Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Onko muuten joku nähnyt Y -mallin parkkitestejä automaattiparkkeeraamisella? Malli3:n uudempia versioita toi britti (Symons) testaili parkkihalleissa yms. ja eihän se mitään paikkaa löytänyt tai jos tien varresta löysi niin ei osannut parkkeerata kunnolla (vs. Bmw, Ford yms.). Vanhempi Tesla toimi paremmin, niin kiinnostaisi onko softa ja kamerat edistyneet ja ottaneet kiinni sen alkuperäisen toimivuuden.

Model Y ja Model 3 käyttävät samaa teknologiaa. Mutta tuo ominaisuus ei käytä parkkitutkia suoraan, vaan jos se ei löydä parkkipaikkaa niin se tarkoittaa että Tesla Vision (josta mrBarrelNut tulee kohta kertomaan että se rakentaa 3D pikselimaailman parkkipaikasta ja kykenee näkemään seinien läpi) ei kykene löytämään auton kokoista paikkaa parkkihallista.

Voit lähteä siitä. Jos se ei löydä parkkihallista auton kokoista paikkaa, miten ajattelit sen korvaavan parkkitutkan jossa puhutaan senttien tarkkuudesta.
 
Model Y ja Model 3 käyttävät samaa teknologiaa. Mutta tuo ominaisuus ei käytä parkkitutkia suoraan, vaan jos se ei löydä parkkipaikkaa niin se tarkoittaa että Tesla Vision (josta mrBarrelNut tulee kohta kertomaan että se rakentaa 3D pikselimaailman parkkipaikasta ja kykenee näkemään seinien läpi) ei kykene löytämään auton kokoista paikkaa parkkihallista.

Voit lähteä siitä. Jos se ei löydä parkkihallista auton kokoista paikkaa, miten ajattelit sen korvaavan parkkitutkan jossa puhutaan senttien tarkkuudesta.

Juu, en itsekään usko että Vision tuo parannusta varsinaisesti tuohon löytämiseenkään. Kiinnostaa vaan, että jos aiemmat mallit osasivat sentään parkkeerata kadun varteen automaattisesti ok ja nämä uudemmat mallit eivät, niin onko ko. ominaisuus poistettu Y:stä kokonaan? Voisi kuvitella, että autonvalmistaja ei uskaltaisi edes tuollaista ominaisuutta tarjota jos etäisyyden mittaus on mitä on ilman niitä tutkia (tällä hetkellä tuskin ominaisuutta on, jos kerran mitään piippausta ja/tai etäisyyslukemia ei ruudussa näy).

Ihan tämän testin perusteella siis pohdiskelen:
 
Kiinnostaa vaan, että jos aiemmat mallit osasivat sentään parkkeerata kadun varteen automaattisesti ok ja nämä uudemmat mallit eivät

Ei kai tuo koskaan ole toiminut hyvin? Ei ainakaan silloin kun mulla oli joku FSD-try-out (1/2021 muistaakseni), ei se mitään ikinä löytänyt tai osannut.
 
Eikös toi automaattiparkkeeraus ole jotain ikivanhaa koodia, jota ei ole päivitetty pitkään aikaan kun Tesla keskittynyt FSD-puolen kehitykseen. Tuosta automaattiparkkeerauksesta on varmaankin tulossa jossain välissä kokonaan uusi nykyiseen FSD-koodiin pohjautuva toteutus.

Mutta nämä on näitä "tulee joskus jos tulee, älä pidätä hengitystä" -tyyppisiä juttuja.
 
Jotenki pidän erittäin epätodennäköisenä että Eurooppaan tulisi näiden autojen elinkaaren aikana autonomista autopilottia. Euroopassa kumminkin noi säädökset ja lait ovat todella paljon tiukempia kuin jenkeissä.
 
Ei ne kiellettyjä taida olla, mutta se kriteeri, että sen pitää tosiaan osata ja hallita kaikki tilanteet ei täyty kenelläkään.
 
Ei kyl itseasias oo, lähinnä omaa mutua sen suhteen että fsd on jenkeissä käytössä ja täällä ei. Voi toki olla että oon vetänyt vääriä johtopäätöksiä
FSD:n saatavuuden taustalla on lähinnä se, että Tesla on Yhdysvaltalainen yhtiö ja ominaisuutta on ollut helpompaa kehittää "kotikentällä". FSD on edelleen Level 2 autonomista ajoa, jossa kuljettaja on aina täysin vastuussa.
 
Miten kuljettajaprofiilit toimivat? Eli voi varmaankin valita että jos tietty puhelinavain on auton lähellä niin tähän liitetty profiili on autossa valittuna? Mutta missä vaiheessa tämä valitaan? Kovin yleistä, että minä ajan ja vaimoke on kyydissä ja molemmilla tietysti puhelin mukana. Eli sitten kun Teslan saan niin meneekö ihan randomilla kumman puhelin sattuukaan ensin autoon yhdistymään kun autolle kävellään, vai mikä on logiikka?
 
Eikös toi automaattiparkkeeraus ole jotain ikivanhaa koodia, jota ei ole päivitetty pitkään aikaan kun Tesla keskittynyt FSD-puolen kehitykseen. Tuosta automaattiparkkeerauksesta on varmaankin tulossa jossain välissä kokonaan uusi nykyiseen FSD-koodiin pohjautuva toteutus.

Mutta nämä on näitä "tulee joskus jos tulee, älä pidätä hengitystä" -tyyppisiä juttuja.
Se on Mobileye koodia ja sen takia se on toiminut. Mutta tuli rikko kun Tesla perseili.
 
Veikkaisin että osakekurssissa Teslan pohjat nähtiin ja nuo hinnanleikkaukset piristi tilannetta? Noin +8% kun näyttää nyt.

Sekin tuli itselle mieleen, että onko tuolla Toyotan uutisella jotain vaikutusta jopa Teslaan?
 
Veikkaisin että osakekurssissa Teslan pohjat nähtiin ja nuo hinnanleikkaukset piristi tilannetta? Noin +8% kun näyttää nyt.

Sekin tuli itselle mieleen, että onko tuolla Toyotan uutisella jotain vaikutusta jopa Teslaan?
En usko, että toyotalla on merkitystä. Kestää vuosia suunnitella autoja ja rakentaa tehtaita.

Pohjia on paha ennustaa.Jos tulee lama ja jengi ei osta autoja niin ei auta juhlapuheet eikä alennukset. Vaikea sanoa miten maailmantalous käyttäytyy. Inflaatio näyttäis taittuneen ja markkina ennustaa koronalennuksia loppuvuodelle. Voi olla, että osakekurssien kannalta pahin on jo ohi.
 
Miten kuljettajaprofiilit toimivat? Eli voi varmaankin valita että jos tietty puhelinavain on auton lähellä niin tähän liitetty profiili on autossa valittuna? Mutta missä vaiheessa tämä valitaan? Kovin yleistä, että minä ajan ja vaimoke on kyydissä ja molemmilla tietysti puhelin mukana. Eli sitten kun Teslan saan niin meneekö ihan randomilla kumman puhelin sattuukaan ensin autoon yhdistymään kun autolle kävellään, vai mikä on logiikka?

Muistaakseni siellä voi valita jollekin prioriteetin. Ainakin bt asetuksissa mutta muistaakseni myös avain asetuksissa sille
 
Onko tuohon muuten mahdollista saada appi asennettua ja toimimaan kahdella eri tilillä? Vai pitääkö vaan käyttää omassa ja vaimon puhelimessa samaa Tesla-tiliä johon auto on laitettu?
 
Onko tuohon muuten mahdollista saada appi asennettua ja toimimaan kahdella eri tilillä? Vai pitääkö vaan käyttää omassa ja vaimon puhelimessa samaa Tesla-tiliä johon auto on laitettu?
En ole perehtynyt, mutta pitäisi toimia kahdella eri tilillä. Sellainen muistikuva ainakin itsellä.
 
Näinköhän heikko on yoke-ohjaimen "vegan" nahka?
Auto näyttäisi olevan S Plaid eli aika uusi ja ratista on karissut suurin osa pinnasta pois...

(linkattu video kohdassa 5.09 min)
 

Laita "nahka" myös lainausmerkkeihin.

Ei varsinaisesti liity Teslaan ainoastaan mutta tuon vegaanisen "nahan" kutsuminen nahaksi pitäisi kieltää lailla.

Kun kyseessähän on muovi, eikä nahka.

Sähköautojen osalta tuntuu menevän läpi aika erikoisetkin markkinointiväittämät ja termit.
 
Jotain lähdettä tälle? En ole itse mitään ongelmia Teslojen istuimien suhteen kuullut, nettiautosta varmaan löytyisi esimerkkejä jos tämä väite on totta.

Onhan niitä kuvia ollut netissä missä keinonahka ainakin kupruillut niskatuessa, kun rasvaletti ottanut osumaa. Kunpa tulis vanhat kunnon plyyshipenkit takaisin :)
 
Ei tuolla vihreällä siirtymällä asian kanssa mitään tekemistä ole. Kyllä vegaaninenkin kestää, jos laatuun panostetaan. Esim. pistäisivät vaikka Alcantaraa, niin kestää varmasti.
 
Kertokaapas Teslan tilanneet ja saaneet. Model Y siis tilattu maanantaina ja toimitusta lupailtu maaliskuun loppuun. Teslan omilla sivuilla sanotaan nyt, että ottavat yhteyttä kun vin numero on valmistunut autolle. Kuinka paljon ennen toimitusta alkaa jotain tietoa tihkumaan? Kuitenkin joku aika pitää varata esim rahdille tehtaalta helsinkiin + rekisteröinnit. Eli mitäköhän tietoja sieltä saapuu ja milloin niitä voisi odottaa?
 
Tuleeko Model Y:n mukana kolmivaihelaturi?
Ei. Pitää ostaa erikseen.
Kertokaapas Teslan tilanneet ja saaneet. Model Y siis tilattu maanantaina ja toimitusta lupailtu maaliskuun loppuun. Teslan omilla sivuilla sanotaan nyt, että ottavat yhteyttä kun vin numero on valmistunut autolle. Kuinka paljon ennen toimitusta alkaa jotain tietoa tihkumaan? Kuitenkin joku aika pitää varata esim rahdille tehtaalta helsinkiin + rekisteröinnit. Eli mitäköhän tietoja sieltä saapuu ja milloin niitä voisi odottaa?
Vaihtelee. Jos kuormassa on tarpeeksi niin annettu aikataulu pitää paikkansa. Todennäköisesti nyt pitää koska varastoa on.
 
Ei tuolla vihreällä siirtymällä asian kanssa mitään tekemistä ole. Kyllä vegaaninenkin kestää, jos laatuun panostetaan. Esim. pistäisivät vaikka Alcantaraa, niin kestää varmasti.

Alcantara on perseestä, so 90's.

Mutta tuo vegaani"nahka" taitaa kai olla se mitä varsinkin sähkiksiin laitetaan, ilmeisesti potentiaaliseksi ajateltuun ostajakuntaan kuuluu runsaasti vegaaneja? Mutta onkohan oikeasti niin, vai halutaanko vaan halpuuttaa ja samalla kiillottaa kilpeä vegaanisuudella?
 
Mutta tuo vegaani"nahka" taitaa kai olla se mitä varsinkin sähkiksiin laitetaan, ilmeisesti potentiaaliseksi ajateltuun ostajakuntaan kuuluu runsaasti vegaaneja? Mutta onkohan oikeasti niin, vai halutaanko vaan halpuuttaa ja samalla kiillottaa kilpeä vegaanisuudella?

Sekä että. Kyllä osaan sähköautoista silti edelleen oikeatkin nahkapenkit saa. Mutta paljon noita erilaisia muovipintaisia asioita on tällä hetkellä. Itse en näistä muovipenkkien pinnoitteista pidä (oisin kelpuuttanut minkä tahansa muun pinnan jos vaan Teslaan saisi), mutta en sitten osaa sanoa millaisia nuo kangaspenkkien uusimmat hienoimmat korvikkeet on todellisessa käytössä (eri asia istua autossa jossain showroomissa kuin oikeasti ajaa perse hiessä).
 
Mitä veikkaatte, saako Model 3 ja Y aikanaan uuden sisustuksen? Eikö tällä ala olla jo sen verran ikää, että päivitystä voisi alkaa pikku hiljaa pukkaamaan. Itse ottaisin noiden muovipenkkien sijaan vaikka edellä mainitut alcantarat tai jopa ihan vain kangaspenkit varsinkin, jos se tarjoaisi mahdollisuuden tuuletukselle. Istuinpäivityksen lisäksi näkisin myös tarvetta toiselle näytölle joko ratin taakse tai mieluiten hudin muodossa. Nykyohjaamo on toki ihan toimiva, ja viehättää varmasti monia, mutta ei tällä pitkään ehkä enää pärjätä. Ohjaamon värimaailmaa voisi myös kehittää ja laajentaa. Kattoluukku voisi olla myös kiva.
 
Mitä veikkaatte, saako Model 3 ja Y aikanaan uuden sisustuksen? Eikö tällä ala olla jo sen verran ikää, että päivitystä voisi alkaa pikku hiljaa pukkaamaan. Itse ottaisin noiden muovipenkkien sijaan vaikka edellä mainitut alcantarat tai jopa ihan vain kangaspenkit varsinkin, jos se tarjoaisi mahdollisuuden tuuletukselle. Istuinpäivityksen lisäksi näkisin myös tarvetta toiselle näytölle joko ratin taakse tai mieluiten hudin muodossa. Nykyohjaamo on toki ihan toimiva, ja viehättää varmasti monia, mutta ei tällä pitkään ehkä enää pärjätä. Ohjaamon värimaailmaa voisi myös kehittää ja laajentaa. Kattoluukku voisi olla myös kiva.
Eikös jotain faceliftiä ole huhuiltu mahdollisesti loppuvuodelle. Tosin en usko että penkkejä alettaisiin sen kummemmin muuttelemaan, eikö nuo ole melkein kaikissa tuota samaa "vegaaninahkaa". Ottaisin kyllä esim kangaspenkit any day noiden nykyisten tilalle.
 
Ottaisin kyllä esim kangaspenkit any day noiden nykyisten tilalle.
Niin oliko sulla Teslaa, tai oletko kokeillut noita Teslan penkkejä? Pidin itsekin noita muovipenkkejä ostohetkellä isona miinuksena, mutta näin vuoden käytön jälkeen kaipaisin ainoastaan edellisestä Audistani tuttua säädettävää reisitukea, sillä istuinosa on aika lyhyt. Mielestäni nuo Teslan penkit ovat mukavat, helppo pitää puhtaana ja itse materiaalikin on yllättävän mukavan tuntuista. Jotkut nahka-alcantara penkit olisivat toki enemmän premium, mutta sellaiset omistaneena en koe että niistä olisi varsinaiseen istumiskokemukseen mitään iloa.

Veikkaan että sistustaan tulevat muutokset on säästöihin ja kokoonpanon tehokkuuteen tähtääviä eli viiksille voi sanoa näkemiin.
Jep, eiköhän se S/X pyöreä ratti kosketusnapeilla tule 3/Y jossain vaiheessa. Harmi, sillä nappivilkkuja ja näytön vaihdevalitsinta en kyllä omaan autooni haluaisi.
 
Mutta onkohan oikeasti niin, vai halutaanko vaan halpuuttaa ja samalla kiillottaa kilpeä vegaanisuudella?

Siitä voi olla hyvinkin kyse kun itse raaka nahka jo on kallista ja se pitää vielä parkita ym. Sama keskustelu käytiin varmaan aikanaan kun kojelaudan jalopuut vaihtuivat keinotekoisiin materiaaleihin.
 
Niin oliko sulla Teslaa, tai oletko kokeillut noita Teslan penkkejä?
Ei ole teslaa (ainakaan ihan vielä), joten en sinällään osaa niiden penkkien hyvyydestä sanoa pitemmällä käytöllä muutaman koeajon jälkeen. Eli lähinnä omaa pohdiskelua.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä veikkaatte, saako Model 3 ja Y aikanaan uuden sisustuksen? Eikö tällä ala olla jo sen verran ikää, että päivitystä voisi alkaa pikku hiljaa pukkaamaan. Itse ottaisin noiden muovipenkkien sijaan vaikka edellä mainitut alcantarat tai jopa ihan vain kangaspenkit varsinkin, jos se tarjoaisi mahdollisuuden tuuletukselle. Istuinpäivityksen lisäksi näkisin myös tarvetta toiselle näytölle joko ratin taakse tai mieluiten hudin muodossa. Nykyohjaamo on toki ihan toimiva, ja viehättää varmasti monia, mutta ei tällä pitkään ehkä enää pärjätä. Ohjaamon värimaailmaa voisi myös kehittää ja laajentaa. Kattoluukku voisi olla myös kiva.
Yhtä paljon muutoksia kuin S ja X sai.
 
Veikkaan että sistustaan tulevat muutokset on säästöihin ja kokoonpanon tehokkuuteen tähtääviä eli viiksille voi sanoa näkemiin.

Teslan pääsuunnittelija antoi kyllä äskeisessä haastattelussa ymmärtää että nappivilkut eivät ole mikään tavoite 3/Y:n tapauksessa.

Luulen että 3:n faceliftissä tulee muutoksia, mutta luulen että yleisilme säilyy samana, minimalistisena, ehkä mennään lähemmäs Model S/X sisustaa. Sekä S/X että myös Cybertruck edustavat sisustukseltaan ehkä meillekin tuttua "pohjoismaista minimalismia".
 
Itse kävin koeistumassa Y:n ja pidin kyllä sisustasta, lähinnä juuri tuon minimalismin takia (eikä mitään ääniefekti ja valoshowta kun astuu autoon sisään).
 
Mersusta Bemarin jne kaikki ollu jo pitkään muovipenkeillä.

Aitoa nahkaa taida saada ku bentleyssä enää.

Omassa 2018 100D ässässä myös nuo muovipenkit. Mut ovat kestäneet hyvin ja ovat siistit vaikka 180 tuhatta jo rullattu. Kaiken maailman kemikaalit toistaiseksi kestäneet.

En ota kantaa kolmosen penkkeihin.
 
Niin oliko sulla Teslaa, tai oletko kokeillut noita Teslan penkkejä? Pidin itsekin noita muovipenkkejä ostohetkellä isona miinuksena, mutta näin vuoden käytön jälkeen kaipaisin ainoastaan edellisestä Audistani tuttua säädettävää reisitukea, sillä istuinosa on aika lyhyt.

Halvimmatkin kangaspenkit on kyllä mukavampaa materiaalia kuin tuo muovi, en kyllä itse muista että olisin huonompaa penkkimateriaalia ikinä omistanut autossa. Nuo eivät nimittäin hengitä sitten alkuunkaan ja itse penkkkini on myös suunniteltu lä .. leveille ihmisille, eikä niissä ole kunnon sivuttaistukea kuten ns. sporttipenkeissä on. Samanlaiset kumijakkarat kuin mitä löytyy jokaisesta jenkkiautosta muutenkin, lähtien sieltä $15k hinnasta (paitsi että noissa on yleisesti tainnut olla oikeaa nahkaa).
 
Aitoa nahkaa taida saada ku bentleyssä enää.

Höpsis. Jopa Volkswagen Golffiin saa aidot nahkapenkit, voit jopa valita kahdesta vaihtoehdosta:

Nahkaverhoilu Vienna.
Sähkösäätöinen kuljettajanistuin muistitoiminnolla. Tuuletetut etuistuimet GTE, GTI ja GTD 2 390 2 459,83 3 150,71

Nahkaverhoilu Nappa.
Sähkösäätöinen kuljettajanistuin muistitoiminnolla. Tuuletetut etuistuimet Vakio R 20 Years R 2 825 2 907,54 3 724,18
 
Höpsis. Jopa Volkswagen Golffiin saa aidot nahkapenkit, voit jopa valita kahdesta vaihtoehdosta:

Nahkaverhoilu Vienna.
Sähkösäätöinen kuljettajanistuin muistitoiminnolla. Tuuletetut etuistuimet GTE, GTI ja GTD 2 390 2 459,83 3 150,71

Nahkaverhoilu Nappa.
Sähkösäätöinen kuljettajanistuin muistitoiminnolla. Tuuletetut etuistuimet Vakio R 20 Years R 2 825 2 907,54 3 724,18

Mistä saa varmuuden että ovat oikeaa nahkaa?
 
Mersusta Bemarin jne kaikki ollu jo pitkään muovipenkeillä.

Aitoa nahkaa taida saada ku bentleyssä enää.

Omassa 2018 100D ässässä myös nuo muovipenkit. Mut ovat kestäneet hyvin ja ovat siistit vaikka 180 tuhatta jo rullattu. Kaiken maailman kemikaalit toistaiseksi kestäneet.

En ota kantaa kolmosen penkkeihin.

Aiheen ohi, mutta mulla oli joku edellinen omistaja vanhaan väyrysmersuun vaihtanut nahkapenkit, tai ainakin luuli niin. Oikeasti olivat saksan taksimallin kaiken kestävät ja konepestävät MB-Tex muovipenkit.
 
Vähän tutkin niin wolkkarin Vienna nahkapenkit ovat pääosin sentään oikeaa nahkaa. Sivuissa voi olla mallista riippuen sitten feikkiä.

Mesellä perus nahka taas on ihan keinoa kansan malleissa
 
Omassa 2018 100D ässässä myös nuo muovipenkit. Mut ovat kestäneet hyvin ja ovat siistit vaikka 180 tuhatta jo rullattu. Kaiken maailman kemikaalit toistaiseksi kestäneet.

Ai ei-vegaaniset nesteetkin? :p

Kyllähän sen huonon materiaalin autossa sitten huomaa äkkiä. Kynnyskoteloiden ämpärimuovi ainakin japseissa sellaista että kun siitä kerran on pyyhkinyt liat pois se on harmaantunut ja naarmuilla. Ei auta mitkään aineet, märkänä juuri pestynä näyttää ok mutta kuivumisen jälkeen karsea kulunut ysäri-look.
 
No nappanahka taitaa olla se "laadukkain" nahkatyyppi autoissa. Meinaatko et ne kuitenkin myisivät muovia nappana?

Juu, näemmä wolkku sentään ei ole feikkiä pelkästään alkanut myy. Tosin siihen menee varmaa lopulta kaikki koska nyky maailma

Aito nahka oli kyl paras. Helppo hoitaa.
 
Eikös Teslan penkitkin voisi uudelleenverhoilla? Jättää lisävärin ruksaamatta ja etsii toiset kiekot ja vanteet vapailta markkinoilta. Sijoittaa säästyneet rahat uusiin penkkeihin. Suomessa sellainen taitaa olla customtyötä. Jenkeistä näytti löytyvän ”massatuotantona” penkkipaketteja Teslaan ihan sillä aidolla nahalla. Alkaen 1650$. Itsekin saattaisin jopa harkita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 727
Viestejä
4 476 968
Jäsenet
74 007
Uusin jäsen
AnttiAndres

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom