Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mutta nostiko ne "oikeasti"? Viittaan tällä siis siihen että ennen ainakin tuet oli leivottu hintaan, mutta nykyään sivuille tuli tuo mainoshomma saatavilla olevista tuista, mitä ei ennen ollut. Jos taas katsoo google kääntäjän kautta vaikka käteishintaa ni siinä puhutaan huomioidusta 2.5k tuesta ja tuon hintaluokan auto on oikeutettu 7.5k tukeen (halvempien autojen 9k tuen siasta), eli olisiko todellinen hinta tukien kanssa 45k, eli vain 2k kalliimpi kun ennen?
Kyllä. Jotain tuohon suuntaan. 2500€ tulee valmistajalta ja loput valtiolta (5000€).

Toinen huomionarvoinen asia on että Model 3 toimitukset alkavat olla nyt tilattaessa vajaa vuosi. Yta saa kyllä aika nopeasti toistaiseksi.

Voi tehdä tiukkaa uudet ennätykset.
 
Tesla nostanu Saksassa Model 3 takavedon hintaa 7000e, vaikuttanee siis jatkossa käytettyjen hintaan.
Miksi nimenomaan Saksassa? Miksi ei muuallakin?

Kuvittelisi että jos on hinnannousupaineita tai -haluja, ne kohdistuisivat aika yleismaailmallisesti tuotteen hintaan.

Tietenkin aika ronskia olisi jos (ainoastaan) Saksan hintoja olisi nostettu esim. siitä syystä että siellä tarjotaan niin avokätisiä, valtion maksamia, hankintatukia sähköautoille. Eli periaatteessa Tesla kotiuttaisi noita hankintatukia itselleen nimenomaan Saksasta.

Olen joskus kauan sitten kuullut väitetyn että automerkit myivät autojaan Suomeen halvemmalla kompensoidakseen hiukan Suomen korkeampaa veroa auton hinnassa (ainakin joskus ennesvanhaan), tuo sitten olisi jonkinlainen käänteinen esimerkki samasta.

Tiedä sitten, tai voi olla tietämättäkin sitten, ihan sama mulle.
 
Miksi nimenomaan Saksassa? Miksi ei muuallakin?

Kuvittelisi että jos on hinnannousupaineita tai -haluja, ne kohdistuisivat aika yleismaailmallisesti tuotteen hintaan.

Tietenkin aika ronskia olisi jos (ainoastaan) Saksan hintoja olisi nostettu esim. siitä syystä että siellä tarjotaan niin avokätisiä, valtion maksamia, hankintatukia sähköautoille. Eli periaatteessa Tesla kotiuttaisi noita hankintatukia itselleen nimenomaan Saksasta.

Olen joskus kauan sitten kuullut väitetyn että automerkit myivät autojaan Suomeen halvemmalla kompensoidakseen hiukan Suomen korkeampaa veroa auton hinnassa (ainakin joskus ennesvanhaan), tuo sitten olisi jonkinlainen käänteinen esimerkki samasta.

Tiedä sitten, tai voi olla tietämättäkin sitten, ihan sama mulle.
On ne muuallakin nostaneet. Saksassa summa vain on suurempi koska ne tuet. Auton hinta oikeasti nousi 10k - 7500€ eli 2,5k tjsp.

Saksassa valmistaja maksaa 2500€ etua ja valtio 2500+2500. Suomessahan mikää Tesla ei mene enää edun piiriin.
 
Miksi nimenomaan Saksassa? Miksi ei muuallakin?

Kuvittelisi että jos on hinnannousupaineita tai -haluja, ne kohdistuisivat aika yleismaailmallisesti tuotteen hintaan.

Tietenkin aika ronskia olisi jos (ainoastaan) Saksan hintoja olisi nostettu esim. siitä syystä että siellä tarjotaan niin avokätisiä, valtion maksamia, hankintatukia sähköautoille. Eli periaatteessa Tesla kotiuttaisi noita hankintatukia itselleen nimenomaan Saksasta.

Olen joskus kauan sitten kuullut väitetyn että automerkit myivät autojaan Suomeen halvemmalla kompensoidakseen hiukan Suomen korkeampaa veroa auton hinnassa (ainakin joskus ennesvanhaan), tuo sitten olisi jonkinlainen käänteinen esimerkki samasta.

Tiedä sitten, tai voi olla tietämättäkin sitten, ihan sama mulle.
Johan tuossa vajaa kuukausi sitten Suomessa nostettiin esiin Model 3 RWD:n hintaa 4300€
 

Hankala kapinoida, muuta kun toki vaihtamalla automerkkiä. Nää huollon jonot on kyllä selkeesti se huonoin asia imo teslassa, ja ihmeellistä ettei ne oo edes ilmeisesti yrittäny saada niitä kuntoon. Selkeästi kolmas huoltopiste pitäisi saada avattua asap.
 
Erikoista, että tuota huoltoverkostoa ei ole lähdetty nopealla aikataululla parantamaan. Esim. sopimuskorjaamoita käyttämällä saisi tilannetta varmasti parannettua nopeasti. Myös Teslan tiedotus on umpisurkeaa. Ollaan vain hiljaa ja pyritään kiistämään kaikki väitteet huollon ongelmista.

Itelläkin tilaus sisässä ja en kyllä tiedä mitä pitäisi tehdä tilauksen suhteen kun ongelmat tuntuvat vain pahenevan koko ajan paranemisen sijaan. Mutta ainakin käyn tässä vaihteeksi kaikki lähimmät kilpailijat Model 3:lle koeajamassa kun Polestar ja Bmw on vielä ajamatta.
 
Jos mitään ei huollon parantamiselle tehdä niin menee kokoajan vaan huonommaksi kun autoja toimitetaan vaan enemmän ja enemmän.

Veikkaisin että aika paljon nakertaa myyntiä kun huolto on tuolla tasolla. Mutta ehkä ei ole niin väliä kun kaikki menee kuitenkin mitä saavat tehtyä niin ehkä tuossa säästää rahaa kun ei palkkaa enempää huoltohenkilökuntaa. Tosin pitkällä aikavälillä varmaan tulee takkiin. Ainakin sitten kun sähköautoja on oikeasti tarjolla ja markkinatalous toimii normaalisti. Harva varmaan teslaa valitsee jos huoltoa ei ole saatavilla ollenkaan ja muilla merkeillä huolto toimii.

Sinänsä kyllä vähän ihmettelen valittua startegiaa. Voisi tesla kasvaa pitkällä aika välillä todella merkittäväksi valmistajaksi jos tekisi asiat kunnolla. Tai sitten ehkä muualla maailmassa tekevätkin, mutta suomeen ei jakseta panostaa yhtään kun on pieni markkina?
 
Sinänsä kyllä vähän ihmettelen valittua startegiaa. Voisi tesla kasvaa pitkällä aika välillä todella merkittäväksi valmistajaksi jos tekisi asiat kunnolla. Tai sitten ehkä muualla maailmassa tekevätkin, mutta suomeen ei jakseta panostaa yhtään kun on pieni markkina?

Tässä on nimenomaan vielä se että nimenomaan suomessa tilanne on näin paha. Esim ruotsista appi tarjoaa aina 1-2vk varoitusajalla huoltoaikaa, kun suomessa on se noin 2kk. Muista maista en tiedä, en ole katsellut. Mutta kyllä Tesla siis osaa sen homman laittaa kuntoon, ei oo vaan suomi kiinnostanut ilmeisesti.
 
Tässä on nimenomaan vielä se että nimenomaan suomessa tilanne on näin paha. Esim ruotsista appi tarjoaa aina 1-2vk varoitusajalla huoltoaikaa, kun suomessa on se noin 2kk. Muista maista en tiedä, en ole katsellut. Mutta kyllä Tesla siis osaa sen homman laittaa kuntoon, ei oo vaan suomi kiinnostanut ilmeisesti.
Model y kiinnostaisi kyllä kovasti, mutta taidan vielä mennä jonkun vuoden diesel autolla ja katsella sitten uudestaan. Ehkä parin vuoden päästä model 3 riittäisikin jo kun ei tarvitse enää rattaita rahdata mukana ja turvaistuimestakin voi jossain vaiheessa luopua. Ja kun saisi latauspaikankin parkkikselle ensin vielä.

Josko saisivat tässä 3-4v sisällä huolto asiat järjestettyä kuntoon niin ehkäpä se olisi tesla sitten. Tosin tässä muutamien vuosien sisällä varmaan kaikilta merkeiltä tulee paljon uusia malleja ja tarjontaa.
 
Tässä on nimenomaan vielä se että nimenomaan suomessa tilanne on näin paha. Esim ruotsista appi tarjoaa aina 1-2vk varoitusajalla huoltoaikaa, kun suomessa on se noin 2kk. Muista maista en tiedä, en ole katsellut. Mutta kyllä Tesla siis osaa sen homman laittaa kuntoon, ei oo vaan suomi kiinnostanut ilmeisesti.
Nii ja ottaen huomioon että Suomen täyssähköautokanta on 30k nii joka merkillä puutteita nimenomaan sähköauton huollossa. Eipä taida olla järkeä laittaa monia huoltopisteitä Suomeen vaan yhdistellä monet kaupungit yhteen toimipisteeseen, ehkä se kolmas huoltopaikka olisi järkevää Lahteen tai Turkuun niin ei ruuhkautuisi Vantaa ja vie osin Tampereen huoltoaikoja? Tottakai tuommoiset isot takaisinkutsut ilpissä kärjistää tilannetta kun tulee kertarysäyksellä normaalista poikkeavaa määrää huollettavaa, mutta toivottavasti se herättää hinkua perustaa noita huoltopisteitä nyt nopeammalla tahdilla Suomeen.
 
Teslalla tosin hyvä on nuo huoltoukot jotka tulevat kotiin tekemään. Tuohan se asiakkaalle kaikkein paras ja vaivattomin tapa on että ei tarvitse itse edes lähteä mihinkään. Tietysti kaikkea ei voi korjata pihalla, mutta aika monet jutut voi. Tähänkin vaan tarvittaisiin huomattavasti lisää porukkaa tekemään.
 
Nii ja ottaen huomioon että Suomen täyssähköautokanta on 30k nii joka merkillä puutteita nimenomaan sähköauton huollossa. Eipä taida olla järkeä laittaa monia huoltopisteitä Suomeen vaan yhdistellä monet kaupungit yhteen toimipisteeseen, ehkä se kolmas huoltopaikka olisi järkevää Lahteen tai Turkuun niin ei ruuhkautuisi Vantaa ja vie osin Tampereen huoltoaikoja? Tottakai tuommoiset isot takaisinkutsut ilpissä kärjistää tilannetta kun tulee kertarysäyksellä normaalista poikkeavaa määrää huollettavaa, mutta toivottavasti se herättää hinkua perustaa noita huoltopisteitä nyt nopeammalla tahdilla Suomeen.
Ei ole mitään takaisinkutsua ilpistä.
 
Teslalla tosin hyvä on nuo huoltoukot jotka tulevat kotiin tekemään. Tuohan se asiakkaalle kaikkein paras ja vaivattomin tapa on että ei tarvitse itse edes lähteä mihinkään. Tietysti kaikkea ei voi korjata pihalla, mutta aika monet jutut voi. Tähänkin vaan tarvittaisiin huomattavasti lisää porukkaa tekemään.
Eikö tuo kerro että on aika paljon pientä vikaa mikä kannattaisi korjata jo tehtaalla?
 
Hankala kapinoida, muuta kun toki vaihtamalla automerkkiä. Nää huollon jonot on kyllä selkeesti se huonoin asia imo teslassa, ja ihmeellistä ettei ne oo edes ilmeisesti yrittäny saada niitä kuntoon. Selkeästi kolmas huoltopiste pitäisi saada avattua asap.
Tesloja myydään niin paljon ja ”fleet” ikääntyy sitä tahtia, että huoltojen kapasiteetin pitäisi kaksinkertaistua joka vuosi. Kolmas huoltopiste ei riitä edes tämän vuoden tarpeisiin, vaan niitä pitäisi avata tänä vuonna 2 ja ensi vuonna 3 lisää.
 
Teslalla tosin hyvä on nuo huoltoukot jotka tulevat kotiin tekemään. Tuohan se asiakkaalle kaikkein paras ja vaivattomin tapa on että ei tarvitse itse edes lähteä mihinkään. Tietysti kaikkea ei voi korjata pihalla, mutta aika monet jutut voi. Tähänkin vaan tarvittaisiin huomattavasti lisää porukkaa tekemään.
Joo, kävin katsomassa huoltojonoja. Aikaisin liveaika korjaamolle olisi lempäälään 1.6, ruotsista saisi 25.3 (eli sielläkin jo 3vk). Mobile Servicen sitten saakin suomeen "jo" 22.4, eli siinä ei tarvi ihan niin älyttömästi ootella.

Eikö tuo kerro että on aika paljon pientä vikaa mikä kannattaisi korjata jo tehtaalla?
Saahan ne muutakin tehtyä ku valmistusvikoja, vaikka umpioita ja latausporttia vaihettua jne :)
 
Onko näin? Siis muillakin merkeillä?
No kyllä minusta iso puute jos monesta top 10 kaupungista uupuu valtuutettu merkkihuolto perinteiseltä autonvalmistajalta ja omakohtainen ongelma ilmeni ainakin vielä viime vuonna kun vein vuosihuoltoon autoa ja sitten ilmoitetaan paikan päällä että joo nyt on automekaanikko kipeä että oisko toinen päivä sitten parempi...
 
En pidättelisi hengitystä odotellessani Teslan huoltamoiden laajentumista Suomessa. Suomalaisten ostovoima ja -käyttäytyminen puhumattakaan markkinoidemme koosta ei kannusta kasvuyhtiötä lisäämään pelimerkkejä peräpohjolaan. Teslan Find Us -kartasta katsottuna huollot sijaitsevat pääpiirteittäin paikoissa, joissa asukastiheys on suurta. Strategiaan ei vielä toistaiseksi ole kirjattu huoltamopeittoa, joka toimisi myös kannustimena auton hankkimiselle pienemmillä paikkakunnilla. Se on myös hyvin kallista. Miltä näyttää tilanne esimerkiksi seuraavan vuosikymmenen taitteessa? En tiedä. Arvelen, että perinnevalmistajat saavat sähköautonsa markkinoille ja ottavat markkinaosuuksia haltuun sieltä, missä Teslan omaa pajaa ei ole. Toisaalta toinen skenaario voi toki olla, että Tesla keskittyy laajentamaan huoltoaan, mitä pidän toisaalta epätodennäköisenä.
 
En pidättelisi hengitystä odotellessani Teslan huoltamoiden laajentumista Suomessa. Suomalaisten ostovoima ja -käyttäytyminen puhumattakaan markkinoidemme koosta ei kannusta kasvuyhtiötä lisäämään pelimerkkejä peräpohjolaan. Teslan Find Us -kartasta katsottuna huollot sijaitsevat pääpiirteittäin paikoissa, joissa asukastiheys on suurta. Strategiaan ei vielä toistaiseksi ole kirjattu huoltamopeittoa, joka toimisi myös kannustimena auton hankkimiselle pienemmillä paikkakunnilla. Se on myös hyvin kallista. Miltä näyttää tilanne esimerkiksi seuraavan vuosikymmenen taitteessa? En tiedä. Arvelen, että perinnevalmistajat saavat sähköautonsa markkinoille ja ottavat markkinaosuuksia haltuun sieltä, missä Teslan omaa pajaa ei ole. Toisaalta toinen skenaario voi toki olla, että Tesla keskittyy laajentamaan huoltoaan, mitä pidän toisaalta epätodennäköisenä.
No ei tarvisi mitään kummoista huoltamopeittoa, vaan enemmän vaan huoltoaikoja. Kasvattaisi edes nykyisten huoltopaikkojensa henkilökuntaa/tiloja ja lisäisi aikoja. Sekin auttaisi paljon
 
No ei tarvisi mitään kummoista huoltamopeittoa, vaan enemmän vaan huoltoaikoja. Kasvattaisi edes nykyisten huoltopaikkojensa henkilökuntaa/tiloja ja lisäisi aikoja. Sekin auttaisi paljon
Sitäkin, se on totta. Teslan omistaminen ei kuitenkaan ole miellekästä, jos lähin huolto sijaitsee kaukana. Tässä markkinatilanteessa kuluttaja on luultavasti valmis tekemään sen kompromissin sähköautojen tarjonnan ja vaihtoehtojen ollessa heikot. Epäilen että myöhemmin sitä kompromissia ei haluta enää tehdä.
 
No ei tarvisi mitään kummoista huoltamopeittoa, vaan enemmän vaan huoltoaikoja. Kasvattaisi edes nykyisten huoltopaikkojensa henkilökuntaa/tiloja ja lisäisi aikoja. Sekin auttaisi paljon
Jep ja aika ihmeellistä nykyaikana ylipäätään on kun ei tahdo autonhuoltoja saada la-su. Tottakai pyhälisät jne. mutta meni aikanaan maku merkkiliikkeessä käyttää kun ei ole vkloppuna aikoja ja aina kun soitat vuosihuoltoa polttikseen nii meni 3-4 vk päähän, joten siirryin sitten yksityisille ja sai ajan viikon sisään. Siinä olisikin teslalla markkinarako kun tekisivät huoltoja klo 6-22 ja joka päivä!
 
Tesla recalls some 2020-2022 vehicles over heat-pump issue, “decreased defrosting performance”
Tarkoitin että ei ole virallista takaisin kutsua Suomessa, mutta takaisinkutsuttu on maailmanlaajuisesti ja tuo tiedostetaan teslalla ja korjataan Suomessa/ Euroopassa olevista yksilöistä. Tuskin tulee mitään virallista tietoa ikinä traficomiin vaan korjataan sitä mukaan kun asian tiimoilta tarve on.
Korjaus softalla.
The problem is due to faulty software that can cause a valve within a heat pump to stay open, according to documents Tesla provided to the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
 
Jep ja aika ihmeellistä nykyaikana ylipäätään on kun ei tahdo autonhuoltoja saada la-su. Tottakai pyhälisät jne. mutta meni aikanaan maku merkkiliikkeessä käyttää kun ei ole vkloppuna aikoja ja aina kun soitat vuosihuoltoa polttikseen nii meni 3-4 vk päähän, joten siirryin sitten yksityisille ja sai ajan viikon sisään. Siinä olisikin teslalla markkinarako kun tekisivät huoltoja klo 6-22 ja joka päivä!
Autoverkkokaupan huolto on auki joka päivä ja arkisin kello 23 asti.
 
No ei tarvisi mitään kummoista huoltamopeittoa, vaan enemmän vaan huoltoaikoja. Kasvattaisi edes nykyisten huoltopaikkojensa henkilökuntaa/tiloja ja lisäisi aikoja. Sekin auttaisi paljon
Vantaan henkilökuntaa on kyllä kasvatettu mutta se ei ole riittänyt. Enemmän huoltopaikkoja ja henkilökuntaa se vaatii mutta jos tärkein asia on toimitukset, FSD ja robotti niin ei muutosta tapahdu.
 
Korjaus softalla.
The problem is due to faulty software that can cause a valve within a heat pump to stay open, according to documents Tesla provided to the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
Joo en niin perehtynyt asiaan enää alkujupakan jälkeen. Nyt kun tarkemmin pengoin asiaa näyttää että TM testissä väärä softa, jonka myötä mennyt talvitestin tulokset penkin alle.
Lisäyksenä: kuva ja softa 2021.44 välillä 2021.44.30.6 asti viallinen. TM käytti softaa 2020.44.30.5-7 talvitestissä
 

Liitteet

  • IMG_20220317_160322.jpg
    IMG_20220317_160322.jpg
    5,2 MB · Luettu: 28
Viimeksi muokattu:
Jännä havainto muuten nyt huoltoon liittyen. Mulla on tulossa huolto täysin lämmitykseen liittymättömästä syystä, latausportin luukun vaihto kun se on asennettu tehtaalla imo vähän vinoon ja huomasin nyt vasta kun tarkkaan katoin (laatua juu).

Noh joka tapauksessa, Appiin tuli automaattisesti huoltoaktiviteetiksi "Install Supermanifold to Compressor Pipe Insulation Foam and Harness Connector Cover". Eli tekeeköhän ne tuon nyt kaikille jotka huollossa käyttää muustakin syystä? Tuohan oli joku purkkaviritelmä sitä ILP varten. Mun alkuperäinen ILP huolto peruuntu kun ongelmat poistui softapäivityksen myötä, ni tota ei ikinä omalle autolle tehty.
 
Jännä havainto muuten nyt huoltoon liittyen. Mulla on tulossa huolto täysin lämmitykseen liittymättömästä syystä, latausportin luukun vaihto kun se on asennettu tehtaalla imo vähän vinoon ja huomasin nyt vasta kun tarkkaan katoin (laatua juu).

Noh joka tapauksessa, Appiin tuli automaattisesti huoltoaktiviteetiksi "Install Supermanifold to Compressor Pipe Insulation Foam and Harness Connector Cover". Eli tekeeköhän ne tuon nyt kaikille jotka huollossa käyttää muustakin syystä? Tuohan oli joku purkkaviritelmä sitä ILP varten. Mun alkuperäinen ILP huolto peruuntu kun ongelmat poistui softapäivityksen myötä, ni tota ei ikinä omalle autolle tehty.
Hienoa! Eli lämmön lisäeristystä ilppiputkiin tulossa.
 
Joo en niin perehtynyt asiaan enää alkujupakan jälkeen. Nyt kun tarkemmin pengoin asiaa näyttää että TM testissä väärä softa, jonka myötä mennyt talvitestin tulokset penkin alle.
Ei vaan heillä oli korjattu versio.

Jännä havainto muuten nyt huoltoon liittyen. Mulla on tulossa huolto täysin lämmitykseen liittymättömästä syystä, latausportin luukun vaihto kun se on asennettu tehtaalla imo vähän vinoon ja huomasin nyt vasta kun tarkkaan katoin (laatua juu).

Noh joka tapauksessa, Appiin tuli automaattisesti huoltoaktiviteetiksi "Install Supermanifold to Compressor Pipe Insulation Foam and Harness Connector Cover". Eli tekeeköhän ne tuon nyt kaikille jotka huollossa käyttää muustakin syystä? Tuohan oli joku purkkaviritelmä sitä ILP varten. Mun alkuperäinen ILP huolto peruuntu kun ongelmat poistui softapäivityksen myötä, ni tota ei ikinä omalle autolle tehty.
Tuo on suojaus putkille että eivät hakkaa toisiaan. Jäänyt tehtaalla tekemättä.
Näitä on tehty ekoille Model Ylle monta.
 
Ei vaan heillä oli korjattu versio.


Tuo on suojaus putkille että eivät hakkaa toisiaan. Jäänyt tehtaalla tekemättä.
Just päivitin omaa postausta liitteellä jossa TM softa ja mikä osuu juuri virheellisen ohjelmiston versiojulkaisuihin ja alussa ne lämmöt mitattiin juurikin ennenkuin saivat ton 30.7 nii testit oli ohi
 
On ne muuallakin nostaneet. Saksassa summa vain on suurempi koska ne tuet. Auton hinta oikeasti nousi 10k - 7500€ eli 2,5k tjsp.

Saksassa valmistaja maksaa 2500€ etua ja valtio 2500+2500. Suomessahan mikää Tesla ei mene enää edun piiriin.
"Saksassa valmistaja maksaa 2500€ etua"

Mitä tuo tarkoittaa? Auto maksaa esim. 50000€ ja valmistaja maksaa takaisin 2500€ jälkikäteen?

Miksei valmistaja myy autoa samantien 47500€ hinnalla? En selvästikään ihan ymmärrä automarkkinoiden logiikkaa...
 
"Saksassa valmistaja maksaa 2500€ etua"

Mitä tuo tarkoittaa? Auto maksaa esim. 50000€ ja valmistaja maksaa takaisin 2500€ jälkikäteen?

Miksei valmistaja myy autoa samantien 47500€ hinnalla? En selvästikään ihan ymmärrä automarkkinoiden logiikkaa...
Se on Saksan valtion tekemäjuttu. Eli ilmeisesti valmistaja saa 2500€ massia siitä kun myy sähköauton saksalaiselle.
 
No kyllä minusta iso puute jos monesta top 10 kaupungista uupuu valtuutettu merkkihuolto perinteiseltä autonvalmistajalta ja omakohtainen ongelma ilmeni ainakin vielä viime vuonna kun vein vuosihuoltoon autoa ja sitten ilmoitetaan paikan päällä että joo nyt on automekaanikko kipeä että oisko toinen päivä sitten parempi...

Miten tuo automekaanikon sairastuminen liittyy tähän, en oikein ymmärrä...? Siellähän on slotit varattu kullekkin mekaanikolle, jos se oma on kipeänä niin silloin pitää varata uusiksi? Tai sitten jättää auto pajalle ja hakea kun se valmis.
 
Miten tuo automekaanikon sairastuminen liittyy tähän, en oikein ymmärrä...? Siellähän on slotit varattu kullekkin mekaanikolle, jos se oma on kipeänä niin silloin pitää varata uusiksi? Tai sitten jättää auto pajalle ja hakea kun se valmis.
Eikös se juuri ole pointti että on firmassa tarpeeksi korkeajännitteeseen koulutettuja automekaanikkoja, että homma luistaa eikä odotella sairaslomilta paluuta, että hommat lähtee vetämään? Toki niin kuin aiemmin mainitsin Suomessa aika pieni sähköautokanta ja koulutukset alkamassa sähköauton korjaajiin. Puutetta joka merkillä ja 5 vuodessa varmaan jo moninkertaiset automekaanikot merkkihuolloissa.
 
Eikös se juuri ole pointti että on firmassa tarpeeksi korkeajännitteeseen koulutettuja automekaanikkoja, että homma luistaa eikä odotella sairaslomilta paluuta, että hommat lähtee vetämään? Toki niin kuin aiemmin mainitsin Suomessa aika pieni sähköautokanta ja koulutukset alkamassa sähköauton korjaajiin. Puutetta joka merkillä ja 5 vuodessa varmaan jo moninkertaiset automekaanikot merkkihuolloissa.

Niin minun pointtini oli se että jokaisessa autohuollossa nuo työt on aikataulutettu ja jos joku jää saikulle niin hommat viivästyy, riippumatta siitä oliko kyseessä sähkis vai polttis. Ei siellä ole mitään varamiehiä rivissä venaamassa josko joku jäisi saikulle.
 

Hieman salapoliisintyötä tehneenä tuo TM oma videoklippi todistaa että lämmitystestit oli jo tehty (18-19.1 päivinä kahdessa erässä) kun yöllä ovat imuttaneet 2020.44.30.7 lämmityslaitteen korjausohjelman ajantasalle vasta 20.1.
 
Ei se IDx sarjalaisen huolto tarvi korkeajännitetöihin opetettua, ainostaan jos työt koskee niitä komponentteja. Merkkiliikkeitten mekaanikot ja näiden "vapaiden" esim AD ketjujen korjaajat on hiljaksiin jo koulutettu huoltamaan sähköautojakin, ei niissä sen kummempaa ole kuin erilainen voimansiirto ja energian säilöntä.

Jarrut, ilmansuodatin, muut asiat menee ihan samalla tyylillä kuin Golffissakin.
 

Hieman salapoliisintyötä tehneenä tuo TM oma videoklippi todistaa että lämmitystestit oli jo tehty (18-19.1 päivinä kahdessa erässä) kun yöllä ovat imuttaneet 2020.44.30.7 lämmityslaitteen korjausohjelman ajantasalle vasta 20.1.

Ei muuta sitä että ajossa ei siltikään saanut lämpötiloja ylös.
 
Hieman offtopikkina mutta kun keskustelu on huolloista ni tosiaan itselle viime syksynä kävi niin että piti viedä auto jakohihnan vaihtoon merkkihuoltoon niin omamekaanikko sattui olemaan kipeänä sinä päivänä niin huolto siirtyi pari viikkoa. Korvaukseksi sain sijaisauton veloituksetta mikä oli ihan ok minusta kun ei ollut kyse mistään akuutista huoltotarpeesta. Oli kyse mistä tahansa huoltokorjaamosta ni siellä ei taatusti ole mitään varamiehiä odottelemassa töitä jos joku muu on estyneenä.
 
Ei muuta sitä että ajossa ei siltikään saanut lämpötiloja ylös.
Ottamatta enempää kantaa mitä softaparannus on lämmönhallinnalle tehnyt on mielenkiintoista nähdä seuraavassa TM talvitestissä parannuksia. Oli monella automerkillä ongelmaa lämmityksessä ja oikeastaan 2/6 testin sähköautosta oli riittäviä lämpenemään 30 min. Tuo maantieajo oli rajattu 30 min ja Kia/VW nipin napin siinä ajassa saavutti 23 astetta sekä taajama-ajossa 20 min sama homma. Minulle riittää kyllä 19 lämmöt mitä ajelin tuolla Kiinan ihmeellä ja tuntui lämpimältä. Kyllä nuo nykyautot lämpimiä on, mutta testaamalla ne kuumimmat autot löytyy jos sitä hakee.
 

Liitteet

  • IMG_20220317_160531.jpg
    IMG_20220317_160531.jpg
    5,7 MB · Luettu: 40
Ottamatta enempää kantaa mitä softaparannus on lämmönhallinnalle tehnyt on mielenkiintoista nähdä seuraavassa TM talvitestissä parannuksia. Oli monella automerkillä ongelmaa lämmityksessä ja oikeastaan 2/6 testin sähköautosta oli riittäviä lämpenemään 30 min. Tuo maantieajo oli rajattu 30 min ja Kia/VW nipin napin siinä ajassa saavutti 23 astetta sekä taajama-ajossa 20 min sama homma. Minulle riittää kyllä 19 lämmöt mitä ajelin tuolla Kiinan ihmeellä ja tuntui lämpimältä. Kyllä nuo nykyautot lämpimiä on, mutta testaamalla ne kuumimmat autot löytyy jos sitä hakee.
Taitaa tulla ensi testiin eri autot.
Kyllähän se 19 riittää joillekin. Jokaisella on silti erilaiset tottumukset.
 
Sähköautomiehet tekivät kahden tunnin podijakson jossa keskustelivat talvitestistä tuon TM:n ihmisen kanssa. Jaksossa kovasti ihmeteltiin että miksi autot pyrittiin lämmittämääb tuohon 23 celciusasteeseen kun vähempikin riittäisi. Tähän muistaakseni kaveri vastasi että testit oli tehty kahdella eri lämpötila-asetuksella, ja tällä korkeammalla 23 asteen saavuttamisella pyrittiin saamaan käsitys lämmityslaitteen kapasiteetista äärilämpötiloissa. Testaushetkellä oli kai ollut -15 joten halusivat nimenomaan ”demota” että jos pakkasta olisikin -30 niin mihin lämmityslaite silloin pystyisi?
 
Sähköautomiehet tekivät kahden tunnin podijakson jossa keskustelivat talvitestistä tuon TM:n ihmisen kanssa. Jaksossa kovasti ihmeteltiin että miksi autot pyrittiin lämmittämääb tuohon 23 celciusasteeseen kun vähempikin riittäisi. Tähän muistaakseni kaveri vastasi että testit oli tehty kahdella eri lämpötila-asetuksella, ja tällä korkeammalla 23 asteen saavuttamisella pyrittiin saamaan käsitys lämmityslaitteen kapasiteetista äärilämpötiloissa. Testaushetkellä oli kai ollut -15 joten halusivat nimenomaan ”demota” että jos pakkasta olisikin -30 niin mihin lämmityslaite silloin pystyisi?
Vielä jaksaa fanipojat itkeä tuosta testistä.

Ymmärrän kyllä että että auto on hieman kalliimpi kuin konsoli tai puhelin, puhumattakaan näytönohjaimista. Vituttaisi varmaan itseäkin kun lukisi asunnon jälkeen kalleimmasta ostoksesta että se on ihan paska.
 
Vielä jaksaa fanipojat itkeä tuosta testistä.

Ymmärrän kyllä että että auto on hieman kalliimpi kuin konsoli tai puhelin, puhumattakaan näytönohjaimista. Vituttaisi varmaan itseäkin kun lukisi asunnon jälkeen kalleimmasta ostoksesta että se on ihan paska.
Pakkohan se kun mittaus tehty väärin. Mielestäni TM testiartikkeli oli hyvä. Asiat tuotiin esiin kuten ne on ja moni kyllä sen tietää vaikka ei pystykään asiaa myöntämään.
 
Oli facebookin Mustang-ryhmässäkin hiukan porua tuosta testistä. Näytti olevan oma auto paras myös Mustang-foorumilla kun "painotti itselle tärkeitä asioita". Näinhän oli myös Teslan osalta. Ja varmaan kaikilla muillakin merkeillä. Tosin Polestarilaisten ei tarvinnut muuttaa painotuksia saadakseen oma parhaaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 587
Viestejä
4 509 815
Jäsenet
74 439
Uusin jäsen
RauskiH

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom