Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Hyvin on kyllä sähköautojen markkinointi viime vuosina onnistunut kun 56000 euron (Y-)Teslaa pidetään ”halpana”. Toki jos vertaa johonkin samanhintaiseen Maxukseen niin onhan se edullinen ominaisuuksiin nähden.

Ei siitä montaa vuotta ole kun perus uusi tilava perheauto (bensa) maksoi jotain 30 tonnia.

Olisi kiva nähdä purettuna mistä sähköauton hinta koostuu kun osia on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin polttomoottorisessa.
Kai tässä lähinnä on se että sähköautoa on halvempi käyttää niin kokonais kustannus vaikka 5 vuoden aikana on lopulta sama tai halvempi. Riippuen tietysti paljonko ajaa jne. Lisäksi Model Y on aika iso. En tiedä saiko saman kokoista bensa autoa 30 000 eurolla? Sähköautoissa vähän ongelmana se, että auton on oltava aika iso jotta rangea riittää kun akut on isoja ja painavia.
 
Ainakin osa ihmisistä osaa laskea auton käyttökuluja. Kymppitonnin kalliimpi sähköauto tulee heittämällä halvemmaksi kokonaiskuluiltaan kuin vastaava (kympin halvempi) polttis jos ajokilometrejä kertyy yli 20 tkm vuodessa. En itsekään olisi voinut harkitakaan 55 k€ polttiksen ostamista, mutta halvemmat muuttuvat kustannukset (lähinnä energia) mahdollistivat tämän. Nyt auton kulut syntyvät lähinnä siitä, että auto on olemassa, eikä niinkään siitä, että sillä ajaa.

Olisi kieltämättä mielenkiintoista nähdä kustannusrakenne. Akkuhan on varmasti edelleen kallein yksittäinen osa, minkä lisäksi tehoelektroniikalla (laturit, invertterit) on varmasti merkittävät hintansa.

Asia on varmasti näin, mutta yksi ihan relevantti seikka on hyvä ottaa huomioon näin heikentyvässä taloustilanteessa: Jos merkittävästi kalliimpi sähköauto on hankittu rahoituksella, sen kiinteät kulut ovat todennäköisesti suuremmat kuin edullisemman polttomoottoriauton. Ajaminen tulee taatusti jälkimmäisellä kalliimmaksi, mutta jos ajamista pystyy vähentämään taikka laittaa auton ajoittain vaikka seisontaan, kiinteissä kuluissa voi säästää. Rahoituskulut lähtökohtaisesti juoksevat joka tapauksessa.
 
Asia on varmasti näin, mutta yksi ihan relevantti seikka on hyvä ottaa huomioon näin heikentyvässä taloustilanteessa: Jos merkittävästi kalliimpi sähköauto on hankittu rahoituksella, sen kiinteät kulut ovat todennäköisesti suuremmat kuin edullisemman polttomoottoriauton. Ajaminen tulee taatusti jälkimmäisellä kalliimmaksi, mutta jos ajamista pystyy vähentämään taikka laittaa auton ajoittain vaikka seisontaan, kiinteissä kuluissa voi säästää. Rahoituskulut lähtökohtaisesti juoksevat joka tapauksessa.

Niin halvempi auto on yleensä halvempi. Kumminkin näkisin järkevänä verrata saman hintaista polttista ja sähkistä(mihin keskusteluun tämä ketju taas on aivan väärä paikka).
 
Kameroilla toimivat "parkkitutkat" saattavat näyttää tältä:


Varmaan hyvä jos oikeasti toimii, vähän jäi epäselväksi, että vaatiiko tuo autojen näkyminen näytöllä FSD:n kun näkymä pomppi vähän oudosti tuossa kun FSD ei ollut päällä. Varmaan aika beta vaiheessa vielä muutenkin. Mutta ehkäpä tuollainen joskus tulee.
 
Kylläpä tuo auton huoltoon saaminen on haastavaa, nyt kun asia vaikuttaa etenevän niin ei voi varata aikaa koska kännykäappi bugailee. Eilen tosiaan huolto oli merkitty Ouluun, mutta ajanvaraus kaatuili. Nyt oli muuttunut mobile serviceksi ja hinta-arvio piti hyväksyä uudestaan, mutta edelleen ajanvarausta ei voi tehdä. Nyt ei anna virhettä, mutta eipä tuolla applarissa kyllä pysty mitään valintoja tekemään. Noh nyt sitten tuli viestiä että osat tilattu ja tiketissä kotiosote lokaationa, helmikuu 15. pvä. Kivasti tuleekin samalle päivälle kun -22 ilppihuolto oli eli voisi kutsua vuosihuolloksi :)
Edit: ja tosiaan nyt merkitty mobile serviceksi. Ilmeisesti päivittyy myöhemmin oikeaan paikkaan
 
Jos merkittävästi kalliimpi sähköauto on hankittu rahoituksella, sen kiinteät kulut ovat todennäköisesti suuremmat kuin edullisemman polttomoottoriauton.

Niin ja se myös näyttää sähköautohuumassa unohtuneen että normaalisti kalliimman auton arvonlasku on myös isompi. Se unohtuu laskuista. Nythän se on ollut jonkin aikaa melkein toisinpäin kun käytetyt maksaneet enemmän mutta se ei ole pysyvää. Jatkossa arvonlasku kiihtynee kun hinnat laskevat ja tulee uusia selvästi parempia malleja.
 
Kameroilla toimivat "parkkitutkat" saattavat näyttää tältä:

Varmaan hyvä jos oikeasti toimii, vähän jäi epäselväksi, että vaatiiko tuo autojen näkyminen näytöllä FSD:n kun näkymä pomppi vähän oudosti tuossa kun FSD ei ollut päällä. Varmaan aika beta vaiheessa vielä muutenkin. Mutta ehkäpä tuollainen joskus tulee.
Näytti siltä, että vaatii toistaiseksi FSD:n vaikka eteenpäin mennessä viereiset autot näkyikin ilman sitäkin. Voi mennä ihan betan piikkiin ja oikeasti vastaava näkymä pitäisi olla ilman sitäkin.

Ihan ok noinkin, mutta ei tuo minusta tuollaisenaan vielä suurta lisäarvoa anna. Saman näkee aika pitkälti ikkunoistakin. Parkkitutkista näkisi sitten tarkemmin, voiko hivuttaa lähemmäs, vai onko jo liiankin lähellä. Sitä hyötyä tuosta ei (vielä?) näkynyt olevan. Jotain senttejä siellä tosin välillä vilahti eli ehkä tarkoituksena olisi lopulta näyttää etäisyydet jotenkin fiksummin tuossa kuvan päällä? Mutta pisteet yllättävän hyvin toimivasta näkymästä taaksepäin, vaikka takakamera oli ihan tukossa.
 
Niin ja se myös näyttää sähköautohuumassa unohtuneen että normaalisti kalliimman auton arvonlasku on myös isompi. Se unohtuu laskuista. Nythän se on ollut jonkin aikaa melkein toisinpäin kun käytetyt maksaneet enemmän mutta se ei ole pysyvää. Jatkossa arvonlasku kiihtynee kun hinnat laskevat ja tulee uusia selvästi parempia malleja.
Tähänkin vaikuttaa varmaan se, että kovin halpoja sähköautoja ei ole olemassa. Eli jos haluaa sähköauton niin saatavilla ei ole mitään 15k€ uutena maksavaa, taikka 5k€ käytettyjä. Halvimmillaankin mennään jossain 30-40k luokassa kai ja sillä ei mitään kovin kummoista saa.

Toisaalta jos nyt ostaisi uuden bensa tai dieselauton niin siinä saattaa olla todella hurja arvon alenema myös kun bensa ja diesel vaan kallistuu ja kallistuu. Itse nyt hyppään sähköauton kelkkaan kuitenkin, dieseliin menee nyt vuodessa 10% uuden teslan hinnasta joten lopputulemana joskus 5v päästä tilanne on varmaan aika 50-50 siitä kumpi olisi kokonaisuutena halvempaa. Mutta ehkä mieluummi ajan uudella teslalla kun vanhalla dieselillä.
 
Onhan noissa sähkiksissä tosiaan vielä hintaa. Käytettynä on jo ihan mukavissa hinnoissa, mutta kukin tietty hakee usein tietyllä rahalla sitä autoa ja arvostustakin on monenlaista liikennemelusta alustan kovuuteen ja vaikka mihin.

Paljon ajavan yleensä toki kannattaa sähköautoa preferoida, mutta sitten kun ajetaan vähän inhimillisempiä määriä (ja mahdollisesti nurkka-ajoja) niin valinta ei olekaan enää niin selvä. Joku ladattava plugari kun menee pienellä kulutuksella tai nollalla nurkissa (vähän riippuen mikä hintaluokka ja auto kyseessä) mutta esim. omalla 2.9l/100 kulutuksella puolentoistavuoden ajalta (farmari plugari, about 18000 vuodessa kilsoja) alkaa olla vähän niin ja näin onko vastaavan kokoluokan sähkiksessä enää hintaetua mihinkään suuntaan. Omassa vielä lämmitys hoidetaan aina polttiksella, eli lähinnä kohtuu lämpimillä keleillä ja/tai valmiiksi lämpöisellä autolla menee nollakulutuksella. Toki menee kylmälläkin pelkällä sähköllä, mutta riippuen kelistä sitten kuinka kauan moottori on riittävän lämmin kerrallaan. Toisaalta sähköllä kun ajaa niin sen tuntuman saa sähköautoon verrattuna aika samanlaiseksi (vaikka moottori taustalla pyörisikin lämmittämässä). Hintaan kun uutena olisi saanut laittaa lisää sen 10k-15k vastaavan kokoiseen autoon, niin ei tuota kovin nopeasti kuoleteta.

Toisaalta jos pitäisi kylmästä ulkoilmasta lähteä (eikä puolilämpimästä tallista) niin kulutus varmasti nousisi.

Teslan hinnanlaskut kyllä saavat muut autonvalmistajat varmasti nieleskelemään, mutta toisaalta onhan heillä mahdollisuus toisaalta tehdä autoja joita Tesla ei tee tai lähinnä panostaa sellaisiin asioihin, joita Teslalla ei preferoida. Sinänsä onneksi Teslankin puolelta valuu hyviä ominaisuuksia muiden valmistajien softiin (esim. OTA päivitykset edelliseen KIA softaan ja akustojen esilämmitys Ionic 5:een).

Hintakilpailu on aina paikallaan näin ostajan näkökulmasta.
 
Viimeksi muokattu:
Näytti siltä, että vaatii toistaiseksi FSD:n vaikka eteenpäin mennessä viereiset autot näkyikin ilman sitäkin. Voi mennä ihan betan piikkiin ja oikeasti vastaava näkymä pitäisi olla ilman sitäkin.

Ihan ok noinkin, mutta ei tuo minusta tuollaisenaan vielä suurta lisäarvoa anna. Saman näkee aika pitkälti ikkunoistakin. Parkkitutkista näkisi sitten tarkemmin, voiko hivuttaa lähemmäs, vai onko jo liiankin lähellä. Sitä hyötyä tuosta ei (vielä?) näkynyt olevan. Jotain senttejä siellä tosin välillä vilahti eli ehkä tarkoituksena olisi lopulta näyttää etäisyydet jotenkin fiksummin tuossa kuvan päällä? Mutta pisteet yllättävän hyvin toimivasta näkymästä taaksepäin, vaikka takakamera oli ihan tukossa.
Ja jos näyttää vaan pelkät autot tuollain niin näyttääkö sitten jotain tolppaa tms? Tosin ei sensoritkaan välttämättä ohutta tolppaa huomaa. Luulisi että ei kuitenkaan vaadi FSD:tä koska tuota vision "parkkitutkaa" kuitenkin lupaillaan ihan perus malliinkin teslan sivuilla ja EAP:lle luvataan summonia jne. Olisi aika tökerö veto tehdä sitten yhtäkkiä vision "parkkitutkista" vain FSD ominaisuus ja myydä nyt kuitenkin EAP:ta sillä tiedolla että sisältää nuo jutut.
 
Onhan noissa sähkiksissä tosiaan vielä hintaa. Käytettynä on jo ihan mukavissa hinnoissa, mutta kukin tietty hakee usein tietyllä rahalla sitä autoa ja arvostustakin on monenlaista liikennemelusta alustan kovuuteen ja vaikka mihin.

Paljon ajavan yleensä toki kannattaa sähköautoa preferoida, mutta sitten kun ajetaan vähän inhimillisempiä määriä (ja mahdollisesti nurkka-ajoja) niin valinta ei olekaan enää niin selvä. Joku ladattava plugari kun menee pienellä kulutuksella tai nollalla nurkissa (vähän riippuen mikä hintaluokka ja auto kyseessä) mutta esim. omalla 2.9l/100 kulutuksella puolentoistavuoden ajalta (farmari plugari, about 18000 vuodessa kilsoja) alkaa olla vähän niin ja näin onko vastaavan kokoluokan sähkiksessä enää hintaetua mihinkään suuntaan. Omassa vielä lämmitys hoidetaan aina polttiksella, eli lähinnä kohtuu lämpimillä keleillä ja/tai valmiiksi lämpöisellä autolla menee nollakulutuksella.

Toisaalta jos pitäisi kylmästä ulkoilmasta lähteä (eikä puolilämpimästä tallista) niin kulutus varmasti nousisi.
Ja hinta on vain yksi tekijä. Itse jätin plugarin pois laskuista kun en halua vanhaa tekniikkaa ostaa kovaan hintaan. Ehkä se voisi jossain tapauksessa olla kätevämpi ja halvempi, mutta toisaalta maksan mielelläni siitä että on uutta tekniikkaa.
 
Ja hinta on vain yksi tekijä. Itse jätin plugarin pois laskuista kun en halua vanhaa tekniikkaa ostaa kovaan hintaan. Ehkä se voisi jossain tapauksessa olla kätevämpi ja halvempi, mutta toisaalta maksan mielelläni siitä että on uutta tekniikkaa.

Juuh, kullakin on toki eri preferenssit. Itse kaipasin lähinnä mukavasti lastattavaa takakonttia, peräkoukkua, suksiluukkua ja halpaa lähiajoa. Näin jälkikäteen eniten arvostusta ovat saaneet osakseen (perheeltä, eli erityisesti lapsilta) takapenkin penkinlämmittimet, joten usein se miellyttävin seikka ei välttämättä ole edes hankinnassa kovin korkealla preferoinnilla :).
 
Luulis, että joku taho olis jo laskenut. Paljon menee Tesla 3:sella sähköön vuodessa jos ajaa 20 000km verrattuna esim 30k. maksavaan diesel tai bensa-autoon. Kyllä veikkaan, että Tesla on edullisempi kuin miltä ostohinta kertoo.
 
Luulis, että joku taho olis jo laskenut. Paljon menee Tesla 3:sella sähköön vuodessa jos ajaa 20 000km verrattuna esim 30k. maksavaan diesel tai bensa-autoon. Kyllä veikkaan, että Tesla on edullisempi kuin miltä ostohinta kertoo.

Onhan niitä laskelmia vaikka mitä, mutta kun noita laskureita itse on pyöritellyt niin ei millään saa sähkistä halvemmaksi ko. hintaeroilla. Mutta paljon riippuu usein siitä minkälaista autoa hakee ja minkälaista ajosuoritusta tekee. Mitään selkeää yksikäsitteistä vastausta kun tuskin on, kun muuttujia on vaan liikaa. Vertailuhetken autojen hinnat myös vaikuttavat voimakkaasti ja minkälaista arvonalenemaa tai velkasopparia olisi kullakin hetkellä tarjolla.

Joku Australiassa tehty testi Ionic5 vs. vähän kuluttava Diesel -auton 1000km ajotesti on vaikea arvottaa, kun muuttujia on vaan liikaa (tuossa tapauksessa siis Diesel oli halvempi kuin sähkis ko. matkalla johtuen lähinnä pikalatureiden korkeista sähkön hinnoista).

Samalla hinnalla uskoisin sähkiksen olevan jokseenkin aina taloudellisempi valinta, mutta kun hinnat erkanevat toisistaan niin menee laskemiseksi. Sitten kun hintaluokissa mennään alaspäin, niin sähkiksessäkin pitää ottaa toisella tavalla huomioon minkälaisia ajosuoritteita sillä voi yleensä tehdä ja mihin on valmis (lähinnä latauksien kohdalla minkälaiset odotusajat ovat itselle tehtäviä).

Teslalla on se hyvä puoli, että sieltä ostaa melkein minkä auton vaan niin lataus on vähintään ihan ok tasolla noissa vanhoissakin.
 
Juuh, kullakin on toki eri preferenssit. Itse kaipasin lähinnä mukavasti lastattavaa takakonttia, peräkoukkua, suksiluukkua ja halpaa lähiajoa. Näin jälkikäteen eniten arvostusta ovat saaneet osakseen (perheeltä, eli erityisesti lapsilta) takapenkin penkinlämmittimet, joten usein se miellyttävin seikka ei välttämättä ole edes hankinnassa kovin korkealla preferoinnilla :).
Ei tuo plugarien hinnoittelu oikein tue niiden ostamista ellei ole just jotain auton muotoon tiukasti liittyviä syitä. Tai perinteinen "kusematta lappiin" tarve. Nyt Teslan alen jälkeen uuden plugarin ostossa ei ole enää oikeen mitään tolkkua, jos (sähkö)autojen saatavuus pysyy hyvänä. Halvin koukullinen (Y) täyttää jo aika monta laatikkoa sinunkin tarpeista (+ muiden valmistajien tarjonta samassa hintaluokassa, kun saatavuus paranee). Jos on huolissaan sähkisten hintojen romahtamisesta, niin entistä karseampi se romahdus tulee olemaan plugareille, joissa on sekä vanhan tekniikan rasitteet että paska kantama.
 
Halvin koukullinen (Y) täyttää jo aika monta laatikkoa sinunkin tarpeista (+ muiden valmistajien tarjonta samassa hintaluokassa, kun saatavuus paranee). Jos on huolissaan sähkisten hintojen romahtamisesta, niin entistä karseampi se romahdus tulee olemaan plugareille, joissa on sekä vanhan tekniikan rasitteet että paska kantama.

No en nyt tiedä. On se edelleen sen 15k kalliimpi lähtöhinnaltaan + korot päälle kuin mitä omasta maksoin. Ei sähkisten hinta mihinkään tule romahtamaan, joten ei sitä tarvitse pelätä. Kukin ostopäätös kun perustuu aina sen hetken hintatasoon ja tarjontaan ja tuo hintaero on vaan edelleen itselleni liian iso. Paskalla kantamallakaan ei ole mitään väliä jos se on päivittäiseen ajosuoritteeseen riittävä. Paljon ajavat siirtyvät sähkiksiin dieseleistä varmasti vähitellen, kun kyllähän se isoilla kilsoilla säästää paljon (vaikka pikalatureitakin joutuisi käyttämään). Osalle toki sitten tuo lataus muuttuu kynnyskysymykseksi ja he ostavat tietty jatkossakin vähän kuluttavia dieseleitä tai muita vastaavia polttomoottorillisia ajoneuvoja. Olkoonkin, että saattaa poltettava aine vaihtua.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä tulee noin 25000km vuodessa ajoa.

Tämän hetkinen auto kuluttaa noin 7 litraa dieseliä satasella. Se tekee 3650 euroa vuodessa.

Model kolmelle jos laskee keskikulutukseksi vaikkapa 20kwh/100km(joka on varmaankin aika paljon yläkanttiin) ja hinnaksi vaikkapa 20c/kwh niin saadaan 1000 euroa kuluiksi.

Näissä sitten toki vielä dieselvero, vakuutukset ja huollot kääntävät omassa tapauksessa Teslan eduksi noin 1000 euroa vuodessa lisää. Sen lisäksi oman auton ~10 vuoden ikä rupeaa tulemaan esiin ylimääräisinä korjaamokäynteinä niin siitä voi sitten laskea jonkun arvon sille.

Tämän ei siis ole tarkoitus olla mikään todistus että sähköauto on aina fiksu valinta vaan oikean maailman esimerkki kuluista. Itselleni siis tulee käytetty Tesla alle viikon sisään ja oma auto lähtee myyntiin
 
Viimeksi muokattu:
Nyt Teslan alen jälkeen uuden plugarin ostossa ei ole enää oikeen mitään tolkkua, jos (sähkö)autojen saatavuus pysyy hyvänä. Halvin koukullinen (Y)

Plugareissa on vielä hinnassa autoveroa. Uusissa sähköautoissa se on nolla ja ollaan vihdoin siinä samalla viivalle monen muun maan kanssa. Hinta silti halvempi plugarissa (jos vertaa esim Niro plugari vs sähkö ero noin 8 tonnia) ja rangea toki 200-300 km enemmän.
 
Hyvin on kyllä sähköautojen markkinointi viime vuosina onnistunut kun 56000 euron (Y-)Teslaa pidetään ”halpana”. Toki jos vertaa johonkin samanhintaiseen Maxukseen niin onhan se edullinen ominaisuuksiin nähden.

Ei siitä montaa vuotta ole kun perus uusi tilava perheauto (bensa) maksoi jotain 30 tonnia.

Osittain toki totta. Mutta tuo 30 tonnin perheauto ei liikahtanut liki 400 hevosen voimalla nollasta sataseen 5 sekunnissa? Eikä siinä ollu premium-äänentoistoa,yms. mukavuuksia. Eikä välttämättä nelivetoakaan.

Jos nyt katsotaan muita karkeasti saman kokoluokan autoja, niin RAV4 maksaa saman verran nelivetona "Hybrid Plus Edition" varustelutasossa joka vaikuttaa aika ankealta karvalakilta. Ja ravistimessa on tehoa vaan reilut 200 heppaa.
 
Sen lisäksi näissä on toki maakohtaisia eroja jonkin verran mikä malli myy ja mitkä ne käyttökulut ovat. Ranskassa kesällä bensan ja dieselin ollessa 1,70 (niissä oli väliaikaista polttoainetukea 30c/l) niin etanoli oli 56c/l lähiasemalla. Ei tarvinnut kahta kertaa miettiä että oliko käytössä konversion läpikäynyt Golf vai kenties diesel mersu. Saattoi tuki olla toki etanolissakin (ei itselläni käsitystä mitä kaikkea tuettiin), mutta olisi se tuen poistamallakin ollut vielä edullista.

Mutta mitä Teslaan(ja lataamiseen yleisesti tulee) niin saisivat avata latausverkostonsa kaikille käyttäjille (vaikka sitten korkeampaan hintaan). Auttaisi sähköautoilijoita yleisesti jonkin verran, vaikka täällä tilanne on selkeästi parempi mielestäni kuin jenkeissä. Siellä kun tuntuu olevan toimivuuden kanssa kertaluokkaa isompia ongelmia kolmannen osapuolen latauspisteillä kuin täällä.
 
Kameroilla toimivat "parkkitutkat" saattavat näyttää tältä:


Varmaan hyvä jos oikeasti toimii, vähän jäi epäselväksi, että vaatiiko tuo autojen näkyminen näytöllä FSD:n kun näkymä pomppi vähän oudosti tuossa kun FSD ei ollut päällä. Varmaan aika beta vaiheessa vielä muutenkin. Mutta ehkäpä tuollainen joskus tulee.

Aika karsea. Lisäksi nuo etäisyydet tulee USSsta.
 
No en nyt tiedä. On se edelleen sen 15k kalliimpi lähtöhinnaltaan + korot päälle kuin mitä omasta maksoin. Ei sähkisten hinta mihinkään tule romahtamaan, joten ei sitä tarvitse pelätä. Kukin ostopäätös kun perustuu aina sen hetken hintatasoon ja tarjontaan ja tuo hintaero on vaan edelleen itselleni liian iso. Paskalla kantamallakaan ei ole mitään väliä jos se on päivittäiseen ajosuoritteeseen riittävä.
Sä nyt tuijotat yksittäistä malliasi, mutta jos laajemmin vilkaiset, niin onhan tuo Y:n uusi hinta nyt hyvinkin kiusallisen lähellä vastaavan tasoista plugaria. Jos siis on autoon sen 40-50 k€ välisen summan pistämässä. Kts. alle.

Plugareissa on vielä hinnassa autoveroa. Uusissa sähköautoissa se on nolla ja ollaan vihdoin siinä samalla viivalle monen muun maan kanssa. Hinta silti halvempi plugarissa (jos vertaa esim Niro plugari vs sähkö ero noin 8 tonnia) ja rangea toki 200-300 km enemmän.
Ei Nirossa hinnaston mukaan ole paljoa yli viittä-kuutta tonnia eroa. Ja puhutaan karvalakissakin melkein 40 k€ autosta plugarina. Vähänkin enemmän varustetta, niin auto on jo melkein samoilla tonneilla Y:n kanssa ja 3:n kanssa tasoissa. Toki ymmärrän hyvin, jos budjetissa tulee yläraja vastaan, niin sen yli ei voi mennä vaikka lisätonnilla saisi kaikkea kivaa. IMHO matala-40 k€ plugariluokan elintilan katosi tällä Teslan hintamuutoksella*.

e: * Olihan siis noi jo aiemmin "kusessa" hintansa puolesta halvimmille Ioniq 5 yms. malleille, mutta nihkeä saatavuus piti homman aisoissa ja täyssähkisten hinnat ehti ennen tätä tiputusta noustakin.
 
Viimeksi muokattu:
Näissä sitten toki vielä dieselvero, vakuutukset ja huollot kääntävät omassa tapauksessa Teslan eduksi noin 1000 euroa vuodessa lisää.

Ja vastaavasti se lainakorko tällä hetkellä nostaa sen Teslan hintaa esim. 2k€/vuosi (oletan tuossa että se vanha koslasi, johon vertaat, on 10k€ arvoinen vaihdossa). Eli luultavasti kuvittelemasi säästöt eivät ihan sitä luokkaa olekaan. Vakuutukset ovat samanhintaiset kuin vastaavassa bensa/diesel-autossa, joten tuosta ei tule etua (en tiedä mistä tuollainen ajatus on lähtenyt).

Jos siis lähtee oikeasti kustannuksia laskemaan, niin kannattaa laskea kaikki.
 
Itsellä tulee noin 25000km vuodessa ajoa.

Tämän hetkinen auto kuluttaa noin 7 litraa dieseliä satasella. Se tekee 3650 euroa vuodessa.

Model kolmelle jos laskee keskikulutukseksi vaikkapa 20kwh/100km(joka on varmaankin aika paljon yläkanttiin) ja hinnaksi vaikkapa 20c/kwh niin saadaan 1000 euroa kuluiksi.

Näissä sitten toki vielä dieselvero, vakuutukset ja huollot kääntävät omassa tapauksessa Teslan eduksi noin 1000 euroa vuodessa lisää. Sen lisäksi oman auton ~10 vuoden ikä rupeaa tulemaan esiin ylimääräisinä korjaamokäynteinä niin siitä voi sitten laskea jonkun arvon sille.

Tämän ei siis ole tarkoitus olla mikään todistus että sähköauto on aina fiksu valinta vaan oikean maailman esimerkki kuluista. Itselleni siis tulee käytetty Tesla alle viikon sisään ja oma auto lähtee myyntiin

Jos käytetty Tesla maksaa vaikka 40k€ siitä saadaan 5% pääomakuluilla 2000€ vuodessa. Merkittävä erä, joka unohtui laskelmistasi. Mutta uudempi on yleensä mukavampi ja helpompi. Jokainen saa täyttää excelinsä haluamallaan tavalla. Pääomakulunkin voi vaikka tiputtaa yhteen prosenttiin.
 
Mutta ei silla 10ke koslallakaan voi seuraavaa 10 vuotta ajaa joten joku laina taytyy jossain kohtaa ottaa. Eli ei voi laskea 40k vaan 10k tai 20k.
 
Sä nyt tuijotat yksittäistä malliasi, mutta jos laajemmin vilkaiset, niin onhan tuo Y:n uusi hinta nyt hyvinkin kiusallisen lähellä vastaavan tasoista plugaria. Jos siis on autoon sen 40-50 k€ välisen summan pistämässä. Kts. alle.

Juu, olen toki samaa mieltä että Y:n uusi listahinta on hyvin kilpailukykyinen plugareita vastaan, mutta on siinä edelleen sitä hintaeroa. Itsekin 5000-6000e hinnanerolla ottaisin sähkiksen ennemmin ja varmasti moni muukin. Tottakai sitä vertaa aina siihen mitä itse on autosta maksanut, eikä tilanne ole tietenkään reilu suuntaan tai toiseen jos valitaan vain yksi ajanhetki parin vuoden ajalta ja perustellaan omaa näkemystä sillä. Suunnilleen 6000-8000e hintaerolla (aikanaan) itse valkkasin plugarin ihan sillä perusteella että se verrokkiauto oli tiloiltaan selkeästi esim. peräkontilta pienempi. Joo, ainahan uudemmassa automallissa saa usein niitä lisäominaisuuksia lisää, mutta toisaalta jos vanhemmasta mallista valkkaa itsellensä ne sopivat osat niin edelleen säästää jonkin verran. Lähinnä sen takia että noissa sähkiksissä on vakiona yleensä jo aika lailla kaikki varusteet, joka jo nostaa hintaa itsessään.

0% korolla, 600e talvipaketilla (sisältäen renkaat ja vanteet) ja 200e koukulla ostettaessa säästi tuolloin aika kivasti rahaa nykytilanteeseen, joten lähtökohta mokomaan vertailuun on jo hölmö (hinnat ulkomuistista, en takaa oikeellisuutta). Yleensä sillä halutuimmalla mallilla on aika nihkeästi mitään lisäetuja saatavilla ja tällä hetkellä tilanne on yleisesti sellainen että pikaiseen toimitukseen ei voi hirveästi valkata vaan pitää mennä sillä mitä on saatavana tai ostaa käytettynä. Optioita ruksimalla saa toki verrokkiautoista äkkiä aika kalliita, jolloin sähköauton houkuttelevuus nousee heti.

Ehdottomasti toki sähkis on erinomainen ostos kun vaan kokonaiskustannus pysyy kurissa, mutta ei siitä kannata mielestäni ylihintaakaan maksaa. Teslan kohdalla hinnanpudotus oli iso, mutta koronnousutkin ovat olleet isoja joka sitten vaikuttaa toiseen suuntaan. Lisäksi omasta mielestä Tesla kärsii jo tässä vaiheessa mallien määrän vähyydestä, mutta toki ei kait Teslan tarvitse kaikissa segmenteissä autoja tuottaakaan. Tuo mahdollisesti tulossa oleva Model 2 varmasti tuo lisäkiinnostavuutta merkille. Varsinkin tuonne hinnaston alapäähän mahtuisi sähköautoa kuin pipoa, joka vauhdittaisi sähköistymistä merkittävästi nykyistä hintaluokkaa enemmän.

Lisäksi laskin auton antamisen kohtuullista korvausta vastaan autoliikkeen kohdalla aika massiiviseksi plussaksi. Kyllähän autoliikkeet noista voittonsa tekevät (heikommistakin autoista), mutta säästää siinä myös omaa aikaa ja vaivaa merkittävästi. Kaikkea kun ei halua itse tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos käytetty Tesla maksaa vaikka 40k€ siitä saadaan 5% pääomakuluilla 2000€ vuodessa. Merkittävä erä, joka unohtui laskelmistasi. Mutta uudempi on yleensä mukavampi ja helpompi. Jokainen saa täyttää excelinsä haluamallaan tavalla. Pääomakulunkin voi vaikka tiputtaa yhteen prosenttiin.
Lähtökohtaisesti en lähtisi korkealla korolla velaksi ostamaan.
 
Lähtökohtaisesti en lähtisi korkealla korolla velaksi ostamaan.

Siinä tapauksessa jää toki auto ostamatta. Kyllähän rahalla on aina hinta, oli se sitten lainana otettu tai ei. Jos tuolle ei mitään arvoa laske, niin miksi laskea kuluja muutenkaan? Tässä vielä unohdettiin se muutama satanen per kk mikä on sitten arvonlasku sille Teslalle. Ei siinä muuta, mutta onhan se hieman harhaanjohtavaa kertoa kuinka säästi 1000€ vuodessa, kun ei laskenut mukaan 10k€/vuosi kuluja.

Uutta autoa on kovin vaikea taloudellisesti perustella, niin miksei vaan tyydy keksimään jotain muuta syytä?
 
Siinä tapauksessa jää toki auto ostamatta. Kyllähän rahalla on aina hinta, oli se sitten lainana otettu tai ei. Jos tuolle ei mitään arvoa laske, niin miksi laskea kuluja muutenkaan? Tässä vielä unohdettiin se muutama satanen per kk mikä on sitten arvonlasku sille Teslalle. Ei siinä muuta, mutta onhan se hieman harhaanjohtavaa kertoa kuinka säästi 1000€ vuodessa, kun ei laskenut mukaan 10k€/vuosi kuluja.

Uutta autoa on kovin vaikea taloudellisesti perustella, niin miksei vaan tyydy keksimään jotain muuta syytä?
Nimenomaan. Ei tätä huvittelua voi taloudellisesti helposti perustella. Itsellä arvon alenema hipoo varmasti jo 10.000 euroa per kuukausi, tältä parilta kuulaudelta mitä auto nyt on minulla ollut. Lähinnä tarkoitin että korkean koron sijaan saattaa olla parempi, minimoida lainan määrä, kun taas nollakorkolainassa ei.
 
Nimenomaan. Ei tätä huvittelua voi taloudellisesti helposti perustella. Itsellä arvon alenema hipoo varmasti jo 10.000 euroa per kuukausi, tältä parilta kuulaudelta mitä auto nyt on minulla ollut. Lähinnä tarkoitin että korkean koron sijaan saattaa olla parempi, minimoida lainan määrä, kun taas nollakorkolainassa ei.
Teslan hinta on houkutteleva mutta saa laittaa isoa käsirahaa, että kannattaa ostaa koska korotkin nousi 1,2 sinne 4,2. Se on paljon. Koska jos laskee hiukan enemmän kuin minimit on korko jo 5v melkein 10k.
 
Mutta ei silla 10ke koslallakaan voi seuraavaa 10 vuotta ajaa joten joku laina taytyy jossain kohtaa ottaa. Eli ei voi laskea 40k vaan 10k tai 20k.

Eihän sitä oo mitään pakko niitä lainoja ottaa. 10ke koslalla ajava voi laittaa sen 2000€ säästöön joka vuosi ja kymmenen vuoden päästä ostaa sen 20ke auton. Kustannuksiin on hyvä laskea
rahoituskulut mukaan, vaikka nyt korkean koron aikana kirpaisee.
 
Halvin kokonaiskorko mitä nyt olen tarjouksien perusteella saanut on 3,1%. Muissa tarjouksissa liikuttu 5-7% kokonaiskorolla.

Pp-autolla näyttää kamppis 1,99 mutta eipä siellä enää esim yhtään Y:tä ole tällä hetkellä enää myynnissä.
 
Hetkonen - ensimmäinen kerta kun kuulen tästä, @Haukka81 on ansiokkaasti kertonut eri mallien eroista mutta mulla oli kuva että ongelma oli ihan akkupaketissa eikä ulkoisessa vaikuttimessa?
Tässä linkki missä keskustelua ja kuvat

E: kyse siis MS 85kwh akuista joissa ollut vikoja. Yksi syy on kondenssivesi joka valuu suoraan akun päälle.
 
IMHO matala-40 k€ plugariluokan elintilan katosi tällä Teslan hintamuutoksella*.

Eiköhän niitä vielä myydä jos arvostaa kunnon rangea talvellakin ja haluaa oikean autonvalmistajan palvelut ja luotettavuuden. Moni ei nimenomaan halua Teslaa. Vähän trolololol toi jälkimmäinen pahoittelut siitä. Mutta ymmärrät varmaan pointin.
 
Ei Nirossa hinnaston mukaan ole paljoa yli viittä-kuutta tonnia eroa. Ja puhutaan

7605 eur eroa hinnat alkaen malleissa. Kiasta saa tingittyä kun Teslalla taitaa olla apteekin hinnat?

Onhan noissa joissain plugareissa kyllä hintapainetta nyt. Esim. Suzuki Across ja Toyota RAV4.
 
7605 eur eroa hinnat alkaen malleissa. Kiasta saa tingittyä kun Teslalla taitaa olla apteekin hinnat?

Onhan noissa joissain plugareissa kyllä hintapainetta nyt. Esim. Suzuki Across ja Toyota RAV4.
46 655€ olisi esim Skoda Superb farmari ladattava hybridi.
49 000€ taas Y RWD.

Mutta tosiaan rav4 ja Corolla Cross voisi myös olla jonkunlaisia kilpailijoita Y:lle. Sekä tietysti Toyotan sähköauto, mutta en näe sitä kovin järkevänä valintana.
 
Eiköhän niitä vielä myydä jos arvostaa kunnon rangea talvellakin ja haluaa oikean autonvalmistajan palvelut ja luotettavuuden. Moni ei nimenomaan halua Teslaa. Vähän trolololol toi jälkimmäinen pahoittelut siitä. Mutta ymmärrät varmaan pointin.
Tuskin se Tesla kovin pitkäksi aikaa saa tuohon hintapisteeseen yksin kökkimään...
 
7605 eur eroa hinnat alkaen malleissa. Kiasta saa tingittyä kun Teslalla taitaa olla apteekin hinnat?
Tämä on totta eli paljoakaan ei tarvitse vaivaa nähdä, jotta hinnasta lähtee muutama prosentti tai enemmänkin, jos kyselee tarjouksia hieman kauempaa. En ihmettelisi, jos lähiaikoina uuden sähkiksen hinnasta saisi tingattua jopa kymmenen prosenttia, jolloin Teslan hinta-ale ei tuntuisi enää niin ihmeelliseltä.
 
Jos käytetty Tesla maksaa vaikka 40k€ siitä saadaan 5% pääomakuluilla 2000€ vuodessa. Merkittävä erä, joka unohtui laskelmistasi. Mutta uudempi on yleensä mukavampi ja helpompi. Jokainen saa täyttää excelinsä haluamallaan tavalla. Pääomakulunkin voi vaikka tiputtaa yhteen prosenttiin.

Niin sä vertaat nyt 40k Teslaa ja 10k polttista. Mulla on anyway pakko vaihtaa auto tässä niin noi laskelmat voi siirtää siihen 40k polttikseen.

Nopeasti katsottuna joku Cupra Formentor täyttää about samat speksit iän, hinnan, vetotavan ja automaattivaihteiston suhteen. Näyttäis WLTP kulutus olevan 8,4 litraa satkulla. Siihen sitten edelleen ne samat öljynvaihdot yms mukaan, plus rahoitus sille.

Edelleen omaan käyttöön se Tesla tulee halvemmaksi, aivan sama miten sen laskee.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän sillä 20 000 eurolla aika paljon bensaa saa ostettua jos vertaa 30 k vs 50 k autoa.
Tämä oli itselle pitkään se harha kun autoja ja niiden hintaa vertailin. Ja uskon että suurin osa auton ostajista tuijottaa vain sitä hankintahintaa eikä autoilun kokonaiskustannuksia. Olen aikaisemminkin tänne asiasta kirjoittanut mutta itse tein todella kattavat laskelmat johon huomioin kaiken, siis ihan kaiken mitä kuluja autoilusta voi syntyä. Minulla on ollut tapana pitää autoa n. viisi vuotta joten se oli laskelmissani tämän uudenkin auton aikajänne. Lopputulema oli että hankintahinnaltaan 35k€ bensiiniauto oli kustannuksiltaan neljän vuoden kohdalla samalla viivalla 50k€ maksavan sähköauton kanssa. Ja se viides vuosi olisi tullut sitten jo sähköautolla ajaessa halvemmaksi. 15k€ ero hankintahinnassa ja ei muuten saa ostettua yhtään ylimääräistä litraa bensaa.
 
Niin sä vertaat nyt 40k Teslaa ja 10k polttista. Mulla on anyway pakko vaihtaa auto tässä niin noi laskelmat voi siirtää siihen 40k polttikseen.

Nopeasti katsottuna joku Cupra Formentor täyttää about samat speksit iän, hinnan, vetotavan ja automaattivaihteiston suhteen. Näyttäis WLTP kulutus olevan 8,4 litraa satkulla. Siihen sitten edelleen ne samat öljynvaihdot yms mukaan, plus rahoitus sille.

Edelleen omaan käyttöön se Tesla tulee halvemmaksi, aivan sama miten sen laskee.
Vähän samaten ajattelin itsekin. 513hv neliveto, niin polttiksista ei taida löytyä mitään kovin järkevää. Tuosta Cupran hinnastostakin näkyy, että siinä menisi 14 500€ autoveroa.

Screenshot_2023-01-19-20-29-48-416_com.google.android.apps.docs.jpg

Tämä oli itselle pitkään se harha kun autoja ja niiden hintaa vertailin. Ja uskon että suurin osa auton ostajista tuijottaa vain sitä hankintahintaa eikä autoilun kokonaiskustannuksia. Olen aikaisemminkin tänne asiasta kirjoittanut mutta itse tein todella kattavat laskelmat johon huomioin kaiken, siis ihan kaiken mitä kuluja autoilusta voi syntyä. Minulla on ollut tapana pitää autoa n. viisi vuotta joten se oli laskelmissani tämän uudenkin auton aikajänne. Lopputulema oli että hankintahinnaltaan 35k€ bensiiniauto oli kustannuksiltaan neljän vuoden kohdalla samalla viivalla 50k€ maksavan sähköauton kanssa. Ja se viides vuosi olisi tullut sitten jo sähköautolla ajaessa halvemmaksi. 15k€ ero hankintahinnassa ja ei muuten saa ostettua yhtään ylimääräistä litraa bensaa.
Autoa tosiaan kannattaisi pitää aika pitkään. Mullakin Perffi tavallaan halpeni 7000€ hinnanalennuksessa. Mutta koska käytetty auto, niin halpuutus ei onneksi noin paljon vielä vaikuttanut. Toivotaan että käyttökulut pysyisi sopivina.
 
Tämä oli itselle pitkään se harha kun autoja ja niiden hintaa vertailin. Ja uskon että suurin osa auton ostajista tuijottaa vain sitä hankintahintaa eikä autoilun kokonaiskustannuksia. Olen aikaisemminkin tänne asiasta kirjoittanut mutta itse tein todella kattavat laskelmat johon huomioin kaiken, siis ihan kaiken mitä kuluja autoilusta voi syntyä. Minulla on ollut tapana pitää autoa n. viisi vuotta joten se oli laskelmissani tämän uudenkin auton aikajänne. Lopputulema oli että hankintahinnaltaan 35k€ bensiiniauto oli kustannuksiltaan neljän vuoden kohdalla samalla viivalla 50k€ maksavan sähköauton kanssa. Ja se viides vuosi olisi tullut sitten jo sähköautolla ajaessa halvemmaksi. 15k€ ero hankintahinnassa ja ei muuten saa ostettua yhtään ylimääräistä litraa bensaa.
Mitä kuluja sitten uudessa bensa-autossa niin paljon tulee enemmän? Ei kai ne vuosittaiset öljynvaihdotkaan tai verot niin kalliit ole. Ei sillä että mä erityisesti haluisin tästä alkaa vääntää, mutta välillä tuntuu että nämä laskelmat on tehty hieman haluamaansa suuntaan.
 
Mitä kuluja sitten uudessa bensa-autossa niin paljon tulee enemmän? Ei kai ne vuosittaiset öljynvaihdotkaan tai verot niin kalliit ole. Ei sillä että mä erityisesti haluisin tästä alkaa vääntää, mutta välillä tuntuu että nämä laskelmat on tehty hieman haluamaansa suuntaan.
Ei minullakaan ole mitään tarvetta vääntää yhtään mistään. Sanoin vain millaisiin lopputuloksiin itse pääsin. Tottakai painotuksia on erilaisia ja kulurakenne on jokaisella vähän eri. Voihan se olla että sinä kun ostat 30k€ polttomoottoriauton niin saat ostettua siihen 20k€ polttoainetta eivätkä kulut edelleenkään ole sähköauton kanssa tasan. Itselläni näin ei käynyt. Ja todettakoon nyt vielä sekin että auto on edelleen ostamatta koska olen jahkailija. Ajan pyörällä ja bussilla koska tässä tilanteessa en näe minkäänlaisen yksityisauton hankintaa järkevänä, tai että en saa sitä itselleni järkeväksi, vaikka taloudelliset rahkeet siihen ehkä riittäisikin.
 
"hieman haluamaansa suuntaan".

Tämähän pätee ihan universaalisti. Kyllä foorumeilla on aina huudeltu kaiken maailman Exceleiden perään, jotka puoltavat auton vaihdon järkevyyttä. Ja tämä jo paljon ennen nykyistä sähköautobuumia jolloin väännettiin kättä diesel vs bensa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 318
Viestejä
4 504 254
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom