Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

jonkun teslan voisi kyllä hommata bemmin odotusajaksi niin pääsisi harjottelemaan sähköajoa. Kai ehkä vuoden verran Teslaa voisi sietää, tai sitten Leaf mikä varma valinta.
Jos sä käyt desibelimittarin kanssa teslassa ja muissa kilpailevissa sähköautoissa, ni ei niissä juuri eroa ole. Oletko muuten koskaan edes ajanut teslalla kun tarvitset "harjoitusta sähköajoon", vai huuteletko vain tyhjänpäiväisyyksiä ketjuun?
 
siis että +50k autoon duunailte jotain patenttivirityksiä että ois hieman hiljasempi? :rofl:

Eipä tuolla auton hinnalla väliä kun tuulensuhinat ja moottoriäänet kuuluu. Enemmän tietysti kiinnittää sähköautoissa huomiota moottoriäänien puute, jolloin kaikki pienetkin äänet suurenevat. Toinen juttu äänensävy esim. Bimmereissä mukavampi kumiseva rengaskohina eikä niin pistävä kuin tesloissa. Onneksi pienellä vaivalla autot saadaan hiljaisemmiksi.
 
Ajomelussa täytyy myös muistaa, että kyseessä on paljolti Suomi-ongelma. Runsaan nastrarenkaita käyttävän autoilijapopulaation vuoksi paikallisesta asvaltista on pakko tehdä erittäin kovaäänistä ja routavaurioaltista. Jos tämä nastarengasspedeily lopetettaisiin hoidetuilla tiealueilla, meillä voisi olla yhtä hyvät tiet kuin niissä maissa, mistä autot tulevat, ja merkittävästi vähemmän meluhaittaa niin auton sisä- kuin ulkopuolellakin.
 
Ajomelussa täytyy myös muistaa, että kyseessä on paljolti Suomi-ongelma. Runsaan nastrarenkaita käyttävän autoilijapopulaation vuoksi paikallisesta asvaltista on pakko tehdä erittäin kovaäänistä ja routavaurioaltista. Jos tämä nastarengasspedeily lopetettaisiin hoidetuilla tiealueilla, meillä voisi olla yhtä hyvät tiet kuin niissä maissa, mistä autot tulevat, ja merkittävästi vähemmän meluhaittaa niin auton sisä- kuin ulkopuolellakin.
Varmasti mutta myös sekin jos valmistaja panostaa eristyksiin, niin sekin auttaa.

Edit. Suurimmat melulähteet ainakin 2021 on kattolasit ja näiden raot. Tämä siis mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:
ja sitä ei voi tehdä suoraan tehtaalta syystä että?
Varmaan syy on se että lötköä tiivistettä ei voi asentaa robotilla vaan tarvittaisiin ihminen -> linjan hidastuminen -> kustannuksia. Samalla sitten toisten mainitsema asia että härmän tiet on merkittävästi äänekkäämmät kuin 99% muusta maailmasta joten näille 99% ihmisistä ei tällä ole suurtakaan merkitystä.

Meluasia on muutenkin aika subjektiivinen. Itse vaihdoin diesel seatista teslaan ja Seatillakin tuli rullattua satatonnia vaikka melu oli varmaan moninkertainen teslaan nähden. 19LR on varmaan uusia äänekkäämpi, mutta ei sitä mitenkään voi sanoa kovaääniseksi - imo. Jos pienellä ropeltamisella saan pari desibeliä vielä pois niin plussaa. :) Ylipäätään olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen autoon ja talvikin meni täysin ongelmitta täällä idässä ja aina lähdettiin taivasalta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt olisi Ahvenanmaalla edullisesti 2014 Tesla myytävänä tee-se-itse henkiselle sähköautoilijalle. Etuaisa on vähän mutkalla, muuten taitaa olla ok.

Båthuset i Mariehamn Ab KP 2565141-6 myy purettu 2014 Tesla Model S, Maarianhamina - Huutokaupat.com
Jos haluaa mielenterveys ongelmia itselleen nii siitä vaan ostamaan. Korkeintaan peltoautoksi saa kasattua ja sittenkään ei taida olla kuin kallis kukkaruukku kun 7 vuotta sitten tuotu maahan nii akku kuollut tyhjyydessään.
 
ja sitä ei voi tehdä suoraan tehtaalta syystä että?

Tesla nyt on auto jossa kaikki "turha" tehdään mahdollisimman halvalla, äänieristys sopii siihen kuvioon vähän huonosti. Kaipa siellä on jotain laskelmia tehty, että aika harva jättää auton ostamatta tuon takia, eli se on kuitenkin kannattavaa.
 
Jos haluaa mielenterveys ongelmia itselleen nii siitä vaan ostamaan. Korkeintaan peltoautoksi saa kasattua ja sittenkään ei taida olla kuin kallis kukkaruukku kun 7 vuotta sitten tuotu maahan nii akku kuollut tyhjyydessään.

Ihan hyvä aloituspakkaus jos meinaa tekniikkaswappia johonkin vehkeeseen. Akku tosin suurin kysymysmerkki ...
 
Jos sä käyt desibelimittarin kanssa teslassa ja muissa kilpailevissa sähköautoissa, ni ei niissä juuri eroa ole. Oletko muuten koskaan edes ajanut teslalla kun tarvitset "harjoitusta sähköajoon", vai huuteletko vain tyhjänpäiväisyyksiä ketjuun?
Kyllä niissä on aika merkittäviäkin eroja mekkalassa eri mallien välillä. Tai rengastushan siinä pääosassa. Model3 performancen mitä käynyt paristi koeajamassa renkaat nyt ei varsinaisesti ole ihan optimit suomen paskatiestölle.
täyssähhkö on joo uusi juttu, plugarilla menty toistaiseksi kun uusia täyssähköjä nyt vaan ei saa.
 
Jos sä käyt desibelimittarin kanssa teslassa ja muissa kilpailevissa sähköautoissa, ni ei niissä juuri eroa ole. Oletko muuten koskaan edes ajanut teslalla kun tarvitset "harjoitusta sähköajoon", vai huuteletko vain tyhjänpäiväisyyksiä ketjuun?

On eroja, huomaa aika nopeasti erot Teslan ja esim. ID4:n välillä. Uskoisin että i4 ja muut Bemarit ja Mersut on tässä suhteessa vieläkin parempia.

Renkaat toki vaikuttaa kaikissa.
 
On eroja, huomaa aika nopeasti erot Teslan ja esim. ID4:n välillä. Uskoisin että i4 ja muut Bemarit ja Mersut on tässä suhteessa vieläkin parempia.

Renkaat toki vaikuttaa kaikissa.
Vaikka desibelit voi olla samoja niin se miten eristys tehty vaikuttaa paljon asiaan. Osa saa sen melun miellyttävämmäksi.

Mersua en ole käynyt ajamassa mutta i4 hiljaisempi M3P verrattuna, ID4 myös hiljainen ja paljon mukavampi ajaa. Kia EV6 oli meni aika samaan kastiin. Polestar 2 oli myös aika voimakas.
 
Onhan se vähä huvittavaa kun Tesloissa (Model 3, Model Y) on sama melutaso kuin VW e-Upissa.

noise.jpg
 
Onhan se vähä huvittavaa kun Tesloissa (Model 3, Model Y) on sama melutaso kuin VW e-Upissa.

noise.jpg
Harmi kun ei ole samat renkaat joka testissä. Kuitenkin aika hyviä eroja eri renkailla ja rengasprofiilillakin saa mukavampaa vaikutusta ja noista kun ei vielä tiedä onko tieosuus samassa kunnossa eri vuosina ja onko edes sama tienpätkä?
 
Alkanut kuulua huhuja tulevasta 100kWh akusta Model 3:n. Jos tulee kohta niin odotettavissa käytettyjen LR mallien hinnanpudotus?
 
Tuollahan paukkuisi range 700km luokkaan. Mielestäni järkevämpää olisi kehittää mammuttiakkujen sijaan latausnopeutta.
 
Alkanut kuulua huhuja tulevasta 100kWh akusta Model 3:n. Jos tulee kohta niin odotettavissa käytettyjen LR mallien hinnanpudotus?
Onhan sitä huhua ollut pari vuotta. Uskoisin että tuo noin 85kwh akku maksimi mitä tulee olemaan 3/y, koska tuo 4680 kehittyy energiatiheydeltään vuosia eteenpäin samanlailla kuin 18650 ja 2170. Toivottavasti viikon parin sisään kuluttajille saapuu nuo uudet akut y malleihin, ainakin oli joitain toimitusaikoja saaneet viikon päähän jenkeissä. Uuden akun tuotanto Teksasissa vielä lastenkengissä muutaman kuukauden.
 
Tuollahan paukkuisi range 700km luokkaan. Mielestäni järkevämpää olisi kehittää mammuttiakkujen sijaan latausnopeutta.
Tietysti jos akku olisi pieni vaikka 200km range ja lataus minuutissa täyteen, mutta kyllä semmoisella 600-800 rangen akulla hyvin pärjää jos imasee vaikka 50% akkuun virtaa 15min?
 
Eikö 4680 tuonut 14% lisää energiatiheyttä vrt 2170? Eli nykyiseen 82.5kwh kokoisesta akusta tulisi 94kwh
 
Eikö 4680 tuonut 14% lisää energiatiheyttä vrt 2170? Eli nykyiseen 82.5kwh kokoisesta akusta tulisi 94kwh
Se Teslan vertailu oli tehty saman kokoiseen akkupakettiin 2170 vs 4680.

Jos puhumme tästä

Mutta sitä ei tiedetä tekeekö Tesla yhtä isoja akkupaketteja 4680 vai ei.
 
Harmi kun ei ole samat renkaat joka testissä. Kuitenkin aika hyviä eroja eri renkailla ja rengasprofiilillakin saa mukavampaa vaikutusta ja noista kun ei vielä tiedä onko tieosuus samassa kunnossa eri vuosina ja onko edes sama tienpätkä?
Ei renkaita voi standardoida kun eri autoihin on pakko laittaa eri renkaat. Nuo Mii:n 175/65-14:set ei mene millään Model Y:hyn tai ID4:seen ja päinvastoin, jotain 255/45-19:sia ei vaan saa Mii:hin, joten pakko kait sen on testata eri renkailla?
 
Ei renkaita voi standardoida kun eri autoihin on pakko laittaa eri renkaat. Nuo Mii:n 175/65-14:set ei mene millään Model Y:hyn tai ID4:seen ja päinvastoin, jotain 255/45-19:sia ei vaan saa Mii:hin, joten pakko kait sen on testata eri renkailla?
Toki. Tuossa lähinnä kiinnitti huomiota Pirelli vs Nokian renkaat ja aina pitää kriittisesti suhtautua testiin kun suoritetaan eri vuosina/kuukausina puhumattakaan tien laadusta ja onko leivottu juuri bitumit. Esimerkiksi akustisesti rengasmelua vaimentavat Michelinin ensiasennus renkaiden jälkeen voi jotkut linglongit tuntua äänekkäiltä.
 
Ärsyttää kyllä aika paljon, kun Tesla on tehnyt auton ostamisesta niin vaikeaa. Voit tilata sokkona ja toivoa että saat jotain haluamaasi, mutta mitään varmuutta varustelusta et saa. Ja vailla nettisivulla jotain tilatessa lukisikin, niin tilanne saattaa hyvin muuttua toimitukseen mennessä.

Haluat matriisivalot? No teslan tapauksessa et voi tietää mitä saat. Etkä saa valita tai vaikuttaa asiaan. Haluat sähköpenkit muistilla kumpaankin etupenkkiin? No et voi tietää riittääkö osia vaiko ei, voi olla että säätyvä ristiselän tuki tulee tai ei tule. Usb-c latauspistokkeet? Voi olla, että pitää jälkiasentaa toimituksen jälkeen.

Haluat eroon vaihtoautosta? Vaiva pitää nähdä itse.

No, kaipa tuo on sitten se syy, että Teslat ovat niin halpoja suhteessa kilpailijoihin.
 
Ärsyttää kyllä aika paljon, kun Tesla on tehnyt auton ostamisesta niin vaikeaa. Voit tilata sokkona ja toivoa että saat jotain haluamaasi, mutta mitään varmuutta varustelusta et saa. Ja vailla nettisivulla jotain tilatessa lukisikin, niin tilanne saattaa hyvin muuttua toimitukseen mennessä.

Haluat matriisivalot? No teslan tapauksessa et voi tietää mitä saat. Etkä saa valita tai vaikuttaa asiaan. Haluat sähköpenkit muistilla kumpaankin etupenkkiin? No et voi tietää riittääkö osia vaiko ei, voi olla että säätyvä ristiselän tuki tulee tai ei tule. Usb-c latauspistokkeet? Voi olla, että pitää jälkiasentaa toimituksen jälkeen.

Haluat eroon vaihtoautosta? Vaiva pitää nähdä itse.

No, kaipa tuo on sitten se syy, että Teslat ovat niin halpoja suhteessa kilpailijoihin.
Tämä antaa myös Teslalle vapaammat kädet toimittaa autoja.
 
Ärsyttää kyllä aika paljon, kun Tesla on tehnyt auton ostamisesta niin vaikeaa. Voit tilata sokkona ja toivoa että saat jotain haluamaasi, mutta mitään varmuutta varustelusta et saa. Ja vailla nettisivulla jotain tilatessa lukisikin, niin tilanne saattaa hyvin muuttua toimitukseen mennessä.

Haluat matriisivalot? No teslan tapauksessa et voi tietää mitä saat. Etkä saa valita tai vaikuttaa asiaan. Haluat sähköpenkit muistilla kumpaankin etupenkkiin? No et voi tietää riittääkö osia vaiko ei, voi olla että säätyvä ristiselän tuki tulee tai ei tule. Usb-c latauspistokkeet? Voi olla, että pitää jälkiasentaa toimituksen jälkeen.

Haluat eroon vaihtoautosta? Vaiva pitää nähdä itse.

No, kaipa tuo on sitten se syy, että Teslat ovat niin halpoja suhteessa kilpailijoihin.
Tavallaan ikävää, mutta bisneksen kannalta selvästi kannattavaa toimintaa kun autoja menee niin paljon kaupaksi näin. Jos pitäisi väkisin kiinni varusteista niin sitten ei välttämättä saisi toimitettua mitään kun komponentit loppu.

Vaihtoautojen ottaminen vastaan kanssa vaatisi paljon tilaa/henkilökuntaa jne. resursseja ja kun firman tarkoitus on myydä omia uusia autojaan niin tommoset hommat ei ole kannattavaa varmaankaan. Toki joku saattaa jättää ostamatta, mutta siinä hävinnee vähemmän kun siinä että pyörittäisi jotain vaihtoauto systeemiä.
 
En kyllä ymmärrä miten joku voi tilata 50-70k esineen tietämättä mitä saa?

Noh meitä on moneen junaan.
Kyllähän tämä koskettaa nykysähköautoja. Ei oikein tiedä mitä ota päivityksellä saa ominaisuuksia, tai et tiedä oikein latausnopeuksia tai saatikka akun kulumista ajansaatossa. Tesloissa aika hyvä retrofit jos häiritsee jokin entinen osan puute tai haluaa tulevaisuuden osaksi päivittää.
 
Kyllähän tämä koskettaa nykysähköautoja. Ei oikein tiedä mitä ota päivityksellä saa ominaisuuksia, tai et tiedä oikein latausnopeuksia tai saatikka akun kulumista ajansaatossa. Tesloissa aika hyvä retrofit jos häiritsee jokin entinen osan puute tai haluaa tulevaisuuden osaksi päivittää.
Minä nyt puhuin ihan fyysisistä elementeistä. Valoista, sisustuksesta, akku tekniikasta jne...

Omituista touhua kyllä minusta. Siis en vaan ymmärrä miten joku sietää tuommoista. Ehkä en vaan ymmärrä.
 
Saahan sen tilauksen peruttua ilman kustannuksia, jos toimitettu auto ei kelpaa. Teslan tilauksessa kun ei sitoudu yhtään mihinkään, vaan tilauksen voi peruuttaa koska vaan. Teslan tilaushan on lähinnä panttimaksu, jolla saat paikan automallin toimitusjonossa. Panttimaksun saa takaisin, jos jonosta saatua autoa ei haluakaan tai ei jonossa jaksa odotella.

Onhan toi selkeämpi tapa Teslan tapauksessa kun joka vuosi autojen ominaisuudet hieman muuttuvat. Jotain ominaisuuksia tulee lisää ja jotain lähtee.
 
Saahan sen tilauksen peruttua ilman kustannuksia, jos toimitettu auto ei kelpaa. Teslan tilauksessa kun ei sitoudu yhtään mihinkään, vaan tilauksen voi peruuttaa koska vaan. Teslan tilaushan on lähinnä panttimaksu, jolla saat paikan automallin toimitusjonossa. Panttimaksun saa takaisin, jos jonosta saatua autoa ei haluakaan tai ei jonossa jaksa odotella.

Onhan toi selkeämpi tapa Teslan tapauksessa kun joka vuosi autojen ominaisuudet hieman muuttuvat. Jotain ominaisuuksia tulee lisää ja jotain lähtee.
Jep. Makuasioita tietysti tykkääkö että auto päivittyy jatkuvasti ja häkeltyy kun ei saa juuri sitä minkä tilasi, mutta kyllä tämä sähköautojen kehitys niin nopeaa että perinteisetkin merkit alkaneet päivittää sähköautoja 1-3 vuoden välein entisen 4 vuoden sijaan.
 
Jep. Makuasioita tietysti tykkääkö että auto päivittyy jatkuvasti ja häkeltyy kun ei saa juuri sitä minkä tilasi, mutta kyllä tämä sähköautojen kehitys niin nopeaa että perinteisetkin merkit alkaneet päivittää sähköautoja 1-3 vuoden välein entisen 4 vuoden sijaan.
Päivittyvyydestä OTAna ihan kivaa mutta nyt uusin 2022.12.3.2 tuonut todella paljon bugeja. Sentry ei toimi aina koska ei osaa avata USB muistia, vakkari ja AP lopettaa toimintansa virheen x takia.

Teslalta tulee hyviä että huonoja muutoksia ja mitään palautekanavaa ei ole mistä saisi äänensä kuuleviin korviin. Tiedä onko muillakaan mutta ainakin perustoiminnot toimivat aina.
 
Saahan sen tilauksen peruttua ilman kustannuksia, jos toimitettu auto ei kelpaa. Teslan tilauksessa kun ei sitoudu yhtään mihinkään, vaan tilauksen voi peruuttaa koska vaan. Teslan tilaushan on lähinnä panttimaksu, jolla saat paikan automallin toimitusjonossa. Panttimaksun saa takaisin, jos jonosta saatua autoa ei haluakaan tai ei jonossa jaksa odotella.

Onhan toi selkeämpi tapa Teslan tapauksessa kun joka vuosi autojen ominaisuudet hieman muuttuvat. Jotain ominaisuuksia tulee lisää ja jotain lähtee.
Sehän siinä on että odotat autoa puoli vuotta ja se saapuu. Sitten voit ihmetellä että mitäs tässä on.

Ikävämpi ruveta perumaan tilausta kun tarviis nyt jonkun auton kuitenkin.
 
Päivittyvyydestä OTAna ihan kivaa mutta nyt uusin 2022.12.3.2 tuonut todella paljon bugeja. Sentry ei toimi aina koska ei osaa avata USB muistia, vakkari ja AP lopettaa toimintansa virheen x takia.

Teslalta tulee hyviä että huonoja muutoksia ja mitään palautekanavaa ei ole mistä saisi äänensä kuuleviin korviin. Tiedä onko muillakaan mutta ainakin perustoiminnot toimivat aina.
Tuon on kyllä totta. Kaksi askelta eteenpäin ja välillä yks taakse. Koko softaparannus härdelli on kyllä kakkaa jo ihan ATK puolelta asti. Kaikki pragaa kännyköissä, tietokoneissa ja nykyään autoissa. Olisi tietysti mukava jokin stable release teslassa ja optiona "haluan uhmata hermoni" versio.
 
Tuon on kyllä totta. Kaksi askelta eteenpäin ja välillä yks taakse. Koko softaparannus härdelli on kyllä kakkaa jo ihan ATK puolelta asti. Kaikki pragaa kännyköissä, tietokoneissa ja nykyään autoissa. Olisi tietysti mukava jokin stable release teslassa ja optiona "haluan uhmata hermoni" versio.
Onhan siellä optio tälle.
Mutta kun stabletkin on bugisia.
 
Päivittyvyydestä OTAna ihan kivaa mutta nyt uusin 2022.12.3.2 tuonut todella paljon bugeja. Sentry ei toimi aina koska ei osaa avata USB muistia

Just ihmettelinki että onko voinu usb tikku hajota ku sama ongelma. Formatointi autto hetkeks ja sit hajos taas
 
Näkeekö Teslasta jostain edellisen latauksen tiedot, kWh määrän jne? En ole löytänyt kuin sen + XX km latauksen aikana, mutten muuta, voi tietenkin olla ihan user errorkin.
 
Näkeekö Teslasta jostain edellisen latauksen tiedot, kWh määrän jne? En ole löytänyt kuin sen + XX km latauksen aikana, mutten muuta, voi tietenkin olla ihan user errorkin.
Charge Stats näyttää appsista. Muuta ei ole.
Ellei käytä kolmannen osapuolen softaa kuten Teslamate/Teslafi.
 
Charge Stats näyttää appsista. Muuta ei ole.
Ellei käytä kolmannen osapuolen softaa kuten Teslamate/Teslafi.
Okei, appsiin en olekkaan vielä tutustunut kun auton lisäys tilille kesken, heittää erroria eikä Teslalta ole vielä vastattu. Mutta täytynee aloittaa sieltä sitten loggaus kun saa kuntoon.
 
Okei, appsiin en olekkaan vielä tutustunut kun auton lisäys tilille kesken, heittää erroria eikä Teslalta ole vielä vastattu. Mutta täytynee aloittaa sieltä sitten loggaus kun saa kuntoon.
Jos teet sen netin kautta sitä ja pyytää nimeämään auton niin nimeä ja ota paritkin kahvit tai odottele tunti pari. Pidä toki sivu auki. Palvelimet päivittää sen nimimuutoksen todella hitaasti.
 
Jos teet sen netin kautta sitä ja pyytää nimeämään auton niin nimeä ja ota paritkin kahvit tai odottele tunti pari. Pidä toki sivu auki. Palvelimet päivittää sen nimimuutoksen todella hitaasti.
En pääse edes noin pitkälle, antaa errorin jo VIN:in syötössä, autoliikkeen myyjän mukaan (eli puhui varmaan pskaa) tuo tekee randomisti tuota ja ottamalla yhteyttä Teslaan niin lisäävät kuulemman manuaalisesti sitten tilille.
 
En pääse edes noin pitkälle, antaa errorin jo VIN:in syötössä, autoliikkeen myyjän mukaan (eli puhui varmaan pskaa) tuo tekee randomisti tuota ja ottamalla yhteyttä Teslaan niin lisäävät kuulemman manuaalisesti sitten tilille.
Kannattaa soittaa sinne Roadsideen ne osaa jeesaa. Teslan SC ei noita tee laisinkaan.
 

Parametri, jonka Tesla on ilmoittanut ECE-homologaatioasiakirjoissa MY LR :lle , jossa on takamoottorin "hiusneulakäämitys" verrattuna aikaisempiin "langankäämitys" -versioihin, on ajokunnossa oleva sisäinen melu hiuksen verran alhaisempi (-2dB). Tuon lisäksi mm. 1% energiatehokkaampi verrattuna entiseen moottoriin. Näin niitä päivityksiä tulee, mistä ei kuluttaja tiedä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 580
Viestejä
4 509 438
Jäsenet
74 438
Uusin jäsen
andresantos7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom