Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Itse kyllä bongannut näitä pamauksia lähinnä liittyen S/X malleihin. Joitain Model 3 vikaantumisiakin on toki ollut, mutta aika reilusti vähemmän noussut keskusteluihin kuin lämpöpumput.
Tuossa oli joku "räpeltänyt" uuden PTC vastuksen autoonsa. Näyttää ainakin melko korjaus ystävälliseltä paikalta. Mutta ilmeisesti vika ei ollutkaan tuossa PTC:ssä, vaan jossain muualla.



Tesla ei halua kertoa tarkkoja tietoja koska se antaa enemmän liikkumisvaraa. Muut sentään ilmoittaa muutoksista ja kysyy miten edetään.
Onkohan myös Model 3 Performancessa Brembon valmistamat laadukkaammat jarrut (edessä ja takana)? Bremboa niissä ei taida lukea, mutta just tuosta punaisesta väristä on tunnistanut.
 
Onkohan myös Model 3 Performancessa Brembon valmistamat laadukkaammat jarrut (edessä ja takana)? Bremboa niissä ei taida lukea, mutta just tuosta punaisesta väristä on tunnistanut.
Kyllä on, jopa vielä uusissakin m3 p malleissa takana on samat brembot kuin ennenkin. Tämä jarru "parannus" on nyt tapahtunut vain model y mallissa, jos yhtää miettii tulevaa niin eiköhän suunta ole että se "paranee" myös m3 sekä muissa tehtaissa kun vain made in usa.
 
On suhteellisuudentaju kateissa, jos oletetaan Teslan Performancen vastaavan BMW M-sarjaa. Kyllä 80 tonnilla voi toki odottaa, että jarrusatulat on muutakin kuin punaisen väriset.

katso liitettä 1028539
katso liitettä 1028540
Vaikkapa bmw i4 saa ostettua ne vähän isommat M sport jarrut. Ne maksaa 730€. Vastaa (ehkä) vähän paremmin Teslan Performance jarruja? Bmw i4 M50 nuo jarrut on ilmeisesti vakiona (samoin kun Teslalla).

Omassa siis Brembot, mutta uudessa Y:ssä siis aavistus huononnettu, koska Brembot on vain edessä. Ei onneksi kovin iso juttu, jos vaikka laskisivat auton myyntihintaa joskus :)

Screenshot_2023-01-12-06-41-59-566_com.google.android.apps.docs.jpg
 
Taitaa mennä jo toisin päin, tai ainakin hyvin lähelle. Lämpöpumppu on ollut vuodesta 2021 ja vaikka ao. linkistä kun katsoo niin 2021-2022 valmistetut autot edustavat yli 60% Teslan all-time valmistamista autoista. Tämä toki sisältää X ja S myös.

Aivan. Kovasti Tesla on kasvattanut myyntimääriä! Toisaalta sitten kaikki PTC vastuksella olevat autot on vuoden tai kaksi vanhempia ja noin 20-40tkm enemmän ajettuja (Model 3).

Nettiautostakin löytyy noita Refresh malleja enempi.

231kpl Model 3 2019-2020

289kpl Model 3 2021-2023
 
On suhteellisuudentaju kateissa, jos oletetaan Teslan Performancen vastaavan BMW M-sarjaa. Kyllä 80 tonnilla voi toki odottaa, että jarrusatulat on muutakin kuin punaisen väriset.

Kaikella kunnioituksella mutta tämä oli typerä viesti, jos Bemarilla ruksit paremmat jarrut lisävarusteista niin silloin ne on erilaiset verrattuna vakioihin eikä vaan maalattu erivärisiksi.

Tässä haiskahtaa nyt aika voimakas "oman merkin" puolustus asiassa jota ei pitäisi kenenkään puolustella.
 
Eihän siitä mihinkään pääse että tuo MYP:n jarrujen kebabtuning on asiakkaiden harhaanjohtamista, josta "legacy" valmistajat saisivat välittömän palautteen.

Mutta kun asiaa katsoo riittävän värjättyjen lasien läpi, tämänkin on "kuluttajan kannalta etu"
 
Eihän siitä mihinkään pääse että tuo MYP:n jarrujen kebabtuning on asiakkaiden harhaanjohtamista, josta "legacy" valmistajat saisivat välittömän palautteen.

Mutta kun asiaa katsoo riittävän värjättyjen lasien läpi, tämänkin on "kuluttajan kannalta etu"
Siltä se vaikuttaa.
Olihan Model 3 Perffi vielä vuosi - puolitoista madallettu jonkun verran. Tekstissä luki sivuilla että madallettu mutta eipä ole enää. Yhtä korkea kuin LR ja teksti vain katosi. Syynä se että jousia ja konfigurointia yhdennettiin aka halpuutettiin kustannuksia ja valmistuksia.

Teslalla on aivan kokonaan tuo paketti tällä hetkellä hukassa kun Elon koko firmaa vetänyt ja nyt kun aika kuluu muualla niin tehdään sitä sun tätä.

Moni odottaa jo että perus asiat toimii kuten nopeuden luku jne. Kun WholeMars tili itki Twitterissä kuinka EU rajoittaa FSDta.
 
Eihän siitä mihinkään pääse että tuo MYP:n jarrujen kebabtuning on asiakkaiden harhaanjohtamista, josta "legacy" valmistajat saisivat välittömän palautteen.

Mutta kun asiaa katsoo riittävän värjättyjen lasien läpi, tämänkin on "kuluttajan kannalta etu"
Tuskin kukaan tuota väittää hyväksi asiaksi? Mutta kun asia ilmaistaan riittävän epäselvästi eli "Performance brakes" niin sehän ei erittele mitä siihen kuuluu. Se voi tarkoittaa vaikka punaiseksi maalattuja jarrusatulan pultteja :) Tai tässä tapauksessa ilmeisesti punaisia satuloita ja lätkää päälle :DVai kuinka tarkasti se kerrotaan tilatessa? Satuloiden koko ja tyyppi?
En silti usko että yksikään kauppa jää kiinni että takajarrut ovat erilaiset, vaikka onhan tuo lievästi sanottuna erikoista toimintaa.
 
BMW M sport on pitkälti pelkkää badgetuningkia niille joilla ei ole varaa oikeaan ämmään. Kieltämättä Teslan päätös on erikoinen säästää komponenteissa, mutta tuo eroaa edelleen siitä että erikseen valitset jonkun lisävarusteen listalta ja maksat siitä.

Älä kaiva nyt yhtään syvemmälle, nyt puhutaan kuluttajan harhauttamisesta/kusettamisesta, ei BMW:stä.
 
Kieltämättä Teslan päätös on erikoinen säästää komponenteissa, mutta tuo eroaa edelleen siitä että erikseen valitset jonkun lisävarusteen listalta ja maksat siitä.

Eikä eroa. Perf on samalla tavalla vain varustepaketti kuin BMW/Audilta voit ostaa jonkun "M-Sport/S-ulkoasu" paketin. Se, ettei Tesla anna mahdollisuutta muokata yksittäisiä varusteita ei yhtään poista tuota ongelmaa. Seuraavaksiko kun Perffistä poistavat isomman moottorin tilaajalta niin toteat et "eihän tää oo sama asia, kun ei erikseen valittu isompaa moottoria" ?
 
Onko noissa moottoreissa muuten perf, lr ja rwd välillä mitään eroa? Etu- ja takamoottorithan on erilaisia, mutta siis jäänyt sellainen mielikuva että per ja lr erot on softalla tehty. En kyllä ole tuosta missään nähnyt faktaa, ainoastaan Munron purkuvideoissa hehkutettu kuinka Tesla käyttää samoja komponentteja eri malleissa...
 
Kenen kusettamista on että yritys muuttaa tuotteiden kokoonpanoa? Eiköhän yritys kehitä tuotteita ja muutoksia tulee välillä parempana ja välillä huonompaan suuntaa riippuen kenen kannalta asiaa katsoo.
 
Eikä eroa. Perf on samalla tavalla vain varustepaketti kuin BMW/Audilta voit ostaa jonkun "M-Sport/S-ulkoasu" paketin. Se, ettei Tesla anna mahdollisuutta muokata yksittäisiä varusteita ei yhtään poista tuota ongelmaa. Seuraavaksiko kun Perffistä poistavat isomman moottorin tilaajalta niin toteat et "eihän tää oo sama asia, kun ei erikseen valittu isompaa moottoria" ?

Ostamalla Perfin ostetaan ostetaa kiihtyvyyttä enemmän. Ei isompaa moottoria tai isompia jarruja.

Edit. Katsoin vielä Teslan tilaussivun ja mainittuina parannuksina:
  1. Huippunopeus: jopa 250 km/h
  2. 21" Überturbine-vanteet
  3. Performance-jarrut
  4. Alennettu jousitus
  5. Polkimet alumiiniseoksesta
Jarrut poikkeavat kuitenkin LR mallista. Performance-jarrut tarkoittavat vain tälle mallille olevaa jarrupakettia ja sitä se mielestäni edelleen on vaikka kokoonpano muuttunut.
 
Viimeksi muokattu:
Jossain olin näkevinäni, että tämä Performance mallin takajarrujen muutos ei koskisi Eurooppaan toimitettavia autoja. Teslahan tekee autoihinsa muutoksia jatkuvasti kesken valmistusprosessin. En nähnyt samanlaista itkua ja porua kun infotainment päivitettiin Intel -> Ryzen vaikka muutos käyttäjälle todennäköisesti merkittävämpi kuin takajarrusatuloiden väri tai kaliiperi. Siinä mielessä vähän yllättävää, että Teslan toiminta edelleen tulee joillekkin yllätyksenä. Autonhan saa halutessaan veloituksetta palauttaa jos auton ominaisuudet ei vastaa naapurin aiemmin vastaavan yksilön ominaisuuksia.

Mä en oikeasti ymmärrä miksi pitää puolustella sitä "omaa merkkiä" näin kiivaasti? Ei kai kukaan valita siitä jos infotainment vaihtuu parempaan, kuluttaja saa enemmän/parempaa kuin mitä on tilannut. Sen sijaan jos jarrut vaihtuvat paskempiin ilman että siitä kerrotaan mitenkään niin se on kusetusta koska et saa sitä mitä olet tilannut. Eri asia olisi jos Tesla ennen toimitusta ilmoittaa asian ja antaa mahdollisuuden perua kaupat.
 
Onko tuo prosessori koskaan ollut valinta tilatessa? Minusta se on juurikin näitä päivityksiä mitä Tesla tekee ja ne tulee autoihin jollain aikataululla... eli jos se prossu on pakko olla Ryzen niin ei kannata tilata silloin kun on mahdollisuus vielä saada Atomilla.
 
Tesla ei erikseen kerro teknisiä yksityiskohtia. Moni uusi ominaisuus on tuotu kaikessa hiljaisuudessa, esim.tuo infotainment päivitys, ilmalämpöpumppu, lämmitettävä ohjauspyörä, lämmitettävät takaistuimet, matrix-valot jne.
Ei varmaan ja sinänsä ymmärrettävääkin kun markkinat on poikkeuksellisessa tilanteessa että autoilijat ostaa autoja älyttömän pitkällä toimitusajalla käytännössä edes näkemättä mitä sitten joskus tulee.
Sama se on varmaan osittain kaikissa sähkiksissä. Evoluutio on nyt nopeaa.
 
Kenen kusettamista on että yritys muuttaa tuotteiden kokoonpanoa? Eiköhän yritys kehitä tuotteita ja muutoksia tulee välillä parempana ja välillä huonompaan suuntaa riippuen kenen kannalta asiaa katsoo.

Tilaajan tietysti. Kun tilaa jotain, niin olettaa saavansa sen. Eikö sinun mielestäsi tilatessasi 5-ovisen Mondeon, niin tuodaankin 3-ovinen Ford Ka ovelle ole jossain vähän menty pieleen? Vai otatko tyytyväisenä ja toteat että taas tuli hanuriin? Lähtökohtaisesti tilaus on se, joka määrittää mitä pitäisi tulla, ei se mitä lopulta tuodaan.

Jos valmistaja ei pysty tuottamaan sitä, mitä on tilattu, niin siitä pitää neuvotella ostajan kanssa. Sovitellaan vaikka sitten korvauksella. Ihan perusasioita.

Ostamalla Perfin ostetaan ostetaa kiihtyvyyttä enemmän. Ei isompaa moottoria tai isompia jarruja.

Sanotaan missä? Kiihtyvyys on vain yksi osa siitä myytävästä paketista. Ei missään sanota että tilasit vain kiihtyvyyden takia, silloinhan voitaisiin myydä LR-malli sillä boost-softalla.

Jarrut poikkeavat kuitenkin LR mallista. Performance-jarrut tarkoittavat vain tälle mallille olevaa jarrupakettia ja sitä se mielestäni edelleen on vaikka kokoonpano muuttunut.

Et tainnut lukea itse threadia? Takajarrut eivät yhtäkkiä poikkea LR-mallista, muuten kuin värityksen puolesta.
 
Onko noissa moottoreissa muuten perf, lr ja rwd välillä mitään eroa? Etu- ja takamoottorithan on erilaisia, mutta siis jäänyt sellainen mielikuva että per ja lr erot on softalla tehty. En kyllä ole tuosta missään nähnyt faktaa, ainoastaan Munron purkuvideoissa hehkutettu kuinka Tesla käyttää samoja komponentteja eri malleissa...

On moottoreissa ja inverttereissä ainakin ollut eroa. Jossain vaiheessa RWD-malleissa oli isompi takamoottori ja invertteri kuin LR-mallissa, olikohan mallinumero 980 ja vastaavasti LR:ssä sitten 990. 980 oli se moottori myös joka Perffissä oli. Tuon takia SR-malli oli korkeammissa nopeuksissa LR:ää vikkelämpi, kun LR:n etumoottori tippui pois pelistä (tai invertteristä loppui potku - dynossa noita joskus testailivat).

Nykyisin SR-malli tulee pienemmällä moottorilla kuin ennen, eli varmaan LR:n kanssa identtisellä takamoottorilla. Siitä tuo nousu 5,6s -> 6,1s myös 0-100km/h kiihtyvyydessä.
 
Ihan perusasioita on, että Teslan voi palauttaa luovutuksen jälkeen, jos ei ole tyytyväinen tai kokee itsensä petetyksi. Mikä muu merkki menettelee näin?

Ei Teslan palautusoikeus sen kummallisempi ole kuin kenenkään muun etämyyntioikeus (se hieno mainoskikka että voit palauttaa katosi jo vuosia sitten). Eli se standardi 14 päivää, ei koske erikoistilauksia ja auto pitää olla kuin uusi.

 
Tesla-myyjä antoi minulle sitten varmaan väärää tietoa, sillä mainosti erikseen että voin palauttaa veloituksetta auton jos en ole siihen tyytyväinen. Kilometrirajan kyllä mainitsi mikä ei saa ylittyä, nyt en enää sitä muista.

Teslalla kilometriraja on 100km ja ylimääräisestä pitää maksaa (+ paljon muita kuluja). Kaikki autonmyyjät, jotka myyvät etänä (myös nämä "tuodaan kotiin") palvelut joutuvat noudattamaan samaa lakia, myös käytettyjen osalta. Se tulee ihan kuluttajansuojalaista etämyynnissä. Yleensä hyväksyttävä raja näyttää käytetyissä olevan 500-1000km.
 
Tässä jarruasiassa Tesla on tosiaan säätänyt kahdella tavalla. Ominaisuuksien heikentäminen ja tietojen päivittämättä jättäminen (performance jarrut on eri asia kuin performance jarrut edessä) on yksi asia. Mutta tuo on sitten toinen, että siellä on erikseen peitetty ko. muutos asiakkaan silmiltä piiloon. Olisi edes visuaalisesti nähtävä muutos, niin olisi pelkällä ilmoituksella jollain lailla perusteltu. Nyt se tuntuu puhtaalta kusetukselta.
 
Onko tässä jarruasiassa nyt siis jotain teknisesti tai suorituskyvyltään heikennetty? Vai vaan vaihdettu takajarrujen toimittajaa?

Vaikuttaa minusta lähinnä jälkimmäiseltä keissiltä.
 
Onko tässä jarruasiassa nyt siis jotain teknisesti tai suorituskyvyltään heikennetty? Vai vaan vaihdettu takajarrujen toimittajaa?

Vaikuttaa minusta lähinnä jälkimmäiseltä keissiltä.

Johan tuossa on asiaa puitu, että suorituskyvyltään heikommat takajarrut. Se et miten näkyy arkiajossa niin?

 
Ei noiden "matrix" ledien tehoissa kai mitään vikaa ole ollut kenenkään mielestä. Ne vanhat oli heikommat valoteholtaan. Suurin ongelma noissa valoissa on ollut se, että ne on tehtaalla säädetty huonosti ja sojottaa monella vähän minne sattuu, jos ei ole niitä osannut tarkistaa ja säätää kuntoon.
 
Puhumattakaan, että kuten tuossa tekstissä mainittiin, niin BMW:tä ei edes testattu kun sen parhaat valot on käytössä. Vaan koska mitataan paikaltaan, niin se menee "eco-moodiin". Toisekseen, eikö voisi unohtaa pelkästään suoraan mittaamisen, eihän tuo auta ollenkaan mutkaan mennessä jos valo näyttää metsään eikä tielle. Tai sitten voisi mitata näkyvyyttä kun toinen auto tulee vastaan.

Jotenkin on jäänyt noi mittausmenetelmät vuosikymmeniä jälkeen.

Joka tapauksessa, ei kai kukaan uudempien Teslojen (12/2020 lähtien?) valotehoa ole moittinut. Vaan nimenomaan ettei ole matriisitoiminnallisuutta tai ettei ne pysy oikeassa säädössä.
 
Tuulilasin testissä 01/2023 Model 3 LR pesi verrokki BMW i4 toimintamatkassa, valoissa, kiihtyvyydessä ja kulutuksessa. Moitteita tuli ajettavuudesta, ankea alusta on Model 3 heikoin elemenetti. Itseäni yllätti valoteho, sillä täälläkin on kilvan kerrottu kuinka surkeat valot Teslassa on ja ne kuitenkin näytti olevan saksalaista verrokkiaan paremmat.

katso liitettä 1028764


katso liitettä 1028765katso liitettä 1028766
Täällä ainakin parani valot huomattavasti, kun vaihdettiin raw4:stä Model Y:hyn.
 
Onko tässä jarruasiassa nyt siis jotain teknisesti tai suorituskyvyltään heikennetty? Vai vaan vaihdettu takajarrujen toimittajaa?

Vaikuttaa minusta lähinnä jälkimmäiseltä keissiltä.

No jos Performance jarrut tehdään taakse MYP Teslassa asentamalla jarrusatuloiden päälle isommat kuoret jotta ne satulat näyttää isommalta niin onhan tuo ihan puhdasta huumoria.
 
Kutsuisin tuota badgetuuningiksi. Ei se BMW M tai MB AMG merkki niissä lisävarustepaketeissa tee niistä osista automaattisesti sen suorituskykyisempiä, kuin vastaavassa normaalihintaisessa verrokissaan.

Älä nyt jaksa, jos M-Sportin mukana tulee "performance brakes" niin ne silloin on oikeasti paremmat jarrut kuin vakiossa eikä vaan lyöty värikästä kuorta päälle, ei niihin itse komponentteihin lyödä pelkkiä badgeja päälle.
 
Johan tuossa on asiaa puitu, että suorituskyvyltään heikommat takajarrut. Se et miten näkyy arkiajossa niin?

Eihän tässä asiassa ole ny mitään väliä kuinka ne vaikuttaa kaupassa käyntiin. Se että ostetaan lisävarusteita jotka sitten downgraidetaan ja vielä peitetään on kusetusta, jos innostuttaankin käymään radalla kun on "performance" paketti mukana niin kyllähän nuo pienemmät jarrut loppuu ennemmin kesken kun isommat. Fysiikan lakejahan ei teslakaan voi muuttaa vaikka ilmottaa että ei ole vaikutusta tehoon.
 
Tuulilasin testissä 01/2023 Model 3 LR pesi verrokki BMW i4 toimintamatkassa, valoissa, kiihtyvyydessä ja kulutuksessa. Moitteita tuli ajettavuudesta, ankea alusta on Model 3 heikoin elemenetti. Itseäni yllätti valoteho, sillä täälläkin on kilvan kerrottu kuinka surkeat valot Teslassa on ja ne kuitenkin näytti olevan saksalaista verrokkiaan paremmat.

katso liitettä 1028764


katso liitettä 1028765katso liitettä 1028766
Model 3 LR saisi samalla nelivedon kaupanpäälle, kun bemarilla joutuisi tyytymään takavetoon. Tuossa ei hintoja näy, mutta varmaan samaa luokkaa. Lisäksi esim käytetty 2021 Tesla olisi ainakin halvempi, kun bemaria tuskin vielä löytyisi juurikaan käytettynä. BMW varusteet myös maksaa ihan reilun summan luultavimmin.
 
katso liitettä 1028827

Aika vaikea olisi itselle perustella kalliimpi vajaavetoinen auto, jossa on sata hevosvoimaa vähemmän, selvästi hitaampi kiihtyvyys ja huippunopeuskin jää vaatimattomaksi. Bemariin saa vielä laittaa varmaan kymppitonnilla varusteita, että siitä saa suhteellisen vertailukelpoisen paketin.
Kuinkas nämä vaikuttavat arkiajoon? kummallakin pääsee kauppaan mutta BMWssä ostetut lisävarusteet on oikeasti mukana. On kyllä jo niin sokeaa puollustamista teslan merkkiä kohtaan jos siihen liittyvät negatiiviset uutiset voidaan aina jättää huomioimatta vetoamalla mitenkä ne vaikuttaa arkiajoon.
 
katso liitettä 1028827

Aika vaikea olisi itselle perustella kalliimpi vajaavetoinen auto, jossa on sata hevosvoimaa vähemmän, selvästi hitaampi kiihtyvyys ja huippunopeuskin jää vaatimattomaksi. Bemariin saa vielä laittaa varmaan kymppitonnilla varusteita, että siitä saa suhteellisen vertailukelpoisen paketin.
Aijaa, onko se huippunopeus ja kiihtyvyys tärkeimmät kriteerit suomen teille? Joku voisi arvostaa ajotuntumaa enemmän.
 
Arkiajoon ostetaan Toyota Corolla. Nelivedoilla ja miksei tehoillakin on vaikutusta ostopäätökseen, jos näkee autoilun muunakin kuin pelkkänä matkana lähikauppaan.
Noniin tämä jää mun viimeiseksi viestiksi tähän asiaan. Juurihan sinä nyt astuit omaan miinaan puollustaessasi teslan valintoja sillä että spekseillä on vaikutusta ostopäätökseen, jos tilaat muuta kuin sitä corollaa niin eikös silloin sen pitäisi olla sitä mistä olet maksanut ? Aikaisemmin sillä ei ollut merkitystä vaikka osa ostopäätökseen vaikuttaneista ominaisuuksista puuttuu.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole ollut säätöjen kanssa ongelmia. Kerran olen parkkihallissa säätänyt kohdalleen ja siitä eteenpäin en ole säätöihin koskenut. Huomasithan, että tuo maininta laser-valoista koski vain kaukovaloja ja lähivalot ovat bemarissa jokatapauksessa suorastaan surkeat. Mutta niinhän se on, väärin testattu :vihellys:

Tarvitseeko lähivalojen olla erityisen pitkälle näyttävät edes? Matriiseilla / laserilla voi kuitenkin käyttää pitkiä paljon useammassa tilanteessa kuin mitä pelkillä led-pitkillä. Mutta, ei tietysti - koska Teslalla ei ole, niin eihän tällaista saisi tehdä.

Se, että sinä olet säätänyt autosi kerran (miksei se ollut jo tehtaalta säädetty?) ei tarkoita että kaikille se riittää. FB:stä löytyy useampi jotka ovat joutuneet tekemään sen uudestaan, osa moneen kertaan.
 
En ole missään viestissäni sanonut ettei sillä ole mitään väliä minkälaista suorituskykyä osilla saavutetaan. Olen maininnut, että jarrusatuloiden ja levyjen vaihdosta taka-akselille syntyvää eroa on hädintuskin mitattavissa. Mutta eiköhän tämä omalta osaltani riitä, nykytiedon valossa "aidot" Performance jarrut toimitetaan Euroopan-markkinoille jatkossakin.

Jos autolla ajetaan radalla (kuten se alkuperäisen twiitin kirjoittaja), niin kyllä ne takajarrutkin osallistuvat hommiin. Käsittääkseni Model 3:n jarrut eivät koskaan ole olleet kovin kestäviä radalla, ainakin valituksia näkyy (mikä toki koskee monia autoja, mutta jos nyt verrataan vaikka M-sarjan BMW:hen kun siitä oli aiemmin puhe). Jos entisestään laitetaan heikommin lämpöä pois siirtävät jarrut, niin kyllä ne takajarrut entistä nopeammin myös sitten ajossa katoavat. Eikä se ole kivaa sen jälkeen. Kyllä sen kuski nopeasti huomaa.
 
En ole missään viestissäni sanonut ettei sillä ole mitään väliä minkälaista suorituskykyä osilla saavutetaan. Olen maininnut, että jarrusatuloiden ja levyjen vaihdosta taka-akselille syntyvää eroa on hädintuskin mitattavissa. Mutta eiköhän tämä omalta osaltani riitä, nykytiedon valossa "aidot" Performance jarrut toimitetaan Euroopan-markkinoille jatkossakin.
Pakko nyt vielä kerran vastata, pahoittelut että mainitsin arkiajon koska sitä ei tosiaan sulta tullu MUTTA jos olet noita kuvia katsonut niin näiden jarrujen erot näkee jo suttuisesta pakatusta videosta. Kyseessä ei ole "pieni" muutos vaan ihan merkittävä ero. Nämähän ovat siis samat jarrut mitä LR mallissa on takana mutta suurennettu kuorilla, jos tarkemmin uudelleen katsot niin näet kuinka pienet LR jarrujen palat ovat verrattuna "aitoon" performanceen.
 
katso liitettä 1028827

Aika vaikea olisi itselle perustella kalliimpi vajaavetoinen auto, jossa on sata hevosvoimaa vähemmän, selvästi hitaampi kiihtyvyys ja huippunopeuskin jää vaatimattomaksi. Bemariin saa vielä laittaa varmaan kymppitonnilla varusteita, että siitä saa suhteellisen vertailukelpoisen paketin.

Itselle olisi todella vaikea perustella surkeampi laatu, sisustus ja ajotuntuma samaan hintaan. Neliveto on oikeastaan ainoa mitä voi joskus kaivata mutta sitäkin vain 3kk vuodessa.
 
Itselle olisi todella vaikea perustella surkeampi laatu, sisustus ja ajotuntuma samaan hintaan. Neliveto on oikeastaan ainoa mitä voi joskus kaivata mutta sitäkin vain 3kk vuodessa.
Eikös tää nyt oo ihan selvä peli. Hammeri ostaa Bemarin ja Mineraalimies Teslan ja molemmat ajaa tyytyväisinä? Sehän on vaan hyvä että valinnanvaraa on.
 
Eikös tää nyt oo ihan selvä peli. Hammeri ostaa Bemarin ja Mineraalimies Teslan ja molemmat ajaa tyytyväisinä? Sehän on vaan hyvä että valinnanvaraa on.
Tää. Itse toki haluaisin kierrosajat kummastakin rallycrossradalla jotta sekä sora että asfalttidrifting-ominaisuudet tulisi testattua ja alustan toiminta nyppylässä kun auto tulee ilmasta alas.
 
katso liitettä 1028827

Aika vaikea olisi itselle perustella kalliimpi vajaavetoinen auto, jossa on sata hevosvoimaa vähemmän, selvästi hitaampi kiihtyvyys ja huippunopeuskin jää vaatimattomaksi. Bemariin saa vielä laittaa varmaan kymppitonnilla varusteita, että siitä saa suhteellisen vertailukelpoisen paketin.
Tein tuossa vertailua 2022 autojen välillä.

58k€, Model 3 P

80k€, bmw i4 M50

Vaikka Bemari onkin hieno auto, niin tuolla hintaerolla ei ehkä kumminkaan. En tiedä sitten onko tuossa bemarissa ruksittu "autopilottia" ollenkaan, kun siitä siinä mainita.


Ainakin tämän illan kelillä autopilotti toimi oikein hyvin. Viimeisen 10km kulutukseksi tuli 129Wh/km.

Vanhan mallin suurimpana puutteina pitäisin niitä Refresh mallia huonompia valoja.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tästä jutusta mieleen, tietääkö kukaan voiko Teslan pohjapanssaria vaihtaa vaihtamatta akkua? Olettaen siis että akku on kunnossa ja vain panssarissa jälki.

Model 3/Y ei ole erillistä pohjapanssia vaan se on yksi iso akkupakettikokonaisuus. Model S ainakin ennen refreshia on erillinen pohjapanssari. X:sta en tiedä.
 
Model 3/Y ei ole erillistä pohjapanssia vaan se on yksi iso akkupakettikokonaisuus. Model S ainakin ennen refreshia on erillinen pohjapanssari. X:sta en tiedä.
Eli kalliiksi voi käydä katsastusmiehen havainnot vaikka kaikki toimisikin. Melkeen kannattaa käytettynä ostettavat viedä alustan tarkistukseen ennen ostopäätöstä :hmm:
 
Eli kalliiksi voi käydä katsastusmiehen havainnot vaikka kaikki toimisikin. Melkeen kannattaa käytettynä ostettavat viedä alustan tarkistukseen ennen ostopäätöstä :hmm:
Tuosta ei vielä tiedä miten tarkkaa on mutta varmasti syynätään tarkkaa. Olisi kyllä kiva nähdä mitä omassa pohjassa on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 410
Viestejä
4 506 991
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom