Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä


Tesla valmisti kuluneena vuonna noin 1,3 miljoonaa autoa...

- huolimatta koronasta
- huolimatta siru/osien saatavuusongelmista
- huolimatta sodasta, energiakriisistä ja sen aikaansaamasta inflaatiosta ja korkojen noususta.


Hyvin on kyllä mennyt!

Silti vieläkin parempaa on odotettu, kun osake on -10% laskussa. Mutta ei mahda mitään :) Olihan se huikeissa kuplahinnoissa, niin nyt varmaan normaalimpi arvo.
 
Myymättömien teslojen varastotilanne näyttää pahalta
Fljj7kgacAE7jfr.png
 
Myymättömien teslojen varastotilanne näyttää pahalta
Fljj7kgacAE7jfr.png
On kyllä raketoinut. Jossain taisi olla juttua, että porukka odottaisi uudistettua Model 3 autoa, eikä kauppa käy siksi. Jotain huhua, että uudistettu pitäisi tulla pian?

Ongelmallista kyllä, kun korot on nousussa, sähkö kallistunut. Tesla nostanut hintoja liikaa, eikä kauppa käy enää vanhaan malliin?

Jos ajattelee omalta kohdalta, niin en itsekään ostaisi uutta autoa, kun hintoja on nostettu urakalla.

Se vielä toki, että useat maat on nyt lopettaneet sähköautojen hankintatuet. Eli ostaja ei enää osta, koska se ei ole enää järkevää?
 
Teslalla on haasteita monessa paikassa. Kiinassa on kova kilpailu ja omat kommervenkit. Euroopassa taas sota, energiakriisi ja epävarma taloudellinen tilanne. Jenkeissä taas menee varmaan ihan ok vaikka kilpailu on koventunut myös.
 
Paljonko se alkuperäinen hinta oli Model 3:selle kun aikanaan Suomeen saapui, ja miten hinnat ovat vuosien aikana kehittyneet? Auton osto on ollut itselle jo useamman kuukauden ajankohtainen ja kaikenlaisia malleja ja käyttövoimia on tullut pyöriteltyä. Nyt ehkä olisin kuitenkin päätymässä Teslaan. Käytettyjen hinnat alkavat olla nyt varsin asiallisissa lukemissa mutta samalla pohdituttaa tämä spekulaatio että laskeeko Tesla ykskaks hintoja jotta saa taas autot vetämään? Sapettaa ainakin omaa luonnetta jos nyt ostaa käytetyn hintaan 44k€, ja kuukauden päästä saisi uuden hintaan 47k€.
 
On kyllä raketoinut. Jossain taisi olla juttua, että porukka odottaisi uudistettua Model 3 autoa, eikä kauppa käy siksi. Jotain huhua, että uudistettu pitäisi tulla pian?

Ongelmallista kyllä, kun korot on nousussa, sähkö kallistunut. Tesla nostanut hintoja liikaa, eikä kauppa käy enää vanhaan malliin?

Jos ajattelee omalta kohdalta, niin en itsekään ostaisi uutta autoa, kun hintoja on nostettu urakalla.

Se vielä toki, että useat maat on nyt lopettaneet sähköautojen hankintatuet. Eli ostaja ei enää osta, koska se ei ole enää järkevää?
Siinä alkuperäisessä Reutersin uutisessa uudesta "Highland" Model 3 puhuttiin tämän vuoden Q3 julkaisusta, mutta sekin on varmaan vaan joku Teslan sisäinen tavoite tai mikälie mistä vuotanut. Joka tapauksessa Teslalla on kyllä ollut tapana myös myöhästyä omista aikataulutavoitteista, että varmaan joutuu hetken vielä odottelemaan. Ellei nyt laskevat myynnit sitten taas kiritä tavoitetta. Sitten on toki ollut huhua uudesta tutkasta, sitä huhuiltiin jo nyt talveksi mutta saas nähdä.
 
Paljonko se alkuperäinen hinta oli Model 3:selle kun aikanaan Suomeen saapui, ja miten hinnat ovat vuosien aikana kehittyneet? Auton osto on ollut itselle jo useamman kuukauden ajankohtainen ja kaikenlaisia malleja ja käyttövoimia on tullut pyöriteltyä. Nyt ehkä olisin kuitenkin päätymässä Teslaan. Käytettyjen hinnat alkavat olla nyt varsin asiallisissa lukemissa mutta samalla pohdituttaa tämä spekulaatio että laskeeko Tesla ykskaks hintoja jotta saa taas autot vetämään? Sapettaa ainakin omaa luonnetta jos nyt ostaa käytetyn hintaan 44k€, ja kuukauden päästä saisi uuden hintaan 47k€.
Alkuperäistä 2019 hintaa en muista, mutta oma 30.9.2021 uutena rekisteröity SR+ maksoi hankintatuen jälkeen 47,149.86. Sama hinta oli vielä jonkun reilun kuukauden, kunnes marraskuussa hinta nousi.
Screenshot 2023-01-03 220407.png
 
Paljonko se alkuperäinen hinta oli Model 3:selle kun aikanaan Suomeen saapui, ja miten hinnat ovat vuosien aikana kehittyneet? Auton osto on ollut itselle jo useamman kuukauden ajankohtainen ja kaikenlaisia malleja ja käyttövoimia on tullut pyöriteltyä. Nyt ehkä olisin kuitenkin päätymässä Teslaan. Käytettyjen hinnat alkavat olla nyt varsin asiallisissa lukemissa mutta samalla pohdituttaa tämä spekulaatio että laskeeko Tesla ykskaks hintoja jotta saa taas autot vetämään? Sapettaa ainakin omaa luonnetta jos nyt ostaa käytetyn hintaan 44k€, ja kuukauden päästä saisi uuden hintaan 47k€.
Itse ostin model Y reipas kuukausi sitten uutena ja olen nauttinut kyydistä. Eihän toki uuden auton ostoa voi muutenkaan taloudellisesti järkeväksi kutsua. Mutta säästöä vs vanha polttis kertyy huimaa vauhtia. Elämän laatuhan tässä vanhasta Toyotasta siirtyessä parani pitkän matkaa. Tehokas neliveto lähtee liikkeelle hieman eri tavalla. Enkä voinut edes kuvitella miten paljon helpompaa on tankata auto kotona kuin huoltoasemalla.

Ei sitä osakkeissakaan pysty pohjalta ostamaan, usein hinta on seuraavana päivänä huonompi toiselle ja parempi toiselle.

Ostohousut jalkaan ja renkaita potkimaan!
 
Paljonko se alkuperäinen hinta oli Model 3:selle kun aikanaan Suomeen saapui, ja miten hinnat ovat vuosien aikana kehittyneet? Auton osto on ollut itselle jo useamman kuukauden ajankohtainen ja kaikenlaisia malleja ja käyttövoimia on tullut pyöriteltyä. Nyt ehkä olisin kuitenkin päätymässä Teslaan. Käytettyjen hinnat alkavat olla nyt varsin asiallisissa lukemissa mutta samalla pohdituttaa tämä spekulaatio että laskeeko Tesla ykskaks hintoja jotta saa taas autot vetämään? Sapettaa ainakin omaa luonnetta jos nyt ostaa käytetyn hintaan 44k€, ja kuukauden päästä saisi uuden hintaan 47k€.

Halvimman karvalakin sai vielä 2022 keväällä 49900
 
Alkuperäistä 2019 hintaa en muista, mutta oma 30.9.2021 uutena rekisteröity SR+ maksoi hankintatuen jälkeen 47,149.86. Sama hinta oli vielä jonkun reilun kuukauden, kunnes marraskuussa hinta nousi.
Screenshot 2023-01-03 220407.png
Itsekin harmittelin, että ei tullut tuolloin ostettua. Hintaa tosiaan laski se, että sai 2000€ hankintatuen ja sähköauton autovero poistettiin kokonaan.

Nyt sitten vanhempi 8/2020 Performance ja tuostahan autovero on maksettu. Eli se ajoneuvovero tuossa on ilmeisesti aavistuksen pienempi, 185€ vuosi.
Itse ostin model Y reipas kuukausi sitten uutena ja olen nauttinut kyydistä. Eihän toki uuden auton ostoa voi muutenkaan taloudellisesti järkeväksi kutsua. Mutta säästöä vs vanha polttis kertyy huimaa vauhtia. Elämän laatuhan tässä vanhasta Toyotasta siirtyessä parani pitkän matkaa. Tehokas neliveto lähtee liikkeelle hieman eri tavalla. Enkä voinut edes kuvitella miten paljon helpompaa on tankata auto kotona kuin huoltoasemalla.

Ei sitä osakkeissakaan pysty pohjalta ostamaan, usein hinta on seuraavana päivänä huonompi toiselle ja parempi toiselle.

Ostohousut jalkaan ja renkaita potkimaan!
Model Y on hieno peli! Onko LR malli? Täytyy kyllä tutustua Y:hyn, mutta harmillisesti Performancea ei ole ainuttakaan missään lähellä.

Nyt ehkä olisin kuitenkin päätymässä Teslaan. Käytettyjen hinnat alkavat olla nyt varsin asiallisissa lukemissa mutta samalla pohdituttaa tämä spekulaatio että laskeeko Tesla ykskaks hintoja jotta saa taas autot vetämään? Sapettaa ainakin omaa luonnetta jos nyt ostaa käytetyn hintaan 44k€, ja kuukauden päästä saisi uuden hintaan 47k€.
Tesla on tainnut nostaa hintajo melko reilulla kädellä. Itse epäilen, että jos uusien hintoja lasketaan, niin ehkä ensin vain esim 1000€? Vaikka kate onkin hyvä, niin ei sitä hintaa kannattaisi liikaa laskea.

54 600€ maksaa nyt halvin Model 3 ja samalla halvin Tesla.

Nyt ostamalla käytetyn (vaikka Teslan) saisi ihan mukavan säästön. Toki Model Y on aika kallis myös myös käytettynä, mutta Model 3 hinnat varsinkin on ainakin mielestäni nyt melko edullisia jo. Oma 61tkm ajettu Performance talvirenkaiden kanssa on halventunut 29200. Oli siis minusta jo ihan perusteltavissa oleva ostos, kun toimiva auto kyseessä, sekä takuut voimassa. Perustakuu vielä vajaan 2 vuotta.
 
Nyt saisi vuonna 2022 käyttöön otettua Model Y Performancea jo ihan kohtuuhintaan, eli edullisin 9000 km ajettu kustantaa enää 66890 €. Uusi vastaava maksaa 7500 euroa enemmän.
 
Itsekin harmittelin, että ei tullut tuolloin ostettua. Hintaa tosiaan laski se, että sai 2000€ hankintatuen ja sähköauton autovero poistettiin kokonaan.

Nyt sitten vanhempi 8/2020 Performance ja tuostahan autovero on maksettu. Eli se ajoneuvovero tuossa on ilmeisesti aavistuksen pienempi, 185€ vuosi.

Model Y on hieno peli! Onko LR malli? Täytyy kyllä tutustua Y:hyn, mutta harmillisesti Performancea ei ole ainuttakaan missään lähellä.


Tesla on tainnut nostaa hintajo melko reilulla kädellä. Itse epäilen, että jos uusien hintoja lasketaan, niin ehkä ensin vain esim 1000€? Vaikka kate onkin hyvä, niin ei sitä hintaa kannattaisi liikaa laskea.

54 600€ maksaa nyt halvin Model 3 ja samalla halvin Tesla.

Nyt ostamalla käytetyn (vaikka Teslan) saisi ihan mukavan säästön. Toki Model Y on aika kallis myös myös käytettynä, mutta Model 3 hinnat varsinkin on ainakin mielestäni nyt melko edullisia jo. Oma 61tkm ajettu Performance talvirenkaiden kanssa on halventunut 29200. Oli siis minusta jo ihan perusteltavissa oleva ostos, kun toimiva auto kyseessä, sekä takuut voimassa. Perustakuu vielä vajaan 2 vuotta.
Joo LR valittiin suuremman rangen ja nelivedon takia. Ja Y valittiin jotta saadaan koirahäkki takalootaan, tilat on todella hyvät.
 
Nyt saisi vuonna 2022 käyttöön otettua Model Y Performancea jo ihan kohtuuhintaan, eli edullisin 9000 km ajettu kustantaa enää 66890 €. Uusi vastaava maksaa 7500 euroa enemmän.

No nyt on kohtuuhintainen auto!:thumbsup:

Jotenkin tulee sähköautobuumissa mieleen markka -> euro muunnos. Hinnat nousi mutta kukaan ei huomannut / välittänyt. Pari vuotta sitten kun auto maksoi alle 20 tonnia puhuttiin kohtuullisesta.
 
Paljonko se alkuperäinen hinta oli Model 3:selle kun aikanaan Suomeen saapui, ja miten hinnat ovat vuosien aikana kehittyneet? Auton osto on ollut itselle jo useamman kuukauden ajankohtainen ja kaikenlaisia malleja ja käyttövoimia on tullut pyöriteltyä. Nyt ehkä olisin kuitenkin päätymässä Teslaan. Käytettyjen hinnat alkavat olla nyt varsin asiallisissa lukemissa mutta samalla pohdituttaa tämä spekulaatio että laskeeko Tesla ykskaks hintoja jotta saa taas autot vetämään? Sapettaa ainakin omaa luonnetta jos nyt ostaa käytetyn hintaan 44k€, ja kuukauden päästä saisi uuden hintaan 47k€.
Uudistettua SR+ mallia saisi lähes samaan hintaan kuin vanhempiakin. Kumpaa mallia olet miettinyt SR+ vai LR? Tuossa SR+ sattui olemaan myös vetokoukku, jos sille on käyttöä. Itse kai halusin heti "parhaan" eli P. Jos pystyy sitten välttämään auton vaihtamisen myöhemmin :)

41 800€, SR+

42 800€, LR

46 400€, Performance

Nyt saisi vuonna 2022 käyttöön otettua Model Y Performancea jo ihan kohtuuhintaan, eli edullisin 9000 km ajettu kustantaa enää 66890 €. Uusi vastaava maksaa 7500 euroa enemmän.
Vielä vähän nihkeä alennus (ehkä), kumminkin "jo" vuoden vanha. Täytyypä selata tuo nettiauton tarjonta. Vuosi vasta vaihtunut, niin hinnat ei ehkä aivan heti laske.

Järkevämpi voisi olla 3 Performance (vanha), koska olisi merkittävästi (yli 20 000€) halvempi.
 
Onko missään listattuna kattavasti Teslan eri (vuosi)mallien varuste yms. eroja? Mikä tulee mistäkin tehtaalta jne.

Kovaa on ollut hintojen nousu myös VAG:n puolella. Mutta en toista MEB:ä ole ihan heti ostamassa, ID.3 tekniikkaa on pakattu vaan erilaisiin kuoriin ja tuloksena on lähinnä lähtökohtaa huonompi sähköauto.
 
Nyt saisi vuonna 2022 käyttöön otettua Model Y Performancea jo ihan kohtuuhintaan, eli edullisin 9000 km ajettu kustantaa enää 66890 €. Uusi vastaava maksaa 7500 euroa enemmän.
Ihan linjassa on hinta, kun vertaa LR malleihinkin, joita taitaa löytyä huimasti enemmän myynnissä. On vaan jopa tuo 6000€ paljon rahaa ja jos pitäisi noista valita, niin halvimpaan se kääntyisi. Täytyy vaan itse odotella Y mallien halventumista rauhassa ja varmaankin vuosia :D

Uudet. Hintaero 6400€.
Y LR 68000€
Y P 74400€

P 66900€

LR 60900€

Onko missään listattuna kattavasti Teslan eri (vuosi)mallien varuste yms. eroja? Mikä tulee mistäkin tehtaalta jne.

Kovaa on ollut hintojen nousu myös VAG:n puolella. Mutta en toista MEB:ä ole ihan heti ostamassa, ID.3 tekniikkaa on pakattu vaan erilaisiin kuoriin ja tuloksena on lähinnä lähtökohtaa huonompi sähköauto.
Mikä malli olisi kiikarissa?

model 3 refresh vs old - Google-haku
 
Teslalla on haasteita monessa paikassa. Kiinassa on kova kilpailu ja omat kommervenkit. Euroopassa taas sota, energiakriisi ja epävarma taloudellinen tilanne. Jenkeissä taas menee varmaan ihan ok vaikka kilpailu on koventunut myös.

Edelleen, kova kilpailu Kiinassa koskee myös muita autonvalmistajia noilla maailman suurimmilla automarkkinoilla. Teslallahan pyyhkii tuolla sinänsä hyvin, Model Y on kilpaillut joinain kuukausina eniten myydyn auton tittelistä tuolla vaikka se on hinnakas auto. Käsittääkseni esim. VW on menettänyt tuolla markkinoita runsaasti:


Samoin sota, energiakriisi ja epävarma taloustilanne vaikuttanevat ihan samalla lailla muihinkin autonvalmistajiin.

Yksi asia mikä kannattaa muistaa on se että Teslan toimitukset on vuonna 2022 kasvanut enemmän kuin esim VW Groupin sähköautomyynti, Q1 - Q3 2022 (45% vs 25%). Eli Tesla vetää koko ajan kaulaa isoihin kilpailijoihinsa nähden.

Amerikassa ainakin puheissa kilpailu on koventumassa, mutta Tesla ei ole viime aikoina juurikaan markkinoita menettänyt. Ja sen lisäksi GM:n ja Fordinkin tuotantoluvut ovat hyvin vaatimattomia vielä. Aikeita ja kovia puheita riittää, mutta kummankin sähkisten tuotantoluvut jäänevät kymppitonneihin vuodessa 2022, GM:n n 45.000 Boltia, ja Fordinkin alle sataan tuhanteen?
 
Edelleen, kova kilpailu Kiinassa koskee myös muita autonvalmistajia noilla maailman suurimmilla automarkkinoilla. Teslallahan pyyhkii tuolla sinänsä hyvin, Model Y on kilpaillut joinain kuukausina eniten myydyn auton tittelistä tuolla vaikka se on hinnakas auto. Käsittääkseni esim. VW on menettänyt tuolla markkinoita runsaasti:


Samoin sota, energiakriisi ja epävarma taloustilanne vaikuttanevat ihan samalla lailla muihinkin autonvalmistajiin.

Yksi asia mikä kannattaa muistaa on se että Teslan toimitukset on vuonna 2022 kasvanut enemmän kuin esim VW Groupin sähköautomyynti, Q1 - Q3 2022 (45% vs 25%). Eli Tesla vetää koko ajan kaulaa isoihin kilpailijoihinsa nähden.

Amerikassa ainakin puheissa kilpailu on koventumassa, mutta Tesla ei ole viime aikoina juurikaan markkinoita menettänyt. Ja sen lisäksi GM:n ja Fordinkin tuotantoluvut ovat hyvin vaatimattomia vielä. Aikeita ja kovia puheita riittää, mutta kummankin sähkisten tuotantoluvut jäänevät kymppitonneihin vuodessa 2022, GM:n n 45.000 Boltia, ja Fordinkin alle sataan tuhanteen?
Niin no, kuluttajan etu on että kilpailu on mahdollisimman tasaista. Pääasia että tulisi sähköautoja uusiin autoluokkiin.
Kuinkahan pitkällä GM olisi jos EV1 olisi saanut jatkaa? Kuluttajat tykkäsivät siitä todella paljon ketkä sen saivat aikoinaan vuokralle. Vaikka se oli erikoisen näköinen. Ja varsinkin GM:n tuotteena todella edistyksellinen mm. lämpöpumppu lämmönhallintaan ensimmäisenä sähköautona.
Lyijyakutkin, mitkä oli vähän ongelma, olisi saaneet väistyä muutamassa vuodessa.
Mutta ei niin ei.
 
Edelleen, kova kilpailu Kiinassa koskee myös muita autonvalmistajia noilla maailman suurimmilla automarkkinoilla. Teslallahan pyyhkii tuolla sinänsä hyvin, Model Y on kilpaillut joinain kuukausina eniten myydyn auton tittelistä tuolla vaikka se on hinnakas auto. Käsittääkseni esim. VW on menettänyt tuolla markkinoita runsaasti:


Samoin sota, energiakriisi ja epävarma taloustilanne vaikuttanevat ihan samalla lailla muihinkin autonvalmistajiin.

Yksi asia mikä kannattaa muistaa on se että Teslan toimitukset on vuonna 2022 kasvanut enemmän kuin esim VW Groupin sähköautomyynti, Q1 - Q3 2022 (45% vs 25%). Eli Tesla vetää koko ajan kaulaa isoihin kilpailijoihinsa nähden.

Amerikassa ainakin puheissa kilpailu on koventumassa, mutta Tesla ei ole viime aikoina juurikaan markkinoita menettänyt. Ja sen lisäksi GM:n ja Fordinkin tuotantoluvut ovat hyvin vaatimattomia vielä. Aikeita ja kovia puheita riittää, mutta kummankin sähkisten tuotantoluvut jäänevät kymppitonneihin vuodessa 2022, GM:n n 45.000 Boltia, ja Fordinkin alle sataan tuhanteen?
Lähinnä vastasin siihen miksi osakekurssi laskee.
 
Jäi laittamatta että Model Y. Kolmonen miellyttää muuten, mutta Y sopii tilojensa puolesta paremmin keski-ikäiselle omakotiasujalle.
Model Y taitaa kaikki olla sitä päivitettyä uudempaa painosta? En tiedä onko osa vanhemmalla tietokoneella? Saattaa olla ehkä, mutta pikkasen uudemmat on ainakin AMD Ryzenillä.

Uusissa on poistettu parkkitutkat (3 ja Y).

Model Y oli myös alkuun ilman hattuhyllyä, mutta noissa uusissa on jonkinlainen (huono?) hattuhylly olemassa.

Takavetoinen Y on LFP akulla.

2021
"MCU3 based on the AMD Ryzen chipset first seen in the 2021 MS and MX have started to be appear in cars, initially for the China market but becoming more widespread with 2022 vin cars made in Fremont. China production also seem to be appearing with the Ryzen processor. The low voltage battery seems to be rolling out at the same time and may be linked."

2022
"As part of the increasing use of Tesla Vision, Model 3 and Model Y cars will not be fitted with Ultrasonic parking sensors from around October 2022 in most markets. The Model S and Model X models will also stop being produced with them in due course. It looks like cars with a 2023 VIN letter (P) signify the change, even when built as early as October 2022. Normally Tesla start building the next years VIN year from mid November.
As part of the changes, small tweaks were made to the centre under body, rear under body and horn profile, althought htese are largely technical changes and do not change the car from an owners perspective."


Refresh on kaikinpuolin parempi auto ja mielestäni lisäsijoituksen arvoinen.
Refresh SR+ Model 3 on ainakin niin halpa, että se kannattaisi minustakin valita. Vanhemmat siis ylihintaisia? Itse arvostaisin varusteista eniten lämmitettävää rattia. Toisena sitten vaikka sähköistä takaluukkua.

Lämpöpumppu saattaa olla jossain vaiheessa ongelma? Niitä rikkoontui, mutta ilmeisesti ei ole enää kuulunut valitusta, eli taisi olla vaan hetkellinen ongelma. Lämpöpumppu on kumminkin muuten oikein hyvä varuste myös.

Jos sitten vertaa vaikka Refresh Model 3 Performancea ja vanhempaa, niin aika paljon joutuu laittaa lisää rahaa tuohon parempaan uudistettuun autoon. Toki uudistetussa on parannettu laatua jonkin verran.

53 800€, Performance vm2021, eli ei mikään kovin edullinen ainakaan vielä.
 
Myymättömien teslojen varastotilanne näyttää pahalta
Fljj7kgacAE7jfr.png
Missähän ne myymättömät uudet varastoteslat on kun niitä ei ole myynnissä? Noissa inventoryissä käsittääkseni näkyy toimitukseen menevät Teslat kun Tesla ei valmista autoja varastoon vaan kaikki on asiakastilauksia?
 
Jenkeissä Teslan latausverkosto on ilmeisesti edelleen ylivertainen CCS:n verrattuna mikä hankintatuen kanssa antaa olettaa että kysyntä ei siellä tule laskemaan lähiaikoina

Ja Teslan omistajat voi käyttää CCS latureita adapterin kanssa mutta toisinpäin ei
 
Niin no, kuluttajan etu on että kilpailu on mahdollisimman tasaista. Pääasia että tulisi sähköautoja uusiin autoluokkiin.
Kuinkahan pitkällä GM olisi jos EV1 olisi saanut jatkaa? Kuluttajat tykkäsivät siitä todella paljon ketkä sen saivat aikoinaan vuokralle. Vaikka se oli erikoisen näköinen. Ja varsinkin GM:n tuotteena todella edistyksellinen mm. lämpöpumppu lämmönhallintaan ensimmäisenä sähköautona.
Lyijyakutkin, mitkä oli vähän ongelma, olisi saaneet väistyä muutamassa vuodessa.
Mutta ei niin ei.

Kyllähän GM oli Chevy Voltin kanssa etukenossa markkinoilla plugarihybridin kanssa 2011 ja Spark EV tais tulla myyntiin 2013. Bolt taisi myös tulla ennen Tesla Model 3:sta markkinoille.

Mutta uskon että GM:n organisaatiolla ja rakenteella sekä prosesseilla ei ollut mahdollista (tai ainakaan itse eivät nähneet mahdollisuutta sille) olla tuolloin voitollinen sähköautotuotannon suhteen, joten eivät laajentaaneet tappiollista toimintaa isommaksi. Nythän GM havittelee voitollisuutta sähkisten suhteen vuonna 2025.

Vaadittiin Teslan kaltainen start-up joka mylläsi autonvalmistuksen prosessin uudelleen jotta pääsi aikaisin voitollisuuteen, ja joka mahdollisti vahvan toiminnan laajentamisen.
 
Missähän ne myymättömät uudet varastoteslat on kun niitä ei ole myynnissä? Noissa inventoryissä käsittääkseni näkyy toimitukseen menevät Teslat kun Tesla ei valmista autoja varastoon vaan kaikki on asiakastilauksia?
Sitä se kvartaalitalous on. Tasekikkailua. Sama se on ollut oikeastaan kaikilla jo vuosikymmeniä. Kaikki tuotanto on joko ollut yksityishenkilön tilaamia räätälöityjä tai maa/autoliikekiintiöitä.
Ylimääräisiä tehtiin joskus 80-luvulla. Se että on kuvia autokentistä täynnä autoja on lähinnä laivausta odottavia.
Poikkeus tähän oli päästöskandaali jolloin ihan oikeasti oli myymättömiä autoja lentokentät täynnä.
 
Kyllähän GM oli Chevy Voltin kanssa etukenossa markkinoilla plugarihybridin kanssa 2011 ja Spark EV tais tulla myyntiin 2013. Bolt taisi myös tulla ennen Tesla Model 3:sta markkinoille.

Mutta uskon että GM:n organisaatiolla ja rakenteella sekä prosesseilla ei ollut mahdollista (tai ainakaan itse eivät nähneet mahdollisuutta sille) olla tuolloin voitollinen sähköautotuotannon suhteen, joten eivät laajentaaneet tappiollista toimintaa isommaksi. Nythän GM havittelee voitollisuutta sähkisten suhteen vuonna 2025.

Vaadittiin Teslan kaltainen start-up joka mylläsi autonvalmistuksen prosessin uudelleen jotta pääsi aikaisin voitollisuuteen, ja joka mahdollisti vahvan toiminnan laajentamisen.
Noh, EV1 oli markkinoilla 1996-1999. Ja jopa niin haluttu että se olisi ollut kaupallisesti kannattava.
Politiikka ja ihan muut syyt kuin taloudelliset sen lopetti.
 
Kyllähän GM oli Chevy Voltin kanssa etukenossa markkinoilla plugarihybridin kanssa 2011 ja Spark EV tais tulla myyntiin 2013. Bolt taisi myös tulla ennen Tesla Model 3:sta markkinoille.

Mutta uskon että GM:n organisaatiolla ja rakenteella sekä prosesseilla ei ollut mahdollista (tai ainakaan itse eivät nähneet mahdollisuutta sille) olla tuolloin voitollinen sähköautotuotannon suhteen, joten eivät laajentaaneet tappiollista toimintaa isommaksi. Nythän GM havittelee voitollisuutta sähkisten suhteen vuonna 2025.

Vaadittiin Teslan kaltainen start-up joka mylläsi autonvalmistuksen prosessin uudelleen jotta pääsi aikaisin voitollisuuteen, ja joka mahdollisti vahvan toiminnan laajentamisen.
Se on siihen aikaan vaatinut pirusti uskoa kun lithium akun kwh hinta oli 1000 dollaria. Nahdakseni koko hybridi autot syntyivat kun kukaan ei uskonut etta akkujen hinnat tulevat romahtamaan.
 
Noh, EV1 oli markkinoilla 1996-1999. Ja jopa niin haluttu että se olisi ollut kaupallisesti kannattava.
Politiikka ja ihan muut syyt kuin taloudelliset sen lopetti.

Vaikea kyllä uskoa että tuota olisi millään saatu voitolliseksi. Koko ohjelma maksoi GM:lle n. yhden miljardin dollareissa, ja autoja tehtiin useamman vuoden aikana n. 1100 kappaletta. Auton valmistushinnaksi arvioitiin 250.000 taalaa kappaleelta. Mieletön summa rahaa 90-luvun lopulla.

Ja lisäksi auto oli pieni kaksipaikkainen kinneri, jollaiset nyt ei Amerikan markkinoilla hirveästi myy muutenkaan.
 
Vaikea kyllä uskoa että tuota olisi millään saatu voitolliseksi. Koko ohjelma maksoi GM:lle n. yhden miljardin dollareissa, ja autoja tehtiin useamman vuoden aikana n. 1100 kappaletta. Auton valmistushinnaksi arvioitiin 250.000 taalaa kappaleelta. Mieletön summa rahaa 90-luvun lopulla.

Ja lisäksi auto oli pieni kaksipaikkainen kinneri, jollaiset nyt ei Amerikan markkinoilla hirveästi myy muutenkaan.
No varmasti maksoi kun tuotanto oli joku 1100 kappaletta ja uuden automallin kehitys maksaa miljardeja.
Pointtihan oli silloin täsmälleen sama kuin nykyäänkin päästöoikeuksien kanssa nykysähköautoilla.
Koko projekti tehtiin Kalifornian päästömääräysten takia että saatiin nollapäästöisiä autoja.
Eipä niitä sähköautoja nykyäänkään tehtäisi jossei perinteisten autojen valmistukseen tarvitsisi ostaa päästöoikeuksia. Plus joitain EU:n CO2 rajoja per tuotettu auto tasattuna.

Tää kuuluisi kyllä tonne sähköautokeskusteluun jo.
 
Model S:n Yoken kuoriutumiselle naureskeltiin, mutta johtotähdessä näyttäisi olevan samanlaisia ongelmia.

katso liitettä 1024522

Jälleen hyvä esimerkki siitä, kuinka "Teslan paska laatu" on ihan arkipäivää muillakin merkeillä.
Noita ratteja on tuosta syystä vaihdettu muutaman vuoden ikäisiin monella merkillä. Tosin siis aika reippailla metreillä. Kaipa noita materiaaleja on halvennettu ja ne on nykyään kierrätysmuovieläimen nahkaa.
 
Noita ratteja on tuosta syystä vaihdettu muutaman vuoden ikäisiin monella merkillä. Tosin siis aika reippailla metreillä. Kaipa noita materiaaleja on halvennettu ja ne on nykyään kierrätysmuovieläimen nahkaa.
Sitä muovia nuo kaikki on. Aivan kuraa koko tuote.
 
Välillä jotain positiivistakin Teslaan liittyen. Toki tege tai burnman varmaan löytää tästäkin jotain negaa. :kippis:

Tuuria matkassa, mutta onhan tuo Model Y turvallinen. Toivottavasti muutin Teslat. Akku vissiin tasapainottanut tippumista.

"Viranomaisten mukaan jyrkänteeltä syöksyneiden autojen kyydissä olijoista ei yleensä kukaan selviä hengissä."
 
Nyt on ollut viikon Model 3 P alkuperäinen malli. Latausrajana on ollut se suositeltu 80%. Mutta kun oon katsonut tietoja, niin akku on ollut aina latauksen jälkeen 78%. En ole siis erikseen seurannut, mutta ajoon lähdettäessä on näkynyt tuo 78%.

Pitää varmaan kokeilla seuraavaksi latausrajaksi 82%. Eli balansoiko auto tuota akkua ja siihen menisi tuo 2% vai mistähän voisi olla kyse? 13A lataus.

Sekin jossain luki, että varaus laskisi esim 1% päivässä. Jos nyt yhtään oikein muistan. Nyt ei kumminkaan vielä hirmu kylmää ole -11 astetta. Mutta kovalla pakkasella luulisi lämmittävän akkua, eli prosentteja kuluisi tietenkin siihen.

Sekin oli kai yksi mahdollinen kuluttaja, jos herättelee autoa sovelluksella, mutta en ole sitä kyllä tehnyt. Ajattelin vaan, että olisiko jollain fiksulla selitys tuolle pienelle 80 -> 78 muutokselle :)
 
Nyt on ollut viikon Model 3 P alkuperäinen malli. Latausrajana on ollut se suositeltu 80%. Mutta kun oon katsonut tietoja, niin akku on ollut aina latauksen jälkeen 78%. En ole siis erikseen seurannut, mutta ajoon lähdettäessä on näkynyt tuo 78%.

Pitää varmaan kokeilla seuraavaksi latausrajaksi 82%. Eli balansoiko auto tuota akkua ja siihen menisi tuo 2% vai mistähän voisi olla kyse? 13A lataus.

Sekin jossain luki, että varaus laskisi esim 1% päivässä. Jos nyt yhtään oikein muistan. Nyt ei kumminkaan vielä hirmu kylmää ole -11 astetta. Mutta kovalla pakkasella luulisi lämmittävän akkua, eli prosentteja kuluisi tietenkin siihen.

Sekin oli kai yksi mahdollinen kuluttaja, jos herättelee autoa sovelluksella, mutta en ole sitä kyllä tehnyt. Ajattelin vaan, että olisiko jollain fiksulla selitys tuolle pienelle 80 -> 78 muutokselle :)
Onko sulla kotona sentry päällä? Jos on niin auto ei mene ns. uneen ollenkaan ja syö akkua kohtalaisen paljonkin vuositasolla. Sentryn asetuksista voi säätää ettei ole päällä esim kotona.
 
Sama homma omassakin, hieman alle latausrajan. Kylmässä taitaa myös tuo varaus laskea hieman, jonka sitten 'saa takaisin' kun akku lämpeää. Ja auto tosiaan kuluttaa hieman eli pikkuhiljaa putoaa varaus, ilmeisesti ainakin pitää akkua tietyn lämpötilan yläpuolella. Oisko ollut että -10 alle akkua ei päästetä (joku TeslaBjörnin video tais olla mistä tuon bongasin).
 
Onko sulla kotona sentry päällä? Jos on niin auto ei mene ns. uneen ollenkaan ja syö akkua kohtalaisen paljonkin vuositasolla. Sentryn asetuksista voi säätää ettei ole päällä esim kotona.
Ei ole sentryä. Tai siis ei ole ainakaan tikkua tai ssd levyä kiinni autossa. Voin kyllä ne sentryn asetukset tarkistaa, että onko joku jäänyt päälle.

Tilasin kyllä jo 1TB ssd levyn sentryä varten, mutta ei ole paketti vielä tullut postiin. Kun saan sentryn päälle, niin tosiaan tarkoitus laittaa tallennus vain tarpeen mukaan, eli kotona voisi ainakin olla pois päältä.

Sama homma omassakin, hieman alle latausrajan. Kylmässä taitaa myös tuo varaus laskea hieman, jonka sitten 'saa takaisin' kun akku lämpeää. Ja auto tosiaan kuluttaa hieman eli pikkuhiljaa putoaa varaus, ilmeisesti ainakin pitää akkua tietyn lämpötilan yläpuolella. Oisko ollut että -10 alle akkua ei päästetä (joku TeslaBjörnin video tais olla mistä tuon bongasin).
Hyvä tietää! Kokeilen huvikseen seuraavaksi 82%, niin lähtiessä sitten ehkä olisi 80. Perjantaiksi lupaillut jo -20 astetta pakkasta, eli kiristyvää hetkeksi.
 
Ei ole sentryä. Tai siis ei ole ainakaan tikkua tai ssd levyä kiinni autossa. Voin kyllä ne sentryn asetukset tarkistaa, että onko joku jäänyt päälle.

Tilasin kyllä jo 1TB ssd levyn sentryä varten, mutta ei ole paketti vielä tullut postiin. Kun saan sentryn päälle, niin tosiaan tarkoitus laittaa tallennus vain tarpeen mukaan, eli kotona voisi ainakin olla pois päältä.


Hyvä tietää! Kokeilen huvikseen seuraavaksi 82%, niin lähtiessä sitten ehkä olisi 80. Perjantaiksi lupaillut jo -20 astetta pakkasta, eli kiristyvää hetkeksi.
Teslan sovelluksesta näkee helposti Jos se sentry on päällä. Myöskään live kuvaa kameroista ei pysty katsomaan jos se on pois päältä.
 
Välillä jotain positiivistakin Teslaan liittyen. Toki tege tai burnman varmaan löytää tästäkin jotain negaa. :kippis:

Ja jotta nyt ei menisi ihan asiattomuuksiin, niin tämä heppuhan siis yritti tappaa perheensä (ja on pidätetty). Kai sekin on sitten positiivista Teslaan liittyen, ettei auto kelpaa edes siihen.
 
Nyt on ollut viikon Model 3 P alkuperäinen malli. Latausrajana on ollut se suositeltu 80%. Mutta kun oon katsonut tietoja, niin akku on ollut aina latauksen jälkeen 78%. En ole siis erikseen seurannut, mutta ajoon lähdettäessä on näkynyt tuo 78%.

Pitää varmaan kokeilla seuraavaksi latausrajaksi 82%. Eli balansoiko auto tuota akkua ja siihen menisi tuo 2% vai mistähän voisi olla kyse? 13A lataus.

Sekin jossain luki, että varaus laskisi esim 1% päivässä. Jos nyt yhtään oikein muistan. Nyt ei kumminkaan vielä hirmu kylmää ole -11 astetta. Mutta kovalla pakkasella luulisi lämmittävän akkua, eli prosentteja kuluisi tietenkin siihen.

Sekin oli kai yksi mahdollinen kuluttaja, jos herättelee autoa sovelluksella, mutta en ole sitä kyllä tehnyt. Ajattelin vaan, että olisiko jollain fiksulla selitys tuolle pienelle 80 -> 78 muutokselle :)
Kylmyys. Se vaikuttaa tuohon. Esim. kylmä akku, ladataan 80%, kun lämpenee hallissa niin lataus nousee 82%.
Edit. -11 ei ole kylmä mutta on se silti aika kylmää jos isolle massalle ja jos se on vielä ulkonakin.
 
Viimeksi muokattu:
Eli nyt esim on sentry päällä kun auto ei ole kotipihalla.

Screenshot_20230104_200323_Tesla.jpg
Mulla ei sovelluksessa näy Live kameraa. Eli ei ole vielä käytössä.

Nyt tuli Multitronicilta 100€ 1TB Samsung T7 ssd. Kahdet eri pään kaapelitkin tuli paketissa mukana.

Täytyy ilmeisesti alustaa tuo tietokoneella. Laitetaankohan se ssd sinne keskikonsolin sisälle?

Täytyy kyllä lukea jotkut ohjeet eka läpi, niin helpottuu :)
 
Kylmyys. Se vaikuttaa tuohon. Esim. kylmä akku, ladataan 80%, kun lämpenee hallissa niin lataus nousee 82%.
Edit. -11 ei ole kylmä mutta on se silti aika kylmää jos isolle massalle ja jos se on vielä ulkonakin.
Ilmeisesti kylmää akkua lataa vain 78% asti. Vaikka nytkin oli asetettu sama 80%. 8/2020 auto.

Auto on tosiaan ulkona katoksessa. Tuo vanha malli lämpeää kyllä huippunopeasti myös, ainakin paikallaan ollessaan. En ottanut aikaa, mutta -10 asteesta +13 asteeseen meni muutama minuutti. Akun varaus laski 1% eli 77% ja 13A johto oli autossa kiinni.

Myös regen toimi nyt, kun auto oli lämmittänyt akun jossain vaiheessa. Luultavasti latauksen aikana.


 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 084
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom