Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Uusien muutoksien vuoksi ilmeisesti lähestyvissä toimituksissa on ajat kadonneet, niillä joilla on kuukausia vielä näkyy aika-arviot. (Näin palstaa seuraten, omakin aika-arvio katosi)
 
Tilaamani Y piti tulla marraskuussa, nyt toimitusaika on kadonnut kokonaan ja tilalla on teksti

Estimated Delivery: TBD
Delivery timing will be available soon

Lieneekö kuinka tyypillistä?

Sama viesti myös minulla. Somessa joku oli soitellut Teslalle asiasta ja kuulemma joku häiriö järjestelmässä. Korjautunee ehkä jopa siis mahdollisesti joskus...

Edit: some-'tiedolle' tyyppilliseen tapaan myös sellanenkin mahollista että kuulemma otettu tarkoituksella pois :D. Mutta ilmeisesti aika laajasti muuttunut TBD-tilaan
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on Y:n toimitusaikana äpissä 17.11.-1.12. ja tänään Teslalta viestiteltiin ja kerrottiin auton lähestyvän Suomea ja luovutusarvio 5.-16.12. Eli joululahjaksi näkyy tulevan :)

Huhtikuussa alunperin tilattu LR-malli ja täysin perusvarusteilla (ei edes koukkua).
 
Huolestuttavaa jos Teslalla tuotanto ei jousta kysynnän mukaan ja ainoa vaihtoehto on polkea katetta alaspäin.
Tuotannon pienentäminen ja taas kasvattaminen ei ole välttämättä helppoa ja halpaa. Halvemmaksi voi tulla vaan se että tekee autoja hetken vähän pienemmällä katteella. Tietysti jos kysyntä oikeasti tippuu pitkäksi aikaa ja kukaan ei autoja osta niin ei niitä varastoonkaan voi tehdä määräänsä enempää.

Mutta jos alkaa himmailemaan ja samalla tilaamaan komponentteja pienempiä määriä niin niiden yksikköhinta voi nousta todella paljon ja jos potkii työntekijät pois niin voi olla vaikea saada sitten uusia kun tarvitsee. Voi olla paras tommosessa ison volyymin hommassa mennä vaan täyttä hönkää eteenpäin ja laskea vähän hintoja jos ei muuten mene kaupaksi.
 
Pitkäksi nuo on mennyt oma 31.12.21 tilattu LR Y toimitettiin maaliskuun lopulla. Koukun tilasin erikseen, asennus oli kesäkuun alussa
11.000 ajettu nyt ilman ongelmia

ps. 1400kg kokonaismassa vene + traileri kulutus ollut 37-39Kwh / 100km keskinopeus 80km/h. Ihan riittävä itselle kun edestakainen mökkimatka on 160km ja siihen riittää ilman latauksia
 
Onko kokemuksia Model 3:n kattotelineistä? Tilasin Vempeleeltä nämä: Tesla Model 3 - kattotelineet - Vempele -verkkokauppa kun olivat lähes 300 euroa halvemmat kuin Teslalta tilatut. Lähempää tarkasteltuna työstö on aika karsean näköistä ja paketoinnissa oli aika paljon alumiinilastua mukana. Kiinnitystyyli näyttäisi molemmissa olevan kuitenkin samanlainen. En ole vielä kokeillut asentaa paikoilleen kun jäin miettimään pitääkö siltikin ostaa "aidot"...

IMG20221018152234.jpg
Mitä tuossa kuvassa pitäisi näkyä?
 
Terve,
Meillä myös tilauksessa MY LR ja toimitusajankohta hävisi tuossa viime viikolla.. oli Q1 2023.
Monikin asia tietysti nyt autoasioissa mietityttää, mutta millaisena sijoituksena tätä voisi ajatella? Jos tarkoitus on pitää 3-4v ja sitten vaihtoon (perus rahoitus teslan kautta) tuleekohan paljonkin tappiota? Eihän teilläkäån kristallipalloa ole, mutta mielipiteitä varmasti ja tosiaan sähköllä ollaan ajeltu jo pari vuotta ja toisena on pieni diesel, josta ei varmaan kohta saa kuin romutuspalkkion
 
Mutta eikö tuohon tule joku suoja päälle?
Kyllä siihen tulee muovinen kansi, mutta pointti tässä on se, että jos työstön laatu on tuollainen, niin uskaltaako ne laittaa 65 tonnin hintaisen auton päälle ja laittaa noiden päälle kaksi maastopyörää telineineen ja luottaa että kattotelineet kestävät? Minä en uskalla. Ja toisessa forumissa kun sain vastauksia tuohon kysymykseen, niin tunne vaan vahvistui, että ostan mielummin valmistajan omat telineet. Tuo ei-porattu vaan paskasti valettu reikä, jota vasten kiinnityspultit kiristetään näyttää ja tuntuu siltä, että alkaa varmasti jossain vaiheessa halkeamaan ympäriltä. Thulen telineillä olen aiemman auton kanssa tehnyt kymmenkunta Lapin pyöräreissua ja telineet ovat edelleen kuin uudet. Valitettavasti Model 3:een ei Thule tee telineitä.
 
Huomautus - provosointi
Kyllä siihen tulee muovinen kansi, mutta pointti tässä on se, että jos työstön laatu on tuollainen, niin uskaltaako ne laittaa 65 tonnin hintaisen auton päälle ja laittaa noiden päälle kaksi maastopyörää telineineen ja luottaa että kattotelineet kestävät? Minä en uskalla. Ja toisessa forumissa kun sain vastauksia tuohon kysymykseen, niin tunne vaan vahvistui, että ostan mielummin valmistajan omat telineet. Tuo ei-porattu vaan paskasti valettu reikä, jota vasten kiinnityspultit kiristetään näyttää ja tuntuu siltä, että alkaa varmasti jossain vaiheessa halkeamaan ympäriltä. Thulen telineillä olen aiemman auton kanssa tehnyt kymmenkunta Lapin pyöräreissua ja telineet ovat edelleen kuin uudet. Valitettavasti Model 3:een ei Thule tee telineitä.
Sulla on varaa 65k€ autoon mutta säästit tässä 300€

:srofl:

Toki silti en ymmärrä mitä väliä noilla mainitsemillasi asioilla on kun ne jää piiloon ja varmasti kestää sen mitä tarkoitettu
 
Huomautus - asiaton käytös, henkilökohtaisuudet
Sulla on varaa 65k€ autoon mutta säästit tässä 300€

:srofl:

Toki silti en ymmärrä mitä väliä noilla mainitsemillasi asioilla on kun ne jää piiloon ja varmasti kestää sen mitä tarkoitettu
Ootko tyhmä vai muuten vaan vajaa? No enhän mä säästänyt kun nämä meni palautukseen ja tilaan Teslan oman. Ja vaikka mulla olisi kaikki maailman raha aina käytettävissä, niin ostaisinko silti aina kalleinta mahdollista koska voin? Tuskin koska siinä ei aina ole järkeä. Aika usein samoja tuotteita myydään OEM- ja tarvikemalleina ja erona ainoastaan hinta ja firman logo. Tässä tapauksessa kyseessä oikeasti on eri tuotteet ja laadussa on eroa. Mutta aina sitä ei osaa sanoa ennen kuin tuotteen on saanut käsiinsä.


Tässä muuten noita toisaalla saatuja kokemuksia ko. telineistä:
Mulla oli jo viime talvena käytössä samanlaiset, mutta Teslifyltä hankittuna. Tein telineisiin heti seuraavat parannukset:
1. Päätykappaleiden kiinnityksen varmistus liimamassalla (ruuvikiinnitys vaakaprofiiliiin on melko heppoinen)
2. Kiinnityslevyjen ulkopinnan suojaaminen paksulla teipillä (ei naarmuja kattoa asennettaessa)
3. Kiinnitysmuttereiden vaihto lukkomuttereihin (nyloc)
 
Kyllä, ymmärrän tuon pointin. En kuitenkaan usko, että parin tonnin hinnanalennus saisi aikaan haluttua efektiä kun rahoitus on kallistunut ja ihmiset siirtäneet hankintojaan yleisen kustannustason nousun takia. Isompia alennuksia tuskin on luvassa Euroopassa.
9% alennus mikä kiinassa nähtiin kuulostaa pieneltä, mutta onhan se aika merkittävä ja varmasti vaikuttaa myyntiin. Etenkin jos kilpailija ei vastaavaa alennusta tee. Tästä kertoo jotain jo se, että teslan kiinan sivut olivat kaatuneet hinnanalennuksen jälkeen :D
 
Terve,
Meillä myös tilauksessa MY LR ja toimitusajankohta hävisi tuossa viime viikolla.. oli Q1 2023.
Monikin asia tietysti nyt autoasioissa mietityttää, mutta millaisena sijoituksena tätä voisi ajatella? Jos tarkoitus on pitää 3-4v ja sitten vaihtoon (perus rahoitus teslan kautta) tuleekohan paljonkin tappiota? Eihän teilläkäån kristallipalloa ole, mutta mielipiteitä varmasti ja tosiaan sähköllä ollaan ajeltu jo pari vuotta ja toisena on pieni diesel, josta ei varmaan kohta saa kuin romutuspalkkion
Kaikissa autoissa arvo laskee normaalissa markkinassa, mutta en näkisi että sähköauto olisi polttomoottoriautoa huonompi ostos tai tesla sähköautojen sisällä huono valinta. Tuskin mitään yllätysiskuja tulee, hyvällä tuurilla silloin 3-4v päästä korot laskeneet taas. Korkojen lasku nostaa käytettyjen hintaa, ja nousu taas laskee kuten nyt olemme nähneet. Minkälaisella rahoituksella muuten saat kun olet aikanaan sen tilannut, saako sen hetkisellä korolla vai joutuuko maksamaan nykyistä tarjottavaa 3.49?
 
Onkos täällä kumimatoista tai ylipäätään matoista noihin tesloihin kokemuksia?
Kaikissa autoissa arvo laskee normaalissa markkinassa, mutta en näkisi että sähköauto olisi polttomoottoriautoa huonompi ostos tai tesla sähköautojen sisällä huono valinta. Tuskin mitään yllätysiskuja tulee, hyvällä tuurilla silloin 3-4v päästä korot laskeneet taas. Korkojen lasku nostaa käytettyjen hintaa, ja nousu taas laskee kuten nyt olemme nähneet. Minkälaisella rahoituksella muuten saat kun olet aikanaan sen tilannut, saako sen hetkisellä korolla vai joutuuko maksamaan nykyistä tarjottavaa 3.49?
sanotaanko että enpä ole edes katsonut aikovatko nostaa korkoa, aikoinaan rahoitustarjouksen ja sen mukaiset sopparit on sillä vajaan 2% korolla. Voihan siellä joku pykälä olla että yksipuolisesti voivat nostella korkoa, mutta eipä ennen ole autokaupoissa tarvinnut edes ajatella että näin tehtäisiin. Mm tästä syystä on tietysti aina mahdollisuus perua (ja menettää 250€) mutta siksi tässä nyt vähän roikun kahden vaiheilla… pitäis katsoo vakuutusasiaa (joo maksaa saman kuin kahden nykyisen auton) talvirenkaat/vanteet, kumimatot, joku keraaminen pinnoite että onhan tässä säätöä ja kulua.. Autosta tykkään kyllä ja ohjaamon setuppi on omaan mieleen..
 
Vempeleeltä ajatus ostaa matot. DNB voi muutella korkoa, Santtu ei omissa soppareissaan. Ensin mainittukin vain 1.7 jälkeen tehdyissä.
 
Onko täällä sattumoisin kellään tilausta vetämässä Model 3:sesta ja mieluusti takaveto+valkoinen+18” vanteilla eli siis ei mitään ylimääräistä, täysin hinnat alkaen mallia?

Tässä alkaa hiukan kiukuttamaan kun tammikuussa tilattu hinnat alkaen model 3, eikä vieläkään näy että olisi tulossa. Tilausta tehdessä silloin tammikuussa arvioitu toimitus oli että toukokuussa mutta arvashan sen että ei tule shanghain koronasulkujen takia.
Noh, sitten toukokuun lopussa uusi arvioitu toimitus tuli marras-joulukuulle. Nyt sitten jo tovin ollut appi näyttämättä mitään arvioitua toimitusta. Saksan teslafoorumia lukeneena hämmästyttää miksi maaliskuussa tilanneet mutta 19” vanteita tai vetokoukkuja ruksineet saavat jo teslojansa.
 
Onko täällä sattumoisin kellään tilausta vetämässä Model 3:sesta ja mieluusti takaveto+valkoinen+18” vanteilla eli siis ei mitään ylimääräistä, täysin hinnat alkaen mallia?

Tässä alkaa hiukan kiukuttamaan kun tammikuussa tilattu hinnat alkaen model 3, eikä vieläkään näy että olisi tulossa. Tilausta tehdessä silloin tammikuussa arvioitu toimitus oli että toukokuussa mutta arvashan sen että ei tule shanghain koronasulkujen takia.
Noh, sitten toukokuun lopussa uusi arvioitu toimitus tuli marras-joulukuulle. Nyt sitten jo tovin ollut appi näyttämättä mitään arvioitua toimitusta. Saksan teslafoorumia lukeneena hämmästyttää miksi maaliskuussa tilanneet mutta 19” vanteita tai vetokoukkuja ruksineet saavat jo teslojansa.
Ainakin keväällä ihan teslan sivuilla näkyi että jos otti mitään lisähintaista varustetta ni toimitusarvio nopeampi, värin tai vanteet kun vaihto ni yhdellä neljänneksellä tippui arvio. Täysin keinotekoista varmaan eikä perustu mihinkään aerojen tai valkoisen maalin saatavuuteen, tarjosivat vain että maksamalla pääsee vähän jonon ohi. Nyt tosin näyttäisi tarjoavan taas toimitusajan suhteen kaikille versioille samaa. Mutta luulisi että se auto kohta sieltä tulisi, kiinasta on nyt tällä neljänneksellä lähtenyt ennätystahtia laivoja kohti eurooppaa.
 
Ainakin keväällä ihan teslan sivuilla näkyi että jos otti mitään lisähintaista varustetta ni toimitusarvio nopeampi, värin tai vanteet kun vaihto ni yhdellä neljänneksellä tippui arvio. Täysin keinotekoista varmaan eikä perustu mihinkään aerojen tai valkoisen maalin saatavuuteen, tarjosivat vain että maksamalla pääsee vähän jonon ohi. Nyt tosin näyttäisi tarjoavan taas toimitusajan suhteen kaikille versioille samaa. Mutta luulisi että se auto kohta sieltä tulisi, kiinasta on nyt tällä neljänneksellä lähtenyt ennätystahtia laivoja kohti eurooppaa.
Kyllä itsekkin sen silloin huomasin että valkkaamalla minkä tahansa lisävarusteen takaveto malliin (väri, 19” valssit, vetokoukku tai valkoinen sisusta) oli arvioitu toimitus maaliskuu, ja siis täysin karvalakille toukokuu. Ja tosiaan nyt jos tilaa minkä tahansa Model 3 on arvioitu toimitus tammi-maaliskuu että voisi sen perusteella olettaa tammikuussa 2022 tilatun tulevan nyt.
 
Mä tilasin juuri tuollaisen 20.12.2021 ja tänään on luovutus

Onko täällä sattumoisin kellään tilausta vetämässä Model 3:sesta ja mieluusti takaveto+valkoinen+18” vanteilla eli siis ei mitään ylimääräistä, täysin hinnat alkaen mallia?

Tässä alkaa hiukan kiukuttamaan kun tammikuussa tilattu hinnat alkaen model 3, eikä vieläkään näy että olisi tulossa. Tilausta tehdessä silloin tammikuussa arvioitu toimitus oli että toukokuussa mutta arvashan sen että ei tule shanghain koronasulkujen takia.
Noh, sitten toukokuun lopussa uusi arvioitu toimitus tuli marras-joulukuulle. Nyt sitten jo tovin ollut appi näyttämättä mitään arvioitua toimitusta. Saksan teslafoorumia lukeneena hämmästyttää miksi maaliskuussa tilanneet mutta 19” vanteita tai vetokoukkuja ruksineet saavat jo teslojansa.
 
Näköjään ihmeiden aika ei ole ohi. Tänään tuli soitto että joku perunut ja meikälle olisi nyt vapaa tesla. Perjantaina luovutus :giggle: VIN:ssä on N kirjain joka kielii että auto olisi mallivuotta 2022 ja taitaapi vielä olla siten parkkitutkillakin.
 
Ai nyt on alkanut autoja tulemaan muulloinkin kun kvartaalin lopussa.
Joo teslahan Q3 osavuosikatsauksen yhteydessä ilmoitti miten alkavat nyt tasoittamaan tuota toimituskäyrää kun käy nykyisillä toimitusmäärillä vähän hankalaksi jos toimitukset pakkautuu.
 
Oma arvioitu toimitusaika oli kokonaan kadonnut tilaussivulta. Kesäkuussa tilattu karvalakki versio. Aikaisemmin oli ensi vuoden kesää mutta voisin kuvitella että aikaistuu.
 
Onko sitä muuten jotenkin perusteltu, miksi teslan 3/y puuttuu HUDit? Eihän kukaan sitä perinteistä mittaristoa oikeasti tarvitse mihinkään, mutta ihan halpisautoissakin alkaa olla nopeus, nopeusrajoitus ja reittiohjeet saatavissa lähes näkökenttään. Tuo että ne on keskikonsolissa on jo vähän turvallisuusjuttu, tai siltä se on koeajoissa tuntunut...
 
Onko sitä muuten jotenkin perusteltu, miksi teslan 3/y puuttuu HUDit? Eihän kukaan sitä perinteistä mittaristoa oikeasti tarvitse mihinkään, mutta ihan halpisautoissakin alkaa olla nopeus, nopeusrajoitus ja reittiohjeet saatavissa lähes näkökenttään. Tuo että ne on keskikonsolissa on jo vähän turvallisuusjuttu, tai siltä se on koeajoissa tuntunut...

Olen samaa mieltä, että HUD olisi hyvä ja tarpeen. Reilun puolen vuoden kokemuksella pidän kuitenkin Teslan näytön yläosassa olevaa informaatiota helpommin ja turvallisemmin saatavilla oleavana kuin ratin kehän välistä alhaalla näkyvää perinnemittaristoa. Tämä ehkä voi riippua siitäkin, miten ihminen osuu ohjaajan penkkiin mittasuhteiltaan ja säädöiltään.
 
Onko sitä muuten jotenkin perusteltu, miksi teslan 3/y puuttuu HUDit? Eihän kukaan sitä perinteistä mittaristoa oikeasti tarvitse mihinkään, mutta ihan halpisautoissakin alkaa olla nopeus, nopeusrajoitus ja reittiohjeet saatavissa lähes näkökenttään. Tuo että ne on keskikonsolissa on jo vähän turvallisuusjuttu, tai siltä se on koeajoissa tuntunut...
Koska halvat tekotavat ja eikä mitään extraa jotta vähän osia.

Eihän Teslassa ole kuin hyvänä puolena tuo voimalinja.
 
Onko sitä muuten jotenkin perusteltu, miksi teslan 3/y puuttuu HUDit? Eihän kukaan sitä perinteistä mittaristoa oikeasti tarvitse mihinkään, mutta ihan halpisautoissakin alkaa olla nopeus, nopeusrajoitus ja reittiohjeet saatavissa lähes näkökenttään. Tuo että ne on keskikonsolissa on jo vähän turvallisuusjuttu, tai siltä se on koeajoissa tuntunut...
Menee kaupaksi ilmankin niin miksi laittaa mitään ylimääräistä?
 
Ei noi HUD:t aina mitään kovin kummoisia ole. Mm. ID.4:ssa ja Ioniq 5:ssa päädyin itse pidempien testien yhteydessä ottamaan ne pois kun lähinnä häiritsivät näkökentässä.

En ole kokenut Model 3:n HUD:n tai rattinäytön puuttumista minkäänlaisena ongelmana. Mutta varmaan joku erinomaisesti toteutettu hud voisi toki olla ihan hyvä lisä.
 
Tesla oli vähän aikaa sitten ostoslistalla, mutta hinnat pomppasi ja suunitelmat muuttui...

Mutta tänään kävin vilkaisemassa hybridikoeajojen pettymysten jälkeen huvikseen vähästä aikaa nettiauton tarjontaa ja mitä hittoa on tapahtunut hinnoille?

2022 M3 LR Eap 52000€ vetokoukulla? Nuo oli kymppitonnin kalliimpia kun viimeksi katsoin?
 
Markkinatalous tapahtui.

Kysyntää oli hirveä määrä, trokarit heräsivät ja uittivat tuhansia autoja Suomeen ja kysyntä ei riitä tuon tarjonnan syömiseen joten hinnat laskee.
Huomasin kyllä jo aikoja sitten että hinnat alkaa tippua, mutta en odottanut ihan näin jyrkkää pudotusta. Tässähän voi palata aiempaan suunnitelmaan ja skipata kokonaan turha hybridi välisuunnitelmana :)
 
Tesla oli vähän aikaa sitten ostoslistalla, mutta hinnat pomppasi ja suunitelmat muuttui...

Mutta tänään kävin vilkaisemassa hybridikoeajojen pettymysten jälkeen huvikseen vähästä aikaa nettiauton tarjontaa ja mitä hittoa on tapahtunut hinnoille?

2022 M3 LR Eap 52000€ vetokoukulla? Nuo oli kymppitonnin kalliimpia kun viimeksi katsoin?
Tarjontaa ihan älyttömästi kun autokauppiaat tuonu ehkä vähän liikaakin käytettyjä saksasta. Lisäksi korot nousseet ja lähes kaikkihan ostaa tämän hintaluokan autot rahoituksella, joten rahoituskustannukset nostaneet auton todellista hintaa joka laskee kysyntää. IS teki muuten pari päivää sitten aiheesta juttua

 
Ei noi HUD:t aina mitään kovin kummoisia ole. Mm. ID.4:ssa ja Ioniq 5:ssa päädyin itse pidempien testien yhteydessä ottamaan ne pois kun lähinnä häiritsivät näkökentässä.

En ole kokenut Model 3:n HUD:n tai rattinäytön puuttumista minkäänlaisena ongelmana. Mutta varmaan joku erinomaisesti toteutettu hud voisi toki olla ihan hyvä lisä.
Ioniq 5:n HUD on ainakin mainio kun selkeyttää eri avustinten toimintaa ja poistaa tarpeen pitää navigoinnin ääniä päällä.
 
Tarjontaa ihan älyttömästi kun autokauppiaat tuonu ehkä vähän liikaakin käytettyjä saksasta. Lisäksi korot nousseet ja lähes kaikkihan ostaa tämän hintaluokan autot rahoituksella, joten rahoituskustannukset nostaneet auton todellista hintaa joka laskee kysyntää. IS teki muuten pari päivää sitten aiheesta juttua


Hyvin tulee hinnat alas. Tässäkin pudotettu karvalakkimallissa 6000e kerralla: https://m.nettiauto.com/tesla/model-3/13181357?vifAdCount=16&vifNav=Y
 
Alkaa näkyä Model 3 LR välillä alle 40k€ käytettynä kun kilometrejä on noin 180000.

Oletettavasti normihinta kohta tuon verran ajetuilla. Onkohan montaa model kolmosta vielä päätynyt paaliin suomessa ajamalla loppuun asti?

Yritän hahmotella minkälainen hintakehitys tuollaisella enemmän ajetulla olisi ja kuinka paljon pitäisi varata korjauksiin rahaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 563
Viestejä
4 511 392
Jäsenet
74 418
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom