Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

En kyllä mitään ala vuokrailemaan kun sitten yhtäkkiä saa vuokrata 2 vuotta kun toimitusaika on pitkä. Oma auto on onneksi varsin yleinen, enkä nyt mitään miljoonia siitä oletakkaan saavani, mutta järkevä summa pitää saada niin on järkeä vaihtaa. Tilaa ei ole pitää kahta autoa missään (paitsi kadulla sitten varmaan joku 5€/tunti) joten pakko myydä ennen uuden tuloa. Tai voisihan tuon vanhan viedä johonkin kauas ilmaiselle parkkikselle odottamaan myyntiä, mutta menee liian vaikeaksi.

No katsellaan miten hommat edistyvät. Ja nyt googlaillut uusista kameroista ja HD tutkista, jotka ehkä nyt tammikuussa tulevat niin mieluummin ottaisi auton niillä sitten, josko uusien kameroiden avulla parkkitutka homma toimisi edes jotenkin paremmin? No aika näyttää. Toisaalta tekisi jo kovasti mieli Teslan rattiin.

Joo hankala tuon vuokrauksen kanssa kun ei mitään näkyvyyttä millon uus tulossa. Elokuun lopussa kun tilasin niin jonkun aikaa oli toimitukselle arvio, aluksi -23 alkuun, sitten -22 loka-marras tienoille, takas -23 alkuun ja jossain vaiheessa hävisi kokonaan. Noh ei tuo nyt mikään ylitsepääsemätön ongelma ole jos vanha on vielä pihassa kun uusi tulee, naapurit varmaan alkaa vähän kattelemaan että millä rahalla tuo kahta Teslaa pitää :lol:. Tietenkin jos alkaa venyä niin tulee maksua vakuutuksista...

Uudet kamerat ja tutkat ois kyllä ihan jees, mutta tiedäppä sitten miten ne oikasti alkaa löytymään autoista. Ja että miten paljon niistä loppupeleissä on hyötyä... noh koska auton toimitusaika-arvio on tällä hetkellä about vuoden 2023 aikana niin ehtii varmaan kuulla noistakin lisää ennekun auton saa :)
 
Teslalta vihdoin ovat saanet huoltotiketin katsottua läpi ja yllättäen tuo olisikin Oulussa, Kallisenkaarre 5. 0 eur kustannukset kuten pitääkin, mutta kun koittaa varata aikaa huoltoon aplikaatiosta niin heittää Connection Failed, unknown error :poop:. Vois äkkiseltään ajatella että liittyiskö tuo jopa uuteen Teslan huoltoon mille ei oo vielä kaikkea tietoa olemassa tms. Pitää koittaa uudestaan myöhemmin...
 
Kellään kokemuksia luovutuksesta. Eli kuinka kauan ennen saa tietää luovutuspäivän? Pitäisi päästä nykyisestä diesel autosta eroon ja tämän koitan autovexin kautta hoitaa. Yhden tarjouksen käytetystä teslasta jo huvikseni otin ja siinä oli ihan ok hyvitys tuosta, mutta ehkä eri kun koittaa suoraan myydä? En voi olla ilman autoa kun jokusen päivän niin ajatuksena laittaa autevexiin tuo noin viikkoa ennen kun teslan saa niin tuossa ehtisi päästä siitä eroon. Toisaalta vielä sekin että jos en saa tuosta tarpeeksi tai edes mitään niin ajan tuon sitten itse loppuun ja perun Teslan tilauksen.

Ei varmaan kovin kauaa ole voimassa autovexistä saadut tarjoukset?
Menee toki hieman ot:n puolella, mutta itse möin autoni ottamalla suoraan yhtettä liikkeisiin, jotka nokittivat hintaa ylöspäin, ja lopulta saatiin kaupat aikaiseksi. Sen jälkeen olen yrittänyt myydä parin vuoden sisällä niin lautaushybridiä kuin sähkistä Autovexin kautta, ja tarjoukset ovat olleet lähinnä naurettavia. Yksi automyyjä mainitsi viime kesänä myös, että heille Autovexin ilmoitukset eivät edes näy.
 
Tsekkailin itsekin hintaa ja autoverkkokauppa.fi esim antaa varsin hyvän hinnan suoraan, paremman kuin autovexin arvio. Ja ymmärsin että tarjous on myös pitävä määräajan.
 
Enitenhän tässä syö se että Santander pitää kiinni kesän korosta. DNB piti alkuun mutta sen jälkeen yksipuolisesti nosti sen.
Kannattaa varmaan ihan varmuudeksi reklamoida tuosta DNB:n perseilystä, että kuluttaja ei vahingossa tule ehtojen muutosta hyväksyneeksi. Aika riskirajoilla DNB vetelee asiassa, voi hyvinkin tulla vielä lunta tupaan heidän toiminnalleen.
7. Korko voi yllättää tilauksen jälkeen
Autoa tilatessa kannattaa lukea aina lukea tarkasti rahoitusehdot. Tämä näyttää pätevän varsinkin Teslan ja DNB-pankin kohdalla.

Moni Teslan tilaaja pettyi karvaasti viime vuonna DNB:n toimintaan. Autoja markkinoitiin alhaisella 1,2 prosentin korolla, jonka päälle toki tuli muita lainanhoitokuluja.

Tilatessaan auton ostaja sai siis rahoituspäätöksen 1,2 prosentin korolla. Tilatun auton odotusaikana DNB yllättäen ilmoitti koron nousevan 3,7 prosenttiin.

Asiakasviestissä DNB sanoo näin: "Rahoitushakemus ei sido kumpaakaan osapuolta. Auton hankintaportaalissa mainitaan, että luottopäätös on voimassa 14 vuorokautta hakemuspäivästä."

Normaalisti kuluttaja olettaa rahoituspäätöksessä annetun koron olevan voimassa vielä toimitushetkellä. Millä perusteilla korkomuutos voitiin tehdä?


"Syyt siihen, miksi korkotason muuttumisesta on yleisesti keskusteltu ovat autojen pitkittyneet toimitusajat yhdistettynä nopeasti nousevaan korkotasoon. Molempia osapuolia sitova rahoitussopimus tehdään auton toimituksen yhteydessä", sanoo DNB Auto Finance Oy:n toimitusjohtaja Jussi Kattelus.

Korko lyötiinkin siis lukkoon vasta samalla, kun auto luovutettiin. Teslan toinen rahoituskumppani Santander on pitänyt kiinni rahoituspäätösten koroista.

Kuluttajaviraston erityisasiantuntija Timiikka Tommiska arvioi DNB:n toimintaa poikkeavaksi, mutta tarkkaa kantaa siihen ei voi näillä tiedoilla ottaa.

"Herää kysymys, tullaanko tässä rikkoneeksi kuluttajansuojalaissa olevaa koronmuutoskieltoa. Ja herää vakava huoli, onko tässä tosiasiassa kyse yksipuolisesta sopimusehtomuutoksesta siinä vaiheessa, kun kuluttaja on jo sitoutunut sopimukseen", Tommiska sanoo.

Teslaa tilaavan kuluttajan kannattaakin tarkistaa rahoitusehdot, ettei mahdollinen koronnousu ennen kauppaa tule yllätyksenä.
 
Kannattaa varmaan ihan varmuudeksi reklamoida tuosta DNB:n perseilystä, että kuluttaja ei vahingossa tule ehtojen muutosta hyväksyneeksi. Aika riskirajoilla DNB vetelee asiassa, voi hyvinkin tulla vielä lunta tupaan heidän toiminnalleen.
7. Korko voi yllättää tilauksen jälkeen
Autoa tilatessa kannattaa lukea aina lukea tarkasti rahoitusehdot. Tämä näyttää pätevän varsinkin Teslan ja DNB-pankin kohdalla.

Moni Teslan tilaaja pettyi karvaasti viime vuonna DNB:n toimintaan. Autoja markkinoitiin alhaisella 1,2 prosentin korolla, jonka päälle toki tuli muita lainanhoitokuluja.

Tilatessaan auton ostaja sai siis rahoituspäätöksen 1,2 prosentin korolla. Tilatun auton odotusaikana DNB yllättäen ilmoitti koron nousevan 3,7 prosenttiin.

Asiakasviestissä DNB sanoo näin: "Rahoitushakemus ei sido kumpaakaan osapuolta. Auton hankintaportaalissa mainitaan, että luottopäätös on voimassa 14 vuorokautta hakemuspäivästä."

Normaalisti kuluttaja olettaa rahoituspäätöksessä annetun koron olevan voimassa vielä toimitushetkellä. Millä perusteilla korkomuutos voitiin tehdä?


"Syyt siihen, miksi korkotason muuttumisesta on yleisesti keskusteltu ovat autojen pitkittyneet toimitusajat yhdistettynä nopeasti nousevaan korkotasoon. Molempia osapuolia sitova rahoitussopimus tehdään auton toimituksen yhteydessä", sanoo DNB Auto Finance Oy:n toimitusjohtaja Jussi Kattelus.

Korko lyötiinkin siis lukkoon vasta samalla, kun auto luovutettiin. Teslan toinen rahoituskumppani Santander on pitänyt kiinni rahoituspäätösten koroista.

Kuluttajaviraston erityisasiantuntija Timiikka Tommiska arvioi DNB:n toimintaa poikkeavaksi, mutta tarkkaa kantaa siihen ei voi näillä tiedoilla ottaa.

"Herää kysymys, tullaanko tässä rikkoneeksi kuluttajansuojalaissa olevaa koronmuutoskieltoa. Ja herää vakava huoli, onko tässä tosiasiassa kyse yksipuolisesta sopimusehtomuutoksesta siinä vaiheessa, kun kuluttaja on jo sitoutunut sopimukseen", Tommiska sanoo.

Teslaa tilaavan kuluttajan kannattaakin tarkistaa rahoitusehdot, ettei mahdollinen koronnousu ennen kauppaa tule yllätyksenä.
Joo tiedossa on tuo perseily.
En kyllä nähnyt tuota 14 päivästä mainintaa.
 
Riippuu mistä nyt puhutaan. Vision only -termi on perinteisesti viitannut autoihin, joista puuttuu edestä tutka (radar). Se muutos tuli Q2/2022. Sitä tutkaahan ei enää käytetä missään autossa vaikka sellainen olisikin.

Mutta nyt vuoden vaihteen tienoilla uusista poistettiin lisäksi parkkitutkat (ultra sonic sensor).
 
Riippuu mistä nyt puhutaan. Vision only -termi on perinteisesti viitannut autoihin, joista puuttuu edestä tutka (radar). Se muutos tuli Q2/2022. Sitä tutkaahan ei enää käytetä missään autossa vaikka sellainen olisikin.

Mutta nyt vuoden vaihteen tienoilla uusista poistettiin lisäksi parkkitutkat (ultra sonic sensor).
Jep. Sekoitin juuri noihin parkkisensoreihin. Joulukuussa taisi tosiaan tulla sekaisin molempia autoja. 2023 ilman sensoreita.
 
Ilmeisesti Oulun huoltopiste on jo toiminnassa, ainakin rajoitetusti. Applikaatioista sitä ei kait voi vielä valita, mutta huoltoja siellä tehdään jo. Nyt kun vain saisi ajan varattua niin tämähän voi vielä mennä paremmin kuin expected...
 
Saako Tesloissa konfattua ajomoodin niin, että on esim pelkkä aktiivinen vakkari päällä ilman mitään muita pimputuksia ja pompotuksia ja ilman että joku muu hyödyllinen ominaisuus disabloituu samalla? Kävin koeajaa erään sähkärin (toki näitä on pa autoissakin) ja siinä ärsytti kun auto ohjasi itse, kun ajoi lähelle kaistan reunaa pimputuksen kera. En pääosin tee mitään millään turhalla ajoavustimilla, vaan kuski keskittyy ajamiseen. Aktiivivakkari tosiaan ehkä käyttökelpoinen matka-ajossa. Lukenut näistä äkkinäisitä jarrutteluista yms., niin ei kiitos. Muuten kyllä auto kiinnostaa.
 
Saako Tesloissa konfattua ajomoodin niin, että on esim pelkkä aktiivinen vakkari päällä ilman mitään muita pimputuksia ja pompotuksia ? Kävin koeajaa erään sähkärin (toki näitä on pa autoissakin) ja siinä ärsytti kun auto ohjasi itse, kun ajoi lähelle kaistan reunaa pimputuksen kera. En pääosin tee mitään millään turhalla ajoavustimilla, vaan kuski keskittyy ajamiseen. Aktiivivakkari tosiaan ehkä käyttökelpoinen matka-ajossa.
Saa. Vaihdekeppiä kerran alaspäin, niin adaptiivinen vakkari menee päälle.

Vaihdekeppiä nopeasti kaksi kertaa alas, niin autopilotti menee päälle, jos kaistaviivat näykyy, muuten ei kytkeydy. Mitä nyt viimeksi kokeilin matka-ajossa, niin tuo autopilottikin ohjasi ihan ok.

Perus vakkaria ei saa kytkettyä ollenkaan päälle, mutta se nyt ei pitäisi paljon haitata.
 
Saako Tesloissa konfattua ajomoodin niin, että on esim pelkkä aktiivinen vakkari päällä ilman mitään muita pimputuksia ja pompotuksia ja ilman että joku muu hyödyllinen ominaisuus disabloituu samalla? Kävin koeajaa erään sähkärin (toki näitä on pa autoissakin) ja siinä ärsytti kun auto ohjasi itse, kun ajoi lähelle kaistan reunaa pimputuksen kera. En pääosin tee mitään millään turhalla ajoavustimilla, vaan kuski keskittyy ajamiseen. Aktiivivakkari tosiaan ehkä käyttökelpoinen matka-ajossa. Lukenut näistä äkkinäisitä jarrutteluista yms., niin ei kiitos. Muuten kyllä auto kiinnostaa.
Tässä menee iloisesti sekaisin eri ajoavustimet ja turvavarusteet:
- Kaistavahti, joka on oletuksena päällä ja valvoo ettei auto vahingossa ajaudu ulos tieltä tai vastaantulevien kaistalle. Tekee aktiivisia korjausliikkeitä tai antaa varoituksia tunnistaessaan edellä mainitun tilanteen (joitain nopeus ym. reunaehtoja voi olla). Tämän saa asetuksista pois, jos välttämättä haluaa. Tälle on myös eri asetuksia valittavissa sen mukaan, miten haluaa kaistavahdin toimivan. Vastaava turvavaruste löytyy lähes kaikista uusista autoista.

- Adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka pitää etäisyyden edellä ajavaan ja myös pysäyttää auton tarvittaessa jos edellä ajava pysähtyy. Auto lähtee liikkeelle kun edessä ajava lähtee liikkeelle. Vastaava varuste kuin muissakin autoissa vakio- tai lisävarusteena oleva adaptiivinen/mukautuva vakionopeudensäädin. Kytkeytyy Teslassa päälle kun vaihdeviistä (oikeanpuoleinen viiksi) painaa kerran alaspäin.

- Autopilot, eli aktiivinen kaistallapitoavustin. Kytkettävissä päälle kaistaviivojen näkyessä (pysyy päällä sen jälkeen ilmankin) ja pyrkii pitämään auton keskellä ajokaistaa. Toimii parhaiten maantiellä tai moottoritiellä, jolloin auto hoitaa itse kaistalla pitämisen ja kuljettajan tehtäväksi jää pitää ratista kevyesti kiinni sekä seurata liikennettä. Vastaava varuste kuin muissakin autoissa vakio- tai lisävarusteena oleva aktiivinen kaistallapitoavustin (tälle ominaisuudelle on varmaan 100 eri nimeä, mutta ei tule sekoittaa kaistavahtiin, ks yllä). Kytkeytyy Teslassa päälle kun vaihdeviistä (oikeanpuoleinen viiksi) painaa kaksi kertaa peräkkäin alaspäin. Autopilotin ollessa päällä myös adaptiivinen vakionopeudensäädin on aina päällä.
 
Paha on kysymys. Tesla ei vaan sovi kaikille, mutta onneksi on myös muita vaihtoehtoja. Varsinkin vanhempi ikäluokka ottaa mielummin ajomukavuutta kuin kiihtyvyyttä.
 
Model Y:tä näyttää saavan vieläkin tammi-maalis aikataululla (jos pitää paikkansa). Eli tekevät sitä mukaa kun tilauksia tulee tai myyvät varastoa pois.
Paremmat ominaisuudet muissa kuten parkkitutkat.
Joo. Jos nuo huonot varusteet ei haittaa. Teslan peliliike varmaan tulee laskemaan kaikkien käytettyjen sähköautojen sekä ladattavien hybridien hyvityshintaa? Tavallaan sotkee markkinoita ja auton ostaja saattaa löytää käytettynäkin jonkun auton sopivaan hintaan. Nyt vasta 5 päivää Teslan uudet hinnat voimassa, niin ei ole vielä käytetyt ehtineet oikein halventua.

Hyvä selvennys, kiitän.
Ilmeisesti tosiaan Teslan kaistavahtia saa säädettyä. Itse en ole muuttanut asetuksia. Mulla ei ohjaile, mutta kyllä se jotain piippailee, jos oikaisee vastaantulijan kaistalta. Eli se ominaisuus siinä on vieläkin päällä. Ei ole siis haitannut, kun ajelee vaan kunnolla.

Miksi ostaa muu kuin Dacia?
Niinpä. Dacia vielä paljon edukkaampi kuin Tesla. Aika älyttömän paljon siis joutuisi uudesta autosta maksamaan vieläkin. "Tutustu Suomen järkevimpään automallistoon."

Ei tuossa näkökulmassa ollut oikein mitään kovin uutta minusta.

Paha on kysymys. Tesla ei vaan sovi kaikille, mutta onneksi on myös muita vaihtoehtoja. Varsinkin vanhempi ikäluokka ottaa mielummin ajomukavuutta kuin kiihtyvyyttä.
Vanhemmille/rikkaammille voisi olla sitten S ja X vaihtoehtona. Kunhan vaan ensin korjaisivat niidenkin hinnat. Kumminkin ilmajousituksella joka pitäisi olla myös mukava. Toki lisää kummallisuuksia on, kun viiksiä ei taida niissä enää olla ollenkaan. Itse koeajoin vanhan rautajousilla olevan S:n, niin en sitten tiedä oikein tarkemmin.
 
On nuo käytetyt Y:t vaan kalliita kun 2021 malleista pyydetään samaa kun uusista ja noissakin jo puolet takuuajasta mennyt. Nykyisen autoni ostin käytettynä ja 3v vanhana jolloin arvosta oli tippunut lähes 2/3 osaa (61 000€->22000€). Tosin tuossa välissä dieselistä tuli kirosana joka tähän varmaan vaikutti aika hyvin.

Mutta voisin kyllä ostaa 3v vanhan model y:n hintaan 20 000€ jos olisi tarjolla.

Mutta eipä siinä kiva saada uusi auto kerrankin jos ei nyt sitten kevään mittaan käytettyjen hinnat tule kunnolla alas niin otan sellaisen.
 
Model Y:tä näyttää saavan vieläkin tammi-maalis aikataululla (jos pitää paikkansa). Eli tekevät sitä mukaa kun tilauksia tulee tai myyvät varastoa pois.

Joo. Jos nuo huonot varusteet ei haittaa. Teslan peliliike varmaan tulee laskemaan kaikkien käytettyjen sähköautojen sekä ladattavien hybridien hyvityshintaa? Tavallaan sotkee markkinoita ja auton ostaja saattaa löytää käytettynäkin jonkun auton sopivaan hintaan. Nyt vasta 5 päivää Teslan uudet hinnat voimassa, niin ei ole vielä käytetyt ehtineet oikein halventua.


Ilmeisesti tosiaan Teslan kaistavahtia saa säädettyä. Itse en ole muuttanut asetuksia. Mulla ei ohjaile, mutta kyllä se jotain piippailee, jos oikaisee vastaantulijan kaistalta. Eli se ominaisuus siinä on vieläkin päällä. Ei ole siis haitannut, kun ajelee vaan kunnolla.


Niinpä. Dacia vielä paljon edukkaampi kuin Tesla. Aika älyttömän paljon siis joutuisi uudesta autosta maksamaan vieläkin. "Tutustu Suomen järkevimpään automallistoon."

Ei tuossa näkökulmassa ollut oikein mitään kovin uutta minusta.


Vanhemmille/rikkaammille voisi olla sitten S ja X vaihtoehtona. Kunhan vaan ensin korjaisivat niidenkin hinnat. Kumminkin ilmajousituksella joka pitäisi olla myös mukava. Toki lisää kummallisuuksia on, kun viiksiä ei taida niissä enää olla ollenkaan. Itse koeajoin vanhan rautajousilla olevan S:n, niin en sitten tiedä oikein tarkemmin.
Totta, tuossa vaan se että nuo s ja x on molemmat isoja autoja. Jotkut kaipaavat pienempää menopeliä arjen ajoihin.
 
Tässä menee iloisesti sekaisin eri ajoavustimet ja turvavarusteet:
- Kaistavahti, joka on oletuksena päällä ja valvoo ettei auto vahingossa ajaudu ulos tieltä tai vastaantulevien kaistalle. Tekee aktiivisia korjausliikkeitä tai antaa varoituksia tunnistaessaan edellä mainitun tilanteen (joitain nopeus ym. reunaehtoja voi olla). Tämän saa asetuksista pois, jos välttämättä haluaa. Tälle on myös eri asetuksia valittavissa sen mukaan, miten haluaa kaistavahdin toimivan. Vastaava turvavaruste löytyy lähes kaikista uusista autoista.

- Adaptiivinen vakionopeudensäädin, joka pitää etäisyyden edellä ajavaan ja myös pysäyttää auton tarvittaessa jos edellä ajava pysähtyy. Auto lähtee liikkeelle kun edessä ajava lähtee liikkeelle. Vastaava varuste kuin muissakin autoissa vakio- tai lisävarusteena oleva adaptiivinen/mukautuva vakionopeudensäädin. Kytkeytyy Teslassa päälle kun vaihdeviistä (oikeanpuoleinen viiksi) painaa kerran alaspäin.

- Autopilot, eli aktiivinen kaistallapitoavustin. Kytkettävissä päälle kaistaviivojen näkyessä (pysyy päällä sen jälkeen ilmankin) ja pyrkii pitämään auton keskellä ajokaistaa. Toimii parhaiten maantiellä tai moottoritiellä, jolloin auto hoitaa itse kaistalla pitämisen ja kuljettajan tehtäväksi jää pitää ratista kevyesti kiinni sekä seurata liikennettä. Vastaava varuste kuin muissakin autoissa vakio- tai lisävarusteena oleva aktiivinen kaistallapitoavustin (tälle ominaisuudelle on varmaan 100 eri nimeä, mutta ei tule sekoittaa kaistavahtiin, ks yllä). Kytkeytyy Teslassa päälle kun vaihdeviistä (oikeanpuoleinen viiksi) painaa kaksi kertaa peräkkäin alaspäin. Autopilotin ollessa päällä myös adaptiivinen vakionopeudensäädin on aina päällä.
Osan asetuksista saa pois mutta ne aktivoituvat seuraavalla ajokerralla koska tämä tulee EU direktiivista. Kaistavahti taisi olla yksi tämmöinen.
 
On nuo käytetyt Y:t vaan kalliita kun 2021 malleista pyydetään samaa kun uusista ja noissakin jo puolet takuuajasta mennyt. Nykyisen autoni ostin käytettynä ja 3v vanhana jolloin arvosta oli tippunut lähes 2/3 osaa (61 000€->22000€). Tosin tuossa välissä dieselistä tuli kirosana joka tähän varmaan vaikutti aika hyvin.

Mutta voisin kyllä ostaa 3v vanhan model y:n hintaan 20 000€ jos olisi tarjolla.

Mutta eipä siinä kiva saada uusi auto kerrankin jos ei nyt sitten kevään mittaan käytettyjen hinnat tule kunnolla alas niin otan sellaisen.
Toistaiseksi ei ole vielä hinnat iskeneet juurikaan käytettyihin, 2020-2022 malleista pyydetään pitkälti samaa mitä nyt hinnanpudotuksen jälkeen uusi Y maksaa. Tietysti jotain eroja varustuksessa eli saattaa olla FSD paketti (jolla ei suomessa taida mitään juuri tehdä) ja sensorit/tutkat, ainakin noissa 2021 malleissa. Vai poistuiko nuo käytöstä nyt myös päivityksellä myös näistä malleista, kunnes Vision on "valmis". Vai koskiko tuo vaan uusia autoja jos niihin ottaa tuon parannetun autopilotin, eli uusissa ne on disabloitu vaikka ominaisuus olisi tilauksessa täpätty päälle?

Eikös tuon parannetun autopilotin saa ostettua jälkikäteen eli olisi pelkkä softapalikka? Esim sitten kun se Vision oikeasti tulee (nähtäväksi jää miten se sittne täällä meidä keleillä toimii).
 
Toistaiseksi ei ole vielä hinnat iskeneet juurikaan käytettyihin, 2020-2022 malleista pyydetään pitkälti samaa mitä nyt hinnanpudotuksen jälkeen uusi Y maksaa. Tietysti jotain eroja varustuksessa eli saattaa olla FSD paketti (jolla ei suomessa taida mitään juuri tehdä) ja sensorit/tutkat, ainakin noissa 2021 malleissa. Vai poistuiko nuo käytöstä nyt myös päivityksellä myös näistä malleista, kunnes Vision on "valmis". Vai koskiko tuo vaan uusia autoja jos niihin ottaa tuon parannetun autopilotin, eli uusissa ne on disabloitu vaikka ominaisuus olisi tilauksessa täpätty päälle?

Eikös tuon parannetun autopilotin saa ostettua jälkikäteen eli olisi pelkkä softapalikka? Esim sitten kun se Vision oikeasti tulee (nähtäväksi jää miten se sittne täällä meidä keleillä toimii).
Parkkisensorit ilmeisesti pysyy käytössä, jos ne autosta löytyy.

Tutka löytyy omastakin autosta, mutta siitä ei ole enää mitään hyötyä, koska se tutka ei ole enää käytössä. Kameralla siis mennään.

Kyllä nuo saa ostettua (jälkikäteenkin), mutta menee kyllä rahat aivan hukkaan.

Screenshot_2023-01-18-18-26-22-958_com.teslamotors.tesla.jpg

Huomenna varmaan tulee käytyä katsomassa S Plaidia. Aivan törkyhintainen, mutta näkisi ainakin tuon Yoken ja uuden sisustan.
 
Joo näin mä muistelinkin. Meinasi jo itsellkin mennä sekaisin ettei löydy edes tuota parkkikameraa näistä uusista.

Kattellu tässä noita käytettyjä, mutta mennyt vähän into niihin näiden alennustan takia ja katse aika pitkälti nyt kääntynyt uuden tilaamiseen, jos sen vaikka oikeasti saisi muutamassa kuukaudessa.

Noh nykyinen kaaran myyntiä täytyy alkaa huoltamon jälkeen miettimään ihan vakavalla mielellä. Korot näyttää olevan melkeen samaa tasoa kuin käytetyissäkin, että sieltäkään ei oikein "parempaa" diiliä tunnu saavan.
 
Millaiset valot näissä nykyisissä model 3 tai Y:ssa on? Ihan adaptiiviset, eli himmentää valot vastaantulevan kohdalta paikallisesti? Vai vanhanaikaiset "automaattipitkät" eli kytkeytyy automaattisesti on/off.
Ja onhan näissä suksiluukku?
 
Millaiset valot näissä nykyisissä model 3 tai Y:ssa on? Ihan adaptiiviset, eli himmentää valot vastaantulevan kohdalta paikallisesti? Vai vanhanaikaiset "automaattipitkät" eli kytkeytyy automaattisesti on/off.
Ja onhan näissä suksiluukku?
Ei ole adaptiivisuutta kytketty päälle, eli ihan perus valot. Valot on refresh malleissa hyvät.
 
Ei ole adaptiivisuutta kytketty päälle, eli ihan perus valot. Valot on refresh malleissa hyvät.
Ihan kirkkaat vaikuttaa olevan kyllä. Harmi kun on jo vanhemman Volkkarin kohdalla tottunut nuihin adaptiivisiin niin ei haluais vaihtaa takaisin perinteisiin. Osassa siis ilmeisesti matriisivalot on, mutta onko näin että eivät ole adaptiiviset koska USA:ssa ei saa olla
 
Osassa siis ilmeisesti matriisivalot on, mutta onko näin että eivät ole adaptiiviset koska USA:ssa ei saa olla
USA:ssa on sallittu adaptiiviset valot viime vuonna. Mutta ei kannata pidätellä henkeä noiden Teslan valojen matriisitoiminnallisuuksien aktivoinnin suhteen. Tulee jos on tullakseen, mutta todennäköisempää lienee ettei tule.
 
Laitoinoa nyt kuitenkin tuossa lähellä olevalle autoliikkeelle tarjouspyyntöä 02/2022 Model ystä jolla ajettu alle 7000km, vaihtoauton kera. Tuskin sieltä mitään kovin kummoista tarjousta saa, mutta rahoitus saattaa olla halvempi kuin Teslalla.

Tuossa menettää sen valmiina olevan koukun (ei suurta tarvetta), uudemman (?) alustan. Tuossa ilmeisesti nuo parkkitutkat (joita ei voine käyttää tällä hetkellä) mutta muita isompia eroja ei taida olla?
 
Laitoinoa nyt kuitenkin tuossa lähellä olevalle autoliikkeelle tarjouspyyntöä 02/2022 Model ystä jolla ajettu alle 7000km, vaihtoauton kera. Tuskin sieltä mitään kovin kummoista tarjousta saa, mutta rahoitus saattaa olla halvempi kuin Teslalla.

Tuossa menettää sen valmiina olevan koukun (ei suurta tarvetta), uudemman (?) alustan. Tuossa ilmeisesti nuo parkkitutkat (joita ei voine käyttää tällä hetkellä) mutta muita isompia eroja ei taida olla?
Kyllä parkkitutkat toimii jos ne on, ainakin toistaiseksi. Tiedä sitten jos tulee vision parkkitutka niin poistuuko noi sensorit käytöstä kuten vakkarin tutka? Tätä tuskin kukaan tietää tai sitäkään koska vision parkkitutka tulee jos tulee. Luulisi kuitenkin että joskus kun tommosta on lupailtu ja tuo nyt ei liene mikään mahdottomuus toteuttaa kuten FSD varmaankin on.
 
Viimeksi muokattu:
Y mallissa. Ei 3:ssa.
Y RWD mallissa on myös Premium audio. Eli ei eroa LR ja P malleista.

3 RWD mallissa tuo audio on huonompi.

Y RWD.
Screenshot_2023-01-18-20-21-48-581_com.opera.browser.jpg
Laitoinoa nyt kuitenkin tuossa lähellä olevalle autoliikkeelle tarjouspyyntöä 02/2022 Model ystä jolla ajettu alle 7000km, vaihtoauton kera. Tuskin sieltä mitään kovin kummoista tarjousta saa, mutta rahoitus saattaa olla halvempi kuin Teslalla.

Tuossa menettää sen valmiina olevan koukun (ei suurta tarvetta), uudemman (?) alustan. Tuossa ilmeisesti nuo parkkitutkat (joita ei voine käyttää tällä hetkellä) mutta muita isompia eroja ei taida olla?
Itse en taas muista, että onko 2/2022 amd Ryzenillä. Luultavasti olisi?
 
Itse en taas muista, että onko 2/2022 amd Ryzenillä. Luultavasti olisi?
Niin joo tuokin vielä. Noh eipä näitä ikinä mainita ilmoituksissa, tai hyvin harvoin.

Näkeekö tuon jostain softan kautta jos käy autoa liikkeessä katsomassa.

Tosiaan nuo ilmoitukset niin vajaavaisia ja ympäripyöreitä joten välillä vaikea sanoa mitä niissä on ja mitä ei, esim juuri noiden parkkitutkien osalta. Tuossa oli muutama 02/22 käyttöönotettu model y ja osassa mainittu varusteena "parkkitutka edessä ja takana" ja osassa ei.
 
Niin joo tuokin vielä. Noh eipä näitä ikinä mainita ilmoituksissa, tai hyvin harvoin.

Näkeekö tuon jostain softan kautta jos käy autoa liikkeessä katsomassa.

Tosiaan nuo ilmoitukset niin vajaavaisia ja ympäripyöreitä joten välillä vaikea sanoa mitä niissä on ja mitä ei, esim juuri noiden parkkitutkien osalta. Tuossa oli muutama 02/22 käyttöönotettu model y ja osassa mainittu varusteena "parkkitutka edessä ja takana" ja osassa ei.
Näkee kyllä. En osaa neuvoa mistä valikosta mutta ”auton lisätiedot” pop-up ikkunan kun saat näkyviin niin se kertoo prosessorin ja muut auton softaan liittyvät asiat. Nyrkkisääntönä voisi ajatella että kaikki käytettynä suomessa olevat teslat on ensirekisteröity viimeistään 7/22. Sitä uudempi auto ei olisi tullut käytetty statuksella, vaan uutena suomeen.

Edit: tätä linkkiä aikaisemminkin jaettu tässä ryhmässä. Näkee seikkaperäisesti että minkälaisia muutoksia autoon on ajan mittaan tehty. Teslahan ei näistä muutoksista tosiaan hirveästi huutele. Tesla Model Y history of changes by year
 
Kannattaa varmaan ihan varmuudeksi reklamoida tuosta DNB:n perseilystä, että kuluttaja ei vahingossa tule ehtojen muutosta hyväksyneeksi. Aika riskirajoilla DNB vetelee asiassa, voi hyvinkin tulla vielä lunta tupaan heidän toiminnalleen.
7. Korko voi yllättää tilauksen jälkeen
Autoa tilatessa kannattaa lukea aina lukea tarkasti rahoitusehdot. Tämä näyttää pätevän varsinkin Teslan ja DNB-pankin kohdalla.

Moni Teslan tilaaja pettyi karvaasti viime vuonna DNB:n toimintaan. Autoja markkinoitiin alhaisella 1,2 prosentin korolla, jonka päälle toki tuli muita lainanhoitokuluja.

Tilatessaan auton ostaja sai siis rahoituspäätöksen 1,2 prosentin korolla. Tilatun auton odotusaikana DNB yllättäen ilmoitti koron nousevan 3,7 prosenttiin.

Asiakasviestissä DNB sanoo näin: "Rahoitushakemus ei sido kumpaakaan osapuolta. Auton hankintaportaalissa mainitaan, että luottopäätös on voimassa 14 vuorokautta hakemuspäivästä."

Normaalisti kuluttaja olettaa rahoituspäätöksessä annetun koron olevan voimassa vielä toimitushetkellä. Millä perusteilla korkomuutos voitiin tehdä?


"Syyt siihen, miksi korkotason muuttumisesta on yleisesti keskusteltu ovat autojen pitkittyneet toimitusajat yhdistettynä nopeasti nousevaan korkotasoon. Molempia osapuolia sitova rahoitussopimus tehdään auton toimituksen yhteydessä", sanoo DNB Auto Finance Oy:n toimitusjohtaja Jussi Kattelus.

Korko lyötiinkin siis lukkoon vasta samalla, kun auto luovutettiin. Teslan toinen rahoituskumppani Santander on pitänyt kiinni rahoituspäätösten koroista.

Kuluttajaviraston erityisasiantuntija Timiikka Tommiska arvioi DNB:n toimintaa poikkeavaksi, mutta tarkkaa kantaa siihen ei voi näillä tiedoilla ottaa.

"Herää kysymys, tullaanko tässä rikkoneeksi kuluttajansuojalaissa olevaa koronmuutoskieltoa. Ja herää vakava huoli, onko tässä tosiasiassa kyse yksipuolisesta sopimusehtomuutoksesta siinä vaiheessa, kun kuluttaja on jo sitoutunut sopimukseen", Tommiska sanoo.

Teslaa tilaavan kuluttajan kannattaakin tarkistaa rahoitusehdot, ettei mahdollinen koronnousu ennen kauppaa tule yllätyksenä.
DNB:n osalta kuulemma menee näin
DNB kautta haettu luottopäätös on ollut rahoitushakemus ei rahoitussopimus ja tähän vedoten he pystyvät muuttamaan korkoja.

Edit. Santanderille tehdään myös rahoitushakemus mutta sopimusta ei voi tehdä ilman tarkkoja tietoja.
 
Viimeksi muokattu:

Nyt tesla myy jo itsekkin käytettyjä hinnat alkaen 29900€ Model 3.

Model X 100D hyvillä päivityksillä 59900€ Suomesta teslaomistajien ryhmästä...

Nähdäänkö kun hinnat romahtaa käytetyissä isommin kuin uusissa kohta?

Ei tässä kohta enää tarvitse mitään rahoituksia tuhdeilla koroilla, jos vaan säästäisi hetken tilille ylimääräiset ja katsoisi kuinka alas hinnat sen aikana vielä tulee... ;)
 
DNB:n osalta kuulemma menee näin
DNB kautta haettu luottopäätös on ollut rahoitushakemus ei rahoitussopimus ja tähän vedoten he pystyvät muuttamaan korkoja.

Edit. Santanderille tehdään myös rahoitushakemus mutta sopimusta ei voi tehdä ilman tarkkoja tietoja.
Kyllähän heidän argumentit ovat ihan selvät, mutta pitääkö kootut selitykset jos joku ne haastaa onkin sitten toinen juttu. Voisin kuvitella, että joku DNB:n asiassa tulee haastamaan. Yrityksillä on kuitenkin kuluttajan suuntaan aikamoiset vastuut, jos homma näyttää kovasti harhaanjohtamiselta. Luki heidän sanelemissa ehdoissa sitten mitä tahansa. Puhdas bait&switch tyylinen tempaushan tämä niiltä on, varsinkin jos siellä Teslan (?) sivuilla tai asiakirjoissa ei todella selvästi mainita, että korko on voimassa vain 14 pv ilman sopimista. Tähänhän asti kaikkialla aina tarjouksen hyväksyminen on johtanut hintojen lukittumiseen.
 

Nyt tesla myy jo itsekkin käytettyjä hinnat alkaen 29900€ Model 3.

Model X 100D hyvillä päivityksillä 59900€ Suomesta teslaomistajien ryhmästä...

Nähdäänkö kun hinnat romahtaa käytetyissä isommin kuin uusissa kohta?

Ei tässä kohta enää tarvitse mitään rahoituksia tuhdeilla koroilla, jos vaan säästäisi hetken tilille ylimääräiset ja katsoisi kuinka alas hinnat sen aikana vielä tulee... ;)
45k€ halvin Performance tällä hetkellä Suomessa.

Selvästi Tesla haluaa myydä nyt käytettyjen varastonsa sopivaan hintaan pois. Varusteina useammassa näytti olevan parannettu Autopilot. Sekä tuo 1 vuosi tai 20tkm lisätakuu tulee.

Noihin ulkomaan autoihin täytyy laskea ainakin autovero päälle, jos auto on liian vanha.

Facebookista lainattu juttu kustannuksista. 30k€ taisi tällä tehkellä olla halvin.

 
Viimeksi muokattu:
45k€ halvin Performance tällä hetkellä Suomessa.

Selvästi Tesla haluaa myydä nyt käytettyjen varastonsa sopivaan hintaan pois. Varusteina useammassa näytti olevan parannettu Autopilot. Sekä tuo 1 vuosi tai 20tkm lisätakuu tulee.

Noihin ulkomaan autoihin täytyy laskea ainakin autovero päälle, jos auto on liian vanha.

Facebookista lainattu juttu kustannuksista. 30k€ taisi tällä tehkellä olla halvin.
Omaan silmään suomen inventoryssä olevat x näyttää ihan saman hintaa kuin viime viikolla. Y ei näy olevan lainkaan. Koskeeko tämä jotain ale sellaisia joista takuu olisi jo muuten loppu?
 
Omaan silmään suomen inventoryssä olevat x näyttää ihan saman hintaa kuin viime viikolla. Y ei näy olevan lainkaan. Koskeeko tämä jotain ale sellaisia joista takuu olisi jo muuten loppu?
Oon ymmärtänyt, että kaikissa Teslan myymissä olisi takuu voimassa. Muut autot myisivät suoraan jobbareille.

Ei nyt mitään oikein äly halvennuksia näkynyt.
 
Hyvin on kyllä sähköautojen markkinointi viime vuosina onnistunut kun 56000 euron (Y-)Teslaa pidetään ”halpana”. Toki jos vertaa johonkin samanhintaiseen Maxukseen niin onhan se edullinen ominaisuuksiin nähden.

Ei siitä montaa vuotta ole kun perus uusi tilava perheauto (bensa) maksoi jotain 30 tonnia.

Olisi kiva nähdä purettuna mistä sähköauton hinta koostuu kun osia on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin polttomoottorisessa.
 
Hyvin on kyllä sähköautojen markkinointi viime vuosina onnistunut kun 56000 euron (Y-)Teslaa pidetään ”halpana”. Toki jos vertaa johonkin samanhintaiseen Maxukseen niin onhan se edullinen ominaisuuksiin nähden.

Ei siitä montaa vuotta ole kun perus uusi tilava perheauto (bensa) maksoi jotain 30 tonnia.

Olisi kiva nähdä purettuna mistä sähköauton hinta koostuu kun osia on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin polttomoottorisessa.
Ainakin osa ihmisistä osaa laskea auton käyttökuluja. Kymppitonnin kalliimpi sähköauto tulee heittämällä halvemmaksi kokonaiskuluiltaan kuin vastaava (kympin halvempi) polttis jos ajokilometrejä kertyy yli 20 tkm vuodessa. En itsekään olisi voinut harkitakaan 55 k€ polttiksen ostamista, mutta halvemmat muuttuvat kustannukset (lähinnä energia) mahdollistivat tämän. Nyt auton kulut syntyvät lähinnä siitä, että auto on olemassa, eikä niinkään siitä, että sillä ajaa.

Olisi kieltämättä mielenkiintoista nähdä kustannusrakenne. Akkuhan on varmasti edelleen kallein yksittäinen osa, minkä lisäksi tehoelektroniikalla (laturit, invertterit) on varmasti merkittävät hintansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 479 591
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom