Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Edellisessä autossani Audi A6 Avant (S-line) oli vakiona 19" rengastus. Muistaakseni Pirelli P Zero. Myös meikäläisen Model S on vakiorengastuksella eli 19" ja samaan tahtiin tuntuu kuluvan renkaat molemmissa autoissa.

Myös samaan hintaan saa kumit molempiin autoihin ellei lähde poikkeamaan vakiokoosta. Oman kokemukseni mukaan rengaskuluissa ei eroa, kun puhutaan saman kokoluokan polttiksesta ja patteriautosta.
 
Takavetoisissa kuluminen voi näkyä pahemmin, koska sekä veto että regenointi tapahtuvat vain yhdellä akselilla. Siinä kun rengasliike jättää vielä vaihdossa nakit kierrättämättä, niin toinen pari on äkkiä entinen, kun toisella taas menisi vielä kaksikin kautta.
 
Takavetoisissa kuluminen voi näkyä pahemmin, koska sekä veto että regenointi tapahtuvat vain yhdellä akselilla. Siinä kun rengasliike jättää vielä vaihdossa nakit kierrättämättä, niin toinen pari on äkkiä entinen, kun toisella taas menisi vielä kaksikin kautta.
Takarenkailla se nelivetokin kiihdyttää normaalioloissa. Takavetoisella kesärenkailla ehdin ajelemaan viime kesänä 15tkm ja ei mitään silmillä nähtävää kulumiseroa ollut etu- ja takarenkailla.
 
Mulle joskus joku rengasliikkeen tyyppi sanoi että kitkarenkaat kuluvat kesällä eniten motarinopeuksilla koska pehmeä rengas kuumenee lämpimän tien pinnan ja ilmanvastuksen voittamiseen tarvittavan jatkuvan tehon aiheuttaman mikrosutimisen kautta, tiessä aina pieniä epätasaisuuksia ja iskarit eivät pidä rengasta täysin tasaisesti tiessä joten aina kun paine vähän kevenee pienen töyssyn/epätasaisuuden takia, rengas kevenee hieman ja pyörähtää helposti hieman enemmän kunnes taas hidastuu kun palaa tiehen iskarin ansiosta, tämä syö pintaa erityisesti pehmeistä kitkoista mutta myös normirenkaasta. Koskee siis vetäviä renkaita.

Prätkissähän kun mennään autobahnoilla oikeasti kovaa niin takarengas voi olla syöty todella nopeasti juuri ilmanvastuksen aiheuttaman sutimisen takia. Jossain kuulin tällaisen toteamuksen että 300kmh vauhdilla takarengas kestää alle 500km.

En ota kantaa näiden oikeellisuuteen mutta maalaisjärjellä ajateltuna näissä voi olla jotain perääkin.
 
Tuntuu että moni vertaa jotain model y:tä yarikseen. Kai se nyt on halvempaa renkaissa ja muissa jos auto on puolet pienempi. Mutta jos vaihtoehdot ovat model y tai vaikka bmw x6 tms samankokoinen auto niin samat renkaat niihin menee.
 
Mulle joskus joku rengasliikkeen tyyppi sanoi että kitkarenkaat kuluvat kesällä eniten motarinopeuksilla koska pehmeä rengas kuumenee lämpimän tien pinnan ja ilmanvastuksen voittamiseen tarvittavan jatkuvan tehon aiheuttaman mikrosutimisen kautta, tiessä aina pieniä epätasaisuuksia ja iskarit eivät pidä rengasta täysin tasaisesti tiessä joten aina kun paine vähän kevenee pienen töyssyn/epätasaisuuden takia, rengas kevenee hieman ja pyörähtää helposti hieman enemmän kunnes taas hidastuu kun palaa tiehen iskarin ansiosta, tämä syö pintaa erityisesti pehmeistä kitkoista mutta myös normirenkaasta. Koskee siis vetäviä renkaita.

Prätkissähän kun mennään autobahnoilla oikeasti kovaa niin takarengas voi olla syöty todella nopeasti juuri ilmanvastuksen aiheuttaman sutimisen takia. Jossain kuulin tällaisen toteamuksen että 300kmh vauhdilla takarengas kestää alle 500km.

En ota kantaa näiden oikeellisuuteen mutta maalaisjärjellä ajateltuna näissä voi olla jotain perääkin.
Miksi ajaisit kitkoilla kesällä?
 
Jaa varmaan joo renkaat maksavat eri verran jos vertaa 16" vs 20". Luulin että tässä verrataan vastaavanlaisia autoja.

Samoin voi sanoa että sähköauto tulee noin 2,5 miljoonaa halvemmaksi kun vertailuksi laittaa Bugatti Chironin. Siinäkin ylläpito ja kulutus ovat tähtitieteellisiä.
 
Juu, ei kitkoja käytä kesällä kuin pakukuskit. Eiköhän se renkaan kuluminen tule ensisijaisesti ajotyylistä. Etuvetoisella tuntuu kuluvan eturenkaat vähän enemmän kuin takarenkaat, joten periaatteessa neliveto voisi olla tasaisempi kulumisen suhteen (toki edestä taakse vaihtamalla tasoittaa, jos eri kokoiset edessä ja takana saattaisi vaatia puolen rengassetin vaihtoa aina kerrallaan).

Itsekin otin 16 tuumaiset kun sellaiset ladattavaan sai, niin maksaa yleensä jonkin verran vähemmän renkaat.
 
Hae vain, elämässä ei kannata yrittää optimoida kaikkea. Kaikenlaisiin asioihin voi yrittää varautua, mutta kun tuleekin täysin sivusta muuttuja X, niin kaikki laskelmat voi heittää romukoppaan. Viimeiset vuodet ovat sen taas osoittaneet.

Oma ajatus on, että jos autoa tarvitsee ja sähköauto/M3 ajaa asiansa, niin ei ihan kaikki oletuksia ja ennusteita ei kannata liikaa miettiä, jos kuitenkin hankinta on muuten mietitty ja järkevällä pohjalla.

Itse odottelen edelleen, että Tesloja saa joskus aikanaan 30ke hintaan 3v vanhoina. Saas nähdä tuleeko tuo päivä milloin tai koskaan. Toinen vaihtoehto on sitten uusi M3, mikäli niiden rahoitus olisi edelleen edullista. Muttei vielä tässä kohtaa.

Eli riisutuimman Model 3:n vuotuinen arvonalenema pitäisi olla noin 18 %. Tai sitten uusien hintojen pitäisi merkittävästi laskea. En pidättäisi hengitystäni, mutta aika näyttää.

On jännää huomata, että asiat voivat muuttua varsin nopeasti. Enää ei olla kauhean kaukana tuosta skenariosta. Olikohan em. viestit marraskuulta.
 
Saako gen 3 wall connectorin apista kulutustiedot? Eli siis että saa kotilatauksen kulutuksen laskuttaneen työnantajalta. Vai pitääkö katsoa joku toinen laturi kotiseinään?
 
Easee vois olla ratkaisu: Easee Home

Lähinnä kysymys kuinka tarkka sähkön mittaus pitää olla laitteistossa. Isoissa Walleissa on hyväksytty mittari.

Tai sitten laitat ensiksi 11kW pistokkeen viereen Sähkönkulutus alamittari 16A 400V IP44 ja tuon perään minkä laturin haluat, niitä kun saa yleensä kiinteällä tai kolmivaihevirta pistokkeella. Itse laitoin e-Tapin, saa ottaa mökillekin mukaan.
 
Saa mutta hyväksyvätkö?
esim tuolla sanotaan että:
Olemme vahvistaneet 07/2022 verohallinnon asiantuntijalta erikseen, että esimerkiksi latausaseman mobiiliapplikaatio on hyväksyttävä mittauslaite.
Onko kellään kokemusta asiasta? Tai näyttää millaista dataa (saako suoraan esim raportin pdf muodossa) siitä saa pihalle?
Työnantaja varmasti hyväksyy, kunhan verottaja hyväksyy.
 
Juu, ei kitkoja käytä kesällä kuin pakukuskit. Eiköhän se renkaan kuluminen tule ensisijaisesti ajotyylistä. Etuvetoisella tuntuu kuluvan eturenkaat vähän enemmän kuin takarenkaat, joten periaatteessa neliveto voisi olla tasaisempi kulumisen suhteen (toki edestä taakse vaihtamalla tasoittaa, jos eri kokoiset edessä ja takana saattaisi vaatia puolen rengassetin vaihtoa aina kerrallaan).

Itsekin otin 16 tuumaiset kun sellaiset ladattavaan sai, niin maksaa yleensä jonkin verran vähemmän renkaat.
Talvirengaspakon aikana kun ajelee Espanjaan, niin kyllähän siinä on riski kohdata +20C tietä. Maaliskuun alussa pitäisi taas mennä.
 
esim tuolla sanotaan että:
Olemme vahvistaneet 07/2022 verohallinnon asiantuntijalta erikseen, että esimerkiksi latausaseman mobiiliapplikaatio on hyväksyttävä mittauslaite.
Onko kellään kokemusta asiasta? Tai näyttää millaista dataa (saako suoraan esim raportin pdf muodossa) siitä saa pihalle?
Työnantaja varmasti hyväksyy, kunhan verottaja hyväksyy.
Suomessa ei vielä näy Teslan oma latausasema niiden appissa. HA voit kyllä hakea dataa mutta meneekö läpi. Tiedä sitten.
 
Miksi ajaisit kitkoilla kesällä?

Jotkut oikeasti paljon ajavat tekee sitä että ostavat lokakuussa uuden kiepin kitkoja ja ajaa sillä vuoden ympärin kunnes vaihtavat uusiin kitkoihin.

Mutta tämä ei ollut oikeasti pointtini vaan lähinnä anekdootti renkaiden kulumisesta noin yleisesti, lienee selvää että jatkuvat täyskiihdytykset paikaltaan syövät renkaita eniten, samaten "rata-ajomainen" tyyli jossa mutkat vedetään vauhdilla pidon rajoilla jolloin rengas kuumenee ja kuluu enemmän.
 
Tokihan joissain 21 tuumasissa leveissä kärrynpyörissä on 30-50% enemmän kulutuspinta-alaakin että painavalla ja tehokkaalla autolla millit katoaa samaan tahtiin kuin pienemmillä kinnereillä.

Tämä. Alkuperäinen pointti oli että Teslan rengaskulut ovat isommat kuin vastaavan kokoisen bensa-auton. Ilmeisesti ainakin Tesla toimittaa sähkärit sellaisilla kiekoilla, että kestävät yhtä pitkään kuin kevyemmillä autoilla. Mutta näkyyhän se hinnassa kun renkaan tulee kestää huomattavasti enemmän painoa. Ja painoeroa tosiaan on kun vertaillaan muihin keskitason kinnereihin.
 
Juu rengashan sutii aina hieman. Kuivalla asfaltillakin. Sillä tavalle se pito muodostuu. Paras pito saavutetaan jossain 10-20% sutimisella jota ei toki arkiajossa tapahdu kuin ABS pohjassa jarruttaessa.
 
Itse en usko, että kuluttaa, jos ajotyyli on sama.

Model 3, 18", 1096€

Eli onhan nuo kaksi tuumaa isommat renkaat toki kalliimmat hankkia.

Onko toi hinta ainoastaan sähköautolle ja Teslalle? Mulla menee nykyiseen polttikseen minimissään sama koko.
 
Saako gen 3 wall connectorin apista kulutustiedot? Eli siis että saa kotilatauksen kulutuksen laskuttaneen työnantajalta. Vai pitääkö katsoa joku toinen laturi kotiseinään?

En lähtisi laturin mallia vaihtamaan, tuo Teslan purkki on muuten kai varsin pätevä peli.

Asennuta siihen latausaseman syöttökaapeliin energiamittari.
Satasen luokkaa keskukseen asennettava mittari mid-hyväksynnällä. Plus sähkärin työt.
 
Onko toi hinta ainoastaan sähköautolle ja Teslalle? Mulla menee nykyiseen polttikseen minimissään sama koko.
Ei ole. Tuokin juuri Tesla Model 3 pienin mahdollinen rengaskoko. Eli kyllä ne rengaskulut on samat, kun vertaa saman kokoisia autoja keskenään.

Nokian R5 vissiin hyvä ja pitävä rengas, mutta muitakin yhtä hyviä on, jotka voi olla vähän halvempia.

Esim tuossa, mutta vaan 245 leveydellä. 872€.
 
Ei ole. Tuokin juuri Tesla Model 3 pienin mahdollinen rengaskoko. Eli kyllä ne rengaskulut on samat, kun vertaa saman kokoisia autoja keskenään.
Kyllä esim. Audi A4:sta myydään 205/60R16 renkailla, jotka ovat käsittääkseni halvemmat kuin Teslan vaatimat 18 tuumaiset. Samoin BMW 300:sta saa 17” renkailla jne.

Nuo on käsittääkseni mielletty Tesla 3:sen verrokeiksi.

Samoin esim. Mersun A ja B luokkaa saa 16” renkailla, EQA minimi on 18”.

Sama toistuu melkein monilla muidenkin valmistajien malleissa - polttisautojen pienin rengaskoko on pienempi kuin ”vastaavien” sähköautojen. Peugeot 208e sitten poikkeuksena, siihenkin saa 16” Rengastuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä esim. Audi A4:sta myydään 205/60R16 renkailla, jotka ovat käsittääkseni halvemmat kuin Teslan vaatimat 18 tuumaiset. Samoin BMW 300:sta saa 17” renkailla jne.

Nuo on käsittääkseni mielletty Tesla 3:sen verrokeiksi.

Samoin esim. Mersun A ja B luokkaa saa 16” renkailla, EQA minimi on 18”.

Sama toistuu melkein monilla muidenkin valmistajien malleissa - polttisautojen pienin rengaskoko on pienempi kuin ”vastaavien” sähköautojen. Peugeot 208e sitten poikkeuksena, siihenkin saa 16” Rengastuksen.
Mondeon jonka valmistus loppui 2022 perusengas on 215/55/16.
Joka on huomattavasti kolmosta pidempi, toki matalampi ja kevyempi.
 
Pieni, mutta mielestäni hyvä ominaisuus tulossa ilmeisesti seuraavassa päivityksessä. Ratinlämmityksen voi on/off sijaan valita 1/2/off/auto asetuksille. Penkeissä olen mennyt auto-asennolla kun on itelle toiminut hyvin, joten auto-asetus rattiinkin on tervetullut.

Automaatti penkinlämmittimissä on toiminut kyllä hyvin. Toi ratinlämmityksen auto on hyvä lisä. Vieläkö saisi automaatti asetuksen penkinlämmittimiin takapenkille.
 
Vm 2015 S mallin neliveto Tesloja alkanut saamaan järkevään hintaan. Kilometrejä jossain 150-200tkm tienoilla.

- Järkevät hinnat varmaankin siksi, että akkutakuu on noissa loppumassa?
- Onko nuo riskejä vai mahdollisuuksia ja mitä noissa pitäisi ottaa huomioon?
- Näissä taitaa olla poikkeuksetta alkuperäiset akut, pystyykö kapasiteettia katsomaan muuta kuin ajamalla ja paljonko noissa pitäisi olla kapasiteettia jäljellä?
- Alustan osia noihin on varmaan pitänyt vaihdella (mitä?) noilla kilometreillä, onko riski jos ei ole jo vaihdettu?
 
Joko ne käytettyjen hinnat siis tippuu vai millon ne tippuu, kun Tesla hintoja laski? Miten Saksassa?
Onko niin et 3kk päästä sit vasta tippuu vai jo heti?

Kyllähän toi houkuttaa, jossain välissä.

Miten ne muuten ton tekee ton 1/2/off/auto rattilämppärin? Onko niin, että sinne on rakennettu kaksi lämmitystasoa tms. jo valmiiksi sisään, mutta jäänyt ohjelmoimatta tms.? Vai miten toi temppu tehdään?
 
Joko ne käytettyjen hinnat siis tippuu vai millon ne tippuu, kun Tesla hintoja laski? Miten Saksassa?
Onko niin et 3kk päästä sit vasta tippuu vai jo heti?

Kyllähän toi houkuttaa, jossain välissä.

Miten ne muuten ton tekee ton 1/2/off/auto rattilämppärin? Onko niin, että sinne on rakennettu kaksi lämmitystasoa tms. jo valmiiksi sisään, mutta jäänyt ohjelmoimatta tms.? Vai miten toi temppu tehdään?
Tesla ainakin laski eilen käytettyjen autojensa hintoja. Varmaankin yrityksenä saada myytyä käytettyjen valikoima tyhjäksi.

Tuossa vähän arka väri, kun on musta Model 3 Performance. 2019, 79tkm, CPO takuu, EAP, 41 500€. Samanlainen ja saman hintainen valkoinen myytiinkin jo.

 
Onko nämä jotain kehittyville markkinoille suunnattuja karvalakkimalleja kangaspenkeillä, manuaali-ilmastoinnilla ja 16 tuuman peltivanteilla? :rofl:
Sellaiset pyörät kuin tietkin. Suomessa on 2. ja 3. tienhoitoluokan teitä joku puoli miljoonaa kilometriä kaikkinensa. Multa ei ole 38 autoiluvuoden aikana mennyt yhtään vannetta vaikka kuoppia on mm. öljysora- ja sorateillä välillä helvetisti. Ja isoja. Mut eipä ole ollut 55-matalampaa profiiliakaan koskaan.
Eikä landella kukaan jaksa ruveta matelemaan jos ajoa on joka päivä. Paitsi turisitit. Kahdeksankympin alueella ajetaan näkyvyyden puitteissa 60-80. Suurimpia reikiä väistellen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota ei voi kyllä suositella vihamiehellekään. Liittimen suojuksena aivan onneton kumilätkä, joka ei edes uutena puhtaana liikkeessä toiminut kunnolla. Muutenkin laite ihmeen kevyt muovihökötys. Puolet pois hinnasta ja lyhytaikaiseen käyttöön, niin ehkä. Tuossa ei ole edes johtoa.
Easeehan on ihan loistava. Todella monipuoliset asetukset ja hyvin dataa latauksista. Sisältää ilmaisen LTE yhteyden jos ei wifiä. Tuo irrotettava johto oli yksi syistä miksi tuon hankin ja johdon saa pysyvästi lukittua.
 
Easeehan on ihan loistava. Todella monipuoliset asetukset ja hyvin dataa latauksista. Sisältää ilmaisen LTE yhteyden jos ei wifiä. Tuo irrotettava johto oli yksi syistä miksi tuon hankin ja johdon saa pysyvästi lukittua.
Lukittuu varmaan jäästä ja ruosteesta ihan itsekseen, sen verran mielenkiintoinen se rakenne. Läppäkin aukeaa edestä alaspäin mukavaksi keräysastiaksi kaikelle moskalle. Ominaisuudet voi olla hyvät, mutta mitä noita (muita) asemia olen nähnyt, niin helvetillinen rimpula rakenteeltaan varsinkin kun hintaa katsoo.
 
Viimeksi muokattu:
Lukittuu varmaan jäästä ja ruosteesta ihan itsekseen, sen verran mielenkiintoinen se rakenne. Läppäkin aukeaa edestä alaspäin mukavaksi keräysastiaksi kaikelle moskalle. Ominaisuudet voi olla hyvät, mutta mitä noita (muita) asemia olen nähnyt, niin helvetillinen rimpula rakenteeltaan varsinkin kun hintaa katsoo.
Kevyt muovirimpula? En kyllä todellakaan voi sanoa kevyeksi ja rakenne on muutenkin kun oikein jämäkkä. Läppä ei nyt ehkä ole millään vahvin mahdollinen, mutta ei kyllä kerää yhtään mitään.

Olen kyllä erittäin vakavasti erimieltä Easeen laadusta ja voin kyllä lämpimästi suositella.
 
Kevyt muovirimpula? En kyllä todellakaan voi sanoa kevyeksi ja rakenne on muutenkin kun oikein jämäkkä. Läppä ei nyt ehkä ole millään vahvin mahdollinen, mutta ei kyllä kerää yhtään mitään.

Olen kyllä erittäin vakavasti erimieltä Easeen laadusta ja voin kyllä lämpimästi suositella.
No jokainen voi käydä vaikka Powerin myymälässä katsomassa. Kyllä mä tuota sen verran siinä vapaasti paketista ulkona käsissäni pyörittelin, että ei mielipide ihan vahingossa muodostunut. Muotoilu kerää ja valuttaa kaiken laitteeseen osuvan veden liittimeen/johtoon ja ilman johtoa läppä lähinnä edesauttaa esim. lumen kertymistä liittimen sisälle. Joka puolilta painaen sen läpän ehkä saa siihen kokonaan kiinni, mutta silloinkaan se ei mitenkään tiukassa ollut. Yksi puuska ja irtoaa. Vähän likaa ja jäätä kehiin, niin sitä ei saa kiinni.

Näköjään muuten myyvät noita läppiä jo nyt vaihdokiksi. Mainoksen toisessa kuvassa näkee hyvin miten se läppä on keruupisteenä kaikelle laitteeseen osuvalle vedelle.
 
No jokainen voi käydä vaikka Powerin myymälässä katsomassa. Kyllä mä tuota sen verran siinä vapaasti paketista ulkona käsissäni pyörittelin, että ei mielipide ihan vahingossa muodostunut. Muotoilu kerää ja valuttaa kaiken laitteeseen osuvan veden liittimeen/johtoon ja ilman johtoa läppä lähinnä edesauttaa esim. lumen kertymistä liittimen sisälle. Joka puolilta painaen sen läpän ehkä saa siihen kokonaan kiinni, mutta silloinkaan se ei mitenkään tiukassa ollut. Yksi puuska ja irtoaa. Vähän likaa ja jäätä kehiin, niin sitä ei saa kiinni.

Näköjään muuten myyvät noita läppiä jo nyt vaihdokiksi. Mainoksen toisessa kuvassa näkee hyvin miten se läppä on keruupisteenä kaikelle laitteeseen osuvalle vedelle.
Puuska ja läppä irtoaa?? Eikä kyllä ole kerännyt lunta eikä vettä yhtään mihinkään. On tainnut näytekappale olla melkoisen pahoinpidelty jos on ollut tuollainen. Ei kyllä kuulosta nuo sun kuvaukset tippaakaan sellaiselta mikä mun laturi on.
 
Puuska ja läppä irtoaa?? Eikä kyllä ole kerännyt lunta eikä vettä yhtään mihinkään. On tainnut näytekappale olla melkoisen pahoinpidelty jos on ollut tuollainen. Ei kyllä kuulosta nuo sun kuvaukset tippaakaan sellaiselta mikä mun laturi on.
Ei sen läpän millin-parin "kynsillä" kuuhun mennä vaikka olisi täysin ehjä. Mutta hyvä, että olet tyytyväinen.

(Nämä viestit vois siirtää latauslaiteketjuun, kai sellainenkin on.)
 
Osaisiko joku selittää mitä nuo kuvan kolme kohtaa tarkoittaa? Onkohan jo siis korjattu? Auto 8/2020 Model 3. Ainakaan Teslan sovelluksessa ei näy mitään takaisinkutsua noista.

IMG_20230122_084256.jpg

 
Osaisiko joku selittää mitä nuo kuvan kolme kohtaa tarkoittaa? Onkohan jo siis korjattu? Auto 8/2020 Model 3. Ainakaan Teslan sovelluksessa ei näy mitään takaisinkutsua noista.

IMG_20230122_084256.jpg

Valoista en tiedä mutta etupään pallonivelet menevät vaihtoon aika lailla kaikista takuukorjauksena. Alkaa pitää jumalatonta meteliä n. 2-3 vuoden ikäisessä autossa.
 
Osaisiko joku selittää mitä nuo kuvan kolme kohtaa tarkoittaa? Onkohan jo siis korjattu? Auto 8/2020 Model 3. Ainakaan Teslan sovelluksessa ei näy mitään takaisinkutsua noista.

IMG_20230122_084256.jpg

Valot voisi olla se johtosarja mikä menee takaluukkuun. Se on jotenkin väärin asennettu ja kuluu poikki.

Toi etupää sitten taas voi olla että siellä ollut löysää ruuvia ja sen kiristävät tai rasvaavat. Yhteen aikaan rasvasivat jotta ei tartte vaihtaa osia kun ei ala sitten narisemaan.
 
Kuusi uutta RWD 3 ja seitsemän RWD Y vetokujalla valmiiksi toimitukseen, enpä muista millon olisi ollut uusien heti toimitettavissa näin monta autoa. Varmaan osa ostajista jotka on henkisesti varautunut maksamaan esim. 53k RWD 3 versiosta perui nyt alennusten jälkeen tilauksen ja hommasi Long Rangen 55k hintaan? Kun nimenomaan molemmista vain noita karvalakkeja saatavilla.
 
Kuusi uutta RWD 3 ja seitsemän RWD Y vetokujalla valmiiksi toimitukseen, enpä muista millon olisi ollut uusien heti toimitettavissa näin monta autoa. Varmaan osa ostajista jotka on henkisesti varautunut maksamaan esim. 53k RWD 3 versiosta perui nyt alennusten jälkeen tilauksen ja hommasi Long Rangen 55k hintaan? Kun nimenomaan molemmista vain noita karvalakkeja saatavilla.
Ne muutamat Y AWD:t meni aika hetkessä
 
Kuusi uutta RWD 3 ja seitsemän RWD Y vetokujalla valmiiksi toimitukseen, enpä muista millon olisi ollut uusien heti toimitettavissa näin monta autoa. Varmaan osa ostajista jotka on henkisesti varautunut maksamaan esim. 53k RWD 3 versiosta perui nyt alennusten jälkeen tilauksen ja hommasi Long Rangen 55k hintaan? Kun nimenomaan molemmista vain noita karvalakkeja saatavilla.

Tai autoja vain on toimitettu enemmän kuin niitä on saatu myytyä. Veikkaan että nuo kaikki ovat RWD-malleja, koska ne on tulleet Kiinasta lastina. Eiköhän tuon RWD-mallin tilannut olisi mieluusti ottanut myös RWD-mallin edelleen, kun sen olisi saanut vielä halvemmalla (varsinkin kun rahoituskorot on nousussa, niin siinä on loppusummaan aika suuri merkitys).
 
Tai autoja vain on toimitettu enemmän kuin niitä on saatu myytyä. Veikkaan että nuo kaikki ovat RWD-malleja, koska ne on tulleet Kiinasta lastina. Eiköhän tuon RWD-mallin tilannut olisi mieluusti ottanut myös RWD-mallin edelleen, kun sen olisi saanut vielä halvemmalla (varsinkin kun rahoituskorot on nousussa, niin siinä on loppusummaan aika suuri merkitys).
Jep. Kiinan tehtaalla on varmasti valmistettu noita ylimääräisiäkin autoja, joita ei ole saatu vielä myytyä.

Y LR autoja oli tosiaan kaksi. Punainen ja valkoinen, mutta ne myytiin nopeasti. Halutumpi tuo LR aika selkeästi, vaikka onhan se vieläkin 7000€ RWD:tä kalliimpi.
 
Erittäin vahvan suolan kanssa, mutta osui Twitterissä tälläinen silmään.



Voi olla että on täysin fakenews ja jonkun keksimää trollausta. Vai onkohan tosiaan ollut tehtailla ylituotantoa. Tietysti ihan hyvä myyntikikka kertoa että hinnat nousee taas 1.4
 
Viimeksi muokattu:
Jotain siellä on ollut kun Kiinassa hintaa laskettiin 3-4 kertaa. Itse epäilen että ylituotantoa.
 
Jotain siellä on ollut kun Kiinassa hintaa laskettiin 3-4 kertaa. Itse epäilen että ylituotantoa.
5 päivää sitten joku kiinalainen merkki laski myös hintojaan Teslan perässä.

"10-13 prosenttia hinnoista pois
Kiinalainen autonvalmistaja Xpeng ilmoitti tiistaina joidenkin malliensa hinnanalennuksista"


Tietysti ihan hyvä myyntikikka kertoa että hinnat nousee taas 1.4
Joo. Voi nousta tai laskea tuolloin :)
 
5 päivää sitten joku kiinalainen merkki laski myös hintojaan Teslan perässä.

"10-13 prosenttia hinnoista pois
Kiinalainen autonvalmistaja Xpeng ilmoitti tiistaina joidenkin malliensa hinnanalennuksista"



Joo. Voi nousta tai laskea tuolloin :)

Tuskimpa hinnannousua tulee ellei tilauskirjat täyty 6kk-12kk tasolle jota epäilen tässä markkinatilanteessa kun samalla myös tuotantoa voidaan nostaa.
 
Vähän turhan nopeita peliliikkeitä jos 3-4 kk päästä taas hinnat muuttuu radikaalisti. Hinnankorotukset olisi varmaan helppo leipoa faceliftin kylkeen kun sellainen tulee.
 
Eikös S/X tullut moinen ~4v sisään, ensin hinta nousi, alettiin jobbaamaan kuten mY:tä nyt ja sitten yhtäkkiä paloikin näpit?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 782
Viestejä
4 478 152
Jäsenet
74 011
Uusin jäsen
velle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom