On kyllä melko vähän ajettu 5 vuodessa tuolla taksilla. Tosin varmaan ensimmäinen Tesla jossa kilometrejä "kehutaan" ja siitä ei ole vaihdettu akkua ja/tai drive-unittia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
On kyllä melko vähän ajettu 5 vuodessa tuolla taksilla. Tosin varmaan ensimmäinen Tesla jossa kilometrejä "kehutaan" ja siitä ei ole vaihdettu akkua ja/tai drive-unittia.
Riittääkö edes 2v... Tuota varten tarvitsisi todnäk täysin uuden tehtaan, nykyisissä kapasiteetit tulevat menemään täyteen nykyisilläkin malleillaJos/Kun julkaisevat halvemman mallin niin sen myyntiintulo voi olla 2v+ päässä. 25k voi myös olla väärä hinta, kun inflaatio on laukannut,... Spekulaatiot uuteen malliin tulevat tesla hq videosta missä oli allaoleva töherrys näkyvillä
Aikaisemminkin samaa ulkoasua väläytetty. Tässä parempi kuva
Did Tesla just leak the design of its new electric compact car?
Tesla might have leaked design drawings of its upcoming new electric compact car as part of a new corporate video....electrek.co
Teslan tuntien antavat jonkun päivämäärän ja todellisuus on sitten jotain muuta. Matkanvarrella auto myös vaihtuu erilaiseksi joiltain osin Eiköhän ne shanghaihin sais laajennuksen tehtyä uutta autoa varten, jos myynti alkaisi 2025 talvella ja volyymivalmistus 2025 loppupuolella/2026. Samaan tyyliin kuin CT:ta tulee pari kappaletta tänä vuonna ja volyymivalmistus 2024.Riittääkö edes 2v... Tuota varten tarvitsisi todnäk täysin uuden tehtaan, nykyisissä kapasiteetit tulevat menemään täyteen nykyisilläkin malleilla
Noin periaatteessa voisi ajatella että arvon pitäisi tippua kuten missä vaan autossa, mutta totuus on sitten jotain jonka saanee selville vaan jos tinkii käytetystä ja ostaa sen sitten hinnalla x€ niin siinä se totuus. Pyynnit on käytetyissä lähes samassa kuin uusissa ja jotenkin ihmetyttäisi jos joku maksaisi käytetystä saman kuin uudesta kun uusiakin saa aika nopeasti.Paljon noissa halvimmissa liikkeissä myytävissä m3 ja y Tessuissa on tällä hetkellä ilmaa pyynneissä? Onko joku kysynyt vaihtoarvoa omasta Teslastaan Teslalle tai jollekkin jobbarille? Kuullut jotain ja pyynnin ja hyvityksen ero esim. 10t€ kuulostaa aika karmealta, lieneekö edes totta.
Niinpä niin, nyt on youtubessa jo HW4.5 spekulointi videoita, lisä kamerat tulevat vasta 4.5 mukana jne. Alkaa vaikuttamaan siltä että otan HW3 auton ja vaihdan sitten 3v päästä sen HW5 autoon tms.
Riittääkö edes 2v... Tuota varten tarvitsisi todnäk täysin uuden tehtaan, nykyisissä kapasiteetit tulevat menemään täyteen nykyisilläkin malleilla
Tuo voi olla ihan validia. Sinällään nämä kamerat sopisi myös Semiin mutta ilmeisesti kehitys kesken vielä.Ilmeisesti HW4 voi olla eri kamerakonfiguraatioilla, eka auto jossa nuo lisäkamerat olisi on CT? Myöhemmin ne ovat tulossa muihinkin malleihin.
Tesla maksaa kaikkein huonoiten, sitten jobbari ja ja parhaan hinnan pitäisi saada myymällä suoraan yksityiselle.Paljon noissa halvimmissa liikkeissä myytävissä m3 ja y Tessuissa on tällä hetkellä ilmaa pyynneissä? Onko joku kysynyt vaihtoarvoa omasta Teslastaan Teslalle tai jollekkin jobbarille? Kuullut jotain ja pyynnin ja hyvityksen ero esim. 10t€ kuulostaa aika karmealta, lieneekö edes totta.
Kia Niro ja vw id.3 meni multa autoliikkeeseen. Ottivat itse yhteyttä ja sai silloin ihan tarpeeksi paljon rahaa. Samoin 5 moottoripyörää on mennyt liikkeeseen, kun kerran meni kaksi samalla kertaa ja samaan autoon mahtui.Muista autoista hyvittää kanssa aika vähän, pyysin siis tarjouksen teslalta ja he tarjosivat lähes kolmanneksen vähemmän kun autoliike johon tarjosin suoraan. Autoliikkeestä suoraan sanottiin myös millä hinnalla myyvät auton eteenpäin, joka oli ihan linjassa nettiauton hintojen kanssa. Kyseessä siis polttomoottoriauto.
Eli ehkä saisi parhaiten kun myisi itse nettiautossa, mutta en kyllä jaksa. Ja ongelmana myös se että kun saan teslan niin vanha auto on pakko myydä ennen sitä pois kun ei ole muuta paikkaa sitä sitten säilyttää kun ~5€/h kadulla, joten tulee aika kalliiksi. Tai voihan sen ajaa jonnekkin kauas ilmaiselle parkkikselle, mutta vaikeaksi sitten menee myyntikin ja rikotaanko se siellä jne. Dieselverot ja vakuutukset juoksee kanssa, joten vaikka itse myymällä saisi useamman tonnin enemmän niin se hyöty on nopeasti syöty noissa kuluissa ja varsinkin vaivassa.
Lisäksi jos yksityisenä myyt niin jos sattuu oikeasti hankala ostaja niin voit joutua asioimaan hänen kanssaan vielä pitkään jos "sopivasti sattuu" joku vika autosta löytymään.Yksityiselle myymällä siis myyntiaika on pitempi, että oikeanlainen ostaja sieltä sattuu tulemaan vastaan (jos tulee). Autoliike siis aivan hyvä vaihteohto ja jos kilpailuttaa ne, niin saattaa saada ihan ok hinnan.
Eikös näissä ole kuuluisa ”perävalotakuu”? Tietysti myynnissä pitää olla rehellinen kaikista auton vioista, mutta ei kai noista jälkeenpäin voi mitään mutista yksityisten kaupassa.Lisäksi jos yksityisenä myyt niin jos sattuu oikeasti hankala ostaja niin voit joutua asioimaan hänen kanssaan vielä pitkään jos "sopivasti sattuu" joku vika autosta löytymään.
Kyllä. Liikkeellä on vain virhevastuu. Toki yksityisenkin täytyy kertoa viat, jos niitä on tiedossa ja jos on osaamista sen verran, että ymmärtää vioista.Eikös näissä ole kuuluisa ”perävalotakuu”? Tietysti myynnissä pitää olla rehellinen kaikista auton vioista, mutta ei kai noista jälkeenpäin voi mitään mutista yksityisten kaupassa.
Eli käytännössä ei ole enää oikein mitään järkeä maksaa premium connectivitystä mitään.
Sähköautoa pukkaa – Teslan Saksan-tehdas puskee Model Y-mallia jo yli kaikkien odotusten
27.2.202313:43päivitetty 27.2.202313:43
AUTO
SÄHKÖAUTO
TEKNIIKKA
TEOLLISUUS
Vauhti päällä. Teslan Berliinin-tehdas on ylittänyt alkuperäiset Model Y-mallien tuotantotavoitteensa.
Grünheiden-tehtaan tuotantolinjoilta valmistuu jo 4 000 Model Y-mallia viikossa.
Lukuaika noin 1 min
Amerikkalainen sähköautonvalmistaja Tesla lisää Berliinin tuotantolaitoksensa kierroksia Saksassa. Gigafactoryn tuotantolinjoilta valmistuu tällä hetkellä jo 4 000 sähköautoa viikossa.
Tehtaan todelliset volyymit ovat ampaisseet jo kolme viikkoa virallisten tuotantoaikataulujen edelle, uutistoimisto Reuters kertoo. Saksan tehtaan alkuperäisissä kaavailuissa tarkoituksena oli saavuttaa 4 000 ajoneuvon taso maaliskuun 13. päivän aikoihin.
Kesäkuun lopuille tultaessa tähtäin on jo 5 000 auton viikkotahdissa.
Tehtaan maksimikapasiteetiksi on linjattu puoli miljoonaa ajoneuvoa vuodessa. Käytännössä tämä edellyttää 10 000 auton viikkotahtia.
Teslan mukaan Grünheiden-tehtaan tuotantomäärät hipovat jo kolmannesta yhtiön Shanghain-tehtaan keskimääräisestä viikkotuotannosta.
Shanghaissa Model Y-mallisia katumaastureita valmistuu noin 13 000 viikkotahtiin. Tämä jää noin 1 000 autolla Shanghain maksimikapasiteetista.
Saksan tehtaan yhteydessä toimiva akkujen tuotantolaitos aloitti hiljan toimintansa. Yksikön tarkoituksena on toimittaa ajoakkuja gigafactoryn valmistamiin sähköautoihin.
Tesla aikoo kaikesta päättäen siirtää akkutuotantonsa painopistettä Yhdysvaltoihin vastikään kongressin hyväksymän ilmastopaketin vuoksi. Paketin tarjoamat sähköautojen hankintatuet kun riippuvat sähköautojen kotimaisuusasteesta.
Tosin nyt tämä kai kuitenkin on niin että tuohon premium connectivityyn kuuluu autossa toimiva spotify, eli taidan tuon maksaa. Ei ole muuten maksullista spotifyta ja lähinnä autossa kuuntelisin muutenkaan niin ihan hyvä näin. Samalla saa sateliittikartat.En ole sen ilmaiskauden jälkeen tuosta tohtinut maksaa kun luurista saa netin. Laitan puhelimestä netin jaon päälle jos pidemmälle matkalle menossa ja haluan Spotifyä kuunnella tai jos haluan autossa katsoa Netflixiä tms. Spotify tili on maksettuna ja sitähän voi sitten kuunnella missä vain. Ei minulle ainakaan tule mieleen minkä takia tuota premium connectivityä hommaisin.
Sen haluaisin tietää miten sen tilausmainoksen saa pois tuosta ruudulta. Sitä kun en halua niin ei sitä tarvitsisi koko aikaa mainostaa siinä ruudulla.
Kyllä toi sitten kannattaa maksaa. Mulla on maksullinen spotify omasta takaa ja tässä punnitsen kannattaako tuosta teslan premiumista maksaa. Parempi kartta ja siinäkö se? Ilmeisesti mitään ominaisuuksia ei ole vähempää, vaikka siitä ei maksaisi? Esilämmitykset toimii latureille jne.Tosin nyt tämä kai kuitenkin on niin että tuohon premium connectivityyn kuuluu autossa toimiva spotify, eli taidan tuon maksaa. Ei ole muuten maksullista spotifyta ja lähinnä autossa kuuntelisin muutenkaan niin ihan hyvä näin. Samalla saa sateliittikartat.
Parempi kartta on vain sateliitti ja liikennetiedot.Kyllä toi sitten kannattaa maksaa. Mulla on maksullinen spotify omasta takaa ja tässä punnitsen kannattaako tuosta teslan premiumista maksaa. Parempi kartta ja siinäkö se? Ilmeisesti mitään ominaisuuksia ei ole vähempää, vaikka siitä ei maksaisi? Esilämmitykset toimii latureille jne.
Liikennetiedot tulevat Googlelta mutta olen kerran tai pari nähnyt sen ehdottavan jotain muuta reittiä kun ollut ruuhkaa. Harvemmin kyllä.Tekeekö noilla liikennetiedoilla mitään? Itse totesin omassa testissäni, että Teslan navi on selvästi huonompi kuin Google Maps. Ei tiennyt kaikkia teitä Helsingissä ja ehdotteli välillä typerästi valitsemaansa reittiä vaikka ajelin kilometrikaupalla eri suuntaan. Jos liikennetiedot tulevat muista Tesloista, jää liikennetilanteen tarkkuus varmaan aika hurjasti Google Mapsista jälkeen. Tämä harmitti vähän koska autossa ei sitä Android Auto / Carplay tukea kuitenkaan löydy.
Liikennetiedot tulevat Googlelta mutta olen kerran tai pari nähnyt sen ehdottavan jotain muuta reittiä kun ollut ruuhkaa. Harvemmin kyllä.
Navigointi on Teslan omaa käsialaa ja se ei todellakaan toimi. Googlen paljon parempi.Oletko aivan varma? Muistan lukeneeni, että kartat ja satelliittinäkymä tulevat tosiaan Googlelta (ja sen näkee myös selvästi karttaa katsomalla), mutta navigointi ja ruuhkatiedot Teslan omasta järjestelmästä. Joka tapauksessa navigointi kyllä eroaa siitä mitä Google Maps minulle normaalisti ehdottaa. Tämäkin on vähän hämärä juttu, koska tätä(kään) ei Tesla taida avata mitenkään verkkosivuillaan...
Lisäksi jossain väitettiin, että navigaatti hyödyntäisi kyllä reitin laskennassa ruuhkatietoja vaikka Premium Connectivitya ei ole. Ainoastaan grafiikka ruuhkatiedoista puuttuu. Onnistuiko muuten Teslan OTA päivitykset ilman Premium Connectivityä ilman puhelimen jakamaa Wifi verkkoa?
Vain vakavat korjaukset.OTA päivitykset vaativat Wifi-verkon. Tesla ilmeisesti pystyy "joissain tilanteissa" puskemaan OTAt myös mobiiliverkon yli.
Itse huomasin myös teslan koeajolla jo, että ehdotti tutulla reitillä ihan ihmeellistä kiertoreittiä ja vaikka ajoin jo sitä oikeaa reittiä niin navi hakkasi päätä seinään, eikä suostunut mukautumaan oikeaan reittiin. Ja tämä oli ihan asutuksen keskellä, eikä missään mökkitiellä.Ei tiennyt kaikkia teitä Helsingissä ja ehdotteli välillä typerästi valitsemaansa reittiä vaikka ajelin kilometrikaupalla eri suuntaan.
Hieman kaipaisi perusteluja tälläisiin oneliner heittoihin. Minusta navigointi on toiminut ihan hyvin. Tuo navigation data ja routing engine on Internet-lähteiden mukaan MapBoxin tekemä, ei Teslan kuten annat ymmärtää.
Redditin Tesla ryhmissä on näitä paljon. Kuinka Tesla haluaa navigoida 10min päähän yli 30min reitin kautta.Itse huomasin myös teslan koeajolla jo, että ehdotti tutulla reitillä ihan ihmeellistä kiertoreittiä ja vaikka ajoin jo sitä oikeaa reittiä niin navi hakkasi päätä seinään, eikä suostunut mukautumaan oikeaan reittiin. Ja tämä oli ihan asutuksen keskellä, eikä missään mökkitiellä.
Toivon siis (tulevana teslan omistajana), että tesla panostaisi myös tuon navigaattorin parantamiseen ja siihen tulisi päivityksiä mahdollisimman nopeasti.
Onhan siellä kaikkea ja osa voi antaa väärää kuvaakin. Mutta jokaisella omat kokemukset.Reddit on varmaan täynnä kaikenlaista. Minun kokemuksella (80t km teslailua) aivan hyvin on toiminut navigaattori eikä ole kyllä koskaan käynyt mielessäkään avata Google mapsia rinnalle.
Voit lähettää kohteen. Et reittiä.Kännystähän voi lähettaa googlemaps reitin suoraan Teslaan. Sitten auto käyttää sitä.
Jos laitat perffiin samat renkaat ja ajat samaa vauhtia kuin LR niin menee aika pitkälti saman matkan.Kuinka paljon käytännön tasolla m3 LR voittaa m3 perfin rangessa, etenkin motarivauhdeissa kesä/talviolosuhteissa? Entäpä nämä samat, mutta my LR verrattuna? Oma mielikuva kolmosten osalta oli ainakin 100km, mutta tarkempia lukemia netistä tutkiessa vaikuttaa olevan merkittävästi vähemmän? Täällä taitaa olla monella käytännön kokemusta.
Eipä siinä muuta tehdä kuin että myyjä esittelee auton ja toiminnot siinä lasipalatsissa. Sit avaimet käteen ja ajat auton ulos ja kotiinEn ole koskaan ostanut uutta autoa niin en tiedä, mutta mitä siis muiden merkkien luovutuksessa tehdään? Joutuu jonkun myyjä hepun kanssa juoda kahvit tms?
Itse kyllä tosin kaipaisin luovutusta sisätiloissa varsinkin näin talvella. Olisi helpompi käydä auto läpi kuin ulkona pimeässä räntäsateessa.
En ole koskaan ostanut uutta autoa niin en tiedä, mutta mitä siis muiden merkkien luovutuksessa tehdään? Joutuu jonkun myyjä hepun kanssa juoda kahvit tms?
Itse kyllä tosin kaipaisin luovutusta sisätiloissa varsinkin näin talvella. Olisi helpompi käydä auto läpi kuin ulkona pimeässä räntäsateessa.
Joutuu on oikea sana kaikesta ajasta jota täytyy viettää automyyjän kanssa. Oksennusta kurkusta nieleskellen. Jossain vaiheessa olin ostamaisillaan uutta autoa ja tuli koeajettua monta, kunnes ei enää pystynyt kanssakäymään tuon ammatin edustajien kanssa.En ole koskaan ostanut uutta autoa niin en tiedä, mutta mitä siis muiden merkkien luovutuksessa tehdään? Joutuu jonkun myyjä hepun kanssa juoda kahvit tms?
Itse kyllä tosin kaipaisin luovutusta sisätiloissa varsinkin näin talvella. Olisi helpompi käydä auto läpi kuin ulkona pimeässä räntäsateessa.
Niin tätä vaan ihmettelin kun edellinen kirjoittaja kirjoitti että teslan luovutus on koruton tapahtuma verrattuna bmw, volvo jne luovutukseen. Mutta en nyt oikein osaa mieltää että mitä haluaisin tuolta tapahtumalta, muuta kuin uuden hienon auton mahdollisimman nopeasti?Eipä siinä muuta tehdä kuin että myyjä esittelee auton ja toiminnot siinä lasipalatsissa. Sit avaimet käteen ja ajat auton ulos ja kotiin
Niin. Näissä bmw ja mersu luovutuksissa saattaa olla mukana vaikkapa lounas, auton läpikohtainen esittely ja sitten kaikkien toimintojen käyttöönotto yhdessä myyjän kanssa. Auton sisällä saattaa olla valmiina odottamassa punaviinipullo, merkin omaa rekvisiittaa ja parhaimmillaan olen kuullut että on ollut maastopyörä.Niin tätä vaan ihmettelin kun edellinen kirjoittaja kirjoitti että teslan luovutus on koruton tapahtuma verrattuna bmw, volvo jne luovutukseen. Mutta en nyt oikein osaa mieltää että mitä haluaisin tuolta tapahtumalta, muuta kuin uuden hienon auton mahdollisimman nopeasti?
No jaa, tosiaan olisi kiva saada auto sisällä niin voisi helpommin tarkistaa ettei ole mitään virheitä tms. Noin muuten en kyllä kaipaisi mitään automyyjää esittelemään autoa kun varmaan tiedän itse enemmän ja paljon kivampi yksin rauhassa tutustua autoon.Niin. Näissä bmw ja mersu luovutuksissa saattaa olla mukana vaikkapa lounas, auton läpikohtainen esittely ja sitten kaikkien toimintojen käyttöönotto yhdessä myyjän kanssa. Auton sisällä saattaa olla valmiina odottamassa punaviinipullo, merkin omaa rekvisiittaa ja parhaimmillaan olen kuullut että on ollut maastopyörä.
Tesla ilmeisesti kaivetaan itse lumen alta ja otetaan omaa matkapuhelinta käyttäen käyttöön?
Ennen Tesla pesi ja luovutti autot sisätiloissa. Se oli hienoa.No jaa, tosiaan olisi kiva saada auto sisällä niin voisi helpommin tarkistaa ettei ole mitään virheitä tms. Noin muuten en kyllä kaipaisi mitään automyyjää esittelemään autoa kun varmaan tiedän itse enemmän ja paljon kivampi yksin rauhassa tutustua autoon.
Aika paljon pitäisi olla henkilökuntaakin jos joka asiakkaan kanssa pitäisi viettää tuntikausia.