Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Itse olen kokenut noita riittämiin volkkareiden ratin takana. Esimerkiksi tilanteessa missä motarin hidastuskaistalle siirtyy joku hidastamaan niin volkkari päättelee että se on varmaan edessä omalla kaistalla ja lyö jarrut kiinni. Vaikka sivuetäisyyttä on tarpeeksi kolmannen auton mahtua vielä väliin.

Vai eikö tuota lasketa termin haamujarrutus alle?
Itsellä 2018 Superb teki tämän käytännössä joka kerta, kun oikealla kaistalla ramppiin ajava hidasti. Tätä ei ole MY:llä käynyt. Haamujarrutuksia ei ole ollut ensimmäistäkään, mutta kovin herkästi jarruttaa, kun vastaantulija kääntyy vasemmalle eli oman kaistan yli.
 
Teslan omat kumimatot maksaisi 220€, niin tilasin Vempele nimisestä paikasta 69€ kumimatot. Hintaisenseen ihan laadukkailta vaikuttaa. Autohan tulee niiden kangasmattojen kanssa. Nyt ehdin vaihtaa vain kuskin maton, joka asettuikin hyvin paikalleen, eli ihan hyvin muotoillut pitäisi olla.

Tuon tilauksen tein siksi kosta yksi neljästä kuraläpästä oli tipahtanut. Oikea etu puuttuu. Kuraläpän kiinnitys täytyy miettiä, että pysyisi jatkossa paikallan.

Screenshot_2023-01-06-04-14-35-953_com.opera.browser.jpg

Teslaan sopiva tunkin nostotyyny oli 4€.
Oma pudonnut kuraläppä tultiin kotipihaan vaihtamaan takuuseen. Eihän noiden pitäisi pois varista.
 
Oma pudonnut kuraläppä tultiin kotipihaan vaihtamaan takuuseen. Eihän noiden pitäisi pois varista.
Illmeisesti vähän isommat kuraläpät on vaihdettu vuosi sitten tammikuussa. Eikä ole niitä alkuperäisiä läppiä enää tallessa. Lisäksi laitettu PPF:ää auton teippauksen päälle kuraläppien kohdalle ainakin.

Tuossa ilmeisesti Teslan omat kuraläpät, mutta tuossa omassa autossa on myös takana läpät.

Itselle nuo kuraläpät ei ole niin justiinsa, mutta toivotaan, että saisin uudet ajovalot.

Siellä auton Toyboxissa on sovellus, jolla voi auton värin vaihtaa. Väri päivittyy sieltä myös kännykkäappiin.
Valkoinen auto teipattu tummaksi, niin nyt sai paremmin autoon sopivan värin. :)

Jostain syystä sovellus näyttää 70% akkua, vaikka auton näytöllä näkyi vaan 65%? Nyt muistin samalla laittaa pyyhkijät huoltotilaan (huoltovalikosta?). Pyryttää jopa tuohon katokseenkin vähän lunta.

IMG_20230108_144123.jpg

Tein myös jonkun ajovalojen kalibroinnin, mutta en alkanut säätämään valoja mihinkään suuntaan. Ilmeisesti vasenta ja oikeaa valoa voisi säätää erikseen.
 
Illmeisesti vähän isommat kuraläpät on vaihdettu vuosi sitten tammikuussa. Eikä ole niitä alkuperäisiä läppiä enää tallessa. Lisäksi laitettu PPF:ää auton teippauksen päälle kuraläppien kohdalle ainakin.

Tuossa ilmeisesti Teslan omat kuraläpät, mutta tuossa omassa autossa on myös takana läpät.

Itselle nuo kuraläpät ei ole niin justiinsa, mutta toivotaan, että saisin uudet ajovalot.


Valkoinen auto teipattu tummaksi, niin nyt sai paremmin autoon sopivan värin. :)

Jostain syystä sovellus näyttää 70% akkua, vaikka auton näytöllä näkyi vaan 65%? Nyt muistin samalla laittaa pyyhkijät huoltotilaan (huoltovalikosta?). Pyryttää jopa tuohon katokseenkin vähän lunta.

IMG_20230108_144123.jpg

Tein myös jonkun ajovalojen kalibroinnin, mutta en alkanut säätämään valoja mihinkään suuntaan. Ilmeisesti vasenta ja oikeaa valoa voisi säätää erikseen.
Tuosta kuvankaappauksesta huomiona, onko tarkoituksella puhelimen BT pois päältä? Vaikuttaa varmaankin puhelimen toimivuuteen avaimena.
 
Tuosta kuvankaappauksesta huomiona, onko tarkoituksella puhelimen BT pois päältä? Vaikuttaa varmaankin puhelimen toimivuuteen avaimena.
Joo vaikuttaa. Ajatus että kun tulee kuljettua esim koiran kanssa auton vierestä pihalle, niin ei avaisi turhaan auton ovia. Voi toki olla, että ei avaa ovia muutenkaan, kun en ole testannut. "Toki" pin koodi on sitten vielä auton käynnistykselle.

Nyt kun BT on pois päältä, niin sovellus toimii täysin normaalisti, mutta autoon ei pääse. Eli BT:n täytyy napauttaa päälle. Tosi nopeasti kyllä yhdistää, eli odottelua ei tarvitse.

Mutta normaalisti BT saisi tietysti olla jatkuvasti päällä. Lisäksi on yksi korttiavain vaan varalle. 35€ taisi olla kaksi lisää.


Tuosta Teslan 13A suko laturista. Tesla nappi siitä löytyy, mutta johdon irrotusta en ole oikein osannut käyttää. Ehkä kerran sain irti sillä napilla. Eli puhelimesta on tullut avattua johdon lukitus. Tesla nappi kyllä toimii, koska latausluukku kyllä avautuu napista.
 
Tuosta Teslan 13A suko laturista. Tesla nappi siitä löytyy, mutta johdon irrotusta en ole oikein osannut käyttää. Ehkä kerran sain irti sillä napilla. Eli puhelimesta on tullut avattua johdon lukitus. Tesla nappi kyllä toimii, koska latausluukku kyllä avautuu napista.

Omassa vaatii että painaa hetken aikaa sitä nappia niin irtoaa.
 
Jahans pistin tikettiä aplikaation kautta, laitoin samaan myös vasemmasta takaovesta mikä ei välillä aukea kokonaan. Olikin suoraan tiketin syyksi tuo vikaviesti valittavissa. Nyt vaan hetki sitten tuli ilmoitus että tukipyyntöön tullut viesti, mutta siellä oli vain tuo voimansiirron vikakohta suljettu eikä mitään infoa onko jotain tehty vai miten tämä etenee. Noh sunnuntai, ootellaan tuleeko tuohon jotain tarkennusta. Onneksi ei tarvi autoa koska etätyöt, vois olla mielenkiintoista jos tiedossa olisi töiden puolesta ajamista. Varmaankin roadside olisi tuossa vaiheessa oikea vaihtoehto...
 
Model S:n Yoken kuoriutumiselle naureskeltiin, mutta johtotähdessä näyttäisi olevan samanlaisia ongelmia.

katso liitettä 1024522

Jälleen hyvä esimerkki siitä, kuinka "Teslan paska laatu" on ihan arkipäivää muillakin merkeillä.


Illmeisesti vähän isommat kuraläpät on vaihdettu vuosi sitten tammikuussa. Eikä ole niitä alkuperäisiä läppiä enää tallessa. Lisäksi laitettu PPF:ää auton teippauksen päälle kuraläppien kohdalle ainakin.

Tuossa ilmeisesti Teslan omat kuraläpät, mutta tuossa omassa autossa on myös takana läpät.

Itselle nuo kuraläpät ei ole niin justiinsa, mutta toivotaan, että saisin uudet ajovalot.


Valkoinen auto teipattu tummaksi, niin nyt sai paremmin autoon sopivan värin. :)

Jostain syystä sovellus näyttää 70% akkua, vaikka auton näytöllä näkyi vaan 65%? Nyt muistin samalla laittaa pyyhkijät huoltotilaan (huoltovalikosta?). Pyryttää jopa tuohon katokseenkin vähän lunta.

IMG_20230108_144123.jpg

Tein myös jonkun ajovalojen kalibroinnin, mutta en alkanut säätämään valoja mihinkään suuntaan. Ilmeisesti vasenta ja oikeaa valoa voisi säätää erikseen.
Jaajaa, itsellä tuli uuden mukana läpät ja suojamuovit.
 
"Potilaana" olisi tuo sama vanhan mallin 3P. Mitä porukka on mieltä? Takalasin kannattaa tummentaa jollain sopivalla kalvolla? Jotain samaa tasoa kuin sivulaseissa. Sivulasit on tummennettu jo kerran uudelleen ja ne on nyt laadukkaasti tehty.

Etusivulasit jollain (hyvin) miedolla kalvolla tummaksi? Ajatuksia, onko ideaa, vai aivan huono juttu?

IMG_20230108_134201.jpg


Esim tuolta takalasi saattaisi maksaa 125€. Etusivulasien hintaa ei ole, mutta jos olisi vain 100€ yhteensä, niin pitäisin sopivana (luultavasti kalliimpi). Täytyy varmaan ensi viikolla käydä jossain liikkeessä kysymässä.

Auton sisäpuolen "puulista" on jo teipattu joksikin "hiilikuiduksi".

Tuossa autosaa siis katto ja takalasi oli teipattu, eli niistä ei nähnyt läpi. Lisäksi katon etureuna oli jo irronnut, eli se pala oli jo entinen muutenkin. Lasikatto on ilmeisesti kaikissa tummennettu jo valmiiksi, mutta tuo takalasin osa on kirkas. Molemmat kuvat on siis ilman kattolasin teippausta. Sitä en itse tiedä, että mikä tuo takaikkunoiden kalvo mahtaa olla.

Screenshot_2023-01-08-18-27-33-945_com.miui.gallery.jpg
 
Etulasien tummennus on yksiselitteisesti laitonta. Jos ne olis tehtaalta tulleet miedolla tummennuksella, kävis, mutta jälkikäteen kaikki on absolutely haram.
 
"Potilaana" olisi tuo sama vanhan mallin 3P. Mitä porukka on mieltä? Takalasin kannattaa tummentaa jollain sopivalla kalvolla? Jotain samaa tasoa kuin sivulaseissa. Sivulasit on tummennettu jo kerran uudelleen ja ne on nyt laadukkaasti tehty.

Etusivulasit jollain (hyvin) miedolla kalvolla tummaksi? Ajatuksia, onko ideaa, vai aivan huono juttu?

IMG_20230108_134201.jpg


Esim tuolta takalasi saattaisi maksaa 125€. Etusivulasien hintaa ei ole, mutta jos olisi vain 100€ yhteensä, niin pitäisin sopivana (luultavasti kalliimpi). Täytyy varmaan ensi viikolla käydä jossain liikkeessä kysymässä.

Auton sisäpuolen "puulista" on jo teipattu joksikin "hiilikuiduksi".

Tuossa autosaa siis katto ja takalasi oli teipattu, eli niistä ei nähnyt läpi. Lisäksi katon etureuna oli jo irronnut, eli se pala oli jo entinen muutenkin. Lasikatto on ilmeisesti kaikissa tummennettu jo valmiiksi, mutta tuo takalasin osa on kirkas. Molemmat kuvat on siis ilman kattolasin teippausta. Sitä en itse tiedä, että mikä tuo takaikkunoiden kalvo mahtaa olla.

Screenshot_2023-01-08-18-27-33-945_com.miui.gallery.jpg
Itse tummensin vain takasivulasit. Se takalasi pitää saada tehtyä kokonaan yhdestä palasta tai muuten on ruma. Mielestäni ei kannata. Nykyisellään vakio tummennus tulee jo aika alas.
 
Mahtaa jäädä ikävä näkyvä raita jos yrittää teipata vain takalasin osan tuosta ja sitten se reuna lähtee helposti repeytymään.
 
Tesla päättänyt vaihtaa MYP jarrut vain värjättyyn suojaan. Alla on normaalit LR jarrut ja suoja luo niistä ”isommat”.



Missä vielä keksivät säästöjä?
 
Itse tummensin vain takasivulasit. Se takalasi pitää saada tehtyä kokonaan yhdestä palasta tai muuten on ruma. Mielestäni ei kannata. Nykyisellään vakio tummennus tulee jo aika alas.
Noissa kuvissa näyttäisi olevan jonkunlainen sävytys laseissa, että ei nyt ihan kirkkaat taida olla (onneksi). Ja tuossa alemmassa kuvassa koko takalasi taitaakin olla vielä huurussa.
Screenshot_2023-01-08-19-29-28-114_com.miui.gallery.jpg

Joku video oli, jossa takalasin lämmitys oli irronut, kun huonosti laitettu kalvo oli otettu pois. En vielä ehtinyt katsoa sitä.


Myös naapuri kertoi, että niiden tututun auton takalasista ei ollut asentaja tohtinut ottaa kalvoa pois, koska pelkäsi, että vastukset lähtee mukana. Eli sivuikkunoista oli vaan saatu liian tummat kalvot irti.

Mahtaa jäädä ikävä näkyvä raita jos yrittää teipata vain takalasin osan tuosta ja sitten se reuna lähtee helposti repeytymään.
Joo. Niin muuten helpolla on.

Tesla päättänyt vaihtaa MYP jarrut vain värjättyyn suojaan. Alla on normaalit LR jarrut ja suoja luo niistä ”isommat”.



Missä vielä keksivät säästöjä?

Tuollaiselta ne näyttää sen kuoren alta. Loppuu pian mielikuvitus, että mitä voidaan karsia :)
Screenshot_2023-01-08-20-28-12-867_com.opera.browser.jpg


Edit: nyt siis etujarrut on vielä Performancet.

Screenshot_2023-01-08-20-35-08-460_com.opera.browser.jpg
 
Viimeksi muokattu:
@jm82 Tuossa on vakio himmennys takalasissa. Mielestäni se on riittävä ja joillakin se takalasin lämmitys palannut kun kalvo aiheuttanut jotain. Turha riski.
 
Miksi kuva on taka-akselilta jos molemmissa on kuitenkin samanlaiset satulat?

Äh siis vain takajarruista säästetty. Todennäköisesti eroa ei saa edes mitattua.
Se on joku esikatselukuva. Avaat linkin niin näet kaikki kuvat.
Vaikka ei olisi eroa vaan asiakkaan huijaamista.
 
Etu-akselilla on edelleen Performance jarrut ja ne tekee käsittääkseni 80-90% jarrutuksesta. Vaikea nähdä tässä mitään huijausta. Nuo suojat on ulkonäkösyistä.
3:ssa saat performance jarrut edessä ja takana.
Y:ssa on tästä haluttu luopua todennäköisesti kustannussyistä mutta sivulla kuitenkin sanotaan Performance-jarrut jolloin sitä pitäisi saada eikä välimallia.
 
Onko täällä monella Model S matka-ajossa? 90D ilmaisilla supereilla kiikarissa (ehkä myös 75D jos ei muuta löydy)

Kotona en välttämättä saisi ladattua ollenkaan tai sitten saan vuokrapaikalle omalla kustannuksella asennuttaa satmaticin boxin ja ehkä 16A lataus siitä ja sähköstä kulutuksen mukaan maksu taloyhtiölle. (Varmaan onnistuu tämä)

Ajan lähinnä pitkiä matkoja ympäri suomea ja superit kyllä osuisivat kivasti matkalle. Yleensä siis ajo päivässä joku 300-600km.

Nyt on diesel auto, mutta fieseliin uppoaa joku 4k€/vuosi ainakin. Superilla lataaminenkin maksaisi joku lähes 50c/kWh, joten ilmaisilla latauksilla säästäisi potentiaalisesti tuhansia euroja vuodessa.

Mutta kuinka tämä käytännössä toimii, onko superit ruuhkaisia, joutuuko jonottamaan? Kuinka nopeasti tommonen 90D latautuu oikeasti? Ja mikä on esim kovalla pakkasella realistinen range?
90D löytyy ja lyhyesti, en suosittele tuolle ajoprofiilille.

Muista supereista ei ole kokemusta, mutta Paimion oli kesäisin aika usein täynnä, nyt talven tultua ja ABC:n lopetettua on ollut tyhjempää, mutta toki on myös pakko sitten istua autossa odottamassa.

Lataus aloitti jostain 90-100kW väliltä ja 20-90% lataukseen meni noin tunti, jolloin keskimäräinen teho oli about 60 kW. Ja joo, keskimääräistä hidasti noin ylös saakka lataaminen, mutta vähän varman päälle, kun ei ollut kiire, eikä tietoa kauanko matkassa tulee kestäeilisessä huippu kelissä.

Kulutus/range vklp ajojen perusteella noissa keleissä ja 80-100km/h nopeudella näytti olevan siinä 25kWh/100km paikkeilla ja rangena siten menisi sen noin 300km.


Sitten muuhun asiaan, millä ilmanvaihdon/lämppärin asetuksilla ajelette talvella? Ilmeisesti automatiikka ei ainakaan osaa työtään, kun 22 asteen asetuksella yläkroppa jäätyi, taikka sitten omassa yksilössä on jotain rikki.
 
Onko täällä kellään kokemuksia model Y:stä takavetoisena? Nähtävästi autossa on pienempi akku awd-malleissa ja se on muutenkin eri tyyppinen / valmistajalta (?), minkä ansiosta sen voi ja jopa kannattaakin ladata mahd. täyteen. Ja oliko jopa niin että pikalatureissa ottaa paremmin virtaa vastaan 80% jälkeenkin kuin awd:n akut?

Mites ajettavuus ja talvikelit? Ei mene ajokelvottomaksi jos vähän lunta sataa?

Itsellä siis ioniq 5 rwd tulossa, mutta otti silmään että autolle.comilta y:stä yksityisleasing tarjoukset päällä:


Uuden takavetoisen maksaessa nyt vajaa 60t€ ei tuo diili olisi mikään paha omilla kilsoilla. 15tkm nippa nappa riittäisi, mutta 20tkm olisi varmaan turvallisin optio. Awd:sta on vastaavat tarjoukset, mutta kk-erä periaatteestakin alkaa jo irvistyttämään. Ja jos autolle.comin liisauksesta on kokemuksia, niin niistäkin kuulisin mieluusti lisää!
 
Teslan kaikissa AWD / LR malleissa on NCM/NCA-akku. Tuoreemmissa takavetoisissa SR RWD-malleissa on LFP-akku. Sen etuna on täyteen ladattavuus ilman akun merkittävää kulumista, sekä ainakin paperilla pidempi käyttöikä. Miinuspuolena on erittäin hitaat latausnopeudet kylmässä ja parhaita verrokkejaan jonkun verran hitaampi lataus myös lämpimässä.

Neliveto on parempi ajaa talvella, mutta Teslan ajonvakautuksen ja voimalinjan yhteispeli on huippuluokkaa, joten en usko että tuo takavetokaan on ongelma.
Kiitokset! Hitaat latausnopeudet kylmässä ovat kyllä iso miinus. Ei sillä että pitkiä reissuja tulee kovin usein tehtyä, mutta kun tulee niin talvipakkasella joutuu varmasti käymään pikalaturilla. Ja muut matkustajat eivät fanita pitkiä taukoja, niin ehkä parempi pitäytyä ioniqissa kun siinä on se akun esilämmitys laturille ajettaessa.
 
Esilämmitys on Teslassakin, ollut itseasiassa alusta asti mutta tuo akkukemia aiheuttaa sen että lataus on kovilla pakkasilla hidasta ja vaatii huomattavan pitkiä aikoja esilämmitystä ennen kuin akku lämpeää riittävästi. Joku LFP-akullisen omaava voinee kertoa käytännön latausnopeuksista, mutta oma NCA-akullinen lataa kovallakin pakkasella akku esilämmitettynä 200kW ja siitä hiljalleen laskee 100kW kunnes loppua kohti viimeiset prosentit mennään 40-70kW. Käytännön aika on ollut yleensä noin 30 minuuttia lähes tyhjästä 80%.
Itellä 11/22 luovutettu model 3 rwd, joka siis on tällä lfp akulla ja erittäin tyytyväinen ollut. Tunnin tarvii lämmitystä niin pääsee kunnon lataustehoihin. Mielummin otan lfp ku nca/ncm.
 
Miinuspuolena on erittäin hitaat latausnopeudet kylmässä ja parhaita verrokkejaan jonkun verran hitaampi lataus myös lämpimässä.
LFP:ssä ei ole hitaat lataukset kylmässä, vaan hitaat lataukset kylmällä akulla. Oleellinen ero.

Eli toisinsanoen akku pitää lämmittää hyvin kun kovassa pakkasessa ajelee. Maksimilatausteho itsellä on ollut 177kW. LFP akku ottaa normaaleista latauskäyristä poiketen mainiosti vastaan latausta myös kun aloittaa lataamaan korkeammilla prosenteilla, kts video.
 
Kiitokset! Hitaat latausnopeudet kylmässä ovat kyllä iso miinus. Ei sillä että pitkiä reissuja tulee kovin usein tehtyä, mutta kun tulee niin talvipakkasella joutuu varmasti käymään pikalaturilla.

Eipä sinne DC-laturille kovin usein kylmällä akulla tosin mennäkään, sen takia auto sitä lämmittää. Varsinkaan minuuttihintaisiin (joita on paljon).

Tuossa Björnin mittauksia. Kylmällä LFP-akulla kun varaa tunnin lämmitykseen niin saa DC-laturilla täyteen.

Kommentoinkin aiemmin jo omia kokemuksi, mutta en sitten tiedä onko 60kWh mallissa erilainen latauskäyrä kuin omassani, mutta tulokseni eivät kyllä tuohon korreloi. 6.12. olin kirjoitellut että päivän reissulla 111kW oli 30% kohdalla, 61% kohdalla oli 94kW ja 78% kohdalla 68kW vauhdit. Tuossa Björnin taulukossa on reippaasti jyrkempi tuo LFP käyrä kuin omassani. Tosin en myöskään 177kW vauhtiin pääse, itselläni huiput on olleet alemmat.

Muutenkin tuossa taulukossa on jotain outoa, miksi lämpimänä aloitettu LFP on hitaampi lämmittää kuin kylmänä käynnistyvä LFP 56% jälkeen? Onkohan siinä mennyt jotain numeroita sekaisin.
 
Ihan kiitettävästi tuotu käytettyjä autoja viime vuonna. Vaikuttaa jo suomen hintatasoon, että auton saa täältäkin ostettua aika edullisesti, kun myyntivarastot aika täynnä?


"Tesla nousi ensimmäistä kertaa eniten tuoduksi käytetyksi autoksi, 422kpl (2022 joulukuu).

Vuonna 2022 tehtiin myös ennätys tuotujen autojen kokonaismäärässä, mikä nousi ensimmäistä kertaa yli 50000 kpl (50386)


www.autoverohaku.fi "

 
Ihan kiitettävästi tuotu käytettyjä autoja viime vuonna. Vaikuttaa jo suomen hintatasoon, että auton saa täältäkin ostettua aika edullisesti, kun myyntivarastot aika täynnä?


"Tesla nousi ensimmäistä kertaa eniten tuoduksi käytetyksi autoksi, 422kpl (2022 joulukuu).

Vuonna 2022 tehtiin myös ennätys tuotujen autojen kokonaismäärässä, mikä nousi ensimmäistä kertaa yli 50000 kpl (50386)


www.autoverohaku.fi "
Taitaa jobbarit(autoliikkeet) sahata jo omaa oksaansa kun tarjontaa alkaa olemaan jo "liikaa".
Tuskin on kovin suuri osa yksityisten tuomia.
 
Lauantaina tuli ajeltua tre - Hki väli n. 40min esilämmitys päällä ja keimolan rechargelle 10% soc:lla ja latasi lfp akkuun aluksi 178kWh teholla. Latasi 36,511 kWh 18 minuutissa. Ihan tyytyväinen tuohon vauhtiin. Pakkasta taisi olla jotain -10. Auto m3 rwd -22
 
Lauantaina tuli ajeltua tre - Hki väli n. 40min esilämmitys päällä ja keimolan rechargelle 10% soc:lla ja latasi lfp akkuun aluksi 178kWh teholla. Latasi 36,511 kWh 18 minuutissa. Ihan tyytyväinen tuohon vauhtiin. Pakkasta taisi olla jotain -10. Auto m3 rwd -22
Tarkoittaako tuo käytännössä ~200km lisää matkaa ja akun lataamista 10% —> ~85%?

Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta kyllä, pitäisi vain aina muistaa aloittaa akun esilämmitys hyvissä ajoin. -20C pakkasella varmaan pitäisi varata tunti lämmitykseen? Paljonko tuo esilämmitys sitten haukkaa suunnilleen varausta / matkaa?

RWD Model y:ssä latauksella päästävä matka on paperilla esim ioniq vitosta pienempi, mutta jos latausnopeus on kohtuu hyvä keli kun keli ja auto itsessään kun on aika taloudellinen tien nielijä, niin kieltämättä y alkaa houkutella… :think:
 
Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta kyllä, pitäisi vain aina muistaa aloittaa akun esilämmitys hyvissä ajoin.

Autohan hoitaa tuon ongelman, kunhan laittaa lähtiessä navigaattoriin osoitteen jonne lämmittää. Se sitten lämmittelee sen mukaan että perillä olisi lämmin.
 
Autohan hoitaa tuon ongelman, kunhan laittaa lähtiessä navigaattoriin osoitteen jonne lämmittää. Se sitten lämmittelee sen mukaan että perillä olisi lämmin.
Joo naviin kun vain löytäisi aina sopivan laturin niin hoitaa homman. Mielestäni tuo Teslan navi on tuossa asiassa aivan hanurista, tarjoaa vähän mitä sattuu sillä latauslistalla mihin toki vaikuttaa että siellä näkyy pääasiassa teslan omat + epämääräinen joukku virran, k-latauksen ja rechargen asemia. Saapi arpoa aina jonkin sinnepäin yleensä koska ei löydy haluttua navista että saa tuon esilämmityksen päälle. Siihen näytti tulleen päivitys teslalta että alkaa lisäilemään niitä latureita sinne mutta omasta mielestäni ihan älyttömällä logiikalla (pitää olla tietty määrä tesla latauksia 4pv sisällä tietyllä onnistumisprosentilla, ja poistuu kartalta jos ei ehdot täyty tietyn aikavälin aikana)
Tarkoittaako tuo käytännössä ~200km lisää matkaa ja akun lataamista 10% —> ~85%?

Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta kyllä, pitäisi vain aina muistaa aloittaa akun esilämmitys hyvissä ajoin. -20C pakkasella varmaan pitäisi varata tunti lämmitykseen? Paljonko tuo esilämmitys sitten haukkaa suunnilleen varausta / matkaa?

RWD Model y:ssä latauksella päästävä matka on paperilla esim ioniq vitosta pienempi, mutta jos latausnopeus on kohtuu hyvä keli kun keli ja auto itsessään kun on aika taloudellinen tien nielijä, niin kieltämättä y alkaa houkutella… :think:
Taisi olla jotain 70-80% välillä en tarkalleen muista mitä oli lähtiessä laturilta. Katsoin tuon määrän + keston kuitista ja muistan vaan latausta aloittaessa että nousi tuonne maksimeihin latauksen teho.

Omalla kohdalla ei ole vielä ollut käytännössä kuin tuossa kymmenen asteen molemmin puolin pakkasia niin en tarkalleen osaa sanoa. hki-tre matkalla auto oli seisonut viime ajosta n. 4-5h ja kerkesi ajaessa lämmittää 20min samoissa olosuhteissa ja sain abc:n pikalaturilta lähtötehot 98kWh kun soc oli muistaakseni jotain 20% luokkaa.

Voisin veikata että tuossa -20 se tunti varmasti pitää varata. En niin tarkkaan ole pitänyt kirjaa noista mutta pitänee katsoa tarkemmin parin viikon kuluttua kun tulee taas pitempää reissua.
 
Siihen näytti tulleen päivitys teslalta että alkaa lisäilemään niitä latureita sinne mutta omasta mielestäni ihan älyttömällä logiikalla (pitää olla tietty määrä tesla latauksia 4pv sisällä tietyllä onnistumisprosentilla, ja poistuu kartalta jos ei ehdot täyty tietyn aikavälin aikana)
Onhan tuossa logiikassa se hyvä, että teoriassa toimimattomia/poistettuja latureita ei pitäisi listoilla pyöriä niin paljoa, vaan matkalla löytäisi aina toimivan vaihtoehdon, mutta saa nähdä miten sitten todellisuudessa menee.
 
Sunnuntaina tein sen tiketin ja tänään oli jo vastattu. Eli siis Model 3P 8/2020, 62tkm, etuvalot huurussa/jäässä sisältä. Hyväksyttiin tuo huolto/takuupyyntö, eli 0€ lasku ainakin alustavasti tulee sitten.

Etelä-Pohjanmaalta sitten Lempäälään 203km päähän, kun seuraava loma on tiedossa (vasta viikko 9).


Saakohan sieltä sitten ehkä jonkun toisen sähköauton, jos eivät saa heti korjattua (vaihdettua etu-umpioita)? Mapsin mukaan lyhin reitti kotiin autolla olisi 2h 31min. Tuo teksti luki Teslan huollosta:

"Saatamme ottaa sinuun yhteyttä ennen huoltoaikaasi, jos tarvitsemme lisätietoja. Kun saavut paikalle, saat arvioidun noutopäivän Tesla-sovellukseesi. Lisäksi järjestämme tarvittaessa vaihtoehtoisen kuljetuksen."
 
Kansainvälisessä ryhmässä oli hiljan juttua, samoin kuin täällä, että mitä Kiinassa myydään ja sitä kohkaamista kuinka paikalliset kilpailijat menee Teslan ohi jne...

FB_IMG_1673366322723.jpg

Ei oo menossa. Ei ihan pian.
 
Voimansiirron vikaan huomiota:
Latasin tuossa kauppareissulla ABC pikalatauksessa. Aika kylmällä autolla muutama kilsa tuonne niin akkua ei todellakaan lämmitetty yhtään tuota varten.
1. takamoottori ei osallistu lämmitykseen ollenkaan. Etumoottori + ilppi kaiketi, yhteensä lämmitysteho n. 8kW. Normaalisti takamoottori potkii sen 3.5kW
2. Tästä johtuen kesti n. 20 min ennenkuin akku oli lämmennyt 6.25C ja alkoi lataamaan. Ja muutenkin akku lämpesi hitaasti, 40 min lataussession jälkeen akku oli vasta 26C. Lämmitti siis koko ajan, lopettaa vasta jossain 50C lämmityksen
3. Aikaisemmin nopeusrajoitus on pudonnut aina nopeasti 73-75 tienoille ajoon lähdettyä. Nyt suht lämpimällä akulla, auto piti nopeusrajoituksen 90 tienoilla koko matkan kotiin eli olisiko öljyt notkeutunut sen verran että uskaltaa antaa enemmän vauhtia. Hiipunee taas kun viilenee...
4. Tikettiin ei edelleenkään ole reagoitu. Ilmeisesti ei niin vakava ongelma että sitä kannattaisi tutkia
5. Vituttaa ja kovasti, MY LR tilaus saattaa olla tulossa piakkoinkin (tai sitten ei, koska miksipä sitä edes arviota asiakkaalle antamaan), jos tämä romu on edelleen tässä tilassa niin en kyllä tiedä uskallanko ottaa vastaa. Kun olisi hyvä saada tämä myytyäkin...
 
Pikkasen näyttäis että uusi M3 saattais tulla tässä kk sisään pihaan. Onko porukka vielä käynyt laittamassa jotain maalinsuojateippauksia (PPF vai mitä ovatkaan)? Kumiset kuramatot täytyy laittaa tilaukseen, mutta ilmeisesti mukana tulee valmiina kuraläpät. Onko hyötyä tilata myös noita Vempeleen läppiä, onko niissä mitään oleellista eroa?
 
Oletko otannut huomioon, ettei käytetyistä juuri nyt saa kunnon hintaa? Keväällä tilanne on mahdollisesti toinen.

On käynyt mielessä joo, mutta olin jo asian ns. hyväksynyt. Vois tietenkin kattoa keväällä uudemman kerran mitä kannattaa tehdä ja tiedäppä tuosta nykyisestä tilauksesta millon tulee...
 
Pikkasen näyttäis että uusi M3 saattais tulla tässä kk sisään pihaan. Onko porukka vielä käynyt laittamassa jotain maalinsuojateippauksia (PPF vai mitä ovatkaan)? Kumiset kuramatot täytyy laittaa tilaukseen, mutta ilmeisesti mukana tulee valmiina kuraläpät. Onko hyötyä tilata myös noita Vempeleen läppiä, onko niissä mitään oleellista eroa?
Vempeleen kiinaläppä on paras ja paljon suojaavampi kun orkkis. Lisäksi ottaisin ja otin ppf:än helmaan. Oven alaosaan en ottanut ja nyt 50tkm rullattu eikä siinä jälkiä ole, joten sanoisin että sen voi säästää hyvällä omatunnolla. Tiputtaa teipin hintaa kuitenki satkun tai pari. Ite maksoin 200e teipistä ja laitosta helmaan. Muista laittaa sit läppien reunan alle teippipalat tai hinkkaa maalit ajankanssa.
 
4. Tikettiin ei edelleenkään ole reagoitu. Ilmeisesti ei niin vakava ongelma että sitä kannattaisi tutkia
5. Vituttaa ja kovasti, MY LR tilaus saattaa olla tulossa piakkoinkin (tai sitten ei, koska miksipä sitä edes arviota asiakkaalle antamaan), jos tämä romu on edelleen tässä tilassa niin en kyllä tiedä uskallanko ottaa vastaa. Kun olisi hyvä saada tämä myytyäkin...
Mihinkä niistä kolmesta Tesla korjaamosta laitoin tiketin? Laitettiin tiketti varmaan samaan aikaan viikonloppuna. Fb:n puolella oli jotain 2 viikon ruuhkasta muistaakseni. Mutta mulle tuli jo tänään. Lempäälä oli tuossa mulla korjauspaikkana.

Nyt kyllä lisäsin, että voisiko Ranger tulla käymään. Mutta on myös tuo takaosan johtosarjan takaisinkutsu ja en tiedä voiko Ranger sitä tarkistaa? Ei ilmeisesti tarvitse tehdä mitään sille johdolle, jos se on hyvä.
 
Herranjumala sentään, eikö näissä pitänyt olla akku se ainoa ns. iso miina? Toihan alkaa olemaan DSG-luokassa
85 akkuja on hajonnut, mutta kaikki muut akut on olleet ihan luotettavia. Eli tuota 85:sta kannattaa välttää.

Lämpöpumpusta 4100€ on paljon. Jos vanhan mallin sähkövastus hajoaisi, niin remppa olisi halvempi. Lisäksi se olisi aika yksinkertainen osa, eli vaikka romuttamolta vastus ja joku muu korjaamo voisi vaihtaa?

Tyyppivikahan tuo lämpöpumppu on, kun niitä esim viime talvenakin myös hajosi.
 
Mihinkä niistä kolmesta Tesla korjaamosta laitoin tiketin? Laitettiin tiketti varmaan samaan aikaan viikonloppuna. Fb:n puolella oli jotain 2 viikon ruuhkasta muistaakseni. Mutta mulle tuli jo tänään. Lempäälä oli tuossa mulla korjauspaikkana.

Nyt kyllä lisäsin, että voisiko Ranger tulla käymään. Mutta on myös tuo takaosan johtosarjan takaisinkutsu ja en tiedä voiko Ranger sitä tarkistaa? Ei ilmeisesti tarvitse tehdä mitään sille johdolle, jos se on hyvä.

Lempäälään, se on lähin, vain 420 km :D. Laitoin samaan tikettiin vasemmasta takaovesta, se aukeaa vaihtelevasti ja siihen pistin että ranger jos onnistuu. Mutta olettasin että jos auto on menossa Lempäälään niin samalla kattovat takaovenkin.
Mullakin oli tuo takaisinkutsu johtosarjasta tiketissä, hauskasti vaan se katottiin jo helmikuun ilppihuollossa :). Joten ilmeisesti joko tiedot ei ole ajantasalla tai sitten ne tarkistaa sen joka tapauksessa...
 
Ehkä parempi, että oma Model 3P on vanhaa mallia. Sekä vielä 18tkm takuuta voimassa.

Facebookin puolella 3tkm yli takuurajan ajettu lämpöpumppu malli. Laskua kertynyt 4100€.

Käytettyä ja edukasta kun kiikaroinut niin ehkä parempi tyytyä 2019/2020. Näihin sai vissiin Teslalta ostettua jatkoaikaa takuulle? Mitä lie maksaa?
 
Herranjumala sentään, eikö näissä pitänyt olla akku se ainoa ns. iso miina? Toihan alkaa olemaan DSG-luokassa
Aika raflaava kommentti, akkuvikoja on ollu kolmosissa äärimmäisen vähän. Isoimpana riskinä on ehdottomasti tuo supermanifoldi imo. Olis kyllä hauska nähdä millanen vikaprosentti noissa on... tais joku aika sitten olla kysely facessa, muistaako kukaan tulosta?
Eiköhän ja toivottavasti Tesla hoitaa nuo GW tai virhevastuuseen ilmasiks asiakkaalle. Arviossahan on hinta vaikka lopullinen olisikin nolla.
 
Aika raflaava kommentti, akkuvikoja on ollu kolmosissa äärimmäisen vähän. Isoimpana riskinä on ehdottomasti tuo supermanifoldi imo. Olis kyllä hauska nähdä millanen vikaprosentti noissa on... tais joku aika sitten olla kysely facessa, muistaako kukaan tulosta?
Eiköhän ja toivottavasti Tesla hoitaa nuo GW tai virhevastuuseen ilmasiks asiakkaalle. Arviossahan on hinta vaikka lopullinen olisikin nolla.

En siis tarkoittanut että akkuja menisi paljon, päinvastoin. Tarkoitin kommentilla että sitten joskus kun se akku menee niin se olisi about ainoa kallis korjaus sähkiksissä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 414
Viestejä
4 507 037
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom