Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Lukee 3.7s 0-100 km/h??! Tiesin että sähköautot ovat nopeita mutta toihan on ihan posketon lukema perheautolle :D
Y en ole koskaan ajanut, mutta 3 Performancella ohittaminen on turvallista ja helppoa. Tosi helppo auto ajaa tehoista huolimatta. Perffit nyt vaan hinnoiteltu turhan kalliiksi, eli LR + 1800€ "tehopäivitys" olisi fiksumpi.
 
En mä noista Saksan tuista niin, mutta niiden korot 0,99 (oispa meilläkin, tai ehkä onkin parin päivän päästä)
 
Taitaa olla varastossa enemmän autoja kuin ostajia. Teslalla lienee pinkka kunnossa, että voi myös määrittää koron.
 
2013 Tesla model S johon tehty CCS-päivitys. Kumpaa pistoolia siellä teslan laturilla tulisi käyttää?
Itse olen aina sitä ”vanhaa” käyttänyt, niin ei tarvitse adapterin kanssa kikkailla turhaan vaan senkun ottaa tolpasta ja laittaa kiinni.
 
Nyt tuli jo tekstaria että tee jutut tililtä valmiiksi(vaihtoauton tarjoaminen) paljon autoja tulossa toimitukseen. Uusi YLR siis tilattu tuossa hinnan tippumisen jälkeen.

Sanotaan myös että ilmoita jos et voi ottaa autoa vastaan vielä.

Eli ilmeisesti tosiaan nopeasti saisi nyt. Mitenköhän käy jos sanoo että ei vielä? Toiveissa olisi toimitus touko/kesäkuussa kun ei ole talvirenkaita enkä jaksaisi nyt kiireellä niitä hankkia ja alkaa siinä pihalla tms vaihtamaan jne . Vaan tarkoitus oli kesän aikana etsiä hyvät diilit vanteista ja renkaista niin säästäisi jotain siihen teslan 3000€ hintaan nähden. Lisäksi kotilatauksen onnistuminenkin selviää vasta kuukauden päästä.
 
Nyt tuli jo tekstaria että tee jutut tililtä valmiiksi(vaihtoauton tarjoaminen) paljon autoja tulossa toimitukseen. Uusi YLR siis tilattu tuossa hinnan tippumisen jälkeen.
Millaista hintaa Tesla antaa vaihtoautoista, vai ottavatko edes muita kuin Tesloja?
 
Täällä on ollut paljon puhetta rahoituksen suhteen DNB ja Santanderista, missä vaiheessa tilausprosessia rahoitusyhtiö sitten valitaan? Teslan sivuilla mainitaan tällä hetkellä vain tuo DNB. Ja onko tietoa pystyykö tuota kiinteäkorkoista rahoitusta maksamaan nopeammin pois vai tuleeko joka tapauksessa maksettavaksi laskennalliset korkoerät laina-ajalta?
 
Nyt tuli jo tekstaria että tee jutut tililtä valmiiksi(vaihtoauton tarjoaminen) paljon autoja tulossa toimitukseen. Uusi YLR siis tilattu tuossa hinnan tippumisen jälkeen.

Sanotaan myös että ilmoita jos et voi ottaa autoa vastaan vielä.

Eli ilmeisesti tosiaan nopeasti saisi nyt. Mitenköhän käy jos sanoo että ei vielä? Toiveissa olisi toimitus touko/kesäkuussa kun ei ole talvirenkaita enkä jaksaisi nyt kiireellä niitä hankkia ja alkaa siinä pihalla tms vaihtamaan jne . Vaan tarkoitus oli kesän aikana etsiä hyvät diilit vanteista ja renkaista niin säästäisi jotain siihen teslan 3000€ hintaan nähden. Lisäksi kotilatauksen onnistuminenkin selviää vasta kuukauden päästä.
Voit siirtää yhden kerran seuraavaan erään.

Täällä on ollut paljon puhetta rahoituksen suhteen DNB ja Santanderista, missä vaiheessa tilausprosessia rahoitusyhtiö sitten valitaan? Teslan sivuilla mainitaan tällä hetkellä vain tuo DNB. Ja onko tietoa pystyykö tuota kiinteäkorkoista rahoitusta maksamaan nopeammin pois vai tuleeko joka tapauksessa maksettavaksi laskennalliset korkoerät laina-ajalta?
Kun teet tilauksen niin pääset Teslan tilin kautta valitsemaan kumpaa käytät. Korko lukitaan vasta toimituksessa. Sitä ennen saat vain päätöksen saatko luottoa arvioidulla erällä. Voimassa 14 päivää.

Maksuerät on samat koko ajan.
 
Kun teet tilauksen niin pääset Teslan tilin kautta valitsemaan kumpaa käytät. Korko lukitaan vasta toimituksessa. Sitä ennen saat vain päätöksen saatko luottoa arvioidulla erällä. Voimassa 14 päivää.

Maksuerät on samat koko ajan.

Mites tuo menee, kun sivujen laskurin mukaan ei pysty tuomaan pöytään kuin maksimissaan 50% käsirahaa. Jos sanotaan, että kuvitteellinen rahoitustarve on 10-20% hankintahinnasta niin pystyykös tätä säätämään jotenkin jälkikäteen vai onko sitten syytä unohtaa Teslan tarjoamat rahoittajat?

Eihän tästä 50% rajasta muuten olisi haittaa, mutta jos kiinteät maksuerät lukitaan sen mukaan eikä sitä pysty nopeammin lyhentämään niin tulee kalliit viimeiset 10k
 
Mites tuo menee, kun sivujen laskurin mukaan ei pysty tuomaan pöytään kuin maksimissaan 50% käsirahaa. Jos sanotaan, että kuvitteellinen rahoitustarve on 10-20% hankintahinnasta niin pystyykös tätä säätämään jotenkin jälkikäteen vai onko sitten syytä unohtaa Teslan tarjoamat rahoittajat?

Eihän tästä 50% rajasta muuten olisi haittaa, mutta jos kiinteät maksuerät lukitaan sen mukaan eikä sitä pysty nopeammin lyhentämään niin tulee kalliit viimeiset 10k
Voit lyhentää kyllä nopeammin eli tehdä ylimääräisen lyhennyksen. Tilauksen jälkeen Teslan myyjä kyllä soittelee ja voitte käydä rahoituksen läpi. Saat isommankin käsirahan.
 
Jahans, ahkera F5-näppäily Tesla-tilillä tuotti tulosta ja MY toimitusaika-arvio muuttui TBD:stä maaliskuu 08-24. VIN ei vielä tiedossa. Hyvä homma jos tuo arvio on edes suunnilleen oikea, helpottaa valmistautumista.
 
Myynnissä olevien käytettyjen Teslojen määrä lähti laskuun hinnanalennusten jälkeen, eli menevät taas kaupaksi. Pari viikkoa sitten oli ~1050 Teslaa myynnissä, nyt 984. Varmasti vaikuttaa kun autoliikkeistä saa halvempaa rahoitusta.
 
en tiedä sitten minkälaisia kauppoja saavat vaihtureiden kanssa aikaan mutta kyllä nää Suomen käytettyjen hinnat on vielä ihan metsässä….ainakin y osalta.
 
en tiedä sitten minkälaisia kauppoja saavat vaihtureiden kanssa aikaan mutta kyllä nää Suomen käytettyjen hinnat on vielä ihan metsässä….ainakin y osalta.
Jep näin on. Paria käytettyä tuossa seurannut, niin tänään oli poistuneet molemmat myynnistä.

Hinnat noissa oli 2000e ja 4000e yli uuden hinnan (2022 malleja molemmat). Kai noista on sitten tingitty reilusti tai saatu yliarvoa omalle vaihdolleen.

Rahoituskorot on monella ihan poskettomia (esim k-auton 7-8% todellinen). Autokeskuksella oli halvin, joku 3,5 todellinen) jonka sai 1,99+kulut jos otti sen niiden turvan.
 
Kattelin mobile.de niin siellä on tullut hinnat jo alas….sieltä saa -22 mallin performancen jo valita 55.000E
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa myös huomioida, että osa on voinut ottaa auton pois myynnistä, mikäli ei ole pakkomyynti edessä.

Mutta katson ilolla Teslan nykyistä hinnoittelua. Se voi pakottaa markkinaa muuttumaan ainakin jossain määrin. Lisäksi ”hintahäirikkö” pitää muuten melko tylsää alaa pienessä liikkeessä.

Ja uskon hintojen taas pomppaavan Teslojenkin kohdalla hetken päästä, jolloin takkiin ottavat vain ne, jotka myyvät autonsa syystä tai toisesta juuri näihin aikoihin.
 
Olipas positiivinen yllätys, että paikallinen korjaamo Kokkolan autohuolta korjaa myös Tesloja. Ilmeisesti varsin kattavat rempat onnistuu, ainakin näin puhelimessa sanoivat. Näyttäisi some kanavilla olevan myös akun korjauksesta materiaalia. Oma tapaushan oli sellainen, että yksi parkkitutkista ilmeisesti rikki. Lukeepi teksti Park Assistant Not Available. Välillä toimii mutta yleensä ei. Auto Model S -14. Teslalla kesti melkein kk ottaa pyyntö käsittelyyn ja ensimmäinen aikakin vasta kolmen viikon päästä. Lisäksi pitäisi ottaa töistä vapaata, että saa auton roudattua Tampereelle. En näe kohdallani syytä, että miksi vaivaisin Teslan ruuhkautunutta huoltoa korjauksissa. Toki tilanne olisi eri, jos autossa olisi vielä takuuta jäljellä.

Hajosihan tästä myös vänkärin puolen takakahva. Siihen tilasin suomalaiselta toimittajalta uuden johtosarjan (paremmat johdot+mikrokytkimet) hintaan 58€. Ei paha. Pitää viikonloppuna tehdä vähän omatoimi remppaa.
 
Kannattaa myös huomioida, että osa on voinut ottaa auton pois myynnistä, mikäli ei ole pakkomyynti edessä.

Mutta katson ilolla Teslan nykyistä hinnoittelua. Se voi pakottaa markkinaa muuttumaan ainakin jossain määrin. Lisäksi ”hintahäirikkö” pitää muuten melko tylsää alaa pienessä liikkeessä.

Ja uskon hintojen taas pomppaavan Teslojenkin kohdalla hetken päästä, jolloin takkiin ottavat vain ne, jotka myyvät autonsa syystä tai toisesta juuri näihin aikoihin.
Ostaako porukka käteisellä nämä vai? Korothan on ihan järkyttävät.
 
Onhan ne mutta minkäs teet. Tietysti jos löytää kauppiaan joka tarjoaa edes kohtuullisen koron vaikka Teslan nykyiseen verrattuna.
Joko Tesla tulee vastaan korossa tai joku muu koska näillä koroilla ei juuri ole järkevää ostaa kuin pakon edessä.
 
Joko Tesla tulee vastaan korossa tai joku muu koska näillä koroilla ei juuri ole järkevää ostaa kuin pakon edessä.
Niin, eiköhän nuo käytetyt hyvin vahvasti istu liikkeiden varastossa sen takia että osa ei edes halua tarjota kilpailukykyistä korkoa plus että käyttettyjen hinnat ovat edelleen ylihintaisia.

Ja kaippa löytyy porukkaa jolta löytyy hyvä vaihtari + säästöjä kerätty että pystyisi sen välin maksamaan.

EDIT: Eikä nuo korot taida ihan heti olla laskemassa kun katselee tilannetta.
 
Tämä on hyvä työkalu autorahoituksen laskemiseen: Autorahoituksen laskuri

Kun täälläkin paljon koroista puhutaan, niin ei erot nyt niin dramaattisia ole prosenttimuutosten jälkeen, kuin ajatellaan. Esimerkiksi 1%-yksikön muutos 50 000 euron rahoituksesta nostaa kuukausierää 22 euroa (72kk rahoitusaika). Toki 6 vuodessa tekee jo jotain, mutta useinhan autoakaan ei koko rahoitusaikaa pidetä itsellään, vaan vaihdetaan seuraavaan.
 
Neljän prosentin korko autoon olisi kymmenisen vuotta sitten ollut ostajasta ihan edullinen vielä. Toki sähköautojen hinnat korostavat korkovaikutusta.
 
Tämä on hyvä työkalu autorahoituksen laskemiseen: Autorahoituksen laskuri

Kun täälläkin paljon koroista puhutaan, niin ei erot nyt niin dramaattisia ole prosenttimuutosten jälkeen, kuin ajatellaan. Esimerkiksi 1%-yksikön muutos 50 000 euron rahoituksesta nostaa kuukausierää 22 euroa (72kk rahoitusaika). Toki 6 vuodessa tekee jo jotain, mutta useinhan autoakaan ei koko rahoitusaikaa pidetä itsellään, vaan vaihdetaan seuraavaan.
Ei varmasti, jos elää tätä kuukausitaloutta ja muusta viis. Mutta jos mietit sen auton kokonaiskustannusta niin onhan niillä nyt huomattava ero.
 
Tämä on hyvä työkalu autorahoituksen laskemiseen: Autorahoituksen laskuri

Kun täälläkin paljon koroista puhutaan, niin ei erot nyt niin dramaattisia ole prosenttimuutosten jälkeen, kuin ajatellaan. Esimerkiksi 1%-yksikön muutos 50 000 euron rahoituksesta nostaa kuukausierää 22 euroa (72kk rahoitusaika). Toki 6 vuodessa tekee jo jotain, mutta useinhan autoakaan ei koko rahoitusaikaa pidetä itsellään, vaan vaihdetaan seuraavaan.
Niin no jos peilaa hetken taaksepäin niin onhan se jo aika iso pamaus jos korko on nyt 4-5x mitä se on ollut vuosi-pari sitten.
 
Joko Tesla tulee vastaan korossa tai joku muu koska näillä koroilla ei juuri ole järkevää ostaa kuin pakon edessä.

Joo onhan noissa koroissa aika maksaminen, mikäli autoon tarvitsee isosti rahoitusta. Harva varmasti käteisellä autoa ostaa, mutta osarilla isommin tai pienemmin. Koron osuus siinä sitten iso tai vielä isompi. Nyt kun Tesla tarjoaisi vielä tuon edullisen koron, niin melkein pitäisi vakavasti alkaa harkitsemaan auton ostoa.
 
Kuinka paljon mietitte tulevia päivityksiä uutta autoa tilatessa? Jotenkin vaan sellainen fiilis että heti jos otan auton vastaan niin seuraavana päivänä julkaistaan joku todella suuri parannus ja hinnatkin tippuvat puoleen jne.

Hw4 paremmilla kameroilla ja hd tutkalla ilmeisesti tulossa ja 2024 ehkä joku isompi facelift?

Tosin koskaan ei tietysti pysty hankkimaan mitään jos näin ajattelee. Mutta silti jotenkin tuntuu tyhmältä jos ostaa uuden kalliin auton ja se voi olla heti "vanha". Toki sitten kun tulee hw4.0 niin jäisi odottamaan että tulee 5.0 jne. Eli lopulta ei tosiaan koskaan saisi autoa.

Vähän kyllä epäilyttää parkkitutka asia. Todella ahdas paikka ajaa sisäpihalle ja koeajoin Yn jossa oli parkkitutkat ja se oli kyllä tuossa kohdassa todella hyvä. Ilman tutkiakin varmaan pääsee, mutta on varmaan aina aika haastava tilanne. Ja tuleeko siitä visionista koskaan toimivaa? Vähän epäilen kun ei ole mitään etukameraa.
 
Kuinka paljon mietitte tulevia päivityksiä uutta autoa tilatessa? Jotenkin vaan sellainen fiilis että heti jos otan auton vastaan niin seuraavana päivänä julkaistaan joku todella suuri parannus ja hinnatkin tippuvat puoleen jne.

Hw4 paremmilla kameroilla ja hd tutkalla ilmeisesti tulossa ja 2024 ehkä joku isompi facelift?

Tosin koskaan ei tietysti pysty hankkimaan mitään jos näin ajattelee. Mutta silti jotenkin tuntuu tyhmältä jos ostaa uuden kalliin auton ja se voi olla heti "vanha".
Niin eipä noita parane mwittiä kun muuten odottelet jatkuvasti. Vähän sama kuin tietokoneiden/puhelinten jne kanssa.
 
Teslan tulos oli odotetun hyvä. Hinnanalennukset näkyvät marginaalissa vasta q1 tuloksessa. Edelleen tesla väittää CyberTruck:in tuotannon alkavan myöhemmin tänä vuonna ja kasvutavoitteen olevan 50% vuodessa. Jokin next gen alusta on myös työn alla mistä kerrotaan lisää sijoittajapäivän tilaisuudessa. Tilaisuus on maaliskuun ensimmäisenä päivänä 2023.

2022 liikevoitto(automotive gross profit) ennen veroja 20.354miljardia. Tätä olis kiva verrata kilpailijoihin,... Jännä nähdä miten liikevoitto kehittyy 2023 aikana. Alennetut hinnat heikentävät tulosta, toisaalta tehtaiden ylösajoon menee vähemmän rahaa ja voluumi lienee oleellisesti isompi 2023 kuin 2022.


sijoittajadekki missä on paljon dataa: https://tesla-cdn.thron.com/static/GZR0GS_TSLA_Q4_2022_Update_PVPJAG.pdf?xseo=&response-content-disposition=inline;filename="b7871185-dd6a-4d79-9c3b-19b497227f2a.pdf"
 
Itse ostan autoa, en tietokonetta. Kun säädän niin säädän sitten Linuxilla, mutta auton kohdalla toivon että homma yksinkertaisesti toimisi.

Noin yleisesti Teslan kohdalla lähtisin siitä, että se mikä toimii nyt niin oletan toimivan ja sen perusteella hankkisin.

Lupaukset siitä ja tuosta ovat pelkkää ilmaa eikä päivityksiin kannata ladata mitään odotuksia (koskee muitakin autovalmistajia ihan samalla tavalla). Parannukset ovat toki jees, mutta usein vanhojen vikojen kanssa pärjää paremmin kuin uusien :). Sinänsä autoissa perinteisesti on ollut (ja tuntuu sähkiksissäkin olevan), että ensimmäinen generaatio on täynnä enemmän ja vähemmän ongelmia joten jos luotettavan kulkineen haluaa niin yleensä se toinen tai vasta kolmas versio samasta mallista on järkeä ostaa.

Toki kun Teslan refresh politiikka on vähän erilainen, niin sekoittaa vähän pakkaa.
 
Sijoittajapuhelussa musk sanoi, että pitkän aikavälin kilpailuetu teslalla on valmistuspuolella. Haluavat olla paras valmistaja. Haluavat tehdä mahdollisimman paljon autoja ja tästä lisäuutisia maaliskuussa. Hinta on oleellinen, moni haluaa teslan, mutta ei ole varaa ostaa. Marginaalit mahdollistavat hinnalla pelaamisen.

edit. Musk ja se toinen heppu sanoivat vastauksena sijoittajakysymykseen, että kysyntä ylittää jälleen tuotantokapasiteetin. Tämän vuoksi osassa malleista tuunataan hintaa hieman ylöspäin.

edit2. musk "CyberTruck will have hardware 4", hw3 - hw4 päivitys kysymykseen musk sanoi"I don't think that will be needed". ja pitkä selitys miksi hw3 tulee olemaan ihan hyvä(uskokoon ken haluaa, mutta näin sanottiin striimissä). Antaisi olettaa että hw3:sta ei saa päivitettyä hw4:een, mutta softatuki jatkunee.

edit3. CT valmistus alkaa "sometime this summer". Perään pitkä selitys miten alussa valmistetaan hyvin vähän autoja ennen kuin massavalmistus saadaan optimoitua ja valmistusmäärä kasvaa exponentiaalisesti. Kuulostaa siltä, että edes joku saa CT:n käsiinsä tänä vuonna.

edit4. Jos kaikki menee luikkaasti niin mahdollisuus teslalla valmistaa 2 miljoonaa autoa 2023 vuonna. Tämä ei kuitenkaan ole kiveen kirjoitettua, kun kaikenlaista voi tapahtua. 2 miljoonaa autoa 2023 ei ole lupaus vaan mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka paljon mietitte tulevia päivityksiä uutta autoa tilatessa? Jotenkin vaan sellainen fiilis että heti jos otan auton vastaan niin seuraavana päivänä julkaistaan joku todella suuri parannus ja hinnatkin tippuvat puoleen jne.

Hw4 paremmilla kameroilla ja hd tutkalla ilmeisesti tulossa ja 2024 ehkä joku isompi facelift?

Tosin koskaan ei tietysti pysty hankkimaan mitään jos näin ajattelee. Mutta silti jotenkin tuntuu tyhmältä jos ostaa uuden kalliin auton ja se voi olla heti "vanha". Toki sitten kun tulee hw4.0 niin jäisi odottamaan että tulee 5.0 jne. Eli lopulta ei tosiaan koskaan saisi autoa.

Vähän kyllä epäilyttää parkkitutka asia. Todella ahdas paikka ajaa sisäpihalle ja koeajoin Yn jossa oli parkkitutkat ja se oli kyllä tuossa kohdassa todella hyvä. Ilman tutkiakin varmaan pääsee, mutta on varmaan aina aika haastava tilanne. Ja tuleeko siitä visionista koskaan toimivaa? Vähän epäilen kun ei ole mitään etukameraa.
Itse oon tyytyväinen siihen vanhaan 3.0 tietokoneeseen. Toki tuo nykyinen Ryzen olisi tämän hetken paras ja huonompaa ei tarvitse.

Nykyisessä Y:ssä ei vikoja ole, paitsi tosiaan parkkitutkia ei ole, eikä tule. Visionista ei kannata odottaa mitään.
 
Ihan odotettua taputtelua. CT viivästyy ja HW4 blokattu FSD ostajilta.
 
Nykyisessä Y:ssä ei vikoja ole, paitsi tosiaan parkkitutkia ei ole, eikä tule. Visionista ei kannata odottaa mitään.

Onko muuten joku nähnyt Y -mallin parkkitestejä automaattiparkkeeraamisella? Malli3:n uudempia versioita toi britti (Symons) testaili parkkihalleissa yms. ja eihän se mitään paikkaa löytänyt tai jos tien varresta löysi niin ei osannut parkkeerata kunnolla (vs. Bmw, Ford yms.). Vanhempi Tesla toimi paremmin, niin kiinnostaisi onko softa ja kamerat edistyneet ja ottaneet kiinni sen alkuperäisen toimivuuden.

Vai onko ko. ominaisuutta Y:ssä ollenkaan kun ei ole niitä tutkia enää?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 756
Viestejä
4 477 514
Jäsenet
74 009
Uusin jäsen
lieko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom