Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Softa on kyllä varmasti tärkein yksittäinen osa autoissa. Kohta auton osto ikään tulee henkilöitä joilla on aina ollut älypuhelin ja samalla henkilöitä joilla ei välttämättä ole polttomoottoriautoista oikein mitään kokemusta/tietoa/mielipidettä koska ne ovat niin vanhaa tekniikkaa. Nämä ovat sitten tottuneet siihen että käyttöliittymä toimii ja on hyvä. Tuskin paljoa merkkaa jotkut perinteiset autoihin liittyneet asiat ostopäätöksessä jos softa ja käyttöliittymä ovat paskinta paskaa suoraan 90 luvulta jne kuten monessa autossa ovat.

Eli voittaja merkki on se joka tekee softan kunnolla. Vaikka olen jo yli 30 niin autot eivät ole koskaan oikeen kiinnostaneet pahemmin, ei kiinnosta polttomoottoritekniikka/vääntö/teho/turbot ja muut hässäkät. Sen sijaan tietotekniikka kiinnostaa. Seuraavan auton valinta on ihan puhtaasti softa pohjalta. (Tänään varattuna model y koeajo)
Käyttöliittymä ja softa eivät kylläkään ole sama asia, varsinkaan autossa.
Ei myöskään tule luulla, että jotakuta (saati koko sukupolvea) kiinnostaa tietotekniikka, vaikka käyttääkin tietoteknisiä laitteita. Nykyään kun se tekniikan käyttäminen onnistuu ilman harrastuneisuutta, juuri onnistuneen käyttöliittymäsuunnittelun vuoksi.
 
Käyttöliittymä ja softa eivät kylläkään ole sama asia, varsinkaan autossa.
Ei myöskään tule luulla, että jotakuta (saati koko sukupolvea) kiinnostaa tietotekniikka, vaikka käyttääkin tietoteknisiä laitteita. Nykyään kun se tekniikan käyttäminen onnistuu ilman harrastuneisuutta, juuri onnistuneen käyttöliittymäsuunnittelun vuoksi.
No joo, tarkoitinkin lähinnä että käyttöliittymä kun toimii niin homma on ok. Monessa autossa ei toimi kunnolla/on hidas ja hankala sekä sekava. Teslassa ainakin tuntuu olevan helppo käyttöinen ja nopea. Kyllähän se nyt varmaan suurinta osaa harmittaa käyttää jotain lagaavaa sekavaa softaa autossa hankalasti jollain ihmeen napeilla/rullilla ties millä jos on tottunut käyttämään apple tai android puhelinta kosketusnäytöllä joka toimii hyvin.
 
onhan ne ajoavut, valot, tuulilasinpyyhkimet, jarrut jne jne. softaa myös nykyään autossa. Fiksussa autossa olis tietty kaikki täydellistä lähtöönsä, tyhmässä viat eivät korjaannu koskaan ja osassa voi tulla vuosikausia päivityksiä. Se softa voi olla myös jaettua useamman automallin kesken. Jos softanteko tökkii voi käydä symbianit ja joku tulee applella ohi. Yksi esimerkki softasta voisi olla teslaan uutena ominaisuutena tuleva alustansäätö talkoistamalla kerätyn tiedatan pohjalta.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäistä kertaa kävin mY:tä kokeilemassa ja niinhän siinä kävi, että huolimatta skeptisyydestä merkkiä kohtaan
Screenshot_20220726-173807~2.png
kävi näin. Vaikka kiertueella malli on Performance 21" jäätävillä kiekoilla, tunnin ryskyttäminen Porin ympäristössä osin sorateitäkin niin olin positiivisesti yllättynyt kuinka hiljainen ja mukava kyseinen sämpylä oli ajaa. Itse päädyin LR valinnassani.
 
Ensimmäistä kertaa kävin mY:tä kokeilemassa ja niinhän siinä kävi, että huolimatta skeptisyydestä merkkiä kohtaan
Screenshot_20220726-173807~2.png
kävi näin. Vaikka kiertueella malli on Performance 21" jäätävillä kiekoilla, tunnin ryskyttäminen Porin ympäristössä osin sorateitäkin niin olin positiivisesti yllättynyt kuinka hiljainen ja mukava kyseinen sämpylä oli ajaa. Itse päädyin LR valinnassani.
En tiedä oletko ajanut LR Y:tä aikaisemmin, mutta sen alusta on kovempi ja epämukavampi kuin performancessa. En ole vielä törmännyt tietoon, että LR Y:n alustaa olisi päivitetty uudemmille osille, että ajotuntuma vastaisi performancea.
 
Nyt oli joku uutinen että 20.7.2022 jälkeen tilatuissa tesloissa on standard connectivity 8 v siitä kun auto otetaan käyttöön. Tuo ilmeisesti sisältää navigoinnin? Eli onko niin että jos nyt ostaa teslan niin 8v päästä ainoa tapa saada akkulämmitys päälle on maksaa kuukausimaksua siitä että voi käyttää navia, jotta voi laittaa auton navigoimaan laturille, koska mitään muuta tapaa lämmittää akkua ei ole kuin navigointi. Aika paljon kyllä rampauttaa auton käyttöä talvella ja voivat siten pyytää tuosta varmaan aika kovaa kk hintaa koska muuten autolla ei oikein pysty ajamaankaan kun ei saa akkua kunnolla ladattua.
 
4000 km nyt takana Y performancella ja harva se päivä on ikävä -20 3 performancen ajattavuutta ja tutkaa.
Kuten TB tuossa videossaan kirosi, osaakin olla raivostuttava tuo pyyhkijöiden päälle pakotus vakkarilla ja ap:lla. Vaikka olisi aivan puhdas lasi ja kirkas taivas, saattaa alkaa hankaamaan kuivaa lasia ilman mitään järkevää syytä. Välillä vesisateella ei taas pyyhi millään, jos ei aseta nopeutta manuaalisesti.

Myös vakkarin/ ap:n etäisyydensäätö on ihan perseestä ilman tutkaa. Ensin ajaa parhammillaan alle kahden auton mitan päähän vaikka olisi asetettu suurin etäisyys ja sitten alkaa venyttää väliä rekan mittaiseksi. Tekisi mieli jo ihan näistä syistä vaihtaa vanhempaan tutkalliseen autoon takaisin.
 
Nyt oli joku uutinen että 20.7.2022 jälkeen tilatuissa tesloissa on standard connectivity 8 v siitä kun auto otetaan käyttöön. Tuo ilmeisesti sisältää navigoinnin? Eli onko niin että jos nyt ostaa teslan niin 8v päästä ainoa tapa saada akkulämmitys päälle on maksaa kuukausimaksua siitä että voi käyttää navia, jotta voi laittaa auton navigoimaan laturille, koska mitään muuta tapaa lämmittää akkua ei ole kuin navigointi. Aika paljon kyllä rampauttaa auton käyttöä talvella ja voivat siten pyytää tuosta varmaan aika kovaa kk hintaa koska muuten autolla ei oikein pysty ajamaankaan kun ei saa akkua kunnolla ladattua.
Näin voi käydä. Ei mitenkään yllätä että ominaisuuksia katoaa.
4000 km nyt takana Y performancella ja harva se päivä on ikävä -20 3 performancen ajattavuutta ja tutkaa.
Kuten TB tuossa videossaan kirosi, osaakin olla raivostuttava tuo pyyhkijöiden päälle pakotus vakkarilla ja ap:lla. Vaikka olisi aivan puhdas lasi ja kirkas taivas, saattaa alkaa hankaamaan kuivaa lasia ilman mitään järkevää syytä. Välillä vesisateella ei taas pyyhi millään, jos ei aseta nopeutta manuaalisesti.

Myös vakkarin/ ap:n etäisyydensäätö on ihan perseestä ilman tutkaa. Ensin ajaa parhammillaan alle kahden auton mitan päähän vaikka olisi asetettu suurin etäisyys ja sitten alkaa venyttää väliä rekan mittaiseksi. Tekisi mieli jo ihan näistä syistä vaihtaa vanhempaan tutkalliseen autoon takaisin.
Toimiiko muuten vakkari ja AP? Että osaa ajaa kuten tutkallisella?
 
Näin voi käydä. Ei mitenkään yllätä että ominaisuuksia katoaa.

Toimiiko muuten vakkari ja AP? Että osaa ajaa kuten tutkallisella?
Näyttää tuo näin kesäkelissä menevän ihan ok, mutta on viritetty selkeästi varovaisemmaksi kuin tutkallisessa autossa. Varoo edellä ajavia kauempaa ja kiihdyttää aivan järjettömän hitaasti, jos edellä oleva nostaa nopeutta. Pakko kaasulla ottaa aina kiinni, kun ei jaksa odotella koko päivää, että joko mennään.
 
Näyttää tuo näin kesäkelissä menevän ihan ok, mutta on viritetty selkeästi varovaisemmaksi kuin tutkallisessa autossa. Varoo edellä ajavia kauempaa ja kiihdyttää aivan järjettömän hitaasti, jos edellä oleva nostaa nopeutta. Pakko kaasulla ottaa aina kiinni, kun ei jaksa odotella koko päivää, että joko mennään.
Tuo sama on kyllä tutkallisella. Jos edellä olija kiihdyttää, niin hitaasti nostaa annettuun nopeuteen.
Mielestäni myöskään tuolla tutkalla ei ole nyt toiminut tuo etäisyyden säätö aina niin varmasti. Toisinaan toimii hyvin ja toisinaan ei. Ehkä softabugi/ongelma?
 
Tämä valitettavasti on estänyt itselläkin upgreidaushaaveet MY:n. Ensinnäkin haluaisin autoon kunnon sadetutkan, ajovaloautomatiikan ja en ole valmis luopumaan radarista. Toimitettiinko tuota Y-mallia jonkun aikaa myös tutkalla?
Kyllä. Joulu - maaliskuu. LR Kiinasta.

Seuraavassa päivityksessä sitten korjaantuu… tai kun tulee one stack jne.

Nythän kaikki Y kesäkuussa/Q2 autoissa joissa on koukku on väärä sähköboksi sisällä ja sen takia kärryn valot eivät toimi. Komponenttipula mutta autot piti saada toimitettua. Vaihtavat nyt näitä jos kysyy.
 
Tuo sama on kyllä tutkallisella. Jos edellä olija kiihdyttää, niin hitaasti nostaa annettuun nopeuteen.
Mielestäni myöskään tuolla tutkalla ei ole nyt toiminut tuo etäisyyden säätö aina niin varmasti. Toisinaan toimii hyvin ja toisinaan ei. Ehkä softabugi/ongelma?
Edellinen -20 vuotinen kolmonen tutkalla pelitti näissä tilanteissa selkeästi nopeammin. Oli sekin hidas omaan makuun, mutta tämä tutkaton on jo ihan naurettavan hidas. Joka kerta meinaa mennä hermot, kun jää vain seisomaan ja takana tulijat tulee perseeseen kiinni hitaan reagoinnin takia.
 
FSD:stä nyt tuskin kannattaa maksaa 7500€ kun tulee tuskin koskaan toimimaan noilla kameroilla mitä autossa on jos nyt tilaa, mutta kannattaako EAP tilata? Tai jos ei tilaa auton mukana niin saako nuo ostettua jälkikäteen? Varmaan kuitenkin pelkkää softaa?

Hinta tietysti voinee elää? Tai onko tähän asti ollut sama hinta jälkikäteen kun uuden mukana tilatessa?
 
FSD:stä nyt tuskin kannattaa maksaa 7500€ kun tulee tuskin koskaan toimimaan noilla kameroilla mitä autossa on jos nyt tilaa, mutta kannattaako EAP tilata? Tai jos ei tilaa auton mukana niin saako nuo ostettua jälkikäteen? Varmaan kuitenkin pelkkää softaa?

Hinta tietysti voinee elää? Tai onko tähän asti ollut sama hinta jälkikäteen kun uuden mukana tilatessa?
Saa ostettua jälkikäteen.
Molemmat on vähän siinä ja siinä. EAPssa ne hyödylliset on ehkä NoA, ”automaattinen” ohitus ja taskuparkki kun toimii. FSD sisältää ainakin toistaiseksi rautapäivitykset myös.

Hinta menee Elonin mukana aina ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo sama on kyllä tutkallisella. Jos edellä olija kiihdyttää, niin hitaasti nostaa annettuun nopeuteen.
Mielestäni myöskään tuolla tutkalla ei ole nyt toiminut tuo etäisyyden säätö aina niin varmasti. Toisinaan toimii hyvin ja toisinaan ei. Ehkä softabugi/ongelma?
Tämä onkin niitä harvoja asioita, jotka tutkallisessa Model 3:ssa itseäni ärsyttää. Maantiellä tutka toimii ihan hyvin, mutta stop & go ajossa adaptiivisella vakkarilla ei tee mitään kun saa jatkuvasti olla kaasulla käskemässä autoon vauhtia. Melkoista hidastelua, nykimistä ja hapuilua koko softa verrattuna vaikka BMW:n uusien mallien erittäin asialliseen toimintaan.
 
Tämä onkin niitä harvoja asioita, jotka tutkallisessa Model 3:ssa itseäni ärsyttää. Maantiellä tutka toimii ihan hyvin, mutta stop & go ajossa adaptiivisella vakkarilla ei tee mitään kun saa jatkuvasti olla kaasulla käskemässä autoon vauhtia. Melkoista hidastelua, nykimistä ja hapuilua koko softa verrattuna vaikka BMW:n uusien mallien erittäin asialliseen toimintaan.
Tämä tuli mielestäni joku päivitys sitten ja notesissakin mainittiin että smoothattu käyttäytymistä. Ilmeisesti jotkut sitten valittaneet että epämukavaa kun kiihtyi nopeasti. :lol:
 
FSD:stä nyt tuskin kannattaa maksaa 7500€ kun tulee tuskin koskaan toimimaan noilla kameroilla mitä autossa on jos nyt tilaa, mutta kannattaako EAP tilata? Tai jos ei tilaa auton mukana niin saako nuo ostettua jälkikäteen? Varmaan kuitenkin pelkkää softaa?

Hinta tietysti voinee elää? Tai onko tähän asti ollut sama hinta jälkikäteen kun uuden mukana tilatessa?

EAP = NoA = auto ajaa semiautomaagisesti esim. kehätieltä motarille, ehkä. Voi olla, ettei toimi jollain vakioreitilläsi. Ei tee yhtään mitään muuta. Automaattinen ohitus = voi vilkulla ohittaa edellä olevan. Niin hidas ja epäluotettava, että harva varmaan jaksaa säännöllisesti käyttää.

Itselleni riitti viikon ilmaiskokeilu sen toteamiseen, että maksaisin näistä korkeintaan kymppejä. FSD ei taida Euroopassa juuri sen enempää tehdä.

Meillä on Suomessakin jengiä, jotka ovat maksaneet näistä 3-4 vuotta sitten saamatta käytännössä mitään vastinetta rahalleen. Veikkaisin, että osa on ehtinyt vaihtaa jo autoakin välissä.
 
Itse ajoin 2250km suunta ruotsin läpi tanskaan. EAP menne tulle käytössä. Pidin ohittelusta jne todella paljon, ei se hidas tai epävarma meidän perheellä ole. Ihan ehdoton itselle. Nämä siis 2vko sitten. 2022.20.6 softalla.
 
Itse ajoin 2250km suunta ruotsin läpi tanskaan. EAP menne tulle käytössä. Pidin ohittelusta jne todella paljon, ei se hidas tai epävarma meidän perheellä ole. Ihan ehdoton itselle. Nämä siis 2vko sitten. 2022.20.6 softalla.
Tästä olen samaa mieltä. Kaistanvaihto ei todellakaan ole epävarma. Hidas se on jos on tottunut olemaan käyttämättä vilkkua. Nyt vilkuttaa 2-3 kertaa ennenkuin vaihtaa. Proseduuri on seuraava, vilkku päälle, ratilla käsi koko liikkeen ajan ja valmista. Vaikea olisi olla ilman kun on tottunut.
 
Onko tuntumaa meneekö Y alle 18" vanteet, 245/45/19 talvirengaskoko ei ihan ole houkutteleva näin äkkiseltään, mutta 19" on Tessun käsitys heidän "minimistään."

Jarruthan eivät ole jäätävän kokoiset, joten fyysistä estettä tuumaa pienemmille vanteille ei taida olla?
 
Laki sallii 1” pienemmät vanteet. Voit siis laittaa kunhan löytyy sopivat. Vempele myy Megahjulin vanteita.
 

Tesla myynyt USAssa 5 autoa joiden piti olla törmäystestiautoja asiakkaille. Tästä syystä niissä onkin väärä osa minkä takia airbag ei toimi oikein.

Osa testattiin vasta autojen myynnin jälkeen, että uusi osa toimii kuten pitää.
 
Taitaa noiden välillä olla melkoinen hintaerokin varsinkin jos M3 on verrokkina. Softalla tarkoitat kaiketi vain cruisen toimintaa.
Juu, tarkoitin nimenomaan adaptiivisen vakkarin toimintaa ja siinäkin nimenomaan etäisyydensäätö edellä olevaan ajoneuvoon. Toki tuo BMW:n softa varmaan on ihan samaa vaikka ostat jonkun 1-sarjan bemarin adaptiivisella vakkarilla, joten kyllä vertailu sinänsä on ihan validi.
 
Pitäis ensinnä varmaan todistettavasti pystyä käyttämään sitä tarkoituksessaan, mikä on todella iso "if" kun miettii kuinka monta vuotta, erilaisilla tekniikoilla varustettuja Tessuja liikkuu, joihin on saanut/myyty sitä FSD lupausta tyyliin "ihan kohta."
 
Se että EU hyväksyy lv4 autot tarkoittaa myös sitä että jokaisen valmistajan pitää ottaa vastuu auton tekemisistä kuten Mersu tekee (rajoitetussa) lv3 pilotissaan, Teslan FSD ei ole lähellekkään sillä tasolla että se voisi ottaa vastuuta autojensa tekemisistä.
 
Tuon tekstin perusteella Teslalla ei olisi mitään estettä jo nyt laajentaa FSD Beta Eurooppaan. Tuossa puhutaan enemmän l4 tasosta ja myös siitä että aluksi se on rajoitettua määrää.

Ensimmäisessä, eli kaupallisessa pilottivaiheessa EU:n jäsenmaissa on komission suunnitelmien mukaan mahdollista hyväksyä 1 500-tason neljä robottiautoa vuodessa autovalmistajaa kohden yleiseen käyttöön kussakin jäsenmaassa. Määrää lisätään sitä mukaan, kun kokemusta kertyy ja liikenneinfraa saadaan päivitettyä sopimaan itseohjautuville autoille. Muun muassa Suomessa tiemerkintöjen vaihtaminen keltaisista valkoisiin perustuu osaltaan juuri tähän.
 
Model 3 ei enää näytä pekoneja, kun auto lämmittää akkua pikalaturilla. Appin kautta nuo vielä näkee, mutta en löytänyt googlaamalla miksi niitä ei enää näe auton ruudulta.

Näkyykö ne teillä muilla?
 
Eikö toi nyt ole aika hyvin tiedossa, että Cyber Truck ei varsinkaan euroopan osalta ole etenemässä pitkään aikaan.
 
Eikö toi nyt ole aika hyvin tiedossa, että Cyber Truck ei varsinkaan euroopan osalta ole etenemässä pitkään aikaan.
Juu kyllä on, mutta se todennäköisesti ei ollut kysymyksen todellinen tarkoitus kun tämä Cybertruckin ennakkotilaus on otettu kyseisen käyttäjän toimesta useammassa eri yhteydessä esille.
 
Juu kyllä on, mutta se todennäköisesti ei ollut kysymyksen todellinen tarkoitus kun tämä Cybertruckin ennakkotilaus on otettu kyseisen käyttäjän toimesta useammassa eri yhteydessä esille.
Kannattaa löysentää foliohattua. Innolla odotan, että postaat tänne rewikan aiheesta, kumpi parempi Porche vai Cybeer truck.
 
Kävin Teslabjörnin videon innoittamana testaamassa Q2/2022 erässä kesäkuun lopussa luovutetun Model 3:n valoja tasanopeussäätimellä ja autopilotilla. Auton pitäisi olla Vision only -malli (ilmeisesti sai varmistettua siten, että lähin seuranta-etäisyys edelläajavaan on 2 eikä 1). Ohjelmistoversio testissä oli 2022.20.7. Testitulokset oli seuraavanlaisia:

Adaptiivista tasanopeussäädintä käyttäessä auto ei pakota lainkaan käyttämään automaattipitkiä. Kun säätimen laittaa pimeässä päälle, niin auto jatkaa ajamista niillä valoilla, jotka kytkentähetkellä on päällä, ei laita päälle pitkiä eikä automaattipitkiä. Pitkiä valoja voi kontrolloida täysin normaalisti joko automaattipitkinä tai manuaalipitkinä ja auto muistaa sen asetuksen mitä viimeksi on käytetty. Eli toimii ihan kuin pitääkin.

Autopilottia käynnistettäessä auto laittaa automaattipitkät päälle. Jos tuntuu, että pitkät häikäisevät vastaantulijaa, niin vasenta viikseä eteenpäin työntämällä auto pudottaa automaattipitkät pois, eikä laita niitä päälle ennenkuin vasenta viikseä työntää uudelleen eteenpäin laittaakseen pitkät päälle. Autopilotilla ajaessa pitkät valot on aina automaattipitkät, mutta ne voi manuaalisesti pudottaa lyhyille valoille vasemmasta viiksestä. Autopilotti jatkaa ohjaamista normaalisti, vaikka ajaisi pimeässä lyhyet valot päällä.

Itse en näe tuossa oman auton toiminnassa mitään ongelmaa noiden valojen suhteen tasanopeussäätimellä tai autopilotilla. Onko noille vision onlyn valoille jo ehditty tekemään jotain päivitystä tuossa viimeisimmässä päivityksessä, vai miksi Björnillä oli näiden kanssa ongelmaa.

Varsinaisia automaattipitkiä en sen kummemmin testannut, vaan tarkoitus oli ainoastaan testata, että millä tavalla auto pakottaa käyttämään automaattipitkiä adaptiivisella tasanopeussaatimellä ja autopilotilla ja samalla vähän testata auton valotehoa. Valokeilahan on varsin kirkas ja leveä.

Edit: tekstiä hieman muutettu kun sain tarkistettua, että auto tosiaan ilmeisesti on Vision only -malli.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma on se että automaattipitkät eivät toimi eli ei osaa tiputtaa aina lyhyille kun on auton perässä tai tulee vastaan. Manuaalisesti ne saa pois kuten totesit ja sama ollut aina Vision autoissa.
 
Mutta noita automaattipitkiä voi käyttää viiksellä ihan samallalailla kuin manuaalipitkiäkin jos haluaa. En näe tuossa mitään ongelmaa miten noi nyt toimii. Jos pelkkää adaptiivista vakkaria käyttää, niin toimii täysin myös manuaalimoodissa. Toki olisi hyvä lisä, jos myös autopilotti päällä voisi käyttää puhdasta manuaalipitkää. Ja tietysti parashan olisi, jos Tesla saisi aikaiseksi toimivan matriisitoiminnon.
 
Mutta noita automaattipitkiä voi käyttää viiksellä ihan samallalailla kuin manuaalipitkiäkin jos haluaa. En näe tuossa mitään ongelmaa miten noi nyt toimii. Jos pelkkää adaptiivista vakkaria käyttää, niin toimii täysin myös manuaalimoodissa. Toki olisi hyvä lisä, jos myös autopilotti päällä voisi käyttää puhdasta manuaalipitkää. Ja tietysti parashan olisi, jos Tesla saisi aikaiseksi toimivan matriisitoiminnon.
Niin juuri tätä käyttäjät toivovat.
 
Onhan se nyt ongelma jos automaattipitkät ovat paskat. Toimivat automaattipitkät/matriisit ovat yksi harvoista ominaisuuksista joita omaan diesel-krematorioon kaipaisin ja jotka ovat kyllä tiukasti omalla toivelistalla kun sähköautoa ostetaan.
 
Itselläni oli ensimmäiset automaattipitkät mukautuvilla led-valoilla vuosimallin 2014 mercedeksessä. Käytännössä valon määrä tiellä moninkertaistui, kun aina pystyi ajamaan pitkät valot päällä ja ainoastaa edellä menevä auto ja/tai vastaantuleva auto tummmentuivat.

On todella harmillista jos tuo erittäin hyvä ominaisuus on nyt Teslassa sössitty = "Manuaalisesti käytettävä automaattinen valon vaihtaja".
 
On ilmeisesti Berliinistäkin alkanut tulemaan LR Y:tä. Ei taida olla mitään keinoa tietää että onko oma tilattu auto tulossa Berliinistä vai Kiinasta ennen kuin saa VIN koodin?
 
Toissapäivänä auennut Ouluun 8x 250kW superchargereita ja tänään toiset samanlaiset Mikkeliin. Yhteensä viisi uutta mestaa tullut parin kuukauden sisällä, ihan kiva että laajentavat
 
Viimeksi muokattu:
Mikkelin avautuminen varmaan auttaa tuohon ilmeisesti aika ruuhkaiseen Vierumäen Superiin. Saisi tulla tuolle Akaan superillekin joku kaveri Helsingin ja Tampereen väliin kun on usein täynnä. Toki muita latausverkkoja tuolta väliltä löytyy.

Kaipaisin myös lisää latureita tuohon Teslan naviin näkyviin. Aika vähän siellä latureita näkyvissä, edes kaikkia Virran verkon latureita ei löydy. Abc, K-lataus ja Recharge kun tuonne saisi, niin olisi hienoa.
 
Paljonko porukka on päässyt kilsoja täydellä akulla uudella SR+ mallilla? Lähinnä tulee siis pitkät siivut motaria töihin, hidastelemaan ainakaan alle rajoitusten en ala, ja talven kantama hieman hirvittää. Mahdollisuus on ladata siten, että täydellä akulla pitäisi aina matkaan kyllä päästä (työmatka 190km yht.). Matkasta arvaa miksi sähköpeli kiinnostaa, vaikka karmeita hintoja saakin maksaa itse kulkineesta :D Sen verta paljon, että LR-malli on kyllä yli budjetin, vaikka miten pennejä pyörittelisi kotiinpäin (käytetyissä pitää mennä 2019 asti että olisi hinta uuden karvalakin lähelläkään).

Siitä puheen ollen (Teslan vastausta odotellessa): Tesla tarjoaa "Rahoitusleasingia". Lisätietoja ei ole, mutta onko tuo siis vain yrityksille, vai mahdollista yksityiselle (ts. kokemuksia tästä) ? Tiedän että huoltoleasing se ei ole, eli ei ole all-in. Epämääräisesti sanotaan, että Tesla ei vastaa jäännösarvosta. Vähän kuin leasingin päätyttyä ei välttämättä riitäkkään antaa auto vain takas, vaan joutuu vielä maksumieheksi :hmm: Yleisesti ottaen rahoitusleasing on ymmärtääkseni kun osari isolla vikalla erällä, mutta se jäännösarvo on nimenomaan taattu, ja sen voi kuitata antamalla ajoneuvo pois (eikä ole missään vaiheessa velkaa).
 
Paljonko porukka on päässyt kilsoja täydellä akulla uudella SR+ mallilla? Lähinnä tulee siis pitkät siivut motaria töihin, hidastelemaan ainakaan alle rajoitusten en ala, ja talven kantama hieman hirvittää. Mahdollisuus on ladata siten, että täydellä akulla pitäisi aina matkaan kyllä päästä (työmatka 190km yht.).
Tuon WLTP näyttäisi olevan 491 kilometriä. Aika toimiva nyrkkisääntö on jakaa WLTP kahdella, jolloin päästään lähelle minimirangea. Tässä tapauksessa se olisi siis noin 245 kilometriä, joka ylittää selvästi työmatkasi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 451
Viestejä
4 505 251
Jäsenet
74 422
Uusin jäsen
amatööripelaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom