Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Makuasioita, mutta minusta tuo kuvion ulottaminen oveen saakka näyttää tökeröltä. MCU2 vs MCU3 ero tulee Netflix & Youtube käytössä. Muuten ei juurikaan merkitystä kumpi on.
Minulle aika samantekevää kumpi kuviointi on, kunhan ei muita olennaisia eroja ole. Luultavasti joudun tyytymään tuohon MCU2:een, kun nykyiset vaihtoautokandidaatit on käyttöönotettu 2021.

Muutamista alle 15tkm ajetuista 2021 refresh LR M3 tuontiautoista pyydetty tarjousta. Aika auliisti antavat talvipyörät vanteineen samaan rahaan, eli kyllä noissa hinnoissa on vieläkin ilmaa. Toki vanteet ovat mallia tarvike.
 
Viimeksi muokattu:
Makuasioita, mutta minusta tuo kuvion ulottaminen oveen saakka näyttää tökeröltä. MCU2 vs MCU3 ero tulee Netflix & Youtube käytössä. Muuten ei juurikaan merkitystä kumpi on.

Kyllä sen huomaa yleisessä sujuvuudessa, esim. navigoitaessa jne. Tai ainakin itse olen huomannut. Ero on verrattavissa MCU1->MCU2 upgradeen, mikä tutun Model S 75D -16 tehtiin.
 
Minulle aika samantekevää kumpi kuviointi on, kunhan ei muita olennaisia eroja ole. Luultavasti joudun tyytymään tuohon MCU2:een, kun nykyiset vaihtoautokandidaatit on käyttöönotettu 2021.

Muutamista alle 15tkm ajetuista 2021 refresh LR M3 tuontiautoista pyydetty tarjousta. Aika auliisti antavat talvipyörät vanteineen samaan rahaan, eli kyllä noissa hinnoissa on vieläkin ilmaa. Toki vanteet ovat mallia tarvike.

Oletko miettinyt, miksei uusi voisi olla myöskin vaihtoehto? Toimitusajat ovat toki pidentyneet hieman, mutta melkein samalla rahalla saa uuden tilattua. Toki jos vaihtoauto on, niin tilanne saattaa hankaloittua mutta esim. Autovex: n avulla siitäkin voi päästä eroon suhteellisen nopeasti.
 
Oletko miettinyt, miksei uusi voisi olla myöskin vaihtoehto? Toimitusajat ovat toki pidentyneet hieman, mutta melkein samalla rahalla saa uuden tilattua. Toki jos vaihtoauto on, niin tilanne saattaa hankaloittua mutta esim. Autovex: n avulla siitäkin voi päästä eroon suhteellisen nopeasti.
Kyllä tuota tuli jossain kohtaa mietittyä. En saanut autovexilta mieleistä tarjousta, paremmat saa vaihtoautokauppiailta suoraan. Ranskishybridiä hankala myydä, nyt se on opittu.

Ja en mä tiedä, kyllä käytetyn ~57 ja uuden 67 tonnia kuitenkin hintaeroa on se 10 tonnia. Kilsoja yhdessä vaihdokissa 9000 ja toisessa 12000, niin en tiedä onko se ton kymppitonnin arvosta että matkamittari alkaa nollasta, jos kunto on muuten lähes mint. Itsellä tulee vuodessa 30tkm kilsaa josta iso osa korvattavaa työajoa.
 
Sattumalta otin kuvakaappaukset mutta en tarkemmin avannut ilmoitusta.
IMG_20220930_092826.jpg
Eipä tuo alle 40k Tesla tainnut vielä kaupaksi mennä, näistä on vaan nyt niin kova kysyntä, että hintaa nostettiin 5k:
 
Tässä miettinyt Teslan hankintaa ja tarkemmin ottaen Model S:ää, siinä 2014-2015 vuosimallia. Budjetti syistä katse on näissä vähän vanhemmissa ja mieluiten sellainen johon akku on vaihdettu. Karvalakki versio ilman ilmajousitusta ja kattoluukkua, niin ei niistäkään muodostu suurta kustannuserää vian ilmetessä. Tietysti myös ilmaiset Superchargerit houkuttaa, kun sellainen löytyy ihan kivenheiton päästä. Eikös siis tälläinen karvalakki Model S, vaihdetulla akulla ja ilmaisilla latauksilla olisi edullinen käyttis? Kahvoja näistä hajoilee ilmeisesti kanssa mutta ne onnistunen vaihtaa itse, jos tarvetta tulee. Onkos muita mahdollisia ongelmia tämän ikäisissä tiedossa?

Tässä olisi eräskin parhaillaan myynnissä nimittäin...
 
Tesla poistaa uusista autoista parkkitutkat (ultra sonic sensorit):

 
Kivat tulpat tulee. Ongelmia tiedossa.
Myöntäisi vaan että komponenttipula.
 
No tässä näköjään jatkuu edelleen se toimintojen integroiminen kameranäköön. Huono juttu jos käytettävyys heikkenee, koska esim. Teslan parkki-UI on erittäin toimiva tällä hetkellä. Sama mielipide kuin vakkarin kanssa, että JOS vastaava luotettava toiminnallisuus pystytään toteuttamaan edelleenkin pelkkien kameroiden avulla, niin mikäs siinä. Kameranäkö on tosin enemmän riippuvainen olosuhteista, joten jälleen täällä peräpohjolassa ollaan sen suhteen haastavammassa asemassa kuin jenkeissä tai Keski-Euroopassa. No kuluttaja viime kädessä äänestää lompakollaan (vaikka palstalla jotkut tuntuvat muuta kuvittelevan :)).
 
Tesla poistaa uusista autoista parkkitutkat (ultra sonic sensorit):

No nyt on kyllä aika vaisua Teslalta. Osta >50 tonnin auto, niin parkkitutkat "coming soon". Saas nähdä käykö tässä kuten adaptiivisen vakkarin tutkan kanssa, eli vuoden päästä poistuu parkkitutkat käytöstä vanhoistakin. Toivottavasti ei, kuten sivulla onneksi vähän vihjailevat. Siinä saisi talvikelissä ihmetellä kun takakamera on mudassa ja sen seurauksena takana (matalalla) sijaitseviin esteisiin ei ole mitään näkyvyyttä, ei kameran eikä parkkitutkien kautta.
 
Kai sitä pyritään virittämään katteet maksimiin, tuostakin jokusen satkun säästää. Ihmiset ostaa kuitenkin.
 
Kai sitä pyritään virittämään katteet maksimiin, tuostakin jokusen satkun säästää. Ihmiset ostaa kuitenkin.
Tuossahan on paljonkin hyviä puolia, jos vain saavat yhtä toimivan ratkaisun kameroilla. Hyvällä säällä varmaan mahdollista, mutta hämärässä tai kamerat likaisena epäilen, että näinköhän on mahdollista saavuttaa riittävää tarkkuutta. Tuo tapa taas tipauttaa ominaisuus pois ja tuoda sitten joskus softalla on niin tyypillistä Teslaa, pahassa ja joskus hyvässä. Asiakkaat ovat melkoisia beta-testaajia ja tätä toimintaa en voi kyllä mitenkään kannattaa.

Hyviä puolia taas esimerkiksi seuraavat, joista valtaosa on asiakkaallekin potentiaalisesti näkyviä hyötyjä:
  • Parempi auton kokonaisluotettavuus, kun poistetaan 12 kpl sensoreita. Vanhemmiten näitä tuppaa joskus hajoamaan.
    • Kolikon kääntöpuolena esim. yhden kameran hajoaminen vaikuttaa nykyisin Teslassa todella moneen toiminnallisuuteen. Näen silti paljon parempana suunnittelua, jossa yksi osa hoitaa montaa asiaa vrt. joka asialle oma komponentti.
  • Varsin huomattava painonsäästö anturit+johtosarja. Ei toki yksittäisenä tekona näy mitenkään asiakkaalle (painossa), mutta vastaavia säästöjä kun tekee kymmeniä niin vaikuttaa moneen asiaan.
  • Puskurien ulkonäkö. Korostuu erityisesti, jos sensorin joutuu jälkikäteen vaihtamaan, jolloin väri harvoin täsmää täysin.
  • Alemmat korjauskustannukset pienissä kolareissa, kun ei tarvitse uusia hajonneita sensoreita
  • Ja sitten ne valmistajan keskeisimmät hyödyt: auton osa- ja kokoonpanokustannukset
 
Kameran avulla toteutetun sadetunnistimen toimimista odotettu vuodesta 2019 ja ehkä vielä jonain päivänä. Vankka luotto parkkitutkan korvaavan kameran toimintaan läpi vuoden kaikkina vuorokaudenaikoina.
 
Teslojen toimitusajat lyhentyneet euroopassa, aiemmin osaa M3 luvattiin huhti-kesäkuulle, nyt kaikkia saa viimeistään tammi-maalis. Eli enää max vajaa 6kk toimitusaika. Teslan julkistamista luvuista ilmenee että kiinassa kysyntä laskenut ja autoja toimitetaan nyt enemmän muualle maailmaan. Samalla kun kysyntä laskee, on tuotantomäärät nousseet.
 
Tesla poistaa uusista autoista parkkitutkat (ultra sonic sensorit):

Tää on kyllä ihan käsittämätöntä. He korvaavat tutkat kameroilla, mutta eivätpä korvaakkaan koska kamerat eivät vieä tuohon kykene ja softa ei ole valmis. Eli kaikista simppelimmätkään tutkia käyttävät toiminnot ei toimi, eli ihan se normi pysäköintitutka. Nyt pitäisi vain luottaa teslan julkaisuaikatauluihin jotka ovat aina ennenkin viivästyneet? En tiedä miten tuosta on edes mahdollista saada hyvä, sillä etukameroilla on sokea piste auton etupuolella konepellin alla. Jos lisättäisiin pari uutta kameraa nykyisten tutkien kohdalle ni sitten joo varmaan toimisi, mutta ilmeisesti tesla ei ole näin tekemässä.
 
Viimeksi muokattu:
Taantumapelot ja sähkönhinnan raju nousu leikkaavat tällä hetkellä kysyntää Euroopassa. Tulee Teslakin olemaan tilanteessa, jossa kaikki autot ei mene kaupaksi ja tuotantoa on leikattava jatkavan kasvattamisen sijaan. Tämä jäänee kuitenkin väliaikaiseksi ilmiöksi ja lähivuosina voidaan taas nauttia kysynnän ja tarjonnan epäsuhdasta, nousevista hinnoista sekä toimitusajoista.
Veikkaan että ennemmin leikkaavat hintaa kuin tuotantomääriä, katteissa on siihen varaa kannattavasti tehdä. Sitten myöhemmin taas nostaa. Teslahan on läpi historiansa hyvin nopeilla aikatauluilla heitelleet hintoja ylös ja alas.
 
Raaka-aineiden ja kiinteiden kulujen hinnannousun täytyy näkyä myös Teslalla. En tiedä miten merkittävästi, mutta tilanne voi olla haastava leikata tuotteiden hintoja samalla kun kaikki kulut nousevat pystysuoraa käyrää. Tulivat tehneeksi myös uuden tehtaansa maahan jossa kärsitään pian massiivisesta energiapulasta.
Toki korkeammat kustannukset näkyy jos verrataan aikaa vuosia taakseppäin, mutta edelleen katteet ovat niin kovat että voittoa tulisi kivasti pienistä alennuksista huolimatta. Esim Q2 kate oli 27.9%, mikä on ylivoimaisesti isoista autonvalmistajista kovin. Q2 jälkeen ei ole tärkeimpien raaka-aineiden hinnat enää nousseet, lithium on esim pysähtynyt viime talven tasolle kun lamaa pelätään, alumiini on melkein puolittunut hinnassaan verrattuna marraskuuhun, nikkelin hinta laskenut, samoin koboltin jne.
 
En tiedä miten tuosta on edes mahdollista saada hyvä, sillä etukameroilla on sokea piste auton etupuolella konepellin alla. Jos lisättäisiin pari uutta kameraa nykyisten tutkien kohdalle ni sitten joo varmaan toimisi, mutta ilmeisesti tesla ei ole näin tekemässä.
Varmaan suunnitelma on samankaltainen kuin joissain autoissa oleva halppisversio 360-näkymästä. Ne lähellä olevat objektithan eivät lähtökohtaisesti ilmesty tyhjästä vaan niitä pitää lähestyä. Softa pystyy siis etukameralla havaitsemaan ne ennen kuin katoavat katveeseen ja täten arvioimaan arvioimaan etäisyyden niihin. Jos tämä arviointi voidaan tehdä tarkasti, niin sen jälkeen etäisyys on varsin helppoa antaa kuljettajalle kohtuulisella tarkkudella kun tiedetään auton liikkuma matka. Luonnollisesti liukkaalla kelillä tämä ei tule toimimaan, kun renkaiden sutiessa tieto kuljetusta matkasta menetetään. Tieto pitäisi myös jotenkin tallentaa, jos etäisyys halutaan näyttää auton seuraavalla käyttökerralla. Puhumattakaan tilanteista, joissa esimerkiksi matala peräkärry pysäköidään auton eteen sen ollessa pysäköitynä.

En usko, että olemassaolevilla kameroilla tuosta voidaan millään saada tutkien veroista ratkaisua. Toisaalta yllätyin miten hyvin Vision-pohjainen adaptiivinen vakionopeudensäädinkin tomiii. Tai no, edelleen Teslan toteutuksessa on samat heikkoudet kuin tutkallakin. Eniten risoo täysi kyvyttömyys kiihdyttää auton vauhtia ripeästi jos edessä ajava alkaa kiihdyttää. Jostain syystä softa ei myöskään pyri tasaiseen kiihdytykseen tai hidastukseen, vaan molemmat tuppaavat tapahtumaan hyvin epätasaisesti.

Tesla on lähtenyt siitä väärästä olettamuksesta liikkeelle ikäänkuin olemassaolevan tekniikan voisi korvata toissijaisilla vaihtoehdoilla ja päästä yhtä hyvään lopputulokseen. Tämä ei ainakaan vakuuta tuon sadetunnistimen osalta.
Tesla noudattaa kahta hyvän designin periaatetta: Paras komponentti on sellainen jota ei ole, tai joka on olemassa useampaa kuin yhtä tarkoitusta varten. Koko auto on täynnä näitä esimerkkejä sekä näkyvillä että piilossa, ja näiden ansiosta Tesla saavuttaa erittäin hyvät bruttokatteet. Monet näistä tuovat myös aiemmin listaamiani asiakashyötyjä. Joitain esimerkkejä
  • Sähkömoottorien käyttö akun lämmitykseen (ei erillisiä vastuksia)
  • Yksi jäähdytysnestepiiri kattamaan akun, voimalinjan ja kabiinin, sekä octovalve säätämässä jäähdytyksen/lämmityksen virtausta
  • Rattinapit, joilla hoidetaan myös peilit ja ratin säätö
  • Ei käynnistyspainiketta (tai vaihtoehtoisesti jarruvalokatkaisijan toissijainen käyttötarkoitus käynnistyspainikkeena)
  • Model Y:n etu- ja takapään yhden osan valut (vrt. sadat yksittäiset komponentit, jotka hitsattu, liimattu, niitattu ym. yhteen)
  • Käsijarrun käyttäminen ainoana "parkkilukkona"

Sadetunnistimessa iso ongelma, joka ei liity itse tunnistimeen mitenkään, on lasin pituus ja kaltevuus. Mielestäni Teslan tunnistin toimii ihan hyvin normaalilla sadesäällä. Yleisin itse kohtaamani ongelma on se, kun lasi kastuu alareunasta esim. edessä ajavan roiskeista, mutta yläreuna pysyy kuivana. Itse myös tykkäisin herkkyyden säädöstä, sillä tuo pyyhkii keskimäärin omaan makuuni liian innokkaasti. Enkä nyt puhu kuivan lasin pyyhkimisestä, johon olen törmännyt vain harvoin.
 
Empä tiedä onko sillä lasilla mitään vaikutusta, toimii sadetunnistin sitikan Spacetourerissakin.

Citroen%2BGrand%2BC4%2BSpaceTourer%2B-%2Bmotoring%2Bmalaysia%2B%25288%2529%2B%255B%255D.jpg
S7-modele--citroen-c4-spacetourer.jpg
 
Erikoisen kaukana tuon Kaaren käyttöönotto. Voisi kuvitella, että olisi varsin suosittu latauspaikka.
 
Empä tiedä onko sillä lasilla mitään vaikutusta, toimii sadetunnistin sitikan Spacetourerissakin.

Citroen%2BGrand%2BC4%2BSpaceTourer%2B-%2Bmotoring%2Bmalaysia%2B%25288%2529%2B%255B%255D.jpg
S7-modele--citroen-c4-spacetourer.jpg
Ja tuossa näyttääkin sadetutka olevan keskellä tuulilasia, eli ainakin kuvan perusteella huomattavasti paremmassa paikassa kuin Teslassa (3/Y).
 
Teslan rekka tuotannnossa. Ensimmäinen rekka toimitetaan pepsille joulukuun ensimmäisenä päivänä. Yksi paperituote muuttui todellisuudeksi

 
Teslojen toimitusajat lyhentyneet euroopassa, aiemmin osaa M3 luvattiin huhti-kesäkuulle, nyt kaikkia saa viimeistään tammi-maalis. Eli enää max vajaa 6kk toimitusaika. Teslan julkistamista luvuista ilmenee että kiinassa kysyntä laskenut ja autoja toimitetaan nyt enemmän muualle maailmaan. Samalla kun kysyntä laskee, on tuotantomäärät nousseet.
Oma helmi-maaliskuussa tilattu karvalakki M3 menee näiden toimitusaikojen mukaan myös. Ei siis hyötyä siitä, että sen on tilannut jonkinverran aikaisemmin. Tosin hinta oli silloin vielä alle 50k. Siitäkään nyt ei tietysti täyttä hyötyä saa enää kun tuo hankintatuki on käytetty.
 
Oma helmi-maaliskuussa tilattu karvalakki M3 menee näiden toimitusaikojen mukaan myös. Ei siis hyötyä siitä, että sen on tilannut jonkinverran aikaisemmin. Tosin hinta oli silloin vielä alle 50k. Siitäkään nyt ei tietysti täyttä hyötyä saa enää kun tuo hankintatuki on käytetty.
Joo ja voihan ne heitellä vielä kumpaan tahansa suuntaan, arviot eivät ole oikein pitäneet paikkansa. Kiinasta on kuulemma lähtenyt aiempaa useampia laivoja kohti eurooppaa Shanghain tehtaalta lähiaikoina.
 
Oma helmi-maaliskuussa tilattu karvalakki M3 menee näiden toimitusaikojen mukaan myös. Ei siis hyötyä siitä, että sen on tilannut jonkinverran aikaisemmin. Tosin hinta oli silloin vielä alle 50k. Siitäkään nyt ei tietysti täyttä hyötyä saa enää kun tuo hankintatuki on käytetty.
Et ole hakenut vielä tukea? Itse tilasin auton uutena vuotena ja tukihakemuksenkin tein heti tammikuusssa. Auton pitäisi tukea loppukuusta.
 
Tässä miettinyt Teslan hankintaa ja tarkemmin ottaen Model S:ää, siinä 2014-2015 vuosimallia. Budjetti syistä katse on näissä vähän vanhemmissa ja mieluiten sellainen johon akku on vaihdettu. Karvalakki versio ilman ilmajousitusta ja kattoluukkua, niin ei niistäkään muodostu suurta kustannuserää vian ilmetessä. Tietysti myös ilmaiset Superchargerit houkuttaa, kun sellainen löytyy ihan kivenheiton päästä. Eikös siis tälläinen karvalakki Model S, vaihdetulla akulla ja ilmaisilla latauksilla olisi edullinen käyttis? Kahvoja näistä hajoilee ilmeisesti kanssa mutta ne onnistunen vaihtaa itse, jos tarvetta tulee. Onkos muita mahdollisia ongelmia tämän ikäisissä tiedossa?

Tässä olisi eräskin parhaillaan myynnissä nimittäin...

Käy ihmeessä koeajolla. Jos moottoritiellä kuuluu suhinaa kummempaa ääntä, niin autossa jotain vikaa.
Itsellä tuollainen nelivedolla ja auto saa hyvän fiiliksen aikaan joka kerta ajaessa.
Kiihtyvyys saa aina nauramaan vaikka kaverit patteriautosta kuittailee.
Nuo takavedot hiukan hitaampia lähtijöitä, mutta kyllä niilläkin kerkeää kotimaan liikenteessä.

Tuossa on vielä sisäinen 22kw laturi, niin nopeasti tulee virtaa myös type2 töpseleistä.
 
Sähköautot lämpenee niin nopeasti että aikalailla turhake tuo ratinlämmitin. Dinossa tuota osaa arvostaa kun lähtee kylmällä kiesillä liikkeelle.
Täysin samaa mieltä. Bensa-autossa olisin kaivannut pakkasaamuja varten niin ratinlämmitintä kuin lämmitettävää etulasiakin (varsinkin jälkimmäistä jotta pääsisi nopeasti huurteista eroon, välillä joutui venaamaan parkkipaikalla 10-15min paikallaan moottori käynnissä jotta huurre alkoi poistua tuulilasin sisäpinnaltakin), mutta sähköautolla aika turhaa kunhan laittaa puhelimesta esilämmityksen päälle 10 min ennen ajoon lähtöä (tai ajastetusti).

Tietty olishan joku webastokin kai ajanut saman asian polttisautolla, mutta eipähän tullut ostettua ja asennettua...
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautot lämpenee niin nopeasti että aikalailla turhake tuo ratinlämmitin. Dinossa tuota osaa arvostaa kun lähtee kylmällä kiesillä liikkeelle.
Riippuu ihmisestä, kylmäkätisenä lämmin ratti (eli lämpö suoraan käsille) on parempi vaihtoehto kuin ylilämmitetty auto. :beye:
 
Joistakin viesteistä olen kuullut legendaa Teslan "natinasta", esim. joku Polestariin vaihtanut mainosti ettei natise kuten Tesla.

Onko tuo natina jokin Teslan tiettyjen (vuosi)mallien tyyppivika, miten vakava juttu (lähinnä epämukavuutta aiheuttava häiritsevä ääni, vai jokin oikea ongelma) jne.?

Kuvittelin kyseessä olevan samanlainen lähinnä kosmeettinen ongelma kuinka kauan sitten työkaveri reklamoi uudesta Nissanistaan kun sen kojelauta kuulemma "natisi" ajettaessa ja rattia käännettäessä, jota silloin ihmettelin että onko se edes mikään oikea vika, sama jos valittaisi että vilkku räpsyy hieman liian nopeasti tai äänekkäästi tms...

...mutta sitten jostain sain käsityksen että tuo Teslan natina voikin tulla jostain kantavasta osasta ja se pitää oikeasti korjata?

Ihan vain jos eteen sattuisi sopivan hintainen vähän käytettä LFP Tesla M3 joka natisisi ajettaessa, pitäiskö käskeä myyjää korjauttamaan se ensin vai mitä...

Onko muita yleisiä M3 2020-2022 tyyppivikoja joista pitää olla tietoinen ja varuillaan? Helma repsottaa ja istuimet irtoilevat liitoksistaan?
 
Taitaa olla ekan kerran ikinä yli tuhat teslaa myynnissä nettiautossa. Oli muuten about 900 vielä 3vk sitten.
Tämän viestini jälkeen eli reilussa kahdessa viikossa on taas noussut 10% myynnissä olevien teslojen määrä. Ja model 3 hinnat tippuneet taas 1000-2000e samassa parissa viikossa. Nyt alkaa taas käytettyjen ostaminen olemaan hintansa puolesta järkevämpää, suhteessa uusiin. Jopa tän vuoden malleja saa kaksilla renkailla alle 50k, suosittelen näitä katsomaan jos joku meinaa nyt ostella
 
Ja hieman edelliseen viestiin liittyen, uusien Teslojen tilauskanta laskee, kysyntä ei pysy kasvavien tuotantomäärien perässä. Nykyinen tilauskanta vastaa 78 päivän keskimääräistä tuotantoa, toki todelliset arvot riippuvat mallista. Edelleen uskon tuleviin hinnanalennuksiin.

 
Ei kannata alentaa hintaa ellei myynti ala sakkaan.
Kiinassa on ylituotantoa kun siellä on enemmän vaihtoehtoja.
 
Ei kannata alentaa hintaa ellei myynti ala sakkaan.
Kiinassa on ylituotantoa kun siellä on enemmän vaihtoehtoja.
Joo, mutta samalta tehtaalta ne euroopan mallit tulee. Jos ei kiinaan mene kaupaksi ni alkavat tuomaan eurooppaan enemmän, ei ne niitä varastossa seisota. Jos euroopan jonot puretaan, pitäisi myyntiä saada ylös myyntimäärien ylläpitämiseksi. Toki sekin voi olla että alentuneet toimitusajat nostavat myös myyntimääriä riittävästi ja hintoja ei tarvitse laskea, katsotaan miltä muutaman kuukauden päästä näyttää. Sekin voi toki olla että näemme hinnanalennuksia kiinassa, mutta ei euroopassa.
 
Joo, mutta samalta tehtaalta ne euroopan mallit tulee. Jos ei kiinaan mene kaupaksi ni alkavat tuomaan eurooppaan enemmän, ei ne niitä varastossa seisota. Jos euroopan jonot puretaan, pitäisi myyntiä saada ylös myyntimäärien ylläpitämiseksi. Toki sekin voi olla että alentuneet toimitusajat nostavat myös myyntimääriä riittävästi ja hintoja ei tarvitse laskea, katsotaan miltä muutaman kuukauden päästä näyttää. Sekin voi toki olla että näemme hinnanalennuksia kiinassa, mutta ei euroopassa.
Ota vielä huomioon komponenttipula. Model 3 moni odottaa ketkä tilasi viime huhtikuussa. Model Yta saa paremmin mutta siinäkin pitkä jono. Ainakin vuosi menee että kaikki jonot normalisoituu. Nyt toimitukset riippuen mallista on 6-8kk todellisuudessa.
 
Pahin energiakriisi on keväällä ohi, sitten nähdään taas aito sähköautojen kysynnän suunta.

Toivotaan niin. Kuitenkin enemmän näyttää siltä ettei tilanne energian suhteen lähiaikoina parane. Energiainvestoinneissa on niin pitkä läpimenoaika.

Myös Saksassa ja Ruotsissa sähköautojen hankintatuki pienenee ensi vuodeksi ja Suomessa vähäinenkin tuki loppui. Ei noilla kokonaiskuvassa ole tietty kummempaa merkitystä.

Jos sivutetaan ostovoiman kehitys Euroopassa, niin öljyn ja sähkön hinnan suhde ratkaisee, sekä tietty autojen saatavuus.

Aika moni mittari näyttää huonolta Euroopan talouden suhteen. Uskon että Teslojen saatavuus entisestään paranee ja käytettyjen markkinat normalisoituu - hyvä niin.
 
Tuo korvaantuu kameranäöllä kaiketi ensi vuonna päivityksellä, mutta on se mielenkiintoista, koska kamerat ei ilmeisesti näe alas ja eteen lähelle. Sama taakse kun keli on paskainen. :hmm:
 
Vaikuttaako edes hintaan?
Varmaan hinta vaan nousee jos jotenkin vaikuttaa?

Itselläni todella ahdas sisäpihalle ajo ja parkkeeraus. Model y koeajoin ja oli kätevä se etäisyyden näyttö seiniin kun testailin pääsenkö ollenkaan omalle parkkipaikalle. Mutta jos tuo poistuu niin en kyllä ehkä uskallakkaan ostaa teslaa kun iso mahdollisuus kolhaista seinään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 579
Viestejä
4 512 082
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom