Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tykkää sitten Teslasta tai ei ja katsoo asiaa mistä suunnasta tahansa, niin onhan noi Model Y:n myyntiluvut todella kovia tuon hintaluokan autolle.

Muut tuon hintaluokan autot pääse lähellekään noita lukemia. Noi myydyimmät autot euroopassa on perinteisesti halpoja pikkukinnereitä.
Muut autokonsernit badgeavat alustansa tuotteet puolentusinaan eri malliin. Tesla ei ole vielä tuohon ryhtynyt.

Esim. MEB-malleja myydään ID.3, ID.4, ID.5, Buzz, Skoda Enyaq, Cupra Born, Q4 etron + etron sportback nimillä nyt ainakin. Ovathan ne nyt teknisesti ottaen tietty eri autoja, mutta tulevat vissiin kahdelta vai kolmelta tuotantolinjalta ja perustuvat samaan alustaan + pääosin samoihin osiin pieniä sisustan eroja lukuunottamatta?

Samoin esim. VAG MQB:tä myydään Audi A3, Seat Leon, Skoda Octavia, VW Golf merkkeinä.

VAG on aivan tarkoituksellisesti luonut puolentusinaa brändiä hyödyntämään samoja alustoja koska siellä on ymmärretty se, että ihmiset haluavat näennäisesti eri asioita ja badge-engineering on hyvä tapa vastata tuohon kysyntään.
-
Tesla on kuin Ford joka myi Model-T:tä jota sai minkä tahansa värisenä, kunhan se väri oli musta. Tämä toimii hyvin jonkin aikaa, mutta ennemmin tai myöhemmin palataan siihen että osa ostajista ei halua Teslaa puhtaasti brändiin ja markkinointiin liittyvistä syistä ja silloin olisi hyvä kyetä myymään se sama auto eri brändillä tai jää myynti saamatta.
 
Tähän mennessä Vag on tarjoillut adaptiivisella kaistallapitoavustimella toistuvimmat haamujarrutukset. Joskus on meinannut ihan harmittaa, kun monta kertaa samalla matkalla hyvien olosuhteiden aikaan jarruttelee missä sattuu. Tiedä sitten oliko autossa itsessään vikaa, mutta en ole vastaavaa muilla merkeillä huomannut

Ihmettelen aina näitä, itsellä Tesla on ainoa haamujarruttelija ja muutenkin tuntuu vakkari olevan jonkun datanomin koodaama. Omassa Vagissa ainoat haamujarrutuksiin rinnastettavat asiat on olleet mutkassa oleva auto tien reunalla, jonka sensori nappaa ja jarruttaa sitä. Teslalla on ollut kaikkea pikkukivaa riippumatta tieosuudesta.
 
Ihmettelen aina näitä, itsellä Tesla on ainoa haamujarruttelija ja muutenkin tuntuu vakkari olevan jonkun datanomin koodaama. Omassa Vagissa ainoat haamujarrutuksiin rinnastettavat asiat on olleet mutkassa oleva auto tien reunalla, jonka sensori nappaa ja jarruttaa sitä. Teslalla on ollut kaikkea pikkukivaa riippumatta tieosuudesta.
Seatissa tai Mersussa koskaan ollut näitä. Teslassa useastikin.
 
Haamujarrutuksesta kun puhutaan niin sen pitäisi viittaa ainoastaan tilanteisiin, jossa auto näkee mielestään esteen ja jarruttaa onnettomuuden ehkäisemiseksi. Näitä mulla ei ainkaan ole tapahtunut tietääkseni koskaan. Oikeita hätäjarrutuksia parikin, joissa systeemi on säästänyt yhden peltikolarin, kun valoista lähtiessä edellä menevä päättää vetää liinat kiinni täysin ilman syytä. Tietyissä kohdin taas kehäteillä vakkari saattaa muuttaa nopeutta alemmas itsekseen, jolloin auto jarruttaa hieman regeniä voimakkaammin, mutta tämä ei ole mikään "haamujarrutus". Ongelma toki, mutta syy aivan muualla.
 
Johonkin ajo juttuun sitä voisi varmaan päästä osallistumaankin. Kahtena viime kesänä on tullut muutamia kertoja käytyä Botniaringin radalla (63km päässä). Mietinnässä siis vähän, että saattaisin käydä autollakin siellä ajoharjoittelemassa. Ilmeisesti Teslan jarrut olisi kovilla radalla, kun painoa on 1900kg ja jarruja ei ole oikein Teslan kohdalla radalle tehty, vaikka Performancessa kai vähän eri jarrut. Toki aika varovasti saisi ajella, kun autoilua radalla ei ole ennestään yhtään. Kivaa hommaa kumminkin ja tulee sitten ajeltua liikenteessä ehkä vähän hiljempaa :)
Minulla myös M3P. Jos ratailun ottaa ajoharjoittelun kannalta niin jarrut toimii kyllä. Itse täysillä tai ei ollenkaan meiningillä ja silloin ei vakio jarrut kestä kuin pari kierrosta. Kaksi ratapäivää ja palat vaihtoon.
 
Tykkää sitten Teslasta tai ei ja katsoo asiaa mistä suunnasta tahansa, niin onhan noi Model Y:n myyntiluvut todella kovia tuon hintaluokan autolle.

Muut tuon hintaluokan autot pääse lähellekään noita lukemia. Noi myydyimmät autot euroopassa on perinteisesti halpoja pikkukinnereitä.
Olihan tuo marraskuun myynti tosi yllättävää! Ei ole VW:llä enää mitään jakoa sähköautoissa :D Kolmantena oleva Toyota Yaris on parantanut myyntiään myös reilusti, mutta jäi silti Model Y:lle.



"Täyssähköisten menekki kasvoi 30 prosenttia vuodentakaisesta 172 600 kappaleeseen. Niiden osuus kaikista marraskuun aikana rekisteröidyistä autoista oli 17,1 prosenttia.

Lue lisää: Ensitesti: Tesla Model Y suoraan Saksasta – ylettömästi suorituskykyä ja laatukin kohdallaan

Marraskuun myydyimmät
1. Tesla Model Y, 19 169 kappaletta, +254 % vuositasolla
2. Dacia Sandero, 18 781, +15 % vuoden takaisesta
3. Toyota Yaris, 17 320, +153 % vuoden takaisesta
4. Fiat/Abarth 500, 17 238, +28 % vuositasolla
5. Peugeot 208, 15 613, -6 % vuoden takaisesta
6. Volkswagen Golf, 14 908, +119 % vuositasolla
7. Renault Clio, 14 838, -10 % vuositasolla
8. Volkswagen T-Roc, 14 703, -5 % vuositasolla
9. Toyota Yaris Cross, 13 282, +56 % vuoden takaisesta
10. Volkswagen Tiguan, 12 739, +223 % vuositasolla"
 
Viimeksi muokattu:
Pörssiosakkeen arvo ja reaalimaailma harvoin lyövät kättä keskenään, lisäksi T osake on nyt autonvalmistajille ihan jiiriin tulossa ja varmasti siitä kohoaa hieman uudelleen kun se "Kodak moment" iskee. Kohoaako kuplaan missä se oli, en tiedä, en sijoita Teslaan.
 
Euroopan. Myydyin. Auto.

Edelleen, yhtenä kuukautena. Ja siihenkin on muuten syynsä, koska kaikki Kiinasta tuodut autot osuvat vain ja ainoastaan yhteen kuukauteen, lokakuussa Kiinasta toimitettiin 0 kpl. Muut valmistajat toimittavat autoja tasaisella tahdilla, Tesla ei edelleenkään. Kyllähän noin tietysti hienoja lukuja saa, voi vaikka sanoa että toimitetukset kasvoivat marraskuussa tuhansia prosentteja. Unohdetaan että lokakuussa toimitukset sukelsivat.
 
Saa niitä käyttää kunhan ei luota ja pitää katseen tiessä. Jos on ymmärryksessä ongelmia kannattaa se turhautuminen purkaa vaikka nyrkkeilysäkkiin eikä foorumille.

Reaktioni oli naurua, ei sen kummempaa. Naurua siksi, että ajan vuodessa noin 30tkm ja aina kun mahdollista ajoavustimilla. Siitä huolimatta väistän esim. tielle eksyneet jalankulkijat ja omalla kaistalla vastaan tulevat autot jne.

On kuitenkin hyvä, että ketjussa muistutellaan säännöllisesti näiden avustimien vaaroista :D
 
Ihmettelen aina näitä, itsellä Tesla on ainoa haamujarruttelija ja muutenkin tuntuu vakkari olevan jonkun datanomin koodaama. Omassa Vagissa ainoat haamujarrutuksiin rinnastettavat asiat on olleet mutkassa oleva auto tien reunalla, jonka sensori nappaa ja jarruttaa sitä. Teslalla on ollut kaikkea pikkukivaa riippumatta tieosuudesta.

Joskus kävi sellainenkin mielessä, että onko olemukseni niin vetelä, että auto luulee minun nukkuvan ja sen takia vähän väliä tekee äkkijarrutuksen herätellen nykyhetkeen? :lol: No joo mutta kyllä noita haamujarrutuksia taitaa lastentauteina olla kaikilla merkeillä.
 
Ei taida olla merkittävissä määrin kuin Teslalla.
Itse olen kokenut noita riittämiin volkkareiden ratin takana. Esimerkiksi tilanteessa missä motarin hidastuskaistalle siirtyy joku hidastamaan niin volkkari päättelee että se on varmaan edessä omalla kaistalla ja lyö jarrut kiinni. Vaikka sivuetäisyyttä on tarpeeksi kolmannen auton mahtua vielä väliin.

Vai eikö tuota lasketa termin haamujarrutus alle?
 
Itse olen kokenut noita riittämiin volkkareiden ratin takana. Esimerkiksi tilanteessa missä motarin hidastuskaistalle siirtyy joku hidastamaan niin volkkari päättelee että se on varmaan edessä omalla kaistalla ja lyö jarrut kiinni. Vaikka sivuetäisyyttä on tarpeeksi kolmannen auton mahtua vielä väliin.

Itsellä kaksi eri VAGginetta 2016-2021 käytössä, vuosimallit muistaakseni 2016 ja 2018, molemmissa adaptiiviset vakkarit. Kilsoja tullut heittoarviona 100k yhteensä eikä kertaankaan tullut haamuja. Pari kertaa ns. tiskirättilumisateessa meni adaptiivinen pois käytöstä, muita ongelmia ei ollut. Enkä ole nähnyt juttua että noissa laajemmin ongelmia olisi.
 
Ei noita haamuja oo Volvollakaan tullut ikinä. Mitä nyt yksi peräänajohälytys kun joku tuli aikas vauhdilla risteykseen takaa missä odottelin valoja. Rääkäisi auto sen verran kovaa että meinasin paskantaa housuun, kirjaimellisesti.

edit. Ja toinen kun tarkemmin mietin niin laivaan ajoin auton. Vetäs hätäjarrut ihan yhtä-äkkiä siellä ruumassa ja punainen valo vaan vilkuttaa. Kyllä säikäytti tuokin, luulin että paska hajosi. Tutka ei vissiin oikein tykännyt tuosta laivan ruumasta.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen kokenut noita riittämiin volkkareiden ratin takana. Esimerkiksi tilanteessa missä motarin hidastuskaistalle siirtyy joku hidastamaan niin volkkari päättelee että se on varmaan edessä omalla kaistalla ja lyö jarrut kiinni. Vaikka sivuetäisyyttä on tarpeeksi kolmannen auton mahtua vielä väliin.

Vai eikö tuota lasketa termin haamujarrutus alle?
Noita tekee kaikki. Teslalla on lisäksi omia jarrutteluita joihin ei ole mitään selkeää syytä.
 

En puhuisi mistään kysynnän kyykkäämisestä ihan heti, Teslalla tai sähköautoilla ylipäätään. Onko jossain jo maailmanlaajuisia lukemia?

Euroopan. Myydyin. Auto.

Ei pelkästään sähköauto, ei pelkästään myydyin premium, jos sitä sanaa edes voi Teslaan liittää. Vaan myydyin auto, vaikka maksaa helposti 2-3x perus Astran tmv verran.
Marraskuun ensirekisteröintimäärät eivät tosin varsinaisesti kerro marraskuun tai lähiaikojen kysynnästä, vaan siitä että tesla on saanut kiinasta ja berliinistä autoja runsaasti toimitukseen ja jonoja purettua. Ensirekisteröinneistä voi vetää kysyntäjohtopäätöksiä sitten kun tilauskanta on lähellä nollaa. Kiinnostavampaa olisi tietää montako uutta tilausta vaikka silloin marraskuussa tuli, mutta tämä nyt ei luonnollisesti ole julkista tietoa ja aika näyttää.
 
Lisää kysymyksiä uudelta kuskilta. En löytänyt sitä "käyrää" mikä näyttäisi auton kulutuksen. En tiedä onko sitten joku asetus pielessä, kun en löytänyt.

Mikähän mahtaa olla akun lämpötila, kun akun kohdalla on lumihiutale? Regen ei näytä silloin vielä toimivan, vaan normi jarrut käytössä.

Tänään pyyhkijät hullaantui. Pysähdyin sitten ja kameran kohdalta tuulilasi näytti olevan huurussa. Säädin lämmityksen pelkästään tuulilasille ja 5 nopeudelle, niin se pieni huuru ilmeisesti lähti pois? Ei ainakaan pyyhkijät enää menneet itsestään päälle.

Nyt satuin huomaamaan, että oikea etu roiskeläppä puuttui. Muut kolme oli sentään vielä kiinni. En tiedä mistä edelliset läpät on ostettu, mutta tuolta varmaan teen tilauksen:

Ostin jäänpoistoainetta varalle. Mietin että laitan purkin takakonttiin, kun se luultavasti aikeaisi aina normaalisti.

Ajattelin että tuo 13A latausjohto riittäisi vielä tässä vaiheessa. Osa tehosta kyllä menee varmasti akun lämmitykseen.
Ihan tyytyväinen kyllä autoon. Performance 8/2020, 62tkm.
Screenshot_2023-01-02-14-45-35-629_com.miui.gallery.jpg
 
En löytänyt sitä "käyrää" mikä näyttäisi auton kulutuksen. En tiedä onko sitten joku asetus pielessä, kun en löytänyt.

Se on yksi niistä appseista, nimellä "Energy" ja siinä on sellainen viivadiagrammin kuvake. Toinen mistä näkee esim. tämän hetkisen ajon kulutuksen on siinä vasemmalla ruudussa ja alaosasta swipe oikea/vasen (riippuen missä kuvakkeessa olet, mulla on aina BT siinä itselläni).
 
Lisää kysymyksiä uudelta kuskilta. En löytänyt sitä "käyrää" mikä näyttäisi auton kulutuksen. En tiedä onko sitten joku asetus pielessä, kun en löytänyt.

Mikähän mahtaa olla akun lämpötila, kun akun kohdalla on lumihiutale? Regen ei näytä silloin vielä toimivan, vaan normi jarrut käytössä.

Tänään pyyhkijät hullaantui. Pysähdyin sitten ja kameran kohdalta tuulilasi näytti olevan huurussa. Säädin lämmityksen pelkästään tuulilasille ja 5 nopeudelle, niin se pieni huuru ilmeisesti lähti pois? Ei ainakaan pyyhkijät enää menneet itsestään päälle.

Nyt satuin huomaamaan, että oikea etu roiskeläppä puuttui. Muut kolme oli sentään vielä kiinni. En tiedä mistä edelliset läpät on ostettu, mutta tuolta varmaan teen tilauksen:

Ostin jäänpoistoainetta varalle. Mietin että laitan purkin takakonttiin, kun se luultavasti aikeaisi aina normaalisti.

Ajattelin että tuo 13A latausjohto riittäisi vielä tässä vaiheessa. Osa tehosta kyllä menee varmasti akun lämmitykseen.
Ihan tyytyväinen kyllä autoon. Performance 8/2020, 62tkm.
Screenshot_2023-01-02-14-45-35-629_com.miui.gallery.jpg
Jaa sait ilmeisesti Tesla tekstit pois kyljestä? Aika hieno tää on!
 
Ajattelin että tuo 13A latausjohto riittäisi vielä tässä vaiheessa. Osa tehosta kyllä menee varmasti akun lämmitykseen.
Ihan tyytyväinen kyllä autoon. Performance 8/2020, 62tkm.

Joo jos oikein ymmärsin, niin mietit matkalaturin 13A riittämistä kotilataukseen? Olen ladannut omat ajot 95% matkalaturilla 10A. Joskus on päiviä, että ajoa on enemmän kuin laturi ehtii akkuun painaa. Mutta ne päivät on vuodessa melko vähissä.

Kahteen sähkikseen menee nyt sähköt matkalatureilla ja ihan perus schuko-pistokkeesta. En ole jaksanut erilliseen latausasemaan sijoittaa, kun tarve on niin vähäinen. Tarpeen tullen pikalaturi oikaisee tilannetta.
 
Lisää kysymyksiä uudelta kuskilta. En löytänyt sitä "käyrää" mikä näyttäisi auton kulutuksen. En tiedä onko sitten joku asetus pielessä, kun en löytänyt.

Mikähän mahtaa olla akun lämpötila, kun akun kohdalla on lumihiutale? Regen ei näytä silloin vielä toimivan, vaan normi jarrut käytössä.

Tänään pyyhkijät hullaantui. Pysähdyin sitten ja kameran kohdalta tuulilasi näytti olevan huurussa. Säädin lämmityksen pelkästään tuulilasille ja 5 nopeudelle, niin se pieni huuru ilmeisesti lähti pois? Ei ainakaan pyyhkijät enää menneet itsestään päälle.

Nyt satuin huomaamaan, että oikea etu roiskeläppä puuttui. Muut kolme oli sentään vielä kiinni. En tiedä mistä edelliset läpät on ostettu, mutta tuolta varmaan teen tilauksen:

Ostin jäänpoistoainetta varalle. Mietin että laitan purkin takakonttiin, kun se luultavasti aikeaisi aina normaalisti.

Ajattelin että tuo 13A latausjohto riittäisi vielä tässä vaiheessa. Osa tehosta kyllä menee varmasti akun lämmitykseen.
Ihan tyytyväinen kyllä autoon. Performance 8/2020, 62tkm.
Screenshot_2023-01-02-14-45-35-629_com.miui.gallery.jpg
Teslan laturi maksanee sen 500 ja asennus kohteesta riippuen alle 200. On kyllä pirun helppo käyttöinen ja nyt saa sen matkalaturin säilytetty autossa hätävarana. Suosittelen investoimaan siihen. Akku tulee täyteen n. 10x nopeammin kuin perus seinätöpselistä.

Kaunis auto!
 
Joo jos oikein ymmärsin, niin mietit matkalaturin 13A riittämistä kotilataukseen? Olen ladannut omat ajot 95% matkalaturilla 10A. Joskus on päiviä, että ajoa on enemmän kuin laturi ehtii akkuun painaa. Mutta ne päivät on vuodessa melko vähissä.

Kahteen sähkikseen menee nyt sähköt matkalatureilla ja ihan perus schuko-pistokkeesta. En ole jaksanut erilliseen latausasemaan sijoittaa, kun tarve on niin vähäinen. Tarpeen tullen pikalaturi oikaisee tilannetta.
Sukosta ladattaessa kannattaa seurata lämpöjä. Ite latailin alkuun 10A ja jo sillä kuumeni niin paljon että pelotti. 8A meni läpi noin 35c lämmöillä. Vahva suositus kyllä type2 laturille, esim teslan omalle.
 
Sukosta ladattaessa kannattaa seurata lämpöjä. Ite latailin alkuun 10A ja jo sillä kuumeni niin paljon että pelotti. 8A meni läpi noin 35c lämmöillä. Vahva suositus kyllä type2 laturille, esim teslan omalle.
Joo kannattaa muistaa rajoittaa se suko lataus 8A ellei ole jokin erikoispistoke kyseessä.
 
Joo jos oikein ymmärsin, niin mietit matkalaturin 13A riittämistä kotilataukseen? Olen ladannut omat ajot 95% matkalaturilla 10A. Joskus on päiviä, että ajoa on enemmän kuin laturi ehtii akkuun painaa. Mutta ne päivät on vuodessa melko vähissä.

Kahteen sähkikseen menee nyt sähköt matkalatureilla ja ihan perus schuko-pistokkeesta. En ole jaksanut erilliseen latausasemaan sijoittaa, kun tarve on niin vähäinen. Tarpeen tullen pikalaturi oikaisee tilannetta.
Jep, eli 5A-13A matkalaturi käytössä. Tuskin Tesla lämmittää akkua sen enempää, kuin muutkaan autot, niin tuo 13A pitäisi riittää siis oikein hyvin.

Screenshot_2023-01-02-14-29-54-328_com.teslamotors.tesla.jpg

Teslan laturi maksanee sen 500 ja asennus kohteesta riippuen alle 200. On kyllä pirun helppo käyttöinen ja nyt saa sen matkalaturin säilytetty autossa hätävarana. Suosittelen investoimaan siihen. Akku tulee täyteen n. 10x nopeammin kuin perus seinätöpselistä.

Kaunis auto!
Kiitos! Teslan laturi tosiaan vain 500€ ja sen kannattaisi ostaa, jos aion parantaa tehoa.
  • "Tesla-ajoneuvon latausportin avaaminen latausliittimestä"
Tuossa 13A johdossakin on tuo näppärä nappi. Täytyy vaan joku lukitus kehitellä tuolle johdolle, että sitä ei varastettaisi. Tai sitten asennuttaa suoraan tuon Teslan latausaseman.

Jaa sait ilmeisesti Tesla tekstit pois kyljestä? Aika hieno tää on!
Kiitos! Joo. En ehtinyt autoa mihinkään liikkeeseen viedä, vaan hiustenkuivaajan avustuksella otin tekstit pois. Liimanpoistoaineella sitten liimat pois.

Sukosta ladattaessa kannattaa seurata lämpöjä. Ite latailin alkuun 10A ja jo sillä kuumeni niin paljon että pelotti. 8A meni läpi noin 35c lämmöillä. Vahva suositus kyllä type2 laturille, esim teslan omalle.
227 Volttia näytti tuo sovellus (13A), jos siihen on uskomista. Täytyy testata että paljonko jännite laskee.
  • "Sovitin 3-vaihe 16 A CEE - > 1-vaihe 16 A"
3-vaihe pistokkeessa on nyt tuo Bilteman 9.5€ sovitin. Eli 16A sulakkeet (aiemmin oli 3x25A).

Sovitin on uusi, mutta täytyy mittailla lämpöjä ja laskea latausta varmaankin tuohon suositukseen, eli 13A -> 8A.
 
Jep, eli 5A-13A matkalaturi käytössä. Tuskin Tesla lämmittää akkua sen enempää, kuin muutkaan autot, niin tuo 13A pitäisi riittää siis oikein hyvin.

Screenshot_2023-01-02-14-29-54-328_com.teslamotors.tesla.jpg

Hitaan latauksen huono puoli talvella on se että mitä kylmempi, sitä enemmän menee energiaa pelkästään akun lämmitykseen. Nopeammalla latauksella ehtii tuupata enemmän virtaa akkuun ennenkuin se ehtii jäähtyä käsittäkseni. Eli jos pääsääntöissti latailee kotona niin sanosin että oikeaan latausasemaan kannattaa satsata.

Työpaikalla mitä 9A lataillut tämän talven aikana niin pakkasesta riippuen lataushäviöt 15-23% Tezlabin raporttien mukaan. Ei taida olla vielä kunnon pakkasia noissa latauksissa...


227 Volttia näytti tuo sovellus (13A), jos siihen on uskomista. Täytyy testata että paljonko jännite laskee.
  • "Sovitin 3-vaihe 16 A CEE - > 1-vaihe 16 A"
3-vaihe pistokkeessa on nyt tuo Bilteman 9.5€ sovitin. Eli 16A sulakkeet (aiemmin oli 3x25A).

Sovitin on uusi, mutta täytyy mittailla lämpöjä ja laskea latausta varmaankin tuohon suositukseen, eli 13A -> 8A.

Jos haluaa vaikkapa sen 16A turvallisesti niin siihen Teslan mobiililaturiin saa vaihdettua pään tuollaiseen karavaaniliittimeen. Ja olisi ihan 32A versio myös, mutta vaatii tietenkin että saa sen 32A otettua vaiheeseen.
 
Jep, eli 5A-13A matkalaturi käytössä. Tuskin Tesla lämmittää akkua sen enempää, kuin muutkaan autot, niin tuo 13A pitäisi riittää siis oikein hyvin.

Screenshot_2023-01-02-14-29-54-328_com.teslamotors.tesla.jpg


Kiitos! Teslan laturi tosiaan vain 500€ ja sen kannattaisi ostaa, jos aion parantaa tehoa.
  • "Tesla-ajoneuvon latausportin avaaminen latausliittimestä"
Tuossa 13A johdossakin on tuo näppärä nappi. Täytyy vaan joku lukitus kehitellä tuolle johdolle, että sitä ei varastettaisi. Tai sitten asennuttaa suoraan tuon Teslan latausaseman.


Kiitos! Joo. En ehtinyt autoa mihinkään liikkeeseen viedä, vaan hiustenkuivaajan avustuksella otin tekstit pois. Liimanpoistoaineella sitten liimat pois.


227 Volttia näytti tuo sovellus (13A), jos siihen on uskomista. Täytyy testata että paljonko jännite laskee.
  • "Sovitin 3-vaihe 16 A CEE - > 1-vaihe 16 A"
3-vaihe pistokkeessa on nyt tuo Bilteman 9.5€ sovitin. Eli 16A sulakkeet (aiemmin oli 3x25A).

Sovitin on uusi, mutta täytyy mittailla lämpöjä ja laskea latausta varmaankin tuohon suositukseen, eli 13A -> 8A.
8A kanssa kevyellä 10 asteen pakkasella akkuun menee auton sovelluksen mukaan noin 1kwh ja loput harakoille. Tuosta voi laskea kauanko esim 60 kwh kestää silloin saada takas akkuun. Eli jos sattuu paljon ajoa lyhyeen aikaväliin, niin voi tehdä tiukkaa.
 
Hitaan latauksen huono puoli talvella on se että mitä kylmempi, sitä enemmän menee energiaa pelkästään akun lämmitykseen. Nopeammalla latauksella ehtii tuupata enemmän virtaa akkuun ennenkuin se ehtii jäähtyä käsittäkseni. Eli jos pääsääntöissti latailee kotona niin sanosin että oikeaan latausasemaan kannattaa satsata.

Työpaikalla mitä 9A lataillut tämän talven aikana niin pakkasesta riippuen lataushäviöt 15-23% Tezlabin raporttien mukaan. Ei taida olla vielä kunnon pakkasia noissa latauksissa...




Jos haluaa vaikkapa sen 16A turvallisesti niin siihen Teslan mobiililaturiin saa vaihdettua pään tuollaiseen karavaaniliittimeen. Ja olisi ihan 32A versio myös, mutta vaatii tietenkin että saa sen 32A otettua vaiheeseen.
Jos oikein katsoin, niin tuon Model 3:n matkalaturi olisi kiinteä, eli karavaaniliitintä ei saisi vaihdettua. Mutta täytyy tarkistaa, että onko siinä johdossa irto-osia.

8A kanssa kevyellä 10 asteen pakkasella akkuun menee auton sovelluksen mukaan noin 1kwh ja loput harakoille. Tuosta voi laskea kauanko esim 60 kwh kestää silloin saada takas akkuun. Eli jos sattuu paljon ajoa lyhyeen aikaväliin, niin voi tehdä tiukkaa.
Tutun luona jätin 5A lataukselle yöksi, niin eipä se auto ollut ladannut oikein ollenkaan. Aamulla vaihdoin sitten suoraan 13A ja sillä tuli aika "nopeasti" virtaa.

Muistui mieleen myös super suko, joka pitäisi kestää 16A jatkuvaa virtaa. Mutta oma hommansa olisi senkin vaihtamisessa, eli suoraaan se 500€ latausasema voisi olla fiksumpi.

 
Model 3 on itsellä ollut nyt ajossa tasan puoli vuotta ja sillä on ajettu reilu 20tkm ja mukana siis kesä, syksy ja talviajoa. Kotilaturin edessä olevan energiamittarin ja pikalaturilaskutusten mukaan auton sähkönkulutus on ollut 18,4kWh/100km, sisältäen siis kaiken (esilämmitykset, seisontalämmitykset, lataushäviöt yms).

Käytetyn energian euromääräiseksi hinnaksi on tullut 2.7e/100km, joka vastaa noin 1.3l/100km bensankulutusta saman aikavälin bensan keskihinnan hinnan mukaan laskettuna. Julkista latausta itsellä on ollut 7.8% käytetyistä kilowateista.
 
Model 3 on itsellä ollut nyt ajossa tasan puoli vuotta ja sillä on ajettu reilu 20tkm ja mukana siis kesä, syksy ja talviajoa. Kotilaturin edessä olevan energiamittarin ja pikalaturilaskutusten mukaan auton sähkönkulutus on ollut 18,4kWh/100km, sisältäen siis kaiken (esilämmitykset, seisontalämmitykset, lataushäviöt yms).

Käytetyn energian euromääräiseksi hinnaksi on tullut 2.7e/100km, joka vastaa noin 1.3l/100km bensankulutusta saman aikavälin bensan keskihinnan hinnan mukaan laskettuna. Julkista latausta itsellä on ollut 7.8% käytetyistä kilowateista.
Mikä Model 3?

Itselläni 2020 Model 3LR ja viimeisen 12 kk keskikulutus on latauksista mitattuna 23,8 kWh/100km. Tässä mukana arviolta 20% peräkärryn vetämistä kesäaikaan.
 

Tesla valmisti kuluneena vuonna noin 1,3 miljoonaa autoa...

- huolimatta koronasta
- huolimatta siru/osien saatavuusongelmista
- huolimatta sodasta, energiakriisistä ja sen aikaansaamasta inflaatiosta ja korkojen noususta.

 
Tesla senkun porskuttaa, en tiedä mikä Tesloissa on, mutta minua ei ole juuri autot koskaan kiinnostaneet paitsi tesla. Ennen aina hankkinut vaan sellaisen jolla mahdollisimman halvalla pääsen toteuttamaan tarvittavat ajot, mutta heti kun Tesla tuli markkinoille olen sellaisen halunnut. Saa nähdä onko Tesla puhelinten Apple, eli onko kohta Toyotat ja kumppanit konkurssissa kuten Nokia aikanaan?

Vanhempi Model S tekisi mieli hankkia ilmaisilla Supercharger latauksilla ja täysi työ kyllä olla ostamatta tuollaista. Vaikka järki ehkä sanoo, että noin 6-7 v vanhaa autoa ei ehkä kannata ostaa lähes 50k€ hintaan. Tosin koitan perustella tätä itselleni sillä, että säästäisin diesel kuluissa noin 4000 €/vuosi kun ajaisin Teslalla ja lataisin ilmaiseksi superchargerilla, eli periaatteessa tuo olisi kannattavaa kun tarpeeksi kauan tuota autoa sitten pitäisi.
 
Vanhempi Model S tekisi mieli hankkia ilmaisilla Supercharger latauksilla ja täysi työ kyllä olla ostamatta tuollaista. Vaikka järki ehkä sanoo, että noin 6-7 v vanhaa autoa ei ehkä kannata ostaa lähes 50k€ hintaan. Tosin koitan perustella tätä itselleni sillä, että säästäisin Diesel kuluissa noin 4000 €/vuosi kun ajaisin Teslalla ja lataisin ilmaiseksi superchargerilla, eli periaatteessa tuo olisi kannattavaa kun tarpeeksi kauan tuota autoa sitten pitäisi.
Tää vaatis kyllä melkein sen superin lähellä kotia. Nuo vanhat ei lataile mitenkään kovin nopeasti, joten ei paljoa itseä houkuttelisi odottaa kymmentä minuuttia per jokainen ajettu 100 kilometriä laturin nokassa. Vai miten ajattelit tuon supereille keskitetyn latauksen hoitaa?
 
Tää vaatis kyllä melkein sen superin lähellä kotia. Nuo vanhat ei lataile mitenkään kovin nopeasti, joten ei paljoa itseä houkuttelisi odottaa kymmentä minuuttia per jokainen ajettu 100 kilometriä laturin nokassa. Vai miten ajattelit tuon supereille keskitetyn latauksen hoitaa?
Omat ajoni poikkeavat hyvin paljon normaalista. Käytännössä aina kun ajan, ajan pitkiä matkoja eri puolelle suomea ja supereita näyttää olevan kyllä ihan hyvissä paikoissa tätä ajatellen. 90D facelift malli kiikarissa, tuo 90 akullinen ilmeisesti lataa kyllä suht nopeasti. Toki pitäisi muuallakin ladata, mutta on sekin halvempaa kun diesel. Kotona ei ole laturia, mutta saisin varmaankin 1x16 tai ainakin 1x13 latauksen järkättyä autopaikalleni.

Ihan lähellä ei superia ole (teslan sivuilla kyllä lukee että tulossa Q1 2023 (helsinki), mutta ei tällaista varmaan ole oikeasti tulossa Q1 kun tuskin on missään siis rakenteilla vielä?)

Lisäksi ajatus automatkailusta Norjassa ja keskieuroopassa houkuttaisi kovasti ja Tesla ilmaisilla latauksilla olisi varmasti unelma-auto tuohon.
 
Ei kannata tehdä elämästään vaikeaa ja jättää kotilatausta pois.

 
Ei kannata tehdä elämästään vaikeaa ja jättää kotilatausta pois.

Tämä ollut mielessä, tosiaan nyt tommonen normaali 2 lämmitys pistokkeen pömpeli ja voisin omalla kustannuksellani vaihdattaa tollaisen siihen tilalle. Jonkun vuoden päästä taloyhtiössä tulee yhteinen latauspaikka projekti, mutta se vielä kestää niin tämä voisi toimia väliaikaisratkaisuna. Toinen mitä mietin olisi joku type2 pömpeli, mutta en oikein ole löytänyt järkevää jossa olisi kwh mittari, koska pakko jostain mitata tuo niin että taloyhtiö voi veloittaa käytetyn sähkön.

Mutta tämä lataus asia nyt ei varsinaisesti kuulu tähän ketjuun kyllä.

Onko kellään tällä foorumilla model s:ää ilmaisilla latauksilla ja kuinka olette niitä tosielämässä päässeet hyödyntämään?
 
Omat ajoni poikkeavat hyvin paljon normaalista. Käytännössä aina kun ajan, ajan pitkiä matkoja eri puolelle suomea ja supereita näyttää olevan kyllä ihan hyvissä paikoissa tätä ajatellen. 90D facelift malli kiikarissa, tuo 90 akullinen ilmeisesti lataa kyllä suht nopeasti. Toki pitäisi muuallakin ladata, mutta on sekin halvempaa kun diesel. Kotona ei ole laturia, mutta saisin varmaankin 1x16 tai ainakin 1x13 latauksen järkättyä autopaikalleni.

Ihan lähellä ei superia ole (teslan sivuilla kyllä lukee että tulossa Q1 2023 (helsinki), mutta ei tällaista varmaan ole oikeasti tulossa Q1 kun tuskin on missään siis rakenteilla vielä?)

Lisäksi ajatus automatkailusta Norjassa ja keskieuroopassa houkuttaisi kovasti ja Tesla ilmaisilla latauksilla olisi varmasti unelma-auto tuohon.
Helsingin superi on tainnut olla pidemmän aikaa jo tulossa, en välttämättä pidättäisi hengitystä tuota odottaessa, toiseksi voin vaan kuvitella mikä sen käyttöaste tulee olemaan, eli helpommalla taitaa saada muualta ladattua.

Jos 90D faceliftiä haaveilet, niin kannattaa sitten olla tarkkana iän kanssa jos myös ne ilmaiset superit kiinnostavat, ja mitä latausnopeuteen tulee niin kerran tai kaksi tainnut nähdä yli 100kw superilla, ihan ok mutta voisi olla nopeampikin.
Ei kannata tehdä elämästään vaikeaa ja jättää kotilatausta pois.

Eipä se nyt välttämättä mitenkään hankalaa ole ilman kotilatausta, jos ajoprofiili on sellainen, että lataukset onnistuu hyvin muiden asioiden lomassa.
 
Helsingin superi on tainnut olla pidemmän aikaa jo tulossa, en välttämättä pidättäisi hengitystä tuota odottaessa, toiseksi voin vaan kuvitella mikä sen käyttöaste tulee olemaan, eli helpommalla taitaa saada muualta ladattua.

Jos 90D faceliftiä haaveilet, niin kannattaa sitten olla tarkkana iän kanssa jos myös ne ilmaiset superit kiinnostavat, ja mitä latausnopeuteen tulee niin kerran tai kaksi tainnut nähdä yli 100kw superilla, ihan ok mutta voisi olla nopeampikin.
Eipä se nyt välttämättä mitenkään hankalaa ole ilman kotilatausta, jos ajoprofiili on sellainen, että lataukset onnistuu hyvin muiden asioiden lomassa.
Joo toki pitää olla hyvin tarkkana että nimenomaan SC01 ilmaiset superit autossa, muunlaista en ostaisikaan, vaan sitten mieluummin M3 tai MY jos ei ilmaisia supereita olisi.

En tosiaan tiedä, voi olla täysin järjetön koko idea ja käytönnön toimivuus tasan nolla, mutta kovasti houkuttaisi tuollainen auto.
 
Viimeksi muokattu:
Se on yksi niistä appseista, nimellä "Energy" ja siinä on sellainen viivadiagrammin kuvake. Toinen mistä näkee esim. tämän hetkisen ajon kulutuksen on siinä vasemmalla ruudussa ja alaosasta swipe oikea/vasen (riippuen missä kuvakkeessa olet, mulla on aina BT siinä itselläni).
Kiitos vinkeistä! Tuossa vasemmassa ruudussa alaosassa näkyi soitettava kappale ja sai siitäkin tosiaan kulutuksen tai rengaspaineet näkyviin. Saa ilmeisesti vaihdettua trippimittarin lukemiakin siihen.

-2 asteen lämpötilassa 161Wh/km lulutus. Mutta tuossa auto oli jo valmiiksi lämmin. Näppärä tuosta ja siitä pikkuruudusta kumminkin seurata :) Jos huomioi ne häviötkin, niin kulutus on toki jotain muuta.

IMG_20230103_135007.jpg


Model 3 P 8/2020 siis kyseessä. Luultavasti jatkan 13A latausta, kun ei näytä mikään liikaa lämpeäävän.

Täällä autokatos on hieman lyhyt, niin latausportti saattaa olla lumisateessa. Mutta ainakin etulamput ja tuulilasi pysyy sulina. Tuo Teslan latausjohtokin riittää juuri ja juuri.
IMG_20230103_135459.jpg

Tesla senkun porskuttaa, en tiedä mikä Tesloissa on, mutta minua ei ole juuri autot koskaan kiinnostaneet paitsi tesla. Ennen aina hankkinut vaan sellaisen jolla mahdollisimman halvalla pääsen toteuttamaan tarvittavat ajot, mutta heti kun Tesla tuli markkinoille olen sellaisen halunnut. Saa nähdä onko Tesla puhelinten Apple, eli onko kohta Toyotat ja kumppanit konkurssissa kuten Nokia aikanaan?

Vanhempi Model S tekisi mieli hankkia ilmaisilla Supercharger latauksilla ja täysi työ kyllä olla ostamatta tuollaista. Vaikka järki ehkä sanoo, että noin 6-7 v vanhaa autoa ei ehkä kannata ostaa lähes 50k€ hintaan. Tosin koitan perustella tätä itselleni sillä, että säästäisin diesel kuluissa noin 4000 €/vuosi kun ajaisin Teslalla ja lataisin ilmaiseksi superchargerilla, eli periaatteessa tuo olisi kannattavaa kun tarpeeksi kauan tuota autoa sitten pitäisi.
Itse en ole tohtinut Model S malliin tutustua. 4v tai 80tkm takuu kumminkin melko lyhyt. Ja varmaan sekin, että tänne riittää Model 3 kokoluokan auto. Koiralle joku penkinsuoja ja sen saa takapenkille.

Joo toki pitää olla hyvin tarkkana että nimenomaan SC01 ilmaiset superit autossa, muunlaista en ostaisikaan, vaan sitten mieluummin M3 tai MY jos ei ilmaisia supereita olisi.
Aivan. Ilmesesti superlataus on aika kallista nykyisin, mutta ilmaiseksi kyllä hyvä bonus. Jos siis supereita löytyy itselle sopivista paikoista.
 
Nyt ois tää Model Y joka alunperin arvioitiin toimitettavan marraskuun 8-20. vihdoin tulossa 2kk myöhässä alkuperäistä arviota. Mitenkäs näissä meni nää vuosimalli yms. Onko se nyt 2023? Viimeksi kun juttelin myyjän kanssa niin ei jäänyt selkeää vastausta mieleen. TIetääkö täällä kukaan? Tarkoituksena soittaa tonne joka tapauksessa.

Edit: Soitettu ja 2023 on

Muille tulossa M3 tai MY nyt alkuvuodesta?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ois tää Model Y joka alunperin arvioitiin toimitettavan marraskuun 8-20. vihdoin tulossa 2kk myöhässä alkuperäistä arviota. Mitenkäs näissä meni nää vuosimalli yms. Onko se nyt 2023? Viimeksi kun juttelin myyjän kanssa niin ei jäänyt selkeää vastausta mieleen. TIetääkö täällä kukaan? Tarkoituksena soittaa tonne joka tapauksessa.

Edit: Soitettu ja 2023 on

Muille tulossa M3 tai MY nyt alkuvuodesta?

MY LR pitäisi olla jossain vaiheessa tulossa, ei yhtään tietoa kyllä että miten pian. Joulukuussa Teslalta tuli kyselyä että haluanko priorisointuna (eli oletettavasti ennen vuodenvaihdetta), vastasin että ehtii myöhemminkin kun olisi ollut joulun aikaan aika hankala ottaa auto vastaan.

Pitäisi nykyinen M3 LR -21 heivata myös johonkin mielellään ennenkun uus tulee, helpottas paljon jos tietäisi hyvissä ajoin toimituksen. Empä ole ennen autoa myynytkään niin opettelua sekin. Autovex vois kokeilla mien toimii...
 
MY LR pitäisi olla jossain vaiheessa tulossa, ei yhtään tietoa kyllä että miten pian. Joulukuussa Teslalta tuli kyselyä että haluanko priorisointuna (eli oletettavasti ennen vuodenvaihdetta), vastasin että ehtii myöhemminkin kun olisi ollut joulun aikaan aika hankala ottaa auto vastaan.

Pitäisi nykyinen M3 LR -21 heivata myös johonkin mielellään ennenkun uus tulee, helpottas paljon jos tietäisi hyvissä ajoin toimituksen. Empä ole ennen autoa myynytkään niin opettelua sekin. Autovex vois kokeilla mien toimii...
Aika samat kuviot MY LR suhteen kuin sulla, tosin rahoituskuviot meni solmuun.. DNB vajaa 4% korko ja se toinen 4.2% Tarjous oli siis 2% Sen verran korkokulua tulee, etten tiedä kiinnostaako enää, mutta toistaiseksi tilauksessa... Tästä marisinkin jo pari sivua sitten.
 
Aika samat kuviot MY LR suhteen kuin sulla, tosin rahoituskuviot meni solmuun.. DNB vajaa 4% korko ja se toinen 4.2% Tarjous oli siis 2% Sen verran korkokulua tulee, etten tiedä kiinnostaako enää, mutta toistaiseksi tilauksessa... Tästä marisinkin jo pari sivua sitten.

Joo tuosta ollut juttua että DNB nostaa korkoja. Omassa onneksi Santanderin 1.9% eikä ilmeisesti ole muuttumassa, varmaan peruisin tilauksen jos tuollasta muutosta olisi tiedossa
 
Joo tuosta ollut juttua että DNB nostaa korkoja. Omassa onneksi Santanderin 1.9% eikä ilmeisesti ole muuttumassa, varmaan peruisin tilauksen jos tuollasta muutosta olisi tiedossa
Täällä sama 1,92 todellinen vuosikorko Santulta. MY RWD mustana ja valkoisella sisustalla. Valitsin siirron 2023 myöskin tossa joulukuun viestissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 422
Viestejä
4 507 265
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom