Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Onko joku seurannut tarkemmin noita käytettyjä Teslojen myyntejä nettiautossa. Itselle ainakin tuli yllätyksenä, että noita 150ke Plaideja on myynnissä aivan perkeleesti. 1000-2000km ajettuna. Eikös niiden toimitukset alkanut n. 2-3kk sisään? Onko porukka ostanut liian kalliin auton vai onko tarkotus ollut flipata voitolla tollanen? Kuulostaa vähän riskiseltä liikkeeltä.
Voi olla jopa 30k€ "ilmaa"? Jos on maksanut Plaidista vaikka 120k€ ja nyt auto myynnissä noin 150k€ hinnalla.

Eihän niillä ole ajettu ollenkaan? Joulukuussa toimitettiin ensimmäiset. Voitolla myyminen tuossa on ihan selkeästi kyseessä minusta. Onhan siinä riski, että auto jää sitten itselle käytöön, jos ei mene kaupaksi ja myydäänkin joku muu auto pois?

15kpl.

Jotenkin ajattelisin, että yli sadan tonnin autoa ei mieluusti osteta jobbari-Janilta vähän käytettynä.
Jep. Toki noissa on takuu, eli yksityinen myyjä ei sen puolesta olisi riski?
 
Ei ole kyllä yhtään seurannut automarkkinaa syksyn aikana jos kuvittelee, että tuollainen flippaaminen on vielä tätä päivää. Ja erityisesti vielä tuossa hintaluokassa.
Tuli mieleen bmw i4 M50 joita myytiin suurella voitolla eteenpäin. Kun ihan uutta autoa täytyy odottaa kauan. Mutta nyt varmaan normaalimpi tilanne jo, kun korot on korkealla.
 
Model 3 long rangeja jo 8kpl alle 40k hinnalla nettiautossa. Suunta on kyllä oikea!

Edittinä isoin pudotus long rangesta mitä vilkuilin aikaisemmin niin 4900 lähti hinnasta.
 
Viimeksi muokattu:
Model 3 long rangeja jo 8kpl alle 40k hinnalla nettiautossa. Suunta on kyllä oikea!

Edittinä isoin pudotus long rangesta mitä vilkuilin aikaisemmin niin 4900 lähti hinnasta.
4900€ ei varmaan vielä aivan riitä, jos keskimäärin olisi halventunut noin 7000€ (jos laskin oikein).


Yksi alle 40k€ hintainen löytyi, jolla ajettu alle 115tkm.

Teslan perus takuu on 4 vuotta tai 80tkm. Eli halvin josta löytyy takuukin on 42 800€ (65tkm).

Suunta tosiaan oikea, mutta lisää täytyy vielä korjailla alaspäin.

Halvin 2021 RWD Refresh olisi 38900€, mutta silläkin on ajettu "jo" 50tkm.
 
4900€ ei varmaan vielä aivan riitä, jos keskimäärin olisi halventunut noin 7000€ (jos laskin oikein).


Yksi alle 40k€ hintainen löytyi, jolla ajettu alle 115tkm.

Teslan perus takuu on 4 vuotta tai 80tkm. Eli halvin josta löytyy takuukin on 42 800€ (65tkm).

Suunta tosiaan oikea, mutta lisää täytyy vielä korjailla alaspäin.

Halvin 2021 RWD Refresh olisi 38900€, mutta silläkin on ajettu "jo" 50tkm.

Tässä aletaan jo olla kiinnostavalla hintatasolla. Viime aikoina on vaan tullut mietittyä sitä, pärjäisikö Model 3:n suhteellisen matalalla maavaralla enää näiden muuttuneiden katsastusmääräysten aikana. Esim. menisikö tällainen enää suomalaisesta katsastuksesta läpi: Undercarriage Battery Protection Details? ? Juuri tuollainen linkin takana kuvattu skenaario ("scraped bottom on a rock on a Forest Service dirt road") on itsellenikin aika todennäköinen, ja olen tottunut siihen että 20 cm maavaraa on juuri riittävästi... saakos Model 3:n akulle hankittua jotakin aftermarket-lisäpanssarointia?
 
Tässä aletaan jo olla kiinnostavalla hintatasolla. Viime aikoina on vaan tullut mietittyä sitä, pärjäisikö Model 3:n suhteellisen matalalla maavaralla enää näiden muuttuneiden katsastusmääräysten aikana. Esim. menisikö tällainen enää suomalaisesta katsastuksesta läpi: Undercarriage Battery Protection Details? ? Juuri tuollainen linkin takana kuvattu skenaario ("scraped bottom on a rock on a Forest Service dirt road") on itsellenikin aika todennäköinen, ja olen tottunut siihen että 20 cm maavaraa on juuri riittävästi... saakos Model 3:n akulle hankittua jotakin aftermarket-lisäpanssarointia?
En lähtis kikkailemaan. Luulisin että vakuutuksista saa korvauksen jos pohja puhkeaa.
 
Ne joilla on ostohousut jalassa niin suosittelen rauhassa katsomaan tilannetta 1-2kk, uskon että käytettyjen hinta tulee pienellä viiveellä alas nykyisestä vielä selvästi.

Uusia menee varmaan paljon joten vaihdossa tulee iso kasa käytettyjä jotka painaa edelleen hintoja alas.
 
Ne joilla on ostohousut jalassa niin suosittelen rauhassa katsomaan tilannetta 1-2kk, uskon että käytettyjen hinta tulee pienellä viiveellä alas nykyisestä vielä selvästi.

Uusia menee varmaan paljon joten vaihdossa tulee iso kasa käytettyjä jotka painaa edelleen hintoja alas.

En usko että nykyisiä uudehkojen Teslojen omistajia jonoksi asti olisi vaihtamassa uuteen. Päinvastoin moni kommentoinut että nyt täytyykin autoa piä pidempään. Lähinnä autoliikkeiden täytyy saada käytettyjen hinnat sille tasolle millä kauppa käy.
 
En usko että nykyisiä uudehkojen Teslojen omistajia jonoksi asti olisi vaihtamassa uuteen. Päinvastoin moni kommentoinut että nyt täytyykin autoa piä pidempään. Lähinnä autoliikkeiden täytyy saada käytettyjen hinnat sille tasolle millä kauppa käy.
Aivan totta. Halventunut hintahan realisoituu vasta sitten kun myy omansa pois tai vaihtaa uudempaan.

Varmaan aivan uusia ostajia saattaa tulla lisää, kun rahat riittääkin nyt paremmin. Ja kun kuukausia menee eteenpäin, niin ehkä saksasta taas tuodaan niitä halvempia autoja suomeen ja se sitten vähän kuin pakottaa laskemaan hintatasoa. Paitsi että en tiedä onko saksassakaan enää hankintatukia, tai ehdot muuttuneet nyt vuodenvaihteessa?
 
Onko joku seurannut tarkemmin noita käytettyjä Teslojen myyntejä nettiautossa. Itselle ainakin tuli yllätyksenä, että noita 150ke Plaideja on myynnissä aivan perkeleesti. 1000-2000km ajettuna. Eikös niiden toimitukset alkanut n. 2-3kk sisään? Onko porukka ostanut liian kalliin auton vai onko tarkotus ollut flipata voitolla tollanen? Kuulostaa vähän riskiseltä liikkeeltä.

Aika riskiä puuhaa, jenkeissähän muuten laski nyt näiden alennusten yhteydessä myös S/X hinnat, euroopassa laski vain 3/Y. Mutta ei ole poissuljettua etteikö myös euroopassa voisi S/X laskea.
 
Ne joilla on ostohousut jalassa niin suosittelen rauhassa katsomaan tilannetta 1-2kk, uskon että käytettyjen hinta tulee pienellä viiveellä alas nykyisestä vielä selvästi.

Uusia menee varmaan paljon joten vaihdossa tulee iso kasa käytettyjä jotka painaa edelleen hintoja alas.
Ehkä pitäisi hetki malttaa. Sinäsä pakottavaa tarvetta vaihtaa autoa ei ole, mutta nyt menee noin 4000€/vuosi dieseliin ja 600€ dieselveroa ja nyt sain ihan ok vaihtotarjouksenkin tuosta diesel vehkeestä niin voisi olla hyvä hetki päästä siitä eroon ja saada jopa jotain järkevää rahaa siitä ja samalla säästää aika hyvin polttoaineessa, joten sähköauto sinänsä maksaisi itsensä takaisin jollain aikavälillä. Ja ajaminen olisi ehkä noin 100 kertaa nautinnollisempaa. Dieselikään ei tästä enää todennäköisesti ainakaan halpene ja oletettavasti kaikkien veronkorotusten ja muun jälkeen maksanee ainakin 3€ jokusen vuoden päästä.

Tavallaan myös olisi kiva kokea kerran elämässä uuden auton osto (MYLR). Vaikka järkevämpää lienisi odotella hetki ja ostaa käytettynä. (Jos vaan käytettyjen hinnat tippuvat järkevälle tasolle)
 
Ehkä pitäisi hetki malttaa. Sinäsä pakottavaa tarvetta vaihtaa autoa ei ole, mutta nyt menee noin 4000€/vuosi dieseliin ja 600€ dieselveroa ja nyt sain ihan ok vaihtotarjouksenkin tuosta diesel vehkeestä niin voisi olla hyvä hetki päästä siitä eroon ja saada jopa jotain järkevää rahaa siitä ja samalla säästää aika hyvin polttoaineessa, joten sähköauto sinänsä maksaisi itsensä takaisin jollain aikavälillä. Ja ajaminen olisi ehkä noin 100 kertaa nautinnollisempaa.

Tavallaan myös olisi kiva kokea kerran elämässä uuden auton osto ja nimenomaan oman unelma-auton (MYLR). Vaikka järkevämpää lienisi odotella hetki ja ostaa käytettynä. (Jos vaan käytettyjen hinnat tippuvat järkevälle tasolle)
Uuden auton luovutustilaisuus ei teslalla ole kovin häävi. Tiskillä mies kertoi mistä auto löytyy ja että puhelimella pääsee sisään. Toki muuten mukava ajella uudella.
 
Uuden auton luovutustilaisuus ei teslalla ole kovin häävi. Tiskillä mies kertoi mistä auto löytyy ja että puhelimella pääsee sisään. Toki muuten mukava ajella uudella.
No ehkä siinä enemmän se fiilis uudesta kun asioida jonkun lipevän liimatukan kanssa. Sopii minulle muutenkin paremmin hoitaa koko osto ja noutoprosessi puhelimella itsekseni.
 
Ehkä pitäisi hetki malttaa. Sinäsä pakottavaa tarvetta vaihtaa autoa ei ole, mutta nyt menee noin 4000€/vuosi dieseliin ja 600€ dieselveroa ja nyt sain ihan ok vaihtotarjouksenkin tuosta diesel vehkeestä niin voisi olla hyvä hetki päästä siitä eroon ja saada jopa jotain järkevää rahaa siitä ja samalla säästää aika hyvin polttoaineessa, joten sähköauto sinänsä maksaisi itsensä takaisin jollain aikavälillä. Ja ajaminen olisi ehkä noin 100 kertaa nautinnollisempaa. Dieselikään ei tästä enää todennäköisesti ainakaan halpene ja oletettavasti kaikkien veronkorotusten ja muun jälkeen maksanee ainakin 3€ jokusen vuoden päästä.

Tavallaan myös olisi kiva kokea kerran elämässä uuden auton osto (MYLR). Vaikka järkevämpää lienisi odotella hetki ja ostaa käytettynä. (Jos vaan käytettyjen hinnat tippuvat järkevälle tasolle)
Lyöt tilauksen sisään. Saat kuitenkin varausmaksun takaisin jos perut. Et menetä mitään.

Otat jonkun värillisen niin ei tule ennen kesää.
 
Ehkä pitäisi hetki malttaa. Sinäsä pakottavaa tarvetta vaihtaa autoa ei ole, mutta nyt menee noin 4000€/vuosi dieseliin ja 600€ dieselveroa ja nyt sain ihan ok vaihtotarjouksenkin tuosta diesel vehkeestä niin voisi olla hyvä hetki päästä siitä eroon ja saada jopa jotain järkevää rahaa siitä ja samalla säästää aika hyvin polttoaineessa, joten sähköauto sinänsä maksaisi itsensä takaisin jollain aikavälillä. Ja ajaminen olisi ehkä noin 100 kertaa nautinnollisempaa. Dieselikään ei tästä enää todennäköisesti ainakaan halpene ja oletettavasti kaikkien veronkorotusten ja muun jälkeen maksanee ainakin 3€ jokusen vuoden päästä.

Tavallaan myös olisi kiva kokea kerran elämässä uuden auton osto (MYLR). Vaikka järkevämpää lienisi odotella hetki ja ostaa käytettynä. (Jos vaan käytettyjen hinnat tippuvat järkevälle tasolle)
No ehkä siinä enemmän se fiilis uudesta kun asioida jonkun lipevän liimatukan kanssa. Sopii minulle muutenkin paremmin hoitaa koko osto ja noutoprosessi puhelimella itsekseni.
Aina ne matkat sinne autoa tai moottoripyörää hakemaan on jollain lailla antoisia. Riippuu toki, että miten kaukana se liike sitten on, että tuleeko paljonkin kulkemista.

Ja jossain koeajoilla varmaan saa riittävästi opastusta, että osaa käyttää. Eli eipä se auton luovutus kovin erikoinen tarvitsisikaan olla.

Y LR olisi kyllä hyvä ostos. Siihen saisi tarvittaessa vähän lisää tehoa, mutta en nyt taas muista sen paketin hintaa. Ja Boostia voi myös kokeilla ja perua ostos, jos ei huomaa mitään eroa.

Eli tilaukseen vaan heti, jos saa vielä vanhankin auton hävitettyä. Ja jos löytyy mieluinen varustelu. Itse katsoin vaaleaa sisustaa ja/tai sinistä väriä. Mutta jo se aivan perus varustus olisi hyvä. Rengaspaketti on melko kallis, eli ehkä itse ottaisin pelkät kitkat jostain viereisestä rengasliikkeestä.

Screenshot_2023-01-14-21-06-44-227_cn.wps.moffice_eng.jpg

Ehkä itselle värillä ei olisi niin väliä, mutta jotenkin vaalea sisustus voisi olla ihan kiva kokeilla. Arempi toki. Nyt saa vielä aika nopeasti auton, jos tilaa lähiaikoina. Mutta tuskin nyt paljon venyy, vaikka tilaisi myöhemminkin. Itsellä vanha 3P ja oon tykännyt, että tohtisin kyllä tuota isompaakin versiota suositella. Y Performance olisi kieltämättä kivempi, mutta hintaero on liian iso LR malliin verrattuna. Itse en ole Y:tä päässyt ajamaan kumminkaan.
 
Mitenkäs nämä akut menivät Model Y:ssä? Jossain Youtube arvostelussa todettiin, että takavetomallissa on on tuo FLP akku ja muissa ei.

Teslan sivuilla lukee:
"Jos autossasi on LFP-akku, Tesla suosittelee pitämään latausrajan 100 prosentissa myös päivittäisessä käytössä ja lataamaan akun 100 prosenttiin vähintään kerran viikossa. Jos Model 3 -auto on oltu pysäköitynä yli viikon, Tesla suosittelee ajamaan sillä normaaliin tapaan ja lataamaan akun 100 prosenttiin mahdollisimman pian."

Eli kaikesta päätellen tuo FLP akku olisi kiva.

Koeajoja saa sitten Vantaan pisteellä odottaa tällä hetkellä kuun loppun ja helmikuuhun, joten varmaan hinnanalennukset on saaneet säpinää. :-D
 
Aina ne matkat sinne autoa tai moottoripyörää hakemaan on jollain lailla antoisia. Riippuu toki, että miten kaukana se liike sitten on, että tuleeko paljonkin kulkemista.

Ja jossain koeajoilla varmaan saa riittävästi opastusta, että osaa käyttää. Eli eipä se auton luovutus kovin erikoinen tarvitsisikaan olla.

Y LR olisi kyllä hyvä ostos. Siihen saisi tarvittaessa vähän lisää tehoa, mutta en nyt taas muista sen paketin hintaa. Ja Boostia voi myös kokeilla ja perua ostos, jos ei huomaa mitään eroa.

Eli tilaukseen vaan heti, jos saa vielä vanhankin auton hävitettyä. Ja jos löytyy mieluinen varustelu. Itse katsoin vaaleaa sisustaa ja/tai sinistä väriä. Mutta jo se aivan perus varustus olisi hyvä. Rengaspaketti on melko kallis, eli ehkä itse ottaisin pelkät kitkat jostain viereisestä rengasliikkeestä.

Screenshot_2023-01-14-21-06-44-227_cn.wps.moffice_eng.jpg

Ehkä itselle värillä ei olisi niin väliä, mutta jotenkin vaalea sisustus voisi olla ihan kiva kokeilla. Arempi toki. Nyt saa vielä aika nopeasti auton, jos tilaa lähiaikoina. Mutta tuskin nyt paljon venyy, vaikka tilaisi myöhemminkin. Itsellä vanha 3P ja oon tykännyt, että tohtisin kyllä tuota isompaakin versiota suositella. Y Performance olisi kieltämättä kivempi, mutta hintaero on liian iso LR malliin verrattuna. Itse en ole Y:tä päässyt ajamaan kumminkaan.
Itelle ainakin tämä 5 sekunnin Y LR on jo riittävä. Boosti maksaa 1800. Ja sillä pääsee satkuun sitten 4.4 sekunnissa.
 
Mitenkäs nämä akut menivät Model Y:ssä? Jossain Youtube arvostelussa todettiin, että takavetomallissa on on tuo FLP akku ja muissa ei.

Teslan sivuilla lukee:
"Jos autossasi on LFP-akku, Tesla suosittelee pitämään latausrajan 100 prosentissa myös päivittäisessä käytössä ja lataamaan akun 100 prosenttiin vähintään kerran viikossa. Jos Model 3 -auto on oltu pysäköitynä yli viikon, Tesla suosittelee ajamaan sillä normaaliin tapaan ja lataamaan akun 100 prosenttiin mahdollisimman pian."

Eli kaikesta päätellen tuo FLP akku olisi kiva.

Koeajoja saa sitten Vantaan pisteellä odottaa tällä hetkellä kuun loppun ja helmikuuhun, joten varmaan hinnanalennukset on saaneet säpinää. :-D

Ainakin reilu vuosi sitten Tesla suositteli ei-LFP -akkua (Li-Ion?) kylmiin olosuhteisiin kolmoseen. Ainakin LFP:n toimintamatkaan pakkasella on imeisesti vielä selkeästi suurempi vaikutus.

Mulle Tesla onnistui järkkäämään koeajot ja vielä SR+ ja LR peräkkäin, vaikka koeajokirjat oli täynnä, kun ilmeisesti olettivat, että olen oikeasti tekemässä tilausta. Kannattaa soitella ja kysyä, jos nettivarauslomake antaa eioota.
 
Itelle ainakin tämä 5 sekunnin Y LR on jo riittävä. Boosti maksaa 1800. Ja sillä pääsee satkuun sitten 4.4 sekunnissa.

Ryan Shaw testasi youtube-kanavallaan tuota Y LR Acceleration Boostia. Kannattaa etsiä tuo video, jos kiinnostaa. Johtopäätös oli, että se tekee kaasuvasteesta terävämpää ja samanoloisen kuin 3 LR - vähemmän yllättävästi, kun aika on sama.
 
Mitenkäs nämä akut menivät Model Y:ssä? Jossain Youtube arvostelussa todettiin, että takavetomallissa on on tuo FLP akku ja muissa ei.

No siis tästähän ei ole mitään takeita, että kun auton tilaa, että minkä akun saa.
Teslan konseptiin kuuluu se, että ei luvata mitään tiettyä tekniikkaa, vaan vain tietyt suoritusarvot(ja nekin hyvin rajallisesti).

Jos on välttämätöntä saada joku tietty varuste/ominaisuus(jota softalla ei voida poistaa), täytyy ostaa käytetty.
 
Akut on aika hyvin tiedossa mitä sieltä tällä hetkellä tulee. Asiaa on sivuttu tässä keskustelussa kun vähän taaksepäin selaa.

Nyt myynnissä olevissa LFP-akku on vain RWD M3 ja MY. Kaikissa LR malleissa on NCA-akku. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, ettei LFP-akun energiatiheys riitä long range-malleihin.

Joo, kyllä ne aika valistuneita arvauksia on, mutta varmaksi sitä ei voi sanoa. Ei siellä tarvitse kuin mennä yhden pelikaanin jossain tuotantoketjussa turbiiniin niin akkutyyppi saattaa muuttua.
 
Ainakin reilu vuosi sitten Tesla suositteli ei-LFP -akkua (Li-Ion?) kylmiin olosuhteisiin kolmoseen. Ainakin LFP:n toimintamatkaan pakkasella on imeisesti vielä selkeästi suurempi vaikutus.

Ei se kylmyys vaikuta LFP-akulla toimintamatkaan sen kummemin. Suurin vaikutus on pikalatausnopeuteen, koska BMS rajoittaa LFP-akun latausnopeutta rajusti, ellei sitä ole esilämmitetty kunnolla.
 
Kuulostaa siltä, että LFP akulla kulutus olisi huomattavasti suurempaa kuin vanhemmalla jos sitä pitää esilämmittää jokseenkin jatkuvasti talviolosuhteissa. Oletan, että Tesla lämmittää automaattisesti akun, mutta tähtääkö se LFP akulla merkittävästi korkeampaa loppulämpöön pikalatauksen vuoksi, vai lämpiääkö akku vain hitaampaa? Onko tätä kuinka merkittävästi testailtu? Eli otettaisiin mahdollisimman identtiset autot samalla softaversiolla ja sitten ajettaisiin sama pätkä vaikka yhdellä välilatauksella ja samoilla latureilla ja verrattaisiin kulutusta lopussa.
 
Kuulostaa siltä, että LFP akulla kulutus olisi huomattavasti suurempaa kuin vanhemmalla jos sitä pitää esilämmittää jokseenkin jatkuvasti talviolosuhteissa. Oletan, että Tesla lämmittää automaattisesti akun, mutta tähtääkö se LFP akulla merkittävästi korkeampaa loppulämpöön pikalatauksen vuoksi, vai lämpiääkö akku vain hitaampaa? Onko tätä kuinka merkittävästi testailtu? Eli otettaisiin mahdollisimman identtiset autot samalla softaversiolla ja sitten ajettaisiin sama pätkä vaikka yhdellä välilatauksella ja samoilla latureilla ja verrattaisiin kulutusta lopussa.
LFP-akku painaa enemmän /kWh mikä lienee syy miksi lämmitys ottaa enemmän energiaa.
 
LFP-akku ottaa maksimissaan vastaan 170kW tehoa kun NCA ottaa 250kW, en muista oliko S/X jotain eroa mutta nämä luvut MY ja M3. Tuota huipputehoa ei tosin kummassakaan tule kovinkaan pitkään. Latauskäyrät ja niiden vertailu löytyy tästä ketjusta.

Itse en tekisi tuosta kynnyskysymystä vaan valitsisin auton käytön ja käyttötarkoituksen mukaan. Rangea on pidempiä siirtymiä ajavalle käytännössä aina liian vähän vaikka ottaisi LR-mallin, joten en suosittele aliarvioimaan sen merkitystä ja säästämään väärässä paikassa.
Tuo 170kW on Teslan itse laittama rajoitus jolla tuodaan eroa autoihin.
 
Nyt muuten standard connectivity on ilmainen 8v auton ostosta. Mitään hintaa tuolle ei ole vielä olemassa tämän jälkeen ja mikä sitten tuleekaan 8v päästä olemaan premium connectivityn hinta? Autolla voi toki ajaa ilmankin, mutta suurin osa jutuista ei toimi eli onko tässä teslan suurin scammi? Auto on lähes käyttökelvoton 8v päästä ilman mitään yhteyksiä ja noiden hinnat nostetaan sitten 500€/kk? Toki 8 vuodessa ajan lähes 300 000 km oletettavasti joten auton arvo on muutenkin enää silloin aika pieni, mutta kurja tilanne kuitenkin, jälleenmyyntiarvo katoaa eikä tuota viitsi itsekkään enää käyttää jos kk kustannus on todella suuri? Toki olisi kiva ajatella että hinta on kohtuullinen, vaikka 5€/kk (tuleehan noista liittymistä teslalle varmaan kuluja niin hankala tarjota ilmaiseksi kymmeniä/satoja miljoonia liittymiä.

Toisaalta ehkä suurempi riski että tesla menee konkurssiin, tämän jälkeenkään tuskin mikään mobiiliappi enää toimii.

Tosin tämä lienee kaikkien merkkien ongelma kun kaikissa on enemmän ja enemmän tietotekniikkaa mukana.
 
Tuskin se standard connectivity nyt älyttömän korkeaksi nousee. Nythän premium connectivity on 10e/kk. Jos 8v päästä standard connectivitystä pyydetään vaikka tuo tän hetken premiumin 10e niin tuskin se kauhea katastrofi on.

Maksaahan noi auton tarvitsemat datayhteydet kuitenkin jotain koko ajan. Katselin, että esim. Elisalla puolimegainen mobiilidataliittymä on 10e/kk. Ja autohan tarvitsee jonkun tällaisen liittymän, jotta mobiiliyhteydet toimii.
 
Tuskin se standard connectivity nyt älyttömän korkeaksi nousee. Nythän premium connectivity on 10e/kk. Jos 8v päästä standard connectivitystä pyydetään vaikka tuo tän hetken premiumin 10e niin tuskin se kauhea katastrofi on.

Maksaahan noi auton tarvitsemat datayhteydet kuitenkin jotain koko ajan. Katselin, että esim. Elisalla puolimegainen mobiilidataliittymä on 10e/kk. Ja autohan tarvitsee jonkun tällaisen liittymän, jotta mobiiliyhteydet toimii.
Ja toisaalta kuka enää ostaisi tuolloin uutta teslaa jos olisi tiedossa että 8v jälkeen se on käyttökelvoton järjettömän kovan kk maksun takia? No ehkä tämä ei ole kovin suuri riski.
 
Tuskin se standard connectivity nyt älyttömän korkeaksi nousee. Nythän premium connectivity on 10e/kk. Jos 8v päästä standard connectivitystä pyydetään vaikka tuo tän hetken premiumin 10e niin tuskin se kauhea katastrofi on.

Maksaahan noi auton tarvitsemat datayhteydet kuitenkin jotain koko ajan. Katselin, että esim. Elisalla puolimegainen mobiilidataliittymä on 10e/kk. Ja autohan tarvitsee jonkun tällaisen liittymän, jotta mobiiliyhteydet toimii.
Tosiaan 8 vuotta on aika pitkä aika. Myös muillakin maksaa tuo datayhteys, eli ensin ilmainen ja jossain vaiheessa sitten muuttuu maksulliseksi.

Teslaan ilmeisesti saa wifi yhteyden puhelimesta. Mutta toki se netti täytyy olla vaikka esilämmitystä varten tietysti. Teslan puhelin sovellus on kyllä oikein hyvä kaikkiin muihin verrattuna.
 
Ja toisaalta kuka enää ostaisi tuolloin uutta teslaa jos olisi tiedossa että 8v jälkeen se on käyttökelvoton järjettömän kovan kk maksun takia? No ehkä tämä ei ole kovin suuri riski.
Mutta eihän tesla rikastu käytettyjen autojen markkinalla, niin jos suunnitelmissa on tehdä alle 10v ajettava auto mahdollisimman halvalla?
 
Ja voihan olla ilman mitään connectivityä jos hinta nousee kohtuuttomaksi. Etätoiminnot putoo pois, mutta puhelimen hotspottia voi sitten käyttää ajaessa.
 
Itse laitoin kanssa Model Y:n (LR) tilaukseen viimeisimmän hinnanalennuksen motivoimana.

Onko noissa tällä hetkellä jotain erityistä mitä pitäisi tehdä luovutuksen jälkeen rakenteiden suojelemiseksi (suojakalvo, roiskeläpät?)
 
Takaovessa on tehtaalta PPF, helmat muovia ja edessä läpät. En näkisi että tarvitsee tehdä yhtään sen enempää kuin missään muussakaan autossa, varsinkaan jos ei meinaa 10v autoa pitää
Vempeleen läppiin voi vaihtaa Tesla Model Y - Kuraläpät - Vempele -verkkokauppa itsekin nuo tilasin mutta en ole saanut aikaiseksi asentaa.

Pesen oman Y:n myös pelkästään harjapesussa parin viikon välein ja kertaakaan en ole vahannut joten joku tarkempi voi olla eri mieltä kalvotuksien tarpeellisuudesta :)
 
LFP-akku ottaa maksimissaan vastaan 170kW tehoa kun NCA ottaa 250kW, en muista oliko S/X jotain eroa mutta nämä luvut MY ja M3. Tuota huipputehoa ei tosin kummassakaan tule kovinkaan pitkään. Latauskäyrät ja niiden vertailu löytyy tästä ketjusta.

Itse en tekisi tuosta kynnyskysymystä vaan valitsisin auton käytön ja käyttötarkoituksen mukaan. Rangea on pidempiä siirtymiä ajavalle käytännössä aina liian vähän vaikka ottaisi LR-mallin, joten en suosittele aliarvioimaan sen merkitystä ja säästämään väärässä paikassa.
Takapotku M3 ollut aina max 170KW latausnopeus vaikka ennen niissäkin(made in usa) oli NCA kemialla oleva akku. Myöskin akun&voimansiirron takuu on kilometreissä hiukan lyhyempi takavedoissa.
LR&Perffin ranget taitaa olla paperilla muuten aika samat verrattuna LFP-RWD:hen jos verrataan että RWD akku olisi 100% vs. LR&Perffi 80%.
 
Pesen oman Y:n myös pelkästään harjapesussa parin viikon välein ja kertaakaan en ole vahannut joten joku tarkempi voi olla eri mieltä kalvotuksien tarpeellisuudesta :)

Mulla on kanssa auto lähinnä liikkumista varten, joten luulen että samoilla linjoilla mennään.

Tosin tämänhetkinen Lexus Rx450h on jo 13 vuotta vanha, että katsotaan kuinka pitkään Tesla kestää.
 
Itse laitoin kanssa Model Y:n (LR) tilaukseen viimeisimmän hinnanalennuksen motivoimana.

Onko noissa tällä hetkellä jotain erityistä mitä pitäisi tehdä luovutuksen jälkeen rakenteiden suojelemiseksi (suojakalvo, roiskeläpät?)
Hyvä.

Y LR olisi kyllä kiva. Itsekin ehdin jo haaveilla perus mallista Acceleration Boostin kanssa. Mutta tuon päivityksen saa sitten myöhemmin tarvittaessa LR malliin (1800€). Hieman siis vielä tehoa lisää.

Kuramatot, jos auton mukana tulee kankaiset?

Tuollainenkin turhuus löytyisi.

Tollasen myös itse ostin autoon. Mukanahan ilmeisesti tulee jokin pienempi.

Takapotku M3 ollut aina max 170KW latausnopeus vaikka ennen niissäkin(made in usa) oli NCA kemialla oleva akku. Myöskin akun&voimansiirron takuu on kilometreissä hiukan lyhyempi takavedoissa.
LR&Perffin ranget taitaa olla paperilla muuten aika samat verrattuna LFP-RWD:hen jos verrataan että RWD akku olisi 100% vs. LR&Perffi 80%.
Voihan sen LR akun myös ladata 100% asti, jos osaa ennakoida pitemmälle reissulle lähdön. Näppärä idea silti tuo LFP. Neliveto tietysti olisi ihan hyvä noin kalliissa autossa. Onneksi voi valita omiin tarpeisiin mieleisensä auton.
 
Hyvä.

Y LR olisi kyllä kiva. Itsekin ehdin jo haaveilla perus mallista Acceleration Boostin kanssa. Mutta tuon päivityksen saa sitten myöhemmin tarvittaessa LR malliin (1800€). Hieman siis vielä tehoa lisää.

Kuramatot, jos auton mukana tulee kankaiset?

Tuollainenkin turhuus löytyisi.

Tollasen myös itse ostin autoon. Mukanahan ilmeisesti tulee jokin pienempi.


Voihan sen LR akun myös ladata 100% asti, jos osaa ennakoida pitemmälle reissulle lähdön. Näppärä idea silti tuo LFP. Neliveto tietysti olisi ihan hyvä noin kalliissa autossa. Onneksi voi valita omiin tarpeisiin mieleisensä auton.
Juurikin siitä 100% lataamisesta pidempää siirtymää varten ei ole juuri hyötyä kun sen saa tavallaan vain ennen lähtöä sinne 100%. Kun reissussa tienpäällä ”ei kuulu” ladata 100pinnaan vaan ottaa nopeat kilowatit ja jatkaa matkaa. Suurempi hyöty saadaankin siis kun arki-ajoissa saadaan ladattua täyteen jokakerta joten näin saadaan venytettyä mahdollisimman pitäksi latausten väli. Ei toki merkitystä jos saa aina kotona piuhaan.
 
Kuulostaa siltä, että LFP akulla kulutus olisi huomattavasti suurempaa kuin vanhemmalla jos sitä pitää esilämmittää jokseenkin jatkuvasti talviolosuhteissa. Oletan, että Tesla lämmittää automaattisesti akun, mutta tähtääkö se LFP akulla merkittävästi korkeampaa loppulämpöön pikalatauksen vuoksi, vai lämpiääkö akku vain hitaampaa? Onko tätä kuinka merkittävästi testailtu? Eli otettaisiin mahdollisimman identtiset autot samalla softaversiolla ja sitten ajettaisiin sama pätkä vaikka yhdellä välilatauksella ja samoilla latureilla ja verrattaisiin kulutusta lopussa.

Esilämmitys nostaa kyllä kulutusta, mutta toisaalta Model 3 LFP:n kulutus on yleisesti matalin Tesloista. Huonoin skenaario LFP-akulla on se, että joutuisi jostain syystä menemään tyhjällä akulla pikalaturille, kun auto on ollut kovassa pakkasessa ulkona yön. Silloin latausaika nousee merkittävästi, koska akkua joudutaan ensin lämmittämään ennen kun se suostuu ottamaan virtaa sisään kunnolla. Eli sen sijaan että miettisin kulutuksen kasvua, keskittyisin enemmän käyttötarpeeseen. Jos pakkasilla on tarve ajaa viikoittain pitkiä pikalatausta vaativia reissuja, joiden yhteydessä kotona / kohteessa lataus voi olla epävarmaa, on NMC/NCA-akku todennäköisemmin järkevämpi valinta matka-ajan kannalta.
 
Ääh en kyllä nyt ymmärrä tuota Teslan huollon toimintaa, viikko sitten tehty tiketti jossa mukana voimansiirron huolto ja takaoven epämääräinen toiminta edelleen odottavassa tilassa. Ja nyt kun katsoin niin oli tuo voimansiirron osa suljettu, taas. Vähän näyttää siltä että aina kun autolla ajaa ja vika on päällä, tuo aktivoituu tikettiin, mutta jossain vaiheessa sitten sulkeutuu jollain aikataululla. Itse en ole ennen ollut merkkihuoltojen kanssa tekemisissä, aikaisemmat autot on ollut vanhoja rouskuja joita on huollettu missä millonkin niin huollon käyttäytymismallit ei oo tuttuja. Ja Teslan huolto taitaa olla vielä oma lukunsa tuon aplikaation osalta...
No käyn taas asioilla tessulla niin eiköhän se tiketti taas aktivoidu, jos sitä joku käy manuaalisesti sulkemassa niin ompahan silläkin tekemistä :lol:.
 
Mulla se etu ajovalojen vaihto, mutta se on vasta viikolla 9, kun aiemmin en pääse. Täytyy kyllä tarkkailla niitä valoja, että pitääkö vielä huoltoon vai antaako olla. Mulle vastattiin sovelluksen viestiin pikkasen yli 24 tunnissa, eli aika nopeasti.

Ääh en kyllä nyt ymmärrä tuota Teslan huollon toimintaa, viikko sitten tehty tiketti jossa mukana voimansiirron huolto ja takaoven epämääräinen toiminta edelleen odottavassa tilassa. Ja nyt kun katsoin niin oli tuo voimansiirron osa suljettu, taas. Vähän näyttää siltä että aina kun autolla ajaa ja vika on päällä, tuo aktivoituu tikettiin, mutta jossain vaiheessa sitten sulkeutuu jollain aikataululla. Itse en ole ennen ollut merkkihuoltojen kanssa tekemisissä, aikaisemmat autot on ollut vanhoja rouskuja joita on huollettu missä millonkin niin huollon käyttäytymismallit ei oo tuttuja. Ja Teslan huolto taitaa olla vielä oma lukunsa tuon aplikaation osalta...
No käyn taas asioilla tessulla niin eiköhän se tiketti taas aktivoidu, jos sitä joku käy manuaalisesti sulkemassa niin ompahan silläkin tekemistä :lol:.
Millainen se voimansiirron vika on ja mikä auto? Täällä vanhan mallin Model 3.

Vai olikos se vika siinä, että auto rajoittaa ajonopeutta. Tai sitten oli eri henkilö ja auto kyseessä.
 
Mulla se etu ajovalojen vaihto, mutta se on vasta viikolla 9, kun aiemmin en pääse. Täytyy kyllä tarkkailla niitä valoja, että pitääkö vielä huoltoon vai antaako olla. Mulle vastattiin sovelluksen viestiin pikkasen yli 24 tunnissa, eli aika nopeasti.


Millainen se voimansiirron vika on ja mikä auto? Täällä vanhan mallin Model 3.

Vai olikos se vika siinä, että auto rajoittaa ajonopeutta. Tai sitten oli eri henkilö ja auto kyseessä.

Joo juurikin se ajonopeuden rajoitus, takamoottorin öljypumpun häiriö. M3 LR -21. Facessa oli muutamalla muullakin tuota ongelmaa, korjaukset joko öljypumpun tai ohjausyksikön vaihto. Jollakin tuo ongelma tuli viahtelevasti eli välillä auto toimi normaalisti. Ilmeisesti liittyy öljyn virtausnopeuteen, jos liian alhainen niin rajottaa enemmän, mulla rajotus liikkeelle lähtiessä n. 100km/h, mutta putoaa käytännössä eka kiihdytyksessä 90-80 tienoilla ja yleensä tuon alle jos pidempi lenkki.
 
Eli sen sijaan että miettisin kulutuksen kasvua, keskittyisin enemmän käyttötarpeeseen. Jos pakkasilla on tarve ajaa viikoittain pitkiä pikalatausta vaativia reissuja, joiden yhteydessä kotona / kohteessa lataus voi olla epävarmaa, on NMC/NCA-akku todennäköisemmin järkevämpi valinta matka-ajan kannalta.

Käyttötapauksen mukaan toki kannattaa auto hankkia, mutta mietin lähinnä miten se vaikuttaa kulutukseen oikeassa ajotilanteessa (eli tilanteessa jossa autossa on vaikka se 80% akkua jäljellä ja sillä ajetaan paikasta a paikkaan b kerran ladaten matkalla). Teslan vähäinen kulutus kun saa kovasti kehuja (ihan syystä ja LFP akustoa kehutaan että se on merkittävä askel parempaan suuntaan), mutta sitten tuota kulutusta ei kukaan mittaa näissä pohjoisen lämpötiloissa miten akkukemian vaihdos vaikuttaa (tai siis varmasti sitä joku on mitannut, mutta ei ole vain osunut silmiin). Eli lähinnä kiinnostaa kuinka paljon kulutus oikeasti nousee jos/kun akustoa joudutaan aktiivisesti koko ajan lämmittämään että pikalaturilta saa haluamansa tehot ja päästäänkö miten lähelle muiden sähkisten kulutusta.
 
Eli lähinnä kiinnostaa kuinka paljon kulutus oikeasti nousee jos/kun akustoa joudutaan aktiivisesti koko ajan lämmittämään että pikalaturilta saa haluamansa tehot ja päästäänkö miten lähelle muiden sähkisten kulutusta.
Joutuuhan niitä muitakin akkuja lämmittämään, että niistä saa hyvät tehot ulos. Kulutus ei hirveästi kasva maantieajossa, koska takavetoinen lämmittää akkua suht pienellä teholla yhdellä moottorilla. Lisäksi sen teholataamisen jälkeen auto hyödyntää sinne akkuun kertyneen lämmön sisätilojen lämmittämiseen, eli osa lisääntyneestä kulutuksesta saadaankin takaisin sitten latauksen jälkeen.
 
Ja voihan olla ilman mitään connectivityä jos hinta nousee kohtuuttomaksi. Etätoiminnot putoo pois, mutta puhelimen hotspottia voi sitten käyttää ajaessa.
Ilmeisesti ei voi, eli wlan toiminnallisuuskin vaatii tuon standard connectivityn? Eli jos sitä ei ole niin ei voi yhdistää autoa edes wlaniin. Navigointi/kartat jne ei toimi ollenkaan siis ilman tuota.

Teslan sivuilta lainaus:
With Standard Connectivity, you have access to most connectivity features over Wi-Fi, in addition to basic maps and navigation and music streaming over Bluetooth®.
 
Itsellä on nyt lähinnä rahoituksesta kiinni uuden Teslan tilaus. Pankista saa lainaa noin samalla korolla, kuin mitä Teslan sivuilta saatava rahoitus tarjoaa. Ei kiinnostaisi maksaa niin korkeita luottokustannuksia. Voisin säästellä sivussa tilille ja maksaa rahoituksen aikaisemmin pois. Tuleekohan tuosta etukäteen pois maksusta kuinka suuria kustannuksia?
 
Itse en ole kaivannut Premium Connectivityä tippaakaan. Auton tiedot saa appiin standard connectivityllä ja sillä voi laittaa lämmityksen pällle ennen lähtöä. Lähes kaikki toiminnot ajaessa toimivat sitten kännykän hotsopotilla silloin harvoin, kun niitä oikeasti tulee käytettyä - tässä kohden Teslan webbisivujen listaus antaa aavistuksen vääristyneen kuvan, jos katsoo vaan, missä sarakkeessa rastit ovat.

Centry Mode on sellainen, joka varmaan jollekulle on riittävän oleellinen Premiumiin.
 
Kannattaako noi talvirenkaat tilata auton mukana? Tommoset 255/45 R19 renkaat näyttävät maksavan halvimmillaankin ainakin 250€/kpl vai saako jostain halvemmalla? Monet nokian renkaat ovat päälle 300€/kpl. Vannesetin saisi vempeleestä 1300€, mutta lisäksi pitäisi ostaa 4kpl antureita. Eli hinta olisi äkkiä lähes 3000€ koko setille kuten teslallakin. Itseostamalla vielä toimituskulut ja asennuskulut. Eli onko lopulta mahdollista alta 3000€ settiä saada?

Tietysti jos löytäisi käytetyt vanteet/renkaat niin pääsisi halvemmalla.

Ilmeisesti toimitusaikaa ei kauheasti voi valita? Haluaisin auton kesärengasaikana niin olisi enemmän aikaa hankkia talvirenkaat ja olisi muutenkin helpompaa kun ei tarvitsisi heti alkaa niitä renkaita vaihtamaan siinä pihalla. Tietysti jos tilaa vaikka kuukauden tai kahden päästä niin ei ainakaan tänä talvena enää tule.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 386
Viestejä
4 506 252
Jäsenet
74 391
Uusin jäsen
Miqz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom