Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kauppalehdessä on juuri tänään käytettyjen Teslojen laskeneista hinnoista myös juttua. En päässyt lukemaan, kun on maksumuurin takana. Mutta otsikosta päätellen siinäkin lähinnä toistetaan Nettiauton hintamuutoksia.
 
Itse harkitsin vielä jokin aikaa sitten vaihtoa Model Y-malliin, ja sainkin hyviä tarjouksia, mutta en kuitenkaan tehnyt kauppoja, koska hinnat näyttivät jatkavan laskemistaan. Vuosimallin 2022 Model Y:n pyyntihinnat ovatkin pudonneet autoliikkeissä viimeisen yhdeksän viikon aikana keskimäärin yli 4500 euroa, ja nyt niitä on tarjolla vähän ajettuina jo alle 65 tonnin hinnalla. Yhdeksän viikkoa sitten myynnissä oli ainoastaan kuusi autoa, joiden hinta alitti nipin napin 70 tonnin rajan. Halvin liikeessä myytävä Model Y maksoi tuolloin 69 780 euroa ja nyt 63 400 euroa.
 
Maailma muuttuu jne... Seurataan mitä tulee, mutta onko Teslaa edes yritettykään markkinoida premiumina, luksuksesta puhumattakaan? En ainakaan odota saavani BMW:n kokoonpanolaatua, vaikka parasta toivotaan. :kahvi:
 
Toki ymmärtääkseni noiden saksalaisten "laatumerkkien" sähkikset joissa on samat ominaisuudet(range yms) maksavat poikkeuksetta ~50% enemmän kuin Model 3
 
Toki ymmärtääkseni noiden saksalaisten "laatumerkkien" sähkikset joissa on samat ominaisuudet(range yms) maksavat poikkeuksetta ~50% enemmän kuin Model 3

Ei nyt ihan kuitenkaan. Esim. Id4 77kwh akulla näytti olevan nettiautossa 57ke, joten tehtaalta varmaan saa vielä halvemmalla. Model 3 sr taitaa olla noin 54ke tällä hetkellä. Vois kuvitella että range aika samoissa.
 
Kyllä voi, mutta sitä ei todellakaan tee mikään pirkka-jaguar jonka laatu on keskinkertainen ja jonka on tarkoitus ohittaa Corolla maailman yleisimpänä autona...
Hetkellinen nousu näiden tapauksien johdosta. Ja koskee kolmannen osapuolen myyntejä.
 
Hetkellinen nousu näiden tapauksien johdosta. Ja koskee kolmannen osapuolen myyntejä.
Ei tarvitse katsoa kuin esim. alkuperäistä Tesla Roadsteria ja on ihan mahdollista, että hinnat ovat lähinnä menossa ylöspäin.
 
Ei nyt ihan kuitenkaan. Esim. Id4 77kwh akulla näytti olevan nettiautossa 57ke, joten tehtaalta varmaan saa vielä halvemmalla. Model 3 sr taitaa olla noin 54ke tällä hetkellä. Vois kuvitella että range aika samoissa.

Okei itse meinasin laatumerkeillä lähinnä Audia, Bemaria ja Meseä.
 
Okei itse meinasin laatumerkeillä lähinnä Audia, Bemaria ja Meseä.
Mitä samoja ominaisuuksia sitten vertailet? Jos laittaa i4:n ja M3 vertailuun, niin taitanee M3 hävitä jotakuinkin kaiken paitsi rangen tai käyttöliittymän jouhevuuden (josta voi siitäkin olla montaa mieltä). Muuten on kyllä melkoisesti takamatkalla laadukkuudessa, viimeistelyssä ja mukavuudessa.
 
Mitä samoja ominaisuuksia sitten vertailet? Jos laittaa i4:n ja M3 vertailuun, niin taitanee M3 hävitä jotakuinkin kaiken paitsi rangen tai käyttöliittymän jouhevuuden (josta voi siitäkin olla montaa mieltä). Muuten on kyllä melkoisesti takamatkalla laadukkuudessa, viimeistelyssä ja mukavuudessa.

Siis lähinnä meinasin sitä että jos haluaa vaikka samalla rangella Mersun, Bemarin tai Audin niin siitä joutuu maksamaan huomattavaa preemiota verrattuna esim Model 3:een. Lähinnä viittasin siihen kun puhuttiin autojen laadukkuudesta(ja kyllä tiedostan Teslojen ongelmat)
 
Tesla alkanut ilmeisesti tiputtelemaan hintoja nyt jo saksassakin. Tippuukohan käytettyjen hinnat taas lisää samassa suhteessa?
Pakko niitä on varmaan Suomessakin tiputella jos halutaan autoja myydä. Ottaen huomioon korkojen nousut ja sähkön nousut niin kallis sähköauto ei ole varmaan ensimmäisenä monen ostoslistalla.
 
Vähän erikoista että Saksassa näemmä Model 3 Long Range maksaa 59490 ja Model Y Long Range 56990
 
Onko muilla vieläkin tyhjää tuossa toimitusajankohdassa? En löydä mitään tietoa nettisivuilta tai apistä? Model Y rwd syyskuun alussa tilattu. Tosiaan hävisi melkein 1kk sitten tieto kokonaan
 
Vähän erikoista että Saksassa näemmä Model 3 Long Range maksaa 59490 ja Model Y Long Range 56990
Näin se on ollut pitkään - syynä on myös se, että model 3:sissa on tuontitullit ja model y:ssä ei.

Mutta tesla yleisesti repii eri maissa aivan erilaisia hintoja autoistaan sen mukaan, että millä luulee niitä saavansa missäkin kaupaksi.
 
Näihin hintojen laskuihin liittyen, Shanghain tehdas teki lokakuussa tuotantoennätyksensä, reilu 87k autoa. Tuo tahti tarkoittaisi yli miljoonaa autoa vuodessa ulos yhdeltä tehtaalta, samaan aikan kun kiinassa on kysyntäongelmia. Jos vaan saavat laivoja hommattua ja autot eurooppaan, niin täällä tulee jonot sulamaan nopeasti. Päälle sitten berliinin tuotannon kasvu.

tesla-shanghai-adds-inventory-highest-rate-ever-october-brokerage-data-2022-11-09
 
Onkos muut huomanneet että alkaisi irtoamaan tuosta ratista päälikerros. Huomaa kun esimerkiksi hieman painaa tai liikuttaa käsiään niin ratin pinta on venynyt ja irti täytteistään. Onhan tuolla tosin jo ikää muutama päivä yli vuoden ja kilometrejäkin 20tkm, että sikäli varmaan jo paalauskunnossa. Itse käytän ratin lämmitystä talvikaudella, vaikuttaneekohan tuohon.

Tosin on tuo penkkikin jo sivutuistaan kulunut sen näköiseksi että kilometrejä luulisi olevan paljon (aika ryppyyntynyt muovinahka), penkillä ei kuitenkaan ole edes koskaan mikään jättiläinen istunut saati edes farkut jalassa koskaan.

Varmaan aika turha tuostakaan narista huollelle kun on withing specs, väärin käytetty, vegaani muovin kuuluukin irrota yms. Samahan on tuo kuskin penkki kun klappaa ärsyttävästi jarruttaessa (hiljentäessä), ärsyttävä klonkaus tuntuu persauksen alla.

Edit: mallina siis 2021-11 facelift MIC
 
Viimeksi muokattu:
Onkos muut huomanneet että alkaisi irtoamaan tuosta ratista päälikerros. Huomaa kun esimerkiksi hieman painaa tai liikuttaa käsiään niin ratin pinta on venynyt ja irti täytteistään. Onhan tuolla tosin jo ikää muutama päivä yli vuoden ja kilometrejäkin 20tkm, että sikäli varmaan jo paalauskunnossa. Itse käytän ratin lämmitystä talvikaudella, vaikuttaneekohan tuohon.

Tosin on tuo penkkikin jo sivutuistaan kulunut sen näköiseksi että kilometrejä luulisi olevan paljon (aika ryppyyntynyt muovinahka), penkillä ei kuitenkaan ole edes koskaan mikään jättiläinen istunut saati edes farkut jalassa koskaan.

Varmaan aika turha tuostakaan narista huollelle kun on withing specs, väärin käytetty, vegaani muovin kuuluukin irrota yms. Samahan on tuo kuskin penkki kun klappaa ärsyttävästi jarruttaessa (hiljentäessä), ärsyttävä klonkaus tuntuu persauksen alla.
Mitään näistä ei ole esiintynyt omassa 2020 Model 3:ssa. Kyllähän noista kannattaa huoltopyyntöä laittaa ja korjata takuuseen. Ainakin ratti ja penkin klappi ihan selviä takuuvikoja. On noita takuuseen vaihdettuja penkkejäkin muistaakseni tullut netissä vastaan.
 
FSD 11 lähteny jakeluun Teslan työntekijöille.

 
Viimeksi muokattu:
Kävin koeajamassa Y modelin taksin takapenkiltä käsin. Takasivulasit olivat huurussa koko matkan ajan. Onko tuossa takasivulasien huurteenpoistoa ollenkaan?

Lisäksi kyyti oli kovin nykivää, ikään kuin kuski olisi koko ajan vuoronperään kiihdyttänyt ja jarruttanut nopealla vaihtelulla. Tämä saattoi olla ulkomaalaiselta vaikuttavasta kuljettajan ajotavasta johtuva seikka, tai sitten automatiikasta johtuva.

Muuten mukavan tuntuinen kyyti oli.
 
Vain keskellä on puhaltimet ja ei ne ikkunaan kanna.
Tuntuu että valskaa jos ikkunat menee huuruun.

Nykiminen voi johtua jos ajoi APlla tai ACClla.
 
katso liitettä 998900

Kun täällä oli aiemmin juttua "onnettomasta" M3 takakontista, niin kyllä sinne 65" OLED menee sisään. Korkeuden puolesta niitä ongelmia toki syntyisi eri muotoisten pakettien kanssa mutta minkäpä auton kanssa ei tulisi jos kyseessä ei ole farmari.
Korkeushan se ongelma on aina ollut, kyllähän perus sedaneihin ihan hyvin mahtuu tavaraa mutta menee helposti palapeliksi.
 
katso liitettä 998900

Kun täällä oli aiemmin juttua "onnettomasta" M3 takakontista, niin kyllä sinne 65" OLED menee sisään. Korkeuden puolesta niitä ongelmia toki syntyisi eri muotoisten pakettien kanssa mutta minkäpä auton kanssa ei tulisi jos kyseessä ei ole farmari.

Just olin kaveria jeesamassa, kun veimme hänen pyykinpesukoneen ja kuivausrummun vaihtoon. Model S:llä. Ei tarvittu farkkua tai kärryä. Yllättävän vähän siinä on penkit kaadettuna eroa esim omaan edelliseen autooni Audi A6 Avant jota pidin varsin isona autona.
 
Just olin kaveria jeesamassa, kun veimme hänen pyykinpesukoneen ja kuivausrummun vaihtoon. Model S:llä. Ei tarvittu farkkua tai kärryä. Yllättävän vähän siinä on penkit kaadettuna eroa esim omaan edelliseen autooni Audi A6 Avant jota pidin varsin isona autona.
Ei se kontin koko tosiaan kaikkea kerro, pakkaaminen on vain isoon farkkuun tyyliin heitä tavarat sisään kun pienessä pystyperässä joutuu hieman katsomaan mikä sopii mihinkin.

Silti sedan on kyllä kaikista epäkäytännöllisin korimalli mitä vain voi olla.
 
Millainen on takasivulasien huurteenpoisto? En ole nähnyt missään autossa ellei lasketa niitä pilareissa olevia suuttimia mutta nekin on tarkoitettu lähinnä matkustajien käyttöön. Todennäköisesti kuljettajalla ollut ilmastointi manuaaliasennolla tms.

Juurikin ne pystypilareissa olevat suuttimet, jotka yleensä löytyy taksikäytössä olevista autoista. Kostealla kelillä on muuten takasivulasit aina huurussa kenkien mukana tulevast kosteudesta yms. johtuen.
 
Tuleeko Cybertruckista Duke Nukem Foverin kaltainen 10 vuoden ikuisuus-hype?

Sillä erotuksella että se on paskaa jo ennen julkaisua?

1668818833733.png
 
Tuleeko Cybertruckista Duke Nukem Foverin kaltainen 10 vuoden ikuisuus-hype?

Sillä erotuksella että se on paskaa jo ennen julkaisua?

Jotain uutta uutista CT:sta? Viimeksi kun seurasin niin CT oli menossa massatuotantoon 2023 lopussa. Vois kuvitella, että ekat autot menee asiakkaille 2023 loppupuolella ellei jotain lykkäysuutista ole tullut hiljattain.
 
Eikös uusi Roadster ole paljon enemmän myöhässä?
Roadster on julkistettu loppuvuodesta 2017 ja Cybertruck loppuvuodesta 2019. Eli älyttömän pitkä on molemmissa aika julkistuksesta tuotantoon. Roadterin osalta alkaa epäilyttämään, että tuleekohan ollenkaan ja onko tuollaiselle edes kovin kummoista kysyntää.
 
Roadster on julkistettu loppuvuodesta 2017 ja Cybertruck loppuvuodesta 2019. Eli älyttömän pitkä on molemmissa aika julkistuksesta tuotantoon. Roadterin osalta alkaa epäilyttämään, että tuleekohan ollenkaan ja onko tuollaiselle edes kovin kummoista kysyntää.
Heh no auton piti olla tuotannossa 2020. Akun kooksi on luvattu 200kWh ja mm. rakettimoottoriavustuksella kiihtyvyys 1,1s 0-60mph. Uskoo ken tahtoo :D. Raha on toki kelvannut varauksiin.

Screenshot_20221119_094603_Signal.png
 
Toi 1.1s ei ole edes mahdollinen kun renkaissa ei yksinkertaisesti ole pitoa tuollaiseen. Joku 2s lienee aikalailla maksimi mitä katuauto voi kiihtyä vaikka tehoa olisi rajattomasti.
 
Toi 1.1s ei ole edes mahdollinen kun renkaissa ei yksinkertaisesti ole pitoa tuollaiseen. Joku 2s lienee aikalailla maksimi mitä katuauto voi kiihtyä vaikka tehoa olisi rajattomasti.
Rakettimoottoriavustuksella.

Tai sitten samanlaista rengasta alle kun kiihdytysautoissa.

Rimac menee myös alle 2 sekuntiin.
 
Taitaa suurin ongelma olla tuo uusi 4680 mikä ei tehnytkään ihmeitä. 2170 verrattuna painavampi, vähemmän kapasiteettia.
 
Teslalla, niinkuin aika lailla kaikilla muillakin sähköautovalmistajilla tällä hetkellä, tuotantoa rajoittaa tuotantokapasiteetin ja eri suunnista haalittujen akkukennojen määrä. Ja Teslalla kai on tavoite kasvattaa tuotantoaan 50% vuodessa lähivuosien aikana.

Näin ollen Tesla on fokusoitunut tuottamaan mahdollisimman paljon myytäviä autoja ulos tehtaista mahdollisimman suurella voitolla, minkä ansiosta Tesla on äärimmäisen kannattava. Aikana jolloin muut valmistajat tekevät sähköautoillaan persnettoa, Teslan automotive gross margin on liki 30%.

Tesla on myös tehnyt kaikkensa jotta tuotantokeskeytykset olisivat mahdollisimman lyhyitä jotta linjat puskisivat Model kolmosia ja Model Y:tä täydellä kapasiteetilla.

Uusien mallien tuotantoon otto ja akkukennojen varaaminen niille ei ole ollut relevanttia 2022, vaikka kyky tuotantoon olisikin olemassa.

Teslan ekat Semit on menossa asiakkaille joulukuussa 2022, Cybertruck on menossa esituotantoon ensi vuoden puolivälissä Teksasin tehtaalla ja massatuotantoon vuoden 2023 loppupuolella.

Cybertruckin piti olla eka malli Teslan uudella Hardware 4 FSD tietokoneella ja kameroilla, mutta saa nähdä tuleeko noi nyt ekaksi tuotantoon joissain muissa malleissa.

EDIT: Ja vaikka tämä ei nyt suoranaisesti Teslaan, niin kirjoitan tähän vielä vähän noita tuotantolukuja jotta kaikki paremmin ymmärtävät tuotantokapasiteetin erot tällä hetkellä, ja miksi Tesla on ihan omassa luokassaan tuotantokapasiteettinsa suhteen.

Polestar tähtää tänä vuonna n. 50.000 auton tuotantoon kaikki mallit yhteenlaskettuna.

Toyota tuottaa tällä hetkellä n. 1000 bZ4X autoa kuukaudessa (11.000 - 12.000 vuodessa), ja tähtää n. kymmenkertaistamaan tuon määrän vuoteen 2025 mennessä.

Teslan Shanghain Gigafactory tuottaa yksistään n. 80.000 - 90.000 autoa kuussa tällä hetkellä. Eli Tesla tekee yhdessä tehtaassa saman verran autoja reilussa parissa viikossa kuin Polestar vuodessa. Tai yhtä paljon sähkiksiä muutamassa päivässä kuin mitä Toyota tekee vuodessa.

Ja samalla Teslan Fremontin tehdas tekee myös kokoa ajan uusia tuotantoennätyksiään, ja Giga Berliniä ja Giga Teksasia ajetaan ylös. Pari kuukautta sitten Giga Texas tuotti n. tuhat autoa viikossa ja Giga Berlin n. kaksi tuhatta autoa viikossa. Muistaakseni Giga Berlinin osalta tavoite on vuoden loppuun mennessä saavuttaa 5000 auton viikkovauhti.

Veikkaan että Tesla yltää tänä vuonna lähelle 1.5 miljoonan auton kokonaistuotantoa.
 
Viimeksi muokattu:
"Virallisten lukujen mukaan". Mutta kun katsot tuon videon, niin ei se siihen pääse edes kiihdytysradalla, jossa on optimiolosuhteet. Normaalilla katuasfaltilla noihin kiihdytysradan arvoihin ei ole mitään asiaa.
Ainakin tesla plaid 1.99s 0-60mph on todellinen ja saavutttu luku kiihdytysradalla kuluttajan ostamalla autolla. Ketunhäntä on siinä, että käytetään "rollout/rollout allowance" mittaustapaa, joka taitaa olla aika standardikamaa amerikan kiihdytyskisoissa mutta ei tavanomaisissa 0-60mph mittauksissa. Rollout subtraction on teslan sivuilla mainuttu, mutta "piilossa" * merkin takana footnotessa.

Rimac käyttänee samaa mekanismia 0-60mph tuloksen laskemiseen niin saa pienemmän numeron.

Rollout or rollout allowance in North-American drag racing is the difference between actual acceleration time and measured acceleration time. For the published 0 to 60 mph acceleration time in North America, a rolling start is used, beginning 1 foot (0.3 m) after the initial standing start position. The method approximates the behaviour of dragstrip measurement equipment for 1/4 mile racing, which was historically limited to only recording after the vehicle had passed over a start line. This leads to a 0.2–0.3-second apparent difference, with larger wheel sizes giving a larger exaggeration in timing.
 
Loppuun ajaminen tarkoittaisi vähintään 500tkm ajosuoritetta, todennäköisesti enemmän. En usko, että Suomessa on vieläkään ainuttakaan noin paljon ajettua Model 3.

Sinänsä ihan kohtuullisen kovia lukemia heikkolaatuiselle tuotteelle.

katso liitettä 999774
Paljonko maksaisit tuosta yksilöstä jos olisi kunnossa? Itse haluaisin hankkia auton vaiheessa jossa arvonalenema ei tule olemaan jyrkkää ja 180tkm ajettu M3 LR kiikarissa.
 
Paljonko maksaisit tuosta yksilöstä jos olisi kunnossa? Itse haluaisin hankkia auton vaiheessa jossa arvonalenema ei tule olemaan jyrkkää ja 180tkm ajettu M3 LR kiikarissa.

Vastaan sivusta. Maksaisin saman verran kuin saman verran ajetusta ja saman ikäisestä E-mallin mersusta eli 10-20 k€.
 
:x3: On niitä muitakin, joissa se on muita edellä kuten etäohjaus ja muu auton käyttöliittymä, dog-mode, camp-mode lieneekö noitakaan vielä muut kopioineet? Monia Teslan ominaisuuksia osaa kaivata vain jos auton on omistanut. Suurin osa täälläkin ko. merkkiä haukkuvista eivät ole edes kyseisen valmistajan ajoneuvoa omistaneet.

Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Miten etäohjaus on muita edellä? Muutkin tarjoavat tätä.
Monessa saa aina tavalla tai toisella ilmastoinnin päälle tai sitten voi jättää ikkunan auki jos koira on mukana.
Käyttöliittymä? CarPlay ja Android Auto hakkaavat mennen tullen nykyisen UI ja ominaisuuksia näissä on pirusti enemmän.
Ainut mikä softassa on hyvää on kännykän käyttö avaimena.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 563
Viestejä
4 511 462
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom