Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Hmmm.... Haiskahtaa siltä että nyt tuotetaan "välimallin" autoja joissa ei tutkia ole ja tuolla varmistetaan ettei tule joukkokanteita yms jälkiasennuksiin? Eikö jotkut hd-tutkat pitäisi olla tulossa?
Kieltämättä kävi sama mielessä. Heti perään tosin tuli ajatus, että ehkä mielummin otan ilman tutkia nyt kun tutkien kanssa muutaman kuukauden päästä ja oletettavasti muutaman tonnin myös kalliimmalla hankintahinnalla.
 
Kieltämättä kävi sama mielessä. Heti perään tosin tuli ajatus, että ehkä mielummin otan ilman tutkia nyt kun tutkien kanssa muutaman kuukauden päästä ja oletettavasti muutaman tonnin myös kalliimmalla hankintahinnalla.
Mulla on ihan sama juttu. Työsuhdeauton vaihtoa on jo venytetty, johtuen autojen saatavuudesta. Kiva olisi odottaa uuttaa hw4:sta, mutta toisaalta en kyllä olisi missään tapauksessa ruksannut varusteisiin mitään itsestään ajavaa, hinta nousee ihan liikaa. Tietty jos se auttaisi vakiopelin "kaistavahteihin" eli normi autopilottiin, olisi todella hyvä. Mutta ainahan sitä on uutta tulossa, joskus on vain pakko ottaa paras mitä on sillä hetkellä saatavalla. Ja toisaalta luotan siihen että Tesla tuo päivityksillä parannuksia "vanhoihinkin" hardwareihin.
 
Kieltämättä kävi sama mielessä. Heti perään tosin tuli ajatus, että ehkä mielummin otan ilman tutkia nyt kun tutkien kanssa muutaman kuukauden päästä ja oletettavasti muutaman tonnin myös kalliimmalla hankintahinnalla.
Tämä on ongelma autoissa, joita ei voi kustomoida. Itse maksaisin heti kolme tonnia enemmän, jos nyt saisi Model Y LR etu-, taka-, etäisyys- ja risteävän liikenteen tutkien kanssa sekä 360° kameralla. Tästä mielellään vähentäisin ~1500€ vetokoukun hinnan. Ja joo käytettyjä on saatavilla, mutta jos puhutaan uusista.
 
Tänään tuli minullekin tuo Visio-hyväksyntä, en ole vielä klikannut. Mitähän tapahtuu jos ei hyväksy? Varmaan painostusta Teslan suunnalta ja ei saa toimitusta sovittua. Pitänee kai tuo hyväksyä ja luottaa että vielä osaa ajaa ilmankin. Jos saavat tuon visionin toimimaan edes välttävästi niin aina parempi.
 
Tämä on ongelma autoissa, joita ei voi kustomoida. Itse maksaisin heti kolme tonnia enemmän, jos nyt saisi Model Y LR etu-, taka-, etäisyys- ja risteävän liikenteen tutkien kanssa sekä 360° kameralla. Tästä mielellään vähentäisin ~1500€ vetokoukun hinnan. Ja joo käytettyjä on saatavilla, mutta jos puhutaan uusista.
Ehkä joo. Itsekin tarvitsen vetokoukkua ehkä kerran kahdessa vuodessa eli aika turha varuste itselleni. Jälleenmyyntiä ajatellen vetokoukku on varmaan tärkeämpi varuste kun parkkitutkat tai 360kamerat. Suomalaisilla kun on joku ihme tarve vedellä peräkärryjä ja ovat kuitenkin tottuneet aina ajamaan koukullisilla autoilla ilman mitään parkkitutkia.
 
Ehkä joo. Itsekin tarvitsen vetokoukkua ehkä kerran kahdessa vuodessa eli aika turha varuste itselleni. Jälleenmyyntiä ajatellen vetokoukku on varmaan tärkeämpi varuste kun parkkitutkat tai 360kamerat. Suomalaisilla kun on joku ihme tarve vedellä peräkärryjä ja ovat kuitenkin tottuneet aina ajamaan koukullisilla autoilla ilman mitään parkkitutkia.
Todellakin jos hommaa vain pariksi vuodeksi, niin vetokoukku on pakollinen eikä tutkista saisi mitään rahaa takaisin. Onneksi tuossa taitaa olla aina valmius ja koukun voi ostaa erikseen? Itselle auto olisi tarkoitus tulla 10v+, joten siinä pitää olla kaikki varusteet kunnossa.
 
Todellakin jos hommaa vain pariksi vuodeksi, niin vetokoukku on pakollinen eikä tutkista saisi mitään rahaa takaisin. Onneksi tuossa taitaa olla aina valmius ja koukun voi ostaa erikseen? Itselle auto olisi tarkoitus tulla 10v+, joten siinä pitää olla kaikki varusteet kunnossa.
Joo ei missään tapauksessa ole tulossa mitään kymmenen vuoden autoa itselleni. Eiköhän tuo viimeistään neljän vuoden päästä jo vaihdu joko uudempaan tai sitten jopa halvempaan jos silloin olisi käytettyjä enemmän markkinoilla, eikä niistä tarvisi maksaa uuden hintaa.
 
Kieltämättä kävi sama mielessä. Heti perään tosin tuli ajatus, että ehkä mielummin otan ilman tutkia nyt kun tutkien kanssa muutaman kuukauden päästä ja oletettavasti muutaman tonnin myös kalliimmalla hankintahinnalla.
Tosin tilaus pysyy kyllä voimassa vaikka ei ota heti vastaan. Mutta tiedä sitten koska auton saa ja koska HW4 tms edes tulee. Saa ehkä odottaa vielä vuoden?

Itse ajattelin odotella sen 1.3 olevan teslan tapahtuman yli ja katson mitä siellä sanotaan. Jos lupailevat että HW4 Model Y jo tuotannossa tai tulossa ihan juuri niin jätän kyllä ottamatta vastaan nyt. (Ei ole siis sen kummemmin vielä tarjottuklaan, arviona lukee 1-17.3 mutta ei mitään vin numeroitakaan ole vielä.

Tuohon Teslan tapahtumaan kuitenkin 2 viikkoa aikaa niin sen nyt voi odottaa, enkä siis muutenkaan saisi ennen sitä autoa.
 
Tosin tilaus pysyy kyllä voimassa vaikka ei ota heti vastaan. Mutta tiedä sitten koska auton saa ja koska HW4 tms edes tulee. Saa ehkä odottaa vielä vuoden?

Itse ajattelin odotella sen 1.3 olevan teslan tapahtuman yli ja katson mitä siellä sanotaan. Jos lupailevat että HW4 Model Y jo tuotannossa tai tulossa ihan juuri niin jätän kyllä ottamatta vastaan nyt. (Ei ole siis sen kummemmin vielä tarjottuklaan, arviona lukee 1-17.3 mutta ei mitään vin numeroitakaan ole vielä.

Tuohon Teslan tapahtumaan kuitenkin 2 viikkoa aikaa niin sen nyt voi odottaa, enkä siis muutenkaan saisi ennen sitä autoa.
Joo mitä odotat sitten siltä uudelta rautapäivitykseltä? Hyödytkö siitä jotenkin vai miksi sitä odotat? Ymmärsin, että se liittyy tuohon paranneltuun autopilottiin vai jopa FSD ominaisuuteen mikä tulee euroopassa olemaan varmaan utopiaa vielä vuosia.

Haluan siis ihan vilpittömästi kuulla ne asiat, mitä hyötyisin siitä vaikkapa seuraavan 2-3 vuoden jos se tänään siihen autoon tulisi ja ajaisin sillä ilman, että maksaisin lisämaksua esimerkiksi parannetusta autopilotista.
 
Joo mitä odotat sitten siltä uudelta rautapäivitykseltä? Hyödytkö siitä jotenkin vai miksi sitä odotat? Ymmärsin, että se liittyy tuohon paranneltuun autopilottiin vai jopa FSD ominaisuuteen mikä tulee euroopassa olemaan varmaan utopiaa vielä vuosia.

Haluan siis ihan vilpittömästi kuulla ne asiat, mitä hyötyisin siitä vaikkapa seuraavan 2-3 vuoden jos se tänään siihen autoon tulisi ja ajaisin sillä ilman, että maksaisin lisämaksua esimerkiksi parannetusta autopilotista.
No sitähän ei kukaan oikein tiedä mitä kaikkea tulee tuon mukana tai mitä se sitten mahdollistaisi seuraavien vuosien aikana. Jenkeissä varmaan paljonkin, Euroopassa...noh ehkä vähän vähemmän.

Onhan noita juttuja ollut, paremmat HD-laatuiset kamerat jne.
 
Uusia Supercharger-asemia taas ilmestynyt kartalle tulossa olevaksi: Espoo Ikean tienoille, Lohja ja Salo. Muita tänä vuonna tulossa olevia: Kuusamo, Kajaani, Ylöjärvi, Inari.

Screenshot 2023-02-14 at 14.28.36.png
 
Onkohan tuo Espooseen tuleva nyt sitten se mikä oli vielä viime vuoden puolella merkattu Helsinkiin. Sinne oli ainakin kartassa merkattu tulevaksi Q1/23 mutta nyt se näyttää tosiaan hävinneen kartalta kokonaan.
 
Turun asema on nykyään paskassa paikassa keskellä ei-mitään, kun ABC lopetti viereisessä kiinteistössä.
 

"Teslan pääkriitikko", tuollaisesta tittelistä en olekaan aiemmin kuullut. Mikä ihme mies, mikä niin Teslassa hiertää?

EDIT: Sinänsä itsekään tuskin tulen luottamaan autojen itseohjautuvuuteen yms. vielä pariin vuosikymmeneen, mutta nähdäkseni tämä ei ole mikään Tesla-spesifinen ongelma. Ihan sama vaikka Mersu tai Bemukka tarjoaisi samaa, en luota, en.
 
Viimeksi muokattu:
O’Dowdin pyrkimysten vilpittömyyteen voi suhtautua kriittisesti, sillä hänen yrityksellään on kytköksiä autojen itseohjausjärjestelmiin liittyviin yrityksiin.

sinällään ei ollut yllätys.
 
Ruuhkiahan tuolla varmasti pyritään välttämään, ettei tartte just sille ekalle pysähtyä jos vaan rangea riittää.
Salon tienoo oli yhteen aikaan helposti tukossa väärään aikaan liikenteessä ollessa, nyt sinne on ilmestynyt useampaakin asemapaikkaa lisää. Toki autojen määräkin on ihan toinen kuin 2 vuotta sitten.
 
Salon tienoo oli yhteen aikaan helposti tukossa väärään aikaan liikenteessä ollessa, nyt sinne on ilmestynyt useampaakin asemapaikkaa lisää. Toki autojen määräkin on ihan toinen kuin 2 vuotta sitten.
Juu onhan siellä latureitakin nykyisin ihan hyvin muiltakin toimijoilta.
 
Joo mitä odotat sitten siltä uudelta rautapäivitykseltä? Hyödytkö siitä jotenkin vai miksi sitä odotat? Ymmärsin, että se liittyy tuohon paranneltuun autopilottiin vai jopa FSD ominaisuuteen mikä tulee euroopassa olemaan varmaan utopiaa vielä vuosia.

Haluan siis ihan vilpittömästi kuulla ne asiat, mitä hyötyisin siitä vaikkapa seuraavan 2-3 vuoden jos se tänään siihen autoon tulisi ja ajaisin sillä ilman, että maksaisin lisämaksua esimerkiksi parannetusta autopilotista.
No odotan siis myös tietoa silloin 1.3 miten tuo vaikuttaa. Ilmeisesti tuossa myös HD tutka joka parantanee ihan normaalia autopilottiakin. Paremmat kamerat varmaan parantaa pysäköinti "tutkaa", jos nyt softaakaan saadaan koskaan valmiiksi.

Lähinnä vaan että jos uusi päivitys tulee piakkoin niin jo ihan jälleenmyyntiarvon takia ei välttämättä kannata ottaa vanhaa mallia kun ei minun ole mikään pakko ottaa autoa juuri nyt. Toki aina tulee uutta jne mutta jos siis puhutaan parista kuukaudesta niin odotan mieluummin.
 
Suomalaisilla kun on joku ihme tarve vedellä peräkärryjä ja ovat kuitenkin tottuneet aina ajamaan koukullisilla autoilla ilman mitään parkkitutkia.

Ovat tottuneet joo, sen huomasi kun asui keskustassa. Vähän väliä sai rekkaria keskeltä vääntää suoraksi, kun oli tullut jonkun koukusta pusu. Suomalaiset kyllä siis koukulla ajavat, mutta eivät kyllä osaa ajaa - ja vielä vähemmän peruuttaa.
 
Ehkä pääkaupunkiseudullekkin tulee noita muutama lisää aikanaan jos tuosta Espoon laturista tulee valmistuessaan ruuhkainen.
 
Ehkä pääkaupunkiseudullekkin tulee noita muutama lisää aikanaan jos tuosta Espoon laturista tulee valmistuessaan ruuhkainen.
Ainakin kauppakeskus kaareen on ilmeisesti ollut jotain huhuja että tulisi vuonna 2024 mutta en tälle nyt löytänyt mitään oikeaa faktaa tueksi.
 
Ei kai Teslalla ole juuri missään isoissa kaupungeissa paljoa supereita?

Eikös se homma perustu enemmän siihen että Superit on reittien varsilla?

Nopeasti kun katsoo niin esim. Tukholmassa ei ole yhtäkään superia itse kaupungissa. Oslossa on yhdessä ainoassa paikassa 18kpl latureita.

Lisää on ilmeisesti tulossa mutta onhan tuossa selvä trendi
 
Ei kai Teslalla ole juuri missään isoissa kaupungeissa paljoa supereita?

Eikös se homma perustu enemmän siihen että Superit on reittien varsilla?

Nopeasti kun katsoo niin esim. Tukholmassa ei ole yhtäkään superia itse kaupungissa. Oslossa on yhdessä ainoassa paikassa 18kpl latureita.

Lisää on ilmeisesti tulossa mutta onhan tuossa selvä trendi
Juu eihä niitä sinällään keskustoihin ole järkevää rakentaa vaa juurikin isojen valtaväylien yms varteen.
 
Taksikuskit varmaan eniten vailla pikalatureita kaupungeissa :hmm: Ihme kyllä miten vähän helsinki-espoo-vantaa akselilla pikalatureita huoltoasemien yhteydessä, luulisi kysyntää olevan.
 
Uusien inventaario edelleen kasvaa ympäri Eurooppaa. Vetokujalla olisi 32kpl Model 3 ja 4kpl Model Y heti noudettavissa. Y ehkä tekee kauppaansa ja 3 ei niin hyvin?
 
Uusien inventaario edelleen kasvaa ympäri Eurooppaa. Vetokujalla olisi 32kpl Model 3 ja 4kpl Model Y heti noudettavissa. Y ehkä tekee kauppaansa ja 3 ei niin hyvin?

Tolla hintaerolla pitää ihmetellä kuka ottaa kolmosen Y:n sijaan jos karvalakki hakusessa, olen about varma että joko 3:n hinta laskee tai Y:n hinta nousee vielä kevään aikana.
 
Tolla hintaerolla pitää ihmetellä kuka ottaa kolmosen Y:n sijaan jos karvalakki hakusessa, olen about varma että joko 3:n hinta laskee tai Y:n hinta nousee vielä kevään aikana.
Ei model kolmosta pysty oikein mitenkään päin perustelemaan enää. Y:ssä ihan selkeästi enemmän tilaa ja vetokoukkukin vakiona (suomalaiset rakastaa). Ja hinta tosiaan melkein sama.
 
Ei model kolmosta pysty oikein mitenkään päin perustelemaan enää. Y:ssä ihan selkeästi enemmän tilaa ja vetokoukkukin vakiona (suomalaiset rakastaa). Ja hinta tosiaan melkein sama.
Laskin joskus, että vetokoukku huomioiden Model Y olisi hiukan halvempi.

Model Y on fiksulla takaluukulla käytännöllisempi. Ja toki isompi. Lisäksi suv korimalli, että autoon meno ja poistuminen vähän helpompaa.

Kyllä omastakin mielestä Y rwd tai lr ne fiksuimmat. Perffi on liian kallis.
 
Tänään tuli minullekin tuo Visio-hyväksyntä, en ole vielä klikannut. Mitähän tapahtuu jos ei hyväksy? Varmaan painostusta Teslan suunnalta ja ei saa toimitusta sovittua. Pitänee kai tuo hyväksyä ja luottaa että vielä osaa ajaa ilmankin. Jos saavat tuon visionin toimimaan edes välttävästi niin aina parempi.
Siinä linkin takana olevassa materiaalissa oli lopussa taulukko, jossa oli näille puuttuvien ominaisuuksien kohdalla teksti saatavilla pian, en tiedä mikä on teslan määritelmä tuolle pian sanalle, mutta ominaisuus on siis tulossa
 
Siinä linkin takana olevassa materiaalissa oli lopussa taulukko, jossa oli näille puuttuvien ominaisuuksien kohdalla teksti saatavilla pian, en tiedä mikä on teslan määritelmä tuolle pian sanalle, mutta ominaisuus on siis tulossa
Yhtä pian kun FSD? Ehkä 15v päästä. Ihmetyttää kyllä tämä että piti sensorit poistaa ennenkuin oli edes mitään beta versiota korvaavasta ominaisuudesta olemassa.

Ymmärtäisin paremmin jos softa olisi tehty ensin valmiiksi ja sitten poistettu sensorit tuotannosta.
 
Kyllä omastakin mielestä Y rwd tai lr ne fiksuimmat. Perffi on liian kallis.
Sinänsä erikoisia hintaeroja maailmalla. Suomessa Y LR ja Y P mallien hintaero on 10000
Kun taas Jenkeissä 4000. Jos täällä saisi perffin +4K suhteessa LR niin olisin ottanut ehdottomasti sen.
 
Sinänsä erikoisia hintaeroja maailmalla. Suomessa Y LR ja Y P mallien hintaero on 10000
Kun taas Jenkeissä 4000. Jos täällä saisi perffin +4K suhteessa LR niin olisin ottanut ehdottomasti sen.
Sama, 10k€ aivan liikaa. Sen sijaan 7k€ vielä juuri ja juuri maksan nelivedosta ja isommasta akusta joten MY LR siis tilauksessa. Mutta joku 3-4k olisin ehkä voinut pistää lisää perffiin vielä.

Model 3 ei kyllä näillä hinnoilla mitään järkeä. Tosin itselleni se nyt ei olisi sopinut muutenkaan pienen ja hankalan kontin takia. Ja toisaalta tykkään Y:stä muutenkin enemmän. Mielestäni todella hieno auto vaikka monet haukkuvatkin ulkonäköä.
 
Sinänsä erikoisia hintaeroja maailmalla. Suomessa Y LR ja Y P mallien hintaero on 10000
Kun taas Jenkeissä 4000. Jos täällä saisi perffin +4K suhteessa LR niin olisin ottanut ehdottomasti sen.
4000 olisi sopiva ero. Kun laskee LR malliin 1800€ tehopäivityksen ja vähän hienommat 20" vanteet olisi +2300€ = 4100€.

Performancen plussaksi jäisi sitten vielä Track Mode.

Saksassa taisi olla rwd malli Suomen rwd hintaa halvempi. Eli siinäkin pientä eroa.
 
Sama, 10k€ aivan liikaa. Sen sijaan 7k€ vielä juuri ja juuri maksan nelivedosta ja isommasta akusta joten MY LR siis tilauksessa. Mutta joku 3-4k olisin ehkä voinut pistää lisää perffiin vielä.

Model 3 ei kyllä näillä hinnoilla mitään järkeä. Tosin itselleni se nyt ei olisi sopinut muutenkaan pienen ja hankalan kontin takia. Ja toisaalta tykkään Y:stä muutenkin enemmän. Mielestäni todella hieno auto vaikka monet haukkuvatkin ulkonäköä.
Saksan hinnastossa Model Y kohdalla aina 10 000€ portaat. Eli periaatteessa Suomessa LR olisi ehkä paras hinta/laatu. Saksassa taas RWD.

Screenshot_2023-02-14-19-01-19-066_com.android.chrome.jpg
 
Saksan hinnastossa Model Y kohdalla aina 10 000€ portaat. Eli periaatteessa Suomessa LR olisi ehkä paras hinta/laatu. Saksassa taas RWD.
Onko neliveto niin ylivertainen, että siitä maksaa 7000€? Jos siis pääosin ajaa ihan aurattuja teitä pitkin, niin eikös se suurimman osan ajasta kuitenkin ajele ihan vajaavetoisena.
 
RWD varmasti hyvä ja riittävä. Mulla taas oli mahdollista ottaa LR työsuhdeautoksi, joten valitsin sen. Omalla rahalla jos olisin liikenteessä niin RWD. Tai jos totta puhutaan niin tod näk muutaman tonnin pommi :lol:
 
Siinä linkin takana olevassa materiaalissa oli lopussa taulukko, jossa oli näille puuttuvien ominaisuuksien kohdalla teksti saatavilla pian, en tiedä mikä on teslan määritelmä tuolle pian sanalle, mutta ominaisuus on siis tulossa
Joo lukasinkin sen läpi ja jos tosiaan saavat kohtuu ajassa implementoitua niin riittää minulle hyvin. Tuo autopilotin muutos kameroita käyttämään kun ei ollut mikään fiasko loppujen lopuksi niin eiköhän sieltä jotain suht toimivaa ole tulossa. Jos ei niin luulisi melkoisen äläkän nostavan laajemminkin
 
Joo lukasinkin sen läpi ja jos tosiaan saavat kohtuu ajassa implementoitua niin riittää minulle hyvin. Tuo autopilotin muutos kameroita käyttämään kun ei ollut mikään fiasko loppujen lopuksi niin eiköhän sieltä jotain suht toimivaa ole tulossa. Jos ei niin luulisi melkoisen äläkän nostavan laajemminkin
Olen samoilla linjoilla, huvikseni katsoin että tuo ultraääneen perustuva parkkitutka on 80-luvun keksintöjä, eiköhän sen ole aika jo mennä... jotain muuta välillä.
 
Onko neliveto niin ylivertainen, että siitä maksaa 7000€? Jos siis pääosin ajaa ihan aurattuja teitä pitkin, niin eikös se suurimman osan ajasta kuitenkin ajele ihan vajaavetoisena.
Facebookin puolella oli muistaakseni kehuttu Y RWD mallia. LR toki aika reilusti isommalla akulla ja tehokkaampi (+ tehopäivitys mahdollista). Siis tuon nelivedon lisäksi.

Itse en ole Y:tä päässyt koeajamaan ollenkaan, eli jonkun muut täytyisi tehdä vertailu.

Mutta siis Y mallin rwd, sekä lr molemmat saaneet kehuja. Äänentoistokin pitäisi olla noissa sama. Vain Model 3 rwd on huonommalla äänentoistolla (subbari puuttuu).

Itsekin miettisin y rwd tai lr täysin perus mallina, mutta lr olisi kumminkin itselle se mieluisampi. Nyt kumminkin 3P, niin ei tarvitse miettiä asiaa sen tarkemmin.
 
Onko neliveto niin ylivertainen, että siitä maksaa 7000€? Jos siis pääosin ajaa ihan aurattuja teitä pitkin, niin eikös se suurimman osan ajasta kuitenkin ajele ihan vajaavetoisena.
Isompi akku, lisää tehoa ja nopeampi kiihtyvyys kanssa. Itse ajattelin niin että jos nyt kuitenkin maksan noin 50 000€ niin jäisi harmittamaan jos nuo puuttuisivat. Toki jos on kovin tiukka budjetti niin varmaan rw riittää ja on ihan hyvä sekin. Itse ostan tämän auton kuitenkin lähinnä siksi että haluan, enkä välttämättä millään kovin järkiperusteilla niin ei viitsisi tyytyä kompromissiin kun ei ole mikään pakko.

Koeajoin perffin ja LR mallin tehot huonommat joten RW tuntuisi varmaan aika luuskalta. LR malliin saa kuitenkin rahalla tarvittaessa boostin ostettua.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 067
Viestejä
4 418 412
Jäsenet
73 286
Uusin jäsen
jmoz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom