Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei minullakaan ole mitään tarvetta vääntää yhtään mistään. Sanoin vain millaisiin lopputuloksiin itse pääsin. Tottakai painotuksia on erilaisia ja kulurakenne on jokaisella vähän eri. Voihan se olla että sinä kun ostat 30k€ polttomoottoriauton niin saat ostettua siihen 20k€ polttoainetta eivätkä kulut edelleenkään ole sähköauton kanssa tasan. Itselläni näin ei käynyt. Ja todettakoon nyt vielä sekin että auto on edelleen ostamatta koska olen jahkailija. Ajan pyörällä ja bussilla koska tässä tilanteessa en näe minkäänlaisen yksityisauton hankintaa järkevänä, tai että en saa sitä itselleni järkeväksi, vaikka taloudelliset rahkeet siihen ehkä riittäisikin.

Itse olen tehnyt vastaavanlaisia laskelmia ja tullut samanlaiseen lopputulokseen. Bensa on yllättävän kallista.
1674159319666.png
 
Juuh, laskelmat ovat kivoja mutta kun jokaisella on erilainen auton käyttöprofiili niin laskelman summat riippuvat aika pitkälle siitä. Joku haluaa tehoa (itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa kunhan ei jää jalkoihin), joku mukavuutta, kolmas sporttisuutta ja neljäs vaikka täydellistä pitkän matkan kulkinetta (hiljaisuutta, pehmeyttä tms.). Vielä kun ajopätkät voivat olla nurkka-ajoja tai pidempää pätkää joka päivä eri paikkoihin tai toisella pitkiä matkoja mutta tiettyihin kohteisiin.

Sähkö on voimalinjana niin hyvä, että sillä voittaa jo paljon. Nykyään vaan alkaa olla sekä ladattavissa että itsestään lataavissa hybriditoteutukset edistyneet siihen malliin, että siihen sähkölinjaan pääsee käsiksi myös niissä.

Bensan kulutus on sitten yksi ongelma tai ratkaisu, riippuen vähän tapauksesta. Omallakin ladattavalla pääsee sen alle viiden farmarilla vaikka sähkö olisi loppu ja toisaalta ok. kelillä pääsee nollalla. Plussakeleillä menee 100+ kilsaa alle kolmella talvinopeuksilla ja kaikkea muuta mahdollista riippuen matkoista ja latauspisteistä.

Sinänsä omalla ajotyylillä voi saada kulutuksen aika kovaksi millä tahansa kulkineella.

Joten laskelmat ovat sinänsä ihan mielenkiintoisia, mutta kertovat aika lailla tilanteen vain omista lähtökohdista.

Mutta joo, en ainakaan omissa laskelmissa pystynyt pääsemään järkevällä aikajänteellä plussalle maksamalla enemmän. Toki kun mennään 8-10 vuoden paikkeille niin sähköauto on periaatteessa edullisempi, mutta tuossa iässä alkaa olla enemmänkin tuurista kiinni mitkä sen yksilön kustannukset ovat.
 
Juuh, laskelmat ovat kivoja mutta kun jokaisella on erilainen auton käyttöprofiili niin laskelman summat riippuvat aika pitkälle siitä. Joku haluaa tehoa (itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa kunhan ei jää jalkoihin), joku mukavuutta, kolmas sporttisuutta ja neljäs vaikka täydellistä pitkän matkan kulkinetta (hiljaisuutta, pehmeyttä tms.). Vielä kun ajopätkät voivat olla nurkka-ajoja tai pidempää pätkää joka päivä eri paikkoihin tai toisella pitkiä matkoja mutta tiettyihin kohteisiin.

Sähkö on voimalinjana niin hyvä, että sillä voittaa jo paljon. Nykyään vaan alkaa olla sekä ladattavissa että itsestään lataavissa hybriditoteutukset edistyneet siihen malliin, että siihen sähkölinjaan pääsee käsiksi myös niissä.

Bensan kulutus on sitten yksi ongelma tai ratkaisu, riippuen vähän tapauksesta. Omallakin ladattavalla pääsee sen alle viiden farmarilla vaikka sähkö olisi loppu ja toisaalta ok. kelillä pääsee nollalla. Plussakeleillä menee 100+ kilsaa alle kolmella talvinopeuksilla ja kaikkea muuta mahdollista riippuen matkoista ja latauspisteistä.

Sinänsä omalla ajotyylillä voi saada kulutuksen aika kovaksi millä tahansa kulkineella.

Joten laskelmat ovat sinänsä ihan mielenkiintoisia, mutta kertovat aika lailla tilanteen vain omista lähtökohdista.

Mutta joo, en ainakaan omissa laskelmissa pystynyt pääsemään järkevällä aikajänteellä plussalle maksamalla enemmän. Toki kun mennään 8-10 vuoden paikkeille niin sähköauto on periaatteessa edullisempi, mutta tuossa iässä alkaa olla enemmänkin tuurista kiinni mitkä sen yksilön kustannukset ovat.
Puhumattakaan siitä että moni tarvitsee useamman auton. Kaksi on perheissä yleistä, itsellä jopa neljä. Helpottaa sitten kun lasten omat siivet kantaa autoilun kustannukset kaiken muun ohella. Onneksi kilometrit niihin tulee max 10k per auto per vuosi.
 
Juuh, laskelmat ovat kivoja mutta kun jokaisella on erilainen auton käyttöprofiili niin laskelman summat riippuvat aika pitkälle siitä.

Tämäpä se. Jo vanha kunnon kaupunki-/maantieajo/-kulutus muuttaa kannatavuuslaskelmia huomattavasti. Yksinkertaistaenhan sähkö ottaa kaupunkiajossa etua ja polttis kovemmissa nopeuksissa.

Mutta oli kyllä mielenkiintoinen veto Teslan hinnanalennukset. Yhdessä muiden merkkien hinnannostojen kanssa ollaan tilanteessa, jossa Tesla on lähes sähkö-Pösön hinnoissa ja €/toimintamatka on kai sähkisten kärjessä. Ja "se on kuitenkin Tesla" kun Pösö taas "sähkövikainen ranskis" (lainaukset ei omia mielipiteitä).
 
Ei tietysti voi tietää, mutta ehkä tavalla tai toisella kannattaa myös miettiä mikä on bensan/dieselin hinta jatkossa. Vaikuttaa aika merkittävästi käyttökuluihin jos bensa on vaikka 3€/litra 5v päästä. Moni juuri vuosi sitten oli sitä mieltä että lopettaa ajamisen jos joskus nousee yli 2€/litra ja nyt normaali hinta on joku 2,2€ ja tuntuu halvalta jos joskus saa alle 2€.

Ainakin jos aikoo autoa pitää pitkään niin voi olla että 10v päästä on niin kallista että autolla ei voi ajaa. En siis ainakaan uutta polttomoottoriautoa ostaisi.

Tietysti ei voi tietää mikä on sähkön hintakaan, mutta lienee selvää että polttoaineista pyritään eroon joka tapauksessa ja ainoa keino siihen on nostaa hinta sille tasolle että ei sitä kukaan halua ostaa.
 
Sähköä pystytään tekemään monin eri tavoin ja jokainen itsekin (aurinkopaneelit) niin tilanne ei ole enää koskaan samaa niukkuuden jakelua kuin öljynjalostajilla.

Siinä on idässä ja hiekkatasavalloissa hikiset paikat +10v kuluttua edessä.
 
Miksi tuossa on teslan huollot 500? Eikö tesla pitänyt olla käytännössä lähes huoltovapaa?
Ihan samaa pohdin, mutta totesin että parempi antaa vähän hyvää polttikselle. Itselläni sähköhinnasta saa leikata vielä kolmasosan pois. Mutta viidelle vuodelle tuo esimerkin hinta on varmaan kohtalainen.

Edit.
Itseasiassa renkaita ei tarvitse edes laskea ellei meinaa vetää kierrosta loppuun asti.
 
Jenkeissä auttaa tuplasti vielä tuo, että hankintatuki tuli jenkkivalmistuksen takia takaisin. Tuossa on vielä semmoinen hauskuus, että akkupaketin osalta jenkkiosuus on tutkinnassa joka saattaa puolittaa tai jopa poistaa hankintatuen kokonaan (tai myös jättää sen ennalleen). Siellä on siis täysi hankintatuki päällä, mutta siinä on riski että sellaista ei välttämättä saa kokonaan hetken päästä joka lisää kysyntää.

Lisäksi korealaiset valmistajat heitettiin aika lailla tyhjän päälle kun hankintatuki lähti alta kun kriteerit muuttuivat myynnistä valmistukseen ja tuollaista ei polkaista kovin nopeasti pystyyn.
 
Pikainen kysymys todellisista toimintamatkoista. Vag:n sähkövehkeillä luvatut 500km toimintamatkat näyttävät kutistuvan talvikelissä+moottoritienopeuksissa pariinsataan kilometriin. Katse alkaa siirtymään niistä Teslan puolelle. Mitä todellista toimintamatkaa voi odottaa Suomen talvessa Model 3 longrangelta?
 
218 Wh/km oli performancen talvikulutus ja 178 kesäkulutus long rangella (Björnin testeissä 120 km/h) joten esim. 200 Wh/km lukemalla pääsee 75 kWh akulla laskien laskimella n. 375km täydestä tyhjäksi.

Mutta noi on yhtämittaisia pätkiä, eli autoa ei jäähdytetä välillä parkissa joka varmasti vaikuttaa. Eli jos ajaa ensin toiseen suuntaan ja auto on parkissa pakkasessa koko päivän ja sitten illalla takaisin niin kantama on todennäköisesti aika paljon pienempi. Mutta yhteen suuntaan valmiiksi lämpimällä ja täyteen ladatulla autolla varmaan noilla paikkeilla. Sitten kelin vaikutus on aika iso, että optimitilanteeseen kannattaa laskea kelivaraa jonkin verran, varsinkin kun noi on ajettu siellä nollan paikkeilla eli pakkasvaraa pitää laskea.

Sitä en tiedä onko jossain testiä, jossa auto on täyteen ladattuna aamulla ulkosalla ja lähdetään vaan liikkeelle mikä se kantama tuollaisessa skenaariossa on. Eli paljonko kokonaiskantamaa syödään lämmittämällä.
 
Viimeksi muokattu:
Pikainen kysymys todellisista toimintamatkoista. Vag:n sähkövehkeillä luvatut 500km toimintamatkat näyttävät kutistuvan talvikelissä+moottoritienopeuksissa pariinsataan kilometriin. Katse alkaa siirtymään niistä Teslan puolelle. Mitä todellista toimintamatkaa voi odottaa Suomen talvessa Model 3 longrangelta?
Joku 250-300km. Riippuu ajosta ja tavasta. Mutta aikalailla saa puolet ottaa pois kovilla pakkasilla.
 
Pikainen kysymys todellisista toimintamatkoista. Vag:n sähkövehkeillä luvatut 500km toimintamatkat näyttävät kutistuvan talvikelissä+moottoritienopeuksissa pariinsataan kilometriin. Katse alkaa siirtymään niistä Teslan puolelle. Mitä todellista toimintamatkaa voi odottaa Suomen talvessa Model 3 longrangelta?
Hyvä nyrkkisääntö omien kokemusten mukaan: Puolita WLTP, niin ollaan melko lähellä lyhintä toimintamatkaa täydellä akulla. Toisin sanoen lyhin kantama pyörii noin 300 kilometrin paikkeilla.
Yleensä (lähes aina) menee siis pidemmällekin, mutta tuon nyt ainakin pääsee lähes poikkeuksetta.
 
Miksi tuossa on teslan huollot 500? Eikö tesla pitänyt olla käytännössä lähes huoltovapaa?
Tuskin ainakaan 500€/vuosi menee huoltoon. Pari raitisilmasuodatintahan tuossa on ja ne on 20€/kpl, eli jos 2v välein vaihtaa niin 20€/vuosi. Tosin jarrunestekkin kannattaa vaihtaa varmaan muutaman vuoden välein myös ja puhdistaa jarrut, kuten missä tahansa autossa. Teslassa tosin tuskin tarvitsee levyjä ja paloja kuitenkaan vaihtaa kun ei niitä varsinaisesti käytetä koskaan. Ja lisäksi tuulilasinpyyhkijäitä menee varmaan samaa tahtia kuin kaikissa autoissa. Muita huoltoja ei taida sitten ollakkaan.
 
Ei kai Golffin huoltoonkaan mene 500e/v? Ainakaan takuuaikana.
Eikö ne tuota luokkaa ole bensa/diesel autojen huollot? Volvossa on ainakin joku 300€-500€/vuosi+erikseen vielä jarrunesteet, vetohihna jne. Ihan siis vaan perushuollot että takuu säilyy.

Teslassa se etu, että ei ole pakko tehdä mitään huoltoa että takuu säilyy, eli nuo suodattimet jne. voi vaihtaa itse ja se on ilmeisen helppoakin vielä. Polttomoottoriautoissa pakko maksaa huolloista vaikka osaisi tehdä itse tai menee takuu ja jälleenmyyntiarvo laskee kun ei ole huoltokirjassa leimoja.
 
Viimeksi muokattu:
Sun taytys antaa se keissi mihinka tarvitsee. Moottoritieta, -10 astetta ja yksi yli kahden tunnin pysays?
Ok, tosielämän esimerkki. Perus eteläsuomen talvikeli, vaikka -10 pakkasta. Ajoreitti lappeenranta helsinki. (Ja tietty takaisin tullaan jossain vaiheessa.)
Ed päivänä duunissa ladattu akku täyteen. Aamulla liikenteeseen ilman töpselissä roikkumista. Matka ajetaan n 10km yli rajoitusten, kelin salliessa.
Vagn vehkeillä saa vähän ennen helsinkiä alkaa katselemaan rangea.

edit: eli numeroiden perusteella näyttäisi siltä että uusi LR 3 menisi selkeästi pidemmälle kuin esim born 77 akulla vastaavissa talviolosuhteissa? Tämä on siis pohdinnassa.
 
Eikö ne tuota luokkaa ole bensa/diesel autojen huollot? Volvossa on ainakin joku 300€-500€/vuosi+erikseen vielä jarrunesteet, vetohihna jne. Ihan siis vaan perushuollot että takuu säilyy.

Riippuu kai aika paljon merkistä, joillaan huoltoväli 15k/1v riippuen kumpi tulee eka, joillain 30k/2v.

Ehkä tuo 500e on ihan hyvä arvio.
 
Kiassa eka 15k huolto taisi olla marmorilla 200e (voi käyttää muuallakin).

Mitä Teslaan tulee, niin -10 akusta +20 akkuun menee varmaan tunti ja 7kWh ja siihen ehkä 3kWh sisätilan lämmittämiseen noilla pakkasilla tunnissa (ainakin mitä teslafoorumilla jotain lukuja heitettiin). Ei ehkä ihan noin korkeaan lämpöön akkua lämmitetä välttämättä, mutta jotain lukemia kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ok, tosielämän esimerkki. Perus eteläsuomen talvikeli, vaikka -10 pakkasta. Ajoreitti lappeenranta helsinki. (Ja tietty takaisin tullaan jossain vaiheessa.)
Ed päivänä duunissa ladattu akku täyteen. Aamulla liikenteeseen ilman töpselissä roikkumista. Matka ajetaan n 10km yli rajoitusten, kelin salliessa.
Vagn vehkeillä saa vähän ennen helsinkiä alkaa katselemaan rangea.

edit: eli numeroiden perusteella näyttäisi siltä että uusi LR 3 menisi selkeästi pidemmälle kuin esim born 77 akulla vastaavissa talviolosuhteissa? Tämä on siis pohdinnassa.
Kyseinen (n. 230 km) esimerkki ei aiheuta pienintäkään haastetta Model 3 LR, oli keli oikeastaan mikä tahansa. Paluumatkan aluksi pikku lataustauko (tai lataus Helsingissä), niin edestakainenkin matka onnistuu.

Omalla 2020 (ei-lämpöpumppu) Model 3 LR:llä mieleen jäänyt kovimman pään kulutus on ollut noin 26 kWh/100km. Tällaisia lukuja on nähnyt kun on kaksi kolmesta yhtä aikaa ja nopeus yli sata: kovaa vastatuulta, lumimyräkkää, kovaa pakkasta. Tällöinkin range olisi täydellä akulla 250 kilometriä jos jättää 10 % pelivaran akkuun.
 
Ihan samaa pohdin, mutta totesin että parempi antaa vähän hyvää polttikselle. Itselläni sähköhinnasta saa leikata vielä kolmasosan pois. Mutta viidelle vuodelle tuo esimerkin hinta on varmaan kohtalainen.

Edit.
Itseasiassa renkaita ei tarvitse edes laskea ellei meinaa vetää kierrosta loppuun asti.

Kyllä renkaiden kunto vaikuttaa arvonalenemaan. Sähkärit kuluttaa renkaat nopeammin ja renkaat on kalliimpia. Itse en ole vielä kuullut huoltovapaasta autosta. Varmasti voimalinjalla on vähemmän liikkuvia ja huollettavia osia, mutta autoissa on paljon muutakin. Tuntuu että porukka tekee tietoista itsepetosta keksiessään perusteita auton hankinnalle. 15c/kWh on melko optimistinen hinta-arvio sähkölle. Tietysti voi jättää vaikka siirron ja sähköveron huomiotta :D Itsellä tarkoitus tilata Y syssymmällä. Tosin saattaa tässä vielä markkinatilanne muuttua, kun Tesla heitti pommin markkinoille. Muiden valmistajien reaktioita odotellessa...
 
Viimeksi muokattu:
Ok, tosielämän esimerkki. Perus eteläsuomen talvikeli, vaikka -10 pakkasta. Ajoreitti lappeenranta helsinki. (Ja tietty takaisin tullaan jossain vaiheessa.)
Ed päivänä duunissa ladattu akku täyteen. Aamulla liikenteeseen ilman töpselissä roikkumista. Matka ajetaan n 10km yli rajoitusten, kelin salliessa.
Vagn vehkeillä saa vähän ennen helsinkiä alkaa katselemaan rangea.

edit: eli numeroiden perusteella näyttäisi siltä että uusi LR 3 menisi selkeästi pidemmälle kuin esim born 77 akulla vastaavissa talviolosuhteissa? Tämä on siis pohdinnassa.
Menee pidemmälle ja kesäkelissä tuo Hki-lpr-hki ei ole ongelma millään tavalla. Talvella menee jos on nättikeli ja tuulet suotuisat. Pahimmalla kelillä uuden LR:n range on luokkaa 350km. Oma 19-LR:llä olen aina päässyt n,300km rangeen. Mutta tuolla reitillä nyt ei tarvitse hirveästi miettiä, paluumatkalla ottaa vaikka pyhtäältä muutaman minuutin niin homma selvä. :)
 
Menee pidemmälle ja kesäkelissä tuo Hki-lpr-hki ei ole ongelma millään tavalla. Talvella menee jos on nättikeli ja tuulet suotuisat. Pahimmalla kelillä uuden LR:n range on luokkaa 350km. Oma 19-LR:llä olen aina päässyt n,300km rangeen. Mutta tuolla reitillä nyt ei tarvitse hirveästi miettiä, paluumatkalla ottaa vaikka pyhtäältä muutaman minuutin niin homma selvä. :)
Kiitokset kaikille nopeista vastauksista. Cupra Born 77 impulse e-boost ollut tilauksessa jo 9kk ja vielä pitäisi odottaa 6kk. Taitaa mennä tuon kulkineen tilaus peruutukseen ja model 3 LR tilalle, kun hinta tippui ja luvataan 1-3kk toimitusta. En ollut aiemmin ajatellut että suht samalla akkukoolla voi olla noin iso ero eri valmistajien kesken todellisessa rangessa.
 
Kyllä renkaiden kunto vaikuttaa arvonalenemaan. Sähkärit kuluttaa renkaat nopeammin ja renkaat on kalliimpia. Itse en ole vielä kuullut huoltovapaasta autosta. Varmasti voimalinjalla on vähemmän liikkuvia ja huollettavia osia, mutta autoissa on paljon muutakin. Tuntuu että porukka tekee tietoista itsepetosta keksiessään perusteita auton hankinnalle. 15c/kWh on melko optimistinen hinta-arvio sähkölle. Tietysti voi jättää vaikka siirron ja sähköveron huomiotta :D Itsellä tarkoitus tilata Y syssymmällä. Tosin saattaa tässä vielä markkinatilanne muuttua, kun Tesla heitti pommin markkinoille. Muiden valmistajien reaktioita odotellessa...
Siis sähköauto kuluttaa renkaita nopeammin? Vai onko tarkoitus kiihdytellä usein sutien? Renkaat maksaa saman verran. Toki koko jne. vaikuttaa.
 
Talvikantama on kyllä hankala yhtälö, kun jopa omalla vakioidulla tju-hki-tku reitillä vakionopeudella tulos voi vaihdella näennäisen satunnaisesti merkittävästi. Nopea pikalataus on autoilijan paras ystävä :)
 
Siis sähköauto kuluttaa renkaita nopeammin? Vai onko tarkoitus kiihdytellä usein sutien? Renkaat maksaa saman verran. Toki koko jne. vaikuttaa.

Sähköauto painaa huomattavasti enemmän kuin vastaavan kokoinen bensa-auto. Siitä aiheutuu selvästi isompi rengaskulutus.
 
Sähköauto painaa huomattavasti enemmän kuin vastaavan kokoinen bensa-auto. Siitä aiheutuu selvästi isompi rengaskulutus.
No ei. Kyllä se rengasvalmistaja ottaa huomioon sen auton massan ja rakentaa sen rengasseoksen sen perusteella. Ei ne raskaan kalustonkaan renkaat sen vuoksi kulu että siinä on massaa päällä, vaan sen kilometrimäärän vuoksi.

Samanlainen keskustelu käytiin aikanaan kun dieselautot rupesivat yleistymään. ”Dieselautot kuluttavat renkaita paljon enemmän”. Syy löytyi penkin ja ratin välistä. Parempi vääntö alakierroksilla rohkaisi kuljettajia kiihdyttelemään ja ajamaan renkaita kuluttavammalla tavalla.
 
No ei. Kyllä se rengasvalmistaja ottaa huomioon sen auton massan ja rakentaa sen rengasseoksen sen perusteella. Ei ne raskaan kalustonkaan renkaat sen vuoksi kulu että siinä on massaa päällä, vaan sen kilometrimäärän vuoksi.

Samanlainen keskustelu käytiin aikanaan kun dieselautot rupesivat yleistymään. ”Dieselautot kuluttavat renkaita paljon enemmän”. Syy löytyi penkin ja ratin välistä. Parempi vääntö alakierroksilla rohkaisi kuljettajia kiihdyttelemään ja ajamaan renkaita kuluttavammalla tavalla.

Näin varmaan onkin mutta rengaskoko (ja kantavuusluokka) tekee monen sähkiksen, ja isojen polttomoottori-katumaastureidenkin, renkaista huomattavasti kalliimpia.
Kuin nyt vaikka se maanteiden yleisin 205/55/16.
 
No ei. Kyllä se rengasvalmistaja ottaa huomioon sen auton massan ja rakentaa sen rengasseoksen sen perusteella. Ei ne raskaan kalustonkaan renkaat sen vuoksi kulu että siinä on massaa päällä, vaan sen kilometrimäärän vuoksi.

Samanlainen keskustelu käytiin aikanaan kun dieselautot rupesivat yleistymään. ”Dieselautot kuluttavat renkaita paljon enemmän”. Syy löytyi penkin ja ratin välistä. Parempi vääntö alakierroksilla rohkaisi kuljettajia kiihdyttelemään ja ajamaan renkaita kuluttavammalla tavalla.

Tuosta on ristiriitaista infoa. "Syynä sähköautojen renkaiden kulumiseen on auton paino. Sähköautot ja myös hybridiautot painavat enemmän kuin polttomoottoriautot. Täyssähköauton akusto voi painaa helposti jopa 500–600 kiloa.". Joka tapauksessa renkaat ovat kovemmassa rasituksessa, joten näkyy se ainakin käyttökustannuksissa.
 
Kyllä renkaiden kunto vaikuttaa arvonalenemaan. Sähkärit kuluttaa renkaat nopeammin ja renkaat on kalliimpia. Itse en ole vielä kuullut huoltovapaasta autosta. Varmasti voimalinjalla on vähemmän liikkuvia ja huollettavia osia, mutta autoissa on paljon muutakin. Tuntuu että porukka tekee tietoista itsepetosta keksiessään perusteita auton hankinnalle. 15c/kWh on melko optimistinen hinta-arvio sähkölle. Tietysti voi jättää vaikka siirron ja sähköveron huomiotta :D Itsellä tarkoitus tilata Y syssymmällä. Tosin saattaa tässä vielä markkinatilanne muuttua, kun Tesla heitti pommin markkinoille. Muiden valmistajien reaktioita odotellessa...

Itselle ainakin maksaa lataus 15c/kWh, kyseessä työpaikan lataustolppa.
 
No siis toki se vaikuttaa paljonko ajaa. Sellaisen pari kuukautta siirtyy huolto aikaisemmaksi näillä ajomäärillä keskimäärin/vuosi joten kuutisen vuotta on se aika todennäköinen takuun pituus. Näissä kilometrimäärissäkin on toki eroja, kun jossain C4 sitikassa taitaa olla 20000 tai vuosi ko. rajat.

Teslalla on tuo huolto sekä hyvä että huono. Hyvä ettei tarvitse pakollisia huoltoja tehdä, huono että kun niitä joutuu tekemään (vaikkakin sitten takuuseen) niin etäisyys huoltopisteeseen on toistaiseksi monessa paikassa aika poskettoman pitkä.

Huoltoonpääsynopeudesta en osaa sanoa, muuta kuin about 2-4 viikkoa on se about normaali oma kokemus jolla aikavälillä normihuollon saa omalla automerkillä (pari päivää jos tulee joku ajamista estävä vika). Tai siis toki välittömästi sisään otetaan mutta korjaukseen voi mennä pikku hetki. Teslalla tuo ranger systeemi paikan päällä tehtävistä korjauksista on varmasti aika näppärä silloin kun se toimii.
 
Viimeksi muokattu:
No siis toki se vaikuttaa paljonko ajaa. Sellaisen pari kuukautta siirtyy huolto aikaisemmaksi näillä ajomäärillä keskimäärin/vuosi joten kuutisen vuotta on se aika todennäköinen takuun pituus. Näissä kilometrimäärissäkin on toki eroja, kun jossain C4 sitikassa taitaa olla 20000 tai vuosi ko. rajat.

Teslalla on tuo huolto sekä hyvä että huono. Hyvä ettei tarvitse pakollisia huoltoja tehdä, huono että kun niitä joutuu tekemään (vaikkakin sitten takuuseen) niin etäisyys huoltopisteeseen on toistaiseksi monessa paikassa aika poskettoman pitkä.

Huoltoonpääsynopeudesta en osaa sanoa, muuta kuin about 2-4 viikkoa on se about normaali oma kokemus jolla aikavälillä normihuollon saa omalla automerkillä (pari päivää jos tulee joku ajamista estävä vika). Tai siis toki välittömästi sisään otetaan mutta korjaukseen voi mennä pikku hetki. Teslalla tuo ranger systeemi paikan päällä tehtävistä korjauksista on varmasti aika näppärä silloin kun se toimii.
Rangeri toimii kyllä hyvin jopa paikkakunnilla missä ei ole omaa rangeria. Aina loistopalvelu!


Sähköauto painaa huomattavasti enemmän kuin vastaavan kokoinen bensa-auto. Siitä aiheutuu selvästi isompi rengaskulutus.
En oikein ole omassa ajossa huomannut renkaiden suurempaa kulutusta. Omilla Hankook evo3:lla on rullattu nyt joku 35 000km ja nyt alkaa olla toisessa rengasparissa 2,5mm ja toisessa joku 4,5mm. Auto siis LR boostilla ja en ole ajanut kevyellä jalalla. Ostohinnaltaan toki kalliimmat, mutta enpä paljoa pidemmälle päässy vanhalla diesel seatillakaan per rengassarja. Mielestäni vouhkaaminen sähkisten renkaiden kulumisesta on liioittelua. :hmm:
 
Tuskin se Tesla kovin pitkäksi aikaa saa tuohon hintapisteeseen yksin kökkimään...

Voi olla muilla vaikea seurata teslan hinnanalennuksia. giga texas ja giga berlinin ylösajon eteneminen puskee yksikköhintaa entisestään alaspäin ja loppuvuodelle 2023 on huhuttu uudelleensuunniteltua m3:sta, jossa pääajurina on valmistuksen yksinkertaistaminen ja kustannusten laskeminen.

Teslan myyntikate yhtä autoa kohti oli viime vuoden kolmannella neljänneksellä 15 643 dollaria (noin 14 400 euroa). Uutistoimisto Reutersin analyysin mukaan se oli yli kaksi kertaa enemmän kuin Volkswagenilla, neljä kertaa enemmän kuin Toyotalla ja peräti viisi kertaa tuhdimmin kuin Fordilla yhtä autoa kohti.

 
Voi olla muilla vaikea seurata teslan hinnanalennuksia. giga texas ja giga berlinin ylösajon eteneminen puskee yksikköhintaa entisestään alaspäin ja loppuvuodelle 2023 on huhuttu uudelleensuunniteltua m3:sta, jossa pääajurina on valmistuksen yksinkertaistaminen ja kustannusten laskeminen.

Oleellisempi kysymys lienee mikä se ero on korealaisiin (ja kiinalaisiin). Y:n nykyhinnoissahan keikkui jokin aika sitten useampikin malli. Vähän sellainen kutina, että pieni ketunhäntä kainalossa ne noita hintoja ovat korotelleet kulujen ja kysynnän varjolla eli varaa tulla alas pitäisi löytyä. Halu onkin sitten toinen asia, jos kaikki menee muutenkin.
 
Ja "se on kuitenkin Tesla" kun Pösö taas "sähkövikainen ranskis" (lainaukset ei omia mielipiteitä).

Sähkövikainen ranskis vaan tällä hetkellä taitaa olla haluttavampi auto käytettynä ja pitää arvonsa paremmin. Eli "se on kuitenkin Tesla" ei ole kovin haluttava ominaisuus tällä hetkellä.

Eikö ne tuota luokkaa ole bensa/diesel autojen huollot? Volvossa on ainakin joku 300€-500€/vuosi+erikseen vielä jarrunesteet, vetohihna jne. Ihan siis vaan perushuollot että takuu säilyy.

Yhtälailla Teslassa joutuu jarrunesteet vaihtamaan.
 
Teslan myyntikate yhtä autoa kohti oli viime vuoden kolmannella neljänneksellä 15 643 dollaria (noin 14 400 euroa). Uutistoimisto Reutersin analyysin mukaan se oli yli kaksi kertaa enemmän kuin Volkswagenilla, neljä kertaa enemmän kuin Toyotalla ja peräti viisi kertaa tuhdimmin kuin Fordilla yhtä autoa kohti.

Näitä quoteja kun laittaa, niin on tietysti hyvä ymmärtää ottaa mukaan myös autojen keskihinta. Onhan Porschella esim. myyntikate per auto melkein 50% korkeampi kuin Teslalla. Luonnollisesti VW/Toyota/Ford kun valmistavat autoja, jotka maksavat 15k€, niin kate ei voi olla 15k€. Bentleyllä oli 2021 (en nyt löytänyt uudempaa) kuitenkin myyntikate per auto 50k€.

Paljon parempi mittari on kuitenkin lopulta prosentuaaliset kannattavuudet, vaikka nekin ovat kilpaillussa segmentissä (pienet autot) heikommat kuin kalliimmissa autoissa.
 
Kansainvälisessä ryhmässä on kiinalainen kaveri, joka antaa väliajoin tilannekatsauksia.

I was curious how the tesla price cut was playing out in china (biggest EV market in the world). Thank you for the update.

A question. Do you think these sale price reductions will cause newer and smaller companies to fail?

Vastaus & jatko:
John Budnaitis To answer your question, in fact, in China, except for BYD and Tesla, other EVs are losing money. Since January 1, China has cancelled the 12600 ($1900) ev subsidy, which makes it more difficult for auto companies. Tesla's price reduction is fatal to many auto companies. In my personal opinion, if the situation cannot be improved, a large number of Chinese auto companies will go bankrupt or withdraw, and those new companies trying to enter the industry will also be discouraged.

Huong Nguyen For the Chinese market only, the following are my views: 1. Haval's EV transformation was very unsuccessful, and the sales of fuel vehicles also declined; 2. Chang'an has launched a number of new EVs, and the sales volume is very good. The sales volume of EVs is increasing by nearly 200%, ranking the fifth in the sales volume, thus promoting the overall performance growth of the Group; 3. Zeekr also achieved significant growth in 2022, and Zeekr001 has a very good reputation in the market. The biggest difficulty now is that the product price is highly coincident with Tesla. Tesla has been greatly impacted after the price reduction. However, as Geely's own brand, the parent company's strong strength can provide support; 4. Nio adheres to the electricity exchange mode, and continues to suffer huge financial losses. The three new models launched have not reached the expected sales volume, but the high-end image of Nio has been deeply rooted in the hearts of the people. The problem is how to expand market share and achieve profits; 5. The sales volume of Li has continued to rise in the last three months, reaching 21000 in December, and the average price of its products has also exceeded 50000 dollars. The loss has been greatly reduced. It is the EV start-up that is most likely to achieve profits. The biggest problem is that the company's products are PHEVs. How to launch the pure EV with the same monthly competitiveness in the process of EV transformation is still facing great challenges.

Tämä on tietysti vain yhden (randomin) ihmisen lätinää, mutta jos pieniä kiinalaisia firmoja alkaa kaatua tänä vuonna niin varmasti vaikeudet leviää tunnettuihin valmistajiin täällä länsimaissa; sähköautoa on vaikea valmistaa ja myydä kannattavasti ellei koko prosessia ole mietitty alusta loppuun. Nyt on kova paine päällä ja kassat palaa.
 
Näin varmaan onkin mutta rengaskoko (ja kantavuusluokka) tekee monen sähkiksen, ja isojen polttomoottori-katumaastureidenkin, renkaista huomattavasti kalliimpia.
Kuin nyt vaikka se maanteiden yleisin 205/55/16.

Jos nyt puhutaan Teslan segmentistä niin kyllä siinä koossa alkaa olemaan 16" vanteet jo mennyttä aikaa ja 17" käytännössä minimi ja 18" uusi normaali.

Mutta kun Teslaketjussa ollaan niin eilen ajettu Y LR ei oikeastaan tuonut mitään vastenmielistä ominaisuutta esiin ja voimalinja erinomainen. Penkit eivät parhaat mahdolliset ja A-pilari aika iso mikä jäi omaan näkökenttään ikävästi. Myöskin kaiken käyttäminen kosketusnäytöltä ainakin alkuun vie katsetta tiestä turhaan ja myös nopeuden seuraaminen ym. kaipaisi HUDia. Ajettavuus ihan ok mutta ei mikään huomiota herättävä.

Tänään ajettu Bemarin X3 30e taas oli voimalinjaltaan pettymys, 290 hevosta olivat paperihevosia ja tuntui lähes normaalilta pikkubensakoneelta. Penkit ja ajettavuus paremmat kuin Tesla mutta +15k hintaa ja laiska voimalinja ei vakuuta. Kaupunkiajossa sähkö toimii hyvin kyllä tuossakin.
 
Tämäpä se. Jo vanha kunnon kaupunki-/maantieajo/-kulutus muuttaa kannatavuuslaskelmia huomattavasti. Yksinkertaistaenhan sähkö ottaa kaupunkiajossa etua ja polttis kovemmissa nopeuksissa.

Mutta oli kyllä mielenkiintoinen veto Teslan hinnanalennukset. Yhdessä muiden merkkien hinnannostojen kanssa ollaan tilanteessa, jossa Tesla on lähes sähkö-Pösön hinnoissa ja €/toimintamatka on kai sähkisten kärjessä. Ja "se on kuitenkin Tesla" kun Pösö taas "sähkövikainen ranskis" (lainaukset ei omia mielipiteitä).
38 200€ on Peugeot e-208 hinta ja 49 000€ taas Model Y:n hinta. Onhan siinä vielä melkoinen hintaero. e-2008 olisi toki vähän kalliimpi, mutta sille ei ole hinnastoa.

Peugeot olisi luultavasti vähän laadukkaampi, mutta sähköautona sitten kumminkin huonompi. Kun huomioi Y:n kokoluokan ja vetokoukun, niin valinta saattaisi olla aika selvä.

24 350€ olisi halvin Peugeot e-208, että on siinäkin hintaeroa käytettyyn Model 3:een.
 
Yhtälailla Teslassa joutuu jarrunesteet vaihtamaan.
Jos nyt palataan siihen alkuperäiseen lainaukseen mistä oli puhe, eli 5v budjetista ja sen jälkeen oletettavasti dumppaa auton pois, niin joutuuko? Evääkö tesla takuun tms. jos ei vaihda ekan 5v aikana jarrunesteitä?
 
Jos nyt palataan siihen alkuperäiseen lainaukseen mistä oli puhe, eli 5v budjetista ja sen jälkeen oletettavasti dumppaa auton pois, niin joutuuko? Evääkö tesla takuun tms. jos ei vaihda ekan 5v aikana jarrunesteitä?
Minun tietääkseni takuu pysyy, vaikka ei vaihtaisikaan jarrunesteitä. Mutta takuu onkin vaan 80tkm tai 4 vuotta.

Taisi olla 2 vuoden välein niiden kahden raitisilmasuodattimen vaihto. Eli se nyt pitää kertaalleen tehdä takuuaikana.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 806
Viestejä
4 478 892
Jäsenet
74 015
Uusin jäsen
Az1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom