Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

En ainakaan tuolla videolla löytänyt mainintaa hiljaisuudesta.
Joo bongasin tuon hiljaisuuden Italian foorumilta. Saksan foorumilla oli juttua että hieman vähemmän tehoa, mutta pitkä ikäisempi moottori ja tietysti Teslan kannalta halvempi tuottaa.
Edit: lisätty lähteet
Motori Hairpin Winding
 
Joo bongasin tuon hiljaisuuden Italian foorumilta. Saksan foorumilla oli juttua että hieman vähemmän tehoa, mutta pitkä ikäisempi moottori ja tietysti Teslan kannalta halvempi tuottaa.

Sitä hiljaisuutta tuskin huomaa kukaan, rengasmelu nousee sähkömoottorien ohi jo hyvin hiljaisella nopeudella
 
Sitä hiljaisuutta tuskin huomaa kukaan, rengasmelu nousee sähkömoottorien ohi jo hyvin hiljaisella nopeudella
Varmastikin näin. Renkailla saa paljon pienennettyä melua ja äänieristämällä. Tietysti sähkömoottorin vinkuminen eri taajuudella voi pistää korvaan rengasmelun ohitse.
 
Se hiljasuus varmaan tulee olevinaan siitä sähkömoottorin staattorirakenteen muutoksesta, jos oikein käsitin mikä tämä hairpin oikein oli, niin idea on siis muuttaa staattorikäämit pyörölankakäämeistä muotokupariin, eli ei enää kieputeta kymmeniä pyöreitä langanpätkiä, vaan maltillisempi määrä tietyn profiilin olevaa litteää kuparia. Tällä se hukkatila pyöreiden lankojen välissä pienenee/poistuu, ja siitä käämistä ja sen vaatimasta urasta voidaan tehdä pienempiä, joka toisaalta vaikuttaa ääneen, mutta kuten aiemmin todettua niin itsekin pidän sitä melko mitättömänä, kun nykyisinkään ainakaan ohiajomelussa Tesloista ei moottorin ääntä kauheasti kuulu
 
Sähkömoottorin ujellus on kiva ääni, Porsche Taycanissa tämä on tajuttu ja siinä ne äänet kuuluu varmasti ihan tarkoituksellakin ihan rehdisti sisälle. Samoin tosin Outlanderissa, mutta siinä se menee varmasti tahattomuuden piikkiin. Sitten on tietysti myös niitä autoja joissa se ääni tulee kaiuttimesta, onneksi ne saa pois.

Ymmärrän kyllä että Tesla haluaa moottoreista mahdollisimman hiljaiset, ei siinäkään tavoitteessa mitään huonoa ole sinänsä.
 
Sähkömoottorin ujellus on kiva ääni, Porsche Taycanissa tämä on tajuttu ja siinä ne äänet kuuluu varmasti ihan tarkoituksellakin ihan rehdisti sisälle. Samoin tosin Outlanderissa, mutta siinä se menee varmasti tahattomuuden piikkiin. Sitten on tietysti myös niitä autoja joissa se ääni tulee kaiuttimesta, onneksi ne saa pois.

Ymmärrän kyllä että Tesla haluaa moottoreista mahdollisimman hiljaiset, ei siinäkään tavoitteessa mitään huonoa ole sinänsä.
Melkein tekisi, Taycanin tekniikkaa sen tarkemmin tuntematta, mieli sanoa että se ujellus tulee sieltä syötön ja ohjauksen puolelta ennemmin, ellei jopa ihan rehellisesti tietokoneelta, kuin siitä sähkömoottorista.
 
Ainakin Teslassa se ääni kuuluu ja eikä se voimakas olekaan. Ulospäin siitä ei mitään lähde mutta sisälle kyllä.
 
Itsellä on ollut se käsitys että noi sähkömoottoreiden "äänet" on täysin teennäisiä ja johtuvat EU-säännöksistä joiden mukaan autoista pitää turvallisuussyistä kuulua ääni. Mutta lähteekö niistä siis ihan oikeastikin ääni? Ainakin lähestulkoon kaikki uudet hybridit pitää teennäistä sähköautoujellusta joka kuuluu selkeästi ulos.
 
Itsellä on ollut se käsitys että noi sähkömoottoreiden "äänet" on täysin teennäisiä ja johtuvat EU-säännöksistä joiden mukaan autoista pitää turvallisuussyistä kuulua ääni. Mutta lähteekö niistä siis ihan oikeastikin ääni? Ainakin lähestulkoon kaikki uudet hybridit pitää teennäistä sähköautoujellusta joka kuuluu selkeästi ulos.
Tuo ujellus tuli heinäkuu 2020 vaatimuksena. Se on toteutettu omalla kaiuttimella. Ei tule moottorista.
 
Teho elektriikan kytkentataajuutta ei ole viela satu yli 15kHz joten niista sahkomoottoreista kuuluu kylla semmoinen vittumainen vinkuna mutta ei sita sokeet kuule riittavan ajoissa.
 
Sähkömoottorin ujellus on kiva ääni, Porsche Taycanissa tämä on tajuttu ja siinä ne äänet kuuluu varmasti ihan tarkoituksellakin ihan rehdisti sisälle. Samoin tosin Outlanderissa, mutta siinä se menee varmasti tahattomuuden piikkiin. Sitten on tietysti myös niitä autoja joissa se ääni tulee kaiuttimesta, onneksi ne saa pois.

Ymmärrän kyllä että Tesla haluaa moottoreista mahdollisimman hiljaiset, ei siinäkään tavoitteessa mitään huonoa ole sinänsä.
Taycanissa hairpin moottori ja äänet tehty kaiuttimien kautta niinkuin jaguarissa. Kyllähän tuo Teslan semi vinkuminen ihan hauska sinänsä on, mutta hyvä optio tosiaan olisi että voi poistaa ne mieltymysten mukaan ja tais olla mesessä optiona ostaa soundit myös sisätiloihin kiihdyttäessä.
Niin kuin tege mainitsi että sähkömoottorin vinkuminen kuuluu teslalla ajaessa selvästi jossain 60kmh eteenpäin.
 
Itsellä on ollut se käsitys että noi sähkömoottoreiden "äänet" on täysin teennäisiä ja johtuvat EU-säännöksistä joiden mukaan autoista pitää turvallisuussyistä kuulua ääni. Se on siis keinotekoinen, eteenpäin ajaessa ei. Mutta lähteekö niistä siis ihan oikeastikin ääni? Ainakin lähestulkoon kaikki uudet hybridit pitää teennäistä sähköautoujellusta joka kuuluu selkeästi ulos.
Uudemmissa tesloissa on peruuttaessa kajareista kuuluva ujellus/humina joka kuuluu selkeästi ulos. Itse moottorin todelliset äänet kuuluvat vain sisälle ja ne on aika vaimeat. Lähinnä jos kaasun laittaa pohjaan ni kuuluu vähän niinkuin todella hiljainen suihkumoottorin ääni.

Tosin jos tesla tuota meteliä nyt pyrkii pienentämään ni ei juuri iloa, se on ihan hauskan kuuloista. Rengasmelua saisi pienentää jos jotain, lisää äänieristettä oviin ja muualle.
 
Uudemmissa tesloissa on peruuttaessa kajareista kuuluva ujellus/humina joka kuuluu selkeästi ulos. Itse moottorin todelliset äänet kuuluvat vain sisälle ja ne on aika vaimeat. Lähinnä jos kaasun laittaa pohjaan ni kuuluu vähän niinkuin todella hiljainen suihkumoottorin ääni.

Tosin jos tesla tuota meteliä nyt pyrkii pienentämään ni ei juuri iloa, se on ihan hauskan kuuloista. Rengasmelua saisi pienentää jos jotain, lisää äänieristettä oviin ja muualle.
Juurikin näin.
Oli noissa Berliinin tekeleissä ovissa paremmat lerpakkeet, mutta kaukana kunnon äänieristeistä. Jokainen pieni askel kuitenkin parantaa mukavuus tekijöitä.
 
Itsellä on ollut se käsitys että noi sähkömoottoreiden "äänet" on täysin teennäisiä ja johtuvat EU-säännöksistä joiden mukaan autoista pitää turvallisuussyistä kuulua ääni. Mutta lähteekö niistä siis ihan oikeastikin ääni? Ainakin lähestulkoon kaikki uudet hybridit pitää teennäistä sähköautoujellusta joka kuuluu selkeästi ulos.
Kevyen liikenteen varoitusäänet ovat asia erikseen. Se on pakollinen 2020 eteenpäin (löytyy myös joistain vanhemmista autoista), ja sen toteutustapoja on erilaisia. Oma 2017 Ioniqini pitää sellaista 80-luvun avaruusseikkailuhuminaa. Moottorin ääni taas on sellainen mukava pieni sirinä, jota ei juuri ulos kuule.

edit: Tuossa Ioniqin oma ääni:


ja tuossa avaruusääni ulkopuolelle:
 
Viimeksi muokattu:
Charge Stats näyttää appsista. Muuta ei ole.
Ellei käytä kolmannen osapuolen softaa kuten Teslamate/Teslafi.
Auto saatu appiin, mutta en kyllä tälläistä kohtaa löydä mistään. Jossain ohjeissa puhuttiin, että autosta pitäisi joku datajako laittaa päälle, mutta eipä siinäkään sellaista ole, vaikka softat ovat korkeammalla tasolla mitä vaaditut. Onko tähän joku kikka millä tuon saa näkyviin?
Vai mahtaakohan tämä 12/2016 facelift olla vaan liian vanha… Eikä tällä sinäänsä mitään väliä, mutta kulutusseuranta vaan menee hankalaksi jos ilmaislataukset jää kirjaamatta :/.
 
Auto saatu appiin, mutta en kyllä tälläistä kohtaa löydä mistään. Jossain ohjeissa puhuttiin, että autosta pitäisi joku datajako laittaa päälle, mutta eipä siinäkään sellaista ole, vaikka softat ovat korkeammalla tasolla mitä vaaditut. Onko tähän joku kikka millä tuon saa näkyviin?
Vai mahtaakohan tämä 12/2016 facelift olla vaan liian vanha… Eikä tällä sinäänsä mitään väliä, mutta kulutusseuranta vaan menee hankalaksi jos ilmaislataukset jää kirjaamatta :/.
Onko mikä softa? Koska sillä oli vaikutusta että myös raudalla.
 
Tesla nostanu taas hintoja suomessa, kaikki model 3 mallit nousi tasan tonnilla. Y en ole varma kun en entisiä hintoja muista
 
Siis onko laillista myydä tällaista Suomessa vai onko korjattu jossain vaiheessa? Varsinkin tuo model S/X????

20220521_101056.jpg


 
En ylipäätään ymmärrä mikä ihmeen intohimo näiden sähköautojen tultua on kehitellä uusia tyylejä ovenavauksiin. Tesla(t) joo, i-Pace, Mach-E....

Yksinkertainen on usein kaunista ja sillä kahvalla on funktio, se ei ole näyttelyesine. :shifty:
 
Siis onko laillista myydä tällaista Suomessa vai onko korjattu jossain vaiheessa? Varsinkin tuo model S/X????

20220521_101056.jpg




Empä ennen oo huomannutkaan, näköjään joo takapenkkien ovissa ei ole näitä manuaalisia avausvipuja, edessä vaan. Eli kannattaa ilmeisesti kiivetä edestä ulos jos 12v virrat menee, ajoakun virtojahan ei oven avaukseen tarvita (viittaan siihen akkupaloon). Toki kunnon kolarissa varmaan 12v akun saa vaurioitumaan myös.
 
Empä ennen oo huomannutkaan, näköjään joo takapenkkien ovissa ei ole näitä manuaalisia avausvipuja, edessä vaan. Eli kannattaa ilmeisesti kiivetä edestä ulos jos 12v virrat menee, ajoakun virtojahan ei oven avaukseen tarvita (viittaan siihen akkupaloon). Toki kunnon kolarissa varmaan 12v akun saa vaurioitumaan myös.
Model 3/Y takaovissa avaus on vaijerilla. Se löytyy sieltä kun repii sen oven kolon auki. Vaikeaa koska paniikissa kukaan ei sitä tiedä ellei ole katsonut.

Tuo kuva on ihan ajantasalla vaikka on tullut uusia vuosikertoja autoista.
 
Model 3/Y takaovissa avaus on vaijerilla. Se löytyy sieltä kun repii sen oven kolon auki. Vaikeaa koska paniikissa kukaan ei sitä tiedä ellei ole katsonut.

Tuo kuva on ihan ajantasalla vaikka on tullut uusia vuosikertoja autoista.
Juu taitaa olla nopeampaa ja järkevämpää vain kiivetä etupenkin kautta ulos kuin alkaa oven rakenteita availemaan
 
Model 3/Y takaovissa avaus on vaijerilla. Se löytyy sieltä kun repii sen oven kolon auki. Vaikeaa koska paniikissa kukaan ei sitä tiedä ellei ole katsonut.

Tuo kuva on ihan ajantasalla vaikka on tullut uusia vuosikertoja autoista.
Käsittämätöntä, eihän tuota tiedä varmaan ku 5% matkustajista jos niinkään moni. Kuvaa kyllä tuon firman suhtautumista riskeihin.
 
Juu taitaa olla nopeampaa ja järkevämpää vain kiivetä etupenkin kautta ulos kuin alkaa oven rakenteita availemaan
Toki mutta kiipeäminen isommalle henkilölle voi olla haastavaa.
Käsittämätöntä, eihän tuota tiedä varmaan ku 5% matkustajista jos niinkään moni. Kuvaa kyllä tuon firman suhtautumista riskeihin.
Manuaalissa ne sanotaan mutta se ei auta kuin omistajaa. Eikä omistaja varmaan kerro kanssa matkustajille kuten lentokoneessa aina lähdössä esittely.

En tiedä miten muissa sähköautoissa tehty nämä asiat. Teslassa menty design edellä.
 
Ei tullut Ouluun huoltoa. Avaavat Turkuun nyt väliaikainen kesällä ja vuoden 2023 loppuun mennessä täysverisen Service Centerin.

Mobile Service huoltoautoja 8kpl Suomessa.
 
Ei tullut Ouluun huoltoa. Avaavat Turkuun nyt väliaikainen kesällä ja vuoden 2023 loppuun mennessä täysverisen Service Centerin.

Mobile Service huoltoautoja 8kpl Suomessa.
Looginen valinta. Itsekin ajattelin että parempi Turkuun nii saa ruuhkasuomen alue paremmin palvelua. Toki seuraavaksi Jyväskylä tai Oulu vois olla pohjoisemman väelle hyvä paikka.
Ja ilmeisesti rangerit nousee vuoden loppuun mennessä 15 kpl.
 
Looginen valinta. Itsekin ajattelin että parempi Turkuun nii saa ruuhkasuomen alue paremmin palvelua. Toki seuraavaksi Jyväskylä tai Oulu vois olla pohjoisemman väelle hyvä paikka.
Ja ilmeisesti rangerit nousee vuoden loppuun mennessä 15 kpl.
Rangereista oli vain tietoa että kasvattavat.
 
Teslalla vaan sellainen tilanne, että toi Turun huollon tuleminen riittää ehkä just ja just nykyiselle autokannalle. Mutta koko ajan tulee suuria määriä autoja lisää. Pitäisi seuraavan parin huoltopisteen suunnittelu aloittaa kiireesti samantien. Uudelle maalle toinen ja Ouluun yksi.
 
Teslalla vaan sellainen tilanne, että toi Turun huollon tuleminen riittää ehkä just ja just nykyiselle autokannalle. Mutta koko ajan tulee suuria määriä autoja lisää. Pitäisi seuraavan parin huoltopisteen suunnittelu aloittaa kiireesti samantien. Uudelle maalle toinen ja Ouluun yksi.
Nii aika pienet piirit on sähköautoissa, että jos tuonne jkl ylemmälle alueelle tulee 10 kertaa enemmän tesloja isoihin kaupunkeihin nii ehkä sitten, mutta nyt aika hyvin nuo rangerit hoitaa homman. Onhan noita Teslan huoltavia liikkeitä hyvin isoissa kaupungeissa ja tiukan paikan tullen lavetilla service centerille.
 
Ei tullut Ouluun huoltoa. Avaavat Turkuun nyt väliaikainen kesällä ja vuoden 2023 loppuun mennessä täysverisen Service Centerin.

Mobile Service huoltoautoja 8kpl Suomessa.
No pääasia että johonkin sentään avaavat. Toki 2023 loppuunkin on vielä pitkä aika
 

EAP/FSD sisältämä automaattinen kiihdytyskaistalle/kaistalta liittyminen on ilmeisesti lähdössä euroopassa pois EU sääntöjen takia.
Lukee että hetkellisesti. Ota sitten selvää.
Ehkä parantavat sitä nyt jos tulee takaisin että erottaa rampin ja bussipysäkin.
 

EAP/FSD sisältämä automaattinen kiihdytyskaistalle/kaistalta liittyminen on ilmeisesti lähdössä euroopassa pois EU sääntöjen takia.
Liekö Musk tiennyt tuon ja koitti saada isoa päivitystä Eurooppaan jo maaliskuussa, mutta vieläkään ole näkynyt. Joka tapauksessa olisi syytä päivittää isosti eap/fsd niin saa rahoille vastinetta. Jospa tän vuoden puolella on iso päivitys EU:ssa kun rekrytoivat tänne siihen sopivaa henkilöstöä.
 
Yleinen kokoonpano ilmeisesti vieläkin kolmosessa klikkaa, omistajansa mukaan laatu parantunut päivityksessä, mutta
FB_IMG_1653639699565.jpg
katto vuotaa. Huoltoaika saatu varattua 2kk päähän.
 
Mielenkiintoinen video LFP-akullisen karvalakkimallin latauskäyrästä. Ei ole sellaista merkitystä latauksen aloittamisen prosenteilla kuin monissa muissa autoissa koska käyrä kulkee korkeammalla, jos aloittaa korkeammalla prosentilla lataamaan.

 
Yleinen kokoonpano ilmeisesti vieläkin kolmosessa klikkaa, omistajansa mukaan laatu parantunut päivityksessä, mutta
FB_IMG_1653639699565.jpg
katto vuotaa. Huoltoaika saatu varattua 2kk päähän.
Suomiauto vai muu maa? On myös tuo c-pilarin lista irti.
 
Yleinen kokoonpano ilmeisesti vieläkin kolmosessa klikkaa, omistajansa mukaan laatu parantunut päivityksessä, mutta
FB_IMG_1653639699565.jpg
katto vuotaa. Huoltoaika saatu varattua 2kk päähän.
Oliko jenkki vai euroopan asiakas kyseessä? Meinaan tuleeko Kiinan tehtaalta. Noita katto ongelmia aina silloin tällöin näyttää tulevan esim se Panoraama katon irtoaminen jenkeissä kun oli liimat unohdettu laittaa. Berliinin tehtaalta tulleissa on havaittu ainakin y malleissa liian tiukkaan tuo verhoilu laitettu ja nitisee.
 
Oliko jenkki vai euroopan asiakas kyseessä? Meinaan tuleeko Kiinan tehtaalta. Noita katto ongelmia aina silloin tällöin näyttää tulevan esim se Panoraama katon irtoaminen jenkeissä kun oli liimat unohdettu laittaa. Berliinin tehtaalta tulleissa on havaittu ainakin y malleissa liian tiukkaan tuo verhoilu laitettu ja nitisee.
Kyseessä Suomiauto. Ikää vuosi.
Edit. USA ja LR.
 
Viimeksi muokattu:

Nämä oli/on siis niitä autoja mitkä Tesla laski toimitetuista vaikka asiakas ei pääse ajamaan.
 
Kumman itse arvioisitte paremmaksi vaihtoehdoksi, jos hinta on sama?

LR 19 jossa FSD ja AB ostettu, 50tkm
LR 21 jossa ei ole, 5tkm
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 571
Viestejä
4 509 006
Jäsenet
74 436
Uusin jäsen
Syrtsy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom