Teslalla, niinkuin aika lailla kaikilla muillakin sähköautovalmistajilla tällä hetkellä, tuotantoa rajoittaa tuotantokapasiteetin ja eri suunnista haalittujen akkukennojen määrä. Ja Teslalla kai on tavoite kasvattaa tuotantoaan 50% vuodessa lähivuosien aikana.
Näin ollen Tesla on fokusoitunut tuottamaan mahdollisimman paljon myytäviä autoja ulos tehtaista mahdollisimman suurella voitolla, minkä ansiosta Tesla on äärimmäisen kannattava. Aikana jolloin muut valmistajat tekevät sähköautoillaan persnettoa, Teslan automotive gross margin on liki 30%.
Tesla on myös tehnyt kaikkensa jotta tuotantokeskeytykset olisivat mahdollisimman lyhyitä jotta linjat puskisivat Model kolmosia ja Model Y:tä täydellä kapasiteetilla.
Uusien mallien tuotantoon otto ja akkukennojen varaaminen niille ei ole ollut relevanttia 2022, vaikka kyky tuotantoon olisikin olemassa.
Teslan ekat Semit on menossa asiakkaille joulukuussa 2022, Cybertruck on menossa esituotantoon ensi vuoden puolivälissä Teksasin tehtaalla ja massatuotantoon vuoden 2023 loppupuolella.
Cybertruckin piti olla eka malli Teslan uudella Hardware 4 FSD tietokoneella ja kameroilla, mutta saa nähdä tuleeko noi nyt ekaksi tuotantoon joissain muissa malleissa.
EDIT: Ja vaikka tämä ei nyt suoranaisesti Teslaan, niin kirjoitan tähän vielä vähän noita tuotantolukuja jotta kaikki paremmin ymmärtävät tuotantokapasiteetin erot tällä hetkellä, ja miksi Tesla on ihan omassa luokassaan tuotantokapasiteettinsa suhteen.
Polestar tähtää tänä vuonna n. 50.000 auton tuotantoon kaikki mallit yhteenlaskettuna.
Polestar on Wednesday said first-half sales of its electric vehicles more than doubled and it remained on track to achieve its full-year target.
www.reuters.com
Toyota tuottaa tällä hetkellä n. 1000 bZ4X autoa kuukaudessa (11.000 - 12.000 vuodessa), ja tähtää n. kymmenkertaistamaan tuon määrän vuoteen 2025 mennessä.
Toyota is considering a sharp increase in production of its first mass-market battery-electric vehicle from 2025, according to three people with knowledge of the developing plans, ramping up output of the vehicle amid a broader strategy rethink.
www.reuters.com
Teslan Shanghain Gigafactory tuottaa yksistään n. 80.000 - 90.000 autoa kuussa tällä hetkellä. Eli Tesla tekee yhdessä tehtaassa saman verran autoja reilussa parissa viikossa kuin Polestar vuodessa. Tai yhtä paljon sähkiksiä muutamassa päivässä kuin mitä Toyota tekee vuodessa.
Ja samalla Teslan Fremontin tehdas tekee myös kokoa ajan uusia tuotantoennätyksiään, ja Giga Berliniä ja Giga Teksasia ajetaan ylös. Pari kuukautta sitten Giga Texas tuotti n. tuhat autoa viikossa ja Giga Berlin n. kaksi tuhatta autoa viikossa. Muistaakseni Giga Berlinin osalta tavoite on vuoden loppuun mennessä saavuttaa 5000 auton viikkovauhti.
Veikkaan että Tesla yltää tänä vuonna lähelle 1.5 miljoonan auton kokonaistuotantoa.