Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Screenshot_20220922_140204.png

Hyundailla tuntuu lataavan tuon priorisoidun ajan ja sitten sen jälkeen jos ei riitä. 11kW laturilla toki tuo riittää. Esilämmitys tapahtuu toki juuri ennen lähtöä.
 
Tuon gridion idea on että voi laittaa kynnyshinnan minkä alta lataa. On vähän älykkäämpi ja voi varmasti välttää kalliit lataukset. Muutamalla tuttavalla käytössä ja on toiminut hyvin.
 
Lisäksi automaattiohjaus lähtee pois päältä ilman, että siitä annetaan käyttäjälle varoitusta, joten potentiaalinen riski on ajaa liikenteenjakajasta läpi jos ei keskity ohjaamiseen.

Paremmin tuossa toimii se, ettei automaattiohjaus lähde heti pois päältä jos rattia kääntää vaan antaa tehdä suhteellisen vapaasti korjauksia. Tämän soisi tulevan myös Teslaankin, jotta se kulmikas autopilotin pois päältä meneminen saataisiin loppumaan.
Samat havainnot hiljattain ajamastani Peugeot 508:sta. Tuossa "ajolinjapilotin" poiskytkeytyminen ei myöskään johtanut mihinkään varoituksiin vaan ainoastaan pienenpieni symboli vaihtoi näytössä väriä. Poiskytkeytyminen myös tapahtui aika herkästi, kun taas Teslahan jatkaa autopilot päällä vähän turhankin pitkään epävarmoissa tilanteissa. Selvästi Peugeotin ja näköjään Hyundain tavoiteena on alleviivata, että järjestelmään ei tulekaan luottaa vaan se ainoastaan avustaa kuljettajaa otollisissa tilanteissa. Tämä voi olla liikenneturvallisuuden kannalta jopa hyvä asia, kun ei synny samanlaisia kiusauksia kuin Teslan kanssa.
 
Ioniq 5:ssa HUD auttaa saamaan tolkkua siitä mikä avustin on milloinkin kytkettynä päälle ja aktiivinen kun ne symbolit ovat siinä suoraan näkökentässä. Tarkkana kuitenkin kannattaa olla. Oudosti moottoritielle ja muille teille on omat symbolinsa ja varmaan eri softakin kaista-avustimelle. Motarilla avustin menee aina päälle kun kytkee vakionopeuden säätimen. Tuntuu että motariavustin on parempi ja seilaa vähemmän kuin se toinen mutta eipä näihin pidä luottaa.

Ioniq 5 automaattivaloja en ole kokeillut kun aiemmista autoista kokemukset on kehnoja eivätkä ole matriisit.

Jos ajelee liikenteen jakajaan vika on kyllä ratin ja penkin välissä.
 
Cop Art sivustolla myynnissä mielenkiintoisesti rytätty tesla. Jenkeissä vissiin putoaa lunastetut autot kokonaan pois kokonaan teslan palveluista (supercharger, ota-päivitykset?), miten on suomessa/euroopassa?

 
Tippuu superit ellei korjattu Tessun virallisessa (tai hyväksymässä?) kolarikorjauksessa, ymmärtääkseni. Eipä iso merkitys latauksen kannalta enää.
 
Ajelin viikolla nääsvilleen aamusta ja autopilotti meni ihan sekaisin kun tiellä oli hieman sumua. Ensin laski nopetutta ja lopulta tippui pois päältä kokonaan. Oli kyllä tyhmä veto ottaa tutkat pois käytöstä autoista missä ne kuitenkin ovat :(
 
Mitä asioita juuri vuoden 2020 Model 3 -autosta pitäisi selvittää? SR+ ja lfp akusto eivät nyt suoraan kerro kovinkaan paljoa. Mitä sellaista tässä autossa on, jota ei ole vaikkapa 2018 malleissa, entä mitä on tullut lisää 2022 malleihin?
 
Mitä asioita juuri vuoden 2020 Model 3 -autosta pitäisi selvittää? SR+ ja lfp akusto eivät nyt suoraan kerro kovinkaan paljoa. Mitä sellaista tässä autossa on, jota ei ole vaikkapa 2018 malleissa, entä mitä on tullut lisää 2022 malleihin?
LFP kertoo että lataaminen kylmänä on mahdotonta, mutta toisaalta akku on ”ikuinen” auton eliniän mittakaavassa, eikä kulu merkittävästi lataus/purkusykleistä.

Eli älä jätä autoa levillä/ylläksellä -20C:hen ilman piuhan kytkemistä yön yli jos haluat aamulla ladata akkua…
 
Onko siitä muuten jotain dataa että miten käy akulle jos olet itse vaikka pari kk talvella lämpimässä ja jätät auton suomeen ilman piuhaa?

Jos siis pääsee tyhjänä jäätymään pitkäaikaisesti, niin onko edessä akunvaihto vai ladataanko vaan normaalisti taas kotimaahan palattaessa?
 
Mitä asioita juuri vuoden 2020 Model 3 -autosta pitäisi selvittää? SR+ ja lfp akusto eivät nyt suoraan kerro kovinkaan paljoa. Mitä sellaista tässä autossa on, jota ei ole vaikkapa 2018 malleissa, entä mitä on tullut lisää 2022 malleihin?
Suurimmat uudistukset on tullut vuoden 2021 malleihin, tällöin tuli lämpöpumppu, sähköinen takaluukku, sisätilaan uudistettu ilme, tuplalasit eteen ja jotain muita pikkumuutoksia. 2022 malleissa tuli uusi tehokkaampi prossu siihen näytön tietokoneeseen, eli netflixit ym toimii nopeammin. Lisäksi myös jotain pientä.

LFP kertoo että lataaminen kylmänä on mahdotonta, mutta toisaalta akku on ”ikuinen” auton eliniän mittakaavassa, eikä kulu merkittävästi lataus/purkusykleistä.

Eli älä jätä autoa levillä/ylläksellä -20C:hen ilman piuhan kytkemistä yön yli jos haluat aamulla ladata akkua…

Ei se nyt sinänsä "mahdotonta" ole, kuvailemassasi tilanteessa jos laitat täysin jäisen akun piuhaan silloin aamulla ni eka 15-20min menee kun auto lämmittelee sitä akkua, ja siitä se lataus sitten lähtee. Tosiaankaan ei tarvitse koko yön yli olla piuhassa, toki jos on ni akku on aamulla valmiiksi lämmin.
 
Onko siitä muuten jotain dataa että miten käy akulle jos olet itse vaikka pari kk talvella lämpimässä ja jätät auton suomeen ilman piuhaa?

Jos siis pääsee tyhjänä jäätymään pitkäaikaisesti, niin onko edessä akunvaihto vai ladataanko vaan normaalisti taas kotimaahan palattaessa?

Kannattaa laskea 1% per vuorokausi varauksen laskua, jos on kovat pakkaset. Itsellä on ollut alle -10C lämpötilassa toista viikkoa ilman kaapelia (SR+ LFP), ja varmaan jotain 8% taisi lähteä varauksesta. Normaalisti jatkui ajo tämän jälkeen ilman mitään esilämmityksiä laturilla. Pisin aika mitä on ollut paikallaan ilman laturia oli 5 viikkoa tämän vuoden huhtikuussa. Ei tainnut laskea varaus kuin alle 5%, jolloin toki lämpötilat oli jo hiukan plussalla.
 
Onko siitä muuten jotain dataa että miten käy akulle jos olet itse vaikka pari kk talvella lämpimässä ja jätät auton suomeen ilman piuhaa?

Jos siis pääsee tyhjänä jäätymään pitkäaikaisesti, niin onko edessä akunvaihto vai ladataanko vaan normaalisti taas kotimaahan palattaessa?
Kannattaa laskea 1% per vuorokausi varauksen laskua, jos on kovat pakkaset. Itsellä on ollut alle -10C lämpötilassa toista viikkoa ilman kaapelia (SR+ LFP), ja varmaan jotain 8% taisi lähteä varauksesta. Normaalisti jatkui ajo tämän jälkeen ilman mitään esilämmityksiä laturilla. Pisin aika mitä on ollut paikallaan ilman laturia oli 5 viikkoa tämän vuoden huhtikuussa. Ei tainnut laskea varaus kuin alle 5%, jolloin toki lämpötilat oli jo hiukan plussalla.
Nimenomaan näin, ei se kylmyys sitä akkua tuhoa, vaan se jos sen päästää oikeasti tyhjäksi, eli johonkin "-5%" tasolle. Kylmyys taas pienentää akun kapasiteettia, ja kasvattaa etenkin sitä alkuvaiheen kulutusta. Eli jos on 10% akkua jäljellä ja pihalla -30, ei kannata olettaa kovin pitkälle laturin luokse ajavansa.
 
Jos matkalla on lataustarvetta, niin muutenkin hyvä nyrkkisääntö mielestäni on, että lataa akku matkakohteeseen saapuessa, älä lähtiessä. Tämä siksi, että saapuessa akku on yleensä lämmin ja lähtiessä kylmä.

Lisäksi LFP-akulla ei ole melkein mitään väliä, että milloin sinne lataamaan menee, koska akku ottaa hyvin virtaa vastaan melkein millä varaustasolla tahansa (kunhan se on lämmin). Eli esimerkkinä: jos tietää että edestakaisin reissulla tarvii ladata 20% päästäkseen takaisin perille, niin lataamaan voi mennä vaikkapa menomatkalla kun akkua on 60% jäljellä ja lataa 80%:iin. Ei tarvitse odotella paluumatkaa ja pieniä prosentteja, vaan voi poimia sen hetken/latauspaikan mikä itselle hyvin sopii tuo 20% lataamiseksi.
 
Lisäksi LFP-akulla ei ole melkein mitään väliä, että milloin sinne lataamaan menee, koska akku ottaa hyvin virtaa vastaan melkein millä varaustasolla tahansa (kunhan se on lämmin). Eli esimerkkinä: jos tietää että edestakaisin reissulla tarvii ladata 20% päästäkseen takaisin perille, niin lataamaan voi mennä vaikkapa menomatkalla kun akkua on 60% jäljellä ja lataa 80%:iin. Ei tarvitse odotella paluumatkaa ja pieniä prosentteja, vaan voi poimia sen hetken/latauspaikan mikä itselle hyvin sopii tuo 20% lataamiseksi.
Ei nyt ihan näin sentään. Jos ao. Taulukkoa katsoo, niin keskimääräisessä lataustehossa on yli 2x ero jos lataa 60-80 vs. 20-40. Kyllä se vaan lfp-akkukin kannattaa yrittää pikaladata tyhjänä, jos latausajan haluaa pitää mahdollisimman lyhyenä.


Taulukko peräisin täältä: MIC Tesla Model 3 SR+ Fast Charging Test Reveals Strong Results
 
Nuo käyrät ei pidä paikkaansa. Katso alla oleva video tältä kesältä. Olen ihan itse testannut kuinka auto ottaa vastaan tuolla 60-80% välillä. 80 kohdalla tuli vielä noin 90kW aloittamalla latauksen 60% varauksella, kun tuon sinun käppyrän mukaan olisi pitänyt tulla reilu 50kW.

 
Nuo käyrät ei pidä paikkaansa. Katso alla oleva video tältä kesältä. Olen ihan itse testannut kuinka auto ottaa vastaan tuolla 60-80% välillä. 80 kohdalla tuli vielä noin 90kW aloittamalla latauksen 60% varauksella, kun tuon sinun käppyrän mukaan olisi pitänyt tulla reilu 50kW.


Seison korjattuna. Onpa kyllä mielenkiintoinen ja hyvä käytös tuon videon perusteella.
 
1,5kk sitten katselin model 3:sta ja ostinkin yhden, silloin laitoin nettiautossa suosikkilistalle muutamia autoja, niistä kaksi on mennyt kaupaksi ja neljä on edelleen myynnissä, hinnat on muutamia satasia - reilun tonnin tippuneet tänä aikana.

Screenshot_2022-09-22-09-08-41-38_31827737d9a00008b77fabac8a451456.jpg
Osa autoliikkeistä on kyllä hyvin ampunut itseään jalkaan näiden kolmosten kanssa. Esimerkkinä nyt 3 perf. On ostettu autoja pää punaisena viimeiset kuukaudet ihan järjettömillä hinnoilla, tyyliin 60K sisään ja 64-66K yritetään ulos.

Tässä reilu viikko sitten Saksan hinnat nytkähti parissa päivässä reilusti alaspäin ja nyt samanlaisen saa 5K halvemmalla. Tämän vuoksi laitoin itsekin 6kk ikäisen 6tkm ajetun 3P:n tilaukseen, kun saa kaikkine haku, rahoitus, ym.kuluineen alle 60K kilpiin. Tässäkin hinnassa on vielä 5K ilmaa, mutta edes jotain järkeä, jos verrataan kevään ja kesän hintoihin.

Hauskasti tällä viikolla monta autoliikettä onkin lähettänyt päivitettyjä tarjouksia autoista, joista väännettiin kauppaa, mutta alennukset oli luokkaa 500 €. Itsekin olen seurannut, että nämä autot seisovat edelleen hallissa ja hinnat tippuvat pari sataa per viikko.

Tässä autoliikkeiden tuontikiimassa on tullut huomattua myös sellainen asia, että monet alle vuoden ikäiset autot ovat todella nuhjuisessa ja huonossa kunnossa ikäisekseen. Autojen yleisilme ja käytön jäljet ovat kuin monta vuotta vanhoissa ja näistä pyydetään lähes uuden hintaa. Esim. tuo kuvan Kiesi ja Kamux on täynnä näitä nuhjuisia ylihintaisia kolmosia.
 
Osa autoliikkeistä on kyllä hyvin ampunut itseään jalkaan näiden kolmosten kanssa. Esimerkkinä nyt 3 perf. On ostettu autoja pää punaisena viimeiset kuukaudet ihan järjettömillä hinnoilla, tyyliin 60K sisään ja 64-66K yritetään ulos.

Tässä reilu viikko sitten Saksan hinnat nytkähti parissa päivässä reilusti alaspäin ja nyt samanlaisen saa 5K halvemmalla. Tämän vuoksi laitoin itsekin 6kk ikäisen 6tkm ajetun 3P:n tilaukseen, kun saa kaikkine haku, rahoitus, ym.kuluineen alle 60K kilpiin. Tässäkin hinnassa on vielä 5K ilmaa, mutta edes jotain järkeä, jos verrataan kevään ja kesän hintoihin.

Hauskasti tällä viikolla monta autoliikettä onkin lähettänyt päivitettyjä tarjouksia autoista, joista väännettiin kauppaa, mutta alennukset oli luokkaa 500 €. Itsekin olen seurannut, että nämä autot seisovat edelleen hallissa ja hinnat tippuvat pari sataa per viikko.

Tässä autoliikkeiden tuontikiimassa on tullut huomattua myös sellainen asia, että monet alle vuoden ikäiset autot ovat todella nuhjuisessa ja huonossa kunnossa ikäisekseen. Autojen yleisilme ja käytön jäljet ovat kuin monta vuotta vanhoissa ja näistä pyydetään lähes uuden hintaa. Esim. tuo kuvan Kiesi ja Kamux on täynnä näitä nuhjuisia ylihintaisia kolmosia.
Heti kun ollaan normaalissa taas, niin että kun autolla on ajettu kilometri niin hinta on tippunut 5k€ uudesta, niin voisi käytettyjä taas katsoa. Nyt ollaan vieläkin naurettavalla tasolla, mutta suunta on oikea! :)
 
Viikonloppuna tuli 2040km roadtrippi, kiertelin kaikki Oulun eteläpuolen SC:t läpi. Auto pelasi pääosin hyvin ja yleensä kuski oli latauksissa hitaampi, akussa oli muutamaa taukoa lukuun ottamatta aina enemmän virtaa kuin seuraavalle etapille olisi tarvinnut. Parilla V2 superilla joutui venailemaan hieman pidempää.

Autopilotilla mentiin aika iso osa ajasta, myös pimeässä kehtasin kokeilla kun liikenne oli yömyöhällä minimaalista. Yllättäen tuo pitkien automatiikka toimi ajottain todella hyvin. Sitten oli niitä kertoja että saatto parin otteeseen vaihtaa mieltä ja vaihtaa takaisin pitkille vaikka oli jo kerran vaihtanut lyhyille. No manuaalisesti pitkät pois toimii, joten kyllä tuon kanssa voinee elää.
BTW sain melkosen virhetilan päälle kun kytkettyäni autopilotin nappasin näytöltä valojen automatiikan pois siitä hetken aikaa näkyvästä valodialogista (kokeilin että onko se se pitkien automatiikka :) ). No autopilotti pois, näytöllä ratti punaseksi ja hirveä varotuspiippaus. Ja tuo jäi päälle, jaksoin n. minuutin kuunnella kunnes koitin uudestaan kytkeä autopilottia ja se feilas järjestelmävirheeseen. Ajattelin jo että pitääkö tehdä rattibuutti tai jotain, mutta valojen automatiikan laitto taas päälle niin tokeni. Ja tuo oli päiväsaikaan, pimeällä ei olisi viittinyt alkaa tuota testailemaan.

Kapeat, mutkaiset ja mäkiset pikkutiet meinasi pari kertaa olla liikaa autopilotilla, vaikutti että ei ehdi reagoimaan mutkassa tarpeeksi nopeasti. Joissain kohti osasi kyllä hidastaakin sopivasti, mutta ajottain koitti surutta puskea vakkarinopeutta vaikka tiukka mutka. Mäen päällä tuntui että kadotti suunnat alamäkeen ja alkoi hidastaa tosissaan, lieneekö rajotus tuon visionin kanssa... mutkateillä en loppujen lopuksi paljoa autopilottia käyttänyt.

Niin ja se bugi jossa auto nostaa vakkarin nopeutta risteysalueella oli pari kertaa ajamassa kameraan ylinopeutta.
 
Tässä reilu viikko sitten Saksan hinnat nytkähti parissa päivässä reilusti alaspäin ja nyt samanlaisen saa 5K halvemmalla.

Eikö saksassa juuri pienentynyt se hankintatuki? Jännä että hinnat silti laskee noin nopeaa. Toki sielä kärsitään energiapulasta koviten euroopassa, että ehkä sen ymmärtää. Suomessa hinnat jatkaneet tasaista laskua nyt noin 2kk, elokuun alussa käytiin maksimeissa mitä olen seuraillut.
 
Käytettyjen tänä vuonna rekisteröityjen M3 perffien hinnat ovat laskeneet varsin maltillisesti verrattuna Model Y-malliin, joista olen tosin seuraillut ainoastaan LR:n hintoja. Viimeisen kahden viikon aikana vuosimallin 2022 M3 perffien keskihinnat ovat laskeneet autoliikkeissä noin 900 euron verran, mutta vuosimallin 2022 Y:n (LR) keskihinnat ovat pudonneet yli 2200 euroa.
 
Nettiautosta voi hakea myytyjä autoja. Yksityisten myymille autoille ei näy hintapyyntöjä, mutta helppo nekin haarukoida järjestämällä hinnan mukaan.
 
Nonin autoon tuli softapäivitys (2022.28.1) ja nyt autopilotti pakottaa valoautomatiikan päälle. Olikos tuo nyt sitten se vision only? Käväsin testilenkin heittämässä iltahämärässä ja vesisateessa, hieman oli haparoivan olosta menoa muutamassa kohtaa, vaikutti että ei ollut ihan varma tiemerkinnöistä ja se valoautomatiikka... ei kyllä kehtaa pitää sitä päällä kun se sekoilee, kanssa-autoilijat varmaan ihemttelee että mitähän tuo touhuaa. Noh keli oli kieltämättä aika haastava, kostea asfaltti ja pimeää, en varmaan tuossa kelissä autopilottiin muutenkaan luottas ihan täpöllä. Noh kattotaan miten tuon kanssa oppii elämään.
Vaikka autosta tykkaankin, niin 3, Y ja X haikaisee kevytta liikenetta aivan jarkyttavasti. Toinen yolla kevytta liikennetta haikaiseva auto on qashqai, mutta ei niin pahasti.
 
Oletko tarkastanut, ettei valot sojota miten sattuu. Tuskin ne oikein säädettynä häikäisee.
 
AI-päivästä ei kauheasti jäänyt käteen. Selkeesti oli kuten etukäteen jo sanottiinkin rekrytilaisuus mikä oli suunnattu tyypeille, jotka saattaisivat haluta tehdä töitä teslalle.

Berliinin tehtaan ylösajo mukavassa vauhdissa. ensimmäinen viikko missä saivat 2000 auta tehtyä. Tuolla tahdilla 100k autoa vuodessa ulos. Voi 2023 aikana tulla melkoisen mukava määrä kärryä ulos berliinin tehtaaltakin. Mielenkiintoista nähdä miten teslalla riittää kysyntää ja missä kohtaa tulee piste vastaan ettei kaikki uudet autot menekään välittömästi kaupaksi.

 
AI-päivästä ei kauheasti jäänyt käteen. Selkeesti oli kuten etukäteen jo sanottiinkin rekrytilaisuus mikä oli suunnattu tyypeille, jotka saattaisivat haluta tehdä töitä teslalle.

Berliinin tehtaan ylösajo mukavassa vauhdissa. ensimmäinen viikko missä saivat 2000 auta tehtyä. Tuolla tahdilla 100k autoa vuodessa ulos. Voi 2023 aikana tulla melkoisen mukava määrä kärryä ulos berliinin tehtaaltakin. Mielenkiintoista nähdä miten teslalla riittää kysyntää ja missä kohtaa tulee piste vastaan ettei kaikki uudet autot menekään välittömästi kaupaksi.


Itse ainakin odotan sitä että saisi tosiaan järkevässä ajassa uuden, joten toivottavasti saavat tuotantoa lisättyä nopeasti. Tämä laskisi käytettyjen hintoja. Ei ole vielä mitään kiirettä kun ei ole omaa latauspaikkaakaan ainakaan pariin kolmeen vuoteen, mutta ehkä 3-7v aika välillä tulee ostettua sähköauto niin mielelläni ottaisin kohtuu hintaisen käytetyn model Y:n.

Tietysti voi olla että mikään realistinen tuotantomäärä ei riitä kysyntään vielä 10 vuoteen.
 
Osassa nettiautossa myynnissä olevissa Model 3 2021 refresh malleissa jatkuu "puukuviointi" oveen asti, osassa ei. Voiko tuosta päätellä jotain auton ikään liittyen tai mitään muuta kiinnostavaa?

2021-Tesla-Model-3-Interior-Wood-Door-Trim.jpg
 
Osassa nettiautossa myynnissä olevissa Model 3 2021 refresh malleissa jatkuu "puukuviointi" oveen asti, osassa ei. Voiko tuosta päätellä jotain auton ikään liittyen tai mitään muuta kiinnostavaa?

2021-Tesla-Model-3-Interior-Wood-Door-Trim.jpg
Mulla on 12/20 auto jossa ei ole ovissa tuota puukuviointia. Ilmeisesti tullut jossain vaiheessa myöhemmin. Lämpöpumppu, tuplalasit ja kaiketi ainakin suurin osa muista uudistuksista on, enkä ole osannut tuota yksityiskohtaa kaivata.
Edit: akku on 75kWh versio eli pikkasen pienempi mitä myöhemmin tulleissa (82kWh). Tuokaan ei ole menoa estänyt ;)
 
Mulla on 12/20 auto jossa ei ole ovissa tuota puukuviointia. Ilmeisesti tullut jossain vaiheessa myöhemmin. Lämpöpumppu, tuplalasit ja kaiketi ainakin suurin osa muista uudistuksista on, enkä ole osannut tuota yksityiskohtaa kaivata.
Edit: akku on 75kWh versio eli pikkasen pienempi mitä myöhemmin tulleissa (82kWh). Tuokaan ei ole menoa estänyt ;)
Ilmoituksen mukaan tuossa olisi 82kWh eli ilmeisesti ei ole mitään merkittäviä parannuksia. Ratinlämmitin saattaa puuttua mutta sehän selviää kysymällä. Toisaalta ratinlämmitintä ei ole vielä koskaan ollut niin sen takia sitä ei osaa kaivata. Tosin kuulemma kun sen kerran saa niin se pitää olla aina...
 
Ilmoituksen mukaan tuossa olisi 82kWh eli ilmeisesti ei ole mitään merkittäviä parannuksia. Ratinlämmitin saattaa puuttua mutta sehän selviää kysymällä. Toisaalta ratinlämmitintä ei ole vielä koskaan ollut niin sen takia sitä ei osaa kaivata. Tosin kuulemma kun sen kerran saa niin se pitää olla aina...

Joo ratinlämmitin tästä uupuu ja tosiaan ei sitä ole osannut kovin paljoa kaivata, auto kuitenkin lämpeää nopeaa (sillon kun lämmitys sattuu toimimaan :D). Toisaalta juurikin tuo että kun se on niin sitä osaa kaivata, muutaman päivän oli Hertzin vuokra-autona Ford Fiesta kippo (Tesla oli Autoklinikalla hoidossa), jossa yllättäen tuo ratin lämmitys oli. Ja kyllähän se ihan jees oli kun aamulla sillä oli liikenteessä (vaikka auto muuten oli kyllä melkonen kulttuurishokki nyt kun sähköilyyn/Teslailuun tottunut...).
 
Ei mikään maailman isoin asia, mutta kyllä toi ratinlämmitin mukavalta vanhoille nivelille tuntuu jo satunnaisina kylminä syysaamuina. Muutenkin etälämmitys on hyvin jees kun ei aikaisemmissa autoissa ole ollut. 5min ja auto on näillä syksyn +3 - +5 aamukeleillä lämmin.
 
Osassa nettiautossa myynnissä olevissa Model 3 2021 refresh malleissa jatkuu "puukuviointi" oveen asti, osassa ei. Voiko tuosta päätellä jotain auton ikään liittyen tai mitään muuta kiinnostavaa?

2021-Tesla-Model-3-Interior-Wood-Door-Trim.jpg

Kannattaa varmistaa, että MCU on AMD Ryzen (MCU3), eikä Intel Atom (MCU2). MCU3 on 2022 -> luovutetuissa autoissa. Ero on merkittävä, olen omistanut molemmat yksilöt ja en vaihtaisi takaisin MCU2 pariin mielellään. Tämä tieto löytyy Software -> Additional Vehicle Information. Ratinlämmitin on hyvä, jos sormet "palelee" herkästi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 589
Viestejä
4 512 479
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom