Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Y:n latasin viime yönä 85% ja nyt näyttää 82%, piuhassa kiinni edelleen ja ei ole ajettu latauksen jälkeen. yleensä aina prosentin vähemmän mutta kylmällä kelillä enemmän
 
Mulla ei sovelluksessa näy Live kameraa. Eli ei ole vielä käytössä.

Nyt tuli Multitronicilta 100€ 1TB Samsung T7 ssd. Kahdet eri pään kaapelitkin tuli paketissa mukana.

Täytyy ilmeisesti alustaa tuo tietokoneella. Laitetaankohan se ssd sinne keskikonsolin sisälle?

Täytyy kyllä lukea jotkut ohjeet eka läpi, niin helpottuu :)
Mulla vain toi mukana tullut 128gb muistitikku. Se oli esiasennettu hansikaslokeron usb slottiin. Se on varmaan yleisin paikka, kun se on muutenkin lukollinen luukku.

Mun mielestä infotainment turvallisuus-valikosta löytyy myös tuo usb alustus, mutta en ole kokeillut.
 
Ilmeisesti kylmää akkua lataa vain 78% asti. Vaikka nytkin oli asetettu sama 80%. 8/2020 auto.

Auto on tosiaan ulkona katoksessa. Tuo vanha malli lämpeää kyllä huippunopeasti myös, ainakin paikallaan ollessaan. En ottanut aikaa, mutta -10 asteesta +13 asteeseen meni muutama minuutti. Akun varaus laski 1% eli 77% ja 13A johto oli autossa kiinni.

Myös regen toimi nyt, kun auto oli lämmittänyt akun jossain vaiheessa. Luultavasti latauksen aikana.


Kuulostaa samalta kuin täällä. Kylmä akku.
Sisätilat lämpee joo, sensori on vain tyhmästi näytön alla että ei aina anna oikeaa tietoa. Sulattaminen sitten kestääkin.
 
Mulla vain toi mukana tullut 128gb muistitikku. Se oli esiasennettu hansikaslokeron usb slottiin. Se on varmaan yleisin paikka, kun se on muutenkin lukollinen luukku.

Mun mielestä infotainment turvallisuus-valikosta löytyy myös tuo usb alustus, mutta en ole kokeillut.
Etsin hansikaslokeron usb paikkaa, mutta jostain ihme syystä en löytänyt. Joko sitä ei ole, tai sitten on jossain vähän piilossa (8/2020).

Läppärillä pika-alustus oli ainakin nopea ja tuntuisi toimivan. Täytyy vielä säädellä asetuksia sitten paremmin kohdalleen. Puhelimella saa valittua noista viidestä eri kamerasta. Nopeasti kyllä sai tuon toimimaan, eli aika helpoksi tehty tua asennus.

Screenshot_2023-01-05-13-41-21-774_com.teslamotors.tesla.jpg
 
Hansikaslokeron USB tuli refreshissa.
Jep. Hanskalokeroon saisi pin koodin myös, niin kieltämättä olisi ihan hyvä paikka. Menee se ssd onneksi tuolla keskikonsolin sisälläkin.

Koiralle on penkinsuoja. Koira painaa 30kg, niin herjailee, että takana ei ole turvavyö kytketty. Täytyy siis varmaan laittaa koira vöihin kiinni, tai sitten vaan laittaa turvavyö paikalleen. Ei ole aiemmissa autoissa ollut takapenkillä tuollaista tunnistinta. Samoin jos unohtaa kuskin vyön, niin auto ei lähde liikkeelle.


Aika pienellä menee 8/-20 Model 3P. 155Wh/km. Ilmeisesti vain 19" R3 kitkat auttaa ja 80km/h talvirajoitukset. -7 astetta. Toki kevyellä kaasulla ajettukin, kun ei näy kunnon hyppäyksiä ylös.
IMG_20230105_171033.jpg

Kun käyttää esilämmitystä, niin saa vähän kaunisteltua noita lukemia. Toki sama energia siihen lämmitykseen silti kuluu, mutta kivempi lähteä lämpimällä autolla liikkeelle.
 
Teslan omat kumimatot maksaisi 220€, niin tilasin Vempele nimisestä paikasta 69€ kumimatot. Hintaisenseen ihan laadukkailta vaikuttaa. Autohan tulee niiden kangasmattojen kanssa. Nyt ehdin vaihtaa vain kuskin maton, joka asettuikin hyvin paikalleen, eli ihan hyvin muotoillut pitäisi olla.

Tuon tilauksen tein siksi kosta yksi neljästä kuraläpästä oli tipahtanut. Oikea etu puuttuu. Kuraläpän kiinnitys täytyy miettiä, että pysyisi jatkossa paikallan.

Screenshot_2023-01-06-04-14-35-953_com.opera.browser.jpg

Teslaan sopiva tunkin nostotyyny oli 4€.
 
Model S:n ja X:n voi nyt tilata pyöreällä ratilla (samalla hinnalla kuin Yoken).
Näyttää löytyvän hinnastosta nuo kaksi valintaa ratiksi. Onkohan perus ratissa sitten se vaihdekeppi ja vilkkuviiksi? Itse en tiedä yhtään.

Alkuperäiseen auton tilaushintaan on vaan lisätty noin 28 000€. Eli hintoja viilattu reilusti ylöspäin. Lisäksi rahoituskulut olisi suuremmat. Ihan hyvän tilauksen on siis saanut aikoinaan tehtyä :) Itse en ole tilannut, kun vanhoillakin hinnoilla olisi ollut liian kallis.
 
Näyttää löytyvän hinnastosta nuo kaksi valintaa ratiksi. Onkohan perus ratissa sitten se vaihdekeppi ja vilkkuviiksi? Itse en tiedä yhtään.

Alkuperäiseen auton tilaushintaan on vaan lisätty noin 28 000€. Eli hintoja viilattu reilusti ylöspäin. Lisäksi rahoituskulut olisi suuremmat. Ihan hyvän tilauksen on siis saanut aikoinaan tehtyä :) Itse en ole tilannut, kun vanhoillakin hinnoilla olisi ollut liian kallis.
Tuo taitaa olla se uusi ratti mitä huhutaan myös muihinkin. Taitaa olla jo rekassa.
 
Tuo taitaa olla se uusi ratti mitä huhutaan myös muihinkin. Taitaa olla jo rekassa.
Facebookin puolelta ymmärsin niin, että viiksiä ei olisi? Vilkut olisi ratissa ja "vaihdekeppi" keskinäytössä?

Jos noin, niin vähän epäkäytännöllisempään suuntaan menisi. Toki uudet on sen verran kalliita muutenkin, että ostoon menisisi aikaisintaan 2 vuotta vanhana.
 
Facebookin puolelta ymmärsin niin, että viiksiä ei olisi? Vilkut olisi ratissa ja "vaihdekeppi" keskinäytössä?

Jos noin, niin vähän epäkäytännöllisempään suuntaan menisi. Toki uudet on sen verran kalliita muutenkin, että ostoon menisisi aikaisintaan 2 vuotta vanhana.
Sitten vielä vilkuille yms vivut niin alkaa olla hyvä käyttää.
Viiksiä turha odottaa tai muita, Tesla minimimoi kaiken mitä voi ja säästää kustannuksissa.
Ovat sentään palauttaneet töötin kun ei se yhden puolen peittäminen toiminutkaan.

Edit.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun Tesla-appiin tuli android-puolellekin noi paremmat lataustilastot, niin vertasin niitä oman seinämittarin ja pikalatausten lukemiin, jotka olen mielenkiinnosta ottanut ylös.

Noista sovelluksen tilastoista saa todellisen "seinästä" mitatun kulutuksen aikalailla suoraan lisäämällä sovelluksen "Ladattu yhteensä" lukuun 10%, joka vastaa tuota tyypillistä kotilatauksen lataushäviötä.

Eli jos ei omista mitään erillistämittaria, mutta haluaa tietää autonsa todellisen sähkönkulutuksen, niin luvut voi helposti laskea noista sovelluksen antamista luvuista.
 
Teslalta hinnanlaskua kiinassa, etelä-koreassa, japanissa ja australiassa. Dollareiksi muutettuna puhutaan noin 5k alennuksesta eli ihan merkittävästä, kiinassa hinta tippui karvalakilla $38.6k->$33.4k.

 
Euroopassa Teslan kannattaisi subventoida 0-2% koron rahoitussopimuksia, jotta kauppa kävisi jatkossakin hyvään tahtiin. Samalla kun kaikki merkittävät eurooppalaiset kilpailijat nostavat hintojaan, lienee vaikea päätös laskea omiaan.

Nyt voi kauppa hyytyä entisestään jos Euroopassa jäädään odottelemaan hinnanalennuksia tai muita porkkanoita. Kannattaako tässä omaakaan ottaa vastaan jos riskinä on isohko hinnanalennus.
Teslan kannalta ei taida olla merkitystä lasketaanko hintaa vai tarjotaan erittäin halpaa 2% autolainaa. Eli uskoisin, että ennemmin tulisi joku pieni hinnanalennus.

Teslan kannattaisi laskea hintaa nopeasti (tai sitten tuo rahoitus juttu). Koska muuten alkaa noita peruutuksia tulemaan.

Nyt nämä uusimmat toimitukset on varmaan pienellä lainakorolla, mutta uuteen tilauksen todellinen vuosikorko 4,89% tuolla Teslan sivuilla.
 
Teslan kannalta ei taida olla merkitystä lasketaanko hintaa vai tarjotaan erittäin halpaa 2% autolainaa. Eli uskoisin, että ennemmin tulisi joku pieni hinnanalennus.

Teslan kannattaisi laskea hintaa nopeasti (tai sitten tuo rahoitus juttu). Koska muuten alkaa noita peruutuksia tulemaan.

Nyt nämä uusimmat toimitukset on varmaan pienellä lainakorolla, mutta uuteen tilauksen todellinen vuosikorko 4,89% tuolla Teslan sivuilla.
Luulisi että peruutuksia tulee lisää jos hinta olisi vanhaa tilausta edullisempi ja JOS autoja löytyy suoraan inventaarista.
 
Huomasin Facebookin puolella mainoksen, mutta nopeasti menivät, kun en itse autoja nähnyt. Nuo oli niitä perusmalleja. Ilmeisesti kauppa käy sopivaan hintaan :D

"Keille kelpaa Model 3, niin Teslan sivuilla olisi kaksi uutta kappaletta 3000€ alennuksella nopeella toimituksella. Edit. Näköjään menivät vartissa."
 
Luulisi että peruutuksia tulee lisää jos hinta olisi vanhaa tilausta edullisempi ja JOS autoja löytyy suoraan inventaarista.
Muistaakseni Tesla kyllä päivittäisi uuden hinnan, jos hinta laskee. Toki jos on jo peruutusaika mennyt ohi, niin se on voi voi.

Noista ei aina tiedä missä auto on. Se voi olla Euroopassakin.
Jep. Jos on monen maan sivuilla, niin ymmärtääkin paremmin, että ale autot menee nopeasti.

Joulukuussa viimeksi oli alepäiviä Teslalla ja superlatausta taisi saada myös vähän kaupanpäällisiksi, jos otti auton toimituksen 2022 puolelle joulukuuksi.
 
Koiralle on penkinsuoja. Koira painaa 30kg, niin herjailee, että takana ei ole turvavyö kytketty. Täytyy siis varmaan laittaa koira vöihin kiinni, tai sitten vaan laittaa turvavyö paikalleen. Ei ole aiemmissa autoissa ollut takapenkillä tuollaista tunnistinta. Samoin jos unohtaa kuskin vyön, niin auto ei lähde liikkeelle.

Itselläni on aina ollut turvavyö kiinni kyllä koiralla, menee hyvin valjaisiin (tai turvavaljaisiin). Mutta siis, kyllä auto ainakin mulla liikkeelle lähtee vaikka vyö ei olisi kiinni? Piipittelee kyllä, mutta esim. pihalla olen sitä siirrellyt ilman vyötä kun olen auraillut lumia / siirtänyt sen pestäväksi.

Teslan omat kumimatot maksaisi 220€, niin tilasin Vempele nimisestä paikasta 69€ kumimatot. Hintaisenseen ihan laadukkailta vaikuttaa. Autohan tulee niiden kangasmattojen kanssa. Nyt ehdin vaihtaa vain kuskin maton, joka asettuikin hyvin paikalleen, eli ihan hyvin muotoillut pitäisi olla.

Teslalla oli ainakin ennen kahdet erilaiset kumimatot. Toiset kovat (ja enemmän "reunustetut") ja toiset sellaiset pehmeät. Näköjään jälkimmäistä ei enää saa, sääli. Olivat noi jälkimmäiset kalliit, mutta ovat mielestäni nätimmät ja mukavat käytössä (eivät tosin suojaa lepuutusjalkaa).

Tuon tilauksen tein siksi kosta yksi neljästä kuraläpästä oli tipahtanut. Oikea etu puuttuu. Kuraläpän kiinnitys täytyy miettiä, että pysyisi jatkossa paikallan.

Mä en saanut noita Vempeleen läppiä (eteen) kiinni sitten millään. En tiedä oliko ruuvinrei'ssä likaa vai mitä lie, mutta eivät kiristyneet niillä mukana tulleilla ruuveilla. Alkuperäiset taas halkesivat.
 
Mä en saanut noita Vempeleen läppiä (eteen) kiinni sitten millään. En tiedä oliko ruuvinrei'ssä likaa vai mitä lie, mutta eivät kiristyneet niillä mukana tulleilla ruuveilla. Alkuperäiset taas halkesivat.
Vempeleen läpissä lukee ainakin selkeästi, että mikä läppä kuuluisi tiettyyn kohtaan. Ajatus laittaa se oikea etu läppä jotenkin paikalleen, kun tulee plussakelit. Nyt on niin jäässä, että ei ole oikein ideaa yrittää. -13 astetta. Täytyy joku patentti kehitellä, että pysyisi kiinni.

Saattaa olla että sisälokasuojan yksi ruuvinreikä olisi isontunut ja läppä olisi sitten tippunut pois.


Täytyy joskus kokeilla ajaa ilman turvavyötä. Ehkä oli vaan joku käyttäjävirhe. Mutta samapahan sen vyön on laittaa hetikin, niin ei unohdu.
 
Model 3 huollosta. Ilmeisesti 3 huoltopistettä löytyy. Täältä olisi 203km Lempäälään ja ajallisesti 2h 22min.

Takuuta olisi noin 2 vuotta (Model 3 Performance). En nyt mitään muuta huollettavaa keksi, mutta molemmissa ajovaloissa on vähän huurua. Saa nähdä olisiko takuu asia. Sovelluksesta pystyy varata huoltoajan, mutta jotenkin muuten olisi hyvä varmistaa, että onko turha lähteä sinne asti. Täytyisi olla myös vapaapäivä, että sinne pääsisi. Toinen takavalo on vaihdettu aiemmin takuuseen edellisen omistajan aikana.

Esim tuulilasin vaihto luultavasti onnistuu sitten jossain muuallakin. Jos vaihdolle tulee joskus tarvetta. Vakuutuksessa pitäisi olla 200€ omavastuu tuulilasille.


Nyt kävin kurkkimassa autokatoksessa ja oikeastaan aika pahoilta näytti nuo etu-umpiot. Ei ihmekään että lähivalot on surkeat valoteholtaan. minusta kaukovalot oli ihan ok. Täytyisi varmaan liittää nuo kuvat huoltopyyntöön ja varailla joku sopiva ajankohta lähimpänä olevaan huoltoon.

IMG_20230107_113156.jpg
IMG_20230107_113150.jpg


Model 3 8/2020, 62tkm. Alkuperäiset etu-umpiot. Pinnaltaan ei ole jäässä, vaan vesi on umpion sisällä.

Huoltopyyntöön voisi laittaa samalla jotain muutakin, mutta eipä tuossa muita vikoja onneksi ole :thumbsup: Lämpöpumppukaan ei voi nyt pakkasilla mennä rikki, koska tuossa ei ole lämpöpumppua. Taas jotain pari rikkoontumista ollut lämmityksen puolelta, kun Facebookista katsoin. Toki se kaikkein suurin osa lämpöpumpuista toimii. Pakkaset vaan koettelee enempi.

Edit:

Nyt muistin/huomasin tuon myös. Mutta en tiedä onko Teslalla vielä varaosia?

Screenshot_2023-01-07-11-51-36-464_com.teslamotors.tesla.jpg
 
Laita tiketti sisään kuvineen ja laita maininta että onnistuuko rangerilta työt. Niin tulee paikan päälle. Jos joku maksaa niin saat etukäteen kustannusarvion.
 
Laita tiketti sisään kuvineen ja laita maininta että onnistuuko rangerilta työt. Niin tulee paikan päälle. Jos joku maksaa niin saat etukäteen kustannusarvion.
Jep. Kuvat laitoin myös menemään. Unohdin tietysti kirjoittaa tuon Ranger jutun. Muokkaus tässä vaiheessa antaa jotain erroria, eli täytyy sanoa sitten jos/kun ottavat yhteyttä.

Toivotaan että kustannuksia ei tulisi. Paitsi toki aikaa vie, jos lähden sinne kauemmaksi huoltoon ajelemaan.
 
Jep. Kuvat laitoin myös menemään. Unohdin tietysti kirjoittaa tuon Ranger jutun. Muokkaus tässä vaiheessa antaa jotain erroria, eli täytyy sanoa sitten jos/kun ottavat yhteyttä.

Toivotaan että kustannuksia ei tulisi. Paitsi toki aikaa vie, jos lähden sinne kauemmaksi huoltoon ajelemaan.
Error on aika normaalia. Voi toimia vaikka huomenna ongelmitta. Ne serverit ei aina toimi tai siis useasti.
 
Onko täällä monella Model S matka-ajossa? 90D ilmaisilla supereilla kiikarissa (ehkä myös 75D jos ei muuta löydy)

Kotona en välttämättä saisi ladattua ollenkaan tai sitten saan vuokrapaikalle omalla kustannuksella asennuttaa satmaticin boxin ja ehkä 16A lataus siitä ja sähköstä kulutuksen mukaan maksu taloyhtiölle. (Varmaan onnistuu tämä)

Ajan lähinnä pitkiä matkoja ympäri suomea ja superit kyllä osuisivat kivasti matkalle. Yleensä siis ajo päivässä joku 300-600km.

Nyt on diesel auto, mutta fieseliin uppoaa joku 4k€/vuosi ainakin. Superilla lataaminenkin maksaisi joku lähes 50c/kWh, joten ilmaisilla latauksilla säästäisi potentiaalisesti tuhansia euroja vuodessa.

Mutta kuinka tämä käytännössä toimii, onko superit ruuhkaisia, joutuuko jonottamaan? Kuinka nopeasti tommonen 90D latautuu oikeasti? Ja mikä on esim kovalla pakkasella realistinen range?
 
Superilla lataaminenkin maksaisi joku lähes 50c/kWh, joten ilmaisilla latauksilla säästäisi potentiaalisesti tuhansia euroja vuodessa.

Eiköhän vertailuhintana kannata käyttää noiden kohdalla ABC/K-Latauksen hintoja mielummin, eli onko se nyt 0,31c/kWh (ABC:llä riippuu vähän paikasta, osassa on jopa alempi).
 
Eiköhän vertailuhintana kannata käyttää noiden kohdalla ABC/K-Latauksen hintoja mielummin, eli onko se nyt 0,31c/kWh (ABC:llä riippuu vähän paikasta, osassa on jopa alempi).
Jos menisi 20kWh/100km niin 40000 km ajolla menisi 8000kWh/vuosi sähköä ja 0,3c/kWh hinnalla sekin tekisi jo 2400€, eli tuon säästäisi vuodessa jos saisin kaiken ladattua supereilla tai töissä jossa myös ilmainen lataus.

Tietysti hankala sanoa mitä sähkö maksaa jatkossa.

Minulla ongelmana että lähes kaikki lataus tapahtuisi pikalatureilla ja todella vähän kotona.
 
Tietäisikö muuten Tege, tai joku muu, että jos kytken auton lämmityksen päälle ja latausjohto on kiinni, mutta ei lataa (latausraja olisi esim tuo 50%). Niin ottaako auto virtaa tuosta latausjohdosta tai lämmittääkö johdon kautta esim akkua? Vai onko ihan sama, että latausjohto olisi irti?

Täytyisi varmaan ostaa mielenkiinnosta energiankulutusmittari, josta tuokin aika helposti selviäisi.

IMG_20230107_170159.jpg

Ajatus olisi, että laitan auton lataamaan vasta sitten, kun varaus olisi vaikkapa 50% ja siitä 80% asti. Kun pikku ajojen jälkeen jälkeen voi olla vielä tuo 70% akkua ja turha ladata ja lämmittää akkua 10% takia. Paitsi että 80% näyttäisi olevan nyt pakkasella 78%, eli 8% olisi kulunut oikeasti.


Esim edelliseen sähköautoon Nissan Leaf 2022 40kWh ihan eri peli tuon Model 3 Performance, kun akku on niin "julman" iso. Nissanilla kun toimintamatka oli talvella aika niukka, vaikka ilp siinä olikin.

Error on aika normaalia. Voi toimia vaikka huomenna ongelmitta. Ne serverit ei aina toimi tai siis useasti.
Jep. Tuo sovellus onneksi toimii erittäin hyvin ja on monipuolinen. Samoin tuo Teslan tabletti (näyttö) on oikein hyvä. Sekä ratin rullat. Saisivat muut valmistajat ottaa mallia. Onhan autossa tietysty jonkun verran opettelua, mutta ei nyt mitään mahdottomia.

Saa nähdä miten tuo takuu juttu sitten edistyy joskus. Ranger olisi näppärä ja ei tarvitsisi odottaa lomapäiviä. Sekä se, että olisi paras, että hyväksytään takuun piikkiin.
 
Tietäisikö muuten Tege, tai joku muu, että jos kytken auton lämmityksen päälle ja latausjohto on kiinni, mutta ei lataa (latausraja olisi esim tuo 50%). Niin ottaako auto virtaa tuosta latausjohdosta tai lämmittääkö johdon kautta esim akkua? Vai onko ihan sama, että latausjohto olisi irti?
Kyllä se aloittaa ottamaan seinästä virtaa kun laitat lämpiämään. Vaikka akku on 100% ladattu, niin seinälaturi aloittaa tuuppaamaan autoon virtaa kun lämmityksen laittaa päälle.
 
Joo se ottaa mitä pystyy seinästä, loput sitten akusta. Tänään scan my teslan mukaan akun ollessa -13 astetta, akusta otettiin n. 12kW kun lämmittelin autoa sen oltua viikon pihalla. Latauspiuhan olin jo irrottanut tuossa vaiheessa, mutta eipä sieltä 8A teholla kovin merkittävästi jerkkua tulekaan. Lämmitys high-teholla kun täppäsin aplikaatiosta Defrost car päälle. Varmaankin to akun lämmitys ottaa hieman ylimääräistä. Tehot oli kateissa kunnes se hiutaleen kuva katosi näytöltä, en tullut tarkistaneeksi paljonko tehoraja oli, eri tabilla scan my teslassa eikä ole saanut aikaseksi customoida tuota näkymää
 
Model 3 huollosta. Ilmeisesti 3 huoltopistettä löytyy. Täältä olisi 203km Lempäälään ja ajallisesti 2h 22min.

Takuuta olisi noin 2 vuotta (Model 3 Performance). En nyt mitään muuta huollettavaa keksi, mutta molemmissa ajovaloissa on vähän huurua. Saa nähdä olisiko takuu asia. Sovelluksesta pystyy varata huoltoajan, mutta jotenkin muuten olisi hyvä varmistaa, että onko turha lähteä sinne asti. Täytyisi olla myös vapaapäivä, että sinne pääsisi. Toinen takavalo on vaihdettu aiemmin takuuseen edellisen omistajan aikana.

Esim tuulilasin vaihto luultavasti onnistuu sitten jossain muuallakin. Jos vaihdolle tulee joskus tarvetta. Vakuutuksessa pitäisi olla 200€ omavastuu tuulilasille.


Nyt kävin kurkkimassa autokatoksessa ja oikeastaan aika pahoilta näytti nuo etu-umpiot. Ei ihmekään että lähivalot on surkeat valoteholtaan. minusta kaukovalot oli ihan ok. Täytyisi varmaan liittää nuo kuvat huoltopyyntöön ja varailla joku sopiva ajankohta lähimpänä olevaan huoltoon.

IMG_20230107_113156.jpg
IMG_20230107_113150.jpg


Model 3 8/2020, 62tkm. Alkuperäiset etu-umpiot. Pinnaltaan ei ole jäässä, vaan vesi on umpion sisällä.

Huoltopyyntöön voisi laittaa samalla jotain muutakin, mutta eipä tuossa muita vikoja onneksi ole :thumbsup: Lämpöpumppukaan ei voi nyt pakkasilla mennä rikki, koska tuossa ei ole lämpöpumppua. Taas jotain pari rikkoontumista ollut lämmityksen puolelta, kun Facebookista katsoin. Toki se kaikkein suurin osa lämpöpumpuista toimii. Pakkaset vaan koettelee enempi.

Edit:

Nyt muistin/huomasin tuon myös. Mutta en tiedä onko Teslalla vielä varaosia?

Noista lampuista ne joskus ehdottaa että pariksi tunniksi lämmitettyyn halliin pitkät päällä. Tuo kikka auttaa aina pariksi kuukaudeksi ja sitten huurtuu uudestaan, mutta kannattaa kokeilla, itse olen siis tämän joskus toteuttanut ja toimii kyllä aina hetkeksi.
 
Noista lampuista ne joskus ehdottaa että pariksi tunniksi lämmitettyyn halliin pitkät päällä. Tuo kikka auttaa aina pariksi kuukaudeksi ja sitten huurtuu uudestaan, mutta kannattaa kokeilla, itse olen siis tämän joskus toteuttanut ja toimii kyllä aina hetkeksi.
Jep. Täytyisi viedä varmaan tutun halliin ja lämmittää se halli hyvin. Joku kikka varmaan olisi, miten valot saa jäämään 2 tunniksi päälle?

Onhan noilla lampuilla jo 62tkm ajettu, että toisaalta takuuseen olisi hyvä saada, kun 80tkm jälkeen täytyy ainakin itse maksaa.

Juuri jonkun suomalaisen videon katsoin, jossa noin 100tkm ajettuun Model 3:een oli vaihdettu kaikki neljä umpiota takuuseen. Toisaalta mitään muita takuukorjauksia ei sitten ollutkaan. Tässä omassa siis toinen taka umpio on täysin kunnossa ja vaihtamatta. Eli jotain laatupoikkeamaa niissä kai on, että vesi pääsee vuotamaan umpion sisään ja jäätyy sinne. En kyllä ole niitä taka umpioita edes katsonut, mutta uskoisin niiden olevan ihan ok.

Etu umpiothan katsotaan siinä 4 vuoden katsastuksessa ja vaihtoonhan ne viimeistään silloin menee, kun valoteho on nytkin jo surkea lyhyissä valoissa.
 
Jep. Täytyisi viedä varmaan tutun halliin ja lämmittää se halli hyvin. Joku kikka varmaan olisi, miten valot saa jäämään 2 tunniksi päälle?

Onhan noilla lampuilla jo 62tkm ajettu, että toisaalta takuuseen olisi hyvä saada, kun 80tkm jälkeen täytyy ainakin itse maksaa.

Juuri jonkun suomalaisen videon katsoin, jossa noin 100tkm ajettuun Model 3:een oli vaihdettu kaikki neljä umpiota takuuseen. Toisaalta mitään muita takuukorjauksia ei sitten ollutkaan. Tässä omassa siis toinen taka umpio on täysin kunnossa ja vaihtamatta. Eli jotain laatupoikkeamaa niissä kai on, että vesi pääsee vuotamaan umpion sisään ja jäätyy sinne. En kyllä ole niitä taka umpioita edes katsonut, mutta uskoisin niiden olevan ihan ok.

Etu umpiothan katsotaan siinä 4 vuoden katsastuksessa ja vaihtoonhan ne viimeistään silloin menee, kun valoteho on nytkin jo surkea lyhyissä valoissa.
Ihan johonkin prisman parkkihalliin jätin ja taisin autossa istuskella valot päällä :D Mutta joo ehdottomasti kannattaa takuuseen pyytää, ei siinä mitään häviä. Katsele mitä ne vastaa.
 
Elonilta taas uusia aikatauluja FSD V11 suhteen, eli parin viikon päästä V11.3 laajempi jakelu. Näihin aikatauluihin tosin kannattaa aina suhtautua varauksella, ovat melkein aina pielessä.

 
Menee takuuseen jos vesi lilluu umpion sisällä. Muuten ei. Itselläkin oli samanlaiset kuurankukat umpioiden sisällä, mutta pitkiä valoja päällä pitämällä kosteus haihtui pois. Näiden ei ole tarkoituskaan olla täysin ilmatiiviitä suljettuja järjestelmiä.
Jep. Tuota vähän pelkään, että ei ole takuuasia. Toki taluuseen yritän, kun ihan selvä vika (minusta).

Saakohan pitkiä valoja ja autoa pidettyä parkissa ilman kuskia sen 2 tuntia jotenkin?

Koeajolla ollessa oli jo pimeää ja toisaalta katuvalot, että tuota varsinkin lyhyiden valojen aika surkeaa valotehoa ei huomannut. Pitkät ihan ok. Epäilen että johtuu jäästä/kosteudesta umpion sisällä.

Ihan johonkin prisman parkkihalliin jätin ja taisin autossa istuskella valot päällä :D Mutta joo ehdottomasti kannattaa takuuseen pyytää, ei siinä mitään häviä. Katsele mitä ne vastaa.
Jep. Ei maksa mitään yrittää takuuseen.

Joku kikka olisi tuohon, että saisi valot jäämään päälle, niin olisi helppo :D
 
2020 kolmosessa on huonot lähivalot jo muutenkin

1673163128009.png
Ilmeisesti ref 17.5 ja ref 25 vaihtoehdot. Vai onko toinen uudet ja toinen käytetyt, en tiedä.

Valotehossa on kyllä tosi suuri ero pitkiin valoihin, jotka molemmat ok.

Itse ajan valaustuilla teillä lähes aina, mutta kun hain auton 4 tunnin ajomatkan päästä pimeällä, niin surkeat lyhyet kyllä huomasi. Muuten turvallinen auto pilattu valoilla :D 2021 on sitten eri lamput jo.
 
Täytyy sanoa, että ei ole tullut vastaan autoa jossa olisi järkeä säätää niitä ylöspäin. Tuloksena kun on lähes yksinomaan vastaantulijan sokaisu (tai häiritseminen tietty lähinnä jos valoteho huono) . Alaspäin säätäminen on sentään ihan järkevä ja tarpeellinenkin toimenpide ja sen takia siihen on omassakin rulla olemassa.

Tietty jos ne on virheellisesti suunnattu niin toki ne korjata pitää.
 
Kannattaa kokeilla säätää niitä lähivaloja ylemmäs. Valoteho paranee merkittävästi kun ei osoita suoraan eteen.
Kyllä korkeus tuntuu olevan molemmissa umpioissa aivan oikea. Ja se että pitkät valot on oikeastaan oikein hyvät. Siitä vaan tulee tuo ero, että lyhyet vaikuttaa entistäkin huonommilta.

Mulla oli edellisessä vanhemmassa 2018 ja 38tkm ajetussa Renault Cliossa +200% polttimot, eli aavistuksen kirkkaammat, kuin ne vakiot. Mutta Model 3 ei oikein mitään ole tehtävissä/korjattavissa. Se vesi/jää nyt ainut mahdollinen vika.

Täytyy sanoa, että ei ole tullut vastaan autoa jossa olisi järkeä säätää niitä ylöspäin. Tuloksena kun on lähes yksinomaan vastaantulijan sokaisu (tai häiritseminen tietty lähinnä jos valoteho huono) . Alaspäin säätäminen on sentään ihan järkevä ja tarpeellinenkin toimenpide ja sen takia siihen on omassakin rulla olemassa.

Tietty jos ne on virheellisesti suunnattu niin toki ne korjata pitää.
Itse en ole vielä säätöön koskenut, mutta täytyy toki vielä tarkistaa. Muistaakseni olisi jo yläasennossa.
 
Nonin Tessu ei olekkaan sitten viimetalven lämmitysongelmien jälkeen oireillutkaan, mutta nyt sitten taas. Elen tosiaan auto toimi pakkasesta huolimatta ongelmitta, nyt sitten heti lähtiessä heitti ruudulle ilmoitusta että voimansiirto huollettava ja rajoittaa koko ajan max nopeutta. Tuo nopeusrajoitus vaihtelee, parksita lähtiessä on 95, putoaa jonnekin 84 ja vähän ajan jälkeen jonnekin 73 tienoille. Eli ei oikein motarille viitti lähtä tientukoksi, eikö tuo ole jo vähän kiellettyäkin... :).
Vikakoodi siis DIR_a149 ja guugle kertoi että olisi moottorin öljympupussa vikaa ja lämpötilojen noustessa max nopeutta rajotetaan enemmän. En tiedä onko etu- vai takamoottori. Saas nähdä millanen operaatio tuon korjaus, nimittäin jos pitää jonnekin Lempäälään lähtä tuolla kittuuttamaan niin ai että...
Oli kyllä kieltämättä mielenkiintoinen keikka Verkkokauppaan toisen akuutin hajoamiskeissin takia (näyttis) :). Alkuun mietin että uskaltaako lähteä mutta sitten vähän YOLO meiningillä että vasta kerranhan tämän auton takia on tarvinnut Teslan roadsideen soittaa, katotaan mitä tapahtuu :p
Edit: kuvei
IMG_20230108_133652.jpgIMG_20230108_133708.jpg
 
Nonin Tessu ei olekkaan sitten viimetalven lämmitysongelmien jälkeen oireillutkaan, mutta nyt sitten taas. Elen tosiaan auto toimi pakkasesta huolimatta ongelmitta, nyt sitten heti lähtiessä heitti ruudulle ilmoitusta että voimansiirto huollettava ja rajoittaa koko ajan max nopeutta. Tuo nopeusrajoitus vaihtelee, parksita lähtiessä on 95, putoaa jonnekin 84 ja vähän ajan jälkeen jonnekin 73 tienoille. Eli ei oikein motarille viitti lähtä tientukoksi, eikö tuo ole jo vähän kiellettyäkin... :).
Vikakoodi siis DIR_a149 ja guugle kertoi että olisi moottorin öljympupussa vikaa ja lämpötilojen noustessa max nopeutta rajotetaan enemmän. En tiedä onko etu- vai takamoottori. Saas nähdä millanen operaatio tuon korjaus, nimittäin jos pitää jonnekin Lempäälään lähtä tuolla kittuuttamaan niin ai että...
Oli kyllä kieltämättä mielenkiintoinen keikka Verkkokauppaan toisen akuutin hajoamiskeissin takia (näyttis) :). Alkuun mietin että uskaltaako lähteä mutta sitten vähän YOLO meiningillä että vasta kerranhan tämän auton takia on tarvinnut Teslan roadsideen soittaa, katotaan mitä tapahtuu :p
Edit: kuvei
IMG_20230108_133652.jpgIMG_20230108_133708.jpg
Saako tuota auton väriä jotenkin muutettua? :)

Minkä ikäinen auto? LR vai P? Onko perustakuu vielä voimassa? Moottoreiden ja akun takuu luultavasti ainakin voimassa?

Kai se on johonkin huoltoon kuskattava, tai hakevat "hinausautolla" pois.

Kuulostaa sellaiselta vialta, että ei ehkä kannattaisi ajaa. Eikä vika häviäisi itsestään.

Edit: vanteet taitaa olla LR malliset.
 
Saako tuota auton väriä jotenkin muutettua? :)

Minkä ikäinen auto? LR vai P? Onko perustakuu vielä voimassa? Moottoreiden ja akun takuu luultavasti ainakin voimassa?

Kai se on johonkin huoltoon kuskattava, tai hakevat "hinausautolla" pois.

Kuulostaa sellaiselta vialta, että ei ehkä kannattaisi ajaa. Eikä vika häviäisi itsestään.

Joo auto ei tosiaan ole tuon värinen :). Väriä voi muokata, olikohan siellä missä on auton tiedot.
-21 LR, ajettu 28000 suunnilleen. 12/20 käyttöönotettu eli alkupään refresh, tuotu Saksasta, ostin autolle.com. Takuut joo voimassa niin ei pitäs olla muuta kuin ylimäärästä vaivaa...
Kävin kokeeksi parkkihallissa sulattelemassa, aattelin että oisko joku paikka jäätynyt. Ei vaikutusta. Ja googlailun perusteella kun tuo vikainfo tulee niin siellä oikeasti on vikaa, ei katoa itsekseen.
 
Siellä auton Toyboxissa on sovellus, jolla voi auton värin vaihtaa. Väri päivittyy sieltä myös kännykkäappiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 089
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom