Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Samat havainnot hiljattain ajamastani Peugeot 508:sta. Tuossa "ajolinjapilotin" poiskytkeytyminen ei myöskään johtanut mihinkään varoituksiin vaan ainoastaan pienenpieni symboli vaihtoi näytössä väriä. Poiskytkeytyminen myös tapahtui aika herkästi, kun taas Teslahan jatkaa autopilot päällä vähän turhankin pitkään epävarmoissa tilanteissa. Selvästi Peugeotin ja näköjään Hyundain tavoiteena on alleviivata, että järjestelmään ei tulekaan luottaa vaan se ainoastaan avustaa kuljettajaa otollisissa tilanteissa. Tämä voi olla liikenneturvallisuuden kannalta jopa hyvä asia, kun ei synny samanlaisia kiusauksia kuin Teslan kanssa.Lisäksi automaattiohjaus lähtee pois päältä ilman, että siitä annetaan käyttäjälle varoitusta, joten potentiaalinen riski on ajaa liikenteenjakajasta läpi jos ei keskity ohjaamiseen.
Paremmin tuossa toimii se, ettei automaattiohjaus lähde heti pois päältä jos rattia kääntää vaan antaa tehdä suhteellisen vapaasti korjauksia. Tämän soisi tulevan myös Teslaankin, jotta se kulmikas autopilotin pois päältä meneminen saataisiin loppumaan.
LFP kertoo että lataaminen kylmänä on mahdotonta, mutta toisaalta akku on ”ikuinen” auton eliniän mittakaavassa, eikä kulu merkittävästi lataus/purkusykleistä.Mitä asioita juuri vuoden 2020 Model 3 -autosta pitäisi selvittää? SR+ ja lfp akusto eivät nyt suoraan kerro kovinkaan paljoa. Mitä sellaista tässä autossa on, jota ei ole vaikkapa 2018 malleissa, entä mitä on tullut lisää 2022 malleihin?
Suurimmat uudistukset on tullut vuoden 2021 malleihin, tällöin tuli lämpöpumppu, sähköinen takaluukku, sisätilaan uudistettu ilme, tuplalasit eteen ja jotain muita pikkumuutoksia. 2022 malleissa tuli uusi tehokkaampi prossu siihen näytön tietokoneeseen, eli netflixit ym toimii nopeammin. Lisäksi myös jotain pientä.Mitä asioita juuri vuoden 2020 Model 3 -autosta pitäisi selvittää? SR+ ja lfp akusto eivät nyt suoraan kerro kovinkaan paljoa. Mitä sellaista tässä autossa on, jota ei ole vaikkapa 2018 malleissa, entä mitä on tullut lisää 2022 malleihin?
LFP kertoo että lataaminen kylmänä on mahdotonta, mutta toisaalta akku on ”ikuinen” auton eliniän mittakaavassa, eikä kulu merkittävästi lataus/purkusykleistä.
Eli älä jätä autoa levillä/ylläksellä -20C:hen ilman piuhan kytkemistä yön yli jos haluat aamulla ladata akkua…
Arvaan että kyseessä on 15" infonäyttö navigoinnilla sis auton toimintojen hallinta + lisävarusteena asennettu erillinen infonäyttö ratin takana suoraan kuljettajan näkökentässä.
Onko siitä muuten jotain dataa että miten käy akulle jos olet itse vaikka pari kk talvella lämpimässä ja jätät auton suomeen ilman piuhaa?
Jos siis pääsee tyhjänä jäätymään pitkäaikaisesti, niin onko edessä akunvaihto vai ladataanko vaan normaalisti taas kotimaahan palattaessa?
Onko siitä muuten jotain dataa että miten käy akulle jos olet itse vaikka pari kk talvella lämpimässä ja jätät auton suomeen ilman piuhaa?
Jos siis pääsee tyhjänä jäätymään pitkäaikaisesti, niin onko edessä akunvaihto vai ladataanko vaan normaalisti taas kotimaahan palattaessa?
Nimenomaan näin, ei se kylmyys sitä akkua tuhoa, vaan se jos sen päästää oikeasti tyhjäksi, eli johonkin "-5%" tasolle. Kylmyys taas pienentää akun kapasiteettia, ja kasvattaa etenkin sitä alkuvaiheen kulutusta. Eli jos on 10% akkua jäljellä ja pihalla -30, ei kannata olettaa kovin pitkälle laturin luokse ajavansa.Kannattaa laskea 1% per vuorokausi varauksen laskua, jos on kovat pakkaset. Itsellä on ollut alle -10C lämpötilassa toista viikkoa ilman kaapelia (SR+ LFP), ja varmaan jotain 8% taisi lähteä varauksesta. Normaalisti jatkui ajo tämän jälkeen ilman mitään esilämmityksiä laturilla. Pisin aika mitä on ollut paikallaan ilman laturia oli 5 viikkoa tämän vuoden huhtikuussa. Ei tainnut laskea varaus kuin alle 5%, jolloin toki lämpötilat oli jo hiukan plussalla.
Ei nyt ihan näin sentään. Jos ao. Taulukkoa katsoo, niin keskimääräisessä lataustehossa on yli 2x ero jos lataa 60-80 vs. 20-40. Kyllä se vaan lfp-akkukin kannattaa yrittää pikaladata tyhjänä, jos latausajan haluaa pitää mahdollisimman lyhyenä.Lisäksi LFP-akulla ei ole melkein mitään väliä, että milloin sinne lataamaan menee, koska akku ottaa hyvin virtaa vastaan melkein millä varaustasolla tahansa (kunhan se on lämmin). Eli esimerkkinä: jos tietää että edestakaisin reissulla tarvii ladata 20% päästäkseen takaisin perille, niin lataamaan voi mennä vaikkapa menomatkalla kun akkua on 60% jäljellä ja lataa 80%:iin. Ei tarvitse odotella paluumatkaa ja pieniä prosentteja, vaan voi poimia sen hetken/latauspaikan mikä itselle hyvin sopii tuo 20% lataamiseksi.
Nuo käyrät ei pidä paikkaansa. Katso alla oleva video tältä kesältä. Olen ihan itse testannut kuinka auto ottaa vastaan tuolla 60-80% välillä. 80 kohdalla tuli vielä noin 90kW aloittamalla latauksen 60% varauksella, kun tuon sinun käppyrän mukaan olisi pitänyt tulla reilu 50kW.
Osa autoliikkeistä on kyllä hyvin ampunut itseään jalkaan näiden kolmosten kanssa. Esimerkkinä nyt 3 perf. On ostettu autoja pää punaisena viimeiset kuukaudet ihan järjettömillä hinnoilla, tyyliin 60K sisään ja 64-66K yritetään ulos.
Heti kun ollaan normaalissa taas, niin että kun autolla on ajettu kilometri niin hinta on tippunut 5k€ uudesta, niin voisi käytettyjä taas katsoa. Nyt ollaan vieläkin naurettavalla tasolla, mutta suunta on oikea!Osa autoliikkeistä on kyllä hyvin ampunut itseään jalkaan näiden kolmosten kanssa. Esimerkkinä nyt 3 perf. On ostettu autoja pää punaisena viimeiset kuukaudet ihan järjettömillä hinnoilla, tyyliin 60K sisään ja 64-66K yritetään ulos.
Tässä reilu viikko sitten Saksan hinnat nytkähti parissa päivässä reilusti alaspäin ja nyt samanlaisen saa 5K halvemmalla. Tämän vuoksi laitoin itsekin 6kk ikäisen 6tkm ajetun 3P:n tilaukseen, kun saa kaikkine haku, rahoitus, ym.kuluineen alle 60K kilpiin. Tässäkin hinnassa on vielä 5K ilmaa, mutta edes jotain järkeä, jos verrataan kevään ja kesän hintoihin.
Hauskasti tällä viikolla monta autoliikettä onkin lähettänyt päivitettyjä tarjouksia autoista, joista väännettiin kauppaa, mutta alennukset oli luokkaa 500 €. Itsekin olen seurannut, että nämä autot seisovat edelleen hallissa ja hinnat tippuvat pari sataa per viikko.
Tässä autoliikkeiden tuontikiimassa on tullut huomattua myös sellainen asia, että monet alle vuoden ikäiset autot ovat todella nuhjuisessa ja huonossa kunnossa ikäisekseen. Autojen yleisilme ja käytön jäljet ovat kuin monta vuotta vanhoissa ja näistä pyydetään lähes uuden hintaa. Esim. tuo kuvan Kiesi ja Kamux on täynnä näitä nuhjuisia ylihintaisia kolmosia.
Tässä reilu viikko sitten Saksan hinnat nytkähti parissa päivässä reilusti alaspäin ja nyt samanlaisen saa 5K halvemmalla.
Pari päivää sitten pahvijätteet paloivat siellä.A fire broke out at Tesla Gigafactory Berlin; locals call for production stop
A fire broke out at Tesla Gigafactory Berlin's recycling plant in early this morning. A local group is calling for a production stop.electrek.co
Berliinin gigafactoryllä ilmeisesti sattunut tulipalo.
Muutos markkinassa jatkuu. Nyt saa nettiauton halvimman model 3 jo 39999e. Yli 600 model 3:sta myynnissä.
Jossain oli juttua, että tämä robotti oli Muskin trollausta ja tapahtuman idea oli rekrytä porukkaa.Erikoista settiä. Kai tuokin jokusen osakkeen myy. Hondalla oli samat robottikuviot 20v sitten.
Koko robotti-idea on vain boostata muita kehittämään ideaa ja samalla rekrytä.Jossain oli juttua, että tämä robotti oli Muskin trollausta ja tapahtuman idea oli rekrytä porukkaa.
Saadaan myös tuhansia klikkiotsikoita ilmaiseksi. Tämä on sitä Teslan markkinointia, osakkeen ja auton.Koko robotti-idea on vain boostata muita kehittämään ideaa ja samalla rekrytä.
Vaikka autosta tykkaankin, niin 3, Y ja X haikaisee kevytta liikenetta aivan jarkyttavasti. Toinen yolla kevytta liikennetta haikaiseva auto on qashqai, mutta ei niin pahasti.Nonin autoon tuli softapäivitys (2022.28.1) ja nyt autopilotti pakottaa valoautomatiikan päälle. Olikos tuo nyt sitten se vision only? Käväsin testilenkin heittämässä iltahämärässä ja vesisateessa, hieman oli haparoivan olosta menoa muutamassa kohtaa, vaikutti että ei ollut ihan varma tiemerkinnöistä ja se valoautomatiikka... ei kyllä kehtaa pitää sitä päällä kun se sekoilee, kanssa-autoilijat varmaan ihemttelee että mitähän tuo touhuaa. Noh keli oli kieltämättä aika haastava, kostea asfaltti ja pimeää, en varmaan tuossa kelissä autopilottiin muutenkaan luottas ihan täpöllä. Noh kattotaan miten tuon kanssa oppii elämään.
AI-päivästä ei kauheasti jäänyt käteen. Selkeesti oli kuten etukäteen jo sanottiinkin rekrytilaisuus mikä oli suunnattu tyypeille, jotka saattaisivat haluta tehdä töitä teslalle.
Berliinin tehtaan ylösajo mukavassa vauhdissa. ensimmäinen viikko missä saivat 2000 auta tehtyä. Tuolla tahdilla 100k autoa vuodessa ulos. Voi 2023 aikana tulla melkoisen mukava määrä kärryä ulos berliinin tehtaaltakin. Mielenkiintoista nähdä miten teslalla riittää kysyntää ja missä kohtaa tulee piste vastaan ettei kaikki uudet autot menekään välittömästi kaupaksi.
Mulla on 12/20 auto jossa ei ole ovissa tuota puukuviointia. Ilmeisesti tullut jossain vaiheessa myöhemmin. Lämpöpumppu, tuplalasit ja kaiketi ainakin suurin osa muista uudistuksista on, enkä ole osannut tuota yksityiskohtaa kaivata.Osassa nettiautossa myynnissä olevissa Model 3 2021 refresh malleissa jatkuu "puukuviointi" oveen asti, osassa ei. Voiko tuosta päätellä jotain auton ikään liittyen tai mitään muuta kiinnostavaa?
Ilmoituksen mukaan tuossa olisi 82kWh eli ilmeisesti ei ole mitään merkittäviä parannuksia. Ratinlämmitin saattaa puuttua mutta sehän selviää kysymällä. Toisaalta ratinlämmitintä ei ole vielä koskaan ollut niin sen takia sitä ei osaa kaivata. Tosin kuulemma kun sen kerran saa niin se pitää olla aina...Mulla on 12/20 auto jossa ei ole ovissa tuota puukuviointia. Ilmeisesti tullut jossain vaiheessa myöhemmin. Lämpöpumppu, tuplalasit ja kaiketi ainakin suurin osa muista uudistuksista on, enkä ole osannut tuota yksityiskohtaa kaivata.
Edit: akku on 75kWh versio eli pikkasen pienempi mitä myöhemmin tulleissa (82kWh). Tuokaan ei ole menoa estänyt
Ilmoituksen mukaan tuossa olisi 82kWh eli ilmeisesti ei ole mitään merkittäviä parannuksia. Ratinlämmitin saattaa puuttua mutta sehän selviää kysymällä. Toisaalta ratinlämmitintä ei ole vielä koskaan ollut niin sen takia sitä ei osaa kaivata. Tosin kuulemma kun sen kerran saa niin se pitää olla aina...
Osassa nettiautossa myynnissä olevissa Model 3 2021 refresh malleissa jatkuu "puukuviointi" oveen asti, osassa ei. Voiko tuosta päätellä jotain auton ikään liittyen tai mitään muuta kiinnostavaa?