Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

On tämä nyt hankalaa. Ennen hinnan tippumista olin jo käytännössä päättänyt että ostan 2016-2017 Model S 90D ilmaisilla supereilla.

Tulee joku 35 000 km/vuosi ajoa, josta saisin hyvinkin suuren osan supereilla ladattua. Jos saisin kaiken ladattua supereilla niin säästöä tulisi vuodessa n. 2300€ jos auto kuluttaa 20kWh/100km. Tosin tämän hetken hinnoilla. Varmaan hinnat laskevat kun sähkön hinta laskee? Paljonko superit maksoivat vaikka 2v sitten?

Tommosen auton saisi noin 50 000 €, tosin nyt jos myös uuden Model S auton hinta tippuisi suomessa niin varmaan noitakin saisi halvemmalla?

Uusi MYLR sitten sen 55990€. Olisi uusi, takuu jne. Mutta latauksesta joutuisi maksamaan sen ~2300€/vuosi enemmän.

Toisaalta jos ässän akku hajoaa niin siinä menee sitten 10v säästöt siihen samantien. Uudessa Y:ssä kuitenkin akku takuu ja auton voisi myydä pois ennen takuun loppumista. Ja S malli olisi 7v vanha auto. Jotenkin tuntuu että 50 000€ 7v vanhasta autosta on todella paljon, ja paljonko menisi sitten mahdollisiin korjauksiin jne. Eli olisiko lopulta mitään säästöä jos siitä vuosittain hajoaisi tonnilla parilla juttuja? Ilmajousitus ovenkahvat, MCU, lämmitysvastus, alustanosat jne ovat aika kalliita.
 
On tämä nyt hankalaa. Ennen hinnan tippumista olin jo käytännössä päättänyt että ostan 2016-2017 Model S 90D ilmaisilla supereilla.

Tulee joku 35 000 km/vuosi ajoa, josta saisin hyvinkin suuren osan supereilla ladattua. Jos saisin kaiken ladattua supereilla niin säästöä tulisi vuodessa n. 2300€ jos auto kuluttaa 20kWh/100km. Tosin tämän hetken hinnoilla. Varmaan hinnat laskevat kun sähkön hinta laskee? Paljonko superit maksoivat vaikka 2v sitten?

Tommosen auton saisi noin 50 000 €, tosin nyt jos myös uuden Model S auton hinta tippuisi suomessa niin varmaan noitakin saisi halvemmalla?

Uusi MYLR sitten sen 55990€. Olisi uusi, takuu jne. Mutta latauksesta joutuisi maksamaan sen ~2300€/vuosi enemmän.

Toisaalta jos ässän akku hajoaa niin siinä menee sitten 10v säästöt siihen samantien. Uudessa Y:ssä kuitenkin akku takuu ja auton voisi myydä pois ennen takuun loppumista. Ja S malli olisi 7v vanha auto. Jotenkin tuntuu että 50 000€ 7v vanhasta autosta on todella paljon, ja paljonko menisi sitten mahdollisiin korjauksiin jne. Eli olisiko lopulta mitään säästöä jos siitä vuosittain hajoaisi tonnilla parilla juttuja? Ilmajousitus ovenkahvat, MCU, lämmitysvastus, alustanosat jne ovat aika kalliita.
Jos Y riittää osta se, S on jo vanha ja siinä on niin paljon vanhaa rautaa, että siihen et saa mitään muuta kuin pitkän korjauslistan.
Vanhoissa S on myös aika hidas se suurteholataus vs uudemmat.
 
On tämä nyt hankalaa. Ennen hinnan tippumista olin jo käytännössä päättänyt että ostan 2016-2017 Model S 90D ilmaisilla supereilla.

Tulee joku 35 000 km/vuosi ajoa, josta saisin hyvinkin suuren osan supereilla ladattua. Jos saisin kaiken ladattua supereilla niin säästöä tulisi vuodessa n. 2300€ jos auto kuluttaa 20kWh/100km. Tosin tämän hetken hinnoilla. Varmaan hinnat laskevat kun sähkön hinta laskee? Paljonko superit maksoivat vaikka 2v sitten?

Tommosen auton saisi noin 50 000 €, tosin nyt jos myös uuden Model S auton hinta tippuisi suomessa niin varmaan noitakin saisi halvemmalla?

Uusi MYLR sitten sen 55990€. Olisi uusi, takuu jne. Mutta latauksesta joutuisi maksamaan sen ~2300€/vuosi enemmän.

Toisaalta jos ässän akku hajoaa niin siinä menee sitten 10v säästöt siihen samantien. Uudessa Y:ssä kuitenkin akku takuu ja auton voisi myydä pois ennen takuun loppumista. Ja S malli olisi 7v vanha auto. Jotenkin tuntuu että 50 000€ 7v vanhasta autosta on todella paljon, ja paljonko menisi sitten mahdollisiin korjauksiin jne. Eli olisiko lopulta mitään säästöä jos siitä vuosittain hajoaisi tonnilla parilla juttuja? Ilmajousitus ovenkahvat, MCU, lämmitysvastus, alustanosat jne ovat aika kalliita.

Kannattaa käydä kokeilemassa molemmat. Tässä kun on ässällä tullut ajeltua jo pidempään niin aika vaikea on päästä sinuiksi Y:n kanssa. Syitä tähän on lukemattomia ja paljon makuasioita. Koskaan ei tietty pidä sanoa ei koskaan, mutta ovat niin erilaiset autot. Ässän vaihtoehtona ehkä ennemmin näkisin äksän.
 
Löytyykö Y RWD:n kokemuksia talvesta? Itse kovasti sormi tilausnapilla, mutta hieman kysymysmerkki toi akusto? Pääosa ajosta alle 50km etäisyydellä, kerran kuussa ehkä pidempiä reissuja noin 200-400km etäisyydelle. Latausmahdollisuus kotona on, joten se ei tuota ongelmia.

7000€ lisähintaan saisi nelivedon, isomman akun ja kiihtyvyyttä lisää. Onko mielestäsi lisäsijoituksen arvoinen?

Ei ole Y:tä, mutta 3 LR löytyy. Helsingistä Leville ja takaisin reissulla autossa kolme henkilöä, sukset ja viikon vaatteet. Range puolittui. Keräilin matkalla dataa ja sen mukaan Lapissa -30 astetta, yön ulkona oltuaan, Levi-Rovaniemi kulutti 2,2 kertaisesti sähköä, eli yhdellä kilometrillä meni rangea 2,2 km. Lahti-Helsinki -8 asteessa, tosin lämmin auto, kului enää 1,5 kertaisesti. Tuon mukaan ainakin tiedän että Lapissa tuolla kuormalla on parempi että 300 km päästä löytyy laturia.

Pääkaupunkiseudulla normikäytössä lataan suunnilleen kerran viikossa kauppareissuilla. Taloyhtiössä ei ole latausmahdollisuutta.

Nelivedosta ja isommasta akusta ainakin itse maksaisin ylimääräistä. Ainakin miellän nelivedon turvallisemmaksi kuin etu-/takavedon.
 
Kannattaa käydä kokeilemassa molemmat. Tässä kun on ässällä tullut ajeltua jo pidempään niin aika vaikea on päästä sinuiksi Y:n kanssa. Syitä tähän on lukemattomia ja paljon makuasioita. Koskaan ei tietty pidä sanoa ei koskaan, mutta ovat niin erilaiset autot. Ässän vaihtoehtona ehkä ennemmin näkisin äksän.
X olisi toki valinta jos olisi rahaa enemmän, mutta menee niin railakkaasti yli budjetista että ei pysty.

Y:tä olen kokeillut ja mielestäni oli hyvä ja tilat riittävät. S malliin mahtunee suunnilleen saman verran tavaraa ja se kyllä riittää. S mallilla en ole ajanut, käynyt vaan autokaupassa katsomassa ja istunut sisällä jne.

S tietysti uutena maksanut tupla hinnan Y mallin nähden, mutta nuo Y:n hintaiset S:t ovat kuitenkin jo vanhoja autoja nyt. Toki sitten 85 mallin saisi halvalla, mutta range/latausnopeus ei riitä minun ajoihini noissa.

Mutta jokatapauksessa S mallia omalla kohdalla puoltaa vain ilmaiset lataukset, muuten valinta olisi selvä ja ottaisin uuden Y:n kun on takuut ja muut ja hinta laski sopivasti. Ennen hinnanlaskua olin jo S mallia ostamassa.
 
Pääosan noista hajoamista voi välttää jos ohjaa ilmastoinnin kondessiveden pois akun päältä. Muistan tästä lukeneeni jostain mutta en nyt lähdettä löydä.

Hetkonen - ensimmäinen kerta kun kuulen tästä, @Haukka81 on ansiokkaasti kertonut eri mallien eroista mutta mulla oli kuva että ongelma oli ihan akkupaketissa eikä ulkoisessa vaikuttimessa?
 
Itsellänikin on sellainen käsitys, ettei se akku omaa huonouttaan noissa hajoa vaan joku akkukotelon suunnitteluvirhe, jonka myötä akku tuhoutuu.

Tiivistyksiä näihin on tehty , eli osaa 85 akuista tuhoaa kosteus joka pääsee akkuun.

2015 vuonna tehdyt on paljo parempia. Noita akkuja on a ,b ,c, ,d ja e revisiot. E parempi ku vanhemmat. Parannuksia tehty, 85 sarja oli teslalle eka paketti jonka aikana paljon opittiin.
 
X olisi toki valinta jos olisi rahaa enemmän, mutta menee niin railakkaasti yli budjetista että ei pysty.

Y:tä olen kokeillut ja mielestäni oli hyvä ja tilat riittävät. S malliin mahtunee suunnilleen saman verran tavaraa ja se kyllä riittää. S mallilla en ole ajanut, käynyt vaan autokaupassa katsomassa ja istunut sisällä jne.

S tietysti uutena maksanut tupla hinnan Y mallin nähden, mutta nuo Y:n hintaiset S:t ovat kuitenkin jo vanhoja autoja nyt. Toki sitten 85 mallin saisi halvalla, mutta range/latausnopeus ei riitä minun ajoihini noissa.

Mutta jokatapauksessa S mallia omalla kohdalla puoltaa vain ilmaiset lataukset, muuten valinta olisi selvä ja ottaisin uuden Y:n kun on takuut ja muut ja hinta laski sopivasti. Ennen hinnanlaskua olin jo S mallia ostamassa.
Kyllä Y olisi parempi ostos takuun kannalta ainakin. Itse olen ajanut vaan Model 3 ja vanhan Model S:n. Kun on tottunut noihin 3:n ohjauslaitteisiin, niin S:n viikset ja nappulat vaatisi vähän totuttelua. Model 3:ssa se 3.0 tietokone (8/2020) ja S on luultavasti paljon hitaammalla raudalla, jos auto on vanhempi.

Onhan S ovetkin jo jotenkin jykevämmät ja auto on hiljaisempi ainakin jonkin verran. Mutta pikkuvikoja noista vanhoista voi löytyä, kun 4 vuosen takuu on loppunut, eikä ole jaksettu korjata kalliilla. Tuossakin olisi se 85 akku, joka huonolla tuurilla hajoaa heti 8 vuoden takuuajan jälkeen.

Luultavasti Tesla laskisi lähiaikoina S ja X hintojakin. En tiedä sitten mitä vaikuttaa vanhojen hintaan.
 
3.0 voi olla AP2 autoista lähtien jos päivitetty eli 2016>

Jos ässä kiinnostaa niin mieluiten 2017 alkaen ja akku lompakon mukaan. 85 akkuisia pitäs saada aika edullisesti et kantsii harkita. 75 akkunen uudempi/luotettavampi ja menee about saman matkan jos raha tiukalla. 100D paras jos haluaa et lataa nopeaa ja rangea riittää. On myös luja akku.
 
Onko Model Y:n vetokoukun sisältyminen autoihin missä vaiheessa tullut? Katsellut muutamia käytettyjä 2021 malleja niin useaissa mainitaan että "vetokoukkuvalmius, 1500e Teslalta".
 
Onko Model Y:n vetokoukun sisältyminen autoihin missä vaiheessa tullut? Katsellut muutamia käytettyjä 2021 malleja niin useaissa mainitaan että "vetokoukkuvalmius, 1500e Teslalta".
Edit. 2022 kesällä.

Lukee vaan että loppu varastosta, että en tiedä milloin saavat lisää. 1500€ on oikea hinta.

Uudessa 2023 mallissa ainakin on, eli säästyisi reissulta sinne Teslan huoltoon, joka saattaa olla kaukana. Model 3 ei saa koukkua ollenkaan jälkikäteen, että pelkästään Y:ssä tuo mahdollisuus lisätä koukku joskus myöhemmin.
 
Laitoin Model Y LR mallin tilaukseen. Täytyy vielä miettiä että otanko, mutta ainahan voi perua tuon. Tesla apilla tilasin niin en nyt tiedä menikö ihan oikein edes tuo tilaus. Ei tullut mitään siilin kuvaakaan, eikö pitäisi tulla? 250€ meni kyllä luottokortilta. Nyt pyytää tuolla tilillä jotain vakuutustodistuksia?
 
Laitoin Model Y LR mallin tilaukseen. Täytyy vielä miettiä että otanko, mutta ainahan voi perua tuon. Tesla apilla tilasin niin en nyt tiedä menikö ihan oikein edes tuo tilaus. Ei tullut mitään siilin kuvaakaan, eikö pitäisi tulla? 250€ meni kyllä luottokortilta. Nyt pyytää tuolla tilillä jotain vakuutustodistuksia?
Onnea uudesta autosta :) Otit sitten tai et. Tuo perumisen mahdollisuus on kyllä minusta hieno juttu. Jos haluaakin jatkaa nykyisellä autolla tai suunnitelma muttuu joksikin muuksi.

Ainakin valkoiselle näyttää toimitusta nopeasti:
"Arvioitu toimituspäivä: Tammi - Maalis 2023"

Itsekin houkuttelisi tilata, mutta melko kallis auto jo ennestään käytössä, niin ei pysty. Ja köyhäilisin kumminkin huonomman vajaavetoisen mallin tuon hinnan takia.
"Rear-Wheel Drive Model Y 48.990 €"

Toivotaan että S ja X alennuksetkin ehtisi tulla tässä lähiaikoina.
 
Laitoin Model Y LR mallin tilaukseen. Täytyy vielä miettiä että otanko, mutta ainahan voi perua tuon. Tesla apilla tilasin niin en nyt tiedä menikö ihan oikein edes tuo tilaus. Ei tullut mitään siilin kuvaakaan, eikö pitäisi tulla? 250€ meni kyllä luottokortilta. Nyt pyytää tuolla tilillä jotain vakuutustodistuksia?
Tuossa muuten yksi esimerkki rengas hinnoista. Lähes uudet, noin 2000€ voisi olla (pyynti 2200€).

 
Eli Teslan autopilotti-ohjelman johtaja myönsi lausunnossa oikeuteen että ihan täyttä kusetusta nuo Teslan 2016 videot missä ModelX ajelee itsekseen ja parkkeeraa itsenäisesti sen jälkeen.

Oikeutta käydään siis vuoden 2018 kuolonkolarista kun joku Applen insinööri kuoli kolarissa.
 
Tuossa muuten yksi esimerkki rengas hinnoista. Lähes uudet, noin 2000€ voisi olla (pyynti 2200€).

Täytyy tutustua vanteisiin ja kitkoihin. En laittanut tilaukseen noita mukaan. Jos kesällä auton saisi niin olisi hyvin aikaa hankkia ne sitten.
 
Miten tuo käytännössä menee tuon teslan tilauksen peruutuksen kanssa? Onko siis niin että kun tilaus tehdään netin kautta, pätee siihen joku sellainen kuluttajaa suojeleva takaportti jolla voikin irtautua auton ostosta?
 
Miten tuo käytännössä menee tuon teslan tilauksen peruutuksen kanssa? Onko siis niin että kun tilaus tehdään netin kautta, pätee siihen joku sellainen kuluttajaa suojeleva takaportti jolla voikin irtautua auton ostosta?
Voit perua ja saada etukäteismaksun takaisin aina siihen asti kunnes sovit luovutuksen. Sen jälkeen alkaa 14 pv palautusoikeus ja raja 100km. Jos menee yli x senttiä per km jos haluaa vielä periä.
 
Päädyin itse tekemään kaupat Model Y LR '22 10k ajetusta mallista perjantaina hintojen laskun jälkeen.

Vaakakupissa käytetyn ja tehtaalta tilattavan kanssa oli kaksi asiaa ja ne oli todellinen vuosikorko ja tutkat 22 mallissa vs. takakontin hattuhylly uudessa ja melkein 2% isompi korko. Mikäli tossa 23 mallissa tuo pehmeämpi/parempi alusta on, niin en sille painoarvoa tässä pohdinnassa antanut.

Aiemmin kokemusta sähköilystä Kona 64kWh:n osalta ja voin jokaiselle SR ja LR mallia pohtivalle sanoa, että rangea tosiaan ei ole koskaan liikaa ja unohtamatta nopeampaa teoreettista latausnopeutta varsinkin jos ajelee pitkiä matkoja.

Tämä toki hieman offtopic, mutta muutama 1tkm reissu ja yksi Suomi - Italia - Suomi sähköautolla takana, niin useammin jäi harmittamaan hitaampi latausnopeus kuin range itsessään.
Eli infran kehittyessä voisin jopa pitää suuremmassa arvossa tuota eroa latausnopeudesssa SR ja LY mallien välillä (170kW/250kW).

Toki tässä pitää muistaa, että harvoin se latausnopeus siellä maksimeissa pysyy muutamaa hetkeä kauempaa, mutta pitkää matkaa tehdessä alkaa arvostamaan nopeampia latauksia.
 
Jotenkin vaikea uskoa, että sillä huippulatausteholla olisi juurikaan väliä tuossa 150kW luokassa ja päälle.

Tärkeämpää on todennäköisesti (tai ainakin itselle olisi) saada virtaa tasaisesti pitkälle akuston varaustasolle asti. Nurkissa ajossa kun tuolla ei ole sen taivaallista merkitystä ja pidemmillä matkoilla todennäköisesti tulee tilanne jossa pitääkin ladata akustoa pidemmälle kun normaalisti tulisi koskaan tarvetta vajavaisen infran takia (tai varmuuden vuoksi). Tuonne reippaasti alle 10% varaustasolle ainakin itseä jo nikotuttaisi jonkin verran vaikka kuinka saisi vähän nopeampaa ladattua.
 
Voit perua ja saada etukäteismaksun takaisin aina siihen asti kunnes sovit luovutuksen. Sen jälkeen alkaa 14 pv palautusoikeus ja raja 100km. Jos menee yli x senttiä per km jos haluaa vielä periä.
Miten tuo luovutus homma tapahtuu? En halua ennen kesäkelejä ottaa vastaan mutta jos tyrkyttävät heti kohta niin voiko vaan sanoa että ei kiitos?

Ja kokonaan peruminen vain kirjallisena? Joku mallilomakekkin oli tossa sopparissa. Riittääkö oikeasti pelkkä sähköposti kuitenkin? Vai pitääkö käydä vetokujalle viemässä paperi perumisesta?
 
Jotenkin vaikea uskoa, että sillä huippulatausteholla olisi juurikaan väliä tuossa 150kW luokassa ja päälle.

Tärkeämpää on todennäköisesti (tai ainakin itselle olisi) saada virtaa tasaisesti pitkälle akuston varaustasolle asti. Nurkissa ajossa kun tuolla ei ole sen taivaallista merkitystä ja pidemmillä matkoilla todennäköisesti tulee tilanne jossa pitääkin ladata akustoa pidemmälle kun normaalisti tulisi koskaan tarvetta vajavaisen infran takia (tai varmuuden vuoksi). Tuonne reippaasti alle 10% varaustasolle ainakin itseä jo nikotuttaisi jonkin verran vaikka kuinka saisi vähän nopeampaa ladattua.

Nyt vielä kun vilasin ton Y:n LR latauskäyrän niin näyttää ihan hyvin jaksavan +50kW ottaa vielä isollakin varaustasolla joten täysin samaa mieltä sun kanssa tosta. Itsekkin pitkillä matkoilla olisin tätä preferoinut pelkän raa'an lataustehon sijaan eli otetaan vähän pakkia aiemmista sanoista.
 
Miten tuo luovutus homma tapahtuu? En halua ennen kesäkelejä ottaa vastaan mutta jos tyrkyttävät heti kohta niin voiko vaan sanoa että ei kiitos?

Ja kokonaan peruminen vain kirjallisena? Joku mallilomakekkin oli tossa sopparissa. Riittääkö oikeasti pelkkä sähköposti kuitenkin? Vai pitääkö käydä vetokujalle viemässä paperi perumisesta?
Joissakin tapauksissa voi siirtää seuraavaan erään. Yleensä ovat sen antaneet tehdä ja sen jälkeen pakko ottaa. Älä pelkää, et tule saamaan 6kk vielä vaikka nettisivut mitä sanoo.

Perumiseen riittää sähköposti Teslan myyntiin.
 
Miten tuo luovutus homma tapahtuu? En halua ennen kesäkelejä ottaa vastaan mutta jos tyrkyttävät heti kohta niin voiko vaan sanoa että ei kiitos?

Ja kokonaan peruminen vain kirjallisena? Joku mallilomakekkin oli tossa sopparissa. Riittääkö oikeasti pelkkä sähköposti kuitenkin? Vai pitääkö käydä vetokujalle viemässä paperi perumisesta?
Itellä aikanaan onnistu myös peruminen ihan puhelimessa, 2021 peruin ja otinkin toisenlaisen. Käsittely oli jotain reilun viikon ja sitten rahat (silloin 100€) ilmesty tilille.
 
Joissakin tapauksissa voi siirtää seuraavaan erään. Yleensä ovat sen antaneet tehdä ja sen jälkeen pakko ottaa. Älä pelkää, et tule saamaan 6kk vielä vaikka nettisivut mitä sanoo.

Perumiseen riittää sähköposti Teslan myyntiin.
No joo, voi tietysti mennä ensi talveenkin. Kun viime kesänä tilanneetkaan eivät ole saaneet vielä välttämättä.

No eipä siinä, täytyy katsella jos käytettyjen hinnat samalla järkevöityy niin otan kesällä sellaisen ja perun tämän tilauksen jos ei ole tulossa vielä silloin.
 
No joo, voi tietysti mennä ensi talveenkin. Kun viime kesänä tilanneetkaan eivät ole saaneet vielä välttämättä.

No eipä siinä, täytyy katsella jos käytettyjen hinnat samalla järkevöityy niin otan kesällä sellaisen ja perun tämän tilauksen jos ei ole tulossa vielä silloin.
Korkohan tässä painaa. Laskin tuossa että samat setit vs nyt uusi hinta niin korko syö tuon hinnan alennuksen.
 
Korkohan tässä painaa. Laskin tuossa että samat setit vs nyt uusi hinta niin korko syö tuon hinnan alennuksen.
Todellako 10000 euroa enemmän korkoihin? Suomi on ihan Amerikan tiellä, jos moni ostaa Teslan pitkällä lainalla ja suuremmalla viimeisellä erällä :hmm:

Muuttuuko nuo Teslan kauppaamat uudet DNB:n lainat euriborien mukana? Eli onko tuo Teslan sivuilla näkyvä 5% sitten autoa vastaanottaessa ja allekirjoittaessa vaikka 6 kk kuluttua mahdollisesti jotain muuta?
 
Todellako 10000 euroa enemmän korkoihin? Suomi on ihan Amerikan tiellä, jos moni ostaa Teslan pitkällä lainalla ja suuremmalla viimeisellä erällä :hmm:

Muuttuuko nuo Teslan kauppaamat uudet DNB:n lainat euriborien mukana? Eli onko tuo Teslan sivuilla näkyvä 5% sitten autoa vastaanottaessa ja allekirjoittaessa vaikka 6 kk kuluttua mahdollisesti jotain muuta?
Kyllä ainakin DNBlla. Santanderilla ei.
 
Koroista puheenollen, juttelin tänään Teslan myynnin kanssa ja kuulemma Santanderin kautta 4.2% kiinteä korko uusiin autoihin ainakin nyt. DNB taas riippuu toimitusajasta, nyt about se 4.6%.
 
Kyllä ainakin DNBlla. Santanderilla ei.
Muuttuu euriborin mukaan lähtöpäivän korkoa laskiessa, mutta ei siitä eteenpäin. Eli jos otat 5v lainan ja euribor sattuu olemaan korkea juuri toimituspäivänä, maksat koko sen 5v korkeaa kiinteää korkoa ellet uudelleenrahoita tai autoa myy. Tänään asiasta kyselin. Itseäni kiinnostaisi muuttuvakorkoinen laina molempiin suuntiin, eli se myös laskisi laina-ajan aikana jos korot laskisi. Tälläistä ei oikeasti tunnu suomesta mistään saavan.
 
Muuttuu euriborin mukaan lähtöpäivän korkoa laskiessa, mutta ei siitä eteenpäin. Eli jos otat 5v lainan ja euribor sattuu olemaan korkea juuri toimituspäivänä, maksat koko sen 5v korkeaa kiinteää korkoa ellet uudelleenrahoita tai autoa myy. Tänään asiasta kyselin. Itseäni kiinnostaisi muuttuvakorkoinen laina molempiin suuntiin, eli se myös laskisi laina-ajan aikana jos korot laskisi. Tälläistä ei oikeasti tunnu suomesta mistään saavan.

Jos on vapaita vakuuksia niin miksei sitten vaan pankista vakuudellinen laina?
 
Itselläni on Teslasta (Model 3) kokemusta ainoastaan kesäkaudelta, jolloin auto pelitti kyllä muuten hyvin, mutta haamujarrutuksia sattui yhtenään. Olen huomannut, että niistä ei olla juurikaan enää kirjoiteltu, eli eikö haamujarrutuksia esiinny talvikaudella, tai onko ongelma korjattu päivityksellä?
 
Itselläni on Teslasta (Model 3) kokemusta ainoastaan kesäkaudelta, jolloin auto pelitti kyllä muuten hyvin, mutta haamujarrutuksia sattui yhtenään. Olen huomannut, että niistä ei olla juurikaan enää kirjoiteltu, eli eikö haamujarrutuksia esiinny talvikaudella, tai onko ongelma korjattu päivityksellä?
Heinäkuusta asti itellä ollut kolmonen ja 22tkm ajettuna. Vakkaria käytän paljon, mutta autopilottia en juurikaan.

Tältä pohjalta haamuja tulee itelle todella harvoin ja ne ovat lähinnä haamuhidastuksia (ei voimakkaita jarrutuksia), jotka kuittaan kevyellä kaasun painalluksella. Itse heti alusta asti ottanut tavaksi lepuuttaa jalkaa kaasupolkimella, jolloin mahdollisiin hidastuksiin on helppo ja nopea reagoida. Autopilotilla noita hidastuksia taitaa tulla hieman enemmän mm. virheellisten nopeusrajoitusten pohjalta.

Mutta joo, voi niitä tulla mutta itelle hyvin harvoin (ehkä pari outoa hidastusta kuukaudessa). Kiva tietysti olisi jos niitä ei tulisi koskaan. Yleisesti ottaen ongelma tuntuisi yleisesti ottaenkin vähentyneen selvästi viime vuoden aikana päivityksillä kun tosiaan asiasta tulee suht harvakseltaan kommenttia mm. Facen ryhmissä.

Taitaa olla noi tuulilasinpyyhkijät suurempi harmituksen aihe nykyään sen jälkeen kun automaattiset pyyhkijät tuli pakollisiksi vakkarilla ja autopilotilla.
 
Itselläni on Teslasta (Model 3) kokemusta ainoastaan kesäkaudelta, jolloin auto pelitti kyllä muuten hyvin, mutta haamujarrutuksia sattui yhtenään. Olen huomannut, että niistä ei olla juurikaan enää kirjoiteltu, eli eikö haamujarrutuksia esiinny talvikaudella, tai onko ongelma korjattu päivityksellä?
Hieman on varovainen, jos vaikka vastaantuleva auto kääntyy vasemmalle, eli siitä auton edestä, mutta on kumminkin ajoissa pois edestä. Tuossa tapauksessa ainakin hidastaa. Eli kun jalkaa lepuuttaa kaasupolkimella, niin voi vähän painaa kaasua, että vauhti säilyy.

Itse olen ajanut nyt vain kaupunkiajoa enimmäksen, eikä haamuja ole tullut eteen.

Heinäkuusta asti itellä ollut kolmonen ja 22tkm ajettuna. Vakkaria käytän paljon, mutta autopilottia en juurikaan.

Tältä pohjalta haamuja tulee itelle todella harvoin ja ne ovat lähinnä haamuhidastuksia (ei voimakkaita jarrutuksia), jotka kuittaan kevyellä kaasun painalluksella. Itse heti alusta asti ottanut tavaksi lepuuttaa jalkaa kaasupolkimella, jolloin mahdollisiin hidastuksiin on helppo ja nopea reagoida. Autopilotilla noita hidastuksia taitaa tulla hieman enemmän mm. virheellisten nopeusrajoitusten pohjalta.

Mutta joo, voi niitä tulla mutta itelle hyvin harvoin (ehkä pari outoa hidastusta kuukaudessa). Kiva tietysti olisi jos niitä ei tulisi koskaan. Yleisesti ottaen ongelma tuntuisi yleisesti ottaenkin vähentyneen selvästi viime vuoden aikana päivityksillä kun tosiaan asiasta tulee suht harvakseltaan kommenttia mm. Facen ryhmissä.

Taitaa olla noi tuulilasinpyyhkijät suurempi harmituksen aihe nykyään sen jälkeen kun automaattiset pyyhkijät tuli pakollisiksi vakkarilla ja autopilotilla.
Itsellä kameran kotelo huurtui ja se oli ongelma noilla pyyhkijöillä. Mutta tuo oli vain kerran. Riippuu varmaan sitten säästä? Parhaiten tuulilasin saa lämpimäksi ja huurun pois, kun tuuletus vain tuulilasille ja 6 nopeudelle. Normaalisti oon pitänyt 4 nopeudella ja jaloille tokk myös lämpöä.

Autopilotti toimii hienosti. Paitsi ei tietenkään silloin, jos mitään viivoja ei näy.
 
Koroista puheenollen, juttelin tänään Teslan myynnin kanssa ja kuulemma Santanderin kautta 4.2% kiinteä korko uusiin autoihin ainakin nyt. DNB taas riippuu toimitusajasta, nyt about se 4.6%.
Tämmöisestä eivät puhuneet mitään. Sanoivat että Santander pitää kiinni mutta DNBlla on vaihtuva sen mukaan koska luovutus on.

Enitenhän tässä syö se että Santander pitää kiinni kesän korosta. DNB piti alkuun mutta sen jälkeen yksipuolisesti nosti sen.
 
Autopilotilla noita hidastuksia taitaa tulla hieman enemmän mm. virheellisten nopeusrajoitusten pohjalta.

Mutta joo, voi niitä tulla mutta itelle hyvin harvoin (ehkä pari outoa hidastusta kuukaudessa). Kiva tietysti olisi jos niitä ei tulisi koskaan. Yleisesti ottaen ongelma tuntuisi yleisesti ottaenkin vähentyneen selvästi viime vuoden aikana päivityksillä kun tosiaan asiasta tulee suht harvakseltaan kommenttia mm. Facen ryhmissä.

Taitaa olla noi tuulilasinpyyhkijät suurempi harmituksen aihe nykyään sen jälkeen kun automaattiset pyyhkijät tuli pakollisiksi vakkarilla ja autopilotilla.
Itsellä on ollut nyt pois päältä tuo nopeusrajoitusten tunnistus. En ole siis käyttänyt sitä juuri ollenkaan. Varmaan ihan näppärä, jos ajaisi enemmän tai pitemmillä ajomatkoilla. Toki asetuksen saisi sitten aika nopeasti muutettuakin valikoista (ennen lähtöä).

Rullasta nopeasti pyöräyttämällä nopeus nousee tai laskee 5km/h, eli vaikka 10km/h muutoksen rajoituksessa on aika nopea muuttaa itsekin. Yleensä olen jarrulla sammuttamut vakkarin ja sitten uudelleen päälle, kun on oikea nopeus. Vaikka vaihdekepistäkin saisi kyllä vakkarin pois päältä.

Kaupunkiajossa en ole myöskään autopilottia oikein edes kokeillut. Mutta lumettomalla säällä on toiminut isommalla tiellä.
 
Itselläni on Teslasta (Model 3) kokemusta ainoastaan kesäkaudelta, jolloin auto pelitti kyllä muuten hyvin, mutta haamujarrutuksia sattui yhtenään. Olen huomannut, että niistä ei olla juurikaan enää kirjoiteltu, eli eikö haamujarrutuksia esiinny talvikaudella, tai onko ongelma korjattu päivityksellä?

Tapahtuu, vaikkapa alamäessä kun auto luulee tien olevan este, mutta kuka niistä enää jaksaa valittaa jatkuvasti. Eivät ne tule korjaantumaan, koska niitä ei tapahdu Californian täydellisyydessä.
 
Yksi haamu tuli siitä, kun vastaantuleva autoletka sokaisi kameran. En toki itsekään nähnyt yhtään mitään, mutta painoin kumminkin kaasua, että vauhti pysyi samana. Tuossa kohdassa oli myös mäkeä ja mutkaa, koska ei ole varmaan kauhean yleistä tuollainen sokaistuminen?
 
Yksi haamu tuli siitä, kun vastaantuleva autoletka sokaisi kameran. En toki itsekään nähnyt yhtään mitään, mutta painoin kumminkin kaasua, että vauhti pysyi samana. Tuossa kohdassa oli myös mäkeä ja mutkaa, koska ei ole varmaan kauhean yleistä tuollainen sokaistuminen?

Tapahtuu mulla ainakin päivittäin tuo sokaistuminen, sehän on yöllä ihan normaalia tuon visionin kanssa. Mutta, en tarkoittanut sitä, vaan ihan päivänvalossa kun ajaa alas mäkeä, joka yhtäkkiä taittuukin suoraksi. Tällöin se vision kuvittelee siinä olevan seinä ja jarruttaa.

Samoin kuin se jarruttaa kun se vaihtaa itsekseen nopeuksia, kun se esim. kuvittelee että keskellä kehää ajatkin pyörätiellä (tai mitä nyt sitten ajatteleekaan, mutta muuttaa nopeuksia). Kyllähän näitä riittää, eihän se vision oikeasti tajua alkuunkaan mikä on tie, kuten näkee miten se visualisointikin on tehty. Muussa tapauksessa asiat eivät voisi ilmestyä ja kadota vilkkumalla, koska mallin pitäisi ymmärtää ettei se ole mahdollista.
 
Kellään kokemuksia luovutuksesta. Eli kuinka kauan ennen saa tietää luovutuspäivän? Pitäisi päästä nykyisestä diesel autosta eroon ja tämän koitan autovexin kautta hoitaa. Yhden tarjouksen käytetystä teslasta jo huvikseni otin ja siinä oli ihan ok hyvitys tuosta, mutta ehkä eri kun koittaa suoraan myydä? En voi olla ilman autoa kun jokusen päivän niin ajatuksena laittaa autevexiin tuo noin viikkoa ennen kun teslan saa niin tuossa ehtisi päästä siitä eroon. Toisaalta vielä sekin että jos en saa tuosta tarpeeksi tai edes mitään niin ajan tuon sitten itse loppuun ja perun Teslan tilauksen.

Ei varmaan kovin kauaa ole voimassa autovexistä saadut tarjoukset?
 
Kellään kokemuksia luovutuksesta. Eli kuinka kauan ennen saa tietää luovutuspäivän? Pitäisi päästä nykyisestä diesel autosta eroon ja tämän koitan autovexin kautta hoitaa. Yhden tarjouksen käytetystä teslasta jo huvikseni otin ja siinä oli ihan ok hyvitys tuosta, mutta ehkä eri kun koittaa suoraan myydä? En voi olla ilman autoa kun jokusen päivän niin ajatuksena laittaa autevexiin tuo noin viikkoa ennen kun teslan saa niin tuossa ehtisi päästä siitä eroon. Toisaalta vielä sekin että jos en saa tuosta tarpeeksi tai edes mitään niin ajan tuon sitten itse loppuun ja perun Teslan tilauksen.

Ei varmaan kovin kauaa ole voimassa autovexistä saadut tarjoukset?

En ole vielä Teslalta autoa ottanut vastaan, mutta ilmeisesti luovutukseen on yleensä muutama viikko aikaa valmistautua, vaikkakin pari juttua somessa ollut että luovutus on tullut hyvinkin nopealla aikataululla. Lieneekö ollut tilanne jossa joku peruuttanut tilauksen ja laitettu seuraavalle.
Auton VIN myös pitäisi näkyä Tesla tilillä, olisiko jo kun auto on matkalla Suomeen. En siten tiedä miten se itse luovutusajankohta päätetään, ilmeisesti soittavat ja ehdottavat jotain... joka on parempi hyväksyä tai siirtyy jonnekin tulevaisuuteen.
Porukka myös metsästää tuota VIN:iä tilin sorsakoodista, kaiketi se ilmestyy sinne mutta jostain syystä sitä ei sivulla kuitenkaan näytetä? Ainakin siellä on kenttä "Vin": null tällä hetkellä, satunnaisesti tulee kytättyä että onko siihen jotain tullut :geek:

Itsellä vähän sama homma, vanhan pitäisi myydä mielellään ennen uuden tuloa. Autovexiä itsekin miettinyt myyntiin, mutta koska mulla nyt M3 niin en usko että sieltä parasta hintaa saa, joten somessa vaikka Tesla Marketplace voisi kokeilla. Mutta tietenkin jos nopeasti on tarve autosta päästä eroon niin joutunee tinkimään pyyntihinnasta.
Autoa kuitenkin tarvii jonkin verran niin pitkää aikaa ei viitsisi ilman autoa olla. Yksi optio voisi olla Joustavaa autoilua kiinteällä kuukausihinnalla Räätälöi itsellesi sopiva kausi - Europcar Kausiauto. Joutuu maksamaan yhdestä kuukaudesta vaikka autoa ei koko kuukautta käytä, mutta käsitin että palautuksen voi hoitaa vaikka siten että jättää sen tuonne Teslan parkkiin tai jonnekin lähelle eli voisi körötellä Oulusta Lempäälään ja uudella Teslalla sitten jatkaa. Mutta tuo kyllä riippuu taas tosiaan miten tuo vanhan myynnin ja uuden toimituksen aikatauluista. Ja onhan tuo aika hintavaa vaikka ottaisi hinnat alkaen köröttimen...
 
Autopilotti pakottaa automaattiset pitkät päälle. Pimeällä maantiellä en oikein noihin luota vaan mieluummin itse vaihtaisin tilaa. Sama on noiden pyyhkijöiden pakollinen päälläolo autopilotilla. Niitä ei ilmeisesti saa pois päältä kumpaakaan kun autopilotti on päällä?

Tuo autopilotti toimii hyvin maanteillä kun kaistaviivat on näkyvissä ja pitkillä matkoilla todella mukava. Harmittaa vain kun joskus kuivalla kelillä pyyhkijät pyyhkii ja pimeällä ajaessa valot saattavat sokaista vastaantulijaa tai sitten vilkuttelee edestakaisin jos edellä ajava auto on sopivan matkan päässä. Tuohon kun vielä lisää haamujarrutukset, niin ei uskalla pitää autopilottia/vakkaria päällä jos on joku takana ajamassa.
 
Nykyään alkaa olemaan normi että Autopilotin näkyvyys on rajoittunut. Se perskuta tekee aika hissuksiin sen hiljennyksen että ei huomaa. Yleensä vasta kun porukka alkaa ajamaan ohi.
 
Autopilotti pakottaa automaattiset pitkät päälle. Pimeällä maantiellä en oikein noihin luota vaan mieluummin itse vaihtaisin tilaa. Sama on noiden pyyhkijöiden pakollinen päälläolo autopilotilla. Niitä ei ilmeisesti saa pois päältä kumpaakaan kun autopilotti on päällä?

Tuo autopilotti toimii hyvin maanteillä kun kaistaviivat on näkyvissä ja pitkillä matkoilla todella mukava. Harmittaa vain kun joskus kuivalla kelillä pyyhkijät pyyhkii ja pimeällä ajaessa valot saattavat sokaista vastaantulijaa tai sitten vilkuttelee edestakaisin jos edellä ajava auto on sopivan matkan päässä. Tuohon kun vielä lisää haamujarrutukset, niin ei uskalla pitää autopilottia/vakkaria päällä jos on joku takana ajamassa.
Jostain syystä automaattiset pitkät ihan toimii omassa. Mutta se onkin vanha malli, jossa varsinkin lyhyet valot on aika huonot.

Ei ole kukaan vilkutellut valoja. Autopilottia tai vakkaria pystyy kyllä ihan ok käyttämään, jos lepuuttaa jalkaa kaasupolkimella. On siis mahdollista kiihdyttää se turha jarru pois.

Eli tuollasia kikkoja huonon toiminnan takia, jota ainakin saattaa joskus tulla.
 
En ole vielä Teslalta autoa ottanut vastaan, mutta ilmeisesti luovutukseen on yleensä muutama viikko aikaa valmistautua, vaikkakin pari juttua somessa ollut että luovutus on tullut hyvinkin nopealla aikataululla. Lieneekö ollut tilanne jossa joku peruuttanut tilauksen ja laitettu seuraavalle.
Auton VIN myös pitäisi näkyä Tesla tilillä, olisiko jo kun auto on matkalla Suomeen. En siten tiedä miten se itse luovutusajankohta päätetään, ilmeisesti soittavat ja ehdottavat jotain... joka on parempi hyväksyä tai siirtyy jonnekin tulevaisuuteen.
Porukka myös metsästää tuota VIN:iä tilin sorsakoodista, kaiketi se ilmestyy sinne mutta jostain syystä sitä ei sivulla kuitenkaan näytetä? Ainakin siellä on kenttä "Vin": null tällä hetkellä, satunnaisesti tulee kytättyä että onko siihen jotain tullut :geek:

Itsellä vähän sama homma, vanhan pitäisi myydä mielellään ennen uuden tuloa. Autovexiä itsekin miettinyt myyntiin, mutta koska mulla nyt M3 niin en usko että sieltä parasta hintaa saa, joten somessa vaikka Tesla Marketplace voisi kokeilla. Mutta tietenkin jos nopeasti on tarve autosta päästä eroon niin joutunee tinkimään pyyntihinnasta.
Autoa kuitenkin tarvii jonkin verran niin pitkää aikaa ei viitsisi ilman autoa olla. Yksi optio voisi olla Joustavaa autoilua kiinteällä kuukausihinnalla Räätälöi itsellesi sopiva kausi - Europcar Kausiauto. Joutuu maksamaan yhdestä kuukaudesta vaikka autoa ei koko kuukautta käytä, mutta käsitin että palautuksen voi hoitaa vaikka siten että jättää sen tuonne Teslan parkkiin tai jonnekin lähelle eli voisi körötellä Oulusta Lempäälään ja uudella Teslalla sitten jatkaa. Mutta tuo kyllä riippuu taas tosiaan miten tuo vanhan myynnin ja uuden toimituksen aikatauluista. Ja onhan tuo aika hintavaa vaikka ottaisi hinnat alkaen köröttimen...
En kyllä mitään ala vuokrailemaan kun sitten yhtäkkiä saa vuokrata 2 vuotta kun toimitusaika on pitkä. Oma auto on onneksi varsin yleinen, enkä nyt mitään miljoonia siitä oletakkaan saavani, mutta järkevä summa pitää saada niin on järkeä vaihtaa. Tilaa ei ole pitää kahta autoa missään (paitsi kadulla sitten varmaan joku 5€/tunti) joten pakko myydä ennen uuden tuloa. Tai voisihan tuon vanhan viedä johonkin kauas ilmaiselle parkkikselle odottamaan myyntiä, mutta menee liian vaikeaksi.

No katsellaan miten hommat edistyvät. Ja nyt googlaillut uusista kameroista ja HD tutkista, jotka ehkä nyt tammikuussa tulevat niin mieluummin ottaisi auton niillä sitten, josko uusien kameroiden avulla parkkitutka homma toimisi edes jotenkin paremmin? No aika näyttää. Toisaalta tekisi jo kovasti mieli Teslan rattiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 355
Viestejä
4 505 324
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom