Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eikös S/X tullut moinen ~4v sisään, ensin hinta nousi, alettiin jobbaamaan kuten mY:tä nyt ja sitten yhtäkkiä paloikin näpit?
Kyllä. Tuon uutisen mukaan noin 3.3.2019.

 
April 1st kuulostaa kyllä hyvinkin trollaukselta. Toinen asia mikä viittaa trollaukseen on, että isoimmat tesla uutissaitit eivät ole tästä uutisoineet.
 
Yllättävästi noiden käytettyjen hinnat eivät ole oikein vieläkään muuttuneet. Nettiauto täynnä mm 2021 malleja joiden hinnat edelleen korkeammat kuin uusien mallien.
 
Ei kai nyt kukaan usko että joku random palveluneuvoja tietäisi etukäteen hinnannousut? Tai että Tesla yleensä päättäisi hinnannostoista 3kk etukäteen?
 
Yllättävästi noiden käytettyjen hinnat eivät ole oikein vieläkään muuttuneet. Nettiauto täynnä mm 2021 malleja joiden hinnat edelleen korkeammat kuin uusien mallien.
Y mallia kai vielä niin niukasti markkinoilla, että hinnatkin on korkealla?

Model 3:sta saisi vähän halvemmalla, mutta eipä sitä ole järkeä ostaa. Y on isompi ja koukunkin saa siihen tarvittaessa jälkikäteen lisättyä.

Ei kai nyt kukaan usko että joku random palveluneuvoja tietäisi etukäteen hinnannousut? Tai että Tesla yleensä päättäisi hinnannostoista 3kk etukäteen?
Niinpä. Vielä ei ole edes S ja X hinnat ehtineet laskea.

Tesla vaan lisää valmistusmääriä, eli luultavasti hinnat nyt taas pysyy, jos se tuotanto vaan saataisiin jonnekkin myytyä.
 
2022 tesla valmisti reilun 1.4miljoonaa autoa ja myi reilun 1.3miljoonaa. Kai se 2023 valmistuskapasiteetti on jossain 2miljoonan auton kohdalla +-jotain. Mielenkiintoista nähdä, että jos/kun tuo 2 miljoonaa autoa valmistetaan, että miten käyvät kaupaksi. Hinnallahan tuossa varmaan tesla joutuu pelaamaan etenkin kun ottaa huomioon mihin suuntaan talous menee. Hinnat saattavat asettua huomattavankin houkuttelevaksi, että tuotanto saadaan myytyä ja tehtaita saadaan ajettua täydellä kapasiteetilla.
 
Yllättävästi noiden käytettyjen hinnat eivät ole oikein vieläkään muuttuneet. Nettiauto täynnä mm 2021 malleja joiden hinnat edelleen korkeammat kuin uusien mallien.

Eiköhän ne pysy vielä hetken ylhäällä, mutta vimeistään kun ensimmäisiä -23 malleja aletaan dumppaan saksasta käytännössä uusina tänne niin eiköhän hinnat tule lähelle 50k AWD osalta.

Sikäli kyllä erikoista, että ihmisiä noi -21 mallit kiinnostaa. Teslan jos jonkin kohdalla luulisi maksimitakuun olevan se tärkein varuste ;) Plus saa koukkua ja hattuhyllyä samaan rahaan. Ja kun ei kukaan voi olla edes varma, että ne tutkat on enää 6kk päästä käytössä...
 
Eiköhän ne pysy vielä hetken ylhäällä, mutta vimeistään kun ensimmäisiä -23 malleja aletaan dumppaan saksasta käytännössä uusina tänne niin eiköhän hinnat tule lähelle 50k AWD osalta.

Sikäli kyllä erikoista, että ihmisiä noi -21 mallit kiinnostaa. Teslan jos jonkin kohdalla luulisi maksimitakuun olevan se tärkein varuste ;) Plus saa koukkua ja hattuhyllyä samaan rahaan. Ja kun ei kukaan voi olla edes varma, että ne tutkat on enää 6kk päästä käytössä...
onhan siinä tosiaan jo pari vuotta sitten mennyt tästä 4v takuusta, tosin siihen taisi tulla vielä se 1v/80tkm takuu sen jälkeen. Itsekin asettanut rajan tuohon 2022 malliin, mutta ei noita kovin monia tällä hetkellä ole myynnissä ja hinnat tosiaan yli sen mitä uusia saa, tosin osassa saattaa olla toisen renkaat mukana, mutta esim koukku puuttuu (eli se olis heti se 1500e lisää jos sille tarvetta). Tutkat olis alkuvuoden malleissä, mutta disabloidaanko ne sitten kokonaan kun "Vision" tulee jakeluun "valmiina".

Tuossa just olisi yks 2022 malli, ajettu alle 7000km. Käyttöönottopäivä/rekisteröintipäivä kuitenkin 02/22 eli liekkö sitten joku euroopasta muilutettu yksilö joka vaan myyty suoraan autokaupalle.
 
Käytettyjen hintataso Suomessa pitäisi olla sähkisten osalta Saksa + 2ke noin karkeasti eli kannattaa seurata mobile.den hintatasoja

Tällä hetkellä halvin Y LR on tasan 48K
 
Joo ei suomessa ihan tuollaisiin päästä, nettiautossa taisi halvin Y olla 54k
 
onhan siinä tosiaan jo pari vuotta sitten mennyt tästä 4v takuusta, tosin siihen taisi tulla vielä se 1v/80tkm takuu sen jälkeen. Itsekin asettanut rajan tuohon 2022 malliin, mutta ei noita kovin monia tällä hetkellä ole myynnissä ja hinnat tosiaan yli sen mitä uusia saa, tosin osassa saattaa olla toisen renkaat mukana, mutta esim koukku puuttuu (eli se olis heti se 1500e lisää jos sille tarvetta). Tutkat olis alkuvuoden malleissä, mutta disabloidaanko ne sitten kokonaan kun "Vision" tulee jakeluun "valmiina".

Tuossa just olisi yks 2022 malli, ajettu alle 7000km. Käyttöönottopäivä/rekisteröintipäivä kuitenkin 02/22 eli liekkö sitten joku euroopasta muilutettu yksilö joka vaan myyty suoraan autokaupalle.
21 mallista jo puolet takuusta mennyt ja esim lämpöpummpuongelmia ollut ja se on heti reilu 4k€ jos hajoaa takuun jälkeen. Sitten vielä koukku ja prossukin on vanha niin maksaisin ihan maks 45k€ jos sitäkään, ehkä ennemmin 40k€. Mutta hinnat kun ovat mitä ovat niin tilasin uuden.

Edit: tosin luulen että hintataso tulee kohta aika paljon alaspäin koska joidenkin on ehkä pakko päästä autosta eroon ja aika harva ostaa noin kovilla hinnoilla vanhaa kun uudenkin saa.
 
Eiköhän ne pysy vielä hetken ylhäällä, mutta vimeistään kun ensimmäisiä -23 malleja aletaan dumppaan saksasta käytännössä uusina tänne niin eiköhän hinnat tule lähelle 50k AWD osalta.

Eipä niitä ennen -24 tule, hetken saa siis vielä odotella. Saksassa muuttui nuo tukisäännöt.
 
Ihan hyvä väistö automaatiolta, mutta olishan tuohon voinut aikaisemminkin reagoida pysähtymällä,... Liekä kamera näki ihan viime tingassa kävelijän?

 
Eipä niitä ennen -24 tule, hetken saa siis vielä odotella. Saksassa muuttui nuo tukisäännöt.
Niin se tosiaan taisi olla, että vuoden omistajuus vaaditaan. Lisäksi tuki on enää vain 3000€, eli aivan niin halpoja sähköautoja ei ehkä tule?


"Yli 40 000 euroa maksavien autojen kannustimet tippuvat 5 000 eurosta 3 000 euroon vuonna 2023. Yli 65 000 euroa maksavien autojen ostamista ei tueta Saksan valtion toimesta ollenkaan."
 
Ihan hyvä väistö automaatiolta, mutta olishan tuohon voinut aikaisemminkin reagoida pysähtymällä,... Liekä kamera näki ihan viime tingassa kävelijän?


Lienee FSD beta? Koska AP ei väistöjä tee ilman että kuski väistää.

Edit. Taitaa olla siltä osin feikki että kuljettaja väisti ihmistä. Outoa että Elon luulee oman järjestelmänsä tekevän tätä.

Vuonna 2020 tais mennä siten että hinnat nousivat/laskivat vuosineljättäin. Eli ”huhussa” on sen verran pointtia.
 
Viimeksi muokattu:
Niin se tosiaan taisi olla, että vuoden omistajuus vaaditaan. Lisäksi tuki on enää vain 3000€, eli aivan niin halpoja sähköautoja ei ehkä tule?


"Yli 40 000 euroa maksavien autojen kannustimet tippuvat 5 000 eurosta 3 000 euroon vuonna 2023. Yli 65 000 euroa maksavien autojen ostamista ei tueta Saksan valtion toimesta ollenkaan."
Nämä tuet pilasivat markkinatalouden.
 
Näkyykö saksassa muuten edelleen teslan sivuilla hinnat tukien jälkeen? Eli esim karvalakki M3 hinta teslan saksan sivuilla 44k on todellisuudessa 47k (-3k tuki) eli tismalleen sama hinta kuin suomessa? Vai onko hinta 41k tuen jälkeen?
 
Nyt vuoden alustako noi tuet Saksassa muuttui? Varmaan sitten rauhoittaa suomenkin markkinaa tämän vuoden aikana kun vähenee saksalaisilla tuo myytäväksi ostaminen.
 
Näkyykö saksassa muuten edelleen teslan sivuilla hinnat tukien jälkeen? Eli esim karvalakki M3 hinta teslan saksan sivuilla 44k on todellisuudessa 47k (-3k tuki) eli tismalleen sama hinta kuin suomessa? Vai onko hinta 41k tuen jälkeen?
Ainakin ennen olivat tukien kanssa. Klikkaamalla ”ostoskoriin” saa tiedot onko siellä se lauseke vielä.
 
Ainakin ennen olivat tukien kanssa. Klikkaamalla ”ostoskoriin” saa tiedot onko siellä se lauseke vielä.

Valmistajan osuus tuesta on hinnoissa, mutta saavat tuosta vielä tosta pois niin että RWD:n hinta on noin 41ke ja LR 51ke. Vähän kateeksi meinaa käydä ku eiköhän noi oo jotain eu:lta saatuja tukirahoja tms.
 
Valmistajan osuus tuesta on hinnoissa, mutta saavat tuosta vielä tosta pois niin että RWD:n hinta on noin 41ke ja LR 51ke. Vähän kateeksi meinaa käydä ku eiköhän noi oo jotain eu:lta saatuja tukirahoja tms.
Valtion antamia rahoja. Saksa on teollisuusmaa ja sillä on rahaa vs köyhä Suomi.
 
Jotain siellä on ollut kun Kiinassa hintaa laskettiin 3-4 kertaa. Itse epäilen että ylituotantoa.
Taitaa olla vähän hätähuuto. Teslan osake syöksyi viime vuonna yli 70%, eikä odotetut myyntimäärät täyttyneet. Osake palstoilla, missä Tesla kiinnostaa vain lukuina, ei autona, povataan jopa uusia alennuksia. Kiina on kuitenkin automarkkinoissa suurin, Teslallekin toiseksi suurin. Esim. Model 3 näyttää maksavan vähän yli 30 ja Y 35 nopeasti laskettuna. Hintasota on tuolla näemmä aika kovaa.
 
Taitaa olla vähän hätähuuto. Teslan osake syöksyi viime vuonna yli 70%, eikä odotetut myyntimäärät täyttyneet. Osake palstoilla, missä Tesla kiinnostaa vain lukuina, ei autona, povataan jopa uusia alennuksia. Kiina on kuitenkin automarkkinoissa suurin, Teslallekin toiseksi suurin. Esim. Model 3 näyttää maksavan vähän yli 30 ja Y 35 nopeasti laskettuna. Hintasota on tuolla näemmä aika kovaa.
Onhan se joo näin. Isoimmat dropit otti Twitter ostosten aikaan. Nyt stabiloituu mutta matkaa on vielä. Eiköhän sama jatku että 110% panostus FSDn ja katsotaan taas miten käy.
 
Taitaa olla vähän hätähuuto. Teslan osake syöksyi viime vuonna yli 70%, eikä odotetut myyntimäärät täyttyneet. Osake palstoilla, missä Tesla kiinnostaa vain lukuina, ei autona, povataan jopa uusia alennuksia. Kiina on kuitenkin automarkkinoissa suurin, Teslallekin toiseksi suurin. Esim. Model 3 näyttää maksavan vähän yli 30 ja Y 35 nopeasti laskettuna. Hintasota on tuolla näemmä aika kovaa.

Koko tekkiala on vähän hädissään. Google irtisanoo 12000, amazon 18000, microsoft 10000, twitter irtisanoi,... Kaikkien noiden osakekurssit ovat myös syöksyneet mukaanlukien amd ja nvidia. Apple on kestänyt markkinaheiluntaa paremmin, mutta applen kurssikehitystäkin voisi kuvailla syöksymis sanalla.

Aikaisemmin ketjuun linkattu nordnetin tuubipätkä on mielenkiintoinen. Siinä spekuloivat, että lyhyellä tähtäimellä teslan hinnanalennukset johtavat niin isoon muutokseen voittomarginaalissa, että teslan kurssi jatkaa laskemista. Pitkällä aikavälillä, kun päästään parempaan makroekonomiseen tilanteeseen tesla on melko varmasti vahva firma, mutta sijoittajat katsovat asioita hyvin lyhyellä perspektiivillä. Toki tuo on vain spekulaatiota. On ihan mahdollista että osakekurssin pohja on jo löydetty ja yhtälailla mahdollista, että pahimmat ajat ovat vielä edessäpäin. Kurssikehitys riippuu tosi paljon siitä kuinka alas hinta pitää painaa, että tehtailta tuleva entistä isompi automäärä saadaan kaupaksi. Jos jengi saa kenkää, korot nousee, ajat ovat entistä epävarmemmat niin autonvaihto ei ehkä ole enää prioriteettilistan kärjessä.
 
Koko tekkiala on vähän hädissään. Google irtisanoo 12000, amazon 18000, microsoft 10000, twitter irtisanoi,... Kaikkien noiden osakekurssit ovat myös syöksyneet mukaanlukien amd ja nvidia. Apple on kestänyt markkinaheiluntaa paremmin, mutta applen kurssikehitystäkin voisi kuvailla syöksymis sanalla.

Aikaisemmin ketjuun linkattu nordnetin tuubipätkä on mielenkiintoinen. Siinä spekuloivat, että lyhyellä tähtäimellä teslan hinnanalennukset johtavat niin isoon muutokseen voittomarginaalissa, että teslan kurssi jatkaa laskemista. Pitkällä aikavälillä, kun päästään parempaan makroekonomiseen tilanteeseen tesla on melko varmasti vahva firma, mutta sijoittajat katsovat asioita hyvin lyhyellä perspektiivillä. Toki tuo on vain spekulaatiota. On ihan mahdollista että osakekurssin pohja on jo löydetty ja yhtälailla mahdollista, että pahimmat ajat ovat vielä edessäpäin. Kurssikehitys riippuu tosi paljon siitä kuinka alas hinta pitää painaa, että tehtailta tuleva entistä isompi automäärä saadaan kaupaksi. Jos jengi saa kenkää, korot nousee, ajat ovat entistä epävarmemmat niin autonvaihto ei ehkä ole enää prioriteettilistan kärjessä.
Olettaisin että jo saavat Tesla Model 2 tjsp halpiksen ulos niin sen kysyntä on hyvällä tasolla.
 
Se mitä yritin sanoa, että tänhetkinen vaikea makroekonominen tilanne lytistää aikalailla koko tekki ja autosektorin myyntiä. Tässä tilanteessa valmistusmäärien aggressiivinen ylöspäin skaalaaminenmitä tesla tekee on sangen hankalaa ellei tingitä isosti katteista. Toisaalta tämä makroekonominen tilanne todnak. menee ohi 1v-2v sisään ja tilanne normalisoituu. Tässä voi osakekurssia miettiä kuukausien, vuoden ja pitkän ajan tähtäimellä. Sitä päätyy aika eri tulokseen jos vaihtelee horisonttia missä miettii teslan tilannetta.

Se mikä teslassa on hyvää niin heillä on kassa kunnossa ja hyvät marginaalit. Firma ei tule olemaan ongelmissa vaikka katteista tingitään. Ne aikaisemmin ketjuun linkatut toiset autofirmat joilla katteet on oleellisesti pienemmät niin on vaikea elvyttää/lisätä kysyntää hinnanalennuksilla, kun se painaisi helposti tuloksen tappiolle. Mutta ehkä nää jutut kuulus enempi johonkin sijoitusketjuun.
 
Taitaa olla vähän hätähuuto. Teslan osake syöksyi viime vuonna yli 70%, eikä odotetut myyntimäärät täyttyneet. Osake palstoilla, missä Tesla kiinnostaa vain lukuina, ei autona, povataan jopa uusia alennuksia. Kiina on kuitenkin automarkkinoissa suurin, Teslallekin toiseksi suurin. Esim. Model 3 näyttää maksavan vähän yli 30 ja Y 35 nopeasti laskettuna. Hintasota on tuolla näemmä aika kovaa.
Kiinassa halvin model 3 maksaa $33.5k ennen veroja, suomessa halvin m3 maksaa 37.9k€ ennen veroja (alvia). Sitten kun otetaan huomioon että EU.ssa on 10% tuontitullit henkilöautoille EU.n ulkopuolelta ja kuljetuskin maksaa, on hinnat aika vertailukelpoiset.
 
Teslan P/E on edelleen autofirmaksi erittäin korkea (vaikkei niin päätös kuin aiemmin) mutta kasvufirmaksi kohtuullinen. Paljon riippuu kummalta kantilta yhtiötä lähestyy.
 

Eikös tuossa nykyisessä long range AWD:ssä ole tuon verran? Ja ilmeisesti myös vanhassa RWD:ssä, mutta näissä LFP-akkuisissa jotain muuta. Jostain björnin videosta bongailin että 220kw näyttäis OBD:n yli tehoksi, eli karvan verran alle 300hp.

Aloin tätä vaan ihmettelemään kun jossain nettiauton ilmoituksissa oli tehoksi mainittu 201hp ...
 
Eikös tuossa nykyisessä long range AWD:ssä ole tuon verran? Ja ilmeisesti myös vanhassa RWD:ssä, mutta näissä LFP-akkuisissa jotain muuta. Jostain björnin videosta bongailin että 220kw näyttäis OBD:n yli tehoksi, eli karvan verran alle 300hp.

Aloin tätä vaan ihmettelemään kun jossain nettiauton ilmoituksissa oli tehoksi mainittu 201hp ...
Jep. Sopisi olemaan noin 220kW, kun autossa on kumminkin aika kookas ja raskas akku.

Power: compare220 kW (295 hp)
 
Ja ilmeisesti myös vanhassa RWD:ssä, mutta näissä LFP-akkuisissa jotain muuta.

LFP akkusia on kahdella eri moottorilla. Model 3:ssa on siis 0-100km/h 6,1s ja 5,6s mallit. 245kW näytti parhaimmillaan tuo mittari hyppäävän Björnin testissä sillä vanhemmalla versiolla.
 
LFP akkusia on kahdella eri moottorilla. Model 3:ssa on siis 0-100km/h 6,1s ja 5,6s mallit. 245kW näytti parhaimmillaan tuo mittari hyppäävän Björnin testissä sillä vanhemmalla versiolla.

Mut näitä ei vissiin Y:ssä ollu kuitenkaan?
 
Y LR autoja oli tosiaan kaksi. Punainen ja valkoinen, mutta ne myytiin nopeasti. Halutumpi tuo LR aika selkeästi, vaikka onhan se vieläkin 7000€ RWD:tä kalliimpi.
Tänäkin aamuna oli listoilla kolme Y LR mallia. Mutta kun soitin, niitä ei ollut Suomessa eikä muuallakaan. Olivat vasta tehtaan valmistusohjelmassa, toimitus olisi ollut maaliskuun lopussa. Eli käytännössä sama aika kuin uudelle tilaukselle. RWD malleista en kysynyt, koska en ollut sellaista hankkimassa.
Teinkin sitten kokonaan uuden tilauksen omilla spekseillä. Eli ei pidä uskoa että niitä löytyy, vaan pitää kysyä.
 
Tänäkin aamuna oli listoilla kolme Y LR mallia. Mutta kun soitin, niitä ei ollut Suomessa eikä muuallakaan. Olivat vasta tehtaan valmistusohjelmassa, toimitus olisi ollut maaliskuun lopussa. Eli käytännössä sama aika kuin uudelle tilaukselle. RWD malleista en kysynyt, koska en ollut sellaista hankkimassa.
Teinkin sitten kokonaan uuden tilauksen omilla spekseillä. Eli ei pidä uskoa että niitä löytyy, vaan pitää kysyä.
Näin ollut aina. Se on vain "mainos".
 
Tänäkin aamuna oli listoilla kolme Y LR mallia. Mutta kun soitin, niitä ei ollut Suomessa eikä muuallakaan. Olivat vasta tehtaan valmistusohjelmassa, toimitus olisi ollut maaliskuun lopussa. Eli käytännössä sama aika kuin uudelle tilaukselle. RWD malleista en kysynyt, koska en ollut sellaista hankkimassa.
Teinkin sitten kokonaan uuden tilauksen omilla spekseillä. Eli ei pidä uskoa että niitä löytyy, vaan pitää kysyä.
Millaista rahoitusta Tesla tarjosi?
 
Ainakin ennen löyty myös eri rahoitustarjoukset (kaksi eri vaihtoehtoa). Tiedä sitten miten nyt.
DNB näkyy sivuilla. Mutta tarjoavat myös Santanderia. Santander oli viime viikolla 4,2% ja DNB hiukan korkeampi 4,5%.

Molemmat ovat sitten rahoitushakemuksia ja eivät sido rahoittajaa. DNB käyttää tuota hyväksi että voivat nostaa korkoa jos niin tarvitsee. Santander vielä toistaiseksi pitää annetusta korosta kiinni mutta heillä myös mahdollisuus nostaa korkoa jos tilanne vaatii.

Rahoitushakemus ja päätös on voimassa 14vrk. Lukeneen siellä Teslan portaalissa tjsp. Sopimuksen voi tehdä vasta kun auton yksilötiedot ovat saatavilla aka toimituspäivänä.
 


Jos Munron jutut kiinnostaa. Tämä hinnan laskemisesta, Munro ennusti sitä jo tovi takaperin ja sehän toteutui.

Mielenkiintoinen kuva tuossa ja nämä kaverit laskeneet kustannukset piirilevyn komponenttitasolla...

tessu.PNG
 
Tänäkin aamuna oli listoilla kolme Y LR mallia. Mutta kun soitin, niitä ei ollut Suomessa eikä muuallakaan. Olivat vasta tehtaan valmistusohjelmassa, toimitus olisi ollut maaliskuun lopussa. Eli käytännössä sama aika kuin uudelle tilaukselle. RWD malleista en kysynyt, koska en ollut sellaista hankkimassa.
Teinkin sitten kokonaan uuden tilauksen omilla spekseillä. Eli ei pidä uskoa että niitä löytyy, vaan pitää kysyä.
Näin ollut aina. Se on vain "mainos".
Aivan. Kannattaa siis varmistaa asia. Aika varmasti on mainosautoja nuo 3 ja Y rwd mallitkin. LR:t hävisi kyllä nopeasti jonnekin taas.

Onnea uuden auton tilauksesta :)
 
65 000€ käytetty Y Performance. CPO takuu, eli ilmeisesti lisänä 1 vuosi tai 20tkm takuuta. Lisäksi parannettu autopilot. Varmaan tuokin saadaan myytyä, vaikka hinta on hieman korkea. Rekisteröity 5.12.2022.


Rekkari löytyy, että on suomessa ilmeisesti.
Rekisterinumero
MOU-333

Edit:
781€ / v vakuutusmaksu kaskon kanssa, kun 3 Performanceen sama noin 740€.
 
65 000€ käytetty Y Performance. CPO takuu, eli ilmeisesti lisänä 1 vuosi tai 20tkm takuuta. Lisäksi parannettu autopilot. Varmaan tuokin saadaan myytyä, vaikka hinta on hieman korkea. Rekisteröity 5.12.2022.


Rekkari löytyy, että on suomessa ilmeisesti.
Rekisterinumero
MOU-333

Edit:
781€ / v vakuutusmaksu kaskon kanssa, kun 3 Performanceen sama noin 740€.
Täydet takuu tuossa on. Joulukuu 2026 tai 80tkm + CPO.
 
2013 Tesla model S johon tehty CCS-päivitys. Kumpaa pistoolia siellä teslan laturilla tulisi käyttää?
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 196
Viestejä
4 423 259
Jäsenet
73 300
Uusin jäsen
Joonaxx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom