Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Hieno teippaushan tuo. Valkoisia Tesloja on vähän turhan paljon. Ainoastaan tuo Tesla -teksti kyljessä rikkoo muuten hyvän harmonian.
 
Hieno teippaushan tuo. Valkoisia Tesloja on vähän turhan paljon. Ainoastaan tuo Tesla -teksti kyljessä rikkoo muuten hyvän harmonian.
Onneksi suht maltillinen teksti, mutta itse mietin tuota samaa ainakin vähän. Alimmainen teippaus on ilman tekstejä, eli teksit on teipattu siihen päälle. Periaatteessa voisi saada tekstit poiskin?


Hieman hankala, kun lasikatto on myös teipattu. Eli sivupeileistä tai kameroista täytyy katsoa. Mutta toki siitä teippauksen voisi ottaa poiskin.

Myyjä sanoikin että älä avaa etukonttia talvella. Menin avaamaan, mutta eihän se auennut. Onneksi sai lukittua sen uudelleen.

Nuo custom ovivalot ovat aiheuttaneet ongelmia että ikkunat ei joko sulkeudu tai avaudu.
Joo. Täytyy seurailla. Tässä tuntus onneksi toimivan.

Takaluukun johtosarjan takaisinkutsu saattaa olla tuohon autoon. Sekin kyllä vielä toimii.
 
Myyjä sanoikin että älä avaa etukonttia talvella. Menin avaamaan, mutta eihän se auennut. Onneksi sai lukittua sen uudelleen.
Miksi? Siinä on jotain vikaa jos noin jumittelee. Itselläni ei ole kertaakaan jumittanut vaikka sääolosuhteita on mahtunut monenlaista viimeiseen vuoteen.
 
Omassa M3:ssa ei ollut myöskään mitään ongelmaa avata frunkkia oli jäistä, pakkasta, hellettä, sadetta tai mitä vaan. Aukesi aina nätisti.
 
Miksi? Siinä on jotain vikaa jos noin jumittelee. Itselläni ei ole kertaakaan jumittanut vaikka sääolosuhteita on mahtunut monenlaista viimeiseen vuoteen.
Jep. Joku siellä selvästi täytyy jumittaa.

Täytyy varmaan myyjältä kysyä, että onko mekanismi alkuperäinen, eli takuu voimassa. Muistaakseni myyjä kertoi, että etukontti aukeaisi ylös asti. Eli varmaan jotain säätöä tehty? Eikä menisi enää Teslan takuuseen.
 
Jep. Joku siellä selvästi täytyy jumittaa.

Täytyy varmaan myyjältä kysyä, että onko mekanismi alkuperäinen, eli takuu voimassa. Muistaakseni myyjä kertoi, että etukontti aukeaisi ylös asti. Eli varmaan jotain säätöä tehty? Eikä menisi enää Teslan takuuseen.
Kuulostaa siltä, että siellä on mahdollisesti jäykemmät kaasujouset (tai huomattavasti epätodennäköisempänä sähköinen nosto). Sen (jäykempien kaasujousien) nyt ei periaattessa pitäisi tuohon lukitusmekanismiin juuri vaikuttaa, mutta voivat toki nikotella takuun kanssa noiden vuoksi.
 
Kuulostaa siltä, että siellä on mahdollisesti jäykemmät kaasujouset (tai huomattavasti epätodennäköisempänä sähköinen nosto). Sen (jäykempien kaasujousien) nyt ei periaattessa pitäisi tuohon lukitusmekanismiin juuri vaikuttaa, mutta voivat toki nikotella takuun kanssa noiden vuoksi.
Eivät voi vaan kyllä. Sinne pitää vaihtaa alkuperäiset jouset.
 
Saattaa olla typerä kysymys. Mutta miten saisin näkymään oman energiankulutuksen tuossa listauksessa? Tuohon yläpalkkiin oon tuon kuvan ottamisen jälkeen saanut vaihdettua oman profiilin.

Sekin voisi olla toki mahdollista, että ilmeistyy itsestään, kun ajelen vaan lisää? Tai sitten joku valikko on vielä tutkimatta, josta saisi tehtyä jotain muutoksia.

IMG_20221229_004104.jpg


Edit:
Siis niin kuin tuossa sinisellä näkyvät tekstit.
 
Saattaa olla typerä kysymys. Mutta miten saisin näkymään oman energiankulutuksen tuossa listauksessa? Tuohon yläpalkkiin oon tuon kuvan ottamisen jälkeen saanut vaihdettua oman profiilin.

Sekin voisi olla toki mahdollista, että ilmeistyy itsestään, kun ajelen vaan lisää? Tai sitten joku valikko on vielä tutkimatta, josta saisi tehtyä jotain muutoksia.

IMG_20221229_004104.jpg


Edit:
Siis niin kuin tuossa sinisellä näkyvät tekstit.
Rullaat alas ja nollaat ne.
 
Suosittelen nollaamaan koko koneen. Siellä on edellisen tiedot ja varmaan paljon muutakin. Factory reset ja sen jälkeen luot profiilit ja muut. Löytyy varmaan entisen omistajan kotiosoitteet ja muutkin.
 
Ja trippimittarien nimet saa vaihdettua klikkaamalla sitä sinistä nimeä.
 
Aika roimasti on käytettyjen Teslojen hinnat tippuneet. Saas nähdä mitä on ensi syksynä 3 LR ilpillä. :hmm:
 
Jännä kun nyt näyttää olevan vaikka minkälaista kylkiästä jos ostais Teslan "välipäiviltä". Yks tarjoaa 65" samsung töllöä, toinen latausasemaa tai suksiboksia...
 
Aika roimasti on käytettyjen Teslojen hinnat tippuneet. Saas nähdä mitä on ensi syksynä 3 LR ilpillä. :hmm:
2 vuotta ja 4 kuukautta vanha 61tkm ajettu Performance oli halventunut uudesta 29 200€, kun huomioi myös talvirenkaat. Eikä mukana tulleet rengassarjatkaan olleet loppu, vaan aika hyvät.

Ehkä tuo uudistettu ilp malli pitäisi hintansa vähän paremmin.

2021 on uudempaa mallia ja alkaen 49 900€ (LR).

Uusi LR 67 500€ - 49 900€ = 17 600 / 2 = 8800€

Eli uudistettu 2021 LR voisi olla vuoden päästä 41 100€? Siinä siis oma veikkaus.

Ilp mallissa olisi myös lämmitettävä ratti ja sähköinen takaluukku. Äänieristystä myös vähän parannettu.

Jännä kun nyt näyttää olevan vaikka minkälaista kylkiästä jos ostais Teslan "välipäiviltä". Yks tarjoaa 65" samsung töllöä, toinen latausasemaa tai suksiboksia...
Selvästi ei tavara nyt liiku. Osa hinnoiteltu liian kalliiksi ja sitten vielä kysyntää ei taida juuri olla. Mietitään myös että kallistunut sähkö ja halventunut polttoaine. Itse saan ajaa halvalla sähköllä vielä vajaan vuoden, mutta hyvin moni muu ei.
 
Aika roimasti on käytettyjen Teslojen hinnat tippuneet. Saas nähdä mitä on ensi syksynä 3 LR ilpillä. :hmm:
Paljon tulee riippumaan ohjauskoroista ja tulevien nostojen ennusteista. Tämän hintaluokan autoissa sillä rahoituksen hinnalla on ihan älytön merkitys kysyntään. Jotkut veikkaavat että loppukeväästä nähtäisiin korkojen maksimit.
 
Viimeksi muokattu:
2 vuotta ja 4 kuukautta vanha 61tkm ajettu Performance oli halventunut uudesta 29 200€, kun huomioi myös talvirenkaat. Eikä mukana tulleet rengassarjatkaan olleet loppu, vaan aika hyvät.

Ehkä tuo uudistettu ilp malli pitäisi hintansa vähän paremmin.

2021 on uudempaa mallia ja alkaen 49 900€ (LR).

Uusi LR 67 500€ - 49 900€ = 17 600 / 2 = 8800€

Eli uudistettu 2021 LR voisi olla vuoden päästä 41 100€? Siinä siis oma veikkaus.

Ilp mallissa olisi myös lämmitettävä ratti ja sähköinen takaluukku. Äänieristystä myös vähän parannettu.


Selvästi ei tavara nyt liiku. Osa hinnoiteltu liian kalliiksi ja sitten vielä kysyntää ei taida juuri olla. Mietitään myös että kallistunut sähkö ja halventunut polttoaine. Itse saan ajaa halvalla sähköllä vielä vajaan vuoden, mutta hyvin moni muu ei.
Pitää muistaa että myös 2022 vs 2021 on eroja vaikka molemmat onkin "refresh" , kävin testailemassa sitä Ryzenillä varustettua konetta ja olihan se miellyttävä kyllä käyttää. Itse kuulun niihin jotka Netflixejä ym. turhakkeita useasti käyttää, joten tuolla on väliä. Lisänä takalasien äänieristykset, lämmitettävät pyyhkijät ja taisi olla vielä jotain? Noh oli miten oli, itelle hakusessa oleva päivitys on 22 mallia ja niissä tuntuu olevan vielä hinnat korkeammalla. Toki ensi vuodelle on spekuloitu uudistuksia, mutta ne nyt ovat vain toistaiseksi spekulaatiota
 
Aikaisemmin ei tämän hintasirkuksen vuoksi Tesla oikein ollut vaihtoehto, mutta kieltämättä on noita nyt tullut usein vilkuiltua et miten hinta kehittyy. Joutuuko sitä vielä hakee suksiboksin ja long rangen välipäiviltä...
 
Pitää muistaa että myös 2022 vs 2021 on eroja vaikka molemmat onkin "refresh" , kävin testailemassa sitä Ryzenillä varustettua konetta ja olihan se miellyttävä kyllä käyttää. Itse kuulun niihin jotka Netflixejä ym. turhakkeita useasti käyttää, joten tuolla on väliä. Lisänä takalasien äänieristykset, lämmitettävät pyyhkijät ja taisi olla vielä jotain? Noh oli miten oli, itelle hakusessa oleva päivitys on 22 mallia ja niissä tuntuu olevan vielä hinnat korkeammalla. Toki ensi vuodelle on spekuloitu uudistuksia, mutta ne nyt ovat vain toistaiseksi spekulaatiota
Ysta puhut? 3:n ei ole tullut taakse tuplalaseja.
 
jm82 onnea autosta. Kävit sen tuosta melkein naapurista hakemassa. On ainakin hyvin pidetty. Nyt sitten ratapäiville vaan mukaan. Taisi olla Kuusamon jääradallekin vielä paikkoja auki.
 
jm82 onnea autosta. Kävit sen tuosta melkein naapurista hakemassa. On ainakin hyvin pidetty. Nyt sitten ratapäiville vaan mukaan. Taisi olla Kuusamon jääradallekin vielä paikkoja auki.
Kiitos! Oikein mukava autonhakureissu oli teillä päin. Rento omistaja. Ei löydy tosiaan lommuja, kuten pitikin :) Ja autokin oli oikeastaan myyjän kirjoituksia paremmassa kunnossa. Vasen etulamppu hieman huurussa osittain. Mutta noita etulamppujakin on mennyt takuuseen vaihtoon, kun luin niistä juttua.

Tuossa joku lainattu kuva ilmeisesti edelliseltä jääradalta. Vielä en ole tohtinut kytkeä Track Modea päälle (edes kokeeksi).
Facebook/Youtube:
 
Aika roimasti on käytettyjen Teslojen hinnat tippuneet. Saas nähdä mitä on ensi syksynä 3 LR ilpillä. :hmm:
Selasin uudistetuja Model 3 Performance malleja myös. Tuossa linkin halvimmassa autossa tosin on vain yhdet vanteet mukana. 20" vanteet ei aivan ilmeiset olisi. Uudistettu siis olisi 7kk uudempi ja 5tkm vähenmän ajettu. Hinta kumminkin on vielä 9,5k€ kalliimpi. Eli kyllä uudistetusta autosta joutuu maksamaan suhteessa hieman enemmän.

Ilp saattaa myös rikkoontua, mutta toisaalta kulus on jonkin verran pienempi. Itseä uudistetussa mallissa kiinnostaisi eniten lämmitettävä ratti. Minusta se on suomeen oikein kiva varuste.

53 800€:

Uskoisin että LR mallissa samansuuntaiset hintaerot?
 
Aika roimasti on käytettyjen Teslojen hinnat tippuneet. Saas nähdä mitä on ensi syksynä 3 LR ilpillä. :hmm:
Aika odotetut noin 15% tippunut oman 3LR:n arvo pyyntihinnoista katsottuna vuodessa ja vajaan 30tkm ajoilla. Hinta verrattuna siis vuoden takaiseen oman auton pyyntihintaan.

Se erona vuoden takaiseen, että nyt alkaa löytyä jo noita yli satkun ajettujakin ihan kohtuullinen määrä.
 
Model 3LR tuli käytyä kokeilee ja ei kyl sinällään mitään valittamista löytynyt mut vaatisi vähän pidemmän lenkuran tutustumiseen. Olikos näissä jotain hyvä tietää varusteiden osalta tai vuosimallien eroja? 2019/2020 näyttäisi ehkä olevan sopivassa haarukassa. Ei tarvinnut ku kysästä niin läks 4% pois hinnasta niin paljohan ois viel tinkivaraa. Kylkiäiset päälle.
 
Model 3LR tuli käytyä kokeilee ja ei kyl sinällään mitään valittamista löytynyt mut vaatisi vähän pidemmän lenkuran tutustumiseen. Olikos näissä jotain hyvä tietää varusteiden osalta tai vuosimallien eroja? 2019/2020 näyttäisi ehkä olevan sopivassa haarukassa. Ei tarvinnut ku kysästä niin läks 4% pois hinnasta niin paljohan ois viel tinkivaraa. Kylkiäiset päälle.
Auton perusväri muuttui perus mustasta Multi-Coat valkoiseen tuossa jossain vaiheessa. Musta oli ongelmallinen väri ja siksi tuo vaihto tehtiin.

2019/2020 ei taida olla oikein muita muutoksia autossa. 2021 tuli uudempi malli, jossa esim ilp, joka saattaa rikkoontua tai sitten ei. Joka tapauksessa 2021 tuli uudempi parempi malli.

2019/2020 saattaa lähteä hyvinkin hintaa pois, koska 2021 olisi sitten jo päivitetty versio.


Tuossa omassa 8/2020 Model 3 Perfissä on ainakin se 3.0 tietokone. Jossain vähän vanhemmassa saattaisi ehkä olla se 2.5 tietokone? 3.0 kohdalla lukee jotain sellaista, kuin "täysin itsestään ajava tietokone". Tai ainakin jotain sen suuntaista tekstia. 2.5 kohdalla lukee sitten vain 2.5.

Oikeasti Teslasta jotain tietävät osaavat kertoa kattavammin :)

Edit:
2022 viimeisin päivitys siis. Siinä Intelin tilalla on ilmeisesti AMD Ryzen, eli nopeampi tietokone.
 
Kiitos! Oikein mukava autonhakureissu oli teillä päin. Rento omistaja. Ei löydy tosiaan lommuja, kuten pitikin :) Ja autokin oli oikeastaan myyjän kirjoituksia paremmassa kunnossa. Vasen etulamppu hieman huurussa osittain. Mutta noita etulamppujakin on mennyt takuuseen vaihtoon, kun luin niistä juttua.

Tuossa joku lainattu kuva ilmeisesti edelliseltä jääradalta. Vielä en ole tohtinut kytkeä Track Modea päälle (edes kokeeksi).
Facebook/Youtube:

Tulehan jääradalle. Viel noin 10 paikkaa auki Kuusamon tapahtumaan kankkusen radalle.

Viimetalvena oli mukavata. Ite sinisellä 100D ässällä pörrään siel taas.
 
Tulehan jääradalle. Viel noin 10 paikkaa auki Kuusamon tapahtumaan kankkusen radalle.

Viimetalvena oli mukavata. Ite sinisellä 100D ässällä pörrään siel taas.
Olisi kyllä kiva päästä jääradallekin, mutta täältä etelä-pohjanmaalta olisi 560km ajoa. Menisihän se Teslaillen, mutta ehkä vähän liian pitkä reissu tulisi itselle.

Johonkin ajo juttuun sitä voisi varmaan päästä osallistumaankin. Kahtena viime kesänä on tullut muutamia kertoja käytyä Botniaringin radalla (63km päässä). Mietinnässä siis vähän, että saattaisin käydä autollakin siellä ajoharjoittelemassa. Ilmeisesti Teslan jarrut olisi kovilla radalla, kun painoa on 1900kg ja jarruja ei ole oikein Teslan kohdalla radalle tehty, vaikka Performancessa kai vähän eri jarrut. Toki aika varovasti saisi ajella, kun autoilua radalla ei ole ennestään yhtään. Kivaa hommaa kumminkin ja tulee sitten ajeltua liikenteessä ehkä vähän hiljempaa :)

Tuossa äänite siitä edellisestä jääradasta:
 
Itse olen muutaman päivän ajellut vähän vanhemmalla Teslalla. Tuommoinen 2014 vuosimallin Model S P85. Ei ole mitään valittamista. Lataus on tietysti hitaahko mutta omilla ajoilla ei ongelma. Tänään ajeli nätisti Kokkola-Pudasjärvi välin kun kotona lataili lähes täyteen ja pieni kahvin mittainen täyttö Kempeleen Superchargerilla. Erityisen kätevä on ollut tuo ilmajousitus kun varsinkaan täällä Pudasjärven päässä auraus on pikkuteillä kehnoa. Ei raapinut pohja kuten edellisellä Audi A4:lla, jossa tosin oli vähän madallusta. Ilmaiset latauksethan tässä oli porkkana ja tieten edullinen hinta, joka tässä tapauksessa oli 30k€. Halpaa ajoa kunhan mitään ei menisi rikki. Akku on vaihdettu keväällä mutta pari pientä vikaa on.

Ensimmäinen on tuo kuskin ikkunan pieni "kolmiolasi", jonka tiivistys on heikko. Saisikohan korjattua tiivisteen vaihtamalla? Toinen ongelma koskee ilmeisesti viallista sensoria, kun tulee teksti että Parking Assistant Not Available. Pitänee ottaa yhteys Teslan huoltoon. Mitään Autopilot toimintoja ei tässä yksilössä ole, enkä niitä ole erityisemmin kaivannutkaan. Vielä.
 
Itse olen muutaman päivän ajellut vähän vanhemmalla Teslalla. Tuommoinen 2014 vuosimallin Model S P85. Ei ole mitään valittamista. Lataus on tietysti hitaahko mutta omilla ajoilla ei ongelma. Tänään ajeli nätisti Kokkola-Pudasjärvi välin kun kotona lataili lähes täyteen ja pieni kahvin mittainen täyttö Kempeleen Superchargerilla. Erityisen kätevä on ollut tuo ilmajousitus kun varsinkaan täällä Pudasjärven päässä auraus on pikkuteillä kehnoa. Ei raapinut pohja kuten edellisellä Audi A4:lla, jossa tosin oli vähän madallusta. Ilmaiset latauksethan tässä oli porkkana ja tieten edullinen hinta, joka tässä tapauksessa oli 30k€. Halpaa ajoa kunhan mitään ei menisi rikki. Akku on vaihdettu keväällä mutta pari pientä vikaa on.

Ensimmäinen on tuo kuskin ikkunan pieni "kolmiolasi", jonka tiivistys on heikko. Saisikohan korjattua tiivisteen vaihtamalla? Toinen ongelma koskee ilmeisesti viallista sensoria, kun tulee teksti että Parking Assistant Not Available. Pitänee ottaa yhteys Teslan huoltoon. Mitään Autopilot toimintoja ei tässä yksilössä ole, enkä niitä ole erityisemmin kaivannutkaan. Vielä.
Kolmiota voi käsin vääntää. Omista Ässistä korjasin suhinat. Ex 85D ja nyt 100D
Tai sitten lasi ei painu tarpeeksi "sisään" , tämäkin helppo säätää ite.

Ranger neuvo miten niin helppoa.

Voin laita vaikka privalla ohjetta jos tarvitset.

Parkkitutka myös suht helppo vaihtaa ite, yks niistä lie pimeä.

Myös ranger korjaa nuo kotipihassa.
 
Kolmiota voi käsin vääntää. Omista Ässistä korjasin suhinat. Ex 85D ja nyt 100D
Tai sitten lasi ei painu tarpeeksi "sisään" , tämäkin helppo säätää ite.

Ranger neuvo miten niin helppoa.

Voin laita vaikka privalla ohjetta jos tarvitset.

Parkkitutka myös suht helppo vaihtaa ite, yks niistä lie pimeä.

Myös ranger korjaa nuo kotipihassa.
Laita vaan ohjeet.

Muistelen vaan Tesla Björnin ekasta Teslasta, että oli käynyt useamman kerran kyseinen auto huollossa saman ongelman kanssa. Mutta eihän se tosiaan maksa kokeilla.

Pitää tuon sensorin kanssa soitella Rangeria paikalle, vaikka varmaan omakin ammattitaito saattaisi riittää kyseiseen hommaan.
 
Laita vaan ohjeet.

Muistelen vaan Tesla Björnin ekasta Teslasta, että oli käynyt useamman kerran kyseinen auto huollossa saman ongelman kanssa. Mutta eihän se tosiaan maksa kokeilla.

Pitää tuon sensorin kanssa soitella Rangeria paikalle, vaikka varmaan omakin ammattitaito saattaisi riittää kyseiseen hommaan.
Laitan tähän suoraan niin muutkin saa ruuvata.

Yleensä suhinat tulee siitä että lasi ei painu tarpeeksi tiivisteitä vasten (myös sitä kolmiota vasten) , oven alalaidassa on kaksi kumi/muovi lätkää, ne irti ja alta paljastuu muistaakseni 13mm mutterit. Ne irti / löysälle ja tämän jälkeen lasin kallistus sisään / ulos on säädettävissä. Vähän kerrallaan kannattaa säätää.


Kolmion säätö voi myös riittää, siitä raskaasti vaan taittaa sisäänpäin tai ulos, riippuen mikä reuna siinä suhisee. Itellä piti taita etureunaan sisään päin, loppu suhinat.

Wurth gummi hoitoaine myös hyvä, aavistuksen elvyttää tiivisteitä , ei tartu jää ja suhinat loppuu monesti kun tiiviste notkistuu
 
Kuulostaa siltä, että siellä on mahdollisesti jäykemmät kaasujouset (tai huomattavasti epätodennäköisempänä sähköinen nosto). Sen (jäykempien kaasujousien) nyt ei periaattessa pitäisi tuohon lukitusmekanismiin juuri vaikuttaa, mutta voivat toki nikotella takuun kanssa noiden vuoksi.
Eivät voi vaan kyllä. Sinne pitää vaihtaa alkuperäiset jouset.
Nyt tuo etukontti aukesi. Jouset on Tesland nimiset ja kontti aukeaa napista ylös asti. Vähän harmillisesti ei ole enää niitä alkuperäisiä kaasujousia olemassa tuohon.

IMG_20221231_092208.jpg

Teslaan varmaan kannattaa ostaa -40 asteen lasinpesunestettä? Kumminkin kamera tuulilasissa ohjaa vakionopeudensäädintä, valoja ja tuulilasinpyyhkijöitä.

5 littaa -40 asteen lasinpesunestettä on 10€ eli aika sama hinta kuin -18 asteinenkin.

Ja uudet pyyhkijät motonetissä olisi 30€ 2kpl. Ei vaan ollut varastossa pyyhkijöitä, eli tilaukseen menisi. Myyjän mukaan vaihto olisi nyt ajankohtaista. Raitisilmansuodattimia on kaksi ja nekin olisi motonetissä saatavilla. Ohjeita vaihtoon en ole vielä katsonut. Eikä tullut kysyttyä, että milloin vaihdettu. Ilmeisesti on vielä suht puhtaat.

Pyyhijät saa jostain nostettua "väliasentoon". Kuulemma parkissa kannattaisi pitääkin väliasennossa, että lämmitys lämmittäisi pyyhkijätkin samalla suliksi.

Valeo merkkiset sulat, nuo ilmeisesti:

Motonetistä ei sitten muuta tavaraa saakaan Model 3:een.
 




Muistakaahan ettette luota "Autopilottiin" ja vastaaviin räpellyksiin .

Jep.

Vakkari saattaa tehdä myös haamujarrutuksen. Mulla on tehnyt kerran. Tuntui että abs olisi mennyt päälle, eli suht voimakas jarrutus. Eli kannattaa olla jalka lähellä kaasupoljinta, että saa vältettyä tuon haamun.
 
Model 3 myyjällä oli parissa autossa Samsungin T5 tai T7 SSD. 500GB varmaan riittää? Tuokin T7 menee tilaukseen ja on 79€ hintainen.

Ilmeisesti SSD:n alustus täytyy tehdä tietokoneella? Muuten ei toimi. Akkuahan se Sentry vie jonkun verran, mutta näppärä ominaisuus varmaan on jossain parkkipaikalla. Ohjeitakin varmasti löydän jostain, mutta vielä en ole ehtinyt etsimään.

Sen ehdin varmaan jo unohtaa, että mihin USB paikkaan tuo SSD tulee kiinnittää.


Edit:
Tilasin sittenkin tuon 1 Teran SSD:n. 101€ postitettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen muutaman päivän ajellut vähän vanhemmalla Teslalla. Tuommoinen 2014 vuosimallin Model S P85. Ei ole mitään valittamista. Lataus on tietysti hitaahko mutta omilla ajoilla ei ongelma. Tänään ajeli nätisti Kokkola-Pudasjärvi välin kun kotona lataili lähes täyteen ja pieni kahvin mittainen täyttö Kempeleen Superchargerilla. Erityisen kätevä on ollut tuo ilmajousitus kun varsinkaan täällä Pudasjärven päässä auraus on pikkuteillä kehnoa. Ei raapinut pohja kuten edellisellä Audi A4:lla, jossa tosin oli vähän madallusta. Ilmaiset latauksethan tässä oli porkkana ja tieten edullinen hinta, joka tässä tapauksessa oli 30k€. Halpaa ajoa kunhan mitään ei menisi rikki. Akku on vaihdettu keväällä mutta pari pientä vikaa on.

Ensimmäinen on tuo kuskin ikkunan pieni "kolmiolasi", jonka tiivistys on heikko. Saisikohan korjattua tiivisteen vaihtamalla? Toinen ongelma koskee ilmeisesti viallista sensoria, kun tulee teksti että Parking Assistant Not Available. Pitänee ottaa yhteys Teslan huoltoon. Mitään Autopilot toimintoja ei tässä yksilössä ole, enkä niitä ole erityisemmin kaivannutkaan. Vielä.
P85 mahtaa olla aika tehokas, ainakin kesällä. Model S varsinkin uudella keulalla on vieläkin ihan tyylikäs auto. Käytännöllinenkin tuon viistoperän ansiosta. Täytyy kyllä päästä joskus koeajolle jollain muullakin kuin Model 3:lla :) Y Performance olisi ehkä kiinnostavin koeajettava.

S 75 takaveto olisi alkaen 41 500€. Vm. 2017.

Tutulla olisi 9/2020 Model S, mutta itselle on vielä liian kalliita nuo.
 
Onko se tuo 85 malli jonka akku hajoaa? Nyt pyöritellyt mielessä että jonkun 35-40k€ model s teslan ostaisi jossa ilmaiset superit ja missä olisi mahdollisimman pitkä range. Onko vuosimalleissa minkälaisia eroja? Onko väliä onko -14 vai -15 vai -16 esim?

Toki pitäisi löytää joku johon on viimeaikoina vaihdettu akku tai sellainen malli jonka akussa ei ole ollut vikoja. Tulee vähän turhan kallis jos heti pitää laittaa se 20k€ akkuun. Lisäksi varmaan perus rautajousilla kun ilmajouset niin kalliit kun hajoavat. Mitä muuta kallista noissa hajoaa mihin pitäisi varautua?

Vanha keula on ruma, mutta tuon voi kai aika kohtuu vaivalla vaihtaa uuden malliseksi?

Onko noissa kuinka hidas lataus superilla verrattuna uudempiin? Töissä voisin ladata ilmaiseksi ja sitten ilmaiset superit, kotona ei ole latausmahdollisuutta vielä mutta helenin tolppa on viereisessä korttelissa niin siinä voisi latailla.
 
Pyyhijät saa jostain nostettua "väliasentoon". Kuulemma parkissa kannattaisi pitääkin väliasennossa, että lämmitys lämmittäisi pyyhkijätkin samalla suliksi.
Huolto-osion alta löytyy "pyyhkijöiden huoltotila" tai jotain sinne päin. Tuohon ne pitää nostaa jos mielii vaihtaa uusiin ja auttaa tosiaan myös sulattamaan sulkia esilämmityksen yhteydessä. Itse tulee nostettua tuohon ainakin kun on riskinä joutua sulattamaan lumet auton päältä esilämmityksellä.
 




Muistakaahan ettette luota "Autopilottiin" ja vastaaviin räpellyksiin .


:D

Itse käytän päivittäin ja luotan sopivasti ”räpellyksiin”, jotka ajaa matka-ajosta 95%. Puutun tilanteeseen tarvittaessa, -> turvallista ja mutkatonta matkantekoa.

Jos tuntuu, että on turvallisempi ajaa itse koko ajan, jotta siirtymiset voi hoitaa turvallisesti, niin silloin on syytä toimia itse vastuussa koko ajan ja jättää ”räpellysten” käyttö muille.

Jep.

Vakkari saattaa tehdä myös haamujarrutuksen. Mulla on tehnyt kerran. Tuntui että abs olisi mennyt päälle, eli suht voimakas jarrutus. Eli kannattaa olla jalka lähellä kaasupoljinta, että saa vältettyä tuon haamun.

Tähän mennessä Vag on tarjoillut adaptiivisella kaistallapitoavustimella toistuvimmat haamujarrutukset. Joskus on meinannut ihan harmittaa, kun monta kertaa samalla matkalla hyvien olosuhteiden aikaan jarruttelee missä sattuu. Tiedä sitten oliko autossa itsessään vikaa, mutta en ole vastaavaa muilla merkeillä huomannut.
 
Nyt tuo etukontti aukesi. Jouset on Tesland nimiset ja kontti aukeaa napista ylös asti. Vähän harmillisesti ei ole enää niitä alkuperäisiä kaasujousia olemassa tuohon.

IMG_20221231_092208.jpg

Teslaan varmaan kannattaa ostaa -40 asteen lasinpesunestettä? Kumminkin kamera tuulilasissa ohjaa vakionopeudensäädintä, valoja ja tuulilasinpyyhkijöitä.

5 littaa -40 asteen lasinpesunestettä on 10€ eli aika sama hinta kuin -18 asteinenkin.

Ja uudet pyyhkijät motonetissä olisi 30€ 2kpl. Ei vaan ollut varastossa pyyhkijöitä, eli tilaukseen menisi. Myyjän mukaan vaihto olisi nyt ajankohtaista. Raitisilmansuodattimia on kaksi ja nekin olisi motonetissä saatavilla. Ohjeita vaihtoon en ole vielä katsonut. Eikä tullut kysyttyä, että milloin vaihdettu. Ilmeisesti on vielä suht puhtaat.

Pyyhijät saa jostain nostettua "väliasentoon". Kuulemma parkissa kannattaisi pitääkin väliasennossa, että lämmitys lämmittäisi pyyhkijätkin samalla suliksi.

Valeo merkkiset sulat, nuo ilmeisesti:

Motonetistä ei sitten muuta tavaraa saakaan Model 3:een.
Model 3 myyjällä oli parissa autossa Samsungin T5 tai T7 SSD. 500GB varmaan riittää? Tuokin T7 menee tilaukseen ja on 79€ hintainen.

Ilmeisesti SSD:n alustus täytyy tehdä tietokoneella? Muuten ei toimi. Akkuahan se Sentry vie jonkun verran, mutta näppärä ominaisuus varmaan on jossain parkkipaikalla. Ohjeitakin varmasti löydän jostain, mutta vielä en ole ehtinyt etsimään.

Sen ehdin varmaan jo unohtaa, että mihin USB paikkaan tuo SSD tulee kiinnittää.


Edit:
Tilasin sittenkin tuon 1 Teran SSD:n. 101€ postitettuna.

Osta vaan -40, et menetä mitään. Itsekin ostan sitä ja sekoitan sitten itse sopivalla kombolla.
Pyyhkijät olen ostanut Motonetistä mutta Teslan omassa kaupassa nämä suodattiimet ei juuri mitään maksa. Kerran kahteen vuoteen vaihtaa tai jos tulee märän sukan haju niin asap. Yleensä ekat menee vuodessa kelistä riippuen kun se vesi pääsee suoraan ulkoa tuonne. https://shop.tesla.com/fi_fi/product/model-3_y_n-ilmansuodatin

Sitten taas tuon muistikortin osalta itse olen SD korttia käytttänyt koska ne on tehty toimimaan myös kylmässä. Toisin kuin nämä SSD levyt.
 
Saa niitä käyttää kunhan ei luota ja pitää katseen tiessä. Jos on ymmärryksessä ongelmia kannattaa se turhautuminen purkaa vaikka nyrkkeilysäkkiin eikä foorumille.
 
Ensimmäinen valkoinen Model 3 tuli nyt vastaan ja tietysti tervehdittiin.

Osta vaan -40, et menetä mitään. Itsekin ostan sitä ja sekoitan sitten itse sopivalla kombolla.
Pyyhkijät olen ostanut Motonetistä mutta Teslan omassa kaupassa nämä suodattiimet ei juuri mitään maksa. Kerran kahteen vuoteen vaihtaa tai jos tulee märän sukan haju niin asap. Yleensä ekat menee vuodessa kelistä riippuen kun se vesi pääsee suoraan ulkoa tuonne. https://shop.tesla.com/fi_fi/product/model-3_y_n-ilmansuodatin

Sitten taas tuon muistikortin osalta itse olen SD korttia käytttänyt koska ne on tehty toimimaan myös kylmässä. Toisin kuin nämä SSD levyt.
-40 asteista laitoin raakana. Model 3 siis ilmoitti että pesuneste vähissä ja jotain 3 litraa sinne meni arviolta. Tuolta Teslan sivujen kautta löytyykin asennusohje mm raitisilmasuodattimille. Näytti olevan myös paljon muuta teeseitse ohjetta, hyvä.

Täytyy muistaa tuo SSD levyn rikkoontumisen mahdollisuus kylmässä.

Huolto-osion alta löytyy "pyyhkijöiden huoltotila" tai jotain sinne päin. Tuohon ne pitää nostaa jos mielii vaihtaa uusiin ja auttaa tosiaan myös sulattamaan sulkia esilämmityksen yhteydessä. Itse tulee nostettua tuohon ainakin kun on riskinä joutua sulattamaan lumet auton päältä esilämmityksellä.
Kiitos. Sieltähän löytyi myös renkaat. Siellä oli vielä valittuna 20" kesärenkaat ja vaihdoin asetukset jotenkin niin, että on talvi ja 19" renkaat. Regen oli jo valmiiksi miedommalla talvi asennolla. Voimakkaampi saattaisi olla parempi. Myyjä kyllä sanoi, että miedompi talveksi.

Löysin myös tuon Model 3 Track Mode valinnan. Sen sai helposti aktiiviseksi, kun muisti vaan ensin laittaa "vaihteen" parkki asennolle. Unohdin jo ne asetukset, mutta pihatien peilijäällä kaasulla lähti perä aavistuksen sivulle. Regen oli voimakkaammalla (oli mukavampi). Erittäin helppo oli autoa hallita, kun vaan muisti käyttää kaasua aika maltillisesti. Mitään asetuksia en sitten alkanut muuttelemaan. Vakionopeudensäädin ei tietenkään toimi, jos Track Mode on päällä.

Ilmeisesti saisi lisätä vähän renkaisiin ilmaa, kun suositus on 3.1 bar ja oli vain 2.8 bar. Joku G mittarikin tuossa on ja hyvin rauhallisesti on ajeltu. Näytössä siis ilmeisesti näkyy myös eri komponenttien lämpötiloja. Jos oikein kuuntelin, niin Track Moden päällelaiton jälkeen alkoi joku pieni hurina kuulumaan jostain.

IMG_20221231_134137.jpg
 
Mulla on R3:n kanssa tänä talvena ollut 3,3. Silti ne löllyy kuin 80 vuotiaat tissit.
Jaa a. Contit alla nyt talvella. 2.8 kylmänä ja ajossa nousee 3. Kesällä taas 3 mennään vielä valtioilla. Näyttäisi vielä yhden kesän menevän 20” Pirellit.
 
Talvirenkaissa itellä 3bar kun talvirenkaat on löllömmät kuin kesärenkaat. Kesärenkaissa pidän 2.8bar kun alusta on suht kova, niin tuo pienempi paine tuo hieman pintamukavuutta.
 
Jaa a. Contit alla nyt talvella. 2.8 kylmänä ja ajossa nousee 3. Kesällä taas 3 mennään vielä valtioilla. Näyttäisi vielä yhden kesän menevän 20” Pirellit.
Contin 18" kitkat itsellä, paineet kylmänä 3 Barin kieppeillä, lämpimänä 3.2.
Iso oli ero kun kesärenkaista siirtyi kitkoihin, tunnusti kuivalla tiellä jo luisussa menevän alussa. Nyt tunnustavat sitten tosi jämäkiltä ajaa.
 

En puhuisi mistään kysynnän kyykkäämisestä ihan heti, Teslalla tai sähköautoilla ylipäätään. Onko jossain jo maailmanlaajuisia lukemia?

Euroopan. Myydyin. Auto.

Ei pelkästään sähköauto, ei pelkästään myydyin premium, jos sitä sanaa edes voi Teslaan liittää. Vaan myydyin auto, vaikka maksaa helposti 2-3x perus Astran tmv verran.
 

En puhuisi mistään kysynnän kyykkäämisestä ihan heti, Teslalla tai sähköautoilla ylipäätään. Onko jossain jo maailmanlaajuisia lukemia?

Euroopan. Myydyin. Auto.

Ei pelkästään sähköauto, ei pelkästään myydyin premium, jos sitä sanaa edes voi Teslaan liittää. Vaan myydyin auto, vaikka maksaa helposti 2-3x perus Astran tmv verran.
Tuo tilasto on ainoastaan EU:sta eikä Euroopasta. Joka nyt on aivan eri asia.
Moitin uutisointia enkä saavutusta.
 
Tykkää sitten Teslasta tai ei ja katsoo asiaa mistä suunnasta tahansa, niin onhan noi Model Y:n myyntiluvut todella kovia tuon hintaluokan autolle.

Muut tuon hintaluokan autot pääse lähellekään noita lukemia. Noi myydyimmät autot euroopassa on perinteisesti halpoja pikkukinnereitä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 420
Viestejä
4 507 219
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom