahdollinen pikkumalli, pakettiauto tai muut vastaavat sitten 2025-2027.
Näinpä. Muiden automallien julkaisupresentaatiot erikseen samaan tapaan kuin 3 malli oli aikoinaan.
Tuo langatonlatausalusta oli ehkä yksi mielenkiintoisimmista tuossa esityksessä, tulisi vaan olla hinnaltaan alle 2k.
 
Halvin malli maksikossa valmistaen kuulostaa aika vieraalta ajatukselta, kun eihän siihen saisi nykylainsäädännöllä jenkeissä mitään tukia. Jos meinaavat siellä valmistaa niin noiden kalliimpien ajoneuvojen kohdalla se vielä kuulostaa ihan järkevältä, mutta halvimman kohdalla ei niinkään.

Tottakai saa tuet? Miksi ei saisi?
 
USAssa eri juttu kun auton pitää olla tehty USAssa.

Tarvitsee olla tehty Pohjois-Amerikassa, ml. Kanada & Meksiko.

Eli Meksikossa tehtyyn $25.000 Model 2:een saa saman $7500 tuen kuin USA:ssa tehtyihin autoihin. Ja Meksikossa tehtyihin akkuihin saa samat USA:n valtion tuet kuin USA:ssa tehtyihinkin.
 
Todella mielenkiintoinen tapahtuma, katsoin itse livenä.

Selvästi Teslan visiona on koko maailman siirtyminen pois fossiilisesta energiasta uusiutuviin, ja siinä akkuteknologialla on iso merkitys. Autojen osalta tämä myös tarkoittaa tarvetta tuoda sähköautoja saataville myös edullisempiin segmentteihin, ja näissä auttaa kustannusten alentaminen tuotantotapoja, -prosesseja ja tekniikkaa kehittämällä. Ja jotta visio siirtymisestä uusiutuviin toteutuu, Teslalla pitää olla varaa investoida, joten kaikki edellämainittu pitää pystyä tekemään hyvin kannattavasti.

Uudesta platformista annettiin ihan kivasti kiinnostavaa tietoa, vaikka siihen perustuvaa uutta mallia ei vielä esiteltykään. Sen aika lienee myöhemmin tänä vuonna, Meksikon tehdasta alettaneen rakentaa ASAP ja ehkä jo reilun vuoden päästä sieltä alkaa rullaamaan autoja. Shanghain tehtaan tapauksessa kesti noin vuosi rakentamisen aloittamisesta siihen kun autoja alkoi rullaamaan tehtaasta ulos.
 
Kun polkaistaan autonvalmistus tyhjästä käyntiin ja mietitään asiat uudella tavalla, niin ihan koko aika ei ehkä ole paukkuja vaikuttaa lopputuotteeseen kuluttajan haluamalla tavalla? Tarkoitan, että aina olisi jotain uutta ja ihmeellistä tarjolla näissä julkistuksissa.

Välillä optimoidaan tylsiä asioita, joista loppukäyttäjä ei suoraan kostu juurikaan. Mutta sekin osa prosessia on välttämätön visiossa, joka tähtää paljon pidemmälle kuin mitä m3 tai my on tänäpäivänä. Yrityksen tulevaisuuden kannalta nuo kerrotut tylsät asiat ovat elinehto kehityksen kannalta.

Toki nykykulttuurin mukaisesti olisi tosi kiva saada koko ajan kaikkea kivaa lisää :)

Se jäi sanomatta, että se on tietenkin väärin, jos etukäteen lupaillaan tai annetaan odottaa suuria ja sitten event onkin kuluttajan kannalta blaah.

Ja mitä Muskin esiintymiseen tulee, niin hänen asperger diagnoosi voi selittää tavallisista ihmisistä hieman oudon tuntuisen käyttäytymisen ja tavan esittää asiaa. Voisin myös kuvitella, että aika moni tätä palstaa lukeva henkilö voisi olla tuossa tilanteessa hieman mukavuusalueensa ulkopuolella/jäässä. :D No joo, mutta jostain syystä Musk nyt kuitenkin haluaa olla noissa presentaatioissa mukana ja niin se vain on.
 
Meksikon tehdasta alettaneen rakentaa ASAP ja ehkä jo reilun vuoden päästä sieltä alkaa rullaamaan autoja. Shanghain tehtaan tapauksessa kesti noin vuosi rakentamisen aloittamisesta siihen kun autoja alkoi rullaamaan tehtaasta ulos.

Katotaan millon alkavat rakentamaan, Berliinissä meni kaksi vuotta rakentamisen aloittamisesta autojen tuotantoon
 
Se jäi sanomatta, että se on tietenkin väärin, jos etukäteen lupaillaan tai annetaan odottaa suuria ja sitten event onkin kuluttajan kannalta blaah.

Miksi kuluttaja lataisi odotuksia eventtiin nimeltä "investor day"?

Hyvää kamaa oli, mutta vaikea kaikkea recapata. Yksi mistä ei ole puhuttu ketjussa niin next gen vehicle platformin tavoite 50% hinnanalennus kustannuksissa. Marginaalit ja veden virtaaminen joessa niin mahdoton sanoa mikä myyntihinta tulee olemaan.

Mun mielestä olisi ollut todella yllättävää hw4+uusi auto nyt, kun kaikki aikaisemmat fiksut huhut on povanneet uusittua model3:sta aikaisintaan Q3 ja CT loppuvuosi. Olis tosi yllättävää, jos salaisuudessa olisivat onnistuneet tekemään uuden automallin kevääksi ilman vuotoja pidemmältä aikajaksolta,... Huhumyllyllä lähti lapaset käsistä klikkien perässä. Ainoastaan CT on varmistettu HW4:sta käyttäväksi. Lienee aika hyvä oletus odottaa uusitun model3:en myös tulevan hw4:lla.
 
Miksi kuluttaja lataisi odotuksia eventtiin nimeltä "investor day"?

En minä oikein tiedä, mutta niin näyttää tapahtuvan ja sen todistaa myös tämän ketjun kommentit. Minulla ei ollut mitään odotuksia eventistä. Tosin aion sen mielenkiinnosta katsoa loppuun jossain kohtaa. Oli mielenkiintoista asiaa siellä.

Reippaan tunnin jälkeen oli puhetta, että S ja X osaisivat käyttää sijainti-tietokantaa jousituksen tueksi. Jousitus siis säätyisi itsestään havaittujen epätasaisuuksien mukaan? Onko tästä jollain tietoa, onko joku vanha juttu vai kuinka?
 
En minä oikein tiedä, mutta niin näyttää tapahtuvan ja sen todistaa myös tämän ketjun kommentit. Minulla ei ollut mitään odotuksia eventistä. Tosin aion sen mielenkiinnosta katsoa loppuun jossain kohtaa. Oli mielenkiintoista asiaa siellä.

Reippaan tunnin jälkeen oli puhetta, että S ja X osaisivat käyttää sijainti-tietokantaa jousituksen tueksi. Jousitus siis säätyisi itsestään havaittujen epätasaisuuksien mukaan? Onko tästä jollain tietoa, onko joku vanha juttu vai kuinka?
Tien pintaa aloitettiin FSD Betassa tutkimaan. Tuosta taisi olla silloin juttua eli vuosi sitten.
 
Noita epätasaisuuksien tunnistamisia on ollut jo pitkään kameroilla tai vastaavilla saksalaisautoissa jotka säätävät jousitusta havaitun töyssyn mukaan (ja tietty kun etupää on ottanut vastaan niin takapää reagoi siihen tietty myös).

Fsd betassahan sen pitäisi osata hiljentää hidastustöyssyihin, mutta aika heikolla tuloksella ainakin toistaiseksi (aika 50-50 tuntuu tilanteet olevan).
 
Meksiko ja Kiina lienee poikkeuksia Saksaan verrattuna. Kehitysmaissa lupaprosessit viedään nopeasti läpi, eikä ympäristöllä, työturvallisuduella tai työntekijöiden oikeuksilla ole liiemmin vaikutusta.
Noh tää on toki totta, Shanghaissa ensimmäiset toimitukseen menevät autot valmistuivat aika tasan 12kk rakennustöiden aloittamisesta, mutta rakennustyöt alkoivat vasta reilun vuoden päästä siitä kun uusi tehdas 2017 julkistettiin.
 
Alkaa tuolla idealla tulla aika perkeleesti itkua, kun jokaikinen paneeli on vähän eri värinen. Siihen on ihan syynsä miksi autot maalataan kerralla...
Eikös ne ovet ja rungot voi maalata vierekkäin irtonaisena ja sit vaan seurataan et kyseiset paneelit menee samaan autoon.
 
Huomionarvoista oli, että teslan edustaja sanoi striimissä, että pyrkivät rakentamaan uudet tehtaat copy/pastena eikä enää massiivisesti erilaisia tehtaita. Sanoi, että toki viilataan tuotantoa paikallisesti, mutta ei enää massiivisesti erilaisia ratkaisuja eri tehtaissa. Nythän fremont, texas ja shanghai vaikka taitavat olla aika eri tavalla kasaanlaitettuja. Copy/Pastea tuotiin esiin yhtenä tapana minimoida tuotantohelvettiä uusia tehtaita rakentaessa.

4680 akustoista oli vaikea kysymys yleisöstä. Tesla sanoi, että uskovat volyymituotannon alkavan myöhemmin tänä vuonna. "parannusta päivittäin" tuotantoprosessin suhteen. Voi olla, että menee volyymiin tänä vuonna, voi olla ettei mene.
 
Eikös ne ovet ja rungot voi maalata vierekkäin irtonaisena ja sit vaan seurataan et kyseiset paneelit menee samaan autoon.
Se ongelma tulee "sit vaan seuraataan" kohdassa, kun vaikuttaa ihan pikkuriikkisen tuotantolinjan ajoituksiin ja monimutkaisuuteen. Jos pyrkimyksenä on maksimoida linjaston yksinkertaisuus ja output, siinä ei paljoa pikku värivirheet paina. "Separately" ne taisi tuossa esityksessä sanoa, aika sitten näyttää mitä tuleman pitää.

Toinen juttu mikä vähän mietityttää tuossa paloittelussa on se, että eikös aiemmin noita autoja juuri tehty osista ja laadun/ruostesuojauksen parantamiseksi mentiin niin lähelle unibodya kuin mahdollista? Testan track record osien yhteensovituksessa on myös vähän niin ja näin.
 
Se ongelma tulee "sit vaan seuraataan" kohdassa, kun vaikuttaa ihan pikkuriikkisen tuotantolinjan ajoituksiin ja monimutkaisuuteen. Jos pyrkimyksenä on maksimoida linjaston yksinkertaisuus ja output, siinä ei paljoa pikku värivirheet paina. "Separately" ne taisi tuossa esityksessä sanoa, aika sitten näyttää mitä tuleman pitää.

Toinen juttu mikä vähän mietityttää tuossa paloittelussa on se, että eikös aiemmin noita autoja juuri tehty osista ja laadun/ruostesuojauksen parantamiseksi mentiin niin lähelle unibodya kuin mahdollista? Testan track record osien yhteensovituksessa on myös vähän niin ja näin.
Pointtina on se että ei ensin kasata runkoa, maalata, pureta runko kasataan auto. Ihan hyvin tuossa teslakeississä voidaan maalata saman auton osat kerralla. Kantsii se video katsoa niin ymmärtää mitä ongelmaa ollaan ratkaisemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Pointtina on se että ei ensin kasata runkoa, maalata, pureta runko kasataan auto. Ihan hyvin tuossa teslakeississä voidaan maalata saman auton osat kerralla. Kantsii se video katsoa niin ymmärtää mitä ongelmaa ollaan ratkaisemassa.
Kyllähä minä tasan ymmärrän mitä ongelmaa siinä ratkaistiin, ymmärsitkö sinä? Synkronoitu maalaaminenhan nimenomaan estäisi pilkkomisen täysimääräisen hyödyntämisen.

e: Ja ihan livenäkin tuli katsottua.
 
Kyllähä minä tasan ymmärrän mitä ongelmaa siinä ratkaistiin, ymmärsitkö sinä? Synkronoitu maalaaminenhan nimenomaan estäisi pilkkomisen täysimääräisen hyödyntämisen.

e: Ja ihan livenäkin tuli katsottua.
Miksi niitä erillisiä osia ei voisi maalata yhdessä? Osiin tagi jolla tunnistetaan yhteenkuuluvat palaset. Automaatio skannaa tagit ja vie osat maalaukseen. Automaatio skannaa tagit ja vie osat maalauksesta oikealle kasauspaikalle. Kasauspaikalla tagit skannataan vielä uudestaan. Jos on väärät osat niin korjataan virhe niin ettei sitä tapahdu enää koskaan uudestaan.

Maalauspaikassa on rigi johon osat laitetaan niin että maalaus saadaan tehtyä järkevästi ja ilman värivirheitä. Joka tapauksessa osat pitää jotenkin ripustaa että maalaus saadan tehtyä niin rigin voi sitten tehdä fiksusti.
 
Pointtina on se että ei ensin kasata runkoa, maalata, pureta runko kasataan auto. Ihan hyvin tuossa teslakeississä voidaan maalata saman auton osat kerralla. Kantsii se video katsoa niin ymmärtää mitä ongelmaa ollaan ratkaisemassa.
Ymmärsin nyt että runko lasketaan Y:ssa jo akuston päälle. Eli sisäpuoli kunnossa ja sen jälkeen vain osat kiinni.

Tuon paloittelun idea on mahdollistaa mahdollisimman monen osan tekeminen samaan aikaan eri tehtaan sijainneissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 276
Viestejä
4 502 568
Jäsenet
74 376
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom